30 January 2012

Mahal sungguh nak 'maintain' UMNO ini

Masalah yang dihadapi oleh parti pemerintah sekarang ini ialah perpecahan dalaman yang berlaku dari atas sehingga ke bawah. Perpecahan yang sangat serius ini bukan kepalang besarnya. Beberapa minggu lalu di Shah Alam Dr Mahathir telah menyeru ahli-ahli UMNO supaya menyokong calon UMNO walaupun yang diturunkan oleh parti itu bukannya seorang ahli UMNO.

Seruan Dr Mahathir ini sangat besar maknanya kepada seseorang yang berpolitik Ia bermakna UMNO memang sedang berada didalam keadaan tenat sehinggakan ada tempat-tempat dan kawasan yang tidak ada seorang pun ahli UMNO yang layak untuk diturunkan sebagai calon yang mendapat sokongan yang menyeluruh.

Dr Mahathir pula nampaknya sudah berubah lagi. Kali ini beliau menyokong parti, tidak seperti dalam PRU yang lalu di mana beliau meyokong calon dan tidak parti. Tetapi itu adalah tindakan yang tidak mengejutkan ramai sebab Mahathir adalah seorang yang sentiasa 'flip-flop' dalam perjuangan beliau.

Jadi benarlah pandangan saya selama ini yang UMNO memang tidak ada kepimpinan di kalangan ahli-ahlinya. Jika seorang pemimpin yang digelar sebagai negarawan oleh penyokong-penyokong setianya itu, boleh menzahirkan kata-kata seruan seperti itu maka sah UMNO memang sedang menghadapi masalah yang bertindih-tindih yang tidak dapat diselesaikan walaupun PRU akan diadakan tidak lama lagi.

Malah semalam saya terdengar Muhyiddin Yassin sedang berbincang dengan J/K disiplin parti untuk mencari jalan bagaimana hendak mengelakan ahli-ahli parti tidak melakukan sabotaj terhadap calon UMNO dalam pilihanraya yang akan datang ini. PRU kali ini amat sengit yang bakal dihadapi oleh UMNO dalam sejarahnya kewujudannya.

Dalam satu dua isu ini, kita boleh memahami dengan jelas yang UMNO sebenarnya tidak ada masa untuk menyaingi PR kerana masalah dalam parti pemerintah itu masih terlalu besar untuk diatasi dengan sebaik-baiknya. Bagi saya, bagi UMNO untuk mnyelesaikan isu dalamannya parti itu memang sewajarnya berehat dari memerintah negara. Apabila sudah dapat cari formula yang baik barulah kembali menawarkan diri dalam pilihanraya yang berikutnya nanti.

Keadaan akan sampai keperingkat lebih teruk lagi apabila sampai waktu nama calon-calon diumumkan oleh pucuk pimpinan. Apabila diumumkan sahaja nama-nama calon itu nanti maka akan bermulalah perpecahan dan sabotaj dikalangan ahli-ahli dan pemimpin yang tidak berpuas hati terhadap calon yang diturunkan. Tidak ada calon yang tidak akan disabotaj oleh pihak yang tidak berpuas hati itu.

Masalah isu ditokok tambah pula dengan kekosongan pimpinan yang akan menjadi pemimpin yang akan menjadi Menteri Besar di sebabkan kekurangan peribadi yang layak untuk menerajui kerajaan-kerajaan negeri bagi BN. Di Selangor contohnya tidak ada nama yang sesuai untuk dijadikan Menteri Besar di negeri itu dan jika ada pun mungkin seorang yang akan diturunkan secara ‘parachute’ dari atas dan mungkin inilah yang dimaksudkan oleh Dr Mahathir supaya ahli-ahli UMNO menerima sahaja sesiapa yang diturunkan oleh parti walaupun mereka itu bukan ahli UMNO.

Sebenarnya perkara ini telah berlaku dalam PRU ke 12 yang lalu dimana lebih dari 1.3 juta ahli-ahli UMNO telah bertindak menyokong pembangkang. Tetapi dengan keadaan lebih buruk di zaman pentadbiran Najib ini prestasi UMNO dijangka berada di dalam keadaan yang lebih tenat. Keadaan ini ditambah pula dengan perasaan kecil hati ahli-ahli dan pemimpin UMNO di bahagian kerana menurunkan calon-calon yang datang dari entah mana.

Maka UMNO akan menghadapi masalah yang lebih besar kali ini…..masalah yang tidak pernah dialami oleh UMNO sejak penubuhannya pada Februari 1988 yang lalu. Berbagai-bagai kaedah dilakukan oleh UMNO khususnya oleh Najib, Presidennya, akhir-akhir ini.

Tindakan Najib membeli sokongan rakyat melalui pengagihan wang RM500 itu sebenarnya tidak membantu UMNO. Malahan ia memberi kesan negatif dikebanyakkan tempat. Saya merasakan sangat sedih apabila kita melihat ribuan yang beratur panjang itu adalah dari kaum Melayu dan hanya segelintir bangsa bukan Melayu yang beratur. Ia menunjukkan indikasi yang ‘desperate’ adalah orang Melayu.

Sekaligus menunjukkan kegagalan UMNO untuk menjayakan kehidupan orang Melayu. Laungan puluhan tahun untuk meningkatkan kehidupan orang Melayu hanyalah lagu yang sudah begitu lama yang begitu jauh dari mendekati kejayaan. Inilah caranya UMNO mendapatkan sokongan terus-terusan dengan membiarkan Melayu yang ramai ini berada di dalam pengharapan sentiasa dan waktu inilah UMNO cuba untuk mendapatkan semula kuasa dengan membayar ratus-ratusan ringgit sahaja.

Itulah sebabnya ramai orang-orang Melayu sedang meninggalkan UMNO. Mereka meninggalkan parti UMNO untuk menyeberang kepada parti-parti alternatif atau mendiamkan diri sambil menunggu untuk melakukan penentuan dalam PRU yang akan datang. Najib tidak mampu melakukan transformasi seperti yang digembar gemburkan.

Tindakan membayar RM500 ini sudah dianggap sebagai satu tindakan ‘desperate’ Najib untuk memenangi PRU yang akan datang. Benarlah anggapan setengah-setengah pihak yang Najib mempunyai anggapan yang semuanya boleh diselesaikan cara membayar segala-galanya dengan wang ringgit. Najib mempercayai yang undi ini boleh dibeli seperti beliau membeli barang-barang ‘shopping’ beliau di seluruh dunia itu.

Najib lupa yang manusia mempunyai perasaan dan perasaan ini tidak boleh dijual beli terutamanya semasa rakyat sedang menunggu perubahan dalam landskap politik negara. Najib sudah jauh meninggalkan penyokong yang mempunyai ‘convictions’ terhadap perjuangan. Najib merasakan yang rakyat hanya memperjuangkan untuk mendapatkan RM500 sahaja.

Dengan cara membayar duit ini ia akan melumpuhkan nilai dan kekuatan orang Melayu dan tidak kita ketahui sampai bila beli membeli ini akan dilakukan. Inilah dia cara orang yang datang dari keluarga ‘pembeli belah’ ini. Selain dari membeli belah besar besaran dengan jenama yang hebat-hebat dan berharga tinggi, dalam pilihanraya juga orang seperti ini beranggapan yang cara untuk mengekalkan kuasa itu adalah melalui ‘membeli belah’.

Pentadbiran kerajaan pimpinan berbelanja seperti duit boleh dipetik dari pokok-pokok rimbun. Kerajaan Perak sahaja sedang berbelanja duit rakyat berjuta ringgit untuk menyambut kedatangan ‘Najib the shopper’ ini. Zambry Kadir dilaporkan telah berbelanja jutaan ringgit wang rakyat untuk menyambut ketibaan Perdana Menteri dan Muhyiddin Yassin dalam bulan Februari ini.

Nampaknya UMNO memang seperti orang tua yang sedang sakit tenat. Terlalu banyak wang diperlukan untuk membiayai perubatan. Penyakit yang dialami oleh UMNO ini membuatkan rakyat berbelanja begitu banyak wang untuk memulihkan penyakit ’terminal’ yang sedang dihadapi UMNO kini.UMNO sedang mengalami ‘brain death’ dan sedang disokong oleh penyokong hayat (life support) iaitu wang semata-mata.

Sampai bila kita hendak bergantung kepada ‘life support’ ini? Saya ada jawapan yang ‘conclusive’ kepada jawapan ini; iaitu rakyat akan menyabutkan ‘life support’ ini tidak lama lagi.

Rakyat sudah tidak berjaya hendak 'maintain' UMNO yang sudah menjadi seperti kereta buruk ini.Setiap hari terpaksa menambah minyak enjen bertin-tin kerana terlalu banyak memakan minyak enjen. tayarnya dah makan sebelah kerana selalu lari kekiri dan kekanan. Lampunya selalu padam dan breknya selalu rosak. Wipernya pula kadang-kadang berfungsi, kadang-kadang tidak berfungsi. Asap hitamnya tebal dan merosakkan persekitaran kita.

Rakyat hantar sahaja UMNO ke bengkel dan lakukan 'overhaul' kali ini. Sementara UMNO berada dalam bengkel itu, kita pakai kereta kedua kita yang masih baik dan berfungsi dengan baik...mudah nak menghala kesana dan kemari.

Perjalanan kita pun tidak tergendala di lebuhraya yang jauh itu.

55 comments:

Orang Seremban said...

Tuan Aspan,
Mengapakah Najib tak menjaga hati mereka yang tidak mendapat RM500 yang mana saya kira jumlah mereka lebih ramai.Mengapa juga Najib tidak mengambil berat terhadao lebihkurang satu juta rakyat yang membayar cukai pendapatan(kebanyakan orang Umno tak pernah bayar cukai pendapatan).Pembayar2 cukai lebih berasa sakit hati kerana bayaran mereka telah dibelanjakan atau diboroskan kepada projek entah apa2 seperti bela lembu beli kondo.Orang2 ini sepatutnya dijaga oleh Najib kalau tidak tengoklah hasil PRU13

Pok Li said...

Nampaknya Mahathir tercari-cari formula untuk dicadangkan kepada UMNO/BN bagi mengekalkan kuasa. Ini adalah untuk menutup segala kelemahan dan salah laku beliau sebagai Presiden UMNO Baru selama ini. Malangnya nasi sudah menjadi bubur. UMNO/BN hanya boleh berubah setelah duduk di kerusi pembangkang buat beberapa waktu.

mr edz said...

asalkan bukan umno

1Crony said...

As salam Tuan AA. Rasanya bangsa Melayu adalah bangsa paling taat dan cukup susah untuk menerima perubahan apabila dimanipulasikan oleh golongan elit berpendidikan barat dari kalangan mereka setelah hampir 54 tahun. Tetapi kini realitinya majoriti rakyat sedang menunggu semboyan PRU13 ditiupkan. Hanya inilah sahaja jalan bagi menamatkan keperitan dan kekangan hidup yang dicipta oleh sebuah parti dominan Melayu yang bertopengkan dasar-dasar kapitalis barat untuk terus berkuasa selagi rakyat masih mampu ditipu dan dibodohkan. Rakyat dah tidak mahu lagi mendengar apa-apa penjelasan dan penipuan oleh "Najib the shopper" dan suaminya "Rosmah the super shopper".

Anonymous said...

Sdr Aspan dan pengunjung blog,

Perhatikan akhir2 ini Mahathir kerap menghimpit ke mana Najib pergi. Mahathir kelihatan cuba untuk meguasai pentadbiran UMNO BN kembali. Sebelum dan awal 2004 situasi ini tak berlaku. Tapi selepas Abdullah memenangi GE 2004 dan membebaskan Anwar..sikap Mahathir berubah dan tiba2 menyerang Abdullah dengan pelbagai alasan. Sampai sekarang Abdullah diperlekehkan beliau walau pun 2004 menjadi sejarah GE dimana UMNO BN paling cemerlang.

UMNO BN lemah di era Abdullah bukan nya sangat berpunca dari Abdullah tetapi gara2 musuh UMNO dalam selimut iaitu Mahathir. Mahathir serang Abdullah gara2 Anwar dibebaskan. Dendam Mahathir kepada Anwar menyebabkan parti ini dimanipulasi oleh Mahathir justru kedudukan beliau serta kroni terancam bila musuh nombor satunya dibebaskan.

Samada Mahathir mau pun penyokong UMNO sedar atau tidak..Mahathirlah punca UMNO porak peranda disebabkan dendam kesumat beliau. Kemerosotan BN UMNO dalam GE 12 lalu sebahagiannya adalam kerana faktur Mahathir selain kelemahan pimpinan UMNO BN sendiri yang jauh menyimpang dari perjuangan sebenar.

Hari ini situasi UMNO BN kian terdesak dan ini amat dsedari UMNO BN dan Mahathir sendiri. Kedudukan beliau dan kroninya kian terancam. Kelompok pimpinan atasan UMNO BN masa kini sendiri bermasalah dan ini memudahkan lagi Mahathir mengcengkam taringnya terhadap parti. Najib yang tersepit dengan masalah peribadi tidak upaya untuk membantah Mahathir. Mahathir tidak lagi menasihat tetapi mula memberi tekanan secara paksa terhadap pimpinan tertinggi UMNO BN sekarang melalui PERKASA.

Namun sebahgian daripada pimpinan UMNO dapat melihat onar dan masalah yang semakin rumit dalam parti ini. Saya amat tertarik bila Dato Ambiga yang tidak mewakili mana2 parti membuat saranan agar PR bersedia memaafkan pesalah dan perasuah2 kecil bila mereka berkuasa nanti. Siapa golongan perasuah2 kecil yang dimaksudkan Ambiga ini kalau bukan segolongan pimpinan dan penyokong dari dalam UMNO BN sendiri.

Artinya dalam UMNO BN sekarang ini jelas telah berpuak2 iaitu golongan keras dibawah Mahathir dan puak sederhana dibawah Ku Li. Golongan sederhana ini dapat melihat dengan jelas penyakit dan barah kritikal yang kini sedang dihadapi UMNO BN dan bagi mereka hampir mustahil untuk diembuhkan lagi. Itulah kondisi sebenar UMNO dimata ahli2 parti sendiri yang menilainya secara rasional.

Cuma golongan sederhana ini barangkali teragak2 untuk memberi sokongan kepada PR kerana bimbang kesalahan dan penyeleweangan kecil mereka sebelumnya boleh menjerat diri saat PR berkuasa. Tapi saya yakini bahawa bakal PM bila PR berkuasa nanti bukan seorang pendendam seperti Mahathir.

