06 January 2007

24. Qarun dan Quran

Sekarang adalah zaman perkembangan antara budaya Quran dan Qarun. Pucuk pimpinan kita memperkayakan budaya ini dengan begitu mendadak sehinggakan kita menjadi begitu keliru.

‘Facet’ pentadbiran dan kepimpinan kita disolekkan dengan slogan-slogan berunsurkan agama, seperti konsep Islam Hadhari yang kini diseminarkan dan dibincangkan dalam upacara-upacara rasmi kerajaan. Kita tidak perlu mempunyai ‘intelligence’ yang tinggi untuk mengetahui motif penerapan konsep ini dalam kerajaan kita dewasa kini.

Di sebalik penerapan Islam Hadhari ini, semua orang tahu yang ianya merupakan ‘indah khabar dari rupa’ semata-mata. Tidak ada langsung amalan 'Islamic' dalam pengurusan rakyat dan negara.

Di kalangan kebanyakan orang yang bernama pemimpin, masing-masing sedang sibuk mengumpulkan harta yang begitu banyak dan tidak ada sempadan kerakusan mereka. Ada yang menjadi ‘billionaire’ dalam tempoh sesingkat empat atau lima tahun. Rakyat bukan sebodoh yang difikirkan mereka dengan mengatakan anak masing-masing kaya disebabkan penyertaan mereka dalam tender antarabangsa dan tidak ada unsur-unsur pengaruh daripada jawatan yang mereka pegang.

Usaha pengumpulan harta atas peluang rakyat adalah satu perkara yang tidak boleh dimaafkan. Harta kekayaan negara kita ini bukan datuk nenek mereka yang punya. Inilah cara Qarun mengumpulkan harta semasa zaman jahiliah Firaun dahulu. Kalau zaman Firaun ada Qarun, zaman sekarang pun dah ada Qarun.

Adakah pemimpin-pemimpin kita ini merupakan pembawa dalil dunia akan kiamat? Kita bertanya kerana antara dalil yang jelas apabila dunia hendak kiamat ialah; yang benar nampak salah dan yang salah nampak benar. Selain daripada itu, yang benar terhimpit dan yang bersalah bermaharajalela. Yang paling jelas dalil yang dunia hampir hendak kiamat ialah rakyat dipimpin oleh orang-orang bodoh.

Tanyalah guru-guru, apakah jenis manusia yang menjadi pembawa dalil dunia hendak kiamat ini. Apabila sudah tahu jawapan nanti beritahulah saya kerana saya pun hendak belajar juga sedikit sebanyak tentang hal yang sangat penting ini.

WASSALAM.

No comments: