21 February 2007

43. Lain hulu lain parang, lain dahulu lain sekarang (bahagian 2)

Dalam dekad tujuh puluhan UMNO dan pemimpinnya sangat di hormati oleh rakyat semua kaum kerana ketelusan dan keikhlasan pemimpin sangat mudah dirasakan oleh mereka.

Penggubal dasar bekerja kuat dan tekun maka pelaksana dasar juga mengikut langkah pimpinan untuk bekerja kuat untuk menyempurnakan segala keputusan kerajaan dengan ikhlas.

Jentera jentera kerajaan begitu gigih bekerja dan saya masih teringat Jabatan Penerangan begitu aktif memberi penerangan di kampung-kampung untuk memberi penerangan kepada rakyat tentang sesuatu projek yang melibatkan mereka.

Rakyat merasakan mereka terlibat bersama didalam satu-satu pelaksanaan dasar dan mereka merasa mereka di ajak bersama didalam proses membangunkan negara.

Kepimpinan YTM Tunku, Tun Razak dan Datuk Husein adalah kepimpinan yang tinggi magnamitinya dan mereka tidak ada perasaan rendah diri, seperti takut dijatuhkan oleh kepimpinan yang lain.

Jika ada pun perasaan tidak puas hati rakyat takala itu pemimpin sanggup menguindurkan diri seperti yang di lakukan oleh YTM Tunku dan Datuk Husein Onn.

Semasa itu pucuk pimpinan tidak berlumba-lumba untuk memecah rekod menjadi PM yang paling lama atau sikap bebangga-bangga dengan kejayaan masing-masing.

Penggubalan Dasar Ekonomi Baru(DEB) telah di tentang oleh media-media asing dengan begitu hebat dan menuduh Tun Razak dan barisan kabinetnya bersikap tidak adil kepada bangsa-bangsa asing dan hanya menumpukan kepada prmbangunan bangsa melayu.

Tetapi di dalam negara kita, bangsa-bangsa bukan bumiputra menerima DEB dengan senang hati kerana mereka faham yang perpaduan itu hanya boleh dikecapi dengan penghapusan kemiskinan tanpa mengira kaum serta menghilangkan pengenalan sesuatu kaum itu melalui fungsi ekonomi mereka.

Pemimpin dan rakyat seiring dan sejalan didalam usaha melebarkan rakyat kelas menegah dengan mengurangkan perbezaan pendapat diantara yang berada dan tidak berada.

UMNO pula jelas telah mengambil sikap untuk membentuk ratusan ribu bumiputra untuk menjadi ‘millionaire’ dan tidak bertindak untuk menjadikan tujuh lapan orang ‘billionaire’.

Pemuda pimpinan Datuk Harun Idris, telah menjadi pendesak dan Pemuda UMNO memainkan peranan yang begitu effektifdalam pelaksanaan DEB.

Saya yang begitu muda semasa itu dilantik didalam beberapa biro Pemuda UMNO dan saya masih ingat kami telah menjelajah keseluruh negara untuk memastikan syarikat-syarikat besar mengambil bumiputra bekerja di perengkat pengurusan syarikat mereka.

Saya berpengalaman pergi ke syarikat IBM, Nestle, Dumex dan banyak lagi untuk membuat siasatan dari jabatan ‘Human Resource’ mereka untuk mempastikan syarikat-syarikat tersebut menambah pegawai-pegawai pengurusan ke peringkat 30 peratus sebagaimana yang telah di tetapkan oleh DEB.

Setiap pengurus atau pengarah HR syarikat-syarikat tersebut memberikan layanan baik dan bersetuju untuk menambah bilangan bumiputradi dalam peringkat pengurusan mereka.

Syarikat-syarikat yang kami temui itu akan memberikan lapuran kepada biro penyertaan bumiputra Pemuda UMNO apabila mereka mengambil setiap bumiputra di dalam syarikat-syarikat mereka.

Pemimpin UMNO khususnya pemuda adalah ‘hands on’ terhadap isu isu dan terus sahaja mengambil tindakkan untuk menyelesaikan segala msalah dan tidak hanya ber RETORIK seperti pemuda hari ini.

Maka itulah sebabnya pemimpin UMNO sangat di hormati oleh rakyat semasa itu.

Sekarang keadaan berlainan: ramai rakyat yang sakit mata melihat pemimpin-pemimpin kita apabila terserempak di dalam kedai-kedai makan atau dimana-mana.

Mereka bersikap prejudis yang tinggi terhadap pemimpin kita dan tidak memberikan pandangan yang tinggi lagi.

Mereka melihat UMNO sebagai perosak dan hanya membawa negara kearah kejatuhan.

Saya sambung tulisan ini dua tiga hari lagi…………………AspanAlias

3 comments:

Husin Lempoyang said...

Within 60 years span of 1946-2006, we fought and we are nearing to blow everything that we had achieved.

I hope this piece will not end into an avalanche of blame. It must end with many lessons to be learned.

Despite the pathetic situation, there is still hope. Our struggle through our blog must not end in vain.

Anonymous said...

9uQVR4 The best blog you have!

Anonymous said...

wI15rZ write more, thanks.