29 June 2016

Kalau dah 'toman' letakkan mahkota di kepalanya pun ia tetap 'toman'

Kata orang tua-tua di Negeri Sembilan untuk meletakan seseorang ditempatnya, ada satu pepatah yang selalu kita dengar dimasa yang lama dahulu. Perpatah itu berbunyi  ‘Kalau dah toman tu letak mahkota dikepalanya pun ia tetap toman’. Istilah ‘toman’ ini merupakan istilah yang dikatakan kepada manusia yang rendah darjatnya malahan ia lebih rendah dari perkataan yang semua orang pernah mendengarnya iaitu, sengkek.

Ia selalunya diberikan kepada manusia yang mempunyai peribadi yang terlalu rendah dan tidak layak untuk diberikan tanggungjawab yang besar, kerana orang yang dalam kategori ‘toman’ ini tidak akan melakukan perkara-perkara yang baik samada kepada dirinya sendiri atau pun kepada masyarakat. Malahan perbilangan ini ditambah dengan berbunyi begini: ‘jika yang berdarah Raja itu jika ia menjadi seorang tukang sapu sampah pun ia tetap Raja’.

Jika kita fikir dan dibandingkan dengan kepimpinan pula perbilangan tentang ‘toman’ ini amat relevan sekarang ini. Kita sering melihat ramai pemimpin yang bertaraf ‘toman’ ini diberikan tanggungjawab besar sedangkan tempat itu bukannya tempat untuk mereka. Itu sebabnya mereka menjadi pemimpin yang tidak betul kerana mereka ini tidak mempunyai moral dan boleh menghalalkan perkara yang haram. Malahan tidak kurang yang mengharamkan perkara-perkara yang halal.

Seseorang ‘toman’ ini boleh kita berikan tanggungjawab besar seperti untuk memimpin misalnya (yang diibaratkan sebagai meletakkan mahkota di kepala mereka), tetapi mereka tetap ‘toman’ yang rendah taraf nya di sisi masyarakat. Mereka akan menjadi takbur dan angkuh dan berbuat apa-apa yang mereka suka kerana mereka telah diberikan pangkat atau mahkota di kepala mereka sedangkan mereka tidak layak untuk dimahkotakan. Mereka akan melakukan semuanya perkara yang mungkar seperti rasuah serta menyalah gunakan kuasa dan sebagainya.

Mereka tidak akan ada perasaan malu kerana mereka adalah ‘toman’ atau sengkek tadi. Sikapnya, perangainya dan peradaban mereka adalah sengkek atau ‘toman’ tadi. Apabila tidak bersetuju dengan pengkritik mereka si pengkritik akan dibinasakan dan dihukum mengikut hawa dan nafsu mereka sahaja. Yang salah menjadi benar dan yang benar menjadi salah kepada mereka. Mereka lebih cenderung untuk melaksanakan hukum rimba. Mereka yang dalam kumpulan ‘toman’ ini tidak ada 'gentlemanship'nya.

Tetapi di sebaliknya yang mempunyai budaya atau berdarah raja tidak seperti ‘Toman’ tadi. Tunku Abdul Rahman misalnya tetap bertaraf dan berdarah raja walaupun beliau semasa dalam persaraan nya tidak mempunyai apa-apa harta yang diambilnya semasa memimpin negara. Hidup nya kembali seperti orang biasa dan beliau tidak merasa rendah diri walaupun beliau duduk dalam rumah yang usang yang saya selalu bertandang semasa beliau masih hidup dahulu. Tunku tidak merasa rendah diri kerana beliau terdidik dengan baik oleh keluarga beliau. Beliau tidak mempunyai perasaan rendah diri kerana beliau tahu beliau telah berbuat banyak jasa kepada rakyat jelata dan generasi beliau.

Tunku tidak menggunakan jet-jet peribadi atau eksekutif yang mahal-mahal tetapi beliau tetap tinggi di mata masyarakat dan rakyat jelata. Pakaian beliau simple, makanan beliau pun simple dan mudah dan cara hidup nya amat sederhana seperti rakyat biasa. Kata perpatah 'ular itu jika menyusur akar tidak akan hilang bisanya'.

Semasa mangkatnya keluarga beliau dihujani oleh ucapan-ucapan takziah dari seluruh dunia tanpa henti-henti. Beliau tetap segar dalam ingatan pemimpin seluruh dunia, malah semasa hayatnya Ratu Elizabeth mengambil kesempatan untuk menziarahi beliau secara peribadi semasa ratu itu melawat negara kita. Begitu tinggi sekali pandangan Ratu itu terhadap Tunku.

Apa yang penting adalah nilai hakiki seseorang itu. Apapun keadaan beliau, Tunku tetap merupakan seorang yang amat besar dalam sejarah negara dan dunia. Beliau tidak perlu menaiki jet-jet eksekutif semasa persaraan beliau dan tidak ada rekod pergi membeli belah secara besar-besaran walaupun beliau adalah pemimpin negara dan berdarah raja pula. Maka sesuai lah dengan perbilangan jika seseorang itu bermaruah dan bernilai tinggi ia tetap dipandang tinggi dan dihormati.

Maka perbilangan tadi, jika ia berdarah raja walaupun hidup secara sederhana beliau tetap raja. Jika sesiapa sahaja di kalangan pemimpin mempunyai jiwa yang besar dia tidak akan merasakan yang dia itu rendah darjat nya jika tidak hidup dalam kemewahan dan jet-jet serta kehidupan yang penuh glamor yang tidak ada batasnya. Beliau itu tetap seperti raja dan dihormati masyarakat.

Malah ramai pemimpin dunia yang mempunyai moral yang tinggi tetapi cara hidupnya seperti rakyat biasa. Perdana Menteri Singapura dan Presiden Indonesia misalnya hanya menggunakan penerbangan negaranya sahaja dalam perjalanan mereka keluar negara untuk melakukan lawatan rasmi.

Kini di negara kita pemimpin utama kita menggunakan jet-jet mewah untuk terbang seantero dunia. Malahan bukan beliau sahaja yang menggunakan jet-jet mewah, isteri pun menggunakan jet-jet mewah diatas belanja rakyat jelata. Pemimpin seperti ini tidak dapat menerima hakikat bahawa nilai seseorang pemimpin itu bukan kepada jet nya atau pakaian dan rumah yang seperti istana, tetapi ia terletak kepada sifat dan mentaliti seseorang itu.

Naiklah jet-jet semewah mana pun orang ramai tetap melihat dari segi nilai dan moral seseorang itu. Seseorang yang di letakkan bukan pada tempatnya sentiasa akan melakukan dan berlagak sumbang. Mereka ini ibarat 'sikudung mendapat cincin dan siberuk mendapat bunga' lagak mereka. Hidup penuh dengan kekayaan tapi jiwa mereka fakir dan melunaskan kehidupan mewah mereka di atas kesengsaraan rakyat jelata.

Maka betul lah seperti perbilangan lama yang saya sebut itu, jika ‘toman’ kita letakkan mahkota di kepala mereka pun mereka tetap ‘toman’.

13 comments:

Anonymous said...

Semasa Tunku krisis dengan Tun banyak jugak Tunku hentam tun (mungkin terpengaruh gula gula team B) tapi Tun tak pernah jawab atau pulang paku buah keras.Hormat kepada Tunku dan jasa nya mengatasi segalanya.Ini baru kena cuit dengan pengundi kaum cina dah perasan...macam dah tak ada esok.walhal depa tu geletek sikit ja.PRU14 bakal penentu.

Anonymous said...

Maksud toman dalam loghat negeri sembilan adalah kawan
Maksud koman dalam loghat negeri Sembilan adalah sama dengan artikel diatas ,iaitu haprak

labu labi said...

Ada yang terasa hati ngan artikal ni... Cian dia..

Anonymous said...

INI DINAMAKAN DAJAL .. YANG HARAM JADI HALAL ...YANG HALAL JADI HARAM..
DUNIA SUDAH SAMPAI -PENGHUJUNG

politik tua said...

Anon 29 the June 2016 05:46,

Apa yang disebut oleh Tuan AA tentang krisis Tunku dengan Mahathir bukannya semasa krisis team A dan Team B. Mungkin sdr masih muda dan tidak ingat apa yang Dr Mahathir lakukan kepada Tunku pada tahun 1969 dahulu.

Check betul-betul fakta anda, okey?

Hj Rahim, Tampin said...

Kata-kata pak AA lembut tetapi amat berbisa. Kepada sesiapa yang terkena amat pedih mendengarnya. Tetapi jika diambil secara positif elok masing-masing memandang ke dalam dan mengenali diri kita sendiri.

Terima kasih pak Aspan

Anonymous said...

Dgn Tun menekan agar Tunku bersara dapat menyelamatkan Tunku Dari aib yg lebih besar kerana gagal mentadbir negara dgn bail dipenghujung 60an.

politik tua said...

Anon 20:56,

Saya dari Kedah dan saya tahu keadaan sebenar nya. Dr Mahathir marah dengan Tunku kerana beliau kalah dalam pilihanraya 1969. Lagi pun Dr Mahathir marah dengan Tunku kerana isu ISA. tetapi akhirnya Mahathir sendiri menggunakan ISA untuk menyelamatkan beliau. Lagi pula Mahathir adalah conduit Tun Razak untuk digunakan bagi membuat Tunku berhenti karena Tun Razak tidak sabar untuk mengambil alih. Itu sebabnya Mahathir dibawa kembali ke dalam Umno setelah Tun Razak mengambil alih kuasa.

Lagi pun Yunku dan Dr Mahathir mempunyai sifat yang berbeza, seperti apa yang disebut oleh tuan AA di atas. Seorang Raja dan seorang lagi itu seperti yang disebut penulis dalam artikel ini.

Ada faham?

politik tua said...

Apa aibnya Tunku itu anon? Kalau belum dewasa semasa krisis itu berlaku elok duduk tepi saja.

Quantum Metal Consultant said...

Era Tun dan Tunku, sejarah mencatat dari segi dan sudut yang tidak sama menjadi versi yang berbeza.

Lebih penting, apa sejarah yang sedang diukir Najib dan apa peranan rakyat (?)
PRK Kuala Kangsar dan Sungai Besar menjadi saksi rakyat menerima budaya rasuah sebagai normal dan tiada hukuman perlu dibuat.

Rasuah hanya dikenakan kepada musuh tetapi halal untuk golongan sendiri.

Anonymous said...

Memang benar apa yang dinukilkan oleh bloger ini bapak toman mestilah melantik anak toman mana bapak haruan memilih anak toman untuk ditakhtakan ,kalau haruan dilantik habis anaknya dimakan macam kata bidalan haruan makan anak jadi kita faham sendirilah toman-toman semua telah dikujam dengan dedak yang bervitamin akan tidak tersedak bila dimakan.

Anonymous said...

maksud "toman" dalam loghat n9 adalah pembantu atau pengiring dari kaum asli. Dalam bahasa lama "toman" adalah "budak suruhan". Dalam hikayat lama ia terkenal sebagai Awang Selamat kalau lelaki dan Si Kembang Cina kalau perempuan......belum disuruh sudah pergi, belum dipanggil sudah datang

Anonymous said...

Itu teman yg telah di NS kan..jadi toman. Apa yg pak Aspan katakan ni.."toman" yg lain...bkn dari perkataan teman. Arwah abah dulu sllu guna "toman" ni.