29 June 2014

Selamat menyambut Ramadhan Al-mubarak, hiasan kepada semua bulan

Kepada semua rakan dan taulan, serta pembaca blog ini serta semua umat Muslimin dan Muslimat saya mengambil kesempatan hari ini untuk mengucapkan Salam Ramadhan kepada sekalian agar segala amal ibadah dan ubudiah anda sekalian sentiasa dalam keredhaan Allah s.w.t..

Semoga sekalian yang beramal dan beribadah yang intensif pada siang hari dan malam hari di bulan Ramadhan Al-mubarak tahun ini akan meningkatkan tahap keimanan dan ehsan anda sekalian di sisi Allah s.w.t..

Berdoalah kita semua untuk berlindung dari angkara permainan dan niat tidak baik yang datangnya dari kalangan manusia, jin dan syaitan. Perjuangan ini tentu merupakan peperangan yang lebih hebat dari peperangan menentang kaum musyrikin kerana peperangan ini adalah peperangan sepanjang hidup kita.

Peperangan memerangi nafsu ini bermula dari saat kita dilahirkan sehinggalah sampai ke akhir kalam kita tanpa henti-henti.


Sekian, Assalaamualaikum

27 June 2014

PRU ke13 TS Khalid testimonial PR, siapa pula testimonial PR dalam PRU ke14?

Setelah Khalid tewas dalam pemilihan Ketua Cabang PKR  Kuala Selangor sudah ada suara dikalangan ADUN PKR sendiri meminta beliau meletakkan jawatan sebagai MB. Suara yang sama telah pun kita dengar dari beberapa orang pimpinan PKR yang tidak senang dengan kehadiran Khalid sebagai MB kerana jawatan itu juga diminati oleh pemimpin yang lain dalam parti itu.

Kalau dipandang dari sudut yang lain adalah susah bagi seorang MB itu kalah dalam pemilihan partinya tetapi oleh kerana permainan politik yang begitu kuat dikalangan pimpinan parti itu, maka ia tidaklah menjadi suatu perkara yang menghairankan jika ia berlaku. Perlu diingat PKR adalah 'anak tut' kepada UMNO setelah Anwar dipecat dari parti UMNO pada tahun 1998 dahulu. PKR bukannya parti perjuangan tetapi parti yang tertubuh kerana Anwar terpecat dari UMNO hasil dari permainan politik beliau dan Mahathir sendiri semasa itu.

Jadi jika wujud elemen berebut sampai parti mati ini tidak lah suatu perkara yang ganjil berlaku dalam PKR itu. Khalid sudah dijadikan isu besar kerana pergolakan dan perebutan kuasa diantara pimpinan parti. Kita masih ingat bagaimana Khalid telah dipuji meninggi sebagai 'the best MB' dalam negara ini dan ia terbukti telah hampir melumpuhkan UMNO di Selangor ini kerana BN dan UMNO hanya mempunyai 12 kerusi sahaja di Selangor ini.

Malahan ‘performance’ Khalid ini telah dijadikan testimonial yang begitu hebat dalam pilihanraya yang lalu sehinggakan ia memberikan pengaruh besar di seluruh negara dan PKR khususnya serta Pakatan umumnya, telah mendapat sokongan begitu kuat semasa itu. Tetapi keadaan berbeza kerana jika negeri Selangor itu menjadi kaya raya dibawah Khalid ia bukannya baik untuk Khalid kerana kejayaan itu, sebaliknya ia akan menjadi isu besar kepada pemimpin yang mencemburui kejayaan Khalid itu.

Dalam PKR yang mempunyai DNA UMNO yang begitu kuat pemimpin yang baik dan produktif akan dibunuh oleh rakan parti sendiri. Dalam UMNO sejak lebih dari tiga puluh tahun dahulu telah membunuh karier pemimpin yang baik-baik dan produktif. Selepas lebih dari tiga dekad kita telah diwariskan dengan barisan pimpinan yang paling lemah seperti yang ada pada hari ini.

PKR seperti UMNO telah menjadi parti yang tidak berjiwa lagi dan untuk mewujudkan atau untuk mengembalikan roh pimpinan itu buka satu kerja yang mudah dalam negara sedang berhadapan dengan kepimpinan yang tidak semenggah semuanya itu. Kekalahan Khalid Ibrahim di Kuala Selangor itu sememangnya sengaja dilakukan oleh musuh Khalid diperingkat yang tinggi.

Pimpinan PKR itu  mempunyai sifat ‘vandalism’ yang kuat dan sifat itu jugalah yang telah melemahkan UMNO setelah tiga puluh tahun elemen itu mula wujud dalam parti itu. Kini PKR pula menjadi murid UMNO yang baik kerana parti itu adalah ‘offshoot’ UMNO. Bagaimana Dr Mahathir yang memainkan politik pecah perintah dalam UMNO dahulu, begitu jugalah apa yang dilakukan oleh Anwar dalam PKR itu.

Jika UMNO memakan masa tiga dekad untuk hancur hasil dari elemen pecah dan perintah ini, PKR akan hanya memakan masa empat lima tahun sahaja dari sekarang untuk pecah kerana itulah satu-satunya hasil dari parti yang mempraktikkan pecah perintah ini.

Kecelaruan yang sedang berlaku di Selangor sekarang ini sesungguhnya telah menjatuhkan keyakinan rakyat terhadap Pakatan Rakyat Selangor kerana parti tunjangnya sedang berkrisis yang tidak mungkin mudah diselesaikan itu.

Apa pun yang orang kata semuanya ini bersebab dari ketidak jujuran pucuk pimpinan dan barisan pimpinan yang tertinggi. Seburuk dan sekecil mana seorang pemimpin ini mempunyai pengaruh mereka dikalangan ahli-ahli dan jika pemimpin berpecah maka tidak hairan perpecahan itu melintasi garisan dibawah-bawah ini.

Baik UMNO mahu pun PKR pemimpin yang suatu hari dipuji dan dijunjung akhirnya akan terbunuh politik mereka jika pimpinan itu menempa kejayaan.. Hanya yang pandai main silap mata dengan pucuk pimpinan sahaja yang boleh mendapat tempat dalam parti itu.

Bagi saya Khalid boleh kita jangka kesudahan politik beliau. Beliau sudah tidak diperlukan oleh ramai kepimpinan PKR kerana ada pemimpin lain yang terkeliur dengan jawatan MB yang disandang Khalid itu.

Kita tidak tahu siapa kah yang akan menjadi testimonial kejayaan bagi Pakatan Rakyat dalam pilihanraya yang akan datang ini. Khalid Ibrahim sudah pasti tidak boleh lagi dijadikan testimonial kejayaan kerana beliau telah dibunuh politiknya oleh rakan-rakan dalam kepimpinan PKR itu sendiri.

26 June 2014

Najib, a failed leader

Semalam telah di umumkan oleh PM Najib penambahan ahli kabinet negara dan saya sudah ‘lost count’ terhadap jumlah Menteri Kabinet kita. Rupa-rupanya ia bukan satu ‘reshuffle’ terhadap kabinet negara, tetapi hanya pengumuman penambahan jumlah ahli kepada Jemaah Kabinet negara itu.

Pada awalnya kita diberitahu yang PM Najib akan membuat rombakan kabinet dan ramai telah membuat andaian siapa yang akan memasuki kabinet itu dan siapa yang akan digugurkan. Kita memahami yang jika rombakan kabinet dilakukan ia tentulah ada yang keluar dan ada yang masuk. Kita menjangkakan yang akan masuk ialah ahli legislatif dari MCA serta dari Gerakan yang baru memenangi pilihanraya Teluk Intan dan beberapa yang lain keluar dari UMNO dan parti-parti lain yang bersama dalam BN itu.

Diantara yang dispekulasikan oleh ramai yang diantara yang akan dikeluarkan dari barisan kabinet itu ialah Hasan Malek kerana pandangan ramai beliau ini sememangnya tidak berfungsi sebagai Menteri yang efektif untuk kabinet negara. Ada yang membuat spekulasi yang Nazri Aziz sepatutnya akan dikeluarkan kerana sebab-sebab untuk menambah integriti kabinet negara itu.

Tetapi yang jelasnya apa yang telah diumumkan itu ialah untuk memberikan hadiah ‘token’ kepada setengah orang dan bukannya untuk menambah baik nilai kabinet negara itu. Maka ia bukanlah rombakan kabinet untuk menjadikan kabinet itu lebih ‘functional’ tetapi semata-mata untuk memuaskan hati individu yang menjadi penyokong kuat kepada pimpinan Najib dan bukannya untuk menyusun kabinet yang lebih berwibawa.

Jika hanya menambah bilang ahli kepada Jemaah Kabinet itu ia bermakna ia memberikan beban kepada pimpinannya yang sudah sedia menjadi rungutan rakyat yang ramai. Pengumuman itu merupakan ‘anti-climax’ bagi orang ramai yang sentiasa ternanti-nanti perubahan yang dijanjikan oleh Najib iaitu pembaharuan yang ‘progressive’ dan ‘functional’ untuk negara.

Pengekalan ahli kabinet yang tidak semenggah itu pastinya akan membebankan Najib dengan lebih berat lagi. Satu lagi yang menjadi persoalan rakyat ialah berapakah kos untuk menyelenggara jumlah kabinet yang terlalu besar ini. Bagi saya yang penting bagi satu-satu barisan kabinet itu ialah kualiti pemikiran dan pelaksana terhadap dasar kerajaan yang sudah cantik dan boleh digubal itu. Tetapi jika inilah barisan yang dipanggil sebagai ahli-ahli kepada Jemaah Kabinet negara ini, ia bukanlah Jemaah Kabinet namanya tetapi sebaliknya adalah jemaah yang memberi beban kepada negara.

Selalunya jika berlaku rombakan kepada kabinet ia akan membawa ‘ambience’ yang baru kepada negara yang boleh diterima sebagai usaha membaik pulih situasi politik dan tahap keyakinan rakyat kepada pimpinan seseorang Perdana Menteri itu. Tetapi rombakan ini masih meletakkan tahap keyakinan rakyat terhadap pimpinan Najib ditahap yang lama, malahan ia membuktikan yang Najib, samada beliau tidak tahu untuk melaksanakan tanggungjawabnya atau beliau sememangnya tidak mengambil tahu bagaimana rakyat memandang kewibawaan beliau sebagai Perdana Menteri yang berwibawa dan ‘progressive’.

Kabinet Najib merupakan satu kabinet yang ‘dysfunctional’ dan kita tidak boleh mengharapkan apa-apa pembaharuan terhadap kepimpinan beliau. Kita tidak dapat menerima kenapa kita perlu mempunyai 10 orang Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu. Ini merupakan rekod dalam sejarah negara yang jumlah Menteri di JPM merupakan satu pertiga dari jumlah Menteri yang diberikan tanggungjawab dengan kementerian-kementerian masing-masing.

Saya berharap Najib dan pimpinannya perlu berundur kerana lagi lama beliau berada diatas sana, lagi besar beban yang akan ditanggung rakyat selepas ini. Beliau mentadbir negara seolah-olah beliau mentadbir persatuan bola sepak bandar Pekan sahaja. Siapa yang menunjukkan muka untuk meminta jawatan, beliau akan beri sahaja apa-apa jawatan asalkan berjawatan. Berfungsi atau sebaliknya tidak menjadi perhatian beliau.

‘Seriously Najib is a failed leader of this beautiful country’. Najib sedang membawa negara keambang kemusnahan. Dulu kita hanya membaca banyak negara dan tamadun yang hancur oleh kerana kelemahan pimpinan mereka. 

Tetapi sekarang kita rakyat Malaysia sendiri sedang menghadapi situasi yang sama dan akan ditulis oleh sejarahwan dan generasi yang akan datang siapa dan bagaimana kehancuran kita telah berlaku.

25 June 2014

Dunia belum hendak kiamat lagi, kita bina negara baru....

MCA dan Gerakan telah kembali ke kabinet negara seperti yang diumumkan oleh PM Najib semalam. Hishamudin Husein tidak akan mengendalikan lagi isu MH370 yang hilang lebih dari tiga bulan yang lepas kerana Liow Tiong Lai akan memikul isu itu sejak dari sekarang ini. Adakah MH370 akan ditemui jika Tiong Lai mengambil alih Kementerian Pengangkutan kita?

Dua dari tujuh ahli Parlimen MCA yang menang dalam PRU 2014 yang lalu berada di dalam Kabinet Najib. Gerakan pula menempatkan 50 peratus dari dua ahli Parlimen nya yang menang dalam pilihanraya itu dengan melantik Presidennya yang baru memenangi pilihanraya kecil Teluk Intan baru-baru ini . Dari segi peratusan Gerakan mempunyai penyertaan yang paling tinggi iaitu 50 peratus dan MCA pula mendapat penyertaan dalam kabinet sebanyak lebih dari 40 peratus.

UMNO yang memenangi 89 kerusi hanya mempunyai 20 peratus dalam kabinet Najib sekarang ini. Inilah ‘cantiknya’ BN. Parti yang berpeluh tidak mendapat penyertaan yang sebegitu besar. Tetapi ini semuanya kerana kebersamaan dalam BN itu masih wujud.

Susah dan senang bersama. Tetapi susah senang bersama itu tidak seindah dahulu. Sekarang mereka dalam komponen BN itu sama-sama susah. Diantara parti-parti yang ada di dalamnya, mereka bukan untuk membantu memberikan kekuatan kepada BN itu, tetapi mereka sama-sama menyumbang kepada melemahkan komponen itu sejak beberapa tahun yang lalu.

Kita mesti menerima hakikat yang BN itu sudah sampai ke penghujung kalamnya. Itu pun adalah hakikat yang perlu dilalui oleh mana-mana parti yang sudah tua. Asal kelemahan ini ialah kerana UMNO khususnya dan BN amnya, terlalu leka dengan kejayaan mendapatkan mandat yang berterusan. Mereka tidak mangambil kegagalan mereka secara serius.

Mereka sudah terlalu biasa dengan melakukan kesilapan tanpa berusaha untuk memperbaiki kesilapan itu. BN tidak pernah merasakan yang kesalahan-kesalahan yang mereka lakukan itu akhirnya akan menerima padahnya. Kelalaian itu terlalu lama sehinggakan UMNO dan BN itu tidak lagi mempunyai daya kekuatan untuk memperbaiki keadaan, kerana dalam mereka lalai dan leka itu, parti-parti di dalamnya sarat dengan pemimpin yang tidak tahu apa yang hendak mereka lakukan.

Keseluruhan pimpinan parti-parti dalam BN itu sudah menjadi lemah dari semua sudut. Itu sebabnya blog ini sentiasa memohon dan merayu kepada semua pihak terutamanya kepada pemimpin yang berada dalam legislatif negara untuk mempunyai pemimpin yang mungkin boleh memberikan semangat yang membolehkan imej dan kekuatan parti-parti dalam BN itu diperbaiki dan ditingkatkan.

Tetapi keadaan itu tidak berlaku kerana masing-masing pemimpin termasuk yang sudah bersara asyik menumpukan untuk mewariskan pimpinan negara kepada anak-anak dan keluarga mereka. menjadi pemimpin di negara ini amat menguntungkan sesiapa yang mendapat kepimpinan itu. Contohnya Perdana Menteri negara ini boleh memasukkan serta mengeluarkan sesiapa dari penjara. Dengan menjadi pemimpin mereka boleh membina ‘empire’ kekayaan yang mempunyai modal. Mereka menjadikan parti pimpinan mereka sebagai modal perniagaan dan bukannya untuk negara.

Serius, jika kita tengok wajah seorang demi seorang yang memimpin, kita tidak dapat  sorokan perasaan tidak percaya terhadap mereka. Benar kita hidup di akhir zaman. Yang boleh memimpin diketepikan, yang hanya pandai mengampu dan mengambil hati orang yang paling berkuasa mendapat tempat walau betapa lemah sekali pimpinan mereka.

Sekali kita pandang wajah-wajah mereka yang memimpin hati di dalam berdebar-debar dan tidak dapat mengelak dari menyoal diri kita sendiri, apalah yang mereka ini boleh lakukan untuk menjadi pemimpin yang di tugaskan untuk ‘nation building’ itu. Bagi mereka membina bangunan yang tertinggi sekali dalam dunia itu adalah ukuran kepada kepimpinan mereka. Membina jambatan yang paling panjang itu adalah tanda kekuatan pimpinan dan membina gong yang paling besar dalam dunia satu ketika dahulu itu adalah tanda kejayaan negara.

Tiang bendera yang tertinggi juga dianggap kejayaan kepimpinan. Tetapi roh kejayaan dan membina semangat dan kepimpinan serta nilai kemanusiaan langsung tidak terbina, malahan apa-apa kejayaan yang di capai sebelumnya habis berkecai dan tidak lagi mendapat perhatian pimpinan kita.

Hasil dari kelemahan pimpinan maka kita telah hilang identiti bangsa-bangsa yang ada dalam negara ini. Budaya yang luhur dan murni sudah tidak kita lihat lagi. Masing-masing berlumba-lumba untuk menjadi pemimpin walaupun mereka tidak mempunyai kepimpinan. Mereka menggunakan segala cara walaupun cara yang haram untuk menjadi pemimpin. Setelah menjadi pemimpin dan duduk dibarisan kepimpinan mereka tidak tahu apa yang hendak mereka lakukan.

Maka berlakulah apa yang sedang kita lihat didepan mata dan kepala kita sendiri sekarang ini. Negara seolah-olah tidak mempunyai kerajaan lagi kerana rakyat tidak lagi ditadbir  dengan baik.

Nak diulang sekali lagi apa yang kita lihat sebagai kelemahan ini sudah terlalu acap kita sebut. Hanya saya ingin mengajak semua pihak untuk mengakui yang kita memerlukan kepimpinan baru bukan dilandaskan kepada parti, disebaliknya dipimpin oleh seorang individu yang mempunyai pengalaman dan berjiwa besar untuk mengatur kembali segala-galanya di negara ini.

Di susun semula politik dan siasah kita supaya kita masih mempunyai harapan untuk mencapai matlamat dan ‘ultimate’ kita ia itu perpaduan nasional yang sejati.

Sebenarnya kita telah jatuh terbaring, tetapi masih mempunyai nafas untuk menyambung perjuangan untuk negara. Kita mempunyai terlalu banyak ‘outstanding’ dalam negara kita. Semuanya perlu diselesaikan. Rakyat sudah bersabar lama tetapi ia tidak juga mampu diperbetulkan oleh mereka yang berteriak mengaku diri mereka sebagai pemimpin yang akan membawa perubahan terhadap negara dalam semua bidang.

Letih sudah kita mendengar retorik yang ‘bigotry’ baik dari pimpinan BN mahu pun pemimpin pembangkang. Cukup-cukuplah. Binalah sebuah negara baru.

Dunia ini belum hendak kiamat lagi. Masih ada orang yang mempunyai kepimpinan untuk melakukan ‘planning’ yang secocok untuk negara. Mengingati pesanan Tuhan yang Maha Esa, 'selagi ada umat ku yang masih berzikir terhadap ku, walaupun seorang, dunia tidak akan kiamat lagi'

24 June 2014

It's easier to displace than to replace UMNO/BN

Seperti negara dan tamadun yang besar yang telah jatuh dan berakhir, kita di negara ini juga tidak terlepas dari menghadapi suasana yang sama jika kita tidak mempunyai komitmen yang jujur untuk bersama-sama menangani dan mengelak dari perkara yang sama berlaku kepada kita. Bagi satu-satu tamadun bangsa kehilangannya akan bermula apabila bangsa-bangsa itu sudah hilang identiti dan ‘attribute’ asal yang ada kepada setiap bangsa dan suku kaum itu.

Jika kita teliti dengan halus perjuangan setiap bangsa itu ialah untuk mengekalkan identitinya yang secara semula jadi yang ada kepada bangsa itu. Apabila bangsa itu sudah berubah identitinya maka bangsa itu akan secara beransur-ansur hilang didunia ini tetapi akan wujud dari bangsa yang sama satu bangsa yang baru yang selalunya merupakan bangsa yang jauh perbezaan dari segi ‘attribute’ nya jika dibandingkan dengan ‘attribute’ asalnya.

Bangsa Melayu kita adalah satu-satunya bangsa yang didefinasikan oleh perlembagaan negara kita dan salah satu ‘attribute’ bangsa Melayu itu, ialah ia beragama Islam. Itu sebabnya kita di negara ini beranggapan memperjuangkan bangsa melayu itu sekali gus memperjuangkan Islam jika ia diperjuangkan dengan cara yang sejujur yang di definasikan oleh perlembagaan itu.

Perjuangan sesuatu bangsa itu sentiasa diintai oleh musuh-musuhnya bagi menyaingi bangsa itu di dalam sesebuah negara seperti dinegara kita ini yang mempunyai kaum dan bangsa yang berbilang ini. Sekarang ini prasangka diantara kaum semakin hari semakin menonjol walaupun ada pihak yang memperjuangkan keperbilangan kaum di negara ini yang tidak pernah ditunaikan mengikut yang disebut oleh perlembagaannya.

Sentimen perkauman dimainkan tanpa segan silu oleh semua pihak yang sedang bersaing. dalam isu ini yang akan berjaya ialah bangsa yang sentiasa menjaga dan menjunjung nilai bangsanya sendiri. Kaum Cina tidak mungkin kalah kerana kaum itu menjaga identiti bangsanya dengan begitu kuat sehinggakan ada pihak yang menyatakan bangsa Cina itu bukannya kaum, tetapi sebaliknya adalah agama.

Marco Polo pernah belayar ke China untuk mencuba melakukan ‘invasion’ kepada budaya kaum Cina di Canton. Tetapi akhirnya Marco Polo yang di tawan oleh budaya Cina itu baik dari cara hidupnya, bahkan dari segi penampilan peribadinya juga berubah seperti beliau sudah berbangsa Cina. Pakaian serta rumah kediaman Marco Polo tidak ada perbezaannya dengan rumah dan pakaian kaum Cina yang asli. Marco Polo terpaksa menjadi lebih Cina dari Cina bagi mendapatkan penerimaan bangsa Cina semasa itu.

