02 May 2009

Mahathir the happiest man Part 6

The New UMNO was formed in February 1988 and Mahathir was member no 1 while Kak Hasmah was member no 2 and followed by Ghaffar, Anwar, Najib, Abdullah and the rest of the first group of the protem committee at the Federal Level.

Crudely speaking the New UMNO is much younger than my youngest son.

It simply means that a large number of old UMNO members were listed in the New UMNO and there were massive crossovers from the dead UMNO to the newly-registered party, which used the household name, UMNO.

So it would not be fair at all to call Datuk Ibrahim Ali a frog as most of the current leaders of UMNO and its members are nothing more and nothing less frogs themselves…and the chief of all frogs is none other than Mahathir.

Many were shock in disbelief and couldn’t comprehend that Mahathir did not used the Societies Act 1965 section 70 to give life again to the original UMNO if he really meant what he preached.

Meanwhile our losing group was not losing hope and we went to the Supreme Court arbitration and hope to get the old UMNO revived.

We knew anything less than reviving the old UMNO will bring a big split among the Malays as they have lost their premise for their struggles.

As this issue was really very significant in nature, especially for the Malay's struggles and for every Malaysian, Tun Salleh, the Lord President then decided to get all the 9 Supreme Court Judges to preside on the case and this made Mahathir and group’s mind in disorder.

By any legal calculation, UMNO were to be revived through the Supreme Court and Mahathir were prepared to do anything as long as the original UMNO continue to be in demise, as this UMNO would encumber his desire to stay in power.

“Killing the old UMNO is as good as killing the nerves of the Malays,” shouted the late Cik Gu Kahar the UMNO chief of Muar in one of his speeches.

“Saya tidak akan menyertai parti yang dipunyai secara peribadi oleh Mahathir. UMNO yang Mahathir wujudkan ini adalah atas perpecahan Melayu sedangkan UMNO asal ditubuhkan berdasarkan kepada penyatuan Melayu yang mewakili berbagai-bagai pertubuhan,” he said in enrage.

Cik Gu Kahar and many others died not as an UMNO member, together with other great sons of the soil like Tunku Abdul Rahman and Hussein Onn.

Mahathir was not happy with Tun Salleh for deciding to get all the 9 Supreme Court Judges on the bench; he wanted to teach the Head of Judiciary how to do his job and this was the beginning of encroachment and invasion of the Judiciary by the Executive.

Lord President was called and was politely told to only have 3 on the bench, the Judges preferred by Mahathir. Pressing for the resignation of Tun Salleh was not possible as he could only be ousted by his brother Judges.

The only alternative Mahathir had been to advise the King to set up a Tribunal to sack the innocent Lord President.

Mahathir went all out to find slip-ups in Tun Salleh to be expediently used to expel him before the Supreme Court preside on the appeal by some UMNO members to revive the party.

Mahathir was prepared to do anything, as long as the old UMNO is not revived; even to the extent of putting the Judiciary on trial.

The revival of the old UMNO risked him the position as the PM. He knew he was at the lowest ebb of support and he needed to bring everybody to a new party which he could control.

The Tribunal was set up in haste and finally it was set up on the first of May 1988, and today is the exact day of the setting up of the said Tribunal; the Labor Day and a Public holiday and worsts of it all it was on a Sunday.

A thinking person with a bit of grey matter can conclusively deduce who Mahathir was then by looking at the date and the day the Tribunal was set up.

To cut this part of the story short, Tun Salleh was unceremoniously sacked as the Lord President and the move by majority of UMNO members was stopped. Besides Tun Salleh, 5 other Supreme Court Judges became the victim.

Meanwhile Mahathir was busy organizing his new party and big names that he detested like The Tunku, Tun Hussein Onn and Tengku Razaleigh were sidelined and they were barred from joining the party.

Tunku Abdul Rahman then advised and requested TR to set a temporary party in order to cordon this unhappy group from joining the opposition parties and that was how Semangat 46 came into being in the hope that they would be united again when the political temperature came back to normal.

Semangat 46 was just an alternative name for the old UMNO as the constitutions of the party was 100 percent the constitution of the deregistered party by comas and full stop.

We were not allowed to use UMNO as the name of the party as that name was taken away by the new party that Mahathir had just formed.

Using Semangat 46, TR and the group went to Parliament to get the old UMNO to revive but it was instantaneously rejected by the House as we didn’t have the numbers.

Semangat 46 never relented in the effort to get old UMNO to be revived as that was the only party that could unite the members to continue the struggles for the Malays.

After failing the efforts through the court and Parliament, Semangat 46 then went to the people through the General Election in 1990.

Semangat 46 in its manifesto promised to revive the old UMNO if the people were to give them mandate, but the media went all out against the party as they were already under the grip of Mahathir.

We, in Semangat 46 were not able to secure sympathy from the unprofessional mainstream media; instead were unfeelingly bashed by them almost every moment.

The election result went to the favor of BN/the new UMNO and Mahathir had the grip of the situation but the split did not go away.

The slogan ‘Bersih, Cekap, Amanah’ remained a slogan. There was no Bersih, no Cekap and no Amanah in the government.

Mahathir hard hit criticisms on Abdullah’s administration as corrupt was fair but the corrupt practices at this length could not have been developed within 5 years of Abdullah’s administration.

Corruption to this extent must have been developed in at least 2 decades and Mahathir should also take accountability for this unhealthy and heinous practices.

What Abdullah failed miserably was to combat the massive corrupt practices that he inherited from Mahathir’s administration.

Mahathir meanwhile was on the alert at all time to find anything that may lie on in way that might be of hindrance to him politically.

To him politics is mighty, and to much extent he made believed that everybody was not above law except UMNO with him as the leader.

He had another encumbrance which was not finished, that was the Malay Ruler; which he had earlier in 1983 initiated to curtail their power in a small Constitutional Crisis.

However, the height of the Constitutional Crisis at last came in 1993; and it started when Tengku Majid of Johore hit one of the hockey coaches whom I have forgotten his name.

This occurrence came by as an expedient device for Mahathir to go for another round of war against the rulers.

Oh yes, I have isolated comments against me and 1 of them said that I was writing shit. But he did not elaborate which part of my writing is shit.

What I wrote were all in the mainstream media when the incidences happened and I am merely reminding everyone as it is important for one to know the truth.

The shenanigans of Mahathir in Malaysian politics are not small. Bear in mind that the current adversities in Malaysian political ambience originated from his administration.

I shall try to elaborate the issue probably in the next 1 or 2 postings after this.


Thanks………………………………………………………Aspan Alias

33 comments:

Amrinamran said...

Mr Aspan,
Mahathir used to say that UMNO was punished by the court and he did not lift a finger to revived UMNO.
But when others went to court to do the needful for the revival of the party, he in turn punish the Judges.
Mahathir and those who believe him would not like your guts. And they cant argue with sensible argument.
The most they can say is..."awak memfitnah! awak saja-saja benci Mahathir" itu sahaja.
Aspan! Just write what you know. You dont worry about their attacks....they enjoy being deceived you see?

Anonymous said...

Saya dulu tak tahu yang Tun Salleh kena pecat dia tak mahu ikut telunjuk Mahatthir.

Macam mana orang bole percaya dengannya?

yindanyan said...

Aspan,

Your writing is making us feel that Dr M is so big, very bog, unlimitedly big and I felt that you are worshipping him through the door of hatred.

Love and hate are quite intimately close. It is like going to the East but arriving in the West or going to the West and arriving in the East.

wassalam
yy

akusayangumno said...

So what is your point here? To ask Malay for unite or to keep telling all only bad things about mahathir's politic?

Or you will feels forever happy to tell the story that can make other Malays continuously in dilemma when talking about unity?

And what actually you can gain in positive way if you succeed in makes people hate Mahathir?

Malaymind said...

1. Kalaulah saudara tahu, sebagai manusia kita tidak akan pernah sempurna. Apa yang kita boleh buat ialah meminimumkan kesilapan dan memaksimumkan kesan baik keputusan kita kepada semua orang.

2. Mahathir mungkin tidak sempurna, tetapi tidak siapa dapat menafikan beliau telah membawa banyak kesan baik kepada Malaysia. Jika dilihat dari disiplin waktu kerja beliau, kesan keputusan dan pandangan jauh yang beliau ada, majoriti orang tahu kenapa beliau melakukan keputusan. Ya, beliau masih tidak akan sempurna kalau itu yang saudara cari.

3. Begitu juga Pak Lah dan sekutunya. Kalau dikaji, banyak keputusan mereka setakat ini lebih membawa musnah berbanding faedah walau dari aspek intelek sekalipun. Semuanya tidak konsisten sejak dari peribadi beliau, sampailah kepada dasar kerajaan. Tak mahulah saya jelaskan satu persatu tetapi rakyat semua melihat dan mendengar.

4. Pemimpin bukannya administrator, tapi entrepreneur. Semua orang boleh jadi administrator tapi tak semua punya karisma untuk jadi entrepreneur.
Tugas pemimpin ialah membesarkan kek supaya semua orang mampu compete untuk mendapat bahagian yang lebih. Pokok pangkalnya, PM tak perlulah berebut kek sepertimana orang lain kerana beliau punya tugas lebih besar dan lebih penting dari itu.

5. Itu belum dikira Tg Razaleigh lagi. Bukanlah mahu memperkecilkan kredibiliti beliau, tetapi sebagai anak jati Kelantan dan punya darah raja, beliau sepatutnya mampu merampas Kelantan dan kemudiannya barulah bercakap tentang negara. Dengan Kelantan di dalam genggaman, beliau sudah boleh negotiate di peringkat pusat malah punya respek tersendiri di peringkat nasional. Malangnya, itupun beliau tidak mampu lakukan.

6. Walau berbeza beberapa puluh undi pada krisis UMNO 87-88, itu tetap dikira sebagai menang majoriti. Bukannya salah kalau bersiap sedia untuk melawan Mahathir untuk kali keduanya tetapi sebaliknya, Ku Li sebagai orang yang tidak sabar, telah membawa kes itu ke mahkamah. Akibatnya, UMNO diharamkan dan menjadikan orang Melayu tidak punya kuasa. Dari segi inteleknya pun, nak menghidupkan balik yang haram lebih susah dari buat baru. Tambah-tambah pula yang lama tu sudah ada penunggu yang nak sangat. Isu UMNO baru bukanlah isu Mahathir, isunya ialah orang Melayu perlu dapatkan balik kuasa secepat mungkin. Takkan kerana 2 orang yang gila kuasa, rakyat Melayu terpaksa menunggu debat di mahkamah?

7. Ku Li dan penyokong Semangat 46 seperti saudara memang punya daya intelek yang tinggi, malangnya tidak punya ego yang rendah. Dari bekerja dengan orang lain yang punya majoriti kecil, lebih baik bawa kes ke mahkamah supaya semua orang rugi. Ini bukannya langkah yang baik dan sejarah telah membuktikannya.

fauzi said...

kenapa yang di ceritakan kisah yang lama dan dulu lagi. UMNO dah tak relevan. Lupa kan lah. Cari lah dan tubuh kan satu pertubuhan atau parti yang baru. Parti baru yang memperjuang kan melayu secara keseluruhan nya. Dan juga parti baru yang membangunkan negara secara saksama, adil dan bersungguh. Bukan UMNO lagi, UMNO hanya penting kan "Melayu UMNO". Panggil TR dan buat pertubuhan baru. Kita manifest kan perjuangan yang suatu ketika dulu UMNO bawa kan. Itu yang rakyat hendak sekarang. Kita harus ke hadapan bukan ketinggalan.....

Aspan Alias said...

TR did not bring UMNO to court. It was the group of 11 who did it, and subsequently made UMNO deregistered.
Tr only came in to fight for the revival of that deregistered UMNO.
This is the reason why I keep on writing on this issue as many still think that TR was the one who brought UMNO to court.
If this misconception still exist I am going to continue on writing to straighten the numerous misconceptions on certain leaders because of others.
Bro I hope and pray that people will slowly think the wisdom of knowing the crude facts however painful it is.

Aspan Alias said...

Fauzi,
You are indeed a person who concerns about unity and to forget the past hateful happenings.
I appreciate your opinion, but I am also concern that the pasts gives too bad the consequences to current political circumstances.
Know the mistakes of the past can be good for the existing leaders not to repeat the same misadventure committed by past leaders.
I am not enjoying to write about past, but I am just reminding everyone of us to be very sensitive to the feelings of our people as most of them are not in the position to express their own inside feelings on many matters that concern them.

Vimalan said...

Thanks a lot for your insights on the past. I was too young in the 80's and with no way to learn such a important part of our nation's history, your article certainly gave me a deep inside on what actually transpired. I really enjoy your articles and will look forward to your next article.

dusunbukit said...

Tulisan saudara amat berguna sebagai ingatan bahawa kebenaran harus diketengahkan untuk menghindarkan daripada kesilapan sama berulang. Sebahagian pembaca mungkin tidak bersetuju dengan saudara, tetapi mempunyai pendapat berbeza bukanlah satu kesilapan malah akan menyuburkan cara berfikiran kritikal dalam menganalisa sesuatu isu, terutama sekali dalam suasana dunia tanpa sempadan. Oleh itu, cara berfikir secara terbuka adalah dituntut.

Sudah menjadi lumrah manusia, kebaikan hanya dikenang dalam suatu masa yang singkat tetapi keburukan akan dikenang selamanya. Harus diterima bahawa lumrah ini mustahil untuk diubah.

Apa pun kenyataannya, diharap ahli-ahli sejarah atau mana-mana orang yang menulis sejarah, tidak terpengaruh dengan lumrah ini dan bertindak rasional tanpa memihak kepada mana-mana nilai atau individu, berapa besar pun nilai/individu itu, kerana sejarah harus dicatit mengikut apa dan bagaimana sesuatu perkara/peristiwa itu sebenarnya berlaku.

Apa pun yang telah dilakukan oleh mana-mana entiti politik harus didedahkan, baik atau buruk, terpulang kepada pembaca membuat penilaian berdasarkan cara pemikiran kritis. Sebaliknya, sekiranya kebaikan sahaja yang ditonjolkan, secara tidak lanngsung mengajar masyarakat sentiasa berfikiran sehala dan condong. Belajar dari kesilapan adalah lebih baik daripada hanya mencontohi kebaikan. Cara ini akan mengajar masyarakat untuk berfikir, menganalisa dan membuat keputusan apa sebenarnya yang baik. Bukan semua kebaikan itu baik untuk semua orang, demikian juga bukan semua keburukan itu buruk.

Teruskan usaha saudara untuk menulis sambil mengajak pembaca untuk berfikir. wassallam..

Anonymous said...

Thank you so much for your series of informative articles. You confirm for us what we as non Malays suspected of Mahathir & his cohorts. So many who profess to be more Malay than malay are only in it for corrupt power & ill gotten wealth. We respected the UMNO of old and felt the nation was in the hands of law abiding leaders....but in the last 25 years the law has been manipulated at the international reputation of our beloved country and we are led by rogues & 'lanun'. We hope and pray for peace, order, unity to prevail. Prosperity is sure to follow! Once again thank you for the bottom of our hearts.

Anonymous said...

ini la akibatnya kalau kita org melayu membiarkan org lain menjadi pemimpin melayu...benarkah mahathir itu berjiwa melayu tulen....maka lahir melayu seperti pemberi komen "akusayangumno" & "malaymind"....kesian.....

yiskandar said...

But who are the captain of the group of eleven.Why dont you tell also the story of Tun salleh Abbas,Tunku Razaleigh and also those who involved in the deregistration of UMNO.They also are part of the story.I think all are involved but only Tun Mahathir had won.And you dont blame Tun Mahathir because he is one of the winnner player but other are loser.Old UMNO or new UMNO are same because UMNO is for Malays.

malaymind said...

Saudara Aspan, mungkin juga fakta saya tentang Ku Li tidak betul. Tetapi itu cuma satu faktor sekunder berbanding isu primer yang kita bincangkan.

Berbanding merevive UMNO yang diharamkan atau membuat satu pati baru, yang manakah yang lebih cepat mengembalikan kuasa kepada orang melayu pada waktu itu?

Pendirian ini sudah tentu perlu konsisten dengan besarnya manafaat kepada orang Melayu berbanding mudarat.

Yang saya nampak, Ku Li tidak berfikir pun tentang orang Melayu kerana jika kemenangan yang beliau sendiri yang beliau mahukan, beliau masih boleh mencabar Dr M untuk penggal berikutnya.

Kuasa memerintah negara amatlah kompleks dan penting dan ia tidak patut di put on hold hanya kerana 2 orang yang tidak mahu mengalah.

Aspan Alias said...

Malaymind,
Saya faham maksud saudara. TR memang mahu untuk memilih untuk bertanding apabila sampai masa yang diperuntukkan oleh perlembagaan UMNO.
Tetapi saudara ingat ke tidak yang TR diharamkan untuk menyertai party baru itu. Jadi sebagai yang saya katakan dengan panjang lebar memang TR, Tunku A Rahman, serta Hussein Onn di cegah menyertainya,
Itu sebab kita pergi keparlimen dan menghadapi pilihanraya untuk berusaha kearah yang saudara katakan tadi
But Mahathir was running away with the 'goal post'.
I hope you get the sequent and the situation at that time in a right perspective.
I slowly having the feeling that yoy are an open minded person to dicuss all issues with level headed mind.
Thanks Malaymind. I honestly appreciate your view.

Socrato said...

Thank you for your honest retelling of Mahathir's history. I can see that you have a lot of sentiments towards UMNO. Since the Umno ver 1988 deviated from it's righteuos path, we fully support TR to revive the old Umno again.

fauzi said...

Ya, memang benar kita harus pelajari sejarah. Kerana sejarah banyak mengajar kita, tetapi persoalannya sekarang adalah UMNO itu sendiri. Kita tidak boleh dibiarkan UMNO terus menerus ambil kesempatan dan menganiayai kita. Dan begitu juga kita tidak mahu terus ditipu and dimuslihat kan oleh PR dan Anwar Ibrahim.

Jadi, kita harus melangkah sekarang. Musnah kan ahli ahli UMNO dan begitu juga UMNO itu sendiri yang sudah tidak relevan. Panggil semua sahabat dan kawan yang masih mahu berjuang ke jalan yang benar. Itu yang saya rasa kita harus tumpu kan demi masa depan anak anak cucu cucu kita.

Aspan Alias said...

Fauzi, nampaknya sdr lebih kuat dan lebih 'decisive' darpada saya.
Terus terang saya katakan saya masih lagi belum sampai ketahap sdr.
I admire you dearly for your firm attitude and I see that trend is in the making.
Maybe you are right and let us see what the sequent of events within this 1 or 2 years.
Fauzi, we should meet and let me know when and where.
Thanks bro!

Anonymous said...

Saya tak nampak era Mahathir membawa kebaikan ..Diantara Mahatahir dan Tun Razak ,Tun Razak ( orang kanan adalah TR, banyak anak muda sekarang tak tahu) lagi banyak berjasa..ingat bila 1998 negara mengadapi kegawatan ekonomi, yang menyelamatkan negara ialah hasil petrolium , kelapa sawit dan getah,semua hasil usaha Tun Razak/TR dan bukan "industri industri" atau "toy" Mahathir.
Saya tak pernah setuju dasar dasar Mahathir..Dasar padang ke timur Dia sendiri tak ikut..Jepun maju kerana cara mereka berkerja...semua keputusan ada lah dari bawah ke atas , tapi mahathir semua keputusan ada lah dari atas kebawah...Dia pandang ke timur pasal duit itu saja, sebagai ada alasan untuk Dia bawa kontractor Jepun... Ingat DAYABUMI? konsep steel frame cepat konon...lepas konsept ini di pakai ke? Sdr Aspan saya teringat satu joke waktu itu...seorang perniaga jepun datang Malaysia , dari Subang airport ke Hotelnya kat KL dia naik teksi. Sampai kat Angkasa Puri dia ternampak kain rentang yang amat besar bertulis 20-20, lalu Jepun itu minta teksi itu balik ke Subang Aiport ( nak balik ke Jepun) Pembandu teksi hairan dan tanya dia kenapa berpatah balik, bukan kah dia baru saja tiba.... Jepun itu jawab semasa "before coming to Malaysia they say 10% ..now the sign says 20% .I can't afford...so i must go back."
Dan apa sebenar nya terjadi Pan, bila TR /Musa lawan Mahathir dia jadi panik, dia kena cari penyokong baru, dan ini lah bermulanya orang yang ada tongkorak dalam almari dibagi jawatan penting...dan lagi banyak seseorang itu simpan tongkorak lagi bagus bagi dia senang untuk di pulas telinganya...tak apa Pan ekau terus tulis...

regretting said...

cheers and thanks bro for telling some of the other side of the stories about Mahathir. so far we only listened to one sided stories for 20 years and has already embedded in the minds of the ignorance.
thats malaysian politics bro! malaysian have been insulted of their intelligence by mahathir.

shahbandarmalakat said...

Berkaitan pengharaman UMNO saya berpendapat ada cawangan yang tak berdaftar mengambil bahagian dalam pemilihan adalah satu perkara yg di sengajakan, di biarkan tanpa penyelesaian, oleh Sanusi/Mahathir sebagai senjata sulit nya...bukan kah perkara ini sudah di maklumkan kan lebih awal oleh pihak tertentu kepada Sanusi sebelum Perhimpunanan Agung tapi dia meneruskan tanpa di selesaikan dulu,? Sekiranya pihak Mahathir yang kalah masa itu kes cawangan tak berdaftar ini lah yang akan di gunakan oleh mereka juga untuk batalkan perhimpunan itu, bukan begitu Pan?
Saya merasa pelik, bila pihak Pendaftaran Pertubuhan hantar surat kepada setiausaha Agung Umno ( Sanusi ) soalan kenapa pendaftaran UMNO tidak boleh dibatal kan , Sanusi tidak merayu malah menyerahkan perkara itu kepada Pendaftaran Pertubuhan...Sepatutnya kalau Sanusi orang yang prihatin dia akan merayu jangan di batalkan, malah akan akur dengan keputusan bertulis Hakim Harun Hashim agar mengadakan mesyuarat semula, bukan begitu Pan?Dan dalam kes ini nampaknya pihak Pendaftaran juga sudah bertindak lebih awal sebelum kes selesai, belum rayuan habis di buat di mahkamah dan sebelum menerima keputusan bertulis ( keputusan bertulis Harun Hashim lambat di keluarkan.Keputusan bertulis lebih jelas dari keputusan oralnya.) betul tak Pan?..Dalam perkara ini tidakkah Ketua Pendaftaran waktu itu telah tergesa gesa, kemungkinan atas tekanan mengeluarkan notis untuk pembatalan UMNO, walhal process undang undang belum selesai.Tindakkan susulan seperti arahan Mahkamah supaya mesyuarat di buat semula ( rupa rupanya cawangan tak berdaftar telah dikesan sebelum mesyuarat Agung 1987 lagi, ia itu untuk penyelesaian kena pergi balik ke Office Bearers sebelum itu untuk mengadakan mesyuarat Agung semula. Office bearers itu lah yang sepatutnya bertanggung jawab untuk mengeluar notis dan mentakbir mesyuaratAgung semula)...Simple..Bermakna jalan keluar ada tapi Pendaftar Pertubuhan telah mendahului mahkamah .Betul tak Pan?
Ini satu "kecuaian/ keabaian" yang paling besar oleh Setiausaha Agung UMNO, yang di sengajakan dan tidak boleh di maafkan oleh orang Melayu. betul tak Pan?

Malaymind said...

Dear Aspan,

I think we will move to another issue after another. I am also not in a position to defend Mahathir all the way.

To cut it short, probably we think differently about how we perceived things. However, that's not a bad thing anyway.

Personally, I think Ku Li had reached his peak last 20 years in term of support. It will not be easy for a person like him to start all over again but it's not impossible.

But I can assure you that you can't bring Ku Li up if you only focus on bringing Mahathir down. Mahathir too, is already considered season politician now no matter how people need his wisdom.

Fresh blood, new generation is taking over and if Ku Li or his supporter like you still wants to be involved in politics, you should play it like Rais Yatim.

Anonymous said...

Saya masih mencari lambang UMNO asal yang ditukar bila UMNO jadi baru. Lambang itu tersembunyi nama UMNO. Lambang baru tak ada nama UMNO.

fauzi said...

Ya encik aspan...kita boleh berjumpa dan berdiskusi. Yang penting, kita harus berpandangan jauh. Untuk melangkah jauh demi kebaikan anak anak cucu cucu kita. Dan kita harus ingat, langkah kita hari ini pasti akan menentu kan hala tuju generasi akan datang. Anasir anasir dan kejahilan yang telah di laku kan harus dibendung sekarang dan tidak perlu di ulangi. Apa yang saya lihat pada ahli ahli UMNO sekarang adalah amat jauh beda nya dengan pemikiran dulu.

UMNO dulu berusaha dan berupaya untuk di nikmati UMNO sekarang. Kerana UMNO dulu berkiran jauh dan dapat menentukan langkah yang terbaik demi generasi yang akan di dukung kemudian hari. Tapi, sayang, UMNO sekarang hanya tahu dan mahu menikmati kejayaan yang dilembar kan kepada mereka oleh UMNO dulu. UMNO sekarang tidak kisah dan tidak hirau kan apa yang mahu mereka lembar kan kepada generasi akan datang seperti yang dilaku kan oleh yang terdahulu dari mereka.

Maka saya kata kan, rakyat dah muak dan mual dengan UMNO sekarang. Secara langsung BN itu sendiri di tolak. Apa yang tinggal hanya lah muslihat, tipu daya dan helah Anwar Ibrahim. Maka ini menjadi pilihan.

PR menjadi pilihan bukan kerana rakyat itu buta dan tuli. PR di terima kerana ia berjaya memanipulasi keadaan politik sekarang. "A deceiving act by Anwar is highly acceptable than the devils potrayed by UMNO and BN". This is the current political situation we are in now. This must be stopped. We must align back the public acceptance for the betterment of our future generation. What we have now, PR, UMNO, BN is only killing time to the public per se. A prolonged scenario will only be detrimental to all concern.

Yes, I should have time for you Encik Aspan, just give me a call at 012-6955242.

Thanks

Anonymous said...

Setuju En Fauzi...the founders of Malaya memang berpandangan jauh bukan saja UMNO(lama) itu sendiri malah Perlembagaan kita; kuasa Majlis Raja Raja,ReserveMelayudan lain lain...Sebelum di gubal dan di terima ianya telah di perhalusi dengan satu tujuan supaya Melayu kekal menjadi penghuni dan pemerintah di bumi ini.
Malah perlaksanaan pembangunan negara juga di perhalusi .Contoh seperti pernah seorang Pemimpin berkata pada saya iaitu satu ketika dia bertanya Tun Razak:kenapa Singapura lebih maju di bandingkan Malaysia walhal singapura tiada apa pun hasil buminya,Tun Menjawab, Malaysia boleh dimajukan 10 kali maju dari Singapura kerana kekayaan hasil Bumi, tapi dimana Melayu itu nanti? ( Sekarang ini pun sudah jelas berapa bangunan di kuala lumpur Melayu punya?)
Saya pernah berbual dengan TR, dia kata waktu dia membentuk Petronas zaman Tun Razak dulu, ada diwujudkan tabung future generation, di mana di mestikan setiap barrel minyak yang di jual satu US dollar di masukkan di dalam tabung itu..." Saya tak tahu sama ada tabung itu masih wujud lagi atau tidak dan di mana duitnya sekarang saya pun tak tahu" kata TR . Dia bercakap waktu itu di sekitar tahun 1992. Bagi saya mengujudkan tabung itu sebenarnya satu pandangan jauh dan tapi kerana golojoh dan nafsu besar pemimpin selepas era Tun Hussein menyebabkan kemusnahan apa yang di bena oleh pemimpin terdahulu.Semuanya sekarang petronas lah jadi penyelamat bagi segala kemungkaran kewangan negara.Sebenarnya
ada dua orang mamak yang memporak perandakan kan negara ini.Dulu orang terpengaruk dengan Mahathir dan sekarang dengan Anwar pula ..mereka berdua sebenarnya satu kapal... Tunku Abd Rahman berpandangan jauh, Mahathir di pecat jadi ahli UMNO, kerana budaya UMNO tidak sesuai dengan Mahathir..dulu Tunku telah mencadangkan di tubuhkan KIMMA untuk orang orang ini....tapi apa sudah terjadi, padangan jauh seorang tokok Negarawan tidak di terima...

how said...

sir aspan,

reading your blog is like going to a history class. i believe m'sian at large knew the happiest man is an old fox and the only way to eradicate this fox and all the "foxes" that follow him is by voting BN out in the coming election. Not only UMNO but the whole BN need to be voted out. we need to try a new fox whom all of us hope will create a better future for our children.
luckily, we still had people like Tok Guru, Lim kit siang, aspan alias, saki ibrahim, Ku LI etc...

Aspan Alias said...

How,
True! reading my blog is like attending history class. Boring isn't it?
But I don't blame you at all bro, but to some people the closer we are to the truth, more and more people feel irked by it.
I appreciate your stand that BN should be voted out and that is every individual cardinal right.
Thanks a lot, that you still read my humble opinion however boring it can be.
Thanks.

how said...

aspan,

it was never boring reading what you wrote but it actually wakes me up.

hope you will not be charged under sedition act, as this is the latest happening in town., Ha!Ha!

Good day, sir

Aspan Alias said...

how,
I also hope that I will not be charged. You know...who am I that make me fit to be charge! I am just writing history and history has to be true.
I cant stomach to read history of UMNO which says Mahathir as the first President, because Onn Jaafar was the first President.
I cant take Sir Stamford Raffles as the founder of S'pore.
I like your stand; as it reflects a lot of wisdom in your opinion and I feel that you are sincere.
I must see in person bro. tq

Anonymous said...

Aspan,

berterus teranglah pada pambaca blog bahawa saudaralah salah sorang dari geng 11. Berterus teranglah pada kami, walaupun Aspan menidakkan TR dalam hal ini sebenarnya pembawaan kes ini ke mahkamah direstui dan di alu-alukan oleh pemimpin Team B.

Aspan Alias said...

The anonymous who alleged me to be one of the eleven is really ignorant.
I am not one of the eleven as I had no com[lain about unregistered branch as my branch was all managed above board.
As for the allegation that the 'geng 11' was supported by team B leaders, I would say 'yes' because the discussion was at Abdullah Badawi's house before it was brought to court.
Rais and Radzi Sheikh Ahmad were the two main leaders who assisted the case besides Marina being the main coordinator.
I cannot be one of the 11 as my branch was well managed and non were non member as the delegate.
I hope you are informed. Thanks.

Anonymous said...

Sdr Aspan , ada orang terlalu memuja Tun M sehingga tak mahu menerima apa saja 'black spot' yang ada pada Tun M dia.Dia anggap Tun M dia a very perfect ,wonderful person dan maksum.Saya akui nama Mahathir harum di Negara India , Pakistan, timur tengah ( orang kata ini hasil kerja kerja PR oleh associates dia iaitu Indian Muslim organization di tempat tempat i tu, sebab mereka anggap Tun M tu sebahagian dari mereka, dan Anwar pun begitu jugalah). Tetapi sekitar tahun 1972 ,saya ke India, masa itu zaman Tun Razak, orang di India yang saya jumpai asyik bertanya pasal Tunku Abd Rahman, mereka kagum dengan Tunku.Saya jumpa orang Mesir di India pun tanya pasal Tunku.Orang kata nama Tunku juga harum di timur tengah.( Tiada satu organization pun yang buat promotion untuk naikkan nama Tunku).
Sekiranya pihak Mahathir yang kalah pada tahun 1987 dulu dan oleh kerana di ketahui ada cawangan yang tak sah,sudah tentu Geng Mahathir pun akan bawa keMahkamah untuk membetulkan kaedaan yang salah. Dan orang yang sama yang marah dengan geng 11 itu akan bersetuju dengan tindakan geng Mahathir. Tindakan itu jadi benar pasal mahathir lakukan. Bila orang selaian dari Mahathir buat semua salah. Ini yang berlaku di Negara kita kerana kita telah di kelirukan. Apa tidak nya bab keturunan pun jadi kacau bilau. seorang itu bapa India , mak India cuma mereka muslim di kira "Melayu" apa lagi kalau bapaknya India dan mak nya Melayu secara otomatik di kira "Melayu". Kan bodoh namanya? Segi Islam dan saintifiknya keturunan (gene) dari bapak, bukan dari ibu.Kalau seorang itu lelaki, berketurunan India, kawin perempuan Melayu atau Cina , atau Jepun atau orang putih , anak yang di perolehi sudah tentu lah berketurunan India, tak boleh jadi Melayu atau cina atau jepun atau orang putih. Saya persoalkan ini kerana konsep itu salah.Kita jadi bangsa yang bodoh dan kita juga akan rugi akhirnya. Betul lah bila seorang itu muslim dia bersaudara dengan kita tapi tak bermakna keturunan dia terhapus. Keturunan atau bangsa itu sunatullah,kena terima.kenapa seorang itu berasa malu kalau dia berketurunan India?Orang macam ini agaknya siang hari mengaku Melayu bila malam hari dia minta ampun pada Tuhan pasal tak mahu terima sunatullah malah mengelirukan orang ramai pasal keturunan Dia .Semuga Allah mengampun pun mereka mereka ini. Begitu juga lah cerita berkaitan dengan UMNO (baru) dan UMNO lama. Mereka tak dapat nak bezakan sendiri. Mahathir kata UMNO yang dia cipta sama dengan UMNO yang telah dia "Haramkan", mereka yang percaya pada Mahathir pun terima.

Anonymous said...

Sdra aspan

Saya amat bersetuju dengan tulisan sdra diatas kerana saya masa itu berusia 17 tahun dan masih ingat bagaimana UMNO telah diharamkan.Saya masa itu telah menjadi ahli pemuda UMNO dikampong.

Bagi anak-anak yang tidak dapat mengingati peristiwa tersebut samada masih kanak-kanak atau belum lahir, berita perbicaraan kes UMNO 11 tersebut telah mendapat liputan meluas akhbar-akhbar perdana masa itu. Ada kekadang sampai 2 atau 3 muka penuh.

Akta dimana UMNO diharamkan adalah akta pertubuhan 1966 kalau saya tidak silap.Semasa perbicaraan kes ini, akta tersebut baru sahaja dipinda oleh kerajaan mahathir.Sehingga hari ini pindaan-pindaan tersebut masih kekal.

Salah satu bahagian dari akta tersebut ialah memberi kuasa kepada menteri dalam negeri untuk mengecualikan mana-mana pertubuhan yang menghadapi masaalah dikecualikan dari akta tersebut. Kuasa ini tidak boleh dicabar dimana-mana mahkalamh.

Dalam kes pengharaman UMNO, Mahathir sebagai menteri dalam negeri boleh mengecualikan UMNO dari akta tersebut dan keputusan akan menyebabkan keputusan hakim yang mengharamkan UMNO terbatal dengan sendirinya.

Fakta ini bukan rekaan kerana dalam kes parti SNAP, sebuah parti komponen BN Sarawak, kuasa yang sama telah digunakan oleh AAB sebagai menteri dalam negeri untuk menghidupkan kembali SNAP setelah dibatalkan pendafatarannya oleh pendaftar pertubuhan.

Persoalan dalam kes UMNO- mengapa mahathir tidak menggunakan kuasanya dibawah akta tersebut untuk menghidupkan kembali UMNO yang telah dibatalkan pendaftarannya oleh mahkamah dalam tahun 1988 itu?

Jawapannya ialah - demi survival politiknya. Sekiranya UMNO dihidupkan kembali, belaiu tidak dapat memastikan bahawa jawatan beliau tidak akan dicabar dimasa hadapan. apatah lagi bakal pencabarnya masih menjadi ahli parti.

Satu lagi kekeliruan yang disengajakan oleh pemimpin-pemimpin sekarang ialah UMNO lama dan UMNO sekarang adalah dua entiti yang berbeza disisi akta pertubuhan.

Disebabkan oleh fakta ini, nama yang diluluskan oleh pendaftar pertubuhan bagi UMNO mahathir ialah UMNO (BARU). Perkataan " (BARU)" mesti disebut apabila menyebut UMNO sekarang bagi membezakan dari sebuah pertubuhan lain yang mempunyai nama yang sama tetapi telah dibatalkan pendaftarannya pada tahun 1988.

Pendaftar juga telah melarang UMNO(Baru) menggunakan logo, dan lain-lain pengenalan diri UMNO yang satu lagi. Sebab itu jika kita bandingkan logo dan lain-lain pengenalan diri antara kedua UMNO ini kita akan dapat mengenali bahawa semuanya berbeza.

Having said that, perkataan "(BARU)" actually sengaja tidak disebut oleh pemimpin-pemimpin UMNO(Baru) as a ploy to deceive the masses. Acording to the law, they must use that word without exception.

Even mahathir cuba mengelirukan orang melayu dengan mengatakan bahawa UMNO(Baru) adalah kesinambungan dari UMNO yang telah diharamkan.

It is not true. Mahathir sengaja membiarkan UMNO lama mati agar dia dapat menubuhkan UMNO(Baru) untuk kelangsungan politiknya. Dengan
menubuhkan UMNO(Baru), sebagaimana kata sdra aspan, dia dapat memastikan musuh-musuh politiknya atau mereka-mereka yang boleh mencabarbya dimasa hadapan berada diluar parti barunya.

Bagi sesiapa yang mengikuti perbicaraan tersebut masa itu tentu faham bagaimana tiba-tibanya UMNO diharamkan sedangkan sebelum perbicaraan terbuka, kedua belah pihak telah bersetuju untuk tidak berhujah sehingga boleh diharamkan. Perkara ini adalah salah satu dari 13 perkara yang dipersetujui di kamar hakim sebelum perbicaraan. Isu 13 perkara ini telah dilaporkan dimuka hadapan akhbar-akhbar utama pada masa itu.


Ahli UMNO lama