17 December 2013

Kaji semula perjanjian konsessi lebuhraya, ia berat sebelah

Buat pertama kalinya, saya ingin membuat komen tentang apa yang disebut oleh Wahid, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, tentang kenaikan tol, isu yang sangat menyakitkan rakyat ini. Wahid mempertahankan kenaikan tol yang dibuat oleh ‘concessionaire’ lebuhraya kerana kenaikan itu adalah perkara yang sudah termasuk di dalam perjanjian ‘concession’ yang ditandatangani dengan kerajaan.

Sememangnyalah begitu. Apa yang telah dipersetujui dahulu dan ditandatangani pula perjanjian itu, maka ia terpaksa dilaksanakan mengikut lunas-lunas perjanjian itu. Elok kita beritahu Wahid yang semuanya itu difahami rakyat kerana rakyat bukan lagi buta huruf seperti dahulu.

Tetapi seperkara yang Wahid mesti tahu ialah rakyat sedang menghadapi kos kehidupan yang terlalu tinggi dan memeritkan kerana harga barang keperluan dan perkhidmatan seperti membayar tol ini amatlah tinggi. Pemimpin kita bercakap yang semua pihak perlu berkorban untuk memastikan negara kita melalui zaman susah ini dengan sabar dan perlu berkorban untuk negara.

Nah, rakyat telah berkorban dengan pengurangan berbagai-bagai subsidi seperti subsidi bahan bakar dan berbagai-bagai lagi. Oleh yang demikian, tidakkah terfikir dan terdetik di dalam fikiran pemegang konsessi lebuhraya yang banyak ini untuk bersama-sama dengan rakyat untuk berkorban? Tidak bolehkah kerajaan berunding dengan pemegang konsessi ini untuk mengurangkan sedikit tol ini dan bersama-sama menunjukkan sikap ingin bersama berkorban dalam keadaan ekonomi rakyat yang sangat memeritkan sekarang ini.

Kenapa hanya rakyat yang berkorban sedangkan pemegang tol tidak dapat bersetuju untuk tidak melaksanakan kenaikan tol itu walaupun masa untuk menaikkan tol itu sudah sampai seperti yang ada di dalam perjanjian konsessi itu? Apa ruginya pemegang konsessi jika mereka tidak menaikan harga tol itu?

Apa yang sepatutnya berlaku kadar tol mestilah semakin hari semakin kurang kerana ‘traffic’ yang menggunakan tol itu bertambah dari hari ke hari. Kadar tol sepatutnya semakin hari semakin kurang. Pemegang-pemegang konsessi lebuhraya di negara ini tidak mempunyai perasaan kerana mereka bukan tidak tahu yang rakyat terseksa dengan harga kadar tol yang semakin hari semakin tinggi itu.

Janganlah Wahid memberi jawapan seperti jawapan yang diberikan oleh Hassan Malek dalam isu kenaikan harga ayam dahulu dengan meminta rakyat jangan makan ayam kalau harga ayam naik. Itu jawapan seorang pemimpin yang tidak mempunyai perasaan. Wahid pula meminta rakyat menggunakan jalan alternatif yang disediakan. Tidak semua jalan bertol mempunyai jalan alternatif, jika Wahid ingin nak tahu.

Masalahnya di negara ini jika kerajaan dan negara mahu pengorbanan untuknya, hanya rakyat yang marhean dan buruk ini sahaja yang perlu berkorban dan mengambil segala sedikit subsidi dan bantuan yang ada, sedangkan yang telah mengumpul kekayaan daripada perkhidmatan yang mahal, seperti pemegang konsessi lebuhraya hanya mahu mengambil keuntungan tanpa mahu berkorban. Jika pemegang konsessi ini mempunyai sikap bersedia untuk bersama berkorban kenapa tidak mengambil tindakan dengan mengurangkan atau setidak-tidaknya mengekalkan kadar kutipan tol tersebut?

Pemegang konsessi dan kerajaan tidak jujur terhadap rakyat yang telah lemas dengan slogan ‘rakyat didahulukan’ itu. Ia hanya merupakan retorik yang ‘bigotry’ dan tidak membawa apa-apa makna kepada kita yang mendengarnya.

Perniagaan konsessi lebuhraya ini sebenarnya merupakan perniagaan yang sangat untung dari segi menghadap masalah. Perniagaan ini adalah ‘cash business’ dan tidak menghadapi hutang tidak berbayar dari pengguna. Lintas sahaja ‘toll gate’ kita akan membayar dengan tunai.

Yang lebih menguntungkan bagi konsessi itulah pembayaran melalui ‘touch-n-go’ kerana mereka (pemegang konsessi) dibayar secara ‘advanced’ dari pengguna dalam ratusan ringgit bagi seorang pengguna. Pemegang konsessi akan menggunakan tunai yang ratusan juta ringgit yang dikutip itu untuk dilaburkan ke dalam pasaran wang jangka pendek seperti pinjaman ‘overnight’ atau ‘week money’ kepada bank-bank dan ‘discount houses’ yang memberikan pulangan yang baik dan lumayan.

Pulangan tunai yang mereka dapati dari ‘touch n go’ itu membolehkan mereka mengaut keuntungan yang besar. Maka adalah wajar jika pemegang ‘touch n go’ atau ‘smart tag’ itu diberikan potongan setidak-tidaknya 30% atau setidak-tidaknya 20% setiap kali pembelian ‘advanced’ yang dilakukan oleh pengguna lebuhraya itu.

Justeru isu kenaikan tol ini wajar dikendalikan dengan baik dan tidak hanya pandai menaikkan tol tetapi bersama-sama berkorban untuk mengurangkan kos pengguna dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu sekarang ini. Jangan terlalu tertumpu kepada perjanjian yang terlalu berat sebelah itu.

Perjanjian konsessi ini perlu dikaji semula kerana satu isu yang tidak wajar ada di dalam perjanjian itu ialah kenaikan kadar tol dari masa ke masa. Sepatutnya ia sepatutnya mengandungi peruntukan untuk mengurangkan kadar tol tersebut kerana ‘traffic’ yang menggunakan lebuhraya itu bertambah berlipat kali ganda dari tahun ke tahun.

Najib dan pimpinan patut mengambil cadangan dengan serius kerana setakat ini Najib hanya nampak rakyat sahaja yang patut berkorban. Jika ini dilakukan, jangan pula nanti mengungkit-ngungkit bagaimana jasa pemegang konsessi berkorban seperti beliau mengungkit pengorbanan isterinya yang kononnya telah banyak berjasa kepada negara dengan kos yang begitu tinggi itu.

Kita berharap pimpinan kita belajar untuk menggunakan keupayaan berfikir. Berfikirlah sekejap setiap hari untuk rakyat secara serius. Kata agama kita ‘berfikir sejenak itu lebih baik dari beramal sepanjang malam’.

Banyak untungnya kepada rakyat jika berfikir secara serius untuk rakyat ini. Tetapi jangan pula berfikir seperti pemikiran Wahid di Jabatan Perdana Menteri itu. Cara berfikir Wahid Omar itu tidak mempunyai faedah untuk rakyat kerana alasan beliau yang kadar tol tidak dapat dikurangkan kerana isu kandungan perjanjian yang ada dalam perjanjian pemegang konsessi itu dengan kerajaan.

Entah fasal apa, orang-orang yang pandai pun, apabila menyertai UMNO dan menjadi ahli dalam barisan Jemaah Menterinya, pemikiran mereka akan menjadi tumpul. Tidak ada siapa yang boleh memberi jawapannya sampai ke hari ini.

Tuan-tuan jawablah sendiri.

24 comments:

  1. As Salam Pak Pan,

    Mereka ne bukn tak tau semua ne Pak Pan.. malah mereka lebih bijak lagi dlm soal belit membelit.

    Rakyat diperbodohkan.
    Mereka memang sengaja merangka perjanjian tu sebegitu rupa supaya mereka dulu kini dan selamanya sapu duit rakyat.

    sama macam sogankata induknya.

    pengundi masih tak sedar..apa nak dikato..

    ReplyDelete
  2. salam

    orang cerdik bila dia masuk dalam kerajaan UMNO BN lama-lama akan nampak tak cerdiknya....

    kesian ..

    ReplyDelete
  3. Isu perjanjian konsesi tol dan kenaikan kadarnya ini amat jelas dan nyata pihak mana yang dibela oleh kerajaan (baca UMNO). Ironinya perjanjian royalti petroleum yang juga sah tidak pula dipatuhi, oleh kerajaan yang sama. Inikah kerajaan yang boleh disandarkan harapan? Slogan 'Tradisi Membela Rakyat' yang pernah dilaung-laungkan oleh UMNO dahulu, telah berpuluh tahun tidak kedengaran lagi. Bila kematiannya, di mana kubur dan nisannya tidak diketahui.
    Kerajaan UMNO ini berlepas tangan dalam melaksanakan tanggungjawabnya dengan dasar penswataan. Untuk isu projek pembinaan jalan dahulu dilaksanakan sendiri oleh JKR, menepati spesifikasi serta kos beli bahan sahaja. Tiada kos keuntungan dibuat oleh JKR, begitu juga bebas daripada sebarang percukaian dan pastinya bebas rasuah projek kerana agensi ini tidak berorientasikan keuntungan. Setelah diswastakan, maka semua kos tentulah diambilkira oleh syarikat swasta tersebut. Rasuah semakin subur. Akhirnya rakyat dituntut supaya berkorban. Samalah juga dalam menyediakan bekalan elektrik. Gila apakah ini? Nilai-nilai pengurusan yang baik dari penjajah yang selari dengan ajaran islam tidak diamal menyebabkan rakyat semakin sengsara. Inilah antara 'jasa besar' dasar ekonomi Tun Mahathir lulusan perubatan sebagai pemimpin kita selama 22 tahun itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ... dah tu sapa yang undi puak UMNO ni??? mustahil babi & anjing yg pilih!!!

      Delete
  4. YB Rafizi mendedahkan b/wa KERAJAAN melalui GLCnya memiliki 80% ekuiti syarikat concessionaire highway dan PURATA pulangan bagi syarikat ni antara 49-63 sen bagi setiap ringgit pelaburan.Yang pampasan yang dibuat oleh kerajaan kerana "menangguh kenaikan tol tempoh hari" tak lain "ambil duit dari kocek kanan dan masukkan dalam kocek kiri".Jadi dengan KEUNTUNGAN yang berbilion ni(samalah seperti TNB)apa alasan yang MASUK AKAL untuk menaikkan harga/tol?

    ReplyDelete
    Replies
    1. minta lalu...
      maaf cakap la... bila kata GLC pegang saham banyak dlm syarikat konsesi... maknanya tu kroni malaun tu la dapat untung. kalau tak mcmana anak menteri bole buat rumah RM7juta... menteri bole sponsor artis juta-juta jadi 'penyedap'... buat kahwin anak nilai jutaan ringgit!!! takkan tu duit gaji diaorang??? orang UMNO tak paham semua ni sebab boooooddo. macam la tanpa UMNO habis rakyat Malaysia mati kebuluran. Brunei tadak UMNO pun kaya-raya... minyak petrol murah...
      alif mim nun wau =sarkis memang tepat!!!

      Delete
  5. Dalam sebuk membuat keuntungan PLUS lupa buat kemudahan scaner di toll simpang 4 Melaka. Mahal sangat ke scanner tu?

    ReplyDelete
  6. Amat setuju dengan perkara diatas.plus bukan saja tidak memberi diskaun kepada pembeli smart tag tetapi membuat untung dengan penjualan plus tag yang mahal. saya telah menghantar 2 biji plus tag yang sensornya dah rosak utk dibaiki.plus yang cekap ini mengambil masa 5 minggu utk menyiapkannya dan dikenakan bayaran rm 100 utk 2 sebuah.Udahlah lah kita bayar prepaid bila sampai aje ke pondok toll ada aje kereta yang sangkut dan lagi melambatkan perjalanan.Duit yang dikutip tak di gunakan utk upgrade Sistem. sepatutnya benda ni diberi percuma aje kerana kos telah diperolehi dpd bayaran yang telah dibuat yg telah dilaburkan ke tempat lain.Bateri pulak kena beli sendiri.

    Saya bekerja di shah alam dan sebelum pilihanraya itu hari ada ura2 nak hapuskan tol batu 3 tetapi hampeh.saya rasa kos pembinaan jalan yang tak seberapa panjang ni dengan penggunaan trafik yang tinggi , syarikat konsesi telah lamat mendapat pulangan pelaburan mereka.mengapa penghapusan tol belum dilaksanakan lagi spt tol jalan kucing ,jln pahang dan banyak lagi yang ada di kl tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. keraaaajaan UMNO nak batal tol???? he he he.... minta maaf la. Kalau tadak tol mcmana Najib nak cekau duit bagi kat Rosmah pi luar negara... cari pelabur!!!! selagi UMNO jadi pemerintah takkan senang rakyat melainkan org UMNO sbb diaorang ada kad ahli UMNO... semua murah bila tunjuk kad UMNO terutama JKKK...
      47% rakyat bangang menyusahkan 53% rakyat yg berfikir!!!

      Delete
  7. Itulah situasi hari ini diMalaysia, tanah air ku. Satu demi satu naik..petrol, gula, rokok, letrik, tambang pengangkutan awam, bas sekolah anak2, nanti akan ada GST lagi..Hanya air hujan yang turun, sampai banjir.Rakyat perlu berkorban, kurangkan belanja, mengikat perut, sedangkan pemimpin semakin banyak berbelanja. Apakah yang dimaksudkan dengan perkataan "RAKYAT"...jika slogan rakyat didahulukan, rakyat dalam konteks slogan ini adalah pemimpin dan kroni kerana mereka juga pemilik ic biru. Bila mana diseru supaya rakyat perlu berkorban, mereka semua itu bukan lagi rakyat kerana mereka tidak perlu berkorban.

    ReplyDelete
    Replies
    1. malaun-malaun ni dok tgu rakyat bangkit di jalanan kot... pada masa tu dah terlambat!!! emosi dan psikologi yg tidak terkawal, tertekan akibat ditindas lebih dahsyat kesannya dari C4 attatunya..
      Na'uzubillahiminzaalik...

      Delete
  8. Kerana Perdana Mamak, Rakyat Sengsara!

    ReplyDelete
  9. Salam.. Siapa la yg tandatangan perjanjian konsesi tol ni.. Tak baca dulu ker perjanjian tu.. Sepatutnya samy vellu yg dipertanggungjawabkan bayar semua pampasan tu bukannya guna duit hasil cukai rakyat..

    ReplyDelete
  10. Pak AA.

    Jawapannya mudah sahaja orang2 UMNO
    tamak, korup, penyamun zalim dan penipu.

    Mereka seketurunan/sekroni berdosa kepada rakyat dunia akhirat.

    ReplyDelete
  11. salam tuan

    Susahnya kita kerana mempunyai kerajaan yang ghairah nak berniaga dengan rakyat.

    pls add me at FB : airmatabuaya amb

    http://ilham.karangkraf.com/karya-detail.aspx?idk=1607&idc=8029#.UrBBWPQW1wM

    saya pun nak niaga jugak

    ReplyDelete
  12. Setinggi-tinggi tahniah diucapkan kepada para pengundi terutamanya pengundi melayu yang telah memberi kepercayaan kepada Barisan Nasional untuk terus mentadbir negara kita ini semasa PRU13 yang lalu.Semoga mereka tidak merasa tertekan dengan dasar-dasar yang telah dan akan dilaksanakan oleh kerajaan yang memerintah sekarang ini.Ini semua adalah ketentuan dari Ilahhi (kata ulamak muda Umno...)...hahaha,padan muko kau wok!…

    ReplyDelete
  13. Menteri otak udang..............

    ReplyDelete
  14. Rakyat diminta berkorban demi kebaikkan negara pada masa hadapan. Dan apa pula pengorbanan yang dibuat oleh pemimpin kecuali yang rakyat nampak ialah pembaziran demi pembaziran yang tidak perlu.

    Ini kezaliman yang nyata di depan mata.

    ReplyDelete
  15. belum pru kami dengar.kami paham denyut hati rakyat lepas pru kami dengar....dengar suara anjing menyalak bukit ...bukit apa anjing boleh buat...salak lah hingga pru akan dtg. kita kata apa pun mereka pekakkan telinga. sy fikir kena guna cara hishammudin rais. turun ke jln raya. tapi ada yg dungu akn kata sisah org ramai.

    ReplyDelete
  16. Setelah dibantah nanti akan keluar keputusan untuk menangguh dulu buat satu tempoh tertentu. Jika tidak pun akan ada pengurangan dalam kenaikan itu, naik tetap juga naik tetapi kuranglah sedikit jumlahnya. Kita yang bising-bising ni akan terkesima dibuatnya. Maka dengan itu imej kerajaan UMNO/BN nampaklah seperti merasai denyut nadi rakyat dan berkokok-kokok menteri-menteri ayam seminggu dua. Bagi rakyat yang telah dibonsaikan mindanya akan setia untuk memberi sokongan disamping mengumpan bakal penyokong. Skrip drama ini dah boleh agak. UMNO/BN sebenarnya mempersetankan rakyat, sokongan dari rakyat ditagih tetapi kebajikan diberi sungguh haprak.

    ReplyDelete
  17. Datuk Seri Abdul Wahid Omar ni satu menteri lagi yang bengong & bangang yang tidak perihatin kepada rakyat terbanyak tahunya nak perkaya keroni sahaja. Apa tidaknya kedudukan kutipan tol yang ada sekarang pun mereka telahpun kaya raya. Memang mereka ini lintah darat dan pemimpin yang tolol dan tidak bertanggung-jawab. Pemimpin Umno hanya tahu berjanji dalam pilihanraya sahaja, setelah menang mereka akan menyusahkan rakyat terbanyak

    ReplyDelete
  18. Tuan. PLUS adalah URC (UMNO related Company). Company lubok Emas UMNO. Sebab itu lah perjanjian berat sebelah.

    ReplyDelete
  19. tol dijalankan secara konsesi,pada umumnya sebelum diserahkan kepada kerajaan, harga tol sepatutnya menjadi semakin murah bukan sebaliknya,

    ditambah pula dengan kenaikan-kenaikan harga minyak,gula,elektrik dsb,langkah kerajaan untuk membiarkan kenaikan tol menunjukkan mereka telah GAGAL.

    ReplyDelete