14 February 2007

39. Siapa yang bersalah?

Ucapan Tun Dr Mahathir (TDM) di Johor Baru pada 10 Februari yang lalu merupakan satu lagi episode yang patut mendapat perhatian rakyat, walaupun ucapan beliau tidak tersiar di dalam akhbar perdana negara.

Diantara intipati yang terkandung di dalam ucapan beliau ialah tentang kecenderungan yahudi akan menguasai kita baik didalam pentadbiran negara ataupun penguasaan bidang ekonomi kita.

Bagi bangsa kita yang terlalu apathethic terhadap isu permainan halus pihak yahudi ini ucapan TDM itu mungkin tidak ada apa-apa ‘consequence’, tetapi hakikatnya ini lah elemen yang paling merbahaya bagi sesebuah negara seperti Malaysia, yang mana Islam menjadi agama rasmi negara.

Kaum yahudi merupakan kaum yang penuh dengan perjuangan untuk bangsanya.

Segala apa yang dilakukannya adalah untuk bangsanya.

Selalunya visi dan misi sesebuah kerajaan tunggangan mereka itu mestilah memberi faedah besar kepada mereka terutamanya bidang ekonomi.

Jejari halus yahudi ada dimana-mana, termasuklah institusi-institusi kewangan antara bangsa seperti Bank Dunia, dan juga institusi kewangan perdagangan besar dalam mana mereka mempunyai pengaruh untuk menentukan halatuju badan-badan tersebut.

Selepas sahaja ekonomi dikuasainya mereka akan berusaha secara terancang untuk membunuh identiti sesuatu bangsa itu yang akhirnya bangsa itu akan hancur dan tidak lagi mempunyai rupa dan ‘form’ yang asal.

Banyak pemimpin-pemimpin negara di dunia ini dipilih dengan pengaruh yahudi yang tidak disedari oleh pemimpin-pemimpin dan rakyat negara tersebut, dan selalunya pemimpin yang lemah memang menjadi habuan politik yahudi yang kotor itu.

Pemimpin-pemimpin negara tersebut akan bertindak mengikut agenda perjuangan mereka yang inginkan penguasaan terhadap setiap negara yang terperangkap dengan permainan
halus mereka.

Kita sangat takut jika apa yang diperkatakan TDM yang kuasa asing saolah-olah sudah sampai ke serambi kita itu akan melenyapkan identiti kita semata-mata oleh kerana pemimpin kita yang lemah dan mudah diperangkap mereka.

Bagaimana kah negara kita sekarang boleh sampai ketahap seburuk ini?

Kenapakah kita mendapat pemimpin yang lemah?

Kenapa ramai pemimpin tidak mahu bertindak walaupun mereka tahu AAB adalah orang yang lemah?

Adakah TDM sendiri yang bersalah kerana memilih AAB sebagai pengganti beliau walaupun beliau tahu kemampuan AAB?

Kalau walaupun beliau tahu AAB tidak berkemampuan, kenapa beliau masih memilihnya sebagai pengganti?

Apakah sebenarnya motif TDM bertindak sedemikian?

Adakah TDM bertindak semata-mata untuk politik peribadi beliau semasa itu dan tidak menyangka yang AAB adalah seorang yang diibaratkan seperti ‘kacang lupakan kulit?’

Masih boleh kah kita memperbaiki keadaan ini?

Jika masih boleh, bagaimana caranya yang hendak dilakukan, siapa yang perlu melakukannya dan apa kah ‘subsequent events’ yang boleh kita lalui sehingga perubahan ini dapat dilakukan?

Dalam keadaan negara yang sedemikian, mahu tidak mahu kita terpaksa mengakui yang AAB bertanggungjawab keatas kelemahan-kelemahan ini dan TDM adalah ‘accountable’ kerana beliau lah yang membuat kesilapan-kesilapan kerana tidak menyediakan pelapis yang betul.

Elok kita fahami dahulu sebab-sebab yang membawa kita kearah yang begini menakutkan ini.

Kita tidak mungkin mampu menyelesaikan masalah ini selagi kita tidak faham apa sebenarnya masalah yang menyebabkan kita berada dalam keadaan yang sedang kita hadapi sekarang ini..

TDM tidak boleh dibiarkan bertindak sendirian kerana beliau memerlukan sokongan dan buah fikiran.

Yang penting sekarang negara kita perlu di letakkan kelandasan yang pernah kita lalui seperti dahulu dimana rakyat rasa berpuas hati dengan pemimpin.

Kita berikan sokongan kepada sesiapa yang ingin membetulkan keadaan ini, samada TDM sendiri, Tengku Razaleigh, Anwar Ibrahim dan sesiapa juga.

Yang penting kita rasa selamat dan hidup dalam negara yang aman makmur dalam mana rakyat hidup dengan penuh aman dan damai.

Sebelum itu kita fahami dahulu kenapa keadaan ini berlaku. Ianya tentu berlaku kerana politik yang tidak baik.

Dalam tulisan-tulisan yang akan datang kita cuba mentelaah isu ini………Aspan Alias.



No comments: