05 January 2007

23. Pemimpin glamour

Hari ini sudah lima hari kita melalui tahun 2007. Kedatangan tahun baru kali ini tidak ada apa-apa yang memberi kita perangsang untuk menaikkan taraf kehidupan seperti empat lima tahun yang lalu. Yang hanya rakyat dapati ialah kenaikkan bayaran tol selain dari kenaikkan harga keperluan yang semuanya membebankan mereka. Rakyat tidak tahu lagi hendak mengadu pada siapa. Hendak mengadu kepada kerajaan, sudah mustahil. Belum pun sempat kita hendak mengadu, kerajaan menambah lagi beban rakyat dengan menaikkan harga petrol dengan kadar yang begitu tinggi.

Di Johor, banjir melanda begitu ganas sehinggakan ianya merupakan banjir yang terbesar dalam seratus tahun, dan setakat ini telah mengorbankan lima belas nyawa. Ia menenggelamkan hampir tujuh puluh peratus negeri tersebut, dan rakyat begitu tertekan dengan malapetaka ini. Ramai rakan-rakan telah ke Johor untuk membantu kenalan-kenalan yang terlibat dalam banjir tersebut setakat mana yang termampu, untuk membantu pihak berkuasa menangani kesempitan rakyat negeri itu. Walaupun sekecil mana pun bantuan yang diberikan ia tetap di hargai oleh mangsa banjir itu. Kecil tanda bersama besar tanda berada.

Malah ramai di antara kawan-kawan saya yang sepatutnya pergi bercuti telah membatalkan hasrat mereka kerana merasa begitu bersalah untuk bersantai ke luar negara sedang rakan-rakan mereka di Johor sedang menghadapi malapetaka besar.

Hanya pemimpin besar kita sahaja yang tidak mampu untuk membatalkan hasratnya untuk bercuti kerana sikap tidak prihatin kepada masalah rakyat di Johor. PM kita hanya balik sehari dari luar negara dan terbang semula untuk bercuti sehinggalah ke hari ini. Ini sudah cukup untuk membuktikan bahawa pemimpin kita ini bukan pemimpin yang tulen. Beliau bukan pemimpin rakyat. Beliau tidak selesa bersama rakyat tatkala rakyat berada dalam kesusahan. Memang kita tidak nafikan bahawa berada di Australia ataupun di Turkey tentu lah lebih seronok daripada berada bersama-sama rakyat yang sedang dilanda banjir.

Glamour…glamour…..glamour….. seolah-olah tidak ada masa yang lain untuk bersantai. Dia tidak mampu untuk menangguhkan percutiannya seolah-olah sudah tiada lagi hari esok baginya. Sikap Abdullah Badawi sudah berubah dalam sekelip mata daripada manusia yang dikatakan baik kepada seorang pemimpin yang tidak langsung mempunyai jiwa rakyat. Beliau bersikap rakyat berjiwa raja.

Teringat pula saya kepada nasihat seorang tua di kampung saya semasa saya remaja dahulu, “kalau dapek pangkat, jangan jadi macam sakai dapek padi, botanak siang dan malam. Kalau dapek kuaso, jangan pulak toloncek ko sini dan toloncek ko sano….malu!! Kito ghaso kito hebat tapi tak soda oghang ghamai menyampah!!” kata atuk itu. Walaubagaimana pun sehingga ke hari ini saya tidak berpangkat, tidak bernama dan tidak bergelar.

Kalau dinilai nasihat ‘atuk’ tadi, memang sesuai diberikan kepada pemimpin kita ini. Agaknya memang begitu sifat seorang yang baru merasakan nikmat. Kita bercuti apabila telah penat bekerja. Tetapi pemimpin kita ini, kita tidak tahu pun apa kerja yang telah dibuatnya. Kerja tidak seberapa cutinya yang lebih. Tetapi kita kena ingat, kalau hendak glamour pun jangan sampai ketahap kufur nikmat. Ada hadith yang di riwayatkan oleh Baihaqqi yang Nabi kita amat benci kepada manusia yang kufur nikmat. Marilah kita berdoa agar kita semua dan pemimpin Hadhari ini tidak tergolong ke dalam kumpulan orang yang kufur nikmat.

Bukan sedikit kesusahan yang dihadapi oleh rakyat Johor. Memang tidak patut PM pergi bercuti waktu ini, dan ramai rakyat Johor berkecil hati kerana orang Johor lah selama ini yang memberikan sokongan yang kuat kepada beliau. Sepatutnya inilah waktunya untuk beliau menunjukkan perhatian kepada kubu kekuatannya itu. Rakyat hanya dianggapnya seperti ‘dahan bongkok’, digunakan untuk kera-kera dan monyet -monyet meniti. Itu sahaja gunanya kita semua ini kepada pemimpin kita.

Dari contoh yang ditulis ini sudah mencukupi untuk menilai siapa sebenarnya Abdullah Badawi. Rupa-rupanya Pak Lah ini memang pandai membaca hati orang melayu . Dia tahu orang melayu akan menyokong mana-mana pihak yang menipu mereka, termasuklah oleh pemimpin partinya sendiri. Itulah sebabnya kita semua sentiasa ditipu dengan bermacam-macam helah termasuklah menggunakan agama suci kita untuk kepentingan peribadi mereka. Dalam pada itu rasuah dan penyalahgunaan kuasa tetap terus subur di dalam negara kita.


WASSALAM.


1 comment:

The Truth said...

BATU TALAM-BATU NISAN UTK KHAIRY.

K.J menantu hantu badawi bakal mengetuai kempen UMNO dalam pilihanraya kecil Batu Talam di Raub Pahang pada 28 Jan 2007. PAS telah melontarkan isyarat sebagai medan utk memanaskan badan dan berazam untuk mengurangkan majoriti UMNO.PAS memilih utk bersikap underdog walhal sebenarnya merupakan sindiran tajam utk UMNO khususnya Qarun Khairy. Badawi tidak mempunyai pilihan selain anak menantunya utk mengetuai kempen pilihanraya kecil ini dan itu tidak menghairankan kerana Badawi sememangnya memegang konsep Kepimpinan Keluarga (Family & Co) dalam jentera pentadbirannya.

Persoalannya apakah strategi dan isu yg bakal dimainkan oleh imam besar hadhari ini.
Jawapannya sudah diketahui umum “saya belum terima laporan dan saya tak tahu”.Jawaban bodoh ini memang telah diketahui rakyat dan rakyat juga mengetahui Badawi hanya menjadi burung belatuk kepada seekor beruk hitam iaitu menantunya khairy.Rakyat mungkin kurang sedar badawi sebenarnya telah dihinggapi “senile dementia” sejenis penyakit nyanyuk disebabkan faktor peningkatan umur dan ini dicirikan dgn simptom-simptom seperti kegagalan mengawal pembuangan air kencing “incontinence of urine”.Disebabkan itulah PERDANA MENTERI MALAYSIA KE-5 yang cemerlang,gemilang dan temberang ini terpaksa memakai lampin (pampers) kerana kencingnya sentiasa berciciran.

Beruk hitam Khairy sebenarnya adalah master minds dalam segala sepak terajang politik yang membawa bala dan kemarahan Tuhan dalam era badawi ini.Rakyat buat seketika agak terpana sedikit dengan penampilan hitam berkilat beruk Khairy ini.Kemunculannya secara tiba-tiba dalam usia muda dalam hiraki tinggi kepimpinan UMNO membuat rakyat terlopong dan ternganga ditambahkan pula dengan war-war memiliki sijil tinggi dari oxford .Kemunculan bak jembalang dan dimomokkan pula dengan segala kuasa ditangan menjadikan rakyat marhain menjadi sedikit gerun dan takut yg sebenarnya tidak bersebab,kerana yg paling takut terhadap siberuk ini adalah hulubalang-hulubalang bapak mertuanya yang terdiri daripada menteri-menteri korup yang mempunyai angan-angan untuk kekal dalam jawatan seumur hidup dan mempunyai moto segala titah patik junjung.

Rakyat marhain khususnya rakyat di Batu Talam tidak perlu gusar dan resah diatas segala kuasa yang dimomokkan oleh siberuk hitam ini.dan tidak ada makhluk yang sentiasa bersikap begitu melainkan DAJAL. Pada realitinya siberuk Khairy hanyalah seorang budak berhingus yang diberi pistol oleh babaknya yang nyanyuk yang disangkanya pistol mainan. Oleh itu menjadi tanggungjawab besar rakyat Batu Talam untuk merampas pistol itu dari budak kurang akal dan berhingus ini dan menyedarkan bapanya bahawa beliau sebenarnya telah HILANG KAWALAN DAN TIDAK LAYAK LAGI UNTUK MENJADI PM LEBIH DARI SEPENGGAL.

http://thetruthblogspotcom.blogspot.com/