11 June 2011

PAS terus bergerak, UMNO terus berarak

PAS sudah seminggu menyempurnakan muktamar tahunannya. PAS sedang bergerak untuk melaksanakan segala keputusan yang diputuskan dalam muktamar itu. Kita sedang menjadikan isu kepada hanya satu perkataan iaitu ‘negara berkebajikan’. Isu ‘negara berkebajikan’ itu sedang menjadi gendang untuk pihak BN mengambilnya sebagai isu yang sedang diperdagangkan untuk mendapat sokongan rakyat.

Kita masih lagi mengambil membidas dan memandang usaha pihak lain untuk mendapat sokongan, bukannya dari usaha yang menyedapkan selera rakyat. Di dalam usaha melaksanakan kehendak Islam maka PAS telah memilih jalan untuk menjadikan negara sebagai negara berkebajikan jika mendapat mandate dari rakyat. Kebajