30 January 2007

36. Keng Yaik & Perhimpunan Agong Barisan Nasional (BN)


Cadangan Dato Seri Lim Keng Yaik, Presiden Gerakkan supaya diadakan Perhimpunan Agong Barisan Nasional (BN) baru-baru ini sangat menarik perhatian ramai pihak.

Inilah kali yang pertama seorang Presiden sebuah parti yang menganggotai BN membuat cadangan seperti ini dan tentulah cadangannya itu diasaskan kepada ‘premis’ yang dirasakannya sangat releven untuk kepentingan BN atau pun setidak-tidaknya untuk parti dan bangsanya.

Kalau diteliti dari hujah cadangannya itu adalah disebabkan perasaan tidak puas hati di kalangan anggota partinya dan rakyat keseluruhanya terhadap pimpinan yang ada pada hari ini.

Presiden Parti Gerakkan itu berkata, perasaan tidak puas hati di kalangan rakyat dalam banyak perkara terhadap kerajaan, adalah salah satu sebab kenapa perhimpunan itu perlu diadakan.

Rakyat tidak yakin dengan apa yang sedang diusahakan oleh kerajaan akan membawa apa-apa manfaat, dan ianya nyata petunjuk jelas yang kita sedang menghadapi krisis keyakinan yang sangat serius dan memerlukan perhatian pimpinan.

Perhimpunan Agung Perpaduan Barisana Nasional (BN) itu tentulah dihadiri oleh perwakilan dari semua parti-parti komponan BN dan akan membahaskan isu-isu yang berbangkit, dari isu ekonomi hinggalah kepada isu-isu yang membabitkan kesejahteraan kehidupan rakyat di negara ini pada masa hadapan.

Sebagai pemimpin sebuah parti yang didominasi oleh bangsa cina, beliau tentunya akan memberi tumpuan kepada isu ekonomi yang merupakan isu yang sangat penting bagi komuniti itu.

Yang ditakuti oleh Gerakkan ialah cara menghadapi rakyat yang rata-rata tidak berpuas hati ini semasa pilihanraya nanti.

Selama ini BN tegak kerana sokongan kuat dari kaum cina, kerana empat puluh tujuh peratus orang melayu sudah tidak kekok lagi untuk mengundi parti-parti alternatif.

Dengan keresahan rakyat bawahan yang sangat jelas pada hari ini, ramai pihak berpendapat orang cina tidak akan memberikan sokongan sehebat dulu lagi kepada BN dalam pilihanraya yang akan datang.

Undi orang melayu dalam pilihanraya kali ini sudah jelas menyebelahi pihak alternatif, dan jika bangsa lain mengurangkan sokongan kepada BN, menafikan kemenangan dua pertiga kerusi di Parlimen memang sudah pasti menjadi kenyataan.

Sekarang ini hanya kebijaksanaan pimpinan sahaja yang mampu untuk mengekalkan sokongan rakyat kepada kerajaan hari ini.

Seorang sahabat pernah memberikan kata-kata yang sinis kepada saya, “You all in BN can’t be lucky all the time bro! If you people still maintain this kind of leadership style, there is no guarantee that the people would extend the lease to rule this beautiful nation. Just stop vandalizing the country please!”

Saya tidak dapat menjawabnya kerana mungkin ada kebenaran kata-katanya.

Saya hormat sahabat saya itu kerana keikhlasan memberikan pandangannya……Aspan Alias







No comments: