26 March 2014

Dugaan amat besar, tempuhi dengan kesabaran yang kental

Kerajaan Malaysia telah mengumumkan secara rasmi yang MH370 mengakhiri penerbangan nya di selatan Lautan Hindi. Walaupun tidak ada bukti-bukti ‘organic’ yang pesawat itu terhempas tetapi Malaysia telah mengambil keputusan untuk menerima pencarian melalui satellite dari UK Inmarsat dan AAIB yang telah mengikuti misteri kehilangan MH370 dan telah memberikan keyakinan kepada Malaysia yang pesawat itu terhempas di Selatan Lautan Hindi, lokasi terakhir pesawat itu dapat di turuti oleh syarikat satellite UK itu.

Semua rakyat negara dan juga masyarakat antarabangsa amat merasakan kesedihan dan kepiluan dengan pengumuman Perdana Menteri itu setelah menunggu selama 17 hari untuk mendapatkan berita tentang nasib pesawat tersebut. Sebagai unit kecil dalam masyarakat negara ini, saya tidak dapat tidur lena dengan kemalangan ‘aviation’ yang paling ‘unprecedented’ ini dan situasi ini belum pernah kita rasai dalam sejarah kemalangan ‘aviation’ sebelum ini. Tentunya lebih ramai lagi diluar sana yang merasakan situasi yang sama.

Saya seperti yang lain, tidak dapat membayangkan kesedihan yang dialami oleh waris dan keluarga penumpang-penumpang dan kakitangan pesawat malang itu kerana kehilangan mereka yang tersayang.

Apa yang dapat kita lakukan hanyalah berdoa agar keluarga dan waris mereka yang malang itu sentiasa kuat dan teguh menghadapi dugaan Tuhan ini dan ingat kepada agama yang percaya kesabaran menghadapi situasi dan dugaan ini adalah peningkatan keimanan kita terhadapNya yang Maha Berkuasa dan Pencipta itu.

Orang ramai tanpa mengira miskin atau kaya dan dari apa-apa bangsa dan kepercayaan bersama merasakan kepedihan yang di alami oleh mereka yang kehilangan mereka yang di sayangi.

Yang pergi tetap pergi dan kita sendiri sedang menunggu giliran untuk pergi ke tempat yang sama. Hanya Tuhan saja yang tahu waktu yang dikehendakiNya untuk kita kembali ke alam baqa itu. Tetapi sementara kita menunggu giliran kita untuk pergi, ‘life has to go on’ dan tanggungjawab kita terhadap kehidupan perlu dan wajib kita laksanakan sebaik yang di kehendakiNya.

Setiap yang hidup pasti menghadapi dugaanNya. Jika keluarga yang kehilangan yang tersayang dalam kemalangan pesawat ini, kita pula belum tentu apa pula dugaan yang kita pula hadapi sebelum kita kembali kepadaNya. Malahan ramai yang ada sekarang telah pun menghadapi dugaan masing-masing dan kehidupan mereka tetap mereka teruskan sebagai seorang yang penuh dengan keimanan dan mengakui kebesaran Allah s.w.t. itu tidak ada satu pun boleh dijadikan perbandingan.

Teruskan berdoa untuk mereka yang menghadapi keperitan ini, agar mereka menghadapi situasi ini dengan tabah dalam kekentalan iman seperti yang di tuntutiNya.

Al fatihah.

2 comments:

Anonymous said...


Dear Aspan,

I am amazed with your blog as it contains elements of values, punctuated with spiritual elements some times, or shall I say all the time.

Of late I m quite addicted to read your articles and I subsequently feel in peace.

Jade

Anonymous said...

Salam Tuan Aspan,

Kesabaran kita (rakyat) selama ini sedikit demi sedikit membuahkan hasil. Ramai orang menganggap sabar itu sesuatu yang 'takde hasil' tetapi bagi yang berTuhan, kesemua ini (Anwar masuk jail) adalah kerja nature. Hakim Alam Semesta ternyata lagi Kuasa dari minister minister, ketua ketua hakim, peguam peguam dunia.

-Wallahualam-