06 January 2012

Saya kenal sangat dengan UMNO dan nilai kepimpinannya

Saya ditanya oleh seorang dua rakan kenalan saya berhubung dengan spekulasi yang saya akan menyertai DAP setelah begitu lama di dalam UMNO. Pertanyaannya mudah saya fahami. Mereka bertanya adakah saya betul-betul telah mengenali DAP sehingga saya mengambil keputusan untuk keluar parti yang telah memerintah negara sebegitu lama. Saya mengenali sahabat-sahabat saya ini begitu lama dan saya tahu soalan mereka itu adalah soalan yang jujur terbit dari sanubari mereka.

Sebelum saya menjawab soalan mereka berdua ini saya sudah tahu yang mereka hanya memerlukan penjelasan yang jujur dari saya dan saya juga tahu jika saya bercakap benar dan jujur mereka tidak ada apa-apa halangan untuk saya menyertai DAP jika saya berkehendak. DAN selang 2 hari mereka telah memberitahu saya yang mereka akan memberikan sokongan kepada DAP dan Pakataan Rakyat dalam pilihanraya yang akan datang.

Soalannya itu sebenarnya soalan yang sangat mudah tetapi oleh kerana mereka berdua belum mendapat penjelasan saya sahaja yang mereka ada sedikit keraguan tentang isu saya bakal menjadi ahli DAP. Mereka bertanya bukan kerana mereka sebagai seorang politikus. Mereka merupakan sahabat saya selama lebih dari 45 tahun. Itu sebabnya mereka bertanya apakah saya benar-benar memahami DAP dan saya bersetuju untuk menyertainya.

Saya menjawab yang saya mungkin belum memahami DAP seratus peratus. Yang saya tahu DAP adalah parti halal dan pemimpin-pemimpin mereka serius dalam melaksanakan tanggungjawab terhadap negara yang berbilang kaum ini. DAP mempunyai disiplin yang tinggi sebagai sebuah badan siasah dan rekod DAP memerintah P Pinang misalnya telah banyak membuktikan yang mereka benar-benar melaksanakan tanggungjawab dengan penuh ‘integrity’, mengikuti lunas undang-undang serta etika yang tinggi.

Mungkin itu sahaja yang saya faham tentang DAP. Tetapi saya menyatakan dengan jelas kepada sahabat-sahabat saya ini, yang saya memang tersangat kenal dengan UMNO. Oleh kerana saya terlalu mengenali UMNO itulah, saya mungkin mengambil keputusan untuk menyertai DAP seperti yang dihebohkan oleh media sekarang ini. Saya rasa tidak ada yang saya tidak kenal tentang UMNO ini kerana saya sudah menyertai UMNO ini selama 40 tahun lamanya.

Oleh kerana saya terlalu kenal dengan UMNO inilah yang membuatkan saya tidak lagi mampu mengawal kesabaran saya dan saya mungkin mengambil keputusan menyertai parti DAP dalam tempoh yang terdekat ini.

Saya tahu dan faham yang masalah yang di hadapi oleh UMNO ini merupakan masalah yang sudah begitu lama. Saya tidak bercadang menyebutnya dalam ‘article’ ini kerana kebanyakannya telah pun saya tulis sejak beberapa tahun yang lalu. Saya sudah berkeyakinan tinggi yang UMNO tidak mungkin berubah kerana sedang dikawal rapi oleh ‘war-lords’ di sekeliling pucuk pimpinannya.

UMNO sudah menjadi premis perniagaan bagi ‘war-lords’ dalam UMNO ini dan ia tidak mungkin berubah kerana pimpinannya pun mempunyai kepentingan yang sama seperti semua ‘warlords’ yang mempengaruhi UMNO ini. Maka UMNO telah terlalu ‘detached’ dengan ahli-ahlinya yang ramai itu.

Itu sebabnya saya selalu berkata yang ahli-ahli UMNO yang ramai-ramai ini hanyalah merupakan kuda-kuda tunggangan kepada ‘war-lords’ ini yang hampir dengan pucuk pimpinan UMNO sejak beberapa lama dahulu. Kepada penyokong-penyokong yang kononnya mempunyai semangat berkobar-kobar itu benar-benar memberikan kekuatan kepada ‘war- lords war-lords’ ini untuk terus memerah dan mengelirukan rakyat yang rata-rata telah diikat pemikiran mereka untuk mengakui yang UMNO itu adalah parti perjuangan orang Melayu.

Saya selama ini bersabar melihat keadaan ini dengan penuh harapan yang akhirnya UMNO akan berubah dan saya hanya duduk mendiamkan diri di rumah bersama cucu-cucu. Tetapi rupa-rupanya UMNO tidak juga berubah sedangkan rakyat memerlukan perubahan itu secepat yang mungkin untuk berlaku..tetapi bagaimana hendak membersihkannya? Bagaimana ‘mop’ yang terlalu kotor boleh membersihkan lantai yang kotor? Itu mustahil.

Walaupun saya belum mengenali seratus peratus tentang DAP, tetapi saya mengenali UMNO seratus peratus kerana saya telah menjadi ahli kedua-dua UMNO itu hampir 40 tahun.Kerana mengenali UMNO sebegitu lama lah, maka saya mengambil sikap untuk tidak bersamanya lagi.

Kedua orang sahabat yang bertanya itu telah mengakui yang saya mempunyai asas untuk menyebelahi DAP dan ianya merupakan satu tindakan saya yang boleh membuka minda kepada mana-mana orang Melayu yang bersedia untuk berfikir dan menjadikan DAP sebagai wadah perjuangan untuk membantu pencapaian matlamat yang ‘ultimate’, iaitu “national unity’.

Kita mesti berubah untuk menolak sentimen perkauman dan ‘racial chauvinism’ yang menebal di kalangan rakyat.

86 comments:

Anonymous said...

Tuan Aspan,

Perpindahan asas ideologi adalah dibenar dalam sistem demokrasi tetapi tidak bagi UMNO. Saya telah meninggalkan UMNO sejak 1988 lagi kerana tidak percaya kepada cara pengendalian kes Team A dan Team B, krisis kehakiman dan anugerah PLUS kepada UEM yang sepatutnya dimenangi oleh Hasbuddin Contraction. Dari situ saya mula mengesyaki UMNO akan menjadi seperti Golkar di bawah pimpinan Suharto.Mereka menguasai bidang ekonomi melalui proksi yang dipilih.Tidak menjadi rahsia lagi dasar Mahathir seperti penswastaan dan Malaysia Incorprated adalah terowong kekayaan yang mengenyangkan kroni UMNO. Saya yakin UMNO suatu hari nanti akan mengalami nasib yang sama seperti Parti Golkar kerana UMNO seperti menjadi pusaka dinasti bangsawan.

jamal nasir, jelebu said...

AA,

leaving UMNO is leaving corrupt party. You are releasing yourself from the sinful burden being in UMNO.

I respect your honest reasoning bro.

Anonymous said...

salam tuan, saya tahu disini bukan tempat yang betul untuk meluahkan kekecewaan saya terhadap dr hassan ali. Cuma nak minta tolong tuan nasihatkan dia supaya kalau dah tak suka PAS dan PR...keluar ajer la.

Penah duk Jelobu said...

Salam..
Regarding to my point of view,entering any Party in this country is a legal action as it is allowed in the principle of Constitution..
Complaint as unloyal is no relevant and just a provoke againts the principle of contitution..
It would not effect our relegous view and those who try to proclaim that UMNO fight for Muslim is the biggest Puch line to gain the Biggest public lought..
It just a coencidence in this country that Malay ambraice Islam, so coencidently UMNO claim that they were fight for Islam..
It was The Biggest misunderstanding among the Malays about this view..
UMNO is just a Secular Party same as other and Islam is just a subject for them to comfort their members and their afford for Islam was only for the basic matter..
They do not have any afford to aducate the public to practice the Sunnah in the way they ruling the country or Party as we can see in the way they bring up their leaders arrogant behavour..
It just a war of perpsective they struggle in to deny their opposition PAS..
To me it just a perspective,not more than that..
DAP is a legal Party and any negative perspective of them is again just a perspective..
It's our right to joint any Party and you are doing the wright thing as every one had given choise to do so..
So Good Luck and hope this would be the best way to aducate we Malays that UMNO's Myth about DAP is just a "before sleep tales"

1Crony said...

"Bagaimana ‘mob’ yang terlalu kotor boleh membersihkan lantai yang kotor?"
Kata-kata Tuan AA itu teramat sesuai untuk pemimpin tertinggi UMNO sekarang manakala "seperti ikan kering, mata sentiasa terbuka tapi tidak nampak apa-apa (kebenaran)" lebih sesuai bagi penyokong tegar UMNO yang sedang nyawa-nyawa ikan dewasa ini.

ataihpagaq said...

you are an qpurtunist.....

Ryzal72 said...

Assalamualaikum Aspan.
U dah keluar UMNO, so pada pandangan i rentikanlah dok menagih @ cuba menempel nama dengan menjadikan UMNO sebagai sasaran cerita dalam blog u. Lebih baik u tumpukan kepada hasrat u nak memperkasakan DAP. Ulas, kupas, bincang dan nilaikanlah parti baru yg u ikuti sekarang. Bukanlah itu lebih baik dan berperanan. Ini tidak, dah masuk DAP tapi masih dok bercerita itu ini tentang UMNO. Pada saya macam gila talak la pulak n memalukan. Jadi nasihat saya, berperananlah dengan lebih konstruktif/destruktif dalam DAP. Itupun jika u ada ruang daripada mengabihkan masa bercakap tentang UMNO. Itu pandangan ikhlas i la n jika u masih ada maruah sebagaimana yang u selalu utarakan. Ikhlas

Anonymous said...

Salam Sdr Aspan,
Setinggi2 tahniah saya ucapkan kpd sdr kerana telah membuat keputusan untuk bersama dengan DAP dalam memperjuangkan nasib rakyat Malaysia walaupun saya ada menyarankan kpd sdr agar memikirkannya sedalam2nya beberapa minggu yang lalu.
Berjuanglah dengan jujur,amanah dan bertanggungjawab. Di doakan dengan perubahan yang dimulakan oleh sdr dan sdr Arif akan merintis bibit2 perubahan baik bagi Malaysia. Perpatah Melayu ada menyebut Jika takut di pukul ombak jangan berumah ditepi pantai.Jangan ambil kisah sangat tomahan dari umno keranaperangai mereka memang begitu(peraangai melayu?) dari Peresden hingga ke juak2 kerana mereka sedang merasa kuasa yang dipegang selama ini akan direntap. Jangan lupa kepada Yang Maha Esa, kerana kita akan menemuiNya apabila sampai waktu yang ditetapkan. Salam perjuangan...Myi

beewizer65 said...

Asalamu'alaikum

Demi perjuangan BANGSA,marilah kita renungkan bersama:

" Memilih pemimpin yang amanah dan bijaksana,bagaikan kita memelihara se-ekor kuda .
Ia akan membantu dan memudahkan perjalanan kita .

Sebaliknya, memilih pemimpin yang mungkar kepada Allah,umpama memelihara se-ekor harimau untuk menjaga kita.

Akhirnya ..... kita BINASA menjadi MANGSA"

Fikir – fikirkanlah.

Wassalam

Malaysian said...

Sir

Before March 2008, I dislike UMNO people. However, after reading blog like yours, Sakmongkol and others I realized there are still a lot good folks within UMNO. I realized for the future of this country we need strong UMNO and Pakatan in order to keep both sides free from corruption and racism. Thus, I pray that UMNO will loose this election this is because I believe UMNO will only reform if they loose next GE. Without strong UMNO, who is going to keep an eye on PAS, DAP and PKR.

May UMNO and BN reform when they loose next GE. Let's hope Malaysia politics will have a two party system.

Salam
Anak Malaysia

Anonymous said...

Assalam AA,

Saya pun sedang berkira2 hendak keluar UMNO dan menyertai DAP.

Paling lewat menjelang hujung Jan.

Saudara Aspan dan artikel2 saudara telah banyak membuka mata saya.

Tahniah.Terima kasih.

Surrogate

Ministers:99%cow brain,1%human brain for stealing said...

Selamat berjuang dan saya doakan agar AA dan AK47 berjaya.......cuma kalau jadi wakil rakyat nanti jangan pulak lupa sahabat2 blog anda.

Anonymous said...

Selamat Sejahtera Kpd Semua,

Saya rasa, tidak salah, malah adalah wajib AA mengingatkan & menerangkan salahlaku UMNO bukan saja kepada semua amnya, malah kepada orang2 UMNO yang buta hati khasnya.


"UMNO bukannya parti Islam mahupun Melayu. Sedangkan terang lagi bersuluh, UMNO adalah sebuah parti yg. berkiblatkan rasuah yg. sangat2 BERTENTANGAN dengan nilai2 murni Islam & Melayu." ~ Melayu Insaf.

~ Org kafir balasannya antara mereka dgn Allah; Org munafik ni antara kita dgn mereka balasannya TUNAI. Sokong org munafik KITA mereka TIBAI. ~ Muslimin Insaf.

nick said...

Pak,

There is a saying frequently used during the GE by UMNO and BN to describe the opposition and that is "Better the devil you know than a devil you do not know". And for quite some time this ploy was successful in fooling "on the fence" (not to be mistaken with Ataihpagaq "no hoper") voter to vote UMNO and BN. However, now that DAP and by large the opposition have had experience in governing their own respective state, the saying has become a bullet that is aim solely at UMNO and BN.

It is now obvious to all Malaysian (except those still "asleep and daydreaming Mat Jenin Ataih pagaq") that DAP and the opposition cannot be in the category of devil unlike UMNO and BN. Thus whenever that very saying is used at discrediting the opposition especially DAP, it will backfire and only hurt UMNO since the record of governance by the opposition (supported in Official Audit report by none other than the YDP Agong appointed Auditor General) clearly dispel the lies that DAP and the opposition are the unknown devil unlike UMNO and BN whom have been clearly shown as a greedy and despicable devil, not in disguise but in plain view no less!

So it make so much more sense for any decent and thinking Malaysian (except those still daydreaming)to throw their support and trust unto DAP and the opposition given their track record of clean governance and just administration. It's elementary, my dear people! UMNO and BN are devil that's destroying the nation and this is not an accusation thrown falsely and wildly by the opposition! On the contrary, it was the government own Audit machinery that has pointed out the gross abuse and corruption that is still going on year after year in the Federal and state government still under UMNO and BN (did I hear a cow mooing or was it Sharizat lifting her "kain"?). And those abuse and corruption are costing us billions and billions RM every year and going by the trend, Malaysian will be bankrupt not because of the subsidies allocated for the rakyat BUT by the wanton stealing, misappropriation, negligence and of course corruption done and approved by UMNO control government machinery (Idris Jala was talking bullcrap when he said Malaysia will be bankrupt if we do not cut subsidies- his sincerity is only rivalled by Ryzal72 "ikhlas" comment).

So in other words, Pak AA choice or decision to support or join(?) the opposition is based on sound reasoning and good judgment. And on top of that he also support the necessity of the ABU campaign to save this nation from the brink of disaster. What's our excuse as non UMNO member and as decent and law abiding citizen (actually there's no such thing as atas pagar- cos if you're silent in watching a crime being perpetrated then you're guilty of the crime as well) not to support DAP and any other opposition party??? NONE ACTUALLY! So, ABU anyone? Yes, please!

Nick.

onecuriousdude said...

Why is it a BIG deal to the UMNO folks and Malays that SAK and AA are joining DAP? Why can’t those who are critical of SAK and AA shake off this bumi mentality. I am of the impression that SAK and AA have given up on changing UMNO from within because no amount of effort will get them anywhere. I believe SAK and AA are two individuals with very strong conviction to see that abuse of power and corruptions are reduced if not eradicated. As it is now there seem to be no accountability by those who rule the country. We need to bring back some sanity to this beloved country of ours. I do not reside in Malaysia but still love to visit and be able to walk the streets without fear of being mugged. Way to go SAK and AA. Malaysia need more right thinking Malays like you guys.

Burung Merbok said...

For all you experience and involvement in politics I must say you are nothing but a novice ; yes, still struggling to find your 'yourself' after so many years of being here and there. Following your articles and postings would invariably provide us with an almost clear picture of your unsure and faltering stand. It's most unfortunate to see you finding faults with a party that you were once a member of , as if to give you the credence or the excuse of wanting to join another party. You want to leave, go ahead. After all no political party on earth is without fault. You are faultless until you take over the reins of government ! Look around and be honest to yourself ; you'll soon discover that not all is rosy on the other side. Given a choice to jump ship, I would never choose a party that ultimately will kill my AGAMA! BANGSA ! TANAHAIR ! Search your soul, bro ! I wouldn't want to belittle your intelligence but you have to grow up, politically that is. While we are at the subject, why not "talk" to those who are old hands at espionage, counter-intelligence, subversive movements etc etc ; perhaps you could be enlightened ! May Allah bless your soul ! May HE save us from traitors and insurgents ! A 'doa' from 'a hamba' . Salam

ordinary malaysian said...

Adalah wajar tuan menyertai DAP untuk cuba membawah perubahan yang rakyat ingin-inginkan. Bersama-sama dengan samongkol saya percaya ini dapat dilakukan.

tariq ziyad said...

Moga ada keberkatan dengan penghijrahan tersebut. Apakah pihak tuan ada upaya untuk bersama parti Islam agar ianya wujud dan lahir kerehdaan dari Allah.

Quiet Despair said...

Dah kenal sangat, maka tak lagi cinta.
Baru kenal sikit, terus cinta kaw-kaw.
Tapi janganlah pulak keluar mulut warlord lama, masuk pulak mulut warlord baru.
Berpada-padalah sikit mengeji. Takut nanti terpaksa menjilat ludah kembali.
Takut nanti dalam setahun dua, dah bercerai pulak kerana cinta monyet.

Anonymous said...

Selepas mengikuti beberapa tulisan saudara lately tentang apa yang telah terjadi pada umno yang pernah suatu masa dulu, kini dan selama-lamanya sebagai pertubuhan gangster melayu, saya juga malu untuk mengakui sedang menjadi ahli party gangster ini, dan dengan ini mengambil keputusan untuk mengakiri assosiasi saya dengan party gangster ini dan akan mengikut jejak tuan untuk bersama-sama dalam DAP. Bersama-sama kita jadikan parti ini sebagai parti yang di hormati dengan disiplin2 tatacara berparti politik.

Anonymous said...

Aspan dan Sak dah kira terlambat ni.

Aku kenal dan tahu akan kegiatan rasuah pemimpin Umno ni sejak tahun 1982 lagi. Kaki penglipur rasuah ialah mahathir. Kegiatan rasuah dlm Umno mula chronic semenjak tahun 1992...dan sekarang sudah menjadi barah. Semenjak tahun 1982lah aku tak mahu sokong pemimpin rasuah umno. Mahathir adalah presiden Umno yg memulakan dan mengalakkan budaya rasuah dlm Umno. President Umno yg terdahulu tidak ada yg terbabit dlm rasuah. Mahathir bukan sahaja terbabit tetapi mengalakan kuncu2nya terbabit dlm rasuah. President2 Umno Baru semuanya kaki rasuah.

Aku lebih tahu sebab aku berkhidmat dgn Perkhidmatan Awam M'sia.

nick said...

Burung Merbok,

WOW! Your comment was brimming with "sound argument and logical assumption" that it fills me with HOPE on the survival of the malays and muslims in the future! NOT!!!

Talk to those who are old hand at espionage, counter-intelligent and subversive movement? Whom do you mean? Our own SB or CIA or Mossad? Party that will kill my AGAMA, BANGSA and NEGARA? Which party are you alluding to? UMNO or the opposition? If it's DAP and the opposition that you are accusing of the crime, please state the fact and the argument to the accusation but please don't give us crap like " DAP is trying to Christianize Malaysia or DAP and PAS is trying to create a republic"! Those argument and "facts" are totally discredited and not to mention proven to be lies! DID the opposition party bigwig received commission (bribe) on the purchase of arms? Did the opposition held state government misappropriate billions of RM every year? Just who is actually killing my NEGARA? Don't believe me then read the AG (Tan Sri Ambrin's) report that came out every budget time. You can read, can't you? Where were you when the NFC scandal broke out? Never-never Land?

Hmm, I wonder which party in Malaysia insulted the Sultans and disgrace their stature by throwing insults, lies and slander at the institution? Was it DAP? Or was it Karpal Singh who went on Parliament to table an act to curtail the power of the sultan? Hypocrite much, Hamba?

It would seem you are the one who needs to grow up and stop believing in cerita dongeng and hollywood type make believe spy story! Are you one of the malays who still believe that pari2 and dewa kayangan and of course James Bond really exist? It's a sad day for my bangsa!

Nick.

Anonymous said...

Saudara AA

The whole nation needs people like you and Sakmongkol who are different and dare to think out of the box so that the rakyat will stay united and stand proud in the eyes of the world.

ABU tetap ABU!

mad said...

pembetulan tuan aa, "mop" bukannya "mob". "mob" bermaksud - 'a disorderly or riotous crowd of people'

Aspan Alias said...

mad,

ha...ha...ha! Thanks bro for correcting me. I didn't do editing on the write up.

Have a good new year bro.

Anonymous said...

k

Melayu Kena Sokmo said...

Ryzal72....Anda telah nasihatkan AA supaya tidak menulis dan menyerang UMNO? Untuk pengetahuan saudara ku Ryzal72 yang banggang, bodoh dan bengap... politik di Malaya ini, kalau tak serang parti lawan nak serang parti apa? Nak serang Parti Buruh? Parti Demokrat? atau Parti Komunis Cina?...Lihatlah cara UMNO dan BN, melalui media perdana dan akhbar pencacai mereka hampir setiap hari memburukkan dan menyerang serta memfitnah parti lawan (PR). Adakah saudara ini jenis orang buta kayu? Adakah kalau misalannya saya pemimpin PAS, hari-hari saya kena bercerita tentang kebaikkan parti saya, sedangkan UMNO setiap detik dan masa menyerang dan memfitnah parti saya tanpa ada fakta rasmi yang mengatakan parti mereka baik. Kalau dalam suatu perlawanan bola sepak, saudara sebagai Jurulatih hanya mengarahkan kesebelasan pemain hanya bermain dan membawa bola sekitar garisan tengah sahaja....sampai bila nak menang dan menjaringkan gol? Sudahlah....cerita kat bahalul UMNO ni, macam bercakap dengan tahi lembu sembelit aje.... Banggang dahulu, kini dan selamanya.

burn said...

si merbok... know the definition of being a humanbeing first before nak melalak!

salam...

berasiam said...

Salam, salah seorang kawan baik saya telahpun menganggotai DAP beberapa bulan dahulu. Sebagai kawan baik, saya amat memahami tujuan dan matlamat penghijrahannya ke dalam parti berkenaan. Sebagai ahli UMNO, saya menghormati pendiriannya. Apabila kawan-kawan lain bertanya tentang perkara berkenaan, saya akan menjawab bahawa sekiranya UMNO/BN kalah dalam PRU akan datang, dialah yang akan membantu perjuangan bangsa dari kalangan pemerintah yang telah berubah itu. Sebagai parti politik, DAP juga terdedah kepada perubahan. Sekiranya ramai orang Melayu mendaftar sebagai ahli DAP hingga mengubah komposisi kaum majoritinya, tidak keterlaluan untuk mengandaikan bahawa DAP akan menjadi parti Melayu pula. DAP menjadi parti Cina sekarang ini kerana majoritinya ahlinya adalah kaum Cina. Walau bagaimanapun, tidak sebagaimana UMNO yang membataskan keahlian untuk orang Melayu dan Bumiputera, orang Melayu bebas untuk menjadi ahli DAP sehingga memungkinkannya menjadi majoriti dalam parti berkenaan. Ketika itu, mungkin orang Cina akan menubuhkan parti lain atau menjadikan parti lain sebagai kapal mereka. Untuk AA, selamat berjuang dalam kapal baru.

Anonymous said...

Burung Merbok - I suggest you start some soul searching yourself..

Anonymous said...

Ryzal72 - what's wrong with talking about UMNO? The world is talking about UMNO leaders and their behaviour now.

Anonymous said...

Salam Pak Aspan,


Penyokong2 tegar umno ni susah nak berubah....cakap macam mana pun pun tetap macam tu jugak....biarkan lah mereka tenggelam,ibarat si luncai dengan labunya....

exnavy said...

Tahniah sdr AA dan penyokong2..berapa dapat duit dari DAP kerana menyertai DAP? Sdr akan jadi MB negeri mana selepas PRU 13? Kerajaan DAP penang laksanakan dengan penuh integriti???????????? Gilo apo ko ni bro AA. tang mana integritinya? Pukimak betul la kau ni, Wei, kalau dah 40 tahun masuk UMNO dan segala cita cita utk penuhkan tembolok tapi tak dapat , jgn salahkan sesapa. Kerajaan celaka PR tak penuhkan tembolok mereka ke? Contoh yg paling mudah isu supply baju pada MBI dah la wahai AA buta hati! Bagaimana dengan Nabi Aziz? Anak beranak jugak yang dok penuhkan kantung masing masing! So mana beza DAP,PKR,PAS dengan UMNO?????? walaubagaimanapun selamat meneguk arak version DAP la pulak wahai penghuni neraka jahanam bro AA. Assalamualaikummmmmmmm,,,, Bakal 'MB',,,, bukan menti besar,,, tetapi memang biawak

ziggy said...

Salam ABU to all commentors.

I would like to say there's no need to show contempt or ill-feelings toward all those pro-UMNO commentors in here. It would only make them distance away from us even further. Instead, we should pity them and their families, and feel sorry for them and their families. Their minds are still not open to the very real danger that if UMNO/BN continues to rule, our beloved Malaysia's future will be bleak and barren. RM1trillion has been lost for the past 10 years, perhaps even more, and they still do not realise that their children and grandchildren will bear this loss for decades to come. And bear in mind that includes our children and grandchildren too.

Am I being too nice? Ha ha ha....

Ministers:99%cow brain,1%human brain for stealing said...

Agama, bangsa dan negara hanyalah slogan pemimpin UMNO memperdaya bangsa melayu.Hanya melayu yang rajin berfikir dan berfikiran terbuka shj mengetahui penipuan/muslihat mereka.Bagi penyokong UMNO yg taksub/taklig buta,minda yg masih lagi dibawah tempurung,tidak mungkin akan mengetahui hakikat yg sebenar.

Cara dan gaya hidup mereka adakah melambangkan agama dan bangsa?Selalunya akan menyamar memakai baju melayu dan songkok bila kekawasan-kawasan kampung.Dan orang2 kampung akan mencium tangan mereka ketika bersalam menyanjungi mereka seolah-olah dewa/dewi yg akan menyelamatkan kehidupan sempit mereka.Amat sedih sekali, tangan2 yg diciumi itulah yg telah melesapkan wang negara RM 1 trillion.Dan sekiranya duit yg lesap itu diagihkan kepada rakyat yg miskin dinegara ini mungkin tiada lagi rakyat yang miskin dan tidak perlu lagi mencium tangan2 mereka, mengharapkan bantuan macam pariah.

exarmy said...

exnavy,

saya nak nasihat sdr. sebelum membuat komen, pastikan sdr tidak minum minuman keras. Kalau minum dulu inilah bunyinya komen sdr.

Sdrlah lambang sifat dan moral pemyokong UMNO.

ziggy said...

It's best to just ignore exnavy's remarks. His vulgar language alone showed how childish, immature, irresponsible, narrow-minded, divisive, and downright un-islamic his opinions are. Should we even reply his "salam"? Not a single shred of constructive argument has he brought to the table.

There's no chance whatsoever for him to sway our course of action in PRU13. In fact, it should strengthen our resolve further.

I sincerely hope he's not a relative nor friend of mine, because he'll put me to shame if he were.

LaM said...

Saudara2,

Don't get offended by Exnavy's remark. From his posting he must have come from the lowest rank of the Navy's heirarchy.

I can guess he must be a batman or an orderly room boy in the navy establishment. A batman is a ow rank navy personnel whose task is to clean the room of navy officers, clean their boots, wash their clothes and etc. They are more like servants in the ordinary sense while an orderly room boy is like an office boy running errands and doing despatch duties. You can judge a peson from the languange and words he spewed from his mouth and from his writing.

Exnavy is the lowest of its kind in the navy establishment. P'se forgive him. But beats me..how come he got lost in this blog. He should be cleaning the shoes of some Umno Baru leaders instead of wasting his time here.

MOH KEMBARA said...

Salam,

Betullah tu 'mob'. Diaorang cuci licin macam 'mop' dan berperangai cam 'mob', sapu abis licin!

exnavy said...

Exarmy, melenting lebih nampak?..... Saya bukan penyokong umno, tapi saya menilai semua parti politik, kalau dah jadi pemerintah tu , sama je,,,,,,,,

Ahmad Syafiq said...

Kepada komentar-komentar yang masih menyokong UMNO, saya tetap menghormati pendirian saudara dan saudari sekalian. Jika saudara/ri masih rasakan boleh mengubah UMNO dari dalam, dipersilakan, moga anda semua berjaya. Tetapi bagi yang menyokong pembangkang pula, harap-harap bila anda jadi kerajaan suatu hari nanti, perbetulkanlah kesilapan kerajaan yang lalu, dan insya-Allah, rakyat akan bersama kerajaan yang menjalankan tanggungjawab dengan sempurna.

Dalam kes saya, MP saya memang performing sebab banyak isu yang diambil perhatian. Dan MP itu dari parti DAP. Undi saya untuk MP itu, kerana menjalankan tanggungjawab sebagai MP dengan baik. Jika dia bertukar menjadi non-performing, saya tak akan undi dia, tetapi saya tak semestinya memberi undi kepada yang seberang sana (in other words, I'll boycott)

Tok Kie said...

Ryzal72 - Sahlah engkau budak hingusan dalam berpolitik. Duduk jer rumahlah tengok TV, main video game, UMNO bagi duit ekau poiejerlah ... jadi lombu.

Ahmad Syafiq said...

Kepada exnavy yang berkomen, saya sebagai seorang Muslim dan berbangsa Melayu sangat malu membaca komen saudara yang main tembak sahaja, dan saudara Aspan Alias masih membenarkan komen anda kerana keterbukaannya terhadap pandangan kedua-dua belah (tak kisahlah kalau komen itu bengap ataupun bernas). So harap2 muhasabah diri sahajalah (peringatan ini untuk saya juga), kerana mulut binasa, hati pun binasa. Tepuk dada, tanya selera.

Exudara said...

Exnavy...... Anda sebenarnya bukan setakat buta kayu, buta hati, buta maklumat dan segala-galanya termasuk buta perut. Tolonglah banyak membaca dan menggunakan kemudahan komputer sesudah berhenti dari Navy, jangan asyik kerja jilat puki bini aje siang, malam pagi dan petang (walaupun ayah mertua hanya berjawatan ketua UMNO bahagian aje). Hanya Melayu kafir lahanat seperti engkau sahaja yang masih mempertahankan pemimpin Melayu kafir lahanat yang menyebabkan bangsa Melayu lain menjadi gusar dan tak henti-henti ditekan dan ditindas oleh pemimpin politik UMNO yang munafik serta lahanat. Hanya si banggang kafir lahanat macam kamu sahaja yang akan memilih pemimpin dari kalangan Melayu kafir lahanat... Dosa kata orang kafir Ustaz? Dosa Munafik dan dayus tu lebih besar dari kata seseorang yang sememangnya layak dipanggil Melayu kafir seperti Exnavy mabuk tu.

Aspan Alias said...

Saya mengucapkan beranyak terima kasih kepada semua kerana banyak sokongan dari rakan-rakan yang sama-sama berjuang untuk kebaikan kita semua rakyat Malaysia.

Saya sedar saya akan menghadapi segala fitnah dan tomahan tetapi itu tidak mengapa. Kalau hendak melakukan kebaikan kita pasti menghadapi tekanan. Saya terima hakikat itu.

Yang penting bukannya diri saya tetapi perjuangan rakyat berbilang kaum di negara ini.

Kalau saya terpaksa terkorban lagi saya akan menerimanya dengan sepenuh keinsafan.

selvenzLYN said...

Dear sir,
its an honor to have you as a dap member, i am volunteering my time to help you in the coming elections .

ibrahimkoyan said...

Jangan ambik peduli tentang komen exnavy itu.

Dia mungkin tidak ada mak bapak untuk mendidiknya.

ziggy said...

Exnavy,

If you equate all political parties to be the same, don't you realise that your mind is still stuck in self-defeatism? What chance for you to break out of this destructive mentality and speak out against the corruption, conflict of interests, power abuse, crony-ism, nepotism and racism within UMNO/BN?

That is the original issue, which most pro-UMNO/BN people somehow would not want to face and fight.

Most of us here (Mr AA, Sakmongkol and others included) have taken the first steps to fight against these malpractices. What about you?

At the very least, you should offer an alternative to fight those injustices. Instead, you chose to criticise without substance, and with vulgar language and obscenities. How very un-islamic!

I pity you, your family, and your future generation.

Anonymous said...

exnavy,

You are not in the league. You are fit to debate within those pariaahs mostly in UMNO.

Please keep yourself away and smoke cigar.

Aspan Alias said...

selvenzLYN,

I am honored and humbled by your sincere support to my move. Same goes to nick, exudara, exarmy, MOHkembara, ahmad shafiq and the whole list of supporters who support me.

Thank you everyone

Anonymous said...

Ha ha ha....so funnylah you, exnavy! Well...it's shows you are still immature!

Sir Aspan,
Congratulations...i'm very proud to know that you and Sir Sakmongkol have made the right decision to join DAP! You are indeed an exceptional Malay genious!

I will support ABU for GE13 and that's for sure!!!

All the best Sir.

1Crony said...

Rasullullah SAW pun menyuruh kita berhijrah.....terutama dari yang bathil kepada yang benar. Jangan fikir semua parti politik itu sama sahaja dasarnya maka kalau mereka memerintah maka sama sahaja arah tujunya. Itu pandangan yang amat salah dan terlalu jumud. Jika sesebuah parti politik itu tidak melaksanakan segala dasar baik yang telah dijanjikan (menifesto)pada PRU, maka di masa akan datang kita perlu menumbangkan mereka dan memilih parti lain yang dilihat lebih berkredibiliti. Berilah peluang kepada Pakatan Rakyat untuk menunjukkan kebijaksanaan mereka mentadbir negara ini. Sebagai contoh kita ada anak dara yang dah sedia untuk berkahwin. tiba masanya datang rombongan pihak lelaki yang mahu meminang anak dara kita dan dengan jumud dan jahilnya kita menolak pinangan itu atas alasan anak dara kita belum pernah bertunang dan berkahwin sebelum ini. Begitulah juga ibaratnya penyokong UMNO yang takut sangat nak berubah sokongan sedangkan majoriti rakyat di negara ini adalah Melayu. Mereka lebih sanggup kepala dipijak-pijak oleh pemimpin elit UMNO asalkan dapat menyokong parti Melayu (walaupun namanya singkatan bahasa Inggeris). Nama partipun dah melambangkan penjajah, apalagi perangai pemimpin mereka yang hanya pandai berniaga air liur dengan mencekik darah rakyat tanpa perlu bersaing dengan bangsa lain di dunia. Ingat! Hanya satu sahaja yang para pemimpin UMNO cukup pakar dan amat berkebolehan melebihi 50 tahun di negara ini iaitu "Menipu Rakyat terutama Bangsa Melayu". Ingat tu!

Anonymous said...

exnavy biadap dan abaikan carutan dia kerana kalau tak mencarut bukan UMNO namanya. maki hamun dan lucah telah menjadi darah daging UMNO. biarkan... biarkan... biarkan .... si Luncai jatuh dengan labu2nya....

Anonymous said...

bro, jom mandi wap kat mr jabbar, bole sembang lama, lepas ni kita gegarkan noh omar pulak

Anonymous said...

pengkhianat...

Red Alfa said...

Salam saudara Aspan
That you will be contributing to strengthen DAP with the benefit of your experience as an old UMNO hand must be very galling to other old UMNO hands... that loss to the other side to them is treachery and treason. Don't mind them.

It would be good you bring to DAP what you want UMNO to change and perhaps you will bring them to understand serving the rakyat with honesty and integrity will serve and protect Malay interest better. This they will learn what and why UMNO has too long not knowing how.

john silver said...

bro aspan,
tahniah kerana berjaya menyempurnakan kelangsungan cita-cita murni saudara. saya berharap saudara tidak berubah walaupun menganggotai dap. selamat maju jaya bro.

Anonymous said...

Hoi exnavy,biar lah betul2 sikit,saya ingat awak ni baru saja discharged dari navy dan baru saja keluar dari penjara navi di Sg wangi sitiawan,hanya navy saja yang ada penjaranya sendiri, munkin awak ni kena dishonourable discharged agak nya.untuk pengetahuan semua navy adalah anggota tentera yang paling banyak terlibat dgn dadah kalau tak pun awak ni baru saja lepas kena denda dan ditempatkan di pulau layang2

Its a disgraceful to the navy,Panglima2 navy Dato Ahmad Ramli Nor,Bob Khairudin,Ramli Samjis,Dato Tanabalasingam,Dato Mohamad Nik,Bakar Jamal tidak meninggalkan legacy perangai saperti awak there are good navy staff.Salam awak tu hanya layak di sambut olih anjing sahaja, your character are "Sacastic uncivilised babarian" type of people.Piss off....please get the fact right.TQ

Kampong man said...

Tuan,Its my first time reading your blog.Just a matter of curiosity and interest to know how is this old hand in UMNO has suddenly jump ship and for what.In my writing in Sakmongkol i have admitted that i was and had never been an UMNO member till today as yet.As usual being a kampong malay gentlement i do respect your decision as i will go through your articles to understand you better.
Contrary to your believe i am NEVER a believer of DAP struggle.This i have expressed in Sak blog.Best of luck in your renewed political career and it come at the most appropriate time.Same as Sak please ensure a minister post at least because DAP need you more than you need them. As for me i honestly have full faith in UMNO/BN to continue managing this land than the huruhara and the kelamkabut PR.Sorry, i am not taking any chances on this new coalition not for my children.May be iam just a simple kampong dude !

On a way to Port Dickson to attend a wedding today i turned to Klasik FM and listen to this malay song which i thought was simple and truthful as many who do not agree to my views had branded me as orang kampong duduk bawah tempurung and so on..You knowlah orang PR.The wording goes this way

ORANG KATA SAYA KATAK BAWAH TEMPURUNG,
KERANA SAYA ORANG KAMPONG,
TAPI SAYA TIDAK PERNAH SOMBONG,
ORANG SUSAH SAYA SUKA NAK TOLONG..

By the way as i promise Sak last posting that me and my wife will be submitting our UMNO membership form not to make up Tuan Aspan and Sak leaving UMNO just thought its time to give back to the Gomen that has made this orang kampong very succesful.
Both of us are professional Engineer and a Chartered Architect.
Budi yang baik di kenang juga..

@kampong man

Anonymous said...

Utk saudara exnavy:

Orang2 umno mcm awak ni hanya berfikir soal duit dan burit. Lain tak ada!! saya rasa anak pompuan/bini/mak awak pun awk sanggup jual, tul tak??

ziggy said...

To Anonymous 8 January 2012 18:43:00 GMT+08:00,

It is self-demeaning and disrespectful to accuse someone a traitor blindly and wildly. However, you would be able convey your message more coherently, constructively and intelligently if you could substantiate your accusations, so that the person accused could respond intelligently, constructively and with substance.

However, Mr AA has covered this in his previous post. For the sake of your intellect, maturity and self-dignity, I hope you would care to read it with an open mind and without prejudice.

http://aspanaliasnet.blogspot.com/2012/01/siapa-yang-pengkhianat.html

matpenang said...

Bro Aspan,

Saya juga amat mengenali tingkah laku pemimpin umno. Saya tidak kisah ahli2 bawahan, tapi saya AMAT mengenali orang2 atasan. Bukan sekadar ajk bahagian, bahkan dengan menteri pusat pun saya bergaul.

Bagi saya, melaung slogan melayu dan islam hanya `selling point' bagi umno. Di sebalik slogan itu, hanya bermatlamat kuasa untuk mengaut kekayaan negara.

Saya sering berjalan dengan mereka. Dalam kenderaan mewah mereka, tidak ada cerita nak selesaikan masalah umat. Hanya cerita projek di sepanjang perjalanan ke Putrajaya. Saya dah berhenti menyokong umno sejak lebih 20 tahun, tanpa pengetahuan mereka. Sebab itu saya AMAT mengenali penyamun2 dalam UMNO ini.

Kalau kekayaan negara diurus dengan jujur, rakyat akan hidup dengan selesa.

Quiet Despair said...

Guys

Let's dignify Tuan Aspan's blog with good and kind words, though we may disagree.
Let's agree to disagree civilly. We each have our preferences and it must be respected.
There's no call to condemn ex-navy man. Let him have his say.
Do not turn this blog of a reputable man to be like other pro-Pakatan bloggers where different opinions are ridiculed and later chased out by the host due to pressures by commentators.
Differing opinions made for interesting reading. Bantailah tapi janganlah personal.
Kitapun bukan kenalpun antara satu sama lain. Tak patutlah bergaduh.
Takkanlah kalau dia barbaric, kitapun barbaric juga.
Bahasa menunjukkan bangsa.

Anonymous said...

Kalau tanya penyokong tegar UMNO (Baru) seperti quiet desparado 'adakah anda sokong parti yang korup'. Jawapanya sudah tentu tidak.

Tapi, tahun lepas bapak dan pengasas UMNO(Baru) Dr Mahathir ada kata "UMNO is now corrupt to the core". Kalau orang kuat UMNO pun cakap begitu, mengapa masih hendak sokong parti korup UMNO.

Harap penyokong2 UMNO beri sedikit jawapan yang masuk akal. Jangan sokong membuta tuli ya dan jangan cakap PR kalau memerintah pun rasuah juga. Mana kamu tahu kalau belum memerintah?

Anonymous said...

Anon 21:20,

Betul tu, kebanyakkan pemimpin UMNO cuma berjuang untuk PDB...Pangkat, Duit, Bu***. Period.

ziggy said...

QD,

For the first time, I couldn't agree more with what you said. But then again, if you care to review your own previous comments in all the past postings, you are guilty of the same, please be honest about it.

I've originally advised our readers to disregard exnavy's comments. At the same time, I've commented on the folly and wickedness of his words, which only reflects the level of his own intellect and maturity.

My reason for that is none other that to make him realise (and myself too), that we are all responsible for our own comments. It doesn't make a difference whether it is oral, verbal, in plain hearing/sight or behind the anynomity of our computers.

If we pen our comments without prejudice and bias, we could all live together in harmony and civility, even with differing opinions. Mr AA's postings has thus far highlighted the deficiencies of UMNO/BN objectively, honestly and with humility.

Don't you agree that Mr AA's well-articulated words deserve careful and meaningful responses than heated words, obscene language, and prejudices? It's immoral, irresponsible and unethical to allow those unsavoury responses laced with vulgar language and prejudice to continue unwarranted.

However, praise Allah that you, QD, have come to your senses.

Anonymous said...

Dear Kampongman

You stated that the government did a lot for the people. Did you know that corruption exist even in our education system? Somebody that's close to me inform me that most of the headmaster and headmistress takes bribe from the supplier. If even our education sector is so corrupted what about other department such as pejabat perhutanan? I doubt if you are aware of the corruption within the government. If UMNO betul2 sayang kan Tanah Melayu then mengapa mereka dan kawan2 di jabatan perhutanan makan duit dan beri lessen balak kepada kroni2. Tahu tak kini kita semakin kurang hutan kerana bisnes balak. This money goes to the corrupt and not poor anak Melayu. I an ethic Chinese and I kesian how UMNO destroy TANAH Melayu. I doubt you are a Malay that loves Tanah Melayu.

Salam
Anak Malaysia

Ahmad Syafiq said...

I've seen quite a lot of your comments Quiet Despair. As much as I don't agree with what you said, I still respect your differing view because it will still bring something of a benefit to a discussion. It's actually a good training ground for myself (as a potential future politician, if circumstances permit) if I want to listen to both sides of the divide, because in every argument, there's somehow a valid point that one can learn, no matter how stupid or how smart that comment is (except for personal attacks of course).

Kampong man said...

@ Anon 18.00,
Generally sir, i do not response to Anon because you ought to have a name to identify yourself so that i know who i am dealing with.You ought to be responsible for what you write so that i can follow through your thoughts.May i suggest may be for Aspan and even Sakmongkol to ignore those Anon .Honestly, they should not hide their face under Anon.It reflects on one sincerity .Anyway

Yes ,you are right corruption happen everyday and everywhere in the world .In Malaysia it is the private sectors that practice corruption the most and most importantly always kowteam !.You know and i know and by whom because money is god to them.They will do anything to offer bribe to secure contracts and projects to ensure that they make money .They have no fear for God and life after death as long as they can buy big houses and condos and have big big cars anything goes.Hence all these constant reminders on religous values in the gomen dept to remind them corruption is haram etc etc for that matter illegal street rallies like tomorrow rally 901 is also haram because it disrupt normal business activities and menyusahkan !. It does not make sense and it will not change result and decision by the judge.Further this is never our budaya in this peaceful Malaysia.See what one man like DSAI can do to destroy this nation. Lets hope DSAI is not guilty so that he can spend better quality time with his family than being alone again in the jail.

Sorry, i have diverted.I too just like you am against corruption and those who practise corruption should be brought to justice.I have no evidence but they say DSAI is a big kepala of corruption when he hold that DPM position.I wish not to believe it as i have no evidence to make a police report.I fear FITNAH more than anything else.Yes,that poor Beng Hock would not have jumped to his death if not for covering his DAP bosses corruption.Or you still think that those guys at SPR pushed him out of the window ?.

Hope you too realise that CORRUPTION is the second oldest profession in the world.You may now ask what then is the oldest profession ? I believe you know it, just in case you dont .The oldest profession is of course PROSTITUTION !! No matter how much regulations and penalty one impose it just happen it is sheer pleasure right ?errr.. We can just do so much to remind the Rakyat that RASUAH is HARAM.Ill-gotten money is haram.Do i sound like an ulamak ? Actually no,i am just a simple kampong dude.Lets not speculate and be too prejudice my boy !.Have a good day.Thanks

"Ilham Pemikir" said...

Salam Tn Aspan dan semua,

1) Saya yakin AA dan AK47 mempunyai misi dan visi mulia ke arah pembentukan minda bangsa.

2) Saudara berdua telah 1/2 abad hidup di dunia ini dan sebahagian usia di habiskan di dalam UMNO. Mungkin saudara berdua telah bekerja keras dan secara ikhlas menolong bangsa Malaysia supaya menjadi bangsa yang dihormati. Namun UMNO tidak menyukainya ahli-ahlinya yang tidak pandai membodek, tidak pandai mengejar projek, tidak pandai berdiam diri sebagai "YES MAN".

3) Saudara tidak di berikan ruang dan peluang oleh UMNO kerana Saudara berani menghentam pemimpin secara terus terang yang menyebabkan UMNO tidak suka dan hasilnya menjadikan Saudara berdua "Cold Storage" dan menutup rapat ruang dan kebolehan serta kredibilti saudara sebagai pemimpin. Kebiasaannya selepas Cold Storage, Insya'allah menjadi segar dan mudah dimanfaatkan untuk kebaikan.

4) Saya akan hormati DAP sekiranya Saudara Berdua diletakkan Calon di dalam PRU-13 nanti sebagai bukti bahawa DAP adalah lebih baik dan lebih komited dari UMNO di dalam meletakkan sesuatu yang kena pada tempatnya. Ini baru "ADIL". Sekiranya ini berlaku bermakna UMNO adalah Parti "ZALIM" yang mempunyai Agenda Peribadi oleh mereka2 yang menerajui UMNO.

5) Saya berilham. sekiranya perkara 4) di atas berlaku, percayalah saya mempunyai pengaruh untuk mengusahakan paling tidak 300pengundi (tidak kiranya di mana mereka berada di atas bumi Malaysia ini samada kawan maupun kaum kerabat) untuk mengundi Pakatan Rakyat. Ini iltizam saya.

"Ilham Pemikir"

Kampong man said...

@Penah duk Jolebu,
I hope you are right but can you improve your English grammer and spelling before you post your comment.A bit berterabur bro.It shows you are not careful or you are just being careless Anyway ,good attempt. Susah susah sangat no need to speaking London.Guna bahasa kebangsaan pun ok macam Aspan.No worries bro !

Anonymous said...

AA, welcome to DAP.

It gives me great pleasure to see that both you and Sakmongkol have declared openly the end of your membership in UMNO.

The nation truly requires people like you to heal.

God is great indeed! Syabas!

Quiet Despair said...

Ziggy

Yes, I have differing views. But I can say proudly that I am never rude or resort to personal attacks. It's not my style.
Bro Aspan, Happy to note that since your joining DAP, the comments have reached 70 at any given time.
Keep it up. Good feebacks.

mad said...

situasi saya serupa dgn matpenang. saya amat mengenali wakil rakyat ditempat saya dan org2 bawahan dia. malah bendahari parti kawasan saya adalah bapak saudara saya sendiri. memang benar jarang sekali didengar mereka bercakap hal memperbaiki hal-ehwal rakyat, yg kedengaran cuma cerita projek sana-sini. saya terang-terangan menyokong parti pembangkang didepan bapak saudara saya ini dan seperti diduga dia memang tidak suka, tapi saya tak kisah. kebanyakan tanah di kawasan saya sudah diambil oleh yb untuk ladang kelapa sawit. kompeni balak juga adalah proksi yb dan ketua menteri.

Anonymous said...

Syabas saudara Aspan menyertai DAP, pilihan bijak kerana Parti ini mempunyai bilangan kerusi Palimen yang banyak dan mampu membentuk kerajaan

penundi seremban said...

I don't give credit that easy to anyone.

But to AA I offer him the highest regard for his courageous act by joining DAP.

Syabas bro.

Melayu Kena Sokmo said...

Ahmad Syafiq.....

Inilah perangai melayu dipuji, baca blog orang tetapi nak suruh tuan blog ikut cara dia (lu tulis lah blog sendiri) tak mahu komen peribadi dalam politik, tetapi memfitnah liwat pemimpin lawan dan menjatuhkan maruah mereka serendah-rendahnya, itu tak apa? Itulah melayu yang tolol tapi nak mengaku golongan elit Melayu disebabkan pandai bahasa Mat Salleh sedikit dah rasa IQ dah tinggi konon. Jangan hanya berkot dan bertali leher tapi berak tepi telaga berhampiran sawah padi. Bangsa Melayu ni liwat punggung mak mereka dan adik perempuan mereka pun tak mengapa...mereka tetap sabar dan tak akan marah tetapi... jangan maki hamun dan cerca sahaja....ini mereka amat marah...seperti Ahmad Syafiq (perasan Pro) tu... Boleh belah lah lu....

Anonymous said...

Banyak pemimpin umno cacat pemikiran. buat fitnah tanpa bukti. hanya berdasarkan pendengaran dan bukan penglihatan. jatuhkan musuh politik cara kotor, tak mampu jatuhkan musuh cara politik jatuhkan secara peribadi.peribadi pemimpin umno penuh dengan lagenda sex.maka otak sentiasa berfikir tentang sex pada setiap waktu.cecair yg ada dlm otak telah berubah menjadi cecair air mani yang mengalir pd setiap waktu dan ketika. UMNO + air mani - Ooo money.

Anonymous said...

tuan AA,

Akhirnya.........

Tahun lepas lagi saya mengesa tuan meninggalkan kandang yg busuk itu. Tuan kata tempat jatuh lagi dikenang inikan pula tempat bermain dan hanya mahu menghabiskan masa dengan cucu.

Terbukti, darah perjuangan tidak ada akhirnya dan tempat yang busuk tidak perlu dikenang..


All the best wa kullu aam, wa anta be kheir.

pokya.
kuli di AIM

Anonymous said...

kampong man,

1. Aku percaya Anwar semasa dalam UMNO/UMNO Baru bukan bersih seperti salju. Ada yang dibuat untuk kepentingan politiknya. Apa aku tak tahu. Seperti kata kat ijat - mana ada pemimpin Umno yang bersih.

2. Aku juga pernah komen di blog lain, TDM sepatutnya menggunakan rasuah dalam bentuk mengagih projek kepada kroni atau rasuah seperti menaikkan harga pembelian kerajaan untuk dapat kickback seperti pembelian kapal selam untuk menamatkan Anwar for good, bukan dengan isu sodomi.

Ini akan lebih menyakinkan rakyat berbanding dengan rasuah yang membabitkan sodomi. Perlu kita ingat, Anwar menjadi menteri selama 13 tahun dan jawatan terakhirnya sebagai menteri kewangan. Tak kan tak ada satu pun perkara yang boleh diguna untuk memerangkap Anuwar dengan rasuah berbentuk monetary.

Mengenali TDM, takkan dia tak boleh cook up satu tuduhan berdasarkan apa-apa walaupun samar-samar untuk kenakan Anuwar selain sodomi. Mind u TDM mempunyai kuasa paling tinggi dalam negara masa itu ( hanya kuasa Allah je yang lebih besar.

3. Begitu juga dgn Najib - buat pe la nak ikut skrip TDM yang semua tahu gagal untuk menghapuskan Anwar tahun 1998 dulu. Takkan tak boleh cari isu lain yang boleh diambil dari rekod perkhidmatan Anwar semasa dlm gomen dulu untuk musnahkan dia. Apatah lgi Najib lagi lama duduk dalam kerajaan.

4. Seperti aku kata aku percaya Anwar dulu bukan lah malaikat semasa dalam UMNO/UMNO Baru. Jadi aku fikir TDM tak gunakan isu rasuah monetary untuk kenakan Anwar dulu sebab jika dikenakan ia akan melibatkan pemimpin-pemimpin Umno jugak samada dalam kerajaan atau diluar. Begitu juga Najib.

bat8

Kampong man said...

Anon 2.25
Satelah meneliti penulisan blog pro Pembangkang di sini saya merasai ramai yang membenchi UMNO rupanya.Mereka juga tak bagi peluang penulis saperti saya berkata tidak baik pasal DAP/PR.Kisah kisah lampau mungkin banyak menghantui kampong man tahun 1969 dulu. Kalau hendak tahu lebih baca lah pulak blog kawan Aspan JEBAT MUST DIE adalah sikit sikit ulasan cerita tahun itu.Saya sunggoh tidak yakin dengan apa yang tersirat terutama abang Karpal Karpal kita yang boleh bertukar tukar membenci dan menyokong DSAI.
Ia banyak berkisar issue CORRUPTION dan CRONISM .Saya telah dalam penulisan saya di blog Sak satelah 20
tahun berbusiness kenapa aku tak guna satu sen pun wang UMNO / BN dan Wang kerajaan ? Sebenarnya aku pun tak pernah kisah kerana aku tidak mahu membawa tempurong meminta minta kerana aku yakin dengan
kebolehan aku.Bangga dan sombong juga aku ni.Keras kepala pun ada tapi terkawal .Mindset orang Melayulah yang harus diubah menjadi masyarakat berbusiness tak kira Dari parti mana sekali pun macam orang Cina

Sabagai parti tunjang ia punyai tanggungjawab dan tugas yang berat .Tidak Ada satu parti pun dalam sejarah TANAH MELAYU /MALYSIA ini yang boleh bertahun tahun bertahan UMNO baru ke lama ke PERJUANGAN tetap sama.Mereka yang tak boleh fit in macam Sak dan Aspan boleh mencari jalan keluar dan di redai UMNO .Berlainan dengan PAS ! Hasan Ali yang memperjuangkan Islam di pecat .Walhal Sak dan Aspan patut lama juga di pecat .Democratic UMNO tidak berbuat demikian kerana mereka punyai banyak lagi agenda Rakyat dan TRANSFORMASI yang harus di teruskan. I salute you UMNO !

Sama sama kita benteras RASUAH di semua parti dan di semua sektor awam dan juga swasta. Tak perlu buruk memburuk to win election.Tak takut FITNAH ke ?

@ Nama Aspan Alias ni macam pernah kenal zaman six form dulu.Any chance you were at Jalan Othman dulu sir ? My long lost friend with same name was my housemate .Thank you sir and Salam.

Monkey Shooter said...

Kampong man.(Pemikir Melayu era 40-an)....

Hassan Ali dikatakan memperjuangkan Islam....? Memperjuangkan Raja-Raja Melayu dan Melayu...?

Hassan Ali hanya memperjuangkan:
a. Bercita-cita nak menjadi MB Selangor boleh dapat banyak projek mudah dan boleh sattle hutang Summer Camp yang berjuta-juta tu..
b. Nak menjadi orang kuat Syabas (tetapi terbantut oleh Penasihat Ekonomi Selangor - DSAI)
c. Nak berkerjasama dengan UMNO sebab UMNO banyak wang hasil merompak rakyat jadi bolehlah beliau tumpang sekaki.
d. Lahanat ni sebenarnya nak jadikan politik PAS untuk jalan cari makan dan memperkayakan diri dan kroni aje.
e. Di tahun 1999 dahulu beliaulah orangnya yang amat menyanjungi dan mempertahankan DSAI dalam setiap ceramah sampai habis tempias air liur kepada orang ramai.
f. Kalau nak tengok muka munafik tak payahlah lihat Abdullah bin Ubai, lihat muka beliau sudah mencukupi.
g. Suka meninggikan diri dengan PHD kepala bana dia...
Kepada Kampong man, kurangkan makan kepala ikan dan tahi lembu, kerana itulah otak anda terlalu bodoh dan benggap sehinggakan tidak tahu menilai yang mana satu bini atau anak perempuan kamu... maaflah nak tanya sikit? Kamu ni tak pernah membacakah selain dari Utusan dan Berita Harian kah?

Kampong man said...

@Monkey shooter,
Dear Sir,
I do expect this kind of bahasa SUMBANG reply from people who disagree with Kampong man.This i have no problem.I really thought i can articulate in a civilised manner like Aspan does even with differing views but no ! probabaly i am on a different radio frequency. Honestly sir,monkey shooter you are chasing me away from this blog because you fear the truth of what i said and because i don't play the tune that you love to hear.No, i love this conflicting views.

Monkey shooter,you seems to know Hasan Ali so well at least by person to even speculate that he aspire to be MB of Selangor ! To be honest i know little of him apart from him being a PAS exco .I do apologise this Hasan Ali name seems to trigger anger from you.

Mungkin tuan Monkey Shooter ini terlebih baca Suara Keadilan kot.Nampak macam penyokong tegar DSAI sahaja .Kenapa benci sangat dengan Hasan Ali.Beliau boleh membantu PR berjaya di Selangor,tak begitu ? Rupanya bukan UMNO sahaja yang di label Corrupt dan berkepentigan orang PAS/PR pun ada juga kah ? Kalau begitu masaalah dalaman PKR/PAS,DAP/PAS masih belum dapat penyeselesaian rupanya.Mana mungkin PR boleh berjaya ke Putrajaya ! PR harus selesaikan isu dalaman bagi meyakinkan Rakyat bahawa PR bersatu dan sekata.
Bagaimanapun saya menghormati Hasan Ali yang berpendirian dan hujah anda untuk a,b,c,d,e,f,g susah bagi mereka yang berfikiran waras untuk menerima.Saya sifatkan itu semua fitnah dan tidak berasas hanya propaganda politik bagi menjatuhkan Hasan Ali,mungkin.
Anda harus lebih berhemah dan menggunakan bahasa yang baik kerana bahasa melambangkan keperibadian.Anda Islam kah ?.Salam

Durani said...

Apalah dua saudara Melayu (agaknya) tu dok bertelagah.... Monkey shooter, sepatutnya boleh dipanggil UMNO shooter atau taksub politik jalanan PR. Manakala Kampong man, sepatutnya boleh dipanggil Pak Kaduk zaman moden. Sorang taksub politik gila babi (menuduh tanpa fakta dan bukti) dan seorang lagi seperti rebus ketul batu yang tak akan empok sampai bila-bila pun (amat susah menerima hidayah kerana hati dah bebal dan hitam). Cubalah bersederhana dalam membicarakan bahasa politik dan jadikan Tuan Aspan Alias sendiri sebagai contoh kesederhanaan politik tersebut.

Anonymous said...

Ha ha ha ha
Sejak tahun 1980 lagi ( umur 18 ) lagi, BN, Umno Dan orang melayu memang teruk.
Tapi masaalah yang Lebih teruk, orang melayu lambat Utk sedar Dan Kembali ke pangkal Jalan.
Dah pencen, dah banyak menyokong perkara haram Dan dah banyak makan duit , baru nak sedar.
Kita harus berubah Dan berani berubah Dari Awal lagi.
Altitude kita sebagai orang islam Dan melayu harus sentiasa betul. Bukan setakat pada Kita Dan keluarga kita, juga pada orang dan kaum lain Dan juga kepada persekitaran.

Anonymous said...

Dr.Hasan Ali sebenarnya marah sebab PAS menggugurkan beliau dari senarai calon.Nak berjuang islam ni tak boleh mengharapkan pangkat,wang ringgit dsb. kalau niat berjuang tak betul maka itulah akibatnya. tengok muka hassan ali pun tak macam ustaz, selekeh sangat, takde nur. nur ni datang sebab kekuatan ibadah kpd allah. saya ada sorang kawan afrika, walaupun gelap tapi wajahnya ada nur membuat kita selesa memandangnya.