27 November 2006

1. Kata-kata Hang Tuah

Lama juga rasanya saya menyertai UMNO serta bergiat bersamanya, tetapi belumlah saya merasakan kebimbangan seperti yang saya alami sekarang ini. Perasaan cemas dan bimbang ini amat jelas dirasakan bersama oleh ramai ahli-ahli serta rakyat jelata amnya. UMNO sekarang sudah tidak lagi sama dalam semua aspek, baik dari segi perjuangan, rupa bentuknya malah ianya sudah hilang segala identitinya yang asal dan akhirnya sudah pasti tidak mampu untuk menjadi parti yang boleh diharapkan untuk menjaga kepentingan orang melayu dan bangsa- bangsa lain sejajar dengan fungsinya sebagai parti tunjang untuk perpaduan rakyat majmuk Malaysia.

UMNO kini sudah menjadi parti untuk manusia-manusia eksklusif. Perjuangan pemimpin di setiap peringkat hanya untuk kepentingan material peribadi yang keterlaluan sehinggakan ahli- ahli di bawah diperlakukan seperti lembu untuk kepentingan pemimpin-pemimpin atasan. Kami dibawah sentiasa dipersalahkan jika ada apa-apa masalah kapada parti. Orang yang lama sudah tidak dipedulikan pandangan mereka. Akhir-akhir ini kecenderungan untuk menerima bulat- bulat pandangan budak-budak yang masih mentah dan berhingus sudah begitu nyata.

Ahli-ahli di bawah dididik untuk mengamalkan ‘herd mentality’ dan tidak boleh mengkritik pemimpin walau sebesar manapun kesalahan yang dilakukan oleh mereka, lebih-lebih lagi kepada pemimpin nombor satu negara. Malahan bercakap benar adalah menjadi kesalahan besar bagi mereka yang mengaku melaksanakan pentadbiran dengan keterbukaan. Tugas perwakilan-perwakilan di perhimpunan UMNO hanyalah untuk tepuk tangan dan memuji pemimpin nombor satu negara.

Kita diminta bersatu untuk terus melindungi mereka yang rakus kuasa walaupun mereka tidak mampu mentadbir negara. Sesiapa sahaja yang memberikan pandangan yang berbeza dengan pucuk pimpinan dengan pantas oputunis-opotunis politik akan mengambil kesempatan. Zahid Hamidi begitu pantas membelasah Mukhriz Mahathir apabila Mukhriz memberikan komen yang betul terhadap ucapan dasar presiden di perhimpunan agung UMNO baru-baru ini. Reaksi Zahid Hamidi tidak lebih daripada membodek dan mengambil hati Perdana Menteri, kerana menjadi Menteri adalah matlamat ketua bahagian Bagan Datoh ini. Zahid tahu yang PM perlukan suara-suara seperti ini. Memang ini adalah sifat pemimpin yang lemah seperti Pak Lah, yang perlukan pujian-pujian untuk menutup kelemahan kepimpinannya. Sekarang ini ramai pemimpin seperti Zahid yang berada dalam UMNO.

Sehingga hari ini, ahli-ahli tidak dapat mencari jalan untuk memberikan pandangan yang berbeza walaupun kita diminta menyelesaikan masalah mengikut saluran yang betul. Dimanakah saluran itu? Sampai bilakah ahli-ahli disekat untuk menyuarakan pandangan yang ada kelainan? Kalau ada silalah beritahu. Kami hendak tahu saluran itu kerana kalau ia penting untuk dibincang secara terbuka bagi menyelamatkan bangsa dari terjerumus ke lembah kehinaan. Kata-kata Hang Tuah yang "Melayu Tidak Akan Hilang Di Dunia" itu benar. Di mana- mana ada melayu. Akan tetapi kalau inilah kualiti kepimpinan yang kita harapkan untuk menjaga warisan kita saya sudah yakin MELAYU AKAN HILANG DUNIANYA.

2 comments:

Anonymous said...

Dt1nFd The best blog you have!

Anonymous said...

jFC9wB write more, thanks.