09 January 2012

Jadikan alam yang luas terbentang ini sebagai GURU.

Anwar Ibrahim telah tidak di dapati bersalah oleh mahkamah tinggi Jalan Duta pagi ini. Anwar Ibrahim sekarang bebas untuk terus berpolitik dan keputusan Mahkamah Tinggi hari ini amat menggembirakan penyokong-penyokong beliau. Pembebasan Anwar ini memberikan banyak implikasi terhadap landskap dan hala tuju politik negara dan penggiat politik tanah air. Ini di sebabkan terlalu banyak ‘hakim-hakim jalanan’ selama ini yang telah memutuskan Anwar bersalah dan akan di perosok dalam penjara.

Keputusan mahkamah hari ini banyak memberikan pelajaran kepada banyak pihak terutamanya kepada mereka yang selama ini telah mendahului penghakiman Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur. Kes ini telah dibicarakan selama lebih dari dua tahun dan dalam proses perbicaraan itu begitu ramai hakim-hakim jalanan yang memberikan ‘verdict’ yang Anwar akan di dapati bersalah dan akan dipenjarakan.

Kebanyakan dari ‘hakim-hakim jalanan’ ini adalah orang politik yang tidak mahu Anwar selamat dan berusaha untuk mempastikan Anwar lenyap dari senario politik negara ini. Tetapi hakim yang mutlak ialah Tuhan semesta alam yang akhirnya menggerakkan Hakim Mahkamah Tinggi untuk memberikan ‘verdict’ yang Anwar di dapati tidak bersalah.

Dalam isu ini kita patut menerimanya sebagai pelajaran yang pihak-pihak yang menghina itu sebenarnya telah melakukan ‘favor’ yang besar kepada Anwar sendiri. Kita semua beragama dan bertuhan dan wajar kita percaya yang sesiapa yang menghina seseorang umat Tuhan itu dengan keterlaluan itu adalah tindakan membersihkan dosa orang yang di hina mereka itu. Jika Tuhan berkehendak ianya akan berlaku.

Saya telah di belasah dan di kata dengan bermacam-macam kerana menutup mulut dan tidak mahu bersama mereka untuk membelasah seseorang yang sedang dihakimi di Mahkamah Tinggi. Saya tidak mahu melakukannya kerana kes ini masih di mahkamah dan adalah tidak betul dari segi moral dan undang-undang untuk menyentuh isu itu. Tetapi oleh kerana ramai yang bersikap ‘lebih sudu dari kuah’ maka keadaan itu tidak terkawal. Tidak ada kata-kata hina yang tidak dilepaskan kepada Anwar.

Inilah sebabnya yang membuatkan UMNO itu semakin hari semakin tidak menyakinkan ialah kerana ramai di antara pemimpin-pemimpinnya tidak menunjukkan yang mereka ini adalah dari gulungan yang menggunakan fikiran dalam kehidupan politik seharian mereka. Tugas mereka hanya untuk membunuh dan menghina pihak yang tidak di gemari mereka. Mereka hanya pandai menggunakan kaki untuk menyepak dan menerajang orang kebencian mereka dan tidak ada kemampuan untuk menggunakan akal fikiran yang di anugerah Allah itu.

Mereka tidak menggunakan pemikiran yang baik untuk mengendalikan isu-isu besar. Yang mereka tahu hanya membabikan orang lain dan berkata dengan perungkapan-perungkapan yang kotor yang tidak melambangkan mereka sebagai orang Melayu yang kaya dengan budaya dan adat agamanya. UMNO dan penyokongnya tidak memerhatikan perkembangan pemikiran rakyat yang sudah jauh meningkat sedangkan mereka (UMNO) masih kekal dengan pandangan lama yang semakin hari semakin tidak mendapat perhatian ramai itu.

Selepas ‘verdict’ terhadap Anwar oleh ‘presiding judge’ pagi tadi, tidak pula saya dapat mengagak apa pula kata-kata yang akan keluar dari mulut mereka selepas ini. Ada satu perbilangan adat Negeri Sembilan yang boleh memberikan keterangan terhadap kumpulan penghina umat manusia ini, iaitu, “posok ketayap dek lonjak’. Ianya memberi makna oleh kerana terlalu tinggi lonjaknya maka ketayap di kepala koyak rabak. Begitulah keadaan mereka yang menjadi hakim-hakim tidak bergaji ini. Kalau mereka masih ada sedikit akal yang masih boleh di gunakan, anggaplah kesilapan ini sebagai pelajaran yang berharga untuk diri masing-masing.

Apa yang terjadi di mahkamah pagi tadi memaparkan satu kekalahan besar bagi pihak yang berkuasa, iaitu anggapan Anwar yang kes sodomi 2 ini merupakan satu konspirasi politik terhadap dirinya itu adalah benar. Tidak boleh lari dari persepsi itu.

Mari kita lihat apa lagi yang akan timbul dalam politik tanah air yang semakin hari semakin menggila ini. Kita tunggu kenyataan Dr Mahathir selepas ini.

Kita mesti ingat, ‘jika terjumpa perkara yang buruk, jangan terus dibuang, kerana mungkin ada hikmah di sebaliknya. Jika terjumpa perkara yang cantik-cantik, jangan terus di terkam kerana mungkin ada celaka di sebaliknya’.

Kepada mereka yang begitu sombong yang menggunakan kata-kata penghinaan itu saya ingin mengingatkan satu peribahasa yang semua orang pernah mendengarnya; Telajak perahu boleh berundur, telajak kata emas padahnya..

Jadikanlah alam yang luas terbentang ini sebagai GURU.

42 comments:

manaf said...

Yessss!

so the conspiracy issue alleged by Anwar is true?

nick said...

Pak,

With the verdict of not guilty (not to be mistaken with acquittal not amounting to not guilty) handed down to DSAI, will we ever see Malaysian politic free from the 3 S (Sex, Sodomy and slander)? My understanding of how morally bankrupt UMNO is and not to mention their clear "disastrous and terrible" record of governance and transparency in managing the country's wealth and affair, UMNO will NOT stop from using those 3S in politics.

Will we see more of the 3S in the future? Most definitely simply because without the 3S, UMNO will have nothing to offer and worse, its own despicable nature will be left wide open to scrutiny by all Malaysian (which means UMNO use of 3S is simply as ruse to deflect attention and focus on their corruption and abuse). Without the 3S, UMNO is without weapon and is totally defenseless (in other words..DEAD)! So, Malaysian be prepared for more big banquet of those disgusting 3S being served to us for the purpose of ensuring UMNO's hold on to power and of course their traitorous act of stealing and thieving while holding the rein of power. The next GE could well see the most disgusting and revolting campaigning by UMNO and even worse, our children will not be spared from these immoral and nauseous lies and slander thanks to UMNO's despicable blogger and cyber trooper who specialize and even relishes the use of pornographic videos, lewd pictures, slanderous and lecherous lies. It's about time we put a stop to these type of campaign and politic and the sure way is going after the breeding ground of the horrible people. Where else but UMNO. So, lets get our act together and firmly reject UMNO and its ugly politic by pledging ourselves with ABU! Once UMNO is out of power, the parasites that lives on it will die and disappear. Need any more reason for ABU? NOT FOR ME!

Nick.

P.s- Hassan Ali expulsion from PAS, yours and Dato Sak entry into DAP- Malaysia is looking brighter day by day! If only IA would announce his departure from Malaysia and never come back! Nah...that's asking too much I guess! I'll settle with his slowly but surely diminishing political standing and support from the Malays and that goes for PERKASA too!

Anonymous said...

Salam Sdr Aspan,

Memang tidak dapat dinafikan memang Melayu terkenal dengan sopan santun,adat dan agmanya tetapi puak yang menyertai pertubuhan melayu bersatu? terutama yang angankan habuan, mimpikan kesenangan tanpa usaha tulang empat kerat dan satu otak, kesopanan, adat dan agamanya tidak begitu relevan bagi mereka. Diharap DS Anwar benar2 bebas tanpa dirayu ulangbicara oleh pihak pendakwa atas arahan Mr Pres atau Mrs Pres? . ALLAH MAHA BESAR.. Myi

Anonymous said...

Sdr Aspan, tahniah kerana menyertai DAP. Supaya kehadiran sdr dalam kancah politik N9, akan memperkuatkan keazaman PR menawan negeri tersebut. Kalau Selangor jatuh kerana kes 'penyapu', apa kemungkinan N9 jatuh kerana 'lembu' ?
Apa pandangan sdr ?

beewizer65 said...

Assalamu'alaikum
Demi Negara
dan nasib bangsa

Fikir – fikirkanlah
jangan sampai tersalah langkah
jatuh tersungkur berlumuran
darah

Jika TOYOL di beri KUASA
habis di jarah HARTA NEGARA

Jika PONTIANAK teman bersama
DARAH di hisap tiada hentinya

Nasib RAKYAT ……… ?
tambah MELARAT
Bagaikan besi sarat BERKARAT

Renung - renungkanlah ……

Wassalam.

Anonymous said...

Tetapi rakyat ada slogan ADU = ASAL DAPAT DUIT!

Quiet Despair said...

Ingat lah Saiful juga. Kes ini antara dia dan Anwar.
Tak de orang lain terlibat.
Saiful menerimanya gracefully.
Kalau kita adik, abang atau bapanya, bagaimana? Diapun ada keluarga.
And his innocence has been lost forever.
And also his life. Hilang kerja, hilang tunang dan kehidupan yang we take for granted.
Dia berhak menikmati itu semua.
Can this loss be regained?

Ibni Ismail said...

Tuan Aspan,

1) Nasihat tuan ttg jgn mendahulukan mahkamah ini nasihat pada UMNO sahaja atau juga pada penyokong Anwar?

Pada saya UMNO mmg jelas mencerca Anwar akan tetapi PR juga tidaklah terlepas dari kelakuan hina yang mendahului keputusan mahkamah.

2) Adakah dengan keputusan ini tuan yakin pada sistem kehakiman negara?

jelas mahkamah kita adil. Didunia kita ikut hukuman dunia. Di hari pembalasan nanti kita semua akan dihakimi. Apa lah yg kita nak melalak sangat hingga nak berdemo sakan.

Tentang siapa yang kalah atau menang itu masih jauh lagi perjalanan ini tuan. Keputusan ini memihak kepada kedua belah pihak.

Pihak PR pasti agak lega kerana tidak perlu habiskan tenaga dengan berkempen untuk bebaskan anwar hingga nanti terleka dgn agenda memenangi pilihanraya. Kehadiran Anwar akan menyemarakkan lagi semangat mereka menghadapi election yg saya jangka pada awal 2013.

Pihak BN pasti juga lega kerana memenjarakan anwar mmg tidak memberi faedah besar pada BN. Najib & the gang akan mendabik dada menyatakan bahawa parti mereka tidak mempengaruhi sistem kehakiman negara. Ini bukti sistem demokrasi hidup subur di era pemerintahan BN ini di bandingkan dengan PAS yg memecat Hassan Ali tanpa diberi peluang membela diri. Kes Hassan Ali akan digunakan sepenuhnya oleh Najib.

Yang kalah adalah rakyat. Segala kemungkaran pemerintah akan dilupakan kerana yg menarik minat massa adalah anwar vs najib. Bila rakyat mengadu kesempitan hidup akibat faktor ketidak stabilan ekonomi dunia dan salah urus.. apa jawapan BN dan PR? BN jawab yg ekonomi sebenarnya ok, BN dah buat kedai rakya dan dah bagi RM 100 dan nak bagi lagi RM 500, so undilah BN. PR lagi mudah bila menjawab.. jawapan mereka hanyalah ABU!!

Inilah stail ahli politik kita. harap tuan bukanlah tergolong dari kalangan ahli politik seperti ini. Semoga Allah sentiasa merahmati tuan.

Anonymous said...

Quiet Despair, saiful nothing to loose. Beliau pasti akan menikmati hidup yang lebih bahagia. Dan yang jelas duburnya masih ori. No penetration. Cuma lumuran air mani dari beberapa orang yag tidak dinyatakan. Pastinya sugar-sugar mummy sentiasa senyum simpul.

Quiet Despair said...

Anon

If you read carefully, the judge did say Saiful is a credible witness. But the problem is the the semen was exposed too long, thus rendering it inadmissible.
Anyways, as Saiful said, he will appeal. This will not end with today's verdict.
Itu dubur dia, dia sendiri tahu siapa yang penetrate.

Anonymous said...

Quiet Despair,

Ramai lagi gay diluar sana yang menderita compared to him... :) Kalau i Saiful, I will just walk away quietly. This is between ME and HIM. No one should know.I will not destroy HIM as a Hubby, a Father & a Leader! I will not let HIS wife let down. I will only talk to Allah and get on with my life..Get married and built my life.Most of all, I will not let my REPUTATION tarnished by exposing to others what have I done

loveMyKris said...

Ala QD, pasal Saiful "hilang kerja, hilang tunang dan kehidupan.." nape dia gatal bawak KY malam tu? Cam cock teaser je heheh. Tuk jubok depa ka tuk jubok Anuwar kesayangan hang? Fast n furious V for u. I ll take over his tunang anytime bro. Pink pumps are oraity..

Anonymous said...

QD,saya suka statement awak, you put it very nicely aspecially the last sentence, joker juga awak ni
(21.51) ha ha ha.QD, let us share, correct me if I'm wrong,di sini saya fikir ada dua persoalan

1. Ape sabenar motif Saiful menghebahkan yang dia di perlaku sabagitu rupa?

2. Besar kemungkinan yang Saiful diperalatkan olif segelintir ahli politik yang memusuhi Anwar,dari parti2 yang ada dalam negara kita,dan jika berjaya Saiful akan diberi imbuhan yang lumayan.

QD,dalam dunia tanpa sempadan sekarang ini manusia adakalanya lupa dan terbawa2 gelagak apa yang berlaku diluar sana,difikirkan balik siapa yang rugi?

Saperti apa yang Anon 22.50 kata,saya rase he got the right point......diam aja, dah telanjur.OK QD cheers TQ

Quiet Despair said...

Anon 22.52

You acknowledge Anwar memang humped Apol. Itu saja I nak dengar. Thanks.

loveMyKris

I know Jannah Zaki. Now dah pakai tudung. Kesian dia. Tunang dipakai Anwar. Met Saiful once. Memang handsome. Tapi handsome lagi I since I am of mixed parentage. Lucky Anwar tak jumpa I. Rather Apol than me!
Kita tunggu Apol appeal. He needs to be vindicated.

Anonymous said...

DSAI dilepaskan kerana BN sudah confident akan menang dalam PRU ke-13 akan datang. Rakyat original Malaysia menolak BN tetapi PATI yang diwarganegarakan oleh JPN dan didaftarkan oleh SPR akan memenangkan BN. Minta tuan Aspan menulis berkaitan hal ini. Pada hari ini pemberian IC dan surat beranak kepada PATI hangat diperkatakan. Polis menafikan, JPN menafikan demikian juga dengan SPR, mereka akan tetap menafikannya, tetapi tanyalah orang-orang kampung yang ada pekerja Filipina dan Indon. Ternyata gerakan haram untuk memberikan surat beranak/surat lahir dan IC kepada PATI dilakukan secara senyap. Ada pekerja warga Filipina yang bekerja dengan saya menyatakan bahawa mereka ditawarkan IC dan surat beranak dengan syarat mereka harus mengundi BN. Kebanyakan mereka dari Sabah dan akan dihantar ke Selangor dalam pilihan raya akan datang, iaitu dua atau tiga bulan sebelum pilihan raya. Dengar khabar rumah dan tempat tinggal sudah disediakan oleh pemimpin-pemimpin UMNO dan BN. Kami di Sabah jua, insyallah akan menumbangkan BN dalam PRU akan datang. Saya masih ahli UMNO tetapi hati dan jiwa saya sudah ama menolak UMNO. Kalau bukan kerana PATI, sebenarnya BN dan UMNO sudah lama berkubur.
Taktik terbaru JPN dan SPR ialah mewujudkan nama dan nombor kad pengenalan dalam sistem JPN, mendaftarkannya dengan SPR dan terakhir mencari orang untuk dinamakan sebagaimana nama dan nombor kad oengenalan yang telah diwujudkan, dan kebanyakan orang yang mereka cari ialah PATI yang akan terus menjadi warganegara Malaysia.

Anonymous said...

QD,
Setakat sampai hari ini, dari yang kes liwat pertama sampai yang saiful, ada tak saksi yang tampil nampak perlakuan Anwar atau kalu tidak pun nampak Anwar masuk bilik buat benda tu.
TAK ADA.
Hanya tuduhan mulut dari si penuduh kepada Anwar, so masuk lah mahkamah syariah, depan hakim buat sumpah, baru betul. Ni tidak, belum apa2 dah block.

Anonymous said...

Quiet Despair,

You nampaknya yakin yang Anwar liwat Saiful. Let us assume he did. And for him to do it, it has to be consensual, otherwise there is no way he can forced himself on a young man like Saiful.

The fact remains that on the very next day, Saiful was seen serving tea at a PKR function smiling happily! It just proved that he is a willing partner. Otherwise he would not turn up serving tea the next day.

If it is consensual, both must therefore be charged as sodomy is an offence under the law of this country very much like oral sex. Why Chua Soi Lek was not charge for oral sex when there is video evidence?. Because he is from BN. But why only charge Anwar? Because Anwar is from the opposition and therefore a threat. This shows it is a political persecution. This is hypocites. Readers who are lawyers, pls correct me here if I am wrong.

What actually transpired was that Saiful was promised that if he reports, he will not be charged but be rewarded with money instead. That is the reason why he decided to report and only 2 days later. And Najib is a liar when he said he did not meet Saiful but later said he met Saiful but to discuss about scholarship. Please lah Quiet Despair, kalau nak sokong UMNO/BN pun guna akal yang Tuhan bagi dekat kita semua.

By the way, what happen to Sirul and Azilah? When is their appeal?. It has been 3 years since they were sentence to death. Are they still in Sungei Buloh prison or enjoying life in Australia under a new identity?

Why would these 2 policemen want to kill Altantuya and blew up the body to destroy the evidence?. What is their motive for killing the woman? Policemen will not kill innocent people without instruction from their superiors as they are trained that way. Was their superior, Musa Safri, called to testify? Who instructed immigration to delete all the records on Altantuya's entry to the country? There are many unanswered questions....

Quiet Despair, please use your brain to think and not support blindly macam lembu dicucuk hidung. You want to whack Anwar or the opposition if they have done wrong, please go ahead. It is your right. I will support you as well. But be fair. Tapi janganlah tutup mata dan telinga bila UMNO/BN yang buat. We have to be fair. That is progressive politics.

Atas Pagar said...

tumpang lalu... tidak tahu mana nak komen..ada apa-apa cerita tak pasal khir toyo.. ? kata nak buat pengumuman mengenai masa depan politiknya pada 9 Jan.. diam ajer.. tak ada wartawan kot?

Red Alfa said...

Many of us could see through Saiful's ludicrously contradicting statements under oath but the judge somehow was able in finding him the benchmark of credibility throughout that charade of a case.

It would have been quite the struggle of many weeks for that judge to string in all the convoluting logic spun by the prosecution for his judgement convicting Anwar lest he would become quite the jackass among his peers.

Luckily no such labour was necessary except as what was just needed for that less than the 2 minutes to deliver the judgement. But he had amazingly put in that Saiful was a credible witness despite no corroborating evidences.

So now everyone can always say Saiful is the poor victim?

In God we trust that there is His plan to any of this.

anamas said...

TAPI HANG LUPA MAHKAMAH TAK KATA PUN KEJADIAN LIWAT ITU TIDAK BERLAKU. APA YANG DIPERTIKAIKAN IALAH PECEMARAN DNA MUNGKIN BERLAKU DAN HAKIM BUAT KEPUTUSAN BERDASARKAN ITU BUKAN KES LIWAT ADA ATAU TAK ADA.HANG LUPA ANWAR SELALU TUDUH MAHKAMAH TAK ADIL.ADA KONSPIRASI LAH...MACAM2 LAGI TUDUHAN YANG PREJUDICE TAPI HANG TAK CAKAP SEMUA INI. DIA HINA MAHKAMAH PUN HANG TAK CAKAP.AKU TAK TAHU APA NAK CAKAP LAGI TAPI AKU TAK KISAH KALAU TUHAN BAGI DIA MENANG KALI INI.AKU TAK TAHU APA RANCANGAN TUHAN.TAPI AKU BOLEH TAHU RANCANGAN MANUSIA. DIA INGIN SANGAT JADI PERDANA MENTERI DENGAN BANTUAN PARTI DAP YANG TERANG2 ANTI ISLAM DAN ANTI MELAYU. HANG MUNGKIN LUPA KEJADIAN 13 MEI DULU SAPA YANG BUAT PROVOKASI? TAK APALAH KALAU HANG LEBIH PERCAYA BANGSA ASING DARIPADA BANGSA HANG SENDIRI. MUNGKIN HANG NAMPAK DEPA KEBIH BAIK DARIPADA UMNO DARI MATA KASAR HANG. HANG DAH BUAT SOLAT ISTIHARAH MINTA PETUNJUK ALLAH SWT SEBELUM AMBIL KEPUTUSAN JADI AHLI DAP? AKU TAK KATA UMNO TU SEMUANYA BETUL...UMNO TAK JANJI SYURGA MACAM PAS JANJI SYURGA KEPADA SIAPA YANG UNDI PARTI DIA. KALAU MACAM TU LIM GUAN ENG, KARPAL SINGH DAN LIM KIAT SIANG YANG NYATA KAFIR LAGI KUFUR TU BOLEH MASUH SYURGA LAH SEBAB SOKONG PAS. AKU SEDIH BILA ORANG MELAYU ISLAM SOKONG DAP...SOKONG PAS TAK APA LAGI. INI SOKONG DAP?010528699

ahmad said...

Anamas,

Soalan,

DIA INGIN SANGAT JADI PERDANA MENTERI DENGAN BANTUAN PARTI DAP YANG TERANG2 ANTI ISLAM DAN ANTI MELAYU.SOKONG PAS TAK APA LAGI. INI SOKONG DAP?

Jawapan,

Apa masalahnya sekiranya Anwar menjadi PM? Kenapa orang Islam yang tidak bermaruah ini sokong parti yang membunuh orang (Alantuya, Teoh Beng Hock, Sabrini..), merompak dana Negara, (cronies TNB,Bernas, NFC,toll, minyak, AP), membuat fitnah (video sex anwar yang berambut pendek) yang menyebabkan barangan naik melampung and hutang bertambah sejak 1999? Apa masalahnya Kalau menyokong parti yang boleh mengringankan masalah rakyat dengan pengurusan yang baik dengan Minyak turun, Taxi permit beri kepada rakyat, TNB bill turun, Toll turun…etc.

Kita harap manusia yang boleh menulis comment di blog ini kena pakai otak untuk berfikir dan menyokong parti yang tulus, iklas untuk memajukan Negara dan bangsa melayu tanpa menengok kulit dan agama.

Jangan bagi orang lain menanggap melayu di Malaysia itu lemah dan perlu petolongan seumur hidup macam Bayi.

Apa yang diambil/atau dinikmati sekarang (hang-out, wastage , corrupt, bloated civil servant at 1.2 million) oleh awak akan dibayar kemudian oleh generasi anak dan Cucu awak nanti apabila negara ini bankrupt. (semua harta dirampas oleh badan dunia IMF kerana hutang yang tak mampu dibayar dan melayu akan menjadi hamba kepada kaum lain sekiranya tidak berdikari.)

Sebagai contoh : Dana Negara macam dana keluarga. Sekiranya awak mempunyai anak-anak yang tak berdikari dan pantai membazir dan meminta. Dana/harta awak akan kering dan cucu akan menjadi pengemis pada masa akan datang.

zaid said...

Support BN is supporting the theft(Pencuri)

. 1. PKFZ RM12bill
>
> 2. Submarine commission RM500mil
>
> 3. Sime Darby RM964mil
>
> 4. Paya Indah Westland RM88mil
>
> 5. Posmalaysia (transmile) RM230mil lost
>
> 6. Eurocopter deal RM1bil wasted?
>
> 7. Terengganu Stadium Collapsed RM292mil
>
> 8. MRR2 repair cost RM70mil
>
> 9. Maybank Overpaid BII RM4bil
>
> 10. Tourism -NYY kickback RM10mil
>
> 11. 3 paintings bought by MAS—————– RM 1.5M
>
> 12. Overpayment by Sport Ministry————- RM 8.4M
>
> 13. London 's white elephant sports complex —- RM 70M
>
> 14. MRR2 Repairs—————————— RM 70M
>
> 15. MATRADE repairs ————————– RM 120M
>
> 16. Cost of new plane used by PM————– RM 200M
>
> 17. InventQ irrecoverable debt —————- RM 228M
>
> 18. Compensation for killing crooked bridge —– RM 257M
>
> 20. Lost in selling Augusta ——————— RM 510M
>
> 21. Worth of AP given out in a year ———— RM 1.8B
>
> 22. Submarines (future Muzium Negara artifacts)- RM 4.1B
>
> 23. PSC Naval dockyard ———————— RM 6.75B
>
> 24. The Bank Bumiputra twin scandals in the early 1980s saw US$1
> billion loss (RM3.2 billion in 2008 ringgit)
>
> 25. The Maminco attempt to corner the world tin market in the 1980s
> is believed to have cost some US$500 million. (RM1.6 billion)
>
> 26. Betting in foreign exchange futures cost Bank Negara Malaysia
> RM30 billion in the 1990s.
>
> 27. Perwaja Steel resulted in losses of US$800 million (RM2.56 billion).
>
> 28. Use of RM10 billion public funds in the Valuecap Sdn. Bhd.
> operation to shore up the stock market
>
> 29. Banking scandal of RM700 million losses in Bank Islam
>
> 30. The sale of M.V. Agusta by Proton for one Euro making a loss of
> €75.99 million (RM 348 million)
> Same as No:20?
>
> 31. Wang Ehsan from oil royalty on Terengganu RM7.4 billion from 2004 – 2007
>
> 32. For the past 10 years since Philharmonic Orchestra
> was established, this orchestra has swallowed a total of RM500
> million.Hiring a kwai-lo CEO with salary of more than RM1 M per annum
> !!
>
> 33. In Advisors Fees, Mahathir was paid RM180,000, Shahrizat
> Abdul Jalil (women and social development affairs) RM404,726 and Abdul
> Hamid Othman (religious) RM549,675 per annum
>
> 34. The government has spent a total of RM3.2 billion in teaching
> Maths and Science in English over the past five years. Out of the
> amount, the government paid a whopping RM2.21 billion for the purchase
> of information and computer technology (ICT) equipments which it is
> unable to give a breakdown. Govt paid more than RM6k per notebook vs
> per market price of less than RM3k through some new consortiums that
> setup just to transact the notebook deal. There was no math & science
> content for the teachers and the notebooks are all with the teachers'
> children now.
>
>

zaid said...

Continue......

> 36. RM300 million to compensate Gerbang Perdana for the RM1.1 billion
> "Crooked Scenic Half-Bridge"
>
> 37.RM1.3 billion have been wasted building the white elephantCustoms,
> Immigration and Quarantine (CIQ) facilities on cancellation ofthe
> Malaysia-Singapore scenic bridge
>
> 38. RM 100 million on renovation of Parliament building and leaks
>
> 39. National Astronaut Programme – RM 40 million
>
> 40. National Service Training Programme – yearly an estimate of RM 500 million
>
> 41. Eye of Malaysia – RM 30 million and another RM5.7 million of free ticket
>
> 42. RM 2.4 million on indelible ink
>
> 43. Samy announced in September 2006 that the government paid
> compensation amounting to RM 38.5 billion to 20 highway companies.
> RM380 million windfalls for 9 toll concessionaires earned solely from
> the toll hike in 2008 alone.
>
> 44. RM32 million timber export kickbacks involving companies
> connected to Sarawak Chief Minister and his family.
>
> 45. Two bailouts of Malaysia Airline System RM7.9 billion. At a time
> when MAS incurring losses every year, RM1.55 million used to buy three
> paintings to decorate its chairman's (Munir) office.
> Expanding on No:11
> 46. Putra transport system bailout which cost RM4.486 billion.
>
> 47. STAR-LRT bailout costing RM3.256 billion.
>
> 48. National Sewerage System bailout costing RM192.54 million.
>
> 49. Seremban-Port Dickson Highway bailout costing RM142 million.
>
> 50. Kuching Prison bailout costing RM135 million.
>
> 51. Kajian Makanan dan Gunaan Orang Islam bailout costing RM8.3 million.
>
> 52. Le Tour de Langkawi bailout costing RM 3.5 Million.
>
> 53. Wholesale distribution of tens of millions of shares in
> BursaMalaysia under guise of NEP to cronies, children and relatives of
> BN leaders and Ministers worth billions of ringgits.
>
> 54. Alienation of tens of thousands of hectares of
> commercial lands and forestry concessions to children and relatives
> of BN leaders and Ministers worth tens of billions of ringgits.
>
> 55. Since 1997, Petronas has handed out a staggering 30 billion
> ringgit in natural gas subsidies to IPPs who were making huge
> profits.In addition, there were much wastages and forward trading of
> Petronas oil in the 1990s based on the low price of oil then. Since
> the accounts of Petronas are for the eyes of Prime Minister only, we
> have absolutely no idea of the amount.
>
> 56. RM5700 for a car jack worth RM50
>
> 57. Government-owned vehicle consumed a tank of petrol worth RM113
> within a few minutes
>
> 58. A pole platform that cost RM990 was bought for RM30,000
>
> 59. A thumb drive that cost RM90 was bought for RM480
>
> 60. A cabinet that cost RM1,500 was bought for RM13,500
>
> 61. A flashlight that cost RM35 was bought for RM143
>
> 62. Expenses for 1 Malaysia campaign paid to APCO?
>
> 63. RM17 billion subsidy to IPP
>
> 64. USD24 million diamond ring for Ro$mah --- cancellation of order
> -- how much compensation???

Anonymous said...

ANAMAS,

"KALAU MACAM TU LIM GUAN ENG, KARPAL SINGH DAN LIM KIAT SIANG YANG NYATA KAFIR LAGI KUFUR TU BOLEH MASUH SYURGA LAH SEBAB SOKONG PAS"

Kemana orang bukan Islam pergi selepas mereka mati? Semua mereka masuk neraka selama-lamanya? Dan semua orang Islam akan masuk syurga selepas keluar neraka?

Anonymous said...

Kata Saiful dalam twitternya: 'Tidak didunia,namun diMasyar pasti'. Hakim hanya buat keputusan berdasarkan fakta yang ada, sedangkan ada fakta2 yang diputarbelitkan oleh pakar2 upahan.
Berkenaan beberapa kerat orang Melayu yang masuk DAP,soalan saya, kalau benci sangat pun kapada UMNO kenapa tak masuk PAS saja, kerana kata Nik Aziz jika sokong PAS masuk syorga. Masuk DAP hanya menyokong perjuangan sempit rasis cina seperti LKS/LGE saja.

matpenang said...

Sekadar nak mengingatkan pada saudara2 seagama.

Kalau anda masih menganggap DSAI melakukan perbuatan itu, DAN anda menulis mengenainya maka bersiaplah anda menjawap di hadapan Allah kelak. Syariat telah jelas, anda perlu bawa 4 orang saksi yang melihat dengan terang kejadian itu.

Selain dari itu, urusan Allah.

Sekali lagi saya nak ulang, BERSIAP LAH ANDA.

Anonymous said...

To Zaid, thanks for the 64 items listed. you must be doing hard home works and appreciate if you could come out more.

Anonymous said...

Saiful,despicable young man shame on you! You have the guts to make a Koran 'sumpah'.
Please repent.

Ministers:99%cow brain,1%human brain for stealing said...

BN = Parti masa silam.
Rasuah : 90%
Lanun : 90%
IQ lembu : 90%
Kroni : 90%
Utk rakyat: 10%

PR = Parti masa hadapan.
Rasuah : 10%
Lanun : 10%
IQ lembu : 10%
Kroni : 10%
Utk rakyat: 90%

Kalau masih ada yg undi BN, tak tau nak cakap apa lagi!!!

1Crony said...

ANAMAS,

Kemana orang bukan Islam pergi selepas mereka mati? Semua mereka masuk neraka selama-lamanya? Dan semua orang Islam akan masuk syurga selepas keluar neraka? Jawabnya...

Orang yang sukar menerima kebenaran (dayus/bacul) hukumnya adalah Munafik dan hukuman kepada orang Munafik di akhirat nanti adalah neraka Wil yang jauh lebih dalam dari neraka jahanam untuk orang-orang kafir. Jadi itulah tahap kamu (kamu ni terlalu banyak membaca blog UMNO yang penuh dengan fitnah dan telahan, itu sebablah kepala kamu ni penuh dengan tahi dan hati kamu hitam metalik). Maaflah, kalau kamu nak marahpun tak mengapa kerana kamu masih ada otak, tetapi mungkin di kepala lutut....

Maaf Tuan AA kerana saya menggunakan bahasa yang kesat di blog Tuan, tetapi inilah sahaja bahasa yang dikira amat sesuai untuk "manusia hati batu" (sukar menerima kebenaran, malah suka menerima fitnah dan tohmahan).

Anonymous said...

Salam.

@anon 19:12:00 & Zaid..

a lot of paper he need...if zaid list down all..hahaha...

Pak Aspan...taniah kerana berjaya memecahkan tembok racisme yg dibina umno...

buat QD..masihkah anda tidak nampak planning YG MAHA SATU?
u dont have to feel pity of him..dia yg cari masalah...kalo mengikut undang2 islam..wajarkah dia memberitahu pada semua org duburnya telah dicemari??itu buat malu diri sendiri...

please lah..guna logik akal je...jgn disebabkan anda tidak suka anwar..or PR umumnya,anda deny semua fakta...

UMNO sekarang tidak sama dengan UMNO dulu...remember that..

-anon-

Anonymous said...

Salam.

@anon 19:12:00 & Zaid..

a lot of paper he need...if zaid list down all..hahaha...

Pak Aspan...taniah kerana berjaya memecahkan tembok racisme yg dibina umno...

buat QD..masihkah anda tidak nampak planning YG MAHA SATU?
u dont have to feel pity of him..dia yg cari masalah...kalo mengikut undang2 islam..wajarkah dia memberitahu pada semua org duburnya telah dicemari??itu buat malu diri sendiri...

please lah..guna logik akal je...jgn disebabkan anda tidak suka anwar..or PR umumnya,anda deny semua fakta...

UMNO sekarang tidak sama dengan UMNO dulu...remember that..

-anon-

mad said...

zaid, permission to copy and paste your list to some umno blogs for them to see the damage done by their so-called leaders in the past and present.

zaid said...

Mad,

Go ahead to tell the world.

We need to save malaysia before its too late.

Unknown said...

Assalamu'alaikum, Saudara Aspan dan rakan-rakan pengunjung sekalian.

Maaf, kerana agak terlewat menghantar ulasan. Juga, terima kasih sekali lagi di atas ulasan saudara yang begitu "CREATIVE". Juga, bersamalah kita ucapkan tahniah kepada kebenaran dan "pergi jahannam" kepada kebatilan!!!

Nah, tepat sekali. Sebenarnya, alhamdulillah, kita benar-benar telah saksikan kini warga Malaysia sudah makin cerdik, bukan macam UMNO di bawah ustadz mereka yang maha tak bertauliah itu. Malah, mereka, dimulai Najib dan Mahathir, semakin mendabik dada, kononnya institusi kehakiman bebas daripada cengkaman politik ... Seterusnya, diikuti kenyataa Menteri Penerangan yang agaknya dah gelap mata hati ... begitu celupar mendesak agak rakyat mentaati kerajaan di "langit dan bumi Malaysia yang bertuah ini" (istilahnya). Ulasan tersebut saya dengar menerusi Berita Jam 7 Pagi RTM.

Justeru, mereka yakni para pemimpin "BUTA" ini perlu cermin balik wajah mereka di cermin agama: "Siapakah aku?" Sudah tentu, kerana walau secanggih manapun tipu muslihat mereka membenamkan kebenaran, ingatlah, tipu-daya Allah Maha Canggih ... Sampai waktunya, merekalah yang akan terperosok; bukan sekadar penjara dunia, malah, penjara yang kekal abadi: JAHANNAM! Justeru, bagaimanakah mereka boleh mendakwa mereka pemimpin sebuah negara Islam, juga pejuang bangsa, walhal demi politik, maruah dan integriti agama dan bangsa digadai sebegitu rupa? Sebab itu, saya bersetuju sekal dengan segala catatan saudara, wujudnya UMNO ii inilah sebenarnya punca kepada segala permasalahan yang semakin kronik akibat prinsip "taatkan aku tanpa soal". Bukankah ketika Mahathir melancarkan Semarak, laungan "HIDUP MAHATHIR!!!" lantang bergema macam nak pecah stadium? At least, ketika Pm-PM sebelum ini, ada jasanya masing-masing, dan mereka juga ada sikap rendah diri.

Dengan itu, saranan saudara agar kita sekalian belajar daripada alam sekitar, sememangnya tepat dengan sarana Al-Quran. Malah, paling penting, kita ini selama-lamanya hamba-Nya, bukan "TUHAN". Mengakhiri ulasan, sekalung penghargaan dan jutaan terima kasih tak terhingga di atas kesudian kalian menyiarkan ulasan-ulasan saya selama ini, yang mungkin kelihatan jijik pada pandangan mereka yang berkepentingan duniawi sebegitu; jangan lupa untuk tapis apa yang kurang lagi tak wajar daripada ulasan ini. Hanya Dia Yang Maha Segalanya.

Terima kasih dan selamat berjihad!!!

Anonymous said...

Bullshits...

Anonymous said...

orang yang membabikan anwar maka babi itu hadir dalam dirinya sendiri.

Anonymous said...

orang yang mengatakan anwar itu gila maka gila itu hadir dalam diri mereka sendiri

Anonymous said...

kalau Najib, Muhidin, Hishamudin, Zahid dan Shafie Afdal, Rais Yatim kena uji macam Anwar apamacam.....aku rasa dah kotai-motai dah.....

Anonymous said...

Penulisan benda yang berbeza dengan percakapan. sesiapa yang tak kontrol bahasa kotor pada penulisan mengambarkan kelemahan diri sendiri kerana tulisan sesuatu yang boleh diatur secara sedar atau rasional dalam menyampaikan masej. kalau terlepas cakap dalam pertuturan perkara yang lazim kerana ianya diluar sedar atau separuh sedar. kalau dalam penulisan bahasa kotor tak boleh kawal maka sangat jelas mencerminkan keperibadian sendiri. mereka seumpama ini adalah lebih bersifat kehaiwanan dari kemanusian. Saya tetap hormat pada Tuan AA kerana bahasa jiwa bangsa yang tinggi yang ada dalam diri Tuan AA . Teruskan menulis Tuan walau pun geram bukan kepalang kepada musuh politik tuan.fitrah manusia, orang yang pandai kontrol bahasa dlm penulisan adalah org yg brilliant kerana dia mampu menjangka kesan dlm masa panjang akibat tulisan yg tidak akan hilang selama lamanya dan di nilai oleh pembaca akan keperibadian siPenulis. ITULAH PERBEZAAN ORANG YG PANJANG AKAL DENGAN ORG YG PENDEK AKAL ATAU BERJIWA DIKTATOR.by the way i really impressed on ur brilliant approached.

Anonymous said...

setuju dengan anon03:32. perkataan celupar boleh menyebabkan org benci.

Monkey Shooter said...

Bangsa UMNO ini kalau kita bacakan puisi, sajak, syair, gurindam jiwa, pantun dan seloka kepada mereka.... maka selagi lajulah mereka ini merompak wang dan harta rakyat, kerana mereka beranggapan bahawa rakyat hanya pandai makan dan minum budi, bahasa, pantun dan seloka sahaja, yang lain akan dibolot oleh mereka. Bacul(tanpa nama) dan dayus tetap masuk neraka, tidak mengira walau bahasa selembut "bapok" sekalipun.