26 April 2014

Kita memerlukan politik baru sebelum terlambat

DAP meminta PAS keluar dari Pakatan Rakyat jika masih bertegas untuk melaksanakan hukum hudud di Kelantan, kerana perlaksanaan hukum hudud tidak termasuk dalam agenda Pakatan Rakyat yang menggabungkan 3 buah parti termasuk PAS. Selain dari DAP banyak parti-parti lain seperti MCA dan beberapa buah parti di Sabah dan Sarawak juga tidak bersetuju dengan perlaksanaan hukum hudud itu.

DAP berpendapat PAS tidak seharusnya berpendirian untuk mendapatkan semua kehendaknya, disamping mendapat sokongan dari gabungan Pakatan Rakyat tetapi tidak bersetuju dengan pendirian PR dalam isu hudud. Kata Pengerusi Organisasi DAP, dalam politik tidak ada kawan yang kekal dan tidak ada musuh yang kekal. Itu benar kerana politik itu hidup dan selalu berubah-ubah keadaan dan situasinya.

Semasa perdebatan diantara Setiausaha Agung DAP dengan Chua Soi Lek beberapa ketika dahulu, DAP telah mempertahankan perhubungannya dengan PAS kerana isu hudud itu menjadi isu hangat yang dipermainkan oleh MCA. Lim Guan Eng dengan jelas memberitahu hadirin dan masyarakat awam yang DAP menghormati perjuangan bangsa dan agama lain dan itu pun sebabnya ada perpaduan dalam Pakatan Rakyat.

Tetapi dalam keadaan akhir-akhir ini DAP nampaknya sangat keras menentang apa yang hendak dilakukan oleh PAS dan janjinya untuk menghormati perjuangan bangsa dan agama lain sudah jelas bukannya janji yang mudah dikotakan oleh parti yang dikuasai oleh kaum Cina itu. Jadi betullah kata pemimpin DAP itu yang dalam politik tidak ada kawan dan musuh yang kekal.

Maka dalam situasi sekarang ini perpecahan dan pertentangan berlandaskan agama dan perkauman semakin melebar. Sudah ramai yang memperjuangkan politik kepelbagaian kaum semakin cemas kerana nampaknya masing-masing bangsa sedang berusaha untuk menguasai politik negara. Kaum Cinanya sudah bersatu dengan kaumnya sendiri dan kaum bukan Cina seperti Melayu sudah mula bersama-sama memikirkan nasib bangsanya sendiri.

Saya mengambil isu ini untuk dikomen kerana blog ini sudah begitu lama berharap akan ada politik baru dalam negara ini kerana mereka yang sedang menguasai politik kerajaan dan pembangkang sudah jelas tidak mampu untuk memperjuangkan apa yang diperjuangkan oleh parti pimpinan mereka. UMNO yang menentang keras hukum hudud telah mula ada seruan dikalangan pimpinannya untuk parti itu dengan PAS bersatu dan melaksanakan agenda bangsa dan agamanya termasuk hukum hudud ini.

Dalam keadaan sekarang, tidak ada kemungkinan yang rakyat akan bersatu seperti yang kita alami dahulu. Yang kita nampak sekarang di semenanjung ini jika kuasa politik di perolehi oleh kaum Cina maka ini akan merupakan kematian bagi kaum Melayu dan bangsa itu akan hilang identitinya sendiri. Di sebaliknya jika mandat diperolehi oleh kaum Melayu maka kuasa politik itu tidak akan mampu dirasakan oleh kaum Cina seperti dahulu semasa MCA menjadi tulang belakang perjuangan untuk kaum Cina dahulu.

Justeru negara memerlukan kepimpinan yang berimej yang berlainan dari yang ada sekarang, baik dari pihak kerajaan mahu pun pihak pembangkang. Kita terpaksa memulakan politik baru yang membolehkan semua kaum tidak merasa ketinggalan dalam arus dan kuasa politik dan semua bidang kehidupan manusia yang tinggal dalam negara ini.

Dalam keadaan politik Melayu yang kian lemah, sudah timbul kesedaran yang Melayu perlu bersatu kerana orang melayu sudah tidak sanggup menahan cemuhan bangsa lain sekarang ini. Begitu juga lah bangsa lain sudah tidak lagi mampu untuk membendung perasaan tidak puas hati dalam keadaan politik kini.

Jika bersatunya Melayu maka ia akan membuktikan yang kuasa politik negara ini terletak ditangan Melayu dan pemimpinnya. Tetapi bolehkah Melayu itu bersatu dengan kepimpinan yang ada pada hari ini? Jawapannya tentulah tidak!, kerana pimpinan Melayu terutamanya dalam UMNO sudah hilang arah matlamatnya kerana mereka sudah membudayakan politik ampu mengampu dan bergantung kepada perut yang gondolan untuk berkuasa yang mengakibatkan perpecahan dikalangan pimpinan dan rakyat Melayu itu sendiri. Tetapi sebusuk-busuk melayu itu jika ia berkuasa ia masih ada terbau Melayu nya.

Mahu tidak mahu semua kaum mesti mengakui yang politik negara ini adalah bergantung kepada kaum Melayu jika mereka berpadu. Oleh yang demikian, jika ada usaha oleh bangsa Melayu yang berada dalam PAS, UMNO dan PKR, maka kedudukan dan kekuatan politik melayu itu akan tetap kekal menguasai politik tanahair kita ini.

Permainan ‘partisan politics’ sudah tidak lagi mampu untuk negara ini dikekalkan kerana masing-masing bangsa tidak mahu berkorban untuk kemahuan negara. Jika ini keadaannya dan tidak boleh di elakkan lagi maka perpaduan UMNO dengan PAS itu adalah satu usaha yang paling baik tetapi biarlah mereka yang melakukan jenayah politik dalam UMNO itu serta-merta berundur dan dicari pemimpin yang baru untuk melakukan pembaharuan siasah negara ini.

Saya secara peribadi merasakan yang lanskap politik tanahair akan berubah dengan pesatnya dengan keluarnya seruan lantang dari pemimpin DAP supaya PAS keluar dari Pakatan Rakyat. Apabila sudah hambur kata-kata seperti itu maka ia menunjukkan yang perhubungan dan penyatuan ketiga-tiga parti dalam Pakatan Rakyat itu tidak akan kekal dan akan berpecah dalam jangka masa yang agak deras.

Blog ini meramalkan yang Pakatan Rakyat akan berbentuk lain tanpa PAS di dalamnya. Jika itu berlaku maka niat dan hasrat Pakatan Rakyat untuk duduk di Putrajaya hanyalah mimpi disiang hari sahaja. Mungkin ramai ‘polical novis’ tidak bersetuju dengan pandangan ini, tetapi itu tidak mengapa. Masing-masing perlu melalui hakikat ini dalam PRU yang akan datang sebelum yakin dengan apa yang saya katakan ini.

Itu sebab saya ulangi, jika mereka dalam DAP dan parti-parti berbangsa bukan Melayu yang lain mahu merasakan nikmat bersama berkuasa, wajar berfikir untuk menurunkan ego masing-masing dan bersama-sama melalui proses perubahan bagi mewujudkan politik dan siasah yang baru bagi negara ini. Jika sekarang ramai ahli-ahli parlimen sedang melakukan lobi melobi dikalangan mereka dalam isu hudud, mereka juga sepatutnya juga lobi melobi untuk memilih kepimpinan baru negara bagi mendapatkan ‘ambience’ baru dalam politik negara ini.

Sekali lagi blog ini mengulangi, ‘we need to start new politics urgently’ sebelum terlambat. Jangan dilengah-lengahkan.

11 comments:

Anonymous said...

Anjing dgn anjing selalu bergaduh antara satu sama lain. Bila anjing berhenti bergaduh ? Jawapannya ialah bila mana babi melintas maka kedua2 anjing tadi bersatu mengejar dan mengerjakan babi tadi. ... itulah budaya melayu yg mungkin akan berlaku ... Fikir2kanlah wahai melayu yg sejak kecil lagi telah dikhatankan. ingatan dari Fadly Klang.

Jason Mah said...

PAS atau UMNO harus capai kata sepakat dari instituisi raja-raja melayu terlebih dahulu sebelum ia dikemukan diperingkat nasional. Hudud bukan hanya di Kelantan sahaja. Perlaksanaan hudud harus di-iktirafkan oleh 9 negeri yang berkuasa mutlak atas hal-ehwal islam.

tebing tinggi said...


Persefahaman dan perpaduan kaum dalam parti politik adalah sesuatu yang tidak kekal dan rapoh , jika asas perpaduan kaum itu tidak wujud dan makenisma perpaduan dan persefahaman tidak ditngani.

Kalau kita mengatakan yang pelbagai bangsa bolih mendapat kesefahaman hanya dengan gabongan dan kecendrongan politik adalah sesuatu yang amat cetek.

Pesefahaman dan penyatuan bangsa juga tidak akan telaksana hanya dengan "slogan" perpaduan dan kenegaraan ,sedangkan asasnya kapada perpaduan dan penyatuan tidak pernah dititikberatkan yang seharusnya bermula dari awal kehidupan ,bukan bermual dizaman dewasa dalam gabongan parti politik ,seperti banyak ditekankan.

Tidak akan wujud satu Masyarakat Malaysia yang bersatu, sekiranya diantara mereka tidak mengenali dan bolih berintraksi diantara satu dengan lain ,seperti yang terdapat sekarang ini dimana perpaduan dan penyatuan disogokan dialam kesedaran bepolitik . Usha ini adalah sia-sia seperti beusha mencamporkan minyak dengan air.

Sistem pendidekan kebangsaan dalam satu sekolah adalah langkah terbaik ,walaupon tidak menjamin seratus peratus , kerana persefahaman dan perpaduan wajib bermual dari awal ,bukan diperingkat mengenal politik dan dengan memainkan slogan-slogan sahaja.

Parti berasaskan kaum dan bercirikan kaum akan tetap wujud selagi wujudnya sistem pendidekan vernacular yang becirikan kaum ,walaupon apa juga usha dibuat melaluai pendekatan politik,akan jadi sia-sia dan bukan satu jaminan kapada impian Malaysian Malaysia.

Aden nak pegi tengok kobou Den dulu, takt gadoh pulak robut rumput. Kobou dongan kobou pon bulih sallah paham.

Anonymous said...

We have been effectively segregated, disconnected, at loggerhead, disenfranchised for us to be able to be ever united again to do good anymore......we are fast approaching the lowest ebb of decency, sanity and truth....

We have to go down 'the drains' before HE lets us to bounce back up.....with His's only accepted way......through His Chosen One....The Imam and the return of Al Masih Isa.

THIS IS SUNATULLAH!!

sincerely,

Gheng lama

Suffian said...

Bilangan kaum Cina dinegara kita sudah tidak seramai bilanganya semasa tahun2 kemerdekaan. Lihat saja berapa ramai anak Cina dalam pasukan bolasepak & hoki Malaysia. Kalau kaum Cina berjaya menguasai politik negara dgn jumlah yg mereka ada skrg, tersangat malu lah kita orang melayu. Yang merisaukan saya ialah bangsawan2 & politikus2 Melayu yg sanggup ambil rasuah dari kaum bukan melayu , maka jadilah kita macam yg berlaku di Mesir.
Di dalam melaksanakan Hudud di negara kita, rasanya kaum Cina & bukan Melayu bukanlah halangan utama. Halangan paling utama adalah orang macam Nur Jazlan beserta species2nya. Nur Jazlan cakap jika Hudud itu baik, nenek moyang mereka telah melaksanakannya sejak dahulu lagi.
Di akhir kalam Pak Aspan seolah memberi harapan kpd PR...untuk suatu politik baru negara kita. Tkasih.

Anonymous said...

Politik baru ialah berkenaan sama ada pemimpin adalah macai Amerika Syarikat atau macai Republik Rakyat China

Anonymous said...

Apa salahnya melaksanakan Hudud di Kelantan. Yg peliknya Cina dan kafir Kelantan tak bising pun tp Cina dan Paria serta Kafir dari Penang Selangor Sabah Sarawak yg memekak menyalak. Cina Paria buat sekolah sendiri guna bahasa sendiri yg mengagungkan Tanah Besar tadak Islam bisingpun... bila Islam nak laksanakan hukumnya kuat pulak menyalak. Hudud untuk orang Islam. Orang Cina Paria kafir nak tunggang arak ka nak zins ka nak judi sampai jual anak bini ka... teruskanlah. Kafir tetap gaya hidup kafir . Islam tak halang. Perlembagaan yg ada sekarang ni dirangka oleh Yahudi... Lird Reid... dah yg setuju tu pun belajar di London dgn Yahudi tu. Jadi tak salah untuk kuatkuasakan Islam sebagai Agama Rasmi Malaysia. Tp Islam ambik maslahah umum jugak... tak buat semua negeri. Cuma nak laksana di Kelantan. Buat apa Kafir & seumpamanya nak kacau. Setiap Muslim Mukmin idamkan Syahid!!!

Anonymous said...

Setuju sangat PAS keluar dari PR. Cabaran DAP perlu disahut secara serius. DAP bukan hanya menghina PAS tetapi Islam secara khususnya. InsyaAllah... pasti ada hikmahnya bila Allah tunjukkan perangai sebenar Si Loke Cina Seremban ni ... pastu disokong pulak MP Melayu Raub. Renungkanlah. DAP tidak menentukan masa hadapan Islam seperti mana juga UMNO. UMNO=DAP... berjuang untuk bangsa sendiri. DAP hanya untuk Cina.. bangsa lsin tempelan sahaja. Dah terbukti dlm sejarah dunia bhw Cina takkan sudi berkongsi dgn bangsa lain. Jika berkongsi pasti ada muslihatnya. Saya cukup yakin walaupun DAP nampaknya berseteru dgn MCA secara politiknya; tp dalam diam mereka bersatu. DAP/MCA/GERAKAN adalah adik-beradik yg kuat ikatan kecinaannya!

Anonymous said...

Peristiwa 13 may perlu dijadikan pelajaran kpd oemimpin sekarang. Jika berlaku aemula bagus juga setidak2nys pemimpin sekarang belajar bagaimana nak jadi pemimpin baik.

maae said...

Setuju sekali jika SEMUA MELAYU BERSATU. Umno, Pas dan Pkr. PRU 14 perlukan persefahaman penuh demi mendapatkan kembali landasan kukuh bangsa Melayu.

Melayu berpecah untuk apa ? Sudah masa kita TOLAK segala perbuatan mungkar terutama fitnah, tikam belakang dan berbunuh sesama sendiri. Masih tidak nampak siapa ketawa dan untung besar ? Malaysia tidak boleh di kristiankan, di buddhakan atau di hindukan. Apatah lagi di atheiskan dalam bentuk sekular dan liberal.

Malaysia dan Melayu tidak boleh di pisahkan dari Sunnah Rasullullah SAW yang betsandarkan Al Quran. Jika kita semua patuh kepada Allah SWT, manfaat dan ganjaran dari NYA sentiasa berhikmah dan berbaloi-baloi. Menghayati Jalan Lurus Yang Benar....

Buang tuhan To' Pek Kong yang di agong-agongkan! Ingat Firman Allah SWT. Jangan jadikan kafirun ( termasuk orang Islam yang melakukan dosa maksiat / dosa memecahkan ummah) menjadi pemimpin kita.

Nyata nya kaum cina berkuasa seketika senario 13May69 ! ( Blog sdr Mazidul ada paparkan jika malas sangat mencari rujukan ) Apabila mereka mendapat kuasa dalam sesingkat waktu, ramai Melayu di anyam ( bunuh dan di siksa ) dan di provokasi sehingga simbolik penyapu besar ingin di sapu, di suruh masuk hutan ! Ini KEBENARAN sejarah terakam. Tiada siapa berhak menafikan.

Kerana apa saya berkata begini ? Setelah jus soli, melebihi jangkawaktu lima puluh tahun, sikap kafirun memusuhi dan menghina Melayu semakin kuat membara dan ketara - ramai berpendidikan tinggi pula!! Kesian teramat sangat - kerana sikap tebal membenci tidak di hapuskan demi kesejahteraan berbangsa di Malaysia / Tanah Melayu ini.

Tiada satu bangsa di dunia begitu angkuh dan sombong seperti kaum cina Malaysia - menjadi teramat rasis, cauvinis, mengaku tertindas dalam kemewahan, konon di diskriminasi tetapi mereka punya perniagaan besar-besaran, milik kereta dan harta mewah bernilai pasaran, anak-anak yang mampu di didik tinggi kemudian di ajar menyanggah kerajaan, malah sikap mengangkat komunis setaraf Mao TzeTong secara diam sebagai fahaman yang benar di selindungkan di bawah slogan demokrasi - suka bersifat vernakular, mengasing kehidupan dari arus perdana, penafian atau denial syndrome dalam apa jua bentuk, cuba mengubah sejarah Tanah Melayu, menyalahkan apa sahaja kepada Melayu - contoh biasa sebagai rasis, mengangkat tokoh komunis sebagai hero dan sikap tidak mengiktiraf Pahlawan / Pejuang / Satria dan Kerajaan Melayu... tanya kah sejarah negara kita - jawapan pasti, " wa tatak taau " (terlalu banyak jika hendak di nyatakan)

Kesedaran mesti bermula dari anak-anak Melayu. Perjuangan kita tidak akan selesai hingga akhir ayat kerana masih banyak duri menusuk daging-daging kita termasuk melayu luncai dan mendaliar. Sekurang-kurang nya Pak Pandir punya angan-angan, cuma terlebih...

Bersatu Teguh Bercerai Roboh ( terlalu ramai anak-anak Melayu kini tidak memahami kias bahasa, peribahasa, simpulan bahasa, sajak, syair dan prosa - Salah siapa menjadikan mereka buta hati dan buta mata ? Salah UMNO juga ke ? )

Itu kenapa kita mencebik sesama sendiri....

Anonymous said...

Kalau Pas bergabung dengan Umno, Pas hanya akan ditendang Umno apabila parti itu kuat semula. Semenjak penubuhan Pas sudah beberapa kali Pas dan Umno bergabung, tetapi tidak sebab ia akan ditendang Umno jua akhirnya. Adakah Pas masih ingin berkerjasama dengan parti yang bermuka-muka atau parti yang setia dengan persahbatan sungguh pun terdapat perkara yang menjadi pertentangan.

Wak