Tak perlu gusar untuk sokongi PR sebagai mana yang telah dilakukan oleh Dato Arif, Sdr Aspan dan ramai lagi termasuklah Dato Syeikh Kadir terbaru ini. Demi menyelamat kan negara..sesungguhnya UMNO BN harus diganti. Seperti kata Mahathir sendiri..UMNO sudah busuk dari ekur hinggalah ke kepala, maksudnya hampir keseluruhan tubuh itu telah rosak dan mustahil boleh diperbaiki lagi dan mengharap prestasinya kembali menyerlah seperti asal.

Benar Sdr Aspan,

Kereta yang dah terlalu buruk dan uzur..hanya membebankan kita dari segi maintenance nya. Biarlah diganti kereta lebih baru yang kurang memberi masalah.

Untuk menggantinya tidaklah membebankan...hanya UNDI PR didalam GE 13...ABU !

Anonymous said...

Bro Aspan dan Pembahas,

1. Anon 18:21 membangkitkan isu TDM sejak akhir-akhir ini sering menemani NTR dalam perjumpaan parti.

Apa nak herankan, UMNO baru adalah parti peribadi TDM. Dia dengan manipulasi liciknya sengaja membiarkan UMNO lama mati agar dia dapat menubuhkan sebuah parti baru mileknya sendiri. Bagi mengabui mata orang melayu, dia gunalah nama UMNO juga.

2. sejak dari penubuhannya, UMNO baru hanya menggunakan orang melayu hanya untuk mendapatkan sokongan untuk mengekalkan agar beliau sentiasa berkuasa sahaja. nasib orang melayu tidak pernah menjadi agenda utama TDM dan UMNO Baru.

3.Apabila TDM nendapati bahawa sokongan orang melayu di semenanjung tanah melayu sudah berpecah/lari dari UMNO Baru pasca PRU 1990- dia bawa lari base UMNO Baru ke Sabah pula. So much for perjuangan ketuanan melayu!

Sebelum memasuki sabah, TDM telah menukar syarat keahlian UMNO Baru dari terbuka kepada orang melayu sahaja KEPADA TERBUKA KAUM BUMIPUTRA PULAK! Jadi, selepas memasuki sabah, perjuangan UMNO Baru telah berubah dari perjuangan melayu kepada perjuangan BUMIPUTRA!

hari ini, terdapat 2 buah parti politik yang berjuang atas dasar BUMIPUTRA - satu, PPB, parti taib mahmud kat sarawak. Satu lagi, parti UMNO BARU!

3. Yang peliknya, ahli-ahli tegar UMNO Baru keturunan melayu kat semenanjung ni ni tahu ke tidak parti mereka bukan lagi parti orang melayu tetapi telah menjadi parti bumiputra. Kalau tak tahu, tolong tanya pemimpin hangpa....kalau depa auta mengatakan UMNO Baru parti melayu, tanya depa apa kejadah kaum bumiputra bukan melayu dan bukan Islam kat sabah tu diterima menjadi ahli UMNO Baru! Sehingga ada seorang ketua bahagian UMNO Baru di sabah, namanya JOHN AMBROSE . Hanga teka, si john Ambrose ni melayu Islam ke tak?

Anonymous said...

Tuan,
Mahathir cuba mencari sokongan untuk Ibrahim Ali yang bukan ahli UMNO untuk menang di kerusi Parlimen Pasir Mas. Tanpa sokongan UMNO Ibrahim cuma ada 600 orang pengundi. Rugi la pelaburan beliau keatas Ibrahim kalau calon ini tak menang.

Orang Tua Pasir Mas.

Ruzis said...

Salam..

Realitinya UBN telah dan senang mengalami krisis kepemimpinan dan terhakisnya idealisme. Najib seperti Datuk Ariff memang jelas tiada kekuatan dan integriti sebagai pemimpin politik dan transformasinya cuma slogan dan retorik semata-mata, cuma plutocrasy - simbiosis antara korporat dan politik.

Saya mencari-cari rumusan yang sesuai untuk Najib, akhirnya Datuk Ariff yang merumuskan seperti di atas. Dan terpaksa akur dengan Pak Aspan bahawa apa yang dapat dilakukan oleh seseorang yang lahir dari keluarga 'berbeli-belah secara mewah' selain menyelesaikan sesuatu masalah rakyat dengan duit.

Mahathir pula sanggup membunuh parti sendiri demi pengekalan kuasanya. Pemerintahannyalah yang menyaksikan eksekutif begitu berkuasa dan memperkuda bidang-bidang lain demi mencapai cita-citanya. Industrialisasinya begitu gelojoh dan menelan kos terlalu tinggi hingga hampir membankrap petronas.

Hakikat kekuatan Mahathir ketika itu ialah kejayaannya membawa masuk Anwar Ibrahim ke dalam UMNO yang menyaksikan sokongan berfahaman Islam moderat menyokong UMNO. Bayangkan sekiranya waktu itu Anwar memilih PAS, tentunya sejarah UMNO dan Mahathir akan berubah. Hakikat ini tidak boleh ditolak oleh Mahathir.

Dendam Mahathir kepada Anwar, hanya seperkara sahaja iaitu keengganan Anwar untuk bersengkokol membalun duit rakyat untuk bailout syarikat-syarikat kroninya dan anaknya ketika kemelesetan ekonomi 1988.

Pada saya pertarungan antara Mahathir dan Anwar yang mencorak politik Malaysia, akhirnya menjatuhkan Mahathir sehingga UMNO terpaksa diserahkan kepada seorang pemimpin selemah Pak Lah, dan akhirnya kepada Najib yang jauh lebih lemah!

Dan, era Najib ini betapa lemahnya beliau sehingga menggelisahkan warlord-warlord UBN dan godfathernya.Mengapa? Tidak lain kerana sekiranya Anwar berjaya memimpin angkatan perangnya menawan Putrajaya pada PRU13, segala kekayaan dan salah guna kuasa mereka serta pengkhianatan mereka terhadap orang Melayu dan negara akan terbongkar dan terburai!

Rasanya, sudah sampai masa dan ketikanya gerombolan ini yang bertopengkan pembelaan Melayu menuai apa yang telah mereka nodai selama ini.

Akhirnya, pilihlah kereta PR, tolaklah UBN, asalkan ABU!

matpenang said...

Saya amat tertarik dengan gaya bahasa tuan yang mudah faham, tak kira peringkat mana.

Kalau ada ahli UMNO yang tak mau faham, sah dia hadapi `brain damage'.

Pemilik2 Cayenne, ALphard, Brabus, BMW, Lexus dalam UMNO takkan mau terima kebenaran fakta ini.

nick said...

Pak,

Have you ever heard any political party other than UMNO (in Malaysia or in the world) issuing warning and caution to its own member for fear of defection, sabotage, backstabbing and disloyalty (by not voting UMNO candidates) before? To my recollection, its a first in Malaysia and maybe even rarer instances in the world itself. And UMNO is trying to con Malaysian into believing that they are "THE ONLY" party capable of governing Malaysia? Come on! UMNO can't even hold the trust and loyalty of its own members and they expect us to hand over our future and the wealth of this country to them? That's such a huge bovine excrement even the likes of all the cows in NFC Gemas can't equal!

What actually happened to UMNO and why did UMNO became what it is today? Just like a human being, an organization or a political party's growth is dependent on it's founder(parent), leaders(family) and its raison d'etre (education and religion). And we would make the biggest mistake to assume or to think that the present UMNO was born in the 1940's and its founder was Dato Onn and his peers with the sole purpose of gaining independence and uplifting the fortune and the future of the Malays and the Malayan (at that time). NO, the present UMNO is NOT and never was that deceased UMNO of 1946. The present UMNO was created in 1988 by TDM, lead by TDM and his cronies for the sole purpose of continuing his reign and control of Malaysia, its future and especially its wealth. It's raison d'etre was NEVER for the Malay people, never for Malaysia and never for democracy! Yes, Malays! You and me were conned and lied to, right to our faces and for decades too! Oh, the shame of it all!

UMNO baru was created by TDM for the sole purpose of ensuring his continuous reign and control and (with that in mind), TDM taught UMNO to be spoiled in thinking that as the government, UMNO own and control every facet of the government (macam Malaysia ni harta mak bapak diaorang!). TDM also taught UMNO to disregard the rule of law and to manipulate the judiciary and the executive to suit UMNO' (TDM) purpose of staying in power and of course to ensure any wrongdoing and corruption of its leaders are covered and safe from prosecution. TDM also taught UMNO to pervert the civil service, the Monarchy, the constitution and the racial structure of this country into a malleable tool that can be shaped, bend and even stretched thin to suit UMNO whims and fancies (most often as pawn and bait to ensure the continual plunder of the nation wealth are running smooth and given a legitimate "development and progress" face).

In short, UMNO was born and bred as a spoiled, ungrateful and a "kaki joli" who is uneducated but highly egoistic 24 year old braggart. What's worse is that this 24 years old braggart lived in an environment so corrupted and immoral, that it was nurtured to become a sociopath who has little or no regard at all for the society it lives in and sees the society as mere prey to be preyed upon, no more no less.

And it is only now that many UMNO members and Malaysian are able to recognized the true face and character of UMNO and because of that, UMNO presently has to content with mass exodus of its members and the extinction of support from the Malays and Malaysian. UMNO truly became what it was nurtured to be and for a long time, not many Malays and Malaysian realize the truth. The declining fortune of UMNO is the result of such realization and I say its about time we Malaysian woke up to the the truth (and as it were, TDM's nightmare has just begun)!

Nick.

kampong lad said...

disemenanjung, umno memang dah lingkop, kalau sabah & sarawak tak bagi 'oksigen', najib alhajex jadi ketua pembangkang. anwar kena pi jumpa 'the emperor of sarawak' nyanyi lagu2 almarhum p.ramlee, mungkin ada peluang. disabah, sejarah telah membuktikan kuasa pemerintah boleh bertukar ganti. sepatutnya pkr (dap & pas lain sikit) tak perlu ada sayap disana, biarlah pemimpin tempatan yg menentukan hala tuju mereka. ini kerana hakikatnya mereka masih sangsi (doubtful) dgn politik semenanjung.

W. Parjo said...

Assalam Pak Aspan,

Memang benar seperti yang Pak Aspan katakan,Najib melihat segalanya boleh diselesaikan dengan wang.Setelah 55 tahun dan hampir tersungkur baru nak bagi rm 5oo,konon atas dasar keperihatinan kerajaan beliau kepada rakyat.Itu semua bohong belaka,sebenarnya niat beliau untuk membeli jiwa rakyat agar menyokong terus kerajaan tidak dapat disembunyi lagi.Selama 55 tahun(66o bulan)dan sekiranya kita bahagikan rm 5oo itu dengan 660 bulan maka setiap bulan kerajaan Najib hanya memberikan kita 0.76 sen sahaja.Kerajaan Selangor dibawah PR memulangkan sebanyak rm 11.06 kepada setiap keluarga yang menggunakan bekalan air Syabas.Ini bermakna sekiranya kerajaan PR Selangor ini diberi peluang untuk terus kekal selama 55 tahun maka setiap keluarga tersebut akan menerima rm 7299.60 sen bukan hanya rm 500.Silap mata Najib akan hanya memperdaya rakyat yang tidak mahu berfikir,atau mereka yang memang rela diperbodohkan.Pak Aspan saya percaya golongan seperti ini semakin mengecil bilangannya dalam masyarakat Malaysia hari ini.Untuk merubah nasib masyarakat demi masa depan yang lebih baik maka tiada jalan lain kecuali ABU.
Kesuwun Pak Aspan.

bruno said...

Aspan,in the original Umno,there was more good done for the people than harm.In the new Umno B more harm was done for the people than good.Corruption and cronism has gone through the roof.The standards of our public institutions have hit an all time low with no bottom in sight.

Racial and religious extremelism have also hit an all time high,fanned by extremists and concervatives linked to the ruling elite,Umnoputras.Even PM Najib's support in Umno is not looking good.Looking at his support within Umno at maximun fourty five percent,Najib has more enemies in Umno than friends.

Nothing is looking good for Umno B.
Soon Umnoputras will be send packing and sitting on the opposition bench.

Anonymous said...

Salam Sdr Aspan;

Orang2 Melayu yang mencintai sangat umno saya sarankan untuk mengubah cara pemikiran, tindakan dan wawasan bagi memastikan bangsa Melayu masih relevent pada hari esok dan hari2 akan datang. Sudah sampai masanya umno dikuburkan (buat kali ke dua?). Jika selama lebih 50 tahun memerintah bangsa Melayu semakin merana hidup ditanahair sendiri, sudah sampailah masa bangsa Melayu ini mengubah carahidup,sikap,cara berfikir, bertindak, merancang dan membangunkan bangsa kita ini mengikut acuan baru. Jika selama lebih 50 tahun(2kali mati?)bangsa Melayu semakin tenggelam baik dari segi ekonomi, perkongsian kekayaan negara,pendidikan dan kebudayaan., telah sampailah masanya orang Melayu memerlukan satu kaedah baru untuk menuju wawasan ini. Janganlah duduk berharap kepada pemimpin umno yang ada sekarang, mereka tegak pun atas ketidakcerdikan orang Melayu yang ada sekarang menyokong dan menurut pimpinan mereka. Bangsa lain telah mengaut sebahagian besar laba kekayaan negara juga adalah kerana tindaktanduk peminpin umno yang ada sekarang telah menjual bahagian bangsa Melayu kepada mereka. Sudah2lah 2 generasi telah diperbodohkan, carilah satu platform baru yang boleh dibentuk bagi membangunkan bangsa Melayu dalam negara Malaysia. Tak kemana perginya pemimpin umno sekarang jika kita orang Melayu meninggalkan mereka dan merintis sendiri halatuju bangsa kita melalui platform baru.Fikir2kan...myi

bat8 said...

Bro Aspan,

1. Memang benar apa yg sdra nick nyatakan diatas - Umno yang ada sekarang bukanlah kesimambungan daripada Umno yang ditubuhkan pada tahun 1946 dulu. Yang ada hari ini adalah UMNO BARU sebuah parti baru yang sengaja dibuat oleh TDM untuk kepentingan politik peribadinya semata-mata. Jika dia mementingkan nasib dan perjuangan orang melayu, dia tentunya akan menggunakan kuasanya dibawah akta pertubuhan yang dia pinda sendiri untuk menghidupkan kembali UMNO yang dibatalkan pendaftaranya oleh mahkamah dalam tahun 1987 dulu.

Bro tentunya lebih arif dalam isu ini kerana bro terlibat secara langsung.

2. Saya berasa lega kerana sekarang ini semakin ramai yang menyedari hakikat ini. Selama 30 tahun saya berpegang kepada fakta ini. Dari muda sampai beruban penuh. Saya juga sering menulis komen-komen mengenai perkara ini jika ada kesempatan.

3. Saya berkeyakinan fakta ini perlu disebarluas kerana dengan kelicikan TDM fakta ini dipadamkan. Sebaliknya beliau menggunakan pelbagai cara termasuk menngunakan media yang dikuasai untuk menanam kedalam minda rakyat terutamanya orang melayu bahawa UMNO BARUnya adalah kesinambungan kepada UMNO yang ditubuhkan pada tahun 1946 dulu.

4. Peyelewengan fakta ini perlu dijelaskan setiap masa agar rakyat terutamanya orang melayu disedarkan dari terus ditipu oleh pemimpin2 UMNO Baru hari ini yang sekarang begitu terdesak untuk mengekalkan kuasa mereka.

Juga agar generasi muda yang lahir selepas tahun 1988 tahu fakta sebenar mengenai UMNO Baru. Juga untuk generasi baru ini dapat menghargai sumbangan UMNO lama kepada negara.

5. Saya percaya sekiranya fakta ini disebarluas kepada orang melayu, mereka mungkin dapat disedarkan dari mimpi ngeri selama 30 tahun dimana mereka yelah dipergunakan oleh pemimpin UMNO Baru untuk membina kekayaan melalui rasuah dll.

Orang melayu perlu disedarkan dari kepercayaan/ propaganda UMNO Baru ia itu UMNO BARU ADALAH KESINAMBUNGAN KEPADA UMNO LAMA. Inilah hakikat yang merantai minda orang melayu terutama di kampung2 selama 30 tahun yang menyebabkan mereka begitu taksub dengan UMNO Baru. Inilah yang menyebabkan mereka terus menerus mengundi UMNO Baru dalam setiap pilihanraya.

bat8

naib kotuo umno cawangan said...

Sayo oghang pilah bang,

sayo ajk umno salah satu cawangan do joseh. Sayo tidak donga oghang ambik tahu hal abang bilo abanga duduk soyap agak lamo.

Sayo tanyo boborapo oghang di mano abang skrang. Ado yg menjawab yg abang tak ponting dan tak payah tanyo hal abang. UMNO tak perlu abang, dio kato.

Alih alih abang msuk DAP, somuo oghang dok bercakap pasal abang. Dulu cakap tak ponting . Kalau abang tak ponting apo pasal dio oghang bising-bising bilo abang masok DAP tu?

Sayo doakan, teruskanlah tugas abang. Sayo konal abang. Saya tahu abang jujur. Hanyao oghang takut kek abang sajo yang tak suko abang.

Salam.....

Naib ketuo umno cawangan

UBS rasif, seremban said...

AA,
I am here to reassure you that there many supporters for you in seremban.

Quite sure that you will get at least 40 percent malay voters for you if you contest in seremban as speculated by the media.

AA, the only thing that bothers their mind is whether you are really the candidate then in the forthcoming GE.

Thank you.

Ministers:99%cow brain,1%human brain for stealing said...

Mana ada pemimpin UMNO yg berkaliber lagi di S'gor.Semuanya ada dna Toyo a.k.a Toyol.

RM 500 adalah rasuah utk meraih undi supaya BN boleh terus berkuasa dan melanun.Semasa pemberian RM 100 disekolah,adalah seorg pegawai dari mana ntah mengatakan pemberian adalah dari BN.Adoi....ini duit rakyat Msia la dan sememangnya tanggungjawab kerajaan,walau dinegara mana pun membantu rakyatnya.Ingat kita ni makan rumput ke mcm lembu NFC.

Kesian... UMNO sakit tenat berada di ICU,berpenyakit 10-serangkai.Tak apa....tak lama lagi kita hentikan penderitaan mereka di PRU nanti.Insya'Allah.

Bro,if u happen to be a candidate in the coming GE in S'gor,me and my friends will go all out to help u ,to make sure u win.Without any charges of course.You'll have more chances in the urban parliament seat.We need people like u in S'gor.

Anonymous said...

Ya, its about time to humban the old junk car into the river!! Saya dapat rasakan denyut nadi rakyat Malaysia kali ini akan bangkit mengembleng tenaga untuk menghumban BN. Tsunami ini akan datang dan TIDAK boleh lagi dipertahan oleh mana-mana ahli UMNO sekalipun. Percayalah!

Pak Aspan, Subang Jaya also need you! :)

Anonymous said...

UMNO baru adalah skim cepat kaya mana boleh ada pemimpin; kena pandai berular!!

Quiet Despair said...

Sedang blog ni GHAIRAH mengutuk UMNO, rakan anda dalam PAS is busy distancIng itself from Pakatan.
Today, Kedah MB Azizan said he's not following the Buku Jingga since it is unIslamic.
Yesterday St Nick of Kelantan potentate is fuming hot over Anwar's support to Israel.
The revered Ulamak Ustaz Al-Hadi is quitting as a PAS rep.
Sedar ke Tuan Aspan, PAS is slowly inching to UMNO.
Please tell your DAP warlords to be prepared to go it alone in the coming GE.
Psyche yourself to being a strong opposition in Parliament.
It's a long, long road to a Pakatan victory. Maybe a 100 years from now. Possibly NEVER.

Alibabamahathir said...

I agree with Ambiga suggestion for Pakatan Rakyat Government to forgive small thieves rasuah and prosecute big thieves rasuah.

Once the big thieves are jailed, the small thieves rasuah can take over the leadership seats of big thieves in UMNO, MCA and MIC.

Excellent idea. PR should make the promise. The small thieves rasuah will turn prosecution witness to protect their own backsides.

Big thieves like the stars in Scorpene submarine RM550 million komisen, National Feedlot Corp Lembu Condominium RM250 million, Eurocopter, Exorbitant combat boats RM9 billion,Port Klang Free Zone losses RM12.6 billion, Perwaja losses RM14 billion, Lynas Pahang RM700 million, Stamford Land Grab by ex-Menteri Besar Johor Muhiddin Yassin, MAS Airlines RM8 billion losses, Bank Negara gambling losses RM10 billion, Mahathir's son bail-out in 1998 RM2 billion, Timber Land Grab by Menteri Besar Pahang RM60 million, Custom Corruption Tax revenue losses RM118 billion, MRT Tunnel Land Grab, Brain Drain, dan lain lain.

Anonymous said...

Kah kah kah !

Quiet Despair nak sedapkan hati sendiri yang kian bimbang kemaraan PR.

Tak ada sebab Mahathir nak sibuk kalau tak kerana UMNO bergoyang sakan.

Pedulikan dia Pak Aspan !

Anonymous said...

Sdr Aspan Alias,

Kebelakangan ni kes kepala babi diletak di perkarangan masjid kian menjadi2. Kita tengok berapa cekap PDRM selesaikan isu ni.

Adakah peningkatan kes kepala babi ditemui di sekitar kawasan masjid boleh dijadikan indicator tertentu ? Adakah apa2 korelasi dengan kisah "kereta buruk" dalam posting ini ?

Anonymous said...

QD,

It's OK. GE13 still hasn't happened, and not even you could know outright who will win.

Menang dan kalah adalah adat pertandingan. But at least I know that I'll be doing my part to fight against the corruption and power-abuse that is sucking our country and its future dry.

No matter how small the chances of winning, my conscience tells me it's better to fight for change rather than being complacent and stagnate.

But of course, I can't say the same of you.

--ziggy

mns said...

QD : pemimpin PAS dtg dan pergi adalah pekara biasa, tetapi semangat jiwa AHLI PAS tetap sokong PAS. Semangat ini tidak ada di dalam UMNO. Ahli UMNO tetapi yuran tidak pernah bayar.

Anonymous said...

QD.. kalau ko nak menjelak madey pun agak2 la dia tu dak kerepot..
bayangkan cam no ko ...hei..selesih..

lempentalam said...

Ketua UMNO ketinggalan bas,mencurahkan wang utk m endapat sokongan,ini bukan zaman 70 an.Beri wang pada rakyat hanya dapat menyelesaikan masaalah kewangan sementara.Apa yang rakyat mahu adalah kerajaan mampu mengurangkan kos hidup akibat kesan kenaikan harga barang keperluan asas.

Anti Pembelit said...

QD,

Mungkin saudara tak pernah mendengar/mengetahui perpatah melayu,patah tumbuh hilang berganti.Setahu saya,majoriti ahli2 PAS mengutamakan parti dari seseorang individu.Kalau dlm UMNO sememangnya semua nak jilat boss.

Quite Despair or Quite Desperate.

Anonymous said...

Sdr Aspan,
Kalau di Tawau, yang berbaris mendapatkan bantuan RM500 adalah orang orang dari luar negara.Cakappun tak lepas bahasa Malaysia dah boleh dapatkan rm500.Malang sungguh seharusnya wang sedemikian diberikan kpd rakyat Malaysia dan bukan rakyat Malaysia yang mempunyai dua identiti dengan kad pengenalan malaysia yang asli.

Anonymous said...

Setuju dengan pendapat sdr.Kalau nak kira kos untuk maintain keseluruhan organisasi UMNO/BN dari peringkat cawangan hinggalah keperingkat pusat hanya Allah saja yg tahu berapa banyak jumlahnya yg rakyat kena tanggung.Kalau dicampor dgn belanja boros kerajaan lagi jangan ceritalah.Jadi apa nak heran semua kos-kos ini rakyat yg kena tanggung.Kalau sekarang pon dah termengah-mengah nak hidup apalagi anak cucu kita.Saya banyak bertanyA hal ini kepada ramai org UMNO dan semuanya tak dapat jawab dgn meyakinkan.Diantara puncanya ialah kebanyakkan orang UMNO hanya bergaul dikalangan mereka, kurang membaca,tidak suka memikir hal-hal yg serius tapi lebih suka kepada hiburan,cakap-cakap kosong,jarang atau tidak pernah mendengar atau bertukar-tukar pendapat dgn yg lain.Jikalau fenomena ini terus berlanjutan kepada generasi akan datang saya percaya negara kita akan terus porak peranda dan yg menjadi mangsa aadalah anak cucu kita.Bersama-samalah kita merobah keadaan ini

gbaouk said...

Salam untuk semua,
Penubuhan UMNO BARU baru bukanlah sama dengan semangat penubuhan UMNO yang asal. Ianya adalah dari kerakusan kuasa TDM. Jadi sebagaimana sifat ketuaannya yang mula menampakan kenyanyukannya tapi masih gila kuasa dan harta begitu jugalah keadaannya UMNO BARU itu. Datuk Sri Najib hanyalah "budak suruhannya" tetapi selesa dengan apa yang dapat dari hasil ketaatannya..Maka rakyat yang menjadi mangsa. Seperkara lagi yang menjadi lakunan sang pemerintah ialah melaungkan satu malaysia, mahukan rakyat mempertingkatkan perpaduan dan berbagai-bagai istilah serta program dilaksanakan kononnya demi rakyat berbilang bangsa tetapi dalam masa yang sama mereka juga menyokong pihak-pihak yang jelas memainkan api perkauman. Malah mereka ini diberi ruang dan mengiktiraf perlakuan mereka. Amat jelas sekali pimpinan negera sekarang ini hilang fokus dan hilang jatidiri dengan membiarkan onar dan duri dalam masyarakat. Wahai rakan-rakan UMNO, marilah kita sama-sama meninggalkan parti UMNO ini untuk memberi pengajaran kepada mereka. Jangan terpedaya dengan kata-kata bahawa kononnya hanya UMNO sahaja pembela bangsa Melayu. Apa pemimpin Melayu UMNO komen apabila seorang tokoh sejarah mempertikaikan Hang Tuah malah mendakwa ianya hanyalah metos? Mana mereka yang beria-ia sangat kononnya mempertahankan maruah raja-raja Melayu? Sudahlah...sudahlah pemimpin UMNO BARU. InsyaAllah kami akan ajar kamu pada PRU13 nanti...A B U

Kampong man, said...

Sdr Aspan Asallamualaikum ,
QD anda di sini juga ke ? Agak seronok juga menghayati blog pembangkang di sini.Benar, pergolakan dalamsn PAS dan PKR satu satunya parti melayu Islam adalah sangat menakutkan, perpecahan melayu dan Islam kepada tiga.Tak payahlahlah kita buka cerita DSAI biarlah beliau dengan kawan rapat beliau YAHUDI yang sentiasa belakang beliau menindas masyarakat Palestine yang perlukan pembelaan.Harap kita di PERSEKUTUAN TANAH MELAYU ini tidak sampai ketahap itu,mana mungkinkan .Saya berjumpa dengan rakan yang memang hendak sangat berjumpa Kampong man satelah mereka menghadiri ceramah Hasan Ali di BB Bangi malam tadi.Beliau adalah kawan baik Aspan malah berjiran dengan Aspan pun di Subang Jaya.Betul issu Hadi Awang untuk tidak bertanding, isu Azizan tidak bersetuju dengan buku jingga semua ini adalah real dan tidak berlaku dalam UMNO yang hanya di putar belit pembangkang sahaja.Orang puteh kata Make believe sahaja by putting the idea into the readers mouth kata orang puteh lagi .Realitinya PR yang lebih rapuh.
Heran juga pernah Sak tidak meluluskan pandangan saya yang panjang lebar dua hari lepas kerana ia banyak mengharung arus jadi tidak berapa shiook di telinga member member DAP mungkin.Di sini nampak macam one way street saje.Mungkin orang UMNO tak berminat kot dengan cerita dongeng di sini.Saya berkecuali kerana saya pernah mengenali Aspan dan Sak ,walaupun dia kadang kadang bengang juga pada saya,Saya kira mereka berdua ini terbuka .Saya memang sangat hendak berjumpa sdr Aspan kawan lama masa belajar di PJ dulu malah housemate lagi.Hampir 35 tahun tak berjumpa kerana saya bukan pun orang politik tetapi menyokong dasar BN terutama Yang Berbahagia Tun.DAP dengan Malaysian Malaysia ,racist dan secular tidak sesuai untuk kita orang Islam nak ! kata emak saya.Mungkin saya berubah bila jumpa Tuan Aspan.Tak mungkin kot.Tak pa kita lihat saja noh ! kata orang utara.Salam

Anonymous said...

Kampong man,

If PR is bad as you claimed it to be, then you have nothing to worry about.

Nothing you say could deter us that have had enough of the corrupt practices of UMNO/BN sucking Malaysia dry, and plan to do something about it when GE13 comes.

--ziggy

Anonymous said...

salam...

A.B.U

sekian

Anonymous said...

Salam tuan,

Seperti yang pernah saya tulis di komen blog sebelum ini.

UMNO di peringkat pemilihan cawangan dah agih duit . Siapa agih banyak dia menang. Di peringkat Bahagian lagi banyak agih duit untuk jadi perwakilan ke Perhimpunan Agung. Di Perhimpunan Agung lagi dahsyat. Pergi ke Perhimpunan tumpang kawan balik boleh bawa kereta Merc dan projek-projek tertentu seperti projek lembu kondo. Maknanya setiap peringkat di tabur duit yang lumayan.

Bayangkanlah, mereka yang terpilih bermula dari Presiden, Timbalan Presiden dan ahli Majlis tertinggi yang bakal memerang portfolio Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri dan Menteri-Menteri dan Timbalan Menteri, Setiausaha Parlimen dan sebagainya terdiri dari perasuah.

Dan setelah dilantik rakyat harapkan orang-orang terpilih ini untuk membenteras rasuah?

gileke apa?

Melayu Kena Sokmo said...

As Salam Tuan AA. Saya tak percayalah Kampong man tu adalah rakan atau housemate tuan suatu masa dahulu. Ini kerana beliau terlalu dangkal dan agak bodoh dalam memberi pandangan dan mungkin juga tidak tahu langsung mengaplikasikan media baru. Dalam kehidupan seharian beliau hanya menelek Utusan Sex dan TV 3 Suku untuk mencari maklumat dan berita terkini. Semoga dijauhkan saya dari mendapat rakan dan housemate sebegini bodoh dan hanya menggunakan otak di kepala lutut bagi membuahkan pandangan dan komen terhadap sesuatu isu atau senario politik tanahair. Harap-harap tuan AA yang mempunyai pandangan dan idea yang terlalu jauh ibarat langit dan bumi pun tidak mahu mengaku yang "si tolol" ini rakan tuan.

Kampong man said...

Melayu Kena Sokmo,
The first time I got into Aspan blog ,I was bashed by the other commentators here for not towing the line and don't come back thought the pro PR here are too fanatic and they only want to hear the same music all the time and i went into other neutral blogs.Now because someone has mentioned to me about Aspan thought I just want to say hello but this gentleman above lack manners but let him be.
I have this little feeling that PAS will ultimately leave PAKATAN at some point and that will leave PKR and DAP
to fight their Malaysian Malaysia and secular cause .It will just be a matter of time in the future.The state of Kelantan will remain with PAS of course but not Trengganu,Pahang,Johor,Melaka and N9.The Selangor and Perak will be a close fight. Kedah will be back to BN after all this Azizan disagreement with buku Jingga and Najib social transformations now.Perlis ,Sabah and Sarawak are really BN fixed deposits.Since most of the Chinese are behind DAP Penang will remain under DAP/PR .Ultimately,Putrajaya will remain BN without much problem at all.What do you think Sokmo.Let's get your view so that wr can share and discuss here dengan lebih beradab.Salam .

Anonymous said...

Patut laa..nama Kampong Man..bukan Ultraman ! Rusty Minded !

mangkukpunyagomen said...

Kampong man: if you're reading this and I really hope..
1) What's the evidence of DAP is a racist party. What the statement from the party over the last 6 months or 6 years?
2) What's the evidence UMNO is not racist or supporting racist statement at least over the last 6 months or 6 years?
3) Please entertain us, is it logical to spent tax payers money unnecesarily to the benefit of cdertain parties, obviously link to UMNO frens:
1) 1 billion sub - 500 mil commision? good business
2) 250 mil cow gate- can i get 1 mil loan without any background & track record of managing 'cows'
3) inflated price of naval expenditure up to 9 bil--don't tell us the "defense secret"..even US is very transparent
4) Why would you support corrupt practice when we can opt for transparency
5) why can't we change the ruling goverment? japan,korea, australia, uk etc change the ruling party every or less than 5 years..yet they did not suffer..
But i guess you will not refute my "allegation"..the questions go to QD too.

Anonymous said...

Salam Sdr Aspan,
Saya sarankan Awg Selamat bermula pada hari ini memandang bangsa Melayu ini diluar perspektif umno.Ini kerana BUKAN semua orang Melayu umno dan semua orang Melayu adalah Melayu.Dengan cara ini Sdr Awg Selamat tidak akan menyinggung orang Melayu sebenar dalam tulisannya kerana hendak menjaga dan membela Melayu umno.Zaman untuk menulis secara menyindir untuk memihak satu2 puak telah berlalu, sedar dan insaflah kerana jika kita sokong pemimpin umno,pemimpin umno akan mati. Jika kita sokong umno, umno juga akan mati. Yang kekal dan kita akan kembali kepada Nya adalah ALLAH SBW. Insaf dan berubahlah..Myi

.Kampong man said...

Assalamualaikum Sdr Aspan,

Terima kasih menjawab panggilan saya petang tadi.Perbualan talipon tadi banyak memberi ingatan dan kenangan lama zaman kita belajar dan tinggal disatu rumah dahulu.Siapa yang tak kenal si Aspan yang handsome,bijak dan pandai menyanyi tu !.Pandangan berbeza tidak akan meruntuhkan sulaturrahim kita dan saya tidaklah sangat fanatik dalam isu politik ini,sekadar memberi pandangan saja.Yang penting kita mempunyai objectif yang sama mahu memperbaiki keaadaan yang ada kearah yang lebih baik supaya segala kesalahan kesalahan pemerintah atau pembangkang kita teguri dan dibincangkan dengan berhemah tanpa menyakiti hati sesiapa.Kerana akhirnya kita semualah yang berjaya membuka mata mereka yang menyalah gunakan kuasa untuk diri sendiri atau mempunyai agenda kepentingan diri dan lupa kepada PERJUANGAN asal untuk Ugama,bangsa dan Negara.

@You did remember me of Kampong man dari Port Dickson.You did mention you met me at K&N Kenanga long time ago perhaps i was not paying attention then to relate we were actually old friend.Insyallah we meet for teh tarik at Subang Jaya sometime when both of us are free and we sembang sembang on our good old days and not politics. Must say i look forward to the meeting for good old time sake.Salam .

Aspan Alias said...

Orang kampong,

Yes bro, we were at block P as I vividly remember. i always remember all our mates, like Julaihi, tajuddin ismail now as dean of fine arts faculty in UITM, Othman muhammad and all.

We must meet and enjot teh tarik the soonest.

till seeing you, cheers.

Kampong man said...

Sdr Aspan,

My response to you was PM and not AM bro.Thank you.

Melayu Kena Sokmo said...

As Salam Tuan AA. Dalam satu tandan kelapa tu, tak semua molek buahnya, kadangkala ada yang busuk juga... Tapi rakan Tuan AA yang katanya "rakan karib" tu ibarat buah yang busuklah... Sebab ianya busuk seperti yang dikatakan tadi kerana terlalu banyak membaca tulisan Blogger UMNO dan layaknya seperti ikan kering/masin (mata sentiasa terbuka, tapi tak nampak apa-apa) maksudnya, tak langsung nampak atau membezakan mana satu bathil atau benar walaupun banyak membaca. Ini sampai bersusah-payah sanggup menjustifikasikan diri (telefon) bahawa beliau kenalan tuan? Maaflah ya... Yang beliau cukup tahu apabila mengatakan orang lain "taksub", sedangkan pendapat beliau itu kalau dikategorikan sama taraf dengan orang buta huruf atau budak Pra-sekolah. Saya bimbang kalau di usia tua begini (Kampong man) dan majoriti rakyat masih tidak sedar-sedar lagi tentang senario politik di tanahair tecinta ini...maka akibatnya 50 tahun lagilah mereka semua akan dibodohkan dan ditindas oleh para pemimpin UMNO/BN yang korupsi dan zalim. Selalunya individu sebegini, kalau nak dibawa berbincangpun buat habis air teh dan karipap sahaja, sedangkan kepala mereka penuh dengan belacan dan mayonis. Tolonglah berfikir di luar kotak sedikit! Orang lain pun otak di kepala juga, tak kan kamu sorang otak di kepala lutut?

Anonymous said...

pemimpin2 umno skrng di mana ada projek di situ ada rasuah..rakyat suka umno kerana taburan duitnya.rakyat tak sokong umno juga kerana rasuahnya..

Anonymous said...

Melayu Sokmo,
Guana mu dok emotional sangat ni weii...Kampong man memberi pandangan berlainan ,biarlah dia.Kita tak perlu
attack peribadi.Aku tak nampak pun kau bagi pandangan dengan fakta yang baik.yang kau pandai hanya sebut orang ini bodoh,tolol,otak kat lutut dan sibuk dek mengata orang saje.Aku ingat kau ni diploma pun tak ade.Bahasa kau pun sumbang.Gentleman sikit bro.Aku pun tak fikir PR boleh berjaya kalau buku Jingga pun di ragui MB Kedah.Aku fikir kau yang taksub.Hidup BN !

Anti-DAP

Melayu Kena Sokmo said...

As Salam Tuan AA. Nak jawab sikit Tanpanama 19:01:00
Memang aku tiada diploma tapi hanya ada PHD macam Hassan Ali tu...Aku bukannya tuan blog nak beri fakta setiap kes, aku hanya penyumbang komen. Ada faham ke? Kalau otak batu macam kamu tu (buta huruf), beri Al-Furqan satu gudang pun kamu kata ianya sebuah Novel Cinta. Kalau mengurut kepala kamu macam kepala kucing manja sekalipun otak kamu tak akan cair, melainkan dengan bahasa aku yang enak lagi menyegarkan ini....Maaflah Tuan AA, rasanya bahasa aku lebih tersusun dari bahasa kepala lutut di atas tu, tak gitu?

Anonymous said...

Melayu Sokmo,
Aku percaya kau ada PHD (Perasaan Hasad Dengki)dengan cara penulisan kau yang suka mengata orang.Elok kita bincang isu politik dengan lebih berhemah dari mencerita pasal otak dan menuduh orang bodoh .Cara persembahan Kau tidak saperti Dr Hasan Ali.Benar kau PENYUMBANG komen tanpa fakta.Sdr Aspan ni tak ada Phd tapi dia bersopan dan berhemah.Benar kau memang ada phd LOL.Pada aku DAP anti Islam.

Anti-DAP

Kampong man said...

Assalamualaikum sdr Melayu Kena sokmo dan Anon anti -DAP,

Can we stop this unproductive discussion because of differing opinion.Kerana ia akan menimbulkan kemarahan dan ketidakpuasan dihati.lets take a moderate approach to differing opinion.Orang Melayu kita tidak mudah menerima keritikan.For Sdr Aspan and myself ,we have gone through life that we have been bashed left,right ,top and centre to be really bothered of other people perception of us me at least.Believe Sdr Aspan is even badly hit because he choose to be in politics.As we all know politics can be dirty .Politics is a no no for me,thank you.Those who read my comments in both Sak and Aspan knows Kampong man is merely passing by .Politics is not his bread and butter and if you disagree it is fine with me and i dont think that we should get uptight about it.At the end of the day we are only worth one vote each.It is also ok if the owner of any blog do not print my comment because i understand why really.we just move onwih no qualms.

Dear MK Sokmo, I apologise if ever i have hurt your or anyone feeling here.I take it that you are alot lot younger than me that too i understand because i was there.I have said this in Sak forum that Kampong man has been on his oil and Gas business for more than 20 years without a sen of Gomen money and not even a single gomen project at all.Obviously he is proud of this achievement.He has a free mind of his own and know who to thank for providing him the oppurtunity of an overses education ,a cool six years at least,thats all .It is about having your own business whatever really.It is this community of Melayu that we need to develop- a determine,hard working,prudent in business like our successful chinese friends. Of course for him it is time to give back as you reach self actualisation.Some choose to be in politics and some choose to be in business or whatever that can make one happy materially perhahs and spiritually especially.i am not an arts graduate and being an engineering graduate i do rely on facts and figures to come with answers.Polemics and rhethorics without real facts i tend to ignore most of the time.just suit yourself bro.PEACE and Salam

Kampong man said...

Assalamualaikum sdr Melayu Kena sokmo dan Anon anti -DAP

Can we stop this unproductive discussion because of differing opinion.Kerana ia akan menimbulkan kemarahan dan ketidakpuasan dihati.lets take a moderate approach to differing opinion.Orang Melayu kita tidak mudah menerima keritikan.For Sdr Aspan and myself we have gone through life that we have been bashed left,right ,top and centre to be really botheredof other peoplemperception of you.Believe Sdr Aspan is even badly hit because he choose politics but not me.Those who read my comments in both Sak and Aspan knows Kampong man is merely passing by giving .Politics is not his bread and butter and if you disagree it is fine with me and i dont think that we should get uptight about it.At the end of the daywe are only worth one vote each.It is also ok if the owner of any blog do not print my commentbecause i have lived long enough to know the reasons why.

Dear MK Sokmo, I apologise if ever i have hurt your or anyone feeling here.I take it that you are alot lot younger than me that too i understand because i was there.I have said this in Sak forum that Kampong man has been on his oil and Gas business for more than 20 years without a sen of Gomen money and not even a single gomen project at all .It is this community of Melayu that we need to develop- a determine,hard working,prudent in business like our successful chinese friends. Of course it is now time to give back as you reach self actualisation.Some choose to be in politics and some choose to be in business or whatever that can make one happy spiritually especially.i am not an arts graduate and being an engineering graduate i do rely on facts and figures to come with answers.Polemics and rhethorics without real facts ignore most of the time.just suit yourself.Salam

Kampong man said...

Sdr Aspan,
I had submitted the fianal version of my comment as the above has many typo errors.Appreciate if you can paste bthat corrected version as this one appear disjointed.Thank you.

Anonymous said...

UMNO pun sekular...nak marah kat DAP buat apa....otak UMNO ni mmg xdo lain, kerja menipo jo 24jam, xdo lain. Nak discuss intelek konon?...Intelek apo, asyik dok tipu jo....tu semuo point TV 3 suku & utusan sex & berita hairan, lamo dah org kg tau...bolayan je tuan aspan n sokmo...dia tgh 'mengail' tu...

Anonymous said...

Kalau gitu sokong le perjuangan Islam...Kepada Allah le patut ko syukuri...20 thn dlm industri minyak Allah bagi...bukan kerana ko hebat..bukan kerana ko cerdik..semuanya Allah yg bagi...duit banyak2 buek apo, bukan boleh bawak mati...bantu perjuangan Islam...

Anonymous said...

click to view [URL=http://jacket-dresses.net/]moncler[/URL] for gift AAHSjWhL [URL=http://jacket-dresses.net/ ] http://jacket-dresses.net/ [/URL]