26 October 2014

Di antara pemimpin PELAPIS dan PELAPIK itu besar bezanya

Cara sesebuah kerajaan untuk kekal kuat dan tidak menghadapi tekanan dari demonstrasi jalanan dan sebagainya ialah dengan memimpin negara mengikut kaedah dan cara yang telah ditetapkan seperti mana yang kita terima semasa mencapai kemerdekaan dahulu. Mempertahankan kerajaan bukan dengan menggunakan kekerasan tetapi sebaliknya dengan cara memimpin yang berbudaya dan bersih dari perbuatan jenayah dalam mentadbir kerajaan itu.

Jika kerajaan itu bersih dan beretika kepimpinannya dan rakyat merasakan dengan sesungguhnya yang mereka mempunyai hanya satu matlamat, iaitu untuk rakyat dan kemajuan negara, tidak akan senang bagi pihak-pihak lain untuk menumbangkan kerajaan itu.

Apabila kelemahan kepimpinan itu terlalu jelas maka akan mudah pihak lain untuk melakukan apa sahaja untuk menumbangkan kerajaan termasuk melalui demonstrasi jalanan dan fitnah yang keterlaluan terhadap kerajaan yang lemah itu. Semasa itu rakyat terutamanya anak-anak muda akan mudah dipengaruhi oleh pihak lain yang berkepentingan politik mereka dan anak-anak muda ini tidak akan ada masa untuk menilai apa kebaikan dari pihak yang mereka sokong bagi menumbangkan kerajaan itu.

Saya maksudkan pihak yang sepatutnya berwajib untuk mentadbir secara baik dan berhemah itu ialah kerajaan UMNO pada hari ini yang tidak mampu menjaga ketelusan dan kejujuran memimpin negara ini sejak tiga dekad dahulu. Apabila sebuah kerajaan itu mempunyai persepsi yang kerajaan itu rasuah, tidak jujur kepimpinannya ditambah pula dengan timbul dan wujudnya pemimpin-pemimpin yang tidak sepatutnya berada di sana.

Pastinya ramai di antara mereka yang berada didalam kepimpinan sekarang ini tidak sepatutnya berada di atas sana kerana mereka bukannya mendapat tempat kerana kepimpinan mereka, tetapi menaiki tangga kepimpinan melalui kronisma dan nepotisma yang telah terbentuk sejak beberapa lama dahulu.

Mereka yang sedang memimpin hari ini bukannya mereka yang telah dibentuk untuk menjadi PELAPIS kepada pimpinan yang utama, tetapi mereka hanya diambil menjadi PELAPIK kepada pimpinan yang lemah dan tamak kuasa sahaja. PELAPIK-PELAPIK inilah yang terbina dikeliling pimpinan yang tamak kuasa dan mereka ini menjadi benteng bagi pimpinan yang ingin berkuasa tanpa halangan dari pihak yang ingin mempengaruhi kepimpinannya.

Maka yang mewarisi kepimpinan itu ialah pimpinan sekarang yang dahulunya menjadi pelapik semata-mata. Maka yang memimpin sekarang adalah mereka yang terbentuk dari kumpulan pelapik itu dan bukannya dari mereka yang telah terbentuk daya kepimpinan yang baik yang digilap oleh pimpinan yang telus dan jujur.

Mereka ini tidak pernah berfikir atau dididik untuk menjadi pemimpin justeru apabila kepimpinan itu bersara dan berhenti, kumpulan pelapik ini mengambil alih pimpinan tanpa mempunyai roh kepimpinan yang betul yang memahami apa yang mereka patut lakukan setelah menjadi pemimpin. Mereka bukannya menaiki kepimpinan kerana kepimpinan mereka, tetapi hanya mengambil alih kepimpinan hasil dari tugas melapik mereka dahulu.

Sekarang mereka menghadapi masalah memimpin negara kerana mereka bukannya dididik untuk mentadbir negara. Kelemahan ini diambil kesempatan oleh parti-parti yang mengaku sebagai ‘alternative’ dan boleh memberikan pilihan kepada pimpinan yang lemah ini, dan tidak ramai yang memahami yang mereka ini juga datang dari lubang dan lubuk yang sama.

Kepimpinan hari ini menjadi ‘defensive’ dan tidak tahu untuk memberikan pencerahan apabila berhadapan dengan tekanan dan desak anak-anak muda yang sedang dipengaruhi oleh pihak lain yang sama juga nilai dan tabii politik dan kepimpinan mereka. Masing-masing pihak tidak menumpukan matlamat utama bagi mereka untuk memimpin negara yang berbilang kaum ini.

Masing-masing menuduh pihak lain memainkan isu perkauman tetapi hakikatnya kedua-dua belah pihak mempunyai kelebihan masing-masing dalam memainkan peranan dan bertindak mengikut alur perkauman. Jika ada pun perbezaannya, satu pihak bercakap bergegar-gegar tentang perkauman manakala satu pihak yang lain dengan secara sistematik dan tersusun memainkan politik untuk kaum mereka semata-mata. Tanpa bercakap tentang perkauman tetapi membuat keputusan mengikut alur dan sisip perkauman mereka sahaja.

Isu perkauman dan agama merupakan isu yang paling mudah untuk diketengahkan sebagai isu politik kerana isu-isu ini amat senang untuk memecahbelahkan rakyat. Dalam keadaan kelemahan kepimpinan kedua-dua belah pihak mereka secara ‘natural’ akan menggunakan isu perkauman dan agama ini. Mereka tidak mempunyai kudrat yang teguh untuk menjadi pemimpin yang 'real' dan mentadbir negara mengikut lunas realiti politik dan kepimpinan yang sebenarnya bagi negara berbilang kaum ini.

Itulah sebabnya saya tidak dan belum lagi jemu meminta difikirkan untuk memulakan negara dengan politik yang baru supaya kita terkeluar dari situasi yang tidak kunjung selesai ini.

Negara kita bukannya kekurangan mereka yang berkepimpinan, tetapi mereka ini tidak lagi di dalam barisan kepimpinan arus perdana kerana kepimpinan negara telah disaratkan oleh pemimpin yang lahir dari kumpulan pelapik yang saya sebutkan tadi. Mereka bukannya datang dari kumpulan pelapis tetapi hanya dari kumpulan pelapik sahaja.

Tun Razak dahulu semasa berkuasa dan berpengaruh telah membina barisan pelapis yang baik untuk negara mengikut fikiran beliau. Tun Razak telah mendidik dan menggilap Tengku Razaleigh, Dr Mahathir dan Musa Hitam untuk diwarisi kepada negara untuk mengambil alih kepimpinan beliau sesudah beliau tiada dan bersara.

Tetapi pembinaan kepimpinan yang baik dan jujur ini telah dipesongkan oleh orang yang tidak disangka mahu memerintah negara sebegitu lama sehinggakan mereka yang sama-sama digilap untuk memimpin negara diketepikan begitu sahaja dan memilih untuk membina kepimpinan pelapik beliau sahaja.

Inilah hasilnya dan jangan disalahkan sesiapa kerana kesuburan budaya mencari peminpin yang hanya bertaraf pelapik kepada pemimpin utama yang juga datangnya dari kumpulan pelapik tadi.

25 October 2014

Ahli Parlimen tertidur itu adalah 'non-issue', yang lain pun tidur

Saya hanya hendak memberikan komen tentang isu Ahli Parlimen Batu Sapi Linda Tsen yang didapati tertidur dalam parlimen semasa Dewan itu bersidang awal minggu lepas. Beliau telah dibela oleh bekas Ahli Parlimen Kota Kinabalu (DAP), Hiew King Cheu,  yang kini telah berhijrah ke BN dan kini menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan Luyang, Sabah.

Hiew berkata apabila mata itu tertutup ia tidak semestinya tidur kerana pangalaman beliau sendiri sebagai Ahli Parlimen dahulu pun ada terjadi dimana matanya tertutup tetapi telinganya masih terbuka. Adegan ‘tidur’ Linda Tsen itu tersiar dalam U-Tube dan dilihat oleh ramai pengunjung internet.

Tetapi itu adalah perkara biasa kerana di dalam Dewan Parlimen itu sekarang ini, tidak seperti dahulu dalam mana Ahli-Ahli Parlimen tekun mengikuti perbahasan kerana semasa itu isu yang dibahaskan adalah isu-isu yang relevan dan menjadi tumpuan rakyat.

Isu pemimpin tidur ini sudah menjadi isu yang lumrah. Ia bukan sahaja berlaku kepada Ahli Parlimen, tetapi ia pernah berlaku kepada seorang Perdana Menteri yang berimejkan kaki tidur walaupun dalam majlis-majlis rasmi kerajaan.

Malahan hampir kesemua Ahli Parlimen kita sedang nyenyak tidur. Jika mereka tidak tertidur masakan banyak isu yang tidak dapat diselesaikan dan berbagai-bagai undang-undang dan akta digubal dengan tidak berapa tepat dan betul dengan matlamatnya. Ahli-Ahli Parlimen kita selalu tidur dan tidak menumpukan perkara-perkara penting untuk dibahaskan di dalam Dewan Persidangan itu walaupun mata mereka luas terbuka.

Tidur tidak semestinya tertutup mata. Ramai yang tidak tertidur dan jaga kelopak mata mereka tetapi keputusan dan tindakan mereka seperti keputusan orang tidur sehinggakan tidak terasa bahana dan bahaya terhadap keputusan yang diambil oleh Dewan Parlimen itu.

Jika benar pun YB Linda Tsen tidur dalam Parlimen itu, mungkin itu ada perkara yang patut beliau lakukan kerana yang tidur dan yang jaga pun memberikan ‘consequence’ yang sama juga. Jika hasil di antara mereka yang jaga dan yang tidur itu sama sahaja maka lebih baik tidur dan merehatkan mata yang telah terlalu terbeban melihat banyak perkara yang tidak senonoh berlaku didalam kepimpinan negara mahu pun dari kepimpinan pembangkang.

Tertidur ini bukan sahaja berlaku dalam Parlimen. Dalam masjid semasa khatib membaca khutbah pun ramai yang tidur. Malahan ada beberapa guru-guru fekah agama (ustaz) menyindir jika sesiapa yang mempunyai masalah tidur, pergilah bersolat fardhu Jumaat dan semasa khutbah itu ramai yang tertidur dengan mudah, tidak ada masalah.

Saya berpendapat Linda Tsen batalkan sahaja niatnya untuk menyaman mereka yang memuatkan adegan beliau tertidur dalam Parlimen di U-Tube itu. Linda Tsen bukan keseorangan, ramai lagi yang tertidur dengan mata mereka terbuka dalam Dewan itu.

Dimana-mana pemimpin tidur nyenyak tanpa mengetahui apa yang mereka lakukan. Bagi mereka yang terjaga tetapi tidak tahu apa yang mereka lakukan itu, sama sahaja seperti orang tidur. Malahan semua pimpinan kerajaan sekarang ini semuanya tidur kerana tidak terasa apa yang sedang dirasakan oleh rakyat. Orang tidur sememangnya tidak nampak dan terdengar apa yang sedang berlaku kepada rakyat yang dipimpin mereka.

Perkara ini adalah ‘non-issue’ dan tidak perlu dijadikan isu politik. Sekarang ini kita sedang memperkayakan slogan 'Malaysia Boleh'. Berbohong boleh, menipu pun boleh dan tentulah tidur dalam Dewan itu lebih boleh lagi. Tidak ada hal...

Dalam tidur mereka pun boleh lagi mereka menggunakan kuasa untuk mendapatkan 'ill gotten wealth' dengan begitu banyak....semuanya mereka lakukan semasa tidur.

23 October 2014

Kita tidak ada masalah pendatang, masalahnya ialah yang mempunyai mentaliti pendatang

Tindakan Parti Gerakan menggantung keahlian seorang perwakilan yang memainkan isu ‘pendatang’ dalam perhimpunan agung parti itu baru-baru ini sebagai satu tindakan yang patut menjadi contoh kepada parti-parti lain yang masih terlalu bebas menggunakan isu pendatang dan yang bukan pendatang akhir-akhir ini.

Mana-mana pihak yang menganggap Melayu juga sebagai pendatang itu merupakan satu usaha yang cuba membuat ‘equation’ yang Melayu dan bangsa lain itu semuanya pendatang. Melayu bukan pendatang kerana mereka adalah rakyat yang dari dulu adalah rakyat yang dari ‘Malay archipelago’ yang merentasi sehingga ke Filipina Selantan dan Indonesia dan kawasan-kawasan yang berhampiran.

Dulu kaum Cina dan India itu adalah pendatang tetapi setelah negara mencapai kemerdekaan mereka diberikan kerakyatan hasil dari rundingan di antara pemimpin-pemimpin berbagai kaum yang mendiami negara ini termasuk yang datang dari negara China dan India. Setelah merdeka mereka ini bukan lagi pendatang kerana mereka sudah diberikan kerakyatan oleh negara ini dan bersama-sama mendiami dan hidup dalam negara ini dengan bersatu padu merentasi cara hidup dan agama serta budaya masing-masing.

Maka adalah tidak wajar ada di antara kita yang menuduh pihak yang lain sebagai pendatang di negara ini. Itu adalah pengakuan yang termaktub di dalam Perlembagaan negara kita, malah ada di antara mereka yang dari keturunan pendatang ini juga menjadi pemimpin negara kita.

Tetapi apa yang masih ada dan kekal bagi setengah dari mereka yang datang dari keturunan pendatang ini mempunyai ‘mentaliti pendatang’ (migrant mentality) walaupun mereka tidak lagi tergulung kepada apa yang disebut oleh setengah pemain politik sempit sebagai pendatang. Mereka sudah menjadi rakyat bagi negara ini dan adalah tidak bermoral untuk memanggil mereka sebagai pendatang.

Yang perlu dididik bagi keturunan dari pendatang ini ialah untuk menghilangkan ‘migrant mentality’ yang masih jelas wujud sekarang ini.

Apa dia yang dikatakan dan siapa pula yang boleh dianggap sebagai orang yang mempunyai ‘migrant mentality ini?

Mereka yang mempunyai mentaliti ini ialah mereka yang sentiasa merasakan yang mereka tidak selamat walaupun pun Perlembagaan telah menjamin mereka sebagai rakyat negara ini tanpa persoalan lagi. Mereka akan sentiasa merasa yang mereka perlu untuk persoalkan semua apa yang diperuntukan oleh Perlembagaan yang memberikan ‘keistimewaan’ kepada bangsa watan tanpa menyedari ‘protection’ yang diperuntukan kepada mereka itu lebih kuat dari mereka yang diberikan keistimewaan.

Mereka ini adalah lebih ‘protective’ terhadap bangsanya dan akan melakukan apa sahaja untuk mengaut segala keuntungan dan tidak akan rela mematuhi apa dasar-dasar yang telah persetujui bersama dengan melaksanakan ‘parochialism’ dalam segala tindakan mereka. Apa yang dikuasai oleh mereka, seperti bidang ‘industry’ dan ‘commerce’ misalnya, mereka akan hanya membawa bersama dalam pengurusan syarikat dan pertubuhan yang mereka kuasa itu untuk bangsanya walaupun sebelum itu mereka telah bersetuju untuk bersama-sama memainkan peranan untuk memperseimbangkan penyertaan dari semua kaum terutamanya dengan anak watan negara ini secara jujurnya.

Banyak syarikat yang telah mensyaratkan kefasihan dalam bahasa Mandarin sebagai syarat untuk menyertai syarikat walau pun syarikat yang mereka kuasa itu adalah syarikat awam yang tersenarai dalam Bursa Malaysia. Banyak di antara syarikat-syarikat yang dikuasai oleh mereka yang mempunyai ‘migrant mentality’ ini hanya mempunyai sebilangan kecil yang boleh dikira dengan jari jumlah kakitangan daripada anak watan Bumiputra itu tadi.

Mereka yang bermentaliti seperti inilah yang selalu memainkan isu perkauman dan menuduh pihak lain yang mempunyai mentaliti perkauman ini dan menggunakan isu ini untuk memperbesarkannya untuk kepentingan politik mereka. Akhirnya menguasai politik negara itu sebagai ‘ultimate’ mereka dalam jangka masa yang panjang nanti.

Kesedaran sebahagian dari anak watan inilah yang menyebabkan mereka juga terbentuk perasaan ‘defensive’ terhadap bangsa mereka dan akhirnya wujud pertubuhan-pertubuhan yang berhaluan kanan seperti yang disasarkan oleh sebahagian dari mereka yang mempunyai ‘migrant mentality’ sekarang ini. Mereka juga mempunyai matlamat politik bagi mempertahankan bangsanya yang begitu ‘imminent’ akan di kuasai oleh bangsa yang bermentaliti ‘migrant’ ini.

Sikap rakyat yang masih mempunyai ‘migrant mentality’ inilah yang menyebabkan keadaan rasa tidak mempercayai wujud terhadap gulungan ini, maka gulungan berhaluan kanan dikalangan anak watan dan Bumiputra ini bertambah subur dan itu yang menjadi isu politik kepada gulungan ini. Pendeknya mereka yang mempunyai mentaliti migrant inilah yang membuatkan keadaan penyatuan kaum ini terbantut kerana mereka terlalu menumpukan kepada bangsanya sendiri dari berfikir sebagai ‘Malaysian’.

Tetapi mereka jugalah yang menuduh setengah pemimpin Melayu sebagai tidak ‘Malaysian’ kerana menumpukan kepada melayu dahulu baru bercakap tentang ‘Malaysians’. Cuba dihazamkan betul-betul tentang isu yang saya sebutkan ini kerana kita memerlukan pencapaian penyatuan kaum yang berbagai itu sebagai agenda yang sangat penting bagi keperluan negara dalam jangka masa yang panjang. Tanpa kerjasama dan penyatuan kaum yang berbagai ini tidak mungkin kita capai matlamat kita yang ‘ultimate’ iaitu perpaduan kaum ini.

Pihak ini tidak boleh terus menerus menuduh pihak lain yang mempunyai pandangan berhaluan kanan ini, kerana mereka yang menuduh ini pun sama juga sikapnya malahan lebih menakutkan lagi bagi bangsa-bangsa anak watan yang mendiami negara ini.

Itu sebabnya dari awal tadi saya mengakui yang bangsa Cina dan India dan yang lain-lain yang keturunan mereka dari lain dari kawasan ‘Malay archipelago’ tadi telah diterima sebagai rakyat Malaysia dan tidak dianggap sebagai pendatang lagi, tetapi mereka masih mempunyai sifat-sifat dan ‘attribute’ sebagai kaum pendatang walaupun mereka bukan lagi pendatang.

Selagi masih ada perasaan curiga dikalangan anak watan tadi terhadap rakan yang sudah dianggap sebagai rakyat negara ini sejak berapa keturunan dahulu lagi, selagi itulah mereka tidak akan mampu diyakini oleh orang Melayu dan anak-anak watan yang lain untuk bersama-sama menjamah kuasa politik negara ini.

Kita tidak boleh marah dan sangsi terhadap mereka yang kita sangsikan itu, kerana kita sendiri mempunyai ‘attribute’ dan sifat-sifat dan mentaliti ‘migrant’ itu sendiri. Kita di negara ini tidak ada yang ‘migrant’. Yang ada hanya mereka yang mempunyai ‘migrant mentality’ sahaja.

Siapa yang mampu menyelesaikan masalah ini, itulah pemimpin yang sejati negara.

18 October 2014

Untuk pemulihan semangat negara, pilih pemimpin berwibawa, boleh diyakini, bukannya parti

Setelah kita memahami apakah masalah-masalah besar sehingga PR tidak mampu untuk ke Putrajaya, sedang UMNO yang memerintah sudah hilang segala pedoman mentadbir negara, apakah tindakan rakyat untuk memperbaiki keadaan politik tanahair kita. UMNO dan BN hanya bergantung kepada situasi yang PR tidak akan mendapat dan berjaya ke Putrajaya itu. UMNO hanya kekal ‘by default of Pakatan Rakyat’.

Kalau kita hendak bertanya, jika Pakatan Rakyat mempunyai kelemahan yang jelas untuk melayakkan mereka untuk menjadi parti alternatif kepada BN, apakah formula terbaik bagi memperbaiki keadaan dan untuk keadilan demokrasi dan semangatnya. Bolehkah DAP dan mana-mana parti yang ingin berjuang untuk ke Putrajaya dan menjamah kuasa di sana?

Jika secara ‘direct assault’ terhadap UMNO itu tidak memungkinkan DAP dan PKR mahu pun PAS mampu mendekati kuasa di Putrajaya, apakah cara yang paling sesuai untuk mencari jalan ke Putrajaya itu? Seperti yang saya sebutkan dalam posting-posting saya yang baru-baru ini, UMNO dalam keadaan apa sekali pun tetap akan memerintah negara walaupun dengan majoriti kerusi yang kecil.

Tetapi ahli-ahli UMNO tidak mempunyai kudrat untuk menukar kepimpinan mereka yang berimejkan korupsi dan menyalah gunakan kuasa itu sedangkan ‘urgency’ nya ialah untuk menukar kepimpinan mereka bagi memberikan keselesaan siasah bagi negara kita. Kita tidak boleh mengharapkan ahli-ahli dan pemimpin UMNO untuk menukar kepimpinan mereka.

Jika UMNO itu amat sukar untuk digantikan pemimpin-pemimpin mereka, maka kaedah menukar kepimpinan UMNO itu wajar dilakukan oleh pemimpin-pemimpin dari luar parti itu. Sistem secara konvensyen yang Presiden UMNO itu secara ‘automatic’ menjadi Perdana Menteri sudah menjadi ‘obsolete’ dan telah terbukti membawa kehancuran kepada negara.

Lagi pun untuk menggantikan kepimpinan UMNO dengan memilih barisan kepimpinan yang ada sekarang ini sememangnya menakutkan kita. Menggantikan Najib dengan Muhyidin, atau Zahid Hamidi, Hishamudin serta Shafie Apdal, ‘is no change’. Mereka adalah dari kumpulan dan budaya yang sama, seperti yang saya suka menggunakan istilah acuan yang sama.

Kita akan dilihat sebagai bersikap dayus politik jika mereka yang berkuasa ini masih diberikan sokongan oleh UMNO itu.. Negara kita sedang melalui proses kejatuhannya dan ia sedang menghampiri keadaaan itu dengan pantas dan deras.

Itulah sebabnya blog ini tidak jemu-jemu mencadangkan agar kita perlu memulakan politik dan siasah yang baru semata-mata untuk menyelamatkan negara dari terjerumus kelembah kehancuran yang begitu ‘imminent’ akan berlaku itu.

Kita terpaksa menerima hakikat yang kita mesti melakukan tindakan ‘drastic’ dan ‘unconventional’ tetapi yang dibenarkan oleh perlembagaan negara untuk dilakukan.

Dalam perlembagaan Persekutuan seorang mana-mana ahli Legislatif Persekutuan yang mendapat kepercayaan dari dewan yang mulia itu adalah yang paling layak untuk memimpin negara sebagai Perdana Menteri. Dengan mengenepikan konvensyen biasa yang menetapkan hanya presiden UMNO menjadi Perdana Menteri itu wajar dikaji semula.

Ini adalah kerana dengan cara konvensyen biasa itu sudah tidak relevan lagi disebabkan kegagalan UMNO untuk menonjolkan kepimpinan yang bersih yang layak untuk diberikan sokongan untuk memimpin rakyat yang sedang dahagakan seorang pemimpin yang terhindar dari isu-isu peribadi yang menjengkelkan kita semua.

Asalkan yang dipilih oleh Dewan Legislatif Persekutuan itu adalah seorang Melayu, sesiapa sahaja boleh dipilih oleh Dewan Parlimen itu seperti yang tertulis dengan jelas dalam perlembagaan Persekutuan kita sekarang ini.

Pilihan itu mesti dilakukan terhadap seorang pemimpin Melayu yang ‘viable’ sebagai Perdana Menteri kerana Melayu itu merupakan rakyat majoriti negara ini. Ini adalah untuk menjaga kestabilan politik negara agar tidak ada peluang untuk mana-mana pihak untuk melanggar semangat perlembagaan negara dan realiti politik tanahair kita.

Biarlah yang dipilih itu seorang yang mempunyai kewibawaan dan berpengalaman serta berkemampuan untuk berunding dengan semua pihak untuk mewujudkan sebuah negara yang berwajah politik yang baru dan mewujudkan ‘ambience’ politik yang baru.

Biarlah pemimpin yang dipilih oleh Dewan yang mulia itu mampu untuk memahami masalah negara dengan sebenarnya kerana jika pemimpin itu tidak tahu apa masalah sebenarnya tidak akan ada jalan keluar untuk membetulkan keadaan buruk itu. Negara kita telah terbiar oleh pemimpin yang lalai terhadap tanggungjawab mereka.

Kelalaian pimpinan kita sejak tiga dekad yang lalu telah menyebabkan negara kita berada dalam situasi seolah-olah kita tidak mempunyai kerajaan lagi, kerana kita dipimpin oleh pemimpin yang memimpin negara seperti pemimpin persatuan sepak takraw sahaja. Tidak dinampakkan ‘seriousness’ mereka untuk mengharmonikan kehidupan rakyat berbilang kaum di negara ini.

Isu perkauman merupakan isu yang sangat besar yang jika tidak diselesaikan dengan segera ia memungkinkan kita berhadapan dengan perkelahian di antara kaum yang amat kita takuti. Selain dari itu dengan memulakan sebuah negara yang ditransformasikan politiknya dengan besar-besaran maka isu yang dihadapi oleh Sabah dan Sarawak juga boleh dibawa bersama untuk mencari penyelesaiannya.

Oleh kerana isu yang sedang dihadapi oleh negara begitu besar maka memilih kepimpinan yang berwibawa untuk membawa perubahan ini wajar dilakukan tanpa segan dan silu lagi.

Alangkah baiknya jika dapat diketemukan semua parti-parti politik yang berbeza untuk bersama-sama membangunkan politik dan negara. Jika semua pemimpin politik dari parti-parti PAS, DAP, PKR serta parti-parti di Sabah dan Sarawak diketemukan dengan jujur maka sekali gus dapat diusahakan penyelesaian segala kemelut negara kita. 

Dengan memilih pemimpin yang benar-benar mempunyai kemampuan untuk membawa semua pihak duduk dan bersembang secara serius bagi membina negara dengan politk dan siasahnya yang baru dengan ‘ambience’ yang baru yang menyegarkan.

17 October 2014

Pakatan Rakyat tidak mungkin sampai ke Putrajaya (bhg2)

Dalam posting yang lepas saya mengatakan yang PR tidak mungkin beroleh kejayaan memerintah negara ini walaupun selepas pilihanraya yang akan datang. Sebabnya bukan susah untuk difahami jika kita lupakan emosi dan berfikir secara realistik dan praktikal.

Ramai yang beremosi dengan gahnya berkata yang mereka dari pembangkang akan menumpaskan UMNO dan BN dalam pilihanraya yang akan datang, Itu jugalah yang kita dengar sebelum pilihanraya yang lalu dalam mana jika dilihat dari aura yang menolak BN begitu kuat seolah-olah tidak ada lagi peluang untuk UMNO memenangi walaupun sepuluh kerusi.

Tetapi keputusannya tetap memihak kepada BN khususnya UMNO, malahan UMNO telah memenangi sembilan kerusi tambahan dari pada pilihanraya 2008 dahulu walaupun jumlah kemenangan bagi BN keseluruhannya jatuh sebanyak tujuh kerusi.

Belum ada satu parti pun yang boleh menandingi UMNO dari jumlah kemenangan kerusinya. Jika DAP memenangi kesemua kerusi yang mereka tandingi  sebanyak 47 kerusi itu pun UMNO tetap memenangi jumlah kerusi yang terbanyak.

Dalam pilihanraya yang akan datang jika UMNO kehilangan 20 kerusi sekali pun, parti itu tetap parti yang memperolehi kerusi yang terbanyak waimma jika BN keseluruhannya kalah berbanding dengan jumlah kerusi yang dimenangi oleh Pakatan Rakyat secara ‘collective’. Kita perlu ingat yang dalam pilihanraya pertandingan itu adalah di antara BN dengan PAS, DAP dan PKR.

Jika BN kalah tetapi UMNO memenangi jumlah kerusi secara individu UMNO akan tetap diberikan hak untuk membentuk kerajaan. Terpulang kepada UMNO semasa itu untuk bekerjasama dengan sesiapa bagi mencukupi jumlah kerusi untuk membolehkan mereka menubuhkan kerajaan.

Mana-mana parti dalam Pakatan Rakyat hanya akan mampu menubuhkan kerajaan jika ada mana-mana parti di antara mereka yang bekerjasama secara longgar itu memenangi lebih kerusi dari UMNO. Itu sebabnya sudah ramai yang sedar yang Pakatan Rakyat tidak akan mampu untuk menghampiri Putrajaya asal lagi tidak ada satu 'coalition' yang terdaftar secara resmi yang mewakili pihak pembangkang. Setakat ini PR bukan satu pertubuhan terdaftar, ia hanya satu kerjasama secara ‘informal’ bagi mendapat dan meraih undi dalam pilihanraya sahaja.

Mereka bukannya bersatu untuk matlamat yang sama kerana masing-masing DAP dan PAS serta PKR mempunyai motif perjuangan yang berlainan. Itu sebabnya apa yang berlaku dalam isu pemilihan Menteri Besar Selangor baru-baru ini bukanlah satu insiden yang mengejutkan banyak pihak.

PKR baru sahaja selesai mengadakan pemilihan parti di setiap peringkat dan dalam proses pemilihan itu PKR telah menghadapi perpecahan di setiap peringkat juga. Maka PKR tidak lagi sekuat dahulu dan Pakatan Rakyat pun bukan sehebat semasa sebelum pilihanraya yang lalu. Faktor ini merupakan faktor yang sangat besar yang menyebabkan PKR dan Pakatan Rakyat bertambah lemah dan ramai pemimpin mereka termasuk Anwar Ibrahim sendiri menjadi bahan persoalan dikalangan pimpinan dan ahli-ahli partinya sendiri. Bukan usaha yang mudah untuk memperkasakan lagi PKR seperti yang kita lihat dahulu.

Anggapan setengah pihak yang PAS akan hilang  di dunia ini jika parti itu keluar dari Pakatan Rakyat. Pertamanya Pakatan Rakyat bukan pertubuhan yang formal dan terdaftar dan bagi PAS tidak ada isu keluar  atau masuk Pakatan Rakyat yang tidak wujud secara rasmi itu. Kalau PAS tidak bekerjasma lagi dengan DAP ia bukan satu tindakan keluar dari gabungan itu, kerana gabungan itu tidak pernah wujud secara rasminya.

Jika dikatakan PAS akan jatuh, PKR lagi banyak sebab untuk jatuh dan berpecah dengan sikap pimpinannya yang mahukan semua pihak yang berkawan dengannya hanya memperjuangkan nasib Ketua Umum PKR semata-mata.

Sekarang ini sahaja kita sedang terlihat dengan jelas yang PKR akan bertambah lemah lebih-lebih lagi jika Anwar dihantar ke Sungai Buluh. Pakatan Rakyat bakal tidak mempunyai kepimpinan yang boleh menyatukan semua pihak dalam gabungan yang tidak formal bernama Pakatan Rakyat itu.

Walau pun ada usaha untuk mereka berdemonstrasi pada 29hb ini untuk mempengaruhi keputusan hakim-hakim Mahkamah Persekutuan untuk membebaskan Anwar dalam isu sodomi 2 Anwar itu.  Tetapi usaha ini tidak akan mendapat sambutan lagi kerana rakyat sudah berbelas tahun dibawa dan diarak kehulu kehilir untuk mempertahankan Anwar yang tidak berkesudahan itu.

Penyokong-penyokongnya mahu menjadi hakim kepada perbicaraan itu dan ini merupakan tindakan yang tidak beretika dan bertamadun. Rakyat telah letih mendengar tuduhan Anwar sebagai konspirasi politik terhadap beliau, tetapi lebih ramai lagi rakyat yang mempersoalkan Anwar yang dipatuk ular sebanyak dua kali dari lubang yang sama.

Bagi  setengah pihak Anwar perlu bersara kerana kekuatan sokongan terhadap beliau ada hadnya. Tidak dapat diketepikan pandangan setengah pihak yang mempunyai ‘apprehensions’ untuk menyokong PKR kerana Anwar Ibrahim.

Rakyat sudah ramai tidak lagi bersetuju untuk membuang masa berdemonstrasi kerana mempertahankan Anwar kerana keperluan untuk negara melalui perubahan lebih besar dari keperluan mempertahankan Anwar atau mana-mana pemimpin rasuah yang ada dalam Barisan Nasional terutamanya dalam UMNO itu.

Rakyat tidak mengutamakan parti-parti lagi. Rakyat sedang dalam pencarian untuk mencari pemimpin yang berpengalaman dan mampu membawa semua pihak dari semua kaum dan agama serta cara hidup untuk bersatu dan membina sebuah negara baru.

Kita memerlukan seorang pemimpin yang tidak menggila berdemonstrasi untuk mendapat kuasa. Kita sedang gila mencari pemimpin yang ‘magnanimous’ dan mempunyai perancangan yang baik untuk negara diatas latar belakang beliau sebagai seorang ‘planner’ yang baik bagi kepentingan negara dan generasinya. 

Pakatan Rakyat tidak mungkin sampai ke Putrajaya (bhg 1)

Pakatan Rakyat sememangnya telah diduga tidak akan kekal kerana kerjasama di antara parti-parti yang berbeza perjuangannya itu tidak akan mampu mengekalkan perhubungan yang longgar di dalam Pakatan Rakyat itu. Ramai bijak pandai memberikan komen yang negatif terhadap pimpinan Haji Hadi Awang tetapi ramai juga disebaliknya bersetuju dengan Haji Hadi dan Majlis Syura parti itu untuk menjaga asas dan komitmen perjuangan parti itu sejak ia ditubuhkan.

Bagi setengah pihak mereka memberikan gambaran yang Pakatan Rakyat tidak akan berjaya untuk melalui jalan ke Putrajaya selagi Haji Hadi memimpin PAS. Sesungguhnya ia bukan kerana Haji Hadi tetapi kerana premis penubuhan PAS itu sebenarnya yang membuatkan Pakatan Rakyat tidak akan berjaya ke Putrajaya.

Bagi rakan-rakan kerjasama dalam Pakatan Rakyat mereka menganggapkan yang PAS perlu tunduk kepada kemahuan dua rakan yang lain iaitu PKR dan DAP dalam semua isu. Bagi mereka, PAS hanya diguna untuk mengangguk dan bersetuju dengan segala tindakan dan keputusan dua parti yang lain itu sehinggakan PAS mesti membuang segala perjuangan yang selama ini mereka perjuangkan.

'Langkah Kajang' dahulu tidak pernah dirujuk kepada PAS sebelum ia dilakukan kerana PKR menganggap PAS hanya ada hak untuk menjadi pengikut sahaja dan tidak boleh untuk berbeza pandangannya. Akhirnya terbongkar tujuan dan matlamat 'Langkah Kajang' itu dilakukan iaitu utnuk menukar Menteri Besar TS Khalid Ibrahim dan di sini Pakatan Rakyat menghadapi masalah kerana PAS tidak mahu lagi diperlakukan seperti 'kaldai tunggangan' PKR dan DAP.

Bagi PAS mereka bukan tidak bersetuju TS Khalid ditukar kerana itu adalah hak PKR. Ada tiga belas ADUN dalam PKR di Dewan Undangan Negeri Selangor, kenapa perlu mengadakan 'Langkah Kajang' itu? Tidak bolehkah dipilih diantara tiga belas yang lain selain dari Khalid untuk mengambil alih jawatan yang dipegang oleh Khalid itu? Kenapa perlu Anwar dan apabila Anwar bermasalah dipilih pula Wan Azizah untuk menggantikannya.

Tetapi akhirnya Azmin menjadi Menteri Besar yang selama ini adalah salah seorang dari tiga belas ADUN yang lain itu. Pendeknya untuk menukar TS Khalid tidak perlu mengadakan 'Langkah Kajang' pada Mac lalu. PAS khususnya Haji Hadi dijadikan sasaran oleh PKR dan DAP dan juga mereka yang tidak kuat pegangannya dalam PAS itu, malahan isu yang diada-adakan terhadap Haji Hadi dijadikan alasan untuk mereka keluar dari parti atau untuk membina pertubuhan seperti PasMA dan lain-lain.

Beberapa orang di dalam PAS dan ramai dalam parti-parti DAP dan PKR membidas Haji Hadi kononnya tidak setia dengan Pakatan Rakyat. Persoalannya adakah Pakatan Rakyat itu satu pertubuhan yang berdaftar yang memerlukan PAS untu tunduk kepada kemahuan rakan-rakan dalam PR itu, sedang mereka hanya berkerjasama untuk mendapat sokongan dan undi dalam pilihanraya yang lalu dan akan datang.

Bagaimana PAS hendak memberikan ketaatan mereka kepada PR sedangkan PR itu dari segi hakikatnya tidak wujud secara resminya. Bagaimana hendak taat kepada benda yang tidak wujud secara ‘organic’ itu?

Bagi mereka yang mempunyai sisik politik yang asas, akan tahu dari dulu lagi yang Pakatan Rakyat itu sekuat mana pun hendak dibina, ia tidak akan kekal dan tidak mungkin ke Putrajaya. Tetapi jika pandangan ini keluar dari pemikiran orang seperti saya dan ramai yang lain mereka akan membantah dan membidas pandangan ini dengan kuat sehingga menyentuh isu-isu peribadi.

Mereka tidak mahu menerima pandangan yang mungkin berbeza di antara mereka yang melihat dan terlibat dalam politik dari pensejarahan yang lama dengan mereka yang baru sepuluh atau lima belas tahun bergiat itu.

Ramai yang bertanya dan menulis kepada saya bertanyakan kenapa saya mempunyai pendapat yang PR tidak mungkin berjaya ke Putrajaya dalam mana-mana pilihanraya-pilihanraya yang akan datang jika keadaan politik sekarang ini kekal.

Sebelum pilihanraya yang lalu, UMNO seolah-olah tidak akan memenangi banyak kerusi malahan ada di antara kepimpinan tertinggi PR begitu berkeyakinan yang mereka akan ke Putrajaya dengan memenangi 125 kerusi, lebih dari cukup untuk menumbangkan UMNO dan Barisan Nasional.

Mereka lupa jika ketiga-tiga parti dalam PR itu secara kumpulan dapat memenangi 125 kerusi sekali pun, PR tidak semestinya berjaya menubuhkan kerajaan.

Kenapa PR tidak boleh menubuhkan kerajaan? Walaupun ia merupakan ulangan sahaja, blog ini memberikan sebabnya kenapa PR tidak mungkin berjaya menubuhkan kerajaan gantian walau seburuk mana dan sehodoh pun UMNO dan BN itu. dalam posting yang akan datang.

Bersambung....

14 October 2014

Harga bahan bakar naik, harga cendul Bakar Kuala Selangor turun

Sekarang ini cendul merupakan produk yang sama kategorinya dengan bahan bakar petrol dan diesel. Jika harga minyak naik nasihat Menteri Hasan Malek semua pihak mesti mengikut langkah cendul Bakar di Kuala Selangor menurunkan harga jualan cendulnya sebanyak 0.20 sen. Pendeknya jika naik harga minyak, semua penjualan barangan dan perkhidmatan perlu menurunkan harga jualannya.

Rupa-rupanya baru sekarang kita ketahui yang cendul itu merupakan barangan keperluan untuk hidup, seperti petrol, tanpa petrol tidak dapat menyambung hidup dengan sempurna. Nasihat Menteri ini selalunya menggelikan hati dan saya secara peribadi sentiasa tertunggu-tunggu untuk mendengar nasihat beliau yang pelik dan kadangkala amat menghiburkan hati yang tidak dapat ditahan-tahan.

Saya berharap perkhidmatan bas dan keretapi juga akan menurunkan tambangnya dengan kenaikan harga bahan bakar sekarang ini. Teksi juga perlu menurunkan harga tambangnya dari sekarang untuk menyambut dan memberikan reaksi dengan kenaikan harga petrol dan diesel ini bagi mengikut contoh penjual cendul Bakar di Kuala Selangor itu.

Kalau pemandu teksi ditanya oleh pengguna perkhidmatannya kenapa harga tambang sudah turun, hanya jawab yang tindakannya menurunkan harga tambang itu ialah diatas nasihat Menteri Hasan Malek untuk mengikut contoh penjual cendul Bakar di Kuala Selangor yang menurunkan harga cendulnya sebanyak 0.20 sen semangkuk.

Kepada Menteri ini, dengan penurunan harga cendul Bakar Kuala Selangor itu ia akan mengurangkan tahap inflasi negara, dan jika semua mengikut nasihat beliau sudah tentu keadaan ekonomi negara akan bertambah baik. Formula ekonomi Hasan Malek ini, lagi petrol dan diesel serta bahan bakar yang lain naik semua mesti menurunkan harga jualan produk-produk dan perkhidmatan mereka.

Kita tunggu berapa ramai lagi akan mengikut nasihat Menteri ini kerana nasihat beliau ini terlalu lain dari yang lain dan terlalu pelik untuk didengar dan diterima, setidak-tidaknya oleh diri saya sendiri. 

Selalunya harga bahan bakar menjadi penentu harga barangan keseluruhannya, tetapi Menteri ini berpendapat yang harga cendul merupakan barometer yang terbaik untuk menentukan tahap harga bahan keperluan kehidupan kita.

10 October 2014

Pembentangan Bajet, dan pujian 'cendiakawan-cendiakawan' negara

Petang nanti, jika kita tidak ada apa rancangan untuk melakukan apa-apa program keluarga, kita boleh mendengar ucapan pembentangan bajet bagi tahun 2015 oleh Dato Seri Perdana Menteri Najib di Parlimen. Pembentangan bajet ini adalah satu yang dilakukan setiap tahun untuk memberitahu rakyat jumlah akan dibelanjakan untuk pengurusan negara dan jumlah wang yang akan diperuntukan untuk pembangunan negara bagi tahun hadapan, dan ianya perlu diluluskan oleh Dewan Rakyat dan Dewan Negara kita.

Kita tidak tahu apa yang akan dibentangkan oleh Najib, apakah insentif-insentif untuk rakyat dan bagaimana kerajaan akan mendapatkan sumber kewangan bagi menguruskan kerajaan dan pembangunan negara keseluruhannya. Setiap tahun, kecuali semasa kita ditadbir oleh Mageran dahulu, kita dibentangkan dengan belanjawan negara dan setiap pembentangan bajet itu adalah untuk kebaikan rakyat dan negara.

Selalu dan biasanya Menteri Kewangan akan membentangkan cadangan untuk diluluskan oleh Parlimen bagaimana kerajaan mendapatkan sumber kewangan, dan apa-apa yang perlu seperti yang mana satu cukai yang akan diturunkan dan yang mana yang dinaikkan atau yang akan dimansuhkan mengikut perincian dan pertimbangan kerajaan untuk menghadapi rakyat dalam isu perbelanjaan negara pada tahun berikutnya dan dalam kes ini ialah bagi tahun 2015 nanti.

Tetapi yang pastinya sebahagian dari tindakan kerajaan dalam bajet tahun hadapan sudah pun dilaksanakan dengan menghapuskan subsidi bahan bakar sejak dua minggu yang lepas. Kenaikan harga petrol dan diesel dua minggu yang lepas sudah menunjukan yang kerajaan yang berslogankan ‘rakyat didahulukan’ sedang menghadapi masalah untuk mengekalkan subsidi bahan api itu sehinggakan telah dihapuskan subsidi bahan api ini sebanyak 0.20 sen bagi satu litre.

Slogan ‘rakyat didahulukan’ itu sesungguhnya dilaksanakan dengan mendahulukan rakyat untuk menanggung masalah di atas kekurangan sumber kewangan negara kita sekarang ini. Apabila masalah kewangan negara meruncing rakyatlah yang mendahului membayar kekurangan dan mengorbankan apa yang sedia dinikmati mereka. Dalam mereka sedang dihimpit dengan kos kehidupan yang sangat tinggi, rakyatlah yang didahulukan untuk menanggung beban kerajaan sekarang ini. Seorang Menteri yang paling lucu, Hasan Malek telah meminta rakyat bersyukur dengan kenaikan harga petrol dan diesel itu. Pandangan Menteri ini sungguh melucukan dan jangan diambil hati dengan kata-katanya itu.

Kita tidak tahu apakah kandungan ucapan Najib petang ini tetapi yang pastinya pihak media, terutamanya pihak media perdana sudah siap dan lengkap persediaan mereka untuk membariskan orang-orang yang bergelar dan bernama seperti professor-professor dan ahli perbankan yang terkenal di dalam negara ini. Mereka akan ditampilkan di khalayak ramai melalui kaca-kaca TV dari berbagai-bagai saluran untuk memuji dan menganggap apa yang akan dibentangkan petang ini merupakan satu bajet yang terbaik sejak negara merdeka.

Itulah yang selalu berlaku setiap tahun, bajet setiap tahun itu adalah bajet yang terbaik dari tahun-tahun atau pemimpin-pemimpin sebelumnya sejak merdeka dahulu. Professor-professor yang akan tampil dikaca TV pun sudah boleh diagak kerana itu sahajalah muka-muka yang akan ditonjolkan oleh media perdana kita dan mereka yang memuji itu pun sedang merangka strategi bajet pembangunan diri mereka masing-masing untuk tahun-tahun yang akan datang. Kesempatan itu akan mereka gunakan untuk menggeli pundi-pundi pemimpin yang membentangkan bajet itu walaupun belum pun berkesempatan untuk membaca teks ucapan yang panjang berjela-jela itu.

Walau bagaimana pun kita tunggu sahaja ucapan pembentangan bajet petang ini jika ada kelapangan. Kepada mereka yang sibuk dengan usaha untuk mencari rezki keluarga dan tidak ada masa untuk mendengar ucapan itu, elok teruskan sahaja tindakan mencari penghidupan kita kerana apa yang akan dibentangkan itu adalah ‘predictable’ bagi setengah pihak dan tidak ada apa-apa ‘consequence’ yang memberikan keuntungan kepada rakyat biasa seperti kita ini.

Pembentangan bajet hari ini merupakan satu ‘ritual’ tahunan sahaja tanpa mempunyai ‘consequence’ yang besar kebaikannya terhadap rakyat dan negara. Itulah yang terjadi setiap tahun. Jika kita hendak mendengar yang baik tontonlah pendapat ‘cendiakawan-cendiakawan’ dari universiti-universiti tempatan petang dan malam ini nanti.

Kita akan mendengar bajet hari ini sebagai bajet mesra rakyat, bajet yang terbaik dalam sejarah negara, bajet yang akan memberikan keuntungan kepada rakyat biasa, pemberian BRIM itu menunjukan kerajaan prihatin tentang masalah mereka, dan berbagai-bagai lagi pujian dari ‘cendiakawan-cendiakawan’ yang selalu dipanggil ke studio-studio TV untuk memuji dan menyokong bajet yang dibentangkan oleh Najib nanti.

Jika kita mahu, ‘template-template’nya boleh ditulis sekarang ini, tetapi kalau ditulis, takut pula ramai yang tidak seronok mendengar komen-komen mereka nanti.

03 October 2014

Yang tidak berkepimpinan, jangan berkeliaran di Putrajaya lagi

Harga petrol dan diesel naik lagi hasil dari penarikan balik subsidi bahan api oleh kerajaan sebanyak 0.20 dua hari yang lepas. Belum lagi kita dapat menerima pengenalan GST tidak berapa lama lagi kita dibebankan dengan kenaikan harga bahan api sebanyak 0.20 bagi setiap litre.

Kita bukan tidak menerima hakikat yang akhirnya nanti kita tidak akan dapat mengelak dari penarikan kembali subsidi bahan api ini, tetapi ia dilakukan diwaktu subsidi ini perlu dikekalkan buat sementara waktu kerana rakyat sedang dalam kesusahan yang keterlaluan sekarang ini.

Dalam keadaan harga minyak dunia sedang dalam keadaan menurun sejak beberapa tahun yang lalu kita menaikan harga ‘retail’ bahan api ini tidak henti-henti. Ini bukan masalah kita mahu subsidi itu kekal, tetapi ia adalah masalah waktu dan cara harga bahan api ini dinaikkan.

Sejak 2009 begitu banyak subsidi telah ditarik balik. Nampaknya kerajaan tidak mempunyai keupayaan untuk menambah pendapatan untuk menyelenggarakan negara dengan kadar yang baik dan terpaksa menyelindungi kelemahannya dengan menarik balik subsidi bahan api ini.

Kini rakyat bukan meminta tambahan subsidi tetapi sekadar mengekalkan subsidi itu di peringkat yang ada kerana waktu dan ketika ini rakyat sedang berperang dan berjuang untuk mengendalikan kehidupan dalam keadaan yang tersangat sempit ini.

Kerajaan sepatutnya buat sementara ini menyelesaikan masalah rakyat yang terhimpit dengan kesempitan ini dahulu, bukannya menggunakan rakyat untuk menyelesaikan masalah kerajaan yang boros dan tidak berbelanja dengan telus seperti yang difahami oleh ramai sekarang ini.

Apabila kerajaan bermasalah sahaja, maka rakyat terpaksa menanggung kelemahan kerajaan menguruskan perbelanjaan negara sedangkan kerajaan tidak pernah menyedari yang rakyat telah berkorban dengan membenarkan subsidi bahan api ini ditarik balik beberapa kali dalam tempoh setahun dua ini.

Yang bermasalah sekarang ini bukannya rakyat, tetapi yang mempunyai masalah sekarang ialah kita mempunyai pemimpin yang bermasalah besar. Pemimpin kita semuanya adalah dari golongan yang keliru, tidak tahu bagaimana dan cara mana mereka berada di atas sana dan memimpin kita dan negara.

Kita tidak ada ‘planner’ yang baik untuk menyusun dan mengendalikan isu kekurangan pendapatan kerajaan dengan mencari sumber lain selain dari memberikan tumpuan menarik balik subsidi yang sudah begitu besar sejak beberapa tahun yang lepas ini. 

Najib sepatutnya berhenti buat seketika bercakap bergegar-gegar hendak membawa negara ini kepada sebuah negara berpendapatan tinggi menjelang 2020 sedangkan rakyat di bawah ini sedang bergelumang dengan kehidupan yang sempit dan memeritkan ini. Najib lebih mementingkan populariti peribadi beliau daripada menangani masalah rakyat yang lebih dari 70% yang berada di bawah purata pendapatan RM3000 sebulan ini. Cerita hendak menaikkan tahap negara berpendapatan tinggi, buat sementara ini masih lagi cerita dongeng Najib ‘and geng’ yang begitu sarat dengan dongengan itu.

Najib sepatutnya bercakap mengikut kadar yang sepatutnya sahaja dan elakkan diri dari hanya berucap tanpa mempunyai asas kukuh untuk mengaku yang negara kita bakal menjadi negara maju menjelang tahun 2020 nanti. Najib nampaknya bukannya memimpin negara dengan bermodalkan kepada kebijaksanaan atau kemampuan untuk membuat perancangan baik untuik rakyat, tetapi hanya bersandarkan kepada populariti beliau di dalam UMNO sahaja.

Najib jelas mempunyai lidah yang terlalu pantas dari pemikirannya. Najib sepatutnya sekarang berdiri di atas pentas dan mengumumkan yang beliau tidak lagi berdaya untuk menguruskan negara dan mengaku sahaja yang beliau telah gagal dalam serba serbinya dan mengumumkan apa yang sepatutnya yang beliau perlu lakukan.

Jika beliau menyedari keadaan itu, dan mengambil keputusan untuk mengangkat bendera putih dan bersara, maka semua barisan kepimpinan di bawahnya juga sepatutnya turut serta bersara dan memberikan rakyat membuat pilihan yang lain.

Kerajaan sekarang tidak sepatutnya bertahan lagi kerana jika diteruskan juga bertahan dengan memaksa rakyat untuk berkorban terus-terusan, maka kita berada dalam sebuah negara yang akan lumpuh dalam tidak berapa lama lagi. Najib tidak berhenti-henti bercakap tentang ekonomi, satu subjek  ‘which he knows too little’. Nampaknya beliau sama sahaja seperti kemampuan rakyat biasa seperti saya ini.

Takkanlah kerajaan sekarang hanya mempunyai satu kemahiran sahaja dalam kepimpinannya, iaitu untuk menarik subsidi sahaja untuk menyelesaikan masalah kewangan negara.

Kita tidak tahu apakah peranan yang dimainkan oleh Ahli-Ahli Legislature Negara kerana membiarkan Ketua Kerajaan Persekutuan ini masih dibiarkan berkeliaran (loitering) di Putrajaya itu hanya untuk mengelirukan rakyat. Tidak bolehkah mereka yang berada di peringkat Dewan Legislatif Negara melakukan sesuatu yang drastik dan berani untuk mencari kepimpinan yang mampu untuk memahami keadaan rakyat yang sangat terhimpit kehidupan mereka ini?

Tidak adakah di kalangan mereka ini mengenepikan sedikit masa untuk berfikir untuk membantu rakyat yang dalam keperitan ini? Bukankah berfikir sejenak itu lebih baik dari beramal sepanjang malam?

Najib, Muhyidin dan lain-lain di atas itu patut berkorban untuk rakyat. Berkorban bukan hanya dengan memegang jawatan. Meletakkan jawatan untuk kepentingan negara juga adalah pengorbanan.

Elok letak jawatan sekarang daripada diletakkan jawatan mereka ini oleh rakyat dalam pilihanraya yang akan datang. Pemimpin kerajaan (UMNO) sekarang ini jangan mengekalkan kuasa semata-mata disebabkan kekalutan yang sedang berlaku di pihak pembangkang sekarang sahaja.

01 October 2014

Azmin akan menghadapi cabaran besar

Anwar dengan penuh ‘politeness’ telah memberitahu kita secara halus yang beliau lah yang berkuasa di Selangor. Anwar telah mengumumkan yang beliau telah meminta atau mengarahkan Menteri Besar baru untuk membongkar semua ‘salah laku’ semasa Khalid menjadi Menteri Besar dahulu.

Ada dua perkara pokok yang terlihat dengan kenyataan Anwar itu. Pertamanya beliau telah memberitahu kita rakyat biasa ini yang beliau sudah merasa ‘enlightened’ dengan perlantikan Azmin Ali sebagai Menteri Besar kerana beliau boleh mengarahkan Azmin untuk melakukan sesuatu yang beliau kehendaki. Ini tidak dapat dirasanya semasa Khalid menjadi Menteri Besar dahulu.

Maka nyata yang matlamat untuk meletakkan isteri beliau menjadi Menteri Besar itu adalah masalah kuasa, tidak kira secara ‘direct’ atau secara ‘indirect’. Anwar seolah-olah mahu memberitahu supaya Khalid serta siapa yang beliau maksudkan supaya berhati-hati dengan beliau kerana beliau sudah mempunyai kuasa atau pengaruh melalui Menteri Besar yang baru ini.

Kalau dia gagal untuk meletakkan isterinya sekarang beliau ada orang kuatnya menjadi Menteri Besar. Kata setengah orang, kalau tak dapat meletakkan isterinya, dapat orang kuatnya menjadi MB itu sudah memadai. ‘Tak dapat dagingnya, dapat kuahnya pun rasa daging juga’. Tentu Azmin merasakan masalah sedang mula menghampiri beliau walaupun baru beberapa hari sahaja menjadi pengganti Khalid Ibrahim.

Inilah sebenarnya kemahuan Anwar yang tidak dapat dipenuhi oleh Khalid dahulu. Anwar perlukan tempat untuk memberikan beliau perangsang dengan mempunyai tempat untuk menyara kemahuannya untuk berkuasa. Untuk itu beliau mahukan semua orang terutamanya dalam partinya untuk menyokong beliau tanpa berbelah bagi dengan menggunakan isu-isu yang diada-adakan untuk menurunkan Khalid Ibrahim. Selain dari menjadi pemimpin de facto PKR beliau mahu menjadi Menteri de facto di Selangor.

Lebuhraya Kidex, pengambil alihan projek air serta berbagai-bagai lagi yang beliau fikirkan boleh diterima dan dibeli oleh pemikiran ramai. Pengumumannya untuk mencungkil segala-gala perjanjian dengan semua pihak semasa pentadbiran Khalid itu merupakan isyarat kepada semua, ‘I am in control of Selangor , and you better watch out’. Beliau sedang menunjukan ototnya kepada kita semua.

Kita tidak tahu apa untungnya kepada beliau dengan menunjukan ototnya itu. Yang pastinya sekarang ini Pakatan Rakyat sedang di ambang kesusahan untuk menghadapi rakyat selepas ini. Beliau tidak lagi mendapat sokongan ramai semasa berada di Seberang Jaya tiga hari yang lepas kerana masalah penyokong PAS yang kecewa dengan tindakan Anwar selama ini.

Bagi setengah pihak, inilah caranya untuk memberikan perbezaan di antara beliau dengan Khalid Ibrahim. Khalid telah melakukan yang terbaik, lebih baik dari mana-mana MB atau Ketua Menteri di negeri-negeri yang lain. Untuk menambah-baik keadaan pentadbiran adalah susah untuk menandingi Khalid, maka untuk menunjukan kelebihan dari Khalid ialah dengan mencungkil dan tercari-cari kesalahan Khalid, 'ibarat orang mencari kutu'.

Selalunya badan yang mempunyai tanggungjawab untuk mencari kesalahan sesiapa yang berkuasa, seperti MACC dan badan penguat kuasa yang lain yang bercakap tentang isu ini, bukannya pemimpin politik. Ahli politik merupakan penggubal dasar dan perlaksaan dasar dan penguatkuasaan dasar-dasar itu adalah tanggungjawab pihak pelaksana dasar.

Seperti apa yang berlaku dalam isu pertuduhan rasuah yang sedang dihadapi oleh berpuluh orang pegawai kastam negara sekarang ini adalah tugas pelaksana untuk mengumumkan apa-apa yang sedang berlaku. Kita boleh saksikan sekarang tidak ada pihak politikus untuk memberikan komen. Yang boleh mengolah keadaan dalam isu Kastam dan Eksais di Raja sekarang ini ialah pihak MACC sahaja dan ini menunjukan kematangan pimpinan pihak kerajaan yang jarang-jarang kita lihat berlaku.

Biar pihak MACC membuat apa-apa kenyataan yang berkaitan dengan pertuduhan pegawai Kastam itu. Begitu jugalah dengan isu Khalid Ibrahim. Biarkan pihak MACC mengendalikan kes Khalid Ibrahim jika ada kesnya. Anwar dan ahli politik yang lain tidak perlu membuat kenyataan kerana jika ahli-ahli politik yang membuat kenyataan, maka berbagai-bagai persepsi akan timbul dengan kenyataan mereka itu.

Saya tidak percaya ada kes terhadap Khalid, tetapi jika ada pun biarlah pihak penguatkuasa dan pihak pelaksana undang-undang untuk membuat kenyataan berhubung dengan isu yang dibangkitkan Anwar ini. Khalid sendiri meminta beliau disiasat dan Anwar boleh memulakan tindakan menyiasat ini.

Khalid pula dalam reaksinya telah memberitahu semua yang beliau pun mahu disiasat oleh mana-mana agensi termasuk MACC bagi membersihkan nama beliau dari tuduhan jahat pihak yang mahukan beliau digantikan dengan Wan Azizah. Tuduhan itu hanya tiba apabila sudah ada usaha untuk menggantikan beliau dan tercari-cari kesalahan yang di cipta oleh Anwar dan konconya semasa beliau (Khalid) menjadi Menteri Besar.

Khalid tentulah mahu namanya dibersihkan setelah dicemar oleh rakan dalam partinya sendiri yang akhirnya mendapat surat pemecatan yang pastinya dengan kehendak Anwar itu.

Samada Azmin mampu untuk menolak tekanan dari Anwar ini, sama-sama kita saksikan nanti. Jika semasa sebelum pilihanraya umum yang lalu Anwar telah memberikan amaran yang beliau akan mengambil tindakan kepada mana-mana agensi yang beliau mahu sebaik sahaja mendapat tempat di Putrajaya itu, menunjukan yang beliau mempunyai dendam kesumat yang tidak dapat disorokkan lagi.

Tetapi malang bagi beliau cita-cita hendak menjadi Perdana Menteri selepas PRU13 itu tidak kesampaian dan telah menyalahkan semua pihak diatas kegagalan beliau dan PR untuk memperoleh mandat yang cukup untuk mentadbir Putrajaya. Hajatnya tidak kesampaian walaupun ada beberapa doanya telah termakbul oleh Allah s.w.t..

Azmin sudah pasti berhadapan dengan dilemma yang besar, iaitu untuk akur kepada Anwar atau akur kepada keperluan moral dan politik rakyat Selangor. Apabila Anwar dengan yakinnya memberikan kata dua kepada Khalid itu, ia bermakna yang beliau seolah telah mendapat kuasa melalui Azmin dan akan bertindak terhadap mereka yang beliau sudah membencinya itu.

Jika Azmin lemah dalam menghadapi kerenah Anwar ini, maka tidak dapat dipersalahkan sesiapa dihari muka jika Azmin terpaksa memikul beban Anwar lagi. Di mana-mana rakyat sedang memikul bebanan yang dicetuskan oleh Anwar kerana matlamat beliau bukannya untuk memperbaiki keadaan negara dan negeri tetapi sebaliknya untuk menunjukan yang beliau mempunyai otot yang besar dan boleh memulas sesiapa sahaja yang beliau mahukan.

Tetapi buat masa ini orang ramai masih menaruh harapan terhadap Azmin. Jika sebaliknya berlaku, itu bukan salah siapa lagi, tetapi semua kesalahan itu adalah kesalahan Azmin kerana rela memikul beban pimpinan yang bermasalah dalam PKR itu.

Bagi rakyat biasa yang menumpang berteduh di Selangor ini, kita hanya mampu untuk berdoa agar Azmin akan terbuka hatinya untuk bersifat luhur dan mengurangkan tindakan bermusuhan dengan mana-mana pihak. Mencari musuh itu, kata orang, hanya mengecilkan padang kita sendiri.

Bersifat adil dan saksama itu sepatutnya menjadi matlamat kepimpinannya. Nelson Mandela tidak pernah memenjarakan lawan dan musuh beliau yang telah memenjarakan beliau hampir tiga dekad oleh kerajaan Arpatheid Afrika Selatan dahulu.

Kita berharap Azmin mempunyai jiwa besar dan akan menyatukan semua pihak seperti Mandela lakukan. Semakin berumur kita sepatutnya kita akan menambah kekayaan jiwa kita. Jangan terikut-ikut dengan pemimpin atau sesiapa yang melayani nafsu amarah mereka yang sentiasa meletakkan seseorang itu berada di dalam kefakiran jiwa.

Mencari ‘reconciliation point’ di antara kehendak pemikiran dan hati itu merupakan perjuangan besar bagi Azmin Ali. Itulah dia yang dinamakan pengorbanan, jangan setakat sedap bercakap sahaja.

Azmin perlu mengimbangi amal dan ibadahnya dan sentiasa merujuk kepada mereka yang berjiwa kaya dan elakkan dari menerima rujukan dari mereka yang terlalu ‘obsessed’ bisikan khatir yang sentiasa mahu melihat kita berpecah di antara kita.

Pemimpin yang lemah selalunya akan berjaya menguasai kita jika mereka lihat di antara kita berpecah belah. Jika keadaan aman, pimpinan yang buas nafsu untuk berkuasa semata-mata untuk kuasa itu tidak akan ke mana-mana.