19 December 2013

Kita ikut Hang Mokhtar menyanyi ramai-ramai

Isu tol lebuhraya adalah isu lama. Ia mula menjadi isu kepada rakyat sejak lebihraya bertol mula diperkenalkan pada awal lapan puluhan dahulu. Semasa itu Samy Velu menjadi Menteri yang bertanggungjawab terhadap lebuhraya ini, walaupun perkhidmatan ini diserahkan kepada pemegang konsessi untuk melaksanakan lebuhraya bertol ini.

Keresahan rakyat dizahirkan melalui berbagai-bagai cara, salah satunya dari lagu nyanyian Hang Mokhtar. Oleh kerana isu ini isu ‘hot’ sekarang ini, kita ingatkan kembali lagi Ayoyo Samy nyanyian Hang Mokhtar. Untuk meringankan rasa resah gelisah rakyat yang akan merasakan ketamakan pemegang-pemegang konsessi bermula Januari nanti kita cuba bawa menyanyi pula.




Kalau Bung Mokhtar hendak ikut sama menyanyi dengan semua ahli Parlimen pun, lagi baik.

11 comments:

Anonymous said...

Leburaya PLUS mulanya dibuka untuk pengguna dari Ipoh ke Changkat Jering sekitar julai 1987 sebelum disiapkan berperingkat-peringkat dari utara semenanjung hingga ke selatan. Diawalnya dahulu tol dikenakan adalah RM2.40 dan kini (Dis 2013) RM6.40 setiap hala di antara dua lokasi tersebut.
Dari pemerhatian bilangan pengguna semakin bertambah, dengan itu jumlah kutipan juga semakin bertambah. Apabila kadar tol pula dinaikkan, tentulah jumlah kutipan berganda lagi tambahannya. Ini belum termasuk sewaan premis jualan. Perbelanjaannya pula adalah pengurusan, kos operasi dan penyelenggaraan. Yang pasti ia amat menguntungkan pemegang syarikat konsesi. Persoalannya, kenapa perjanjian dibuat dengan klausa berat sebelah yang hanya memihak kepada syarikat? Dimanakah daya fikir menteri dan kerajaan yang bersetuju dengan perjanjian seperti itu? Sudah tentu ada yang tidak kena. Cubalah bayangkan jika pembinaan lebuhraya dilaksanakan oleh JKR melalui tender, setelah siap dan bayaran projek dibuat, serah pula projek yang telah siap kepada kerajaan. Pemilikan lebuhraya dipegang oleh kerajaan termasuklah penyelenggaraan. Sudah semestinya pengguna tidak akan dikenakan tol yang membebankan itu. Pengguna telah membayar cukai jalan dikenakan tol yang mahal pula, keadilan apakah itu dan ke mana perginya wang cukai jalan tersebut?

Anonymous said...

satu untuk engkau, dua untuk aku..
Dua untuk engkau, lapan untuk aku..

Anonymous said...

memang penyamunnn..

badrul. kuantan

tong tah eik said...

Ayoyo,
apa sudah jadi,
yang hidup sudah mati
apa mau kasi naik tol lagi..

Apa pasal kasi rakyat susah dalam ini negeri..
Oalng mati pun mahu ada sikit wang ma..
Sekalang gua tad wang habis tol kasi...
Sekalang gua mau mati pun tak boleh lagi.
Tunggu wang mali, simpan sikit hali-hali,
sebab gua mau mati...

Anonymous said...

negara akan bankrup kalo tak turunkan subsidi... tau tak??


subsidy TOLL !!! hahahaha


kapla hotak CEO ex mas yg cakap tuh

Madam Yana said...


Datuk,
Maaf off topic.
TAHNIAH kerana antara top 5
dalam carian Google 2013.
(Mengalahkan PM Mesia!!)

Anonymous said...

Pemimpin sekarang tengah menanggung dosa pemimpin lama. Saya setuju lebuhraya tersebut ditol tetapi dengan harga yang berpatutan. Itu yang patut ditekan bukan pelupusan terus. Lagipun kat Myanmar nak pergi Nayphitaw pun ada toll..Kat China yang dikatakan komunis pun ada Toll

ckm said...

Sama sama makan ma, tol A ke tol B potong rumbut jutanwan org siapa dan dari tol B ke tol A potong rumbut pun jutawan org siapa.Ketua cawangan Changkat Jering sebelah kanan dari Ipoh ke Taipinng dan Ketua cawangan Ipoh sebelah kiri dari Ipoh ke Taiping.Sendiri ingat

ckm said...

Sama sama makan ma, tol A ke tol B potong rumbut jutanwan org siapa dan dari tol B ke tol A potong rumbut pun jutawan org siapa.Ketua cawangan Changkat Jering sebelah kanan dari Ipoh ke Taipinng dan Ketua cawangan Ipoh sebelah kiri dari Ipoh ke Taiping.Sendiri ingat

Anonymous said...

ckm,
Diolah dari dialog Sudin dalam filem Seniman Bujang Lapok: Ait! Potong rumput sahaja pun boleh jadi jutawan ke?
Maklumat sebegini menjelaskan lagi duduk perkara.

Anonymous said...

dah hangpa semua gatai pilih pemimpin bangang jadi menteri... terima la faedahnya!!! terima kasih banyak- banyak BN sebab naikkan harga barang... kat tukang pangkah/undi BN yg ramai dari petani-pesawah-nelayan-penoreh getah... untuk hangpa semua anak-beranak--- PAAAAAAAADAN MUKAAAAAAA.... ha ha ha. Tahun depan harga beras pasti naik bila harga padi dibuat pelarasan seperti kata menteri 47%. sekali lagi PAAAAAADAN MUKAAAAAA!!! kalau beras naik harga jgn makan nasik... hangpa semua pi la ragut rumput!!!
maaf bahasa kasar, tapi ini la yg paling sopan untuk 47% yg undi penyamun jadi pemerintah!!!