Jadi jika ada pihak yang berfikir dan percaya yang kaum Cina itu boleh di tawan budayanya, ia merupakan satu kepercayaan yang boleh dianggap sebagai kepercayaan yang karut semata-mata. Tetapi itu adalah hak mereka kerana mereka sentiasa menjaga identiti bangsanya dan sememangnya bangsa itu wujudnya secara semula jadi sebagai kejadian yang di kehendaki Tuhan untuk kita bersama-sama mengenali sesama kita yang lahir dengan berbeza-beza bangsa dan cara hidup ini.

Di sebaliknya Melayu lebih mudah untuk ditawan budayanya, sama seperti Marco Polo dahulu. Orang Melayu ‘generally’ boleh di ubah dan dialih cara hidup mereka dan boleh meninggalkan cara hidup dan budaya mereka dengan lebih mudah lagi dalam semua bidang. Mereka yang telah termakan dengan budaya ‘material’ akan menjadikan wang ringgit dan harta kekayaan sebagai perjuangan utama mereka bagi meletakkan mereka setara dengan budaya kuning yang mereka anggap lebih menyeronokkan.

Yang terbiasa dengan budaya barat akan menjadi lebih barat dari barat dengan tidak mahu mengekalkan budaya asalnya sebagai orang Melayu. Bagi mereka budaya barat itu adalah budaya yang paling baik serta ‘stylish’ dan terkini serta memandang rendah kepada budaya dan ciri-ciri bangsa sendiri. Budaya sendiri mereka anggap satu budaya dan segala-gala yang ada kepada orang Melayu itu sebagai kolot dan tidak progressif.

Bagi seseorang ahli politik (Melayu) yang sudah tidak menggemari UMNO lagi, misalnya akan mengatakan segala-gala buruk terhadap bangsa Melayu itu sendiri. Tetapi tidak bersedia untuk memberikan pengakuan yang jika yang ada di dalam UMNO itu tidak lagi berguna lagi. Melayu yang sangat berguna tidak mendapat perhatian oleh UMNO itu sendiri dan biasanya mereka akan berada diluar parti itu.

Kita tidak dapat menerima pendapat yang Melayu itu sebagai bangsa yang tidak berguna semata-mata kerana UMNO itu sudah kehilangan segala kepimpinan yang perlu untuk terus menerajui pimpinan negara. Jika UMNO sudah tidak berguna lagi ia tidak semestinya bangsa Melayu itu tidak berguna lagi.

Tetapi jika UMNO yang menguruskan kerajaan negara ini dengan cara yang mereka sedang lakukan sekarang tidak mustahil jika bangsa Melayu itu akan tidak lagi menjadi satu bangsa yang boleh dibanggakan lagi. Pertamanya bangsa itu sendiri tidak mempunyai kudrat untuk memperbaiki bangsanya dengan masih menjunjung pimpinan yang sudah pasti tidak mampu membawa bangsanya menjadi bangsa yang di hormati.

Tetapi jika seluruh bangsa Melayu itu bertegas mahukan pembelaan yang sebenarnya, melayu wajar, memberikan perhatian terhadap kepimpinan mereka, kerana kepimpinan bangsa itulah yang akan menentukan samada bangsa itu akan masih kuat atau sebaliknya.

Jika kita terima UMNO itu untuk memperjuangkan bangsanya serta mengekalkan kebaikan ciri-ciri bangsanya itu, maka dalam keadaan sekarang UMNO serta kepimpinan hari ini wajar ditukar dan dialih. Kita masih berkeyakinan pimpinan hari ini mahu melakukan yang terbaik, tetapi masalahnya mereka tidak tahu apa yang baik untuk mereka lakukan untuk bangsanya.

Mahu tidak mahu Melayu itu adalah pemimpin politik dan siasah negara. Jika lemah kepimpinan Melayu itu maka lemahlah negara termasuk bangsa-bangsa lain yang mendiami negara itu. Maka membina kepimpinan Melayu itu bukan sahaja tanggungjawab orang melayu, tetapi ia juga merupakan tanggungjawab semua bangsa kerana Melayu perlu kukuh untuk mendapatkan sebuah negara yang kukuh. Orang lain dari Melayu tidak boleh mendabik dada mengakui yang mereka boleh mengambil alih kepimpinan dari Melayu itu. Lemah Melayu itu maka lemah semua bangsa di negara ini jika dipandang dari sudut siasahnya.

Seperti yang disarankan oleh Borneo Heritage Forum baru-baru ini di Sarawak, kita memerlukan pimpinan negara ini dipilih dari kalangan Ahli-Ahli Legislatif Persekutuan untuk memilih seorang Perdana Menteri. Oleh kerana Melayu itu adalah penentu keadaan politik negara kita maka jika mahu memilih seorang Perdana Menteri dari kalangan Ahli-Ahli Parlimen kita, maka ia perlu dipilih dikalangan seorang ahli Legislatif dari bangsa Melayu sebagai gantian kepada yang ada pada hari ini.

Kita tidak boleh menunggu sehingga pilihanraya untuk mencari kepimpinan baru kerana jika hendak dicari dari pihak pembangkang yang ada pada hari ini kita masih belum mempunyai keyakinan tentang kewibawaan mereka yang sedang menunggu giliran untuk mengambil alih kerajaan kita.

Seperti yang saya sebutkan baru-baru ini peluang terbaik bagi Pakatan untuk mengambil alih kerajaan ialah pada PRU ke13 yang lepas. Tetapi peluang itu terlepas kerana kesilapan pimpinan utama Pakatan yang terlalu ‘over confident’ sehinggakan mereka telah menunjukan sikap angkuh mereka terlalu awal, kononnya Pakatan akan mendapat 125 kerusi sap-sap-sui. 'Mood' yang memberangkan semasa kempen PRU ke13 dahulu tidak mungkin berulang.

Mereka telah bersorak terlalu kuat dan terlalu awal sehinggakan rakyat ramai yang takut menghadapi keadaan dan situasi baru di bawah Pakatan Rakyat itu. Kata orang tua-tua, jika hendak menembak haiwan buruan, jangan bersorak sebelum menembaknya. Tembak dulu dengan tepat baru boleh bersorak.

Kita sepatutnya memahami satu hakikat yang ada, ‘UMNO/BN cannot be replaced, but it can be displaced’.

17 June 2014

Hanya yang berkepimpinan dan berwibawa boleh melakukan perubahan

(sambungan dari posting semalam)

Presiden Borneo Heritage Foundation, Jeffery Kitingan telah mencadangkan supaya perlantikan Perdana Menteri dilakukan oleh Ahli Legislatif yang di pilih di Dewan Parlimen dan bukannya oleh UMNO. Selama ini perlantikan Perdana Menteri dilakukan secara convention yang telah sama-sama dipersetujui yang Presiden UMNO itu secara automatik menjadi Perdana Menteri, dan ia bukannya perlantikan seperti yang diperuntukan oleh Perlembagaan Persekutuan.

Lain-lain perkataan seorang Perdana Menteri itu hanya ditentukan oleh perwakilan-perwakilan UMNO sahaja dan bukannya oleh rakyat keseluruhannya. Kalau sebelum ini hanya lebih kurang empat ribu orang ahli UMNO sahaja yang menentukan siapa Perdana Menteri, kini jumlah ahli UMNO yang menentukan siapa Perdana Menteri itu hanyalah seramai empat puluh lima ribu orang sahaja dari jumlah hampir tiga puluh juta rakyat negara.

Apa yang disebutkan oleh Jeffery itu ialah kita melantik Perdana Menteri itu mengikut Perlembagaan Negara yang menyebut sesiapa yang mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Parlimen itulah yang selayaknya menjadi Perdana Menteri. Sesungguhnya perlantikan secara ini adalah pemilihan yang dilakukan oleh seluruh rakyat melalui wakil-wakil mereka di Dewan Legislatif Persekutuan itu.

Itu sebabnya jawatan Presiden UMNO itu adalah jawatan yang paling yang sangat disayangi oleh seorang penyandangnya sehinggakan sanggup membunuh karier sesiapa yang dianggapnya menjadi saingan kepadanya. Malahan dalam rekod sejarah negara, ada penyandang jawatan itu sanggup membunuh pendaftaran parti itu semata-mata untuk mengekalkan jawatan itu ditangannya.

Tetapi sekali ombak memukul sekali pasir berubah. Masa sudah berubah dan begitu jugalah nilai dan sikap kepimpinan negara kita. Sekarang kita perlu menerima hakikat yang pemilihan seorang Perdana Menteri itu wajar dilakukan di Parlimen, kerana itu pun peruntukan yang diberikan oleh Perlembagaan Negara.

Memilih secara convention, seorang Perdana Menteri itu secara automatik adalah untuk Presiden UMNO itu sudah tidak relevan lagi. Ianya hanya relevan berterusan jika UMNO itu mempunyai nilai dan budaya yang dahulu, dalam mana ia dihormati kerana nilai dan keperibadian parti itu yang sangat telus dan layak diyakini. Menharapkan kepada Melayu UMNO menentukan siapa Perdana Menteri amat memberi tekanan terhadap rakyat yang ramai.

UMNO diperingkat kepimpinan parti itu tidak mempunyai pemimpin yang berkepimpinan, kerana sudah menjadi budaya jika seseorang pemimpin yang berkalibar wujud dalam parti itu secara natural, UMNO akan mengenepikan mereka ini. Pendeknya UMNO itu merupakan parti yang sentiasa menyingkirkan dan mengenepikan sesiapa yang berkepimpinan. Akhirnya UMNO itu sarat dengan mereka yang ramai menjadi ketua-ketua tetapi tidak mempunyai kepimpinan.

Saranan yang disuarakan oleh Borneo Heritage Foundation itu tentunya mewakili perasaan rakyat di Sabah dan Sarawak. Sebagai ‘equal partners’ kepada keseluruhan Persekutuan Tanah Melayu tentulah tidak boleh disalahkan kenapa mereka meminta pemilihan seorang Perdana Menteri itu dilakukan oleh Parlimen. Mandat untuk memegang jawatan PM itu akan diberikan kepada sesiapa yang mendapat kepercayaan Dewan Parlimen walaupun dengan ‘simple majority’.

Pemilihan cara ini akan menghasilkan mereka yang benar-benar berkepimpinan sahaja yang memegang jawatan yang penting itu kerana yang memegang jawatan ini terpaksa menunjukan kejujuran dan kemampuan secara jelas. Jika pemilihan ini dibuat dengan cara yang lazim dilakukan maka mereka yang memimpin UMNO sahaja yang akan memilih dan kita tahu kebanyakan pimpinan UMNO dan ahli serta perwakilan yang memilih itu tidak mewakili kehendak rakyat yang bukan ahli kepada parti tersebut.

Jika kita teliti apa yang kita dengar berlaku di Malaysia Timur sekarang ini memberikan kita fahaman yang isunya bukan sahaja masalah-masalah politik di Semenanjung tetapi masalah yang lagi besar di Sabah dan Sarawak sana.

Politik diantara parti di Semenanjung tertumpu kepada isu rasuah dan salah guna kuasa serta isu-isu yang berkaitan dengan kehidupan manusia, tetapi bagi rakyat di Sabah dan Sarawak politik tertumpu kepada isu kenegaraan yang labih besar. Mereka mempersoalkan kedudukan mereka berhubung dengan interpretasi dalam perjanjian Malaysia diantara mereka dengan Semenajung Malaysia.

Mereka mempersoalkan pimpinan Persekutuan meletakkan mereka setaraf dengan negeri Perlis atau Melaka misalnya. Mereka berkata yang Perjanjian Malaysia pada tahun 1963 dahulu adalah diantara empat buah negara, bukannya 13 buah negeri-negeri yang berada dalam Persekutuan Tanah Melayu itu.

Itu sebabnya dalam forum anjuran Borneo Heritage Foundation dua hari yang lepas, telah meminta dilantik tiga Timbalan Perdana Menteri mewakili Semenanjung, Sabah dan Sarawak. Mereka beranggapan ini adalah penting kerana Sabah dan Sarawak adalah negara yang bersetuju untuk bergabung dengan Persekutuan Tanah Melayu yang di dalamnya ada sebelas buah negeri yang kecil-kecil yang telah menandatangani perjanjian Persekutuan Tanah Melayu dalam tahun 1948 dahulu.

Di dalam Persekutuan Tanah Melayu itu sendiri ada sebuah negeri yang telah lama sebelumnya mewujudkan sebuah kerajaan persekutuan, iaitu Negeri Sembilan. Dalam Negeri Sembilan konsep persekutuannya dianggotai oleh empat luak dan satu tanah mengandung yang merupakan jajahan takluk Raja dari Seri Menanti. Empat luak ini bersama dengan tanah mengandung itu menubuhkan kerajaan persekutuan Negeri  Sembilan dan semua kawasan ini mempunyai seorang Raja yang digelar sebagai Yang di Pertuan Besar.

Justeru dengan apa yang sedang berlaku di Sabah dan Sarawak itu dan juga apa yang berlaku dalam politik di Semenanjung kini, ia merupakan manifestasi sebenar yang menyeluruh bagi negara kita dan kesemua isu ini bukannya isu-isu yang kecil. Isu-isu yang berbangkit ini merupakan isu lama yang tidak pernah terlerai kerana kita merasakan kita sekarang tidak mempunyai pimpinan yang ‘magnanimous’ yang secukupnya untuk mendapatkan penyelesaiannya.

Itulah sebabnya saya selalu menyarankan supaya pimpinan Persekutuan itu diketuai oleh seorang yang dihormati dan berpengalaman untuk meninjau dan memahami situasinya dan seterusnya melakukan pembinaan semua negara ini dalam politik dan siasahnya.

Lebih dari itu biarlah ianya diurus oleh seorang yang lebih tinggi nilai keperibadian dan moralnya supaya pemimpin yang akan membawa perubahan dan penyelesian itu tidak perlu lagi ‘defensive’ terhadap isu peribadi dan moralnya. Bukannya tidak ada orang yang mampu melakukan pembaharuan ini.

(bersambung)

16 June 2014

Jangan dilalaikan lagi, perubahan wajar dilakukan sekarang

Setiap pimpinan yang berjiwa besar dan mengutamakan kepentingan negara, pimpinan itu perlu mewujudkan barisan pelapis untuk meneruskan kepimpinan yang baik untuk generasi seterusnya apabila pimpinan yang ada itu bersara dan meninggalkan jawatan awam yang penting itu.

Jawatan yang disandang itu mesti diambil sebagai tanggungjawab dan amanah yang berat dan ia memerlukan jiwa yang besar dan kaya dengan perjuangan untuk negara pimpinannya. Tunku Abdul Rahman dan begitu juga Tun Razak telah melakukan usaha membina barisan kepimpinan negara kerana Tun Razak mempunyai jiwa yang kaya dan besar bagi kepentingan negara yang dipimpinnya.

Semasa beliau menjadi Perdana Menteri beliau telah membariskan pemimpin yang bakal mengambil alih dari kepimpinan beliau. Diantara yang digilapnya ialah Tengku Razaleigh Hamzah, Dr Mahathir dan Musa Hitam serta Tun Ghazali Shafie. Mereka-mereka ini telah di didik bagi membina negara dengan serius sehinggakan diantara mereka berempat ini dua orang tokoh iaitu Tengku Razaleigh dan Ghazali Shafie merupakan tokoh yang telah menempah nama mereka diperingkat Antarabangsa.

Ghazali Shafie terkenal dengan peranan memainkan politik luar negara bagi Malaysia dan Tengku Razaleigh telah membina namanya sebagai seorang yang diakui sebagai seorang planner yang berkesan untuk membentuk dasar dan pembangunan negara. Nama beliau dijulang oleh masyarakat antarabangsa dengan terpilihnya beliau sebagai satu-satu pimpinan yang luar dari Amerika Syarikat yang dipilih sebagai pengerusi Bank Dunia. Dalam usia yang masih muda beliau diakui sebagai seorang yang mempunyai kepimpinan dalam bidang kewangan dan akhirnya mampu untuk menjadi Pengerusi kepada Bank Dunia.

Dalam masa yang sama TR juga mengetuai Lembaga Pengarah Bank Pembangunan Islam yang berpusat di Jeddah serta Bank Pembangunan Asia yang berpusat di Manila sebagai Pengerusinya. Beliau juga merupakan Pengerusi kepada IMF semasa itu. Dalam lain-lain perkataan TR telah mengetuai empat institusi kewangan antarabangsa yang berlainan fungsinya dan ini merupakan rekod kecemerlangan anak watan negara kita diperingkat antarabangsa.

Rekod kejayaan ini tidak mungkin dapat disaingi oleh sesiapa setidak-tidak dalam beberapa dekad yang akan datang baik oleh mereka dari negara kita mahu pun masyarakat peringkat antarabangsa.

Rekod ini tidak disiarkan atau di akui oleh pimpinan tempatan kerana kejayaan TR dalam bidang-bidang yang berbagai ini tidak digemari oleh sesama pemimpin dinegara ini kerana apa yang saya sebutkan tadi sebagai yang berjiwa fakir dan tidak mahu mengakui kehebatan dan kejayaan rakan dalam parti dan kerajaan pimpinannya.

Malahan kejayaan TR yang begitu besar inilah yang membunuh politik beliau sendiri kerana perasaan amarah yang begitu menebal dikalangan beberapa orang pemimpin yang berjiwa fakir tadi. Ada orang yang tidak merasa senang dengan kejayaan seorang pemimpin yang secara 'natural' boleh mendampingi dan bersaing diperingkat antarabangsa itu. Saya pernah berkata yang pimpinan yang saya maksudkan itu tidak pernah menyiapkan pemimpin pelapis yang baik, sebaliknya beliau hanya menyiapkan dirinya dengan pemimpin pelapik di sekeliling beliau semata-mata untuk melapik beliau dari mana-mana pihak yang beliau fikirkan akan menjadi cabaran terhadap dirinya.

Pendeknya kepimpinan negara kita sejak zaman selepas Hussein Onn bukannya membina bakat kepimpinan, disebaliknya yang sudah terserlah kepimpinannya pun dibunuh kariernya secara sistematik sehingga semua yang berbakat, mati dan lumpuh politiknya. Hajat seorang itu untuk menjadi pemimpin begitu lama tercapai dengan terbunuhnya karier semua pemimpin yang telah digilap itu. Tetapi yang ruginya adalah negara kerana setelah pimpinan yang mahu menjadi hero seorang diri itu mewariskan kepimpinan negara yang kosong dalam segala-galanya.

Apabila negara mempunyai pemimpin yang tidak berkepimpinan itu, maka tidaklah hairan kenapa politik dan kerajaan hari ini tidak seperti dahulu lagi. Seandainya pemimpin-pemimpin yang berbakat telah diketepikan kesemuanya, maka dapatlah kita pemimpin seperti Abdullah Badawi dan hari ini kita berada dalam keadaan yang merungsingkan di bawah tadbiran Najib.

Kekosongan pimpinan ini begitu serius sehinggakan amat susah untuk kita yakini sesiapa sahaja dalam barisan Majlis Tertinggi UMNO itu mampu untuk memperbaiki keadaan kerana mereka adalah dari gulungan yang telah merosakkan asas pentadbiran kerajaan dan politik negara kita.

Percayalah, “If we want to break this country to pieces, let us perpetually support Najib to rule, and if we want to make it worst, let Najib fix it back”

Bagi saya jika UMNO serius mahu terus menjadi pentadbir negara ini, ia perlu melakukan  perubahan secara drastik dan ia juga memerlukan pengorbanan oleh kepimpinan hari ini semata-mata untuk matlamat menyambung nyawa UMNO itu. Jika isu ini dilalaikan, Najib serta kepimpinan hari ini akan tercatat dalam sejarah sebagai barisan kepimpinan yang terakhir bagi parti yang telah mati dan hidup semula itu.

Ingat, parti ini pernah dibunuh oleh pemimpinnya suatu ketika dahulu dan kali ini ia akan mati secara 'natural' kerana kelalaian dan sikap tidak memberikan tumpuan untuk menjaga ‘kesihatan’ parti itu.

Dalam hal ini, adalah penting bagi parti-parti dalam komponen BN itu sendiri terutamanya parti-parti yang berada di dalamnya yang masih belum berjaya memperjuangkan kemahuan ahli-ahlinya seperti parti-parti di Sabah dan Sarawak untuk membantu perubahan dalam UMNO itu. Kita tahu yang pimpinan UMNO hari ini tidak akan berjaya merubah keadaan sekarang ini, maka parti-parti di Sabah dan Sarawak juga perlu membantu melakukan perubahan ini.

Jika pemimpin UMNO yang tidak berkepimpinan ini dialih dan dianjak, maka pimpinan dari Sabah dan Sarawak boleh sekali gus bersama melakukan perubahan ini kerana rakyat di Sabah dan Sarawak mempunyai terlalu banyak isu yang ‘outstanding’ dengan pimpinan dari Semenanjung Malaysia ini.

Blog ini selalu menyarankan supaya kita mulakan politik baru untuk menikmati ‘ambience’ yang baru, walaupun ia mungkin hanya berlandaskan kepada tapak yang lama. Adalah juga wajar jika parti-parti pembangkang bersama-sama bersatu untuk kepentingan politik dan siasah negara ini kerana kelemahan pembangkang sekarang ini juga menjadi penyebab kenapa pemimpin lemah di Putrajaya itu masih berkeliaran  di sana sekarang ini.

UMNO dan BN tidak boleh berlindung di atas ketidak mampuan pihak pembangkang untuk memimpin negara ini untuk kekal berada di Putrajaya itu. UMNO dan parti-parti dalam BN khususnya dari Sabah dan Sarawak misalnya, wajar bersama-sama melakukan ‘rebranding’ terhadap imej BN dan UMNO yang sudah reput hingga ke usus ini dengan ‘packaging’ politik yang baru.

Kita bukan tidak mahu UMNO dan pimpinan sekarang tanpa bersebab atau semata-mata untuk membenci, tetapi kita lebih terdesak untuk keselamatan politik dan siasah negara ini. Blog ini sekali lagi mengulangi, ‘let’s start a new nation’.

(bersambung)

Pemimpin tiada kepimpinan (bhg 3)

Dalam para akhir tulisan saya semalam, saya menyebut yang dasar dan perlaksanaannya yang baik masih dirasakan oleh rakyat ramai sehingga hari ini. Satu-satu dasar jangka panjang yang telah difikirkan dengan teliti yang memberikan faedah kepada rakyat secara ‘direct’ dalam jangka masa yang panjang. Dulunya kerajaan sentiasa berfikir tentang rakyat yang ramai yang telah memberikan sokongan sejak kita mencapai kemerdekaan.

Sikap untuk bersama-sama menikmati hasil kemerdekaan dan sistem demokrasi yang kita pilih ini amat dirasakan semasa dahulu kerana pimpinan tidak pernah melupakan segala yang mereka lakukan itu untuk sama-sama dirasai oleh semua.

Sebagai sebuah negara yang baru merdeka yang di saingkan bersama dengan masalah kekurangan kepada bangsa majoriti dalam negara ini. Maka banyak dasar telah digubal dan dasar-dasar itu sentiasa mencari jalan bagi memberikan kesempatan kepada yang kurang berada untuk sama-sama menikmati nikmat kemerdekaan itu.

Dasar kerajaan tidak mahu meninggalkan mana-mana bangsa itu sudah ada sejak dari dulu lagi kerana tertinggal sesuatu bangsa dalam arus pembangunan politik, ekonomi dan sebagainya akan hanya membinasakan negara dalam jangka masa panjang. Seperti yang saya sebutkan selama ini dasar-dasar yang baik itu hanya kekal terlaksana jika ia digubal dan dilaksanakan oleh mereka yang berjiwa besar untuk memenuhi tuntutan dasar itu sendiri.

Itu sebenarnya yang melebihi pimpinan yang terdahulu dengan pimpinan sejak tiga puluh tahun dahulu. Segala dasar yang digubal memerlukan perlaksanaannya secara sistematik dan bukan digubal dan dilaksanakan tanpa roh yang bersih dan jiwa yang miskin dalam melaksanakannya.

Dulunya kerajaan telah menubuhkan berbagai-bagai agensi bagi memenuhi tuntutan ‘economic engineering’ guna mengimbangi kedudukan ekonomi berdasarkan kepada kaum. Setiap penubuhan sesuatu agensi kerajaan pusat atau negeri itu mesti mempunyai dasarnya yang kuat dan jika terlaksana ia akan mencapai ‘ultimate’ kita untuk berada dalam sebuah negara yang aman damai dan sejahtera.

Perbadanan Ekonomi Negeri atau SEDC yang lazim disebut itu, adalah untuk memegang ‘in trust’ buat sementara bagi pihak Bumiputra bukan semata-mata untuk Melayu sahaja. Peranan SEDC itu hanya sementara sahaja kerana ia ditugaskan untuk membina kekuatan ekonomi perbadanan itu yang akhirnya akan dipindahkan kembali kepada rakyat khususnya kepada Bumiputra yang berkemampuan.

Lain-lain perkataan, jika mereka yang mengendali SEDC itu sudah tiada fungsi lagi, itu menunjukan yang perbadanan itu sudah berjaya sampai ke matlamatnya. Kepada siapa yang masih belum memahami ini, maksud saya tadi jika hendak tahu SEDC itu sudah berjaya atau sebaliknya ia akan diukur dari kejayaannya membina kekuatan ekonomi bagi perbadanan itu dan selesai memindahkan semua yang ada dalam SEDC itu kepada rakyat yang berkemampuan.

Tetapi SEDC disetiap negeri masih wujud dan itu menunjukkan saban tahun kewujudan perbadanan itu ia masih tidak mencapai matlamatnya. Jika SEDC itu agensi yang berjaya, sepatutnya agensi itu sudah ditutup dan telah mengagihkan syarikat-syarikat itu kepada yang berwajib menerimanya.

Malahan SEDC telah diperguna dan diambil kesempatan oleh pemodal-pemodal kapitalis sahaja. SEDC yang mempunyai simpanan tanah yang besar diperguna oleh taukeh-taukeh besar bangsa lain dan usaha mencapai matlamat pemindahan harta kekayaan kepada yang berwajib itu tidak pernah selesai dan ia akan tetap berada ditahap itu.

Banyak agensi-agensi seperti ini hanya diperguna oleh pemimpin kerajaan (politicians) yang berkuasa dalam negeri itu dan yang ‘beneficiaries’ kepada kekayaan SEDC itu hanya diperolehi oleh taukeh-taukeh besar yang bersekongkol dengan pimpinan kerajaan negeri sahaja. Maka niat dan matlamat untuk mengimbangi kedudukan ekonomi itu digagalkan oleh kepimpinan negeri dan negara yang tidak mempunyai hati dan jiwa untuk melaksanakan segala dasar yang terkepil dengan penubuhan perbadanan seperti itu dengan jujur dan telus.

Banyak lagi agensi-agensi kerajaan yang tidak langsung mencapai kemajuan dalam dasar yang ditetapkan. Malahan kewujudan perbadanan kerajaan atau GLC’s yang besar-besar dan banyak itu hanya untuk membina ego mereka yang menguruskannya sahaja dan matlamat penubuhan perbadanan ini diselewengkan sejak mula lagi.

Malahan agensi-agensi kerajaan seperti ini telah dipersepsikan oleh mereka yang mampu untuk berfikir sebagai pusat menjana budaya rasuah yang besar-besar dan tempat berlakunya penyelewengan yang di halalkan oleh kerajaan. Agensi-agensi kerajaan ini merupakan premis yang paling secocok dengan individu-individu yang membina ego besar masing-masing.

Dulu-dulunya agensi-agensi dan syarikat yang dibina melalui agensi-agensi ini mempunyai matlamat dan tata-cara yang sangat telus dan dilihat ramai. Banyak syarikat-syarikat yang maju telah dipindahkan ketangan Bumiputra melalui kaedah yang membolehkan Bumiputra yang tidak berkemampuan untuk melabur dalamnya melalui saham amanah. Semua syarikat yang maju dan berpendapatan yang tinggi telah dipindahkan ketangan Bumiputra yang kurang kemampuan melalui saham amanah dan itu pun sebabnya PNB dan Skim Amanah Saham Nasional diwujudkan.

Kerajaan begitu serius dalam proses memulangkan harta kekayaan ini dengan memindah berbagai-bagai kaedah untuk membolehkan mereka menyertainya. Kerajaan pergi jauh dengan meminda ‘trust deeds’ bagi membolehkan rakyat yang kurang kemampuan untuk melabur secara simpanan dalam ‘quantum’ yang kecil setakat yang mereka mampu. Sehingga sekarang rakyat telah menerima nikmatnya dengan pulangan yang boleh dikatakan sebagai pulangan yang dijamin melebihi dari kadar inflasi negara. Sekali gus dasar itu membina budaya melabur melalui simpanan sedikit demi sedikit untuk kepentingan pelabur dan negara juga.

Jawatankuasa Kabinet Penyelaras Pelaburan yang di ketuai oleh Tengku Razaleigh berfungsi dengan sebenarnya dan ia membawa faedah kepada rakyat yang ramai dan menyeluruh. Kenapa ia berjaya mendapat jawapan yang mudah. Ia disebabkan ketelusan dan kejujuran untuk mendahului rakyat tanpa membina slogan ‘rakyat didahulukan kejayaan di utamakan’.  Semasa itu jarang-jarang kita mendengar slogan yang hebat-hebat, kerana pimpinan dahulu tidak memerlukan slogan untuk menjana kemajuan mereka.

Kalau ada pun slogan yang kita dengar hanyalah slogan ‘muhibbah’ slogan yang selaras dengan matlamat kerajaan untuk mewujudkan rakyat yang bersatu dalam perbezaan bangsa dan agamanya. Bagi mereka yang faham, slogan yang berlebihan itu hanya lazim digunakan oleh pimpinan yang lemah yang memerlukan semua itu untuk menutup kelemahan mereka yang nyata.

15 June 2014

Pimpinan yang tidak berkepimpinan (bhg 2)

Saya menulis lagi sebagai sambungan kepada apa yang saya tulis dalam posting semalam dengan bahasa yang mudah seperti yang saya selalu lakukan. Bahasa yang mudah, tanpa istilah-istilah berat ini, diharapkan dapat memberikan kefahaman yang lebih tentang apa yang dimaksudkan dalam tulisan ini oleh ramai yang mahukan kebenaran dan kesedaran yang sejati.

Apabila sebuah rumah yang sudah reput di banyak sudutnya, kita tidak boleh memperbaikinya dengan hanya memperbaiki reputan itu dengan menampal dan menyambung yang putus sahaja. Sampai bila kita hendak membuang masa untuk memperbaiki rumah yang sudah reput di setiap sudut rumah itu?

Yang terbaik ialah dengan membina rumah baru diatas tapak yang sedia ada kerana tidak semua orang mempunyai dan boleh membina rumah baru ditapak yang lain, lebih-lebih lagi bagi politik negara kita yang sangat sofistikated ini.

Apabila dinding yang roboh itu diperbaiki, tidak lama lagi kita terpaksa memperbaiki pula lantai dan rasuk rumah yang juga sedang mereput itu. Sudah selesai memperbaiki lantai dan rasuk rumah yang reput itu selepas raya nanti terpaksa pula memperbaiki ‘ceiling’ yang sudah bocor pula, atau tiang sendi yang sudah dimakan anai-anai.

Itu sebabnya saya selalu memberikan pandangan dari tepian selama ini agar ada yang akan membuat ‘initiative’ untuk membina sebuah negara dan politik yang baru yang berlandaskan kepada tapak yang sedia ada. Maksud saya keadaan politik negara kita berlandaskan kepada kerjasama diantara kaum yang sihat dan bukannya memberikan tumpuan kepada kaumnya sendiri dan berteriak sebagai parti berbilang kaum di mana-mana.

Asas kerjasama diantara kaum itu telah lama wujud hasil dari perundingan pemimpin semua kaum terdahulu. Malahan kerjasama yang begitu utuh itulah yang menjayakan Perikatan pimpinan Tunku Abdul Rahman dengan pemimpin berbagai kaum di negara ini yang bertanggungjawab menyempurnakan pencapaian kemerdekaan negara. Sebelumnya kemerdekaan kita telah diperjuangkan oleh banyak pertubuhan dan pemimpin-pemimpinnya.

Perikatan telah membuatkan kaum Cina bersatu dibawah MCA, kaum India bersatu dibawah MIC dan kaum Melayu yang terbesar itu bersatu dibawah UMNO. Ketiga-tiga parti ini memperkuatkan penyatuan kaum masing-masing dan ketiga-tiga parti ini bekerjasama dalam satu pasukan dengan begitu baik sekali.

Pendeknya parti berbilang kaum itu sudah wujud lama dinegara ini. Ia wujud sejak negara belum mencapai kemerdekaan lagi dan semasa itu parti itu dinamakan PERIKATAN yang bersimbulkan kapal layar. Itulah parti berbilang kaum yang sebenarnya. Selepas berlakunya pertumpahan darah pada Mei 1969 dahulu bentuk rupa Perikatan ini telah diubah dan diperbaiki dengan menambah bilangan parti berbilang kaum itu dengan pertambahan parti-parti mengikut kaum dari Sabah dan Sarawak, sejak kewujudan Persekutuan Malaysia dahulu. Nama parti yang mengantikan Perikatan itu ialah Barisan Nasional dengan dianggotai oleh 14 parti-parti di dalamnya.

Penubuhan BN anjuran Tun Abd Razak ini telah difikirkan dengan begitu teliti seperti juga yang dilakukan dalam penubuhan Perikatan yang di usahakan oleh Tunku Abdul Rahman Putra dan pemimpin berbagai kaum sebelum itu. Semua perkara diambil kira dan ia memakan masa yang agak lama sebelum ianya di wujudkan secara resmi.

Ia menambah baik dengan dasar-dasar BN yang menyelesaikan masalah-masalah yang sedikit sebanyak wujud dalam Perikatan sebelum itu. BN telah mendapat sokongan yang paling hebat semasa pilihanraya 1974 dengan sokongan yang padu dari semua kaum dan rakyat yang berbilang agama dan cara hidup itu. Semasa itulah DEB wujud sebagai dasar memperbaiki kelemahan sedikit sebanyak yang wujud dalam Perikatan dahulu.

Negara maju dengan pantas dan kelihatan perpaduan diantara kaum itu. Apa sahaja dasar yang dibentuk dan digubal mendapat sokongan semua pihak dan semua memahami yang perpaduan kaum merupakan ‘ultimate’ bagi negara kita.

Tidak ada bangsa yang mahu kelihatan negara rosak lagi, dan semua mengakui pengagihan kekayaan diantara kaum yang seimbang merupakan perjuangan semua kaum. Semua mengakui hakikat yang tidak akan aman negara ini jika ada kaum yang ketinggalan dalam semua bidang apatah lagi jika kaum itu adalah kaum majoriti negara ini. Matlamat kita ialah untuk membina bangsa-bangsa dalam negara, 'berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah'. Itulah ‘ultimate’ kita dan telah dipersetujui oleh semua kaum.


Banyak sebab kenapa BN begitu mendapat sokongan dari rakyat. Ia bukan setakat dasar yang ampuh yang digubal, tetapi yang lebih dari segala-galanya ialah sikap dan nilai pimpinan.  Yang memimpin kerajaan BN itu, terutamanya semasa zaman pencipta BN itu, Tun Razak dan panggantinya Tun Hussein Onn. Rakyat nampak dengan jelas kejujuran dan niat pimpinan yang benar-benar ikhlas untuk mencapai apa yang di idamkan dan dengan dasar gubalan semasa itu.

Di zaman Tun Razak negara mencapai begitu pesat pembangun dengan initiatif-initiatif yang berkesan yang di berikan kepada pimpinan didikan beliau untuk melaksanakan dasar secara organik dan nampak hasilnya secara jelas. Tun Hussein meneruskan segala dasar yang telah digubal sebelumnya dengan penuh dedikasi dan tidak melakukan tugasan beliau bersandarkan kepada kehendak peribadi beliau semata-mata.

Perdana Menteri semasa itu (Razak dan Hussein) tidak campur tangan dalam urusan perlaksanaan dasar, diberikan tanggungjawab kepada sesiapa yang telah dipilih untuk melaksanakannya. Kepada sesiapa yang diberikan tanggungjawab itu pula tidak akan menyalahgunakan kepercayaan pimpinan kerana mereka bersama-sama ‘hand-in-glove’ dengan pucuk pimpinan bagi mempastikan segala dasar itu dilaksanakan dengan sempurna.

Semasa Perdana Menteri Razak dan Hussein mentadbir negara, tugasan perlaksana diberikan tanggungjawab dan kepercayaan dengan parameter kuasa yang luas dan Perdana Menteri tidak perlu masuk campur dengan tugasan harian pemimpin yang diberikan tanggungjawab negara itu. Semasa itu tidak timbul isu mereka yang bertanggungjawab itu melakukan pencemaran terhadap tanggungjawab yang diberikan kepada mereka.

Tengku Razaleigh sebagai pemimpin (planner) penting dalam mencadang dan melaksanakan dasar negara semasa itu diberikan kepercayaan dengan parameter kuasa yang luas bagi melaksanakan sesuatu dasar untuk kebaikan negara.  Ini hanya boleh dilakukan kerana semasa itu pimpinan semua peringkat fokus untuk melihat pembangunan negara, khususnya dalam bidang ‘social and economic engineering’ bagi pencapaian matlamat dan ‘ultimate’ iaitu pencapaian penyatuan kaum-kaum dalam negara yang maju.

Jawatankuasa kabinet yang dipengerusikan oleh TR seperti Jawatankuasa Pelaburan Kabinet yang sangat penting semasa itu telah berfungsi dengan begitu telus dan ia terlaksana dengan baik tanpa banyak masalah sampingan.

Dasar perlaksanaan memindahkan kekayaan negara kepada Bumiputra yang di koordinasikan oleh Jabatan Koordinasi dan Pelaksana (ICU) Jabatan Perdana Menteri misalnya, adalah hasil dari perancangan yang teliti dan rakyat masih merasakan nikmat perancangan itu sehingga hari ini.

(bersambung)

14 June 2014

Kita ada ramai pemimpin, tetapi tiada kepimpinan (Bhg 1)

Kalau kita ikuti segala apa yang sedang terjadi kepada negara kita sekarang, bukannya satu perkara yang mudah jika kita hendak mencari penyelesaiannya. Masing-masing bercakap tentang cara penyelesaian isu-isu yang banyak berbangkit dengan memberikan fokus untuk masalah-masalah terpencil yang banyak yang sedang di hadapi rakyat.

Jika tiba hari raya rakyat yang bekerja dengan kerajaan akan mendapat duit raya melalui bonus dan berbagai-bagai lagi. Apabila mendengar rakyat susah untuk mengendalikan hidup seharian kerana pendapatan yang tidak mencukupi, diberikannya BRIM yang tidak pun boleh menyelesaikan masalah hidup orang ramai ini.

Apabila terdengar kaum India tidak berpuas hati dengan kerajaan diumumkan peruntukan khas untuk sekolah Tamil dan apa bila sampai hari Thaipusam, Najib pakai pakaian India dan pergi melawat Batu Caves dan berucap dengan nada yang tinggi. Politik mengambil hati secara lama ini masih segar dilakukan oleh pimpinan kita.

Pendeknya pimpinan kita tidak tahu mencari formula untuk penyelesaian jangka panjang untuk semua. Mereka tidak tahu masalah sebenarnya yang rakyat dan pimpinan hadapi sekarang. Oleh kerana mereka tidak tahu masalah sebenarnya yang mereka sedang hadapi, maka pimpinan kita terus sahaja menyelesaikan masalah dengan penyelesaian isu itu secara individu yang akhirnya membelanjakan wang rakyat dengan begitu banyak.

Mereka tidak tahu masalah sebenar yang dihadapi rakyat secara menyeluruh, maka mereka menyelesaikan masalah mengikut apa yang sedang mereka hadapi secara 'ad hoc' dan memberikan sogokan bagi membeli hati rakyat dengan pendekatan jangka pendek.

Dulu blog ini pernah menulis tentang isu ini beberapa kali. Cara pemimpin kita mengubati masalah negara dan rakyatnya ibarat memberikan ‘pain killer’ atau ubat penahan sakit sahaja. Contohnya jika kelihatan mata merah yang sakit diberikannya panadol untuk menghilangkan sakit. Selepas beberapa hari terasa pula sakit tengkok, dimakan lagi ubat penahan sakit dan apabila sakit kepala diberikan panadol lagi untuk menghilangkan sakit buat sementara.

Tetapi pimpinan kita tidak pernah tahu sebab kenapa seseorang itu selalu sakit tengkok dan sakit kepala. Tidak pernah diketahuinya kenapa seseorang itu merah matanya atau selalu berjalan dengan tidak stabil. Sampai bila kita hendak memakan ubat menahan sakit seperti ini?

Pendeknya cara kerajaan kita hanya memberikan penyelesaian jangka pendek sahaja dengan memberikan ubat menahan sakit sahaja dan ia tidak akan menyembuhkan penyakit yang sebenarnya. Kerajaan BN hari ini sepatutnya mencari apa penyakit yang sebenarnya bukan setakat menghilangkan sakit. Mungkin yang menyebabkan sakit mata dan tengkok serta kekerapan sakit kepala itu adalah di sebabkan penyakit darah tinggi atau kencing manis.

Selama ini kerajaan kita tidak pernah berjaya untuk mengubati penyakit. Baginya memberikan ubat penahan sakit sudah selesai masalah rakyat. Itu sebabnya kerajaan sanggup memberikan wang bantuan 1Malaysia atau BRIM dan bantuan ini hanyalah menyelesaikan masalah jangka pendek sahaja.

Jika BRIM dan bonus diberikan semasa hari raya hampir tiba ia hanya mampu menyelesaikan masalah menghadapi hari raya sahaja dan bukannya boleh membantu meningkatkan pendapatan rakyat untuk kesenangan jangka panjang.

Cara UMNO mengendalikan isu seolah-olah parti itu lebih suka untuk rakyat terus berada dalam masalah yang mereka alami sekarang untuk mereka memudahkan membeli sokongan dan undi semata-mata. UMNO nampaknya tidak berminat untuk membangunkan rakyatnya, disebaliknya hanya inginkan sokongan apabila ia diperlukan.

UMNO dan pimpinan hari ini tidak memahami isu negara secara menyeluruh. Isunya berkait dengan isu kehidupan seharian hinggalah isu-isu besar negara yang tidak kunjung nampak apa yang mereka patut lakukan. Kadangkala mahu sahaja hendak menuduh yang kita sekarang seolah tidak mempunyai kerajaan yang mentadbir negara dengan baik. Di mana-mana ada masalah.

Sesungguhnya negara kita mempunyai ramai pemimpin tetapi tiada yang berkepimpinan.

Persoalan-persoalan yang sangat perlu diberikan perhatian secara menyeluruh tidak di selesaikan dengan cara yang betul dan munasabah. Semua pihak hanya menumpukan kepada politik kepartian dan parti-parti kedua-dua belah pihak lebih menumpukan untuk melakukan ‘political intrigues’ bagi mendapatkan sokongan tetapi tidak ada parti yang benar-benar memberikan solusi terhadap permasalahan yang banyak yang negara sedang hadapi.

Jika kita susun dari atas hingga kebawah masalah-masalah yang kita hadapi, yang sedar akan merasa ngeri melihat apa yang negara akan hadapi dihari muka. Pertamanya masalah keadaan negara kita sebagai negara Persekutuan itu sendiri belum mendapat penyelesaian sehinggakan ada negeri-negeri dalam negara kita sentiasa tidak berpuas hati kerana Perjanjian Persekutuan itu sendiri menjadi persoalan dari segi perlaksanaan secara jujurnya.

Masalah kedudukan Sabah dan Sarawak yang masih menjadi duri dalam daging bagi negara masih belum selesai dan ini mempengaruhi kestabilan politik negara secara jangka panjangnya. Isu ini adalah isu besar tetapi pemimpin kita masih bercakap tentang isu seperti BRIM dan yang lain yang saya sebutkan hanya seperti memberikan ubat penahan sakit sahaja dan tidak memberikan penyelesaian terhadap isu-isu besar negara kita.

Pemimpin-pemimpin kita tahu masalah ini, tetapi mereka lebih cenderung untuk menyusupkan masalah ini di bawah permaidani. Kenapa mereka berbuat demikian? Jawapannya ialah mereka tidak tahu apa yang hendak dilakukan kerana mereka adalah pemimpin seperti yang saya sebutkan sebagai pemimpin yang berjiwa fakir dan miskin dan tidak berani melakukan perubahan dan penyelesaian secara drastik dan ‘final’ bagi memastikan negara kita terletak diatas keadilan yang kesaksamaan yang utuh dan kuat untuk kekal sebagai negara yang demokratik yang benar dan betul.

Itu sebabnya kita mempunyai masalah besar. Di negara maju jika masalah seperti ini wujud maka mereka boleh memberikan kepimpinan negara kepada pihak pembangkang yang menjadi 'alternative' kepada kerajaan yang menyandang.

Tetapi di sini pihak pembangkang sendiri tidak akan dapat menyelesaikan masalah-masalah ini kerana mereka menumpukan masa dan tenaga untuk bermain politik kepartian yang menebal yang akhirnya akan membuahkan keadaan yang sama juga…….

(bersambung)

09 June 2014

cctv9news 007 TENGKU RAZALEIGH INTERVIEW - CCTV News - CCTV.com English

cctv9news 007 TENGKU RAZALEIGH INTERVIEW - CCTV News - CCTV.com English (klik di sini)

Berita seperti ini walaupun ia melibatkan pimpinan kita, tetapi ia tidak pernah disiarkan oleh TV atau media tempatan sempena ulang tahun ke-40 hubungan diplomatik Malaysia-China tetapi berita dan interview seperti ini begitu meluas di negara China dalam mengingat terbentuknya hubungan diplomatik Malaysia China 40 tahun dahulu.

Inilah temubual di antara Tengku Razaleigh dengan wakil CCTV news dari negara China sempena menyambut ulangtahun ke-40 hubungan diplomatik Malaysia-China kerana Tengku Razaleigh merupakan peneroka hubungan diplomatik yang amat bersejarah ini. Peranan Tengku Razaleigh ini sentiasa di selindungi oleh media tempatan.

Sila tonton jika sudi. Terima kasih.

Jaga lopak masing-masing, Sultan jaga lopaknya, rakyat jaga lopak mereka

Jika lulus rang undang-undang Lembaga Perumahan dan Hartanah Johor (LPHJ) di Dewan Undangan Negeri Johor hari ini, ia merupakan satu-satunya negeri dalam mana Sultan mempunyai kuasa keatas pentadbiran eksekutif kerajaan. Tuanku Sultan boleh dan berkuasa menentukan siapa yang mengetuai Lembaga itu dan serba-serbi yang lain seperti menentukan elaun dan gaji sara hidup mereka yang dilantik Sultan bagi lembaga tersebut.

Walaupun Menteri Besar nya menyatakan yang Sultan akan bertindak mengikut nasihat Menteri Besar tetapi itu merupakan alasan awal semata-mata untuk meluluskan rang undang-undang itu tanpa halangan. Tetapi pada asasnya ia merupakan satu kuasa besar eksekutif yang diberikan kepada Sultan Johor untuk menentukan serba serbinya. Banyak sebab-sebabnya kenapa perkara seperti ini boleh berlaku.

Salah satunya ialah kerana negeri Johor sedang berkembang pesat dalam pembangunan hartanah dan itulah penyebab utamanya kenapa Sultan inginkan kuasa eksekutif itu kerana sudah menjadi pengetahuan umum yang Sultan Johor sangat berminat untuk berniaga.

Kuasa eksekutif yang ada kepada Sultan itu akan merencatkan pentadbiran sebuah kerajaan negeri Raja Berpelembagaan dan tidak  salah jika kita rumuskan yang ia akan menjadi isu besar kepada negeri Johor dan negara amnya.

Dalam pada dunia sedang mengurangkan kuasa seseorang raja itu, negeri Johor telah mengambil sikap terbalik dan menambah kuasa raja lebih-lebih lagi dalam pengendalian hartanah negeri itu.

Dulunya raja-raja dalam negeri mempunyai kuasa mutlak dalam semua hal pentadbiran negar-negeri jajahan mereka, tetapi kuasa mereka talah dihapuskan pada tahun 1946 dahulu oleh British dengan penubuhan Malayan Union (MU). Raja-Raja Melayu hanya diletakkan setaraf penghulu sahaja di bekas negeri-negeri yang di serahkan kepada British dalam Malayan Union itu.

British mahukan semua negeri-negeri di Semenanjung menjadi hanya sebuah negeri ‘unitary’ yang tiada lagi sempadan di antara negeri-negeri dalam Semenanjung ini dan memilih Kuala Lumpur sebagai Pusat Pentadbirannya. Semua Raja-Raja Melayu telah menandatangani penyerahan negeri-negeri masing-masing dan sejarahnya Sultan Johor semasa itu merupakan Raja Melayu yang pertama sekali menyerahkan kuasa mereka kepada British.

Tetapi Raja-Raja Melayu telah disematkan oleh UMNO (UMNO Asal) yang baru ditubuhkan semasa itu dan memaksa British menyerahkan kembali negeri-negri di Semanjung itu kepada semua Raja-Raja Melayu. Briitish terpaksa menyerah kalah dan memberikan kembali kuasa yang mereka ambil bagi Malayan Union itu kepada Raja-Raja Melayu.

Maka Malayan Union telah digantikan dengan perjanjian Persekutuan Tanah Melayu dan kesemua negeri-negeri dalam Semananjung ini bersetuju untuk menjadikan mereka ahli kepada satu negara Persekutuan dan tidak lagi sebagai sebuah negara 'unitary' seperti Malayan Union itu tadi. Perjanjian Persekutuan itu ditandatangani oleh kesemua negeri-negeri dalam Semenanjung ini termasuk dua buah negeri selat Melaka dan Pulau Pinang bersama-sama berada dalam Persekutuan itu.

Sejak dari itu setiap negeri mempunyai legislatif nya sendiri dan semua kuasa eksekutif diberikan kepada pentadbir dan pelaksana dan selama sebelum kita mencapai kemerdekaan Menteri Besar dilantik oleh British dan setiap negeri mengadakan pilihanraya tempatan untuk dihantar ke Dewan Legislatif negeri masing-masing. Raja-Raja Melayu yang berjaya mendapatkan negeri-negeri masing-masing hanya ditinggalkan dengan kuasa yabg berkaitan dengan agama, adat istiadat dan beberapa fungsi lain dan menjadi lambang kepada kedaulatan negeri-negeri tersebut.

Tetapi jika Johor memberikan kuasa eksekutif kepada Raja atau Sultannya, maka ia merupakan tindakan yang menghampiri kuasa Raja seperti sebelum Malayan Union dahulu ditubuhkan.

Persoalannya sekarang, siapakah yang menyebabkan rang undang-undang seperti ini cuba dibentangkan di Dewan Legislatif negeri tersebut. Adakah Menteri Besar, Khalid, sendiri yang memulakan cadangan rang undang-undang ini, atau ia adalah initiatif pimpinan pusat. Rakyat tahu yang pembangunan hartanah di negeri Johor merupakan bidang yang sangat berpotensi sekarang ini. Jika Sultan mempunyai kesempatan untuk berniaga dengan rang undang-undang ini, ia akan menambah kebarangkalian seorang Sultan itu akan sibuk berniaga.

Yang membimbangkan kita ialah kita takut jika dengan kelulusan rang undang-undang ini akan memutikkan rasa kurang senang setengah rakyat terhadap Raja Melayu ini. Oleh yang demikian, kita mengharapkan agar Raja-Raja Melayu sendiri memahami keadaan hari ini dan bersama-sama menjaga keluhuran dan kedudukan Raja-Raja tanpa dipersoalkan oleh rakyat yang dibawah jajahan Raja-Raja ini.

Rang undang-undang ini jika diteruskan juga, yang pastinya ia akan menjejaskan persepsi rakyat terhadap Sultan Johor kerana rakyat lebih menumpukan kepada apa yang tersirat dalam pembentangan rang undang-undang ini dan bukannya terhadap apa yang tersurat.

Bagi saya Raja Melayu khususnya Sultan Johor, kekalkan kedudukan dan fungsi Raja itu seperti yang ada pada hari ini. Tidak payah ditokok dan ditambah dan jangan pula dikurang dan dikecilkan dari apa yang ada pada hari ini.

Dalam isu ini rakyat memerlukan ‘understanding’ Sultan itu sendiri. Biarlah Raja itu menahan ragam rakyat dan bukannya rakyat yang menaham ragam Raja-Raja ini. Sesungguhnya seorang Sultan itu tidak perlu berniaga dan aktif dalam pengurusan perniagaan.

Hidup ini berlopak-lopak. Raja ada lopaknya dan rakyat ada lopaknya sendiri. Jaga lopak masing-masing.

08 June 2014

Bagaimana Pakatan Rakyat akan menjadi kerajaan alternatif?

PKR dalam keadaan kelam kabut kerana ketidak telusan dalam pemilihan partinya di setiap peringkat. Hendak juga kita bertanya, jika pemilihan parti pun tidak mampu dilakukan dengan betul, bagaimana kah parti ini boleh mengaku yang mereka boleh membetulkan keadaan negara yang juga dalam keadaan yang amat membimbangkan ini. Belum lagi kita menyaksikan pemilihan sesebuah parti seburuk itu seperti yang berlaku dalam PKR.

Sebenarnya Anwar dengan keluarganya tidak berkemampuan untuk menjaga partinya dengan baik. Tuduhan oleh ahli-ahlinya tentang berlakunya penipuan dalam pemilihan parti itu nampaknya tidak akan terlerai. Kini tahap keyakinan rakyat terhadap parti ini yang mengaku untuk menjadi parti ‘alternative’ kepada UMNO dan BN merudum keperingkat yang terendah sekali.

Komen seperti ini sememangnya tidak digemari oleh ahli-ahli Pakatan Rakyat, kerana mereka tidak boleh dan pantang mendengar kritikan. Apabila mendengar kritikan, mereka akan melatah ke darat dan ke baruh dengan marah dan carut marut mereka. Mereka hanya gemar dengan cerita yang syok sendiri dan mengaku yang parti itu parti yang telus, tidak seperti UMNO atau BN.

Itu sebabnya akhir-akhir ini saya katakan secara terbuka yang pembangkang tidak akan dapat menjamah Putrajaya itu setidak-tidaknya dalam dua atau tiga pilihanraya lagi. Kerajaan akan tetap dengan kerajaan BN, walaupun kita tahu jika kepimpinan yang ada hari ini dalam BN itu masih berkeliaran di Putrajaya itu, negara akan terus berada dalam keadaan yang mengelirukan.

Apakah hikmahnya yang kita akan dapati dengan kegagalan PKR sebagai sebuah parti, tidak dapat kita ukur dengan sebenarnya. Tetapi kita sebagai seorang yang bertuhan mengakui segala yang buruk itu ada hikmahnya. Itu terpulang kepada interpretasi masing-masing.

Apa yang berlaku dalam PKR akan menyusahkan parti-parti lain dalam Pakatan Rakyat dan seperti yang saya selalu sebutkan akhir-akhir ini, keputusan yang mereka perolehi dalam pilihanraya umum yang lalu merupakan keputusan yang terbaik bagi mereka. PRU ke13 yang lalu merupakan ‘pinnacle’ kejayaan mereka dan mereka tidak akan mendapat keputusan yang lebih baik dari itu lagi.

Rakyat tidak akan mengubah pihak yang berkepimpinan keliru dengan pihak yang lebih bercelaru seperti PKR. Sebenarnya PR sedang menghadapi masalah keyakinan tentang kemampuan untuk menjadi parti pilihan kepada BN.

Mari kita bercakap secara telus dan yang sebenarnya. Jika ada pihak yang garang-garang dalam PR terdengar dengan komen ini, cuba turunkan kemarahan dan bawa berfikir tentang pandangan blog ini. Jika Yang Berhormat-Yang Berhormat bercakap dalam parlimen, kita Yang Berharap (YB) ini juga ada parlimen kita di masjid, dikedai kopi, di warung-warung dan dalam majlis perkahwinan dan kenduri kematian. Parlimen ini lebih besar dari Parlimen negara dan yang bercakap dalam dewan bawahan ini adalah mereka yang tidak berkepentingan peribadi dan bercakap secara telus. Mereka ini adalah pihak yang paling berpengaruh dalam penentuan masa depana sesebuah parti politik yang bergiat.

Pendeknya rakyat ramai tidak mempunyai keyakinan terhadap parti-parti dalam Pakatan Rakyat. PAS merupakan parti yang agak hampir dengan jiwa orang melayu apabila terlihat gelagat pimpinan UMNO yang sudah kurang daya pemikiran mereka. tetapi masalahnya sejak puluhan tahun parti itu wujud, ia masih belum memperolehi ‘skill’ untuk memimpin sebuah kerajaan.

Kegagalan PAS mengekalkan pentadbirannya di Terengganu yang mereka perolehi dalam PRU 1999 dahulu telah dilupakan rakyat dan mereka telah memberikan semula keyakinan untuk mentadbir Kedah dalam tahun 2008 yang lalu. Tetapi ini juga gagal dipertahankan oleh PAS bukan kerana tidak kemampuan tetapi apa yang berlaku dalam PAS Kedah itu sendiri.

PKR diberikan peluang untuk mentadbir negeri Selangor, negeri yang terkaya dalam negara, tetapi kita tengok lah apa yang sedang berlaku dalam kepimpinan  PKR itu sekarang. Masalah dalam PKR jika kita lihat lebih tertumpu kepada Selangor. Kenapa begitu? Jawapannya ialah kerana kekayaan negeri itu dan masing-masing mahukan kuasa dalam negeri itu kerana kekayaan negeri termaju itu.

Khalid Ibrahim menjadi sasaran kritikan oleh partinya sendiri dan DAP yang menganggotai Pakatan Rakyat itu, sedangkan kejayaan Khalid merupakan ‘testimonial’ besar dalam pilihanraya yang lalu yang menyebabkan kemenangan banyak kerusi diperolehi oleh PKR dan DAP serta PAS dalam pilihanraya yang lalu. Kini ‘testimonial’ itu telah dikoyak-koyakkan dan tidak dapat lagi menggunakan kejayaan negeri Selangor dalam ketelusan mengurus kewangan negeri itu.

Sekarang jika Pakatan Rakyat hendak memaparkan ‘testimonial’ baru, bolehkah sesiapa memberitahu semua apakah testimonial yang baru itu? DAP sudah nyata bukanlah parti yang begitu ‘invincible’ kerana parti itu juga mampu dikalahkan dan ia terbukti dengan keputusan pilihanraya kecil Teluk Intan. Semua pihak boleh memberikan alasan kerana kekalahan itu, tetapi ia tetap kalah, dan jika kalah ia bermakna kemenangan akan didapati oleh BN juga.

Apa pun parti yang bercita-cita ia memerlukan sokongan orang Melayu yang merupakan 60 peratus dari rakyat negara ini. Maka DAP akan bergantung kepada sokongan orang melayu sama ada suka atu tidak. Tetapi imejnya sebagai parti chauvinis itu masih menebal dan sebab yang ia masih menebal itu bukannya kerana UMNO atau BN, tetapi kerana parti itu sendiri. Bolehlah tuduh BN itu dan ini, tetapi sebab utamanya datang dari parti itu sendiri. ‘Packaging’ nya cantik, isinya tidak setara mana.

Saya suka untuk menyambung artikel ini besok atau lusa. Sudah terlalu panjang artikel ini. Panjang-panjang orang tidak baca.

Syabas, akhirnya Khairy bercakap tentang penyertaan bumiputra dalam sektor pengurusan swasta

Saya tertarik dengan apa yang disebut oleh Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaludin tentang permainan bangsa yang bertujuan untuk menjejaskan perpaduan dan penyertaan semua kaum dalam bidang pengurusan swasta. Saya bergembira membaca apa yang disebut oleh Khairy kerana saya sendiri dari tepian ini selalu menyebut isu penyertaan bumiputra dalam bidang pengurusan dan professional di bidang ‘commerce and industry’ dengan bermatlamatkan untuk mengimbangi penyertaan semua kaum dalam bidang pengurusan ini,.

Dalam tahun-tahun tujuh puluhan dahulu, isu merapatkan perhubungan kaum dalam negara kita didalam bidang pengurusan swasta ini sememangnya menjadi perjuangan kerajaan dan ia dipersetujui oleh pimpinan dan rakyat semua kaum. Masing-masing bangsa bersetuju pada hakikat yang tidak akan tercapai matlamat perpaduan diantara kaum jika mana-mana kaum tertinggal atau ditinggalkan penyertaan mereka dalam semua bidang, apatah lagi yang tertinggal itu adalah kaum majoriti negara.

Syarikat-syarikat awam yang tersenarai di pasaran saham negara telah mengambil tindakan yang begitu selari dengan kemahuan dan aspirasi negara untuk melihat semua kaum dilihat seimbang dalam bidang pengurusan syarikat-syarikat awam ini. Banyak syarikat-syarikat besar telah mengadakan latihan ‘management trainee’ dengan bermatlamatkan mengambil dan membawa bumiputra untuk dilatih dan menjadi eksekutif pengurusan setelah tamat waktu latihan sebagai ‘management trainees’ itu.

Semasa itu UMNO amat peka dan bekerjasama dengan semua pihak terutamanya dengan bangsa-bangsa bukan Melayu dari MCA terutamanya melakukan pemantauan rapi bagi mempastikan penyertaan yang seimbang itu benar-benar menjadi kenyataan. Justeru begitu ramai orang Melayu yang muda yang berkelulusan professional atau separa professional yang dikeluarkan oleh institusi pengajian professional seperti ITM telah mengisi keperluan untuk pencapaian matlamat mengimbangi penyertaan semua kaum dalam bidang industri ini.

Oleh kerana pimpinan semasa itu jujur dan ikhlas untuk melaksanakan sesuatu matlamat yang dipersetujui bersama, maka tidak ada masalah untuk menambah bilangan penyertaan dari kaum yang ketinggalan dalam bidang ini. Bagi pihak UMNO semasa itu Pergerakan Pemudanya yang diterajui oleh Dato Harun Idris telah tidak henti-henti melakukan perhubungan dengan ketua-ketua semua kaum bagi memudahkan perlaksanaan matlamat ini.

Tetapi oleh kerana kelalaian pimpinan semua kaum selepas itu, segala matlamat itu telah mundur kebelakang. Kini kita menyaksikan dengan jelas yang sentimen perkauman kembali menjadi duri dalam usaha menambahkan penyertaan semua kaum dalam bidang pengurusan ini. Penyertaan bumiputra khususnya dari kaum Melayu boleh dikira dengan jari di setiap syarikat-syarikat besar sekarang ini.

Ramai diantara pimpinan yang sepatutnya tahu apa yang berlaku tidak maklum keadaan yang sebenarnya berlaku. Saya telah menyebut isu ini acapkali tetapi tidak ada pihak yang menyedari betapa seriusnya elemen yang akan menggagalkan usaha penyertaan bangsa-bangsa ini. Sekarang bukannya perkara asing jika kita menyaksikan iklan-iklan dari syarikat-syarikat besar yang mensyaratkan supaya mahir dalam mandarin sahaja dan ini nyata merupakan syarat yang sengaja diadakan untuk menyekat pihak-pihak yang mereka anggap sebagai asing.

Seperti yang di dedahkan oleh Khairy semalam yang ada syarikat yang hanya mahukan pekerja bukan bumiputra sahaja dan ini bukannya isu baru. Sekarang pengambilan pekerja dan kakitangan juga berlandaskan kepada kaum dan ia menunjukkan betapa tebalnya prejudis antara kaum sedang wujud di negara kita.

Saya gembira dengan kenyataan Khairy kerana beliau telah membawa isu ini ke tengah dan sebagai Ketua Pemuda beliau sewajarnya mencari penyelesaian terhadap isu yang sangat besar ini. Bagi saya tidak keterlaluan jika mana-mana syarikat yang ingin mendapatkan kontrak kerajaan untuk membuktikan yang syarikat-syarikat itu mempunyai representasi seimbang dari semua kaum sebagai syarat mendapatkan kontrak kerajaan yang kecil dan yang besar. Mungkin setiap jabatan dan kementerian menghidupkan kembali jabatan penyertaan bumiputra dalam bentuk yang tidak merosakan kemampuan bumiputra itu sendiri.

Keadaan inilah yang menyebabkan saya semakin hari semakin tidak meyakini mana-mana pihak yang melaungkan perjuangan keperbilangan kaum kerana laungan itu hanyalah retorik murahan yang suatu hari nanti akan diketahui umum niat dan motif dalam perjuangan mereka.

Saya percaya pimpinan kerajaan hari ini memahami keadaan tetapi mereka tidak mempunyai kemampuan untuk mencari formula dan merundingkan isu ini dengan semua pihak seperti kemampuan pimpinan terdahulu. Pimpinan sekarang tidak begitu berkemampuan untuk melakukan perubahan dan membuat keputusan dengan bijak kerana mereka mempunyai kepentingan dan kelemahan peribadi sendiri.

Sebab itulah saya tidak jemu-jemu mencadangkan supaya kita mulakan siasah baru yang lebih bersesuaian dengan matlamat mencapai ‘national unity’ yang hakiki. Untuk maksud itu pimpinan yang ada pada hari ini perlu membuat introspeksi dan memandang kedalam dan menilai diri sendiri sambil bertanya samada mereka benar-benar mampu untuk mencapai matlamat perpaduan kaum itu tadi.

Negara memerlukan formula siasah yang baru dan ia perlu diketuai oleh seorang yang tidak terlibat dengan segala kemungkaran politik dan ekonomi yang berluas-luasa sejak tiga dekad yang lalu.

Kita belum terlewat untuk melakukan perubahan drastik dinegara ini asalkan sahaja semua pihak sanggup berkorban dengan apa yang mereka sedang menikmatinya semata-mata untuk negara.

Mereka perlu mengakui yang mereka tidak mampu untuk melakukan rombakan dan membaik pulih kepada budaya buruk politik sekarang ini. Maka mereka sepatutnya berundur dan memberikan laluan kepada sesiapa yang mampu melakukannya. Jika ditangguhkan perubahan ini, tidak menjadi kejutan lagi jika suatu hari yang tidak berapa lama lagi kita akan hancur dalam keadaan kita kekosongan pimpinan negara dalam mana tiada lagi kesempatan untuk memperbaiki kepunahan yang negara hadapi.


Kita sedang meyaksikan dengan rapi bagaimana Khairy boleh memulakan usaha memperbaiki keadaan yang sangat membimbangkan ini.