12 November 2008

Ex-gratia hakim diperbesarkan, orang politik belasah ribuan juta tidak dihiraukan

Isu pembayaran ex-gratia hakim-hakim yang dipecat dan digantung dalam isu Tun Salleh Abas kembali menjadi bahan polimik di banyak tempat dan suasana sekarang ini dan tentunya ada politik di sebaliknya.

Bagi saya, isu ini sepatutnya tidak diperbesarkan, kerana jumlahnya hanyalah RM10.5 juta sahaja, tidaklah sebanyak jumlah bailout syarikat seorang anak kepada bekas Perdana Menteri pada tahun 90-an dahulu yang melibatkan setengah billion ringgit.

Jumlah itu dibahagi-bahagikan antara 6 orang hakim yang telah dipecat dan digantung tugas dengan cara yang tidak baik.

Jika hakim-hakim ini dibayar RM10 juta setiap bulan sekalipun, ianya akan memakan masa 500 bulan pembayaran untuk menyamai belanja yang ralyat bayar untuk bailout syarikat seorang anak bekas Perdana Menteri itu.

Itu baru kos pembiayaan seorang anak pemimpin UMNO, sedangkan rakyat tahu ramai lagi pemimpin-pemimpin yang merobek dan melakukan rasuah dalam jumlah ribuan juta ringgit kalau dicampur-campurkan rasuah yang dilakukan oleh semua pemimpin yang terlibat.

Apa kita sudah lupa bagaimana seorang pemimpin yang berkuasa yang terlibat dengan isu right issue UMBC yang melibatkan RM200 juta pada tahun 80-an yang akhirnya rakyat yang membayarnya?

Masihkah kita ingat bagaimana Fleet Group dirobek oleh pemimpin yang rakus dan ini merupakan syarikat kepunyaan kita ahli-ahli UMNO?

Sudahkah kita lupa kerugian RM600 juta dalam kes Maminco dalam tahun 80-an dahulu?

Jangan kita lupa apabila Bank Negara rugi lebih daripada RM35 billion dalam kes pasaran wang antarabangsa, yang akhirnya diisytiharkan rugi cuma RM9 billion setelah menjual banyak harta Bank Negara.

Tanya Menteri Kewangan Kedua kita sekarang ini tentang isu ini, kerana beliau adalah Ketua Bahagian, Treasury Bank Negara semasa kejadian itu berlaku. Kalau dia ikhlas memberitahu, kita akan dapat tahu cerita yang sebenarnya.

Allaahai……banyak lagi orang muda yang bercakap politik hari ini tidak tahu dan memahami perkara-perkara dahsyat yang berlaku dalam pentadbiran yang lalu.

Elok kita tidak membesarkan isu ex-gratia hakim-hakim ini kerana Tun Salleh dan rakan-rakannya dalam badan Kehakiman memang dipecat kerana keputusannya untuk memanggil kesemua 9 Hakim Mahkamah Agung dalam kes rayuan sebahagian ahli UMNO untuk menghidupkan kembali UMNO lama yang tidak disenangi oleh pucuk pimpinan semasa itu. Pucuk pimpinan masa itu mahukan UMNO lama terus berkubur kerana mahukan UMNO yang baru dengan pendaftaran yang baru. Bukankah ini hakikat yang tidak boleh disangkal?

Pencorobohan Badan Eksekutif terhadap Badan Kehakiman semasa itu adalah tidak wajar, kerana Tun Salleh hanya cuba mempertahankan kebebasan Badan Kehakiman yang diketuainya sebagai badan bebas yang sepatutnya dikekalkan seperti badan-badan kehakiman lain di mana-mana negara yang demokratik.

Kalau dah Perdana Menteri yang nak menentukan siapa Hakim yang patut mendengar kes rayuan ahli UMNO untuk menghidupkan parti mereka, apa kejadahnya ada Ketua Hakim Negara?

Saya telah pun menulis dalam blog saya ini tentang mengapa Tun Salleh dibuang atau dipecat. Orang lama seperti saya melihat dan mendengar dengan mata kepala saya semasa itu, hanya kita tidak mahu mengungkit perkara yang sudah lama berlaku itu.

Sesungguhnya Hakim-Hakim ini terkorban oleh politik kotor beberapa individu dalam UMNO ketika itu. Selepas pemecatan Tun Salleh, Badan Kehakiman kita menjadi bahan ejekan dunia kerana tiada lagi kebebasan untuk melaksanakan tugas secara bebas dan professional sampai ke hari ini.

Saya menyarankan kepada sesiapa yang tidak tahu cerita sebenar bagaimana Hakim-Hakim itu terpecat elok jangan sambung polimik ini. Jangan kita berbincang perkara yang kita tidak tahu, nanti malu sebab nanti orang yang memperbodohkan kita akan ketawa.

Jika ada di kalangan orang ramai hendak mengetahui cerita sebenarnya, elok kita adakan forum terbuka dan saya sanggup untuk menjadi salah seorang daripada ahli panelnya, walaupun saya tidak ada latar belakang undang-undang.

Jika kita sentuh isu ini mahu tidak mahu ia akan melibatkan Presiden UMNO dan PM ketika itu.

Nanti ramai yang merah-merah muka pula. Kalau hendak juga tahu apa sebenarnya berlaku ‘yang tersurat dan yang tersirat’, saya ulangi kita adakan debat terbuka tentang isu ini…itu yang paling adil.


Sekian…………………………Aspan Alias


Catatan: Buku ‘Time For Change’ tulisan Puan Marina Yusoff patut dibaca oleh semua yang berminat untuk mengetahui segala-galanya tentang kes Tun Mohd Salleh Abas ini.

21 comments:

Anonymous said...

Hello Aspan,
There are two sides of a coin & what u're trying to say depends on which side u're looking at. By looking at what u're trying to bring forth, it's still biased.

Anonymous said...

zaman mahathir ramai yg komen gile gile dan maki mahathir dan buat demo dan saman mahathir. Malah sijubur tu sanggup tour seluruh malaysia dan bekerja dengan DAP dan pukimak pas utk jatuhkan mahathir.

Exgratia dan macam macam kes lagi, awak pergi mana? Ada ke nak saman pak lah dan zaid?

saya pernah berdemo utk bersih. Cuma tak pandai blogger dan tak da duit nak saman. awak bagaimana.
Tunjukkan bukti la!
-melayu-gagal-

kluangman said...

Kalau awak dah tua eloklah buat cara tua, budak budak sekarang bukan boleh awak gertak 'tengok dengan mata kepala sendiri' untuk mempengaruhi mereka. Sekarang zaman ilmu dan teknologi, masing masing guna otak di tetikus dan bukannya otak di lutut.

Kalau dah berzina, masuk suku, masuk sekerat, masuk semua ia tetap zina dan kenapa pula awak pakai falsafah 'yang kecil dibesarkan'sedangkan salah tetap salah, zina tetap zina..

Jadi apabila orang tua bercakap dengan budak budak main hentam kromo, maka orang seperti awak yang sepatutnya dihormati dipanggil pakcik dah saya panggil awak awak sahaja..salah siapa.

Anonymous said...

hi-
cara tulis macam berdasarkan nafsu marah , bukan dasar pada ilmu dan fakta . kalau nak bagi tahu guna cerita rekaan fitnah munafik saya boleh buat 1000 kali lagi banyak . Dah tua-tua ini jangan fitnah . Kamu langsung tak tahu kejadian sebenarnya pada tahun 1988 lalu elok diam saja lah .
roslan

time for truth too said...

personal experiance and encounter provide great inside to a story and issue. but at the end of the day, we go back to facts, figures and documents.

the allegation that tdm personally wanted to determine the outcome of the umno case has been bandied around but whre is the proof.

the facts are out in the open. salleh did not defend himself thus he has no basis to appeal. the charges agst him are not related to the umno case. many more weakness to yr set of stories.

then there is mirzan's alleged bailout. thats the popular impression. but it is another corrupt thats telling the story. anwar ibrahim. a super genius of a malay study graduate thinking heis such a financial dn economic genius.

how could it be a bailout when mirzan lost RM1 billion. thats in the books!

rumour were spreading he wanted to commit suicide. thats rumours off course.

there is another side to it. there is a local grp, maybe chinese, interested to buy over. wud it not be better it be kept with petronas.

konsortium was involved in buying two poorly run state shipping companies b4 misc and the turnaround package were gud. but it got overexuberance. mirzan was in hurry to be logistic king. he bought when everyone was getting out. mirzan would have saw the contracts he can thropwn in whne taken over misc. but thats all hind sight analysis where everyone is an expert..

when takenover by mirzan, misc had a major problem. gas contract was running into the last 2 years. petroans was buying some 5 own ships/tankers already. they had plans to do their own transport and was scouting for ship companies. other operation of misc was not making money. company was not growing n a klse reject. thats in the books, records, and mountains of analyst reports!

selling misc to the other malaysian grp may not be suitable for the company. misc would bought for alter asset stripping. true enough, it was reported few years back that the ships sold to petronas is now a potential gain to petronas for more than RM1.5 billion!

but i am not here to attack or crticise you mr aspan. i am sure you have something more to say. but based on yr existing conclusions, it needs more factual input and reanalysis.

its simple.

in most cases, no one wud actually know whats inside the actual meeting room, and the discussion inside the room but the participants. we only have one side of the story and thats the one told to us by our source. what the other side understand could be a totally different ball of wax than whats told to us.

the long and short of it, lets go through the documents. the rest is all hearsay

Anonymous said...

Bro Aspan,
I am quite amused to read the above 5 comments re your article on Tun Sallah Abas. The vileness and venom contains therin, makes me wonder on the extent of power the mass media spin could do to a leaders image, in this case positively, for Mahathir,
despite the lies and deceits in the propaganda programmed by his spin doctors for 22 long years.
It is quite apparent, these commentators was not there in 1988, when they start asking you to provide documents of proof to substantiate your article. You dont have to...you were merely narrating the scene as you observed and witnessed the scenario back then in 1988. They are the ones in need of proof,so ask them to go look for them. Go ask Sanusi Junid,why the UMNO lawyer G Sri Ram,acting on instruction of course,goes to court requesting the court to declare UMNO illegal?
Go ask Pa Lah, Rais Yatim and others who were in Team B then, on why the Lord President was removed. Go, ask Anuar Ibrahim, Daim, they all know......Tun Salleh must be removed to ensure the survival of Mahathir.

Tun Salleh and the nine eminent judges were made victims, and was sacrificed to ensure Mahathir's quest to remain in power.

The rest are all stage play....

pakbelalang said...

My question is who set the amount RM 10 million? What is the rationale of giving such huge amount to individuals who had been sacked? On what basis it is calculated? I think you should not relate it to other things which are not relevant to the topic of ex-gratia payment. These questions must be explained to the rakyat and be transparent and make the rakyat understand better, period. It is rather unethical to keep it secret when the payment made is from taxpayers money. I am of the opinion that Zaid and Pak Lah had made a boo boo out of this scandalous affair, as far as I am concerned.

Perkara ini bukanlah diperbesarkan tapi rakyat biasa cuma mahu tahu tentang kewajaran pemberian tersebut.

pakbelalang said...

My question is who set the amount RM 10 million? What is the rationale of giving such huge amount to individuals who had been sacked? On what basis it is calculated? I think you should not relate it to other things which are not relevant to the topic of ex-gratia payment. These questions must be explained to the rakyat and be transparent and make the rakyat understand better, period. It is rather unethical to keep it secret when the payment made is from taxpayers money. I am of the opinion that Zaid and Pak Lah had made a boo boo out of this scandalous affair, as far as I am concerned.

Perkara ini bukanlah diperbesarkan tapi rakyat biasa cuma mahu tahu tentang kewajaran pemberian tersebut.

Anonymous said...

The Lord President, Chief Justice of Malaysia balances the executive power of the Prime Minister. Mahathir wants to wield absolute power to do whatever he wants to do.
Thus the stage play he produced, to demote the position of the Chief Justice, and thus became subsevient to him the Executive, taming future Chief Justice to dance to his tune.

Now,pray tell, what is the right amount of price in monetary terms or kind, commensurate the suffering and humiliation endured by Tun Salleh and the other Judges during the Mahathir's regime? Isnt RM 10 million chicken feed compared to billions squanderd dring that era?

Anonymous said...

I am exceedingly fascinated at least there is one blogger who write issues on the real happennings rather than stage managed like issues with regards to Tun Salleh's issue.

Bro, you are brave to say all these real happenning and congratulation!

Mahathir was a king of the jungle.
He turned the court to court of the junggle!

He would ostricised anyone going across his path.

Now he talks too much.

Congrats bro, pls write some more about this man. I know you were active during his time.

I know u know about things.

Anonymous said...

Sdr Aspan, saya amat menhormati saudara yang saudara masih seperti dahulu semasa saudara berjuang dari lewtat tujuh puluhan dahulu.

Tahniah saudara masih lagi cekal dan ingat tentang apa yang kita lakukan pada tahun 1988 dahulu dan saya faham saudara tahu apa yang berlaku kerana saudara adalah salah seorang dalam kumpilan untuk menghidupkan UMNO lama.

Saudara masih kekal dengan perjuangan saudara dan saya menghormati saudara.

Saya akan berhubung dgn saudara tidak lama lagi untuk bertukat fikiran

Anonymous said...

aspan,
teruk you kena,ya? apa nak buat. di kalangan rakyat malaysia ada yang tak tahu apa, yang pura pura tahu.yang tahu tapi tak tau berkata kata, yag tahu tapi takut nak bagi tau dan yang berlagak tahu (mengaku muda) tapi sebenarnya penuh dengan "tauhu".

kalau yang komen tu berusia dalam 30pulohan pada tahun 80han itu bolehlah di ambil kira pendapatnya tapi kalau jenis 'BALL CARRIER". mereka tak tahu apa yang tersurat dan apa yang tersirat. yang beri contoh zina pun..... yak,yak,yak.

bagi mereka ini mahadhir adalah seorang maknusia yang tak pernah berdusta.Tak ada dah orang yang malu sebut nama bapanya penuh selain orang tua yang malu dengan turun temurun bapanya sendiri.

kalau realiti pun cuba di ketepikan kerana malu akan keturunan nya apa ada pada membuang hakim, kedaulatan raja, menghina nabi, memperlecehkan Islam,membenarkan kafir laknat memperlikan Islam.

bukan masaalah 10juta kepada para yang arif,yang arif yang dihentikan tapi pembabitan nama orang yang bernama mahadhir yang di sebut dalam blog yang mereka marah.

mendapat dan memberi wang takira jutanya tarak apa.... kerana ini asam garam dan adat istiadat UMNO
dalam negara yang bernama malaysia yang mana aebahagian darinya adalah ahli parti penuh jijik itu.

Anonymous said...

Mr Aspan, you should be writing on this issue as I remember you were with all the lawyers trying to revive UMNO with the group of 11 and I am waiting for next round of article which interests me.

I do remember TDM was very worried that old UMNO might be revived.

Saudara tak perlu takut untuk membicarakan yang benar.

Anonymous said...

Aspan, You rekindle my frustration when you remind me of this mischievious Mahathir.

The dark history of UMNO is when Mahathir just refused sign the akta pertubuhan 1965 sek 70 to revive the party he managed.

I cant help, but talk to you after this as you know the real story of Tun Salleh and his sacking.

Mahathir is dubious in character...that it.

Anonymous said...

Kluangman, kalau bercakap dan nak mengomen tu gunalah bahasa orang sekolah.

Jangan tunjukkan kebodohan sdr. Ini kah sifat penyokong Mahathir?

Org becakap lain dia jawab lain. Orang nak cakap politik awak nak cakap politik.

Kluangman elok bercakap seperti org ada emak bapak.

Anonymous said...

Aspaan....
kamu ni kan sedarrr...mahathir salahlaku memang banyak...tak sapa nafikan...tapi macam orang putih kata, "Two wrongs don't make a right"

Toksahlah bermegah yang kamu ada maklumat lebih daripada orang lain mengenai isu pemecatan hakim. Orang lain kalau kena pecat, pencen pun tak dak. Ni, dah dapat pencen, tak payah kerja lagi...dapat ex-gratia.

You have your side of the story, others have theirs which will refute your version very convincingly. So, you are the one who should not bring up the old UMNO versus UMNO baru issue.

Buku Marina Yusof tu apa yang nak dihairankan, dia kan Semangat 46 masa tu. All of them are interested parties, just like you. You were all frustrated because your plans did not work out as you thought it would.

Zul Sri Hartamas

TAIPINGMALI said...

Hebat hujah Tuan,

Cuba tuan kondem Anwar Ibrahim, Ku Li atau Lim KT atau Hadi Awang. Nak baca hujah2 kaw tuan.

pakbelalang said...

Saya suka Sdra Aspan hujah pasal orang utan Ziela.

Ziela yang penuh bulu.
Ziela yang bulunya ditempat tertentu je.
Ziela yang tak ada bulu (Togel)

Hujah Sdra Aspan tentang Ziela memang handal. Terer !!!

Apa maksud disebalik hujah tersebut masih jadi tanda tanya !!!

Anonymous said...

Good day !.
You re, I guess , probably very interested to know how one can reach 2000 per day of income .
There is no initial capital needed You may begin to receive yields with as small sum of money as 20-100 dollars.

AimTrust is what you thought of all the time
The company incorporates an offshore structure with advanced asset management technologies in production and delivery of pipes for oil and gas.

Its head office is in Panama with affiliates everywhere: In USA, Canada, Cyprus.
Do you want to become a happy investor?
That`s your chance That`s what you really need!

I`m happy and lucky, I began to take up real money with the help of this company,
and I invite you to do the same. If it gets down to choose a proper companion utilizes your savings in a right way - that`s it!.
I take now up to 2G every day, and my first investment was 500 dollars only!
It`s easy to join , just click this link http://yhurerajyj.o-f.com/sugakut.html
and go! Let`s take our chance together to get rid of nastiness of the life

Anonymous said...

Hello!
You may probably be very curious to know how one can manage to receive high yields on investments.
There is no need to invest much at first.
You may commense to get income with a sum that usually is spent
for daily food, that's 20-100 dollars.
I have been participating in one company's work for several years,
and I'll be glad to share my secrets at my blog.

Please visit my pages and send me private message to get the info.

P.S. I make 1000-2000 per day now.

[url=http://theblogmoney.com] Online investment blog[/url]

Anonymous said...

Hi!
You may probably be very interested to know how one can make real money on investments.
There is no need to invest much at first.
You may begin to get income with a money that usually is spent
on daily food, that's 20-100 dollars.
I have been participating in one company's work for several years,
and I'll be glad to let you know my secrets at my blog.

Please visit my pages and send me private message to get the info.

P.S. I earn 1000-2000 per daily now.

[url=http://theinvestblog.com] Online investment blog[/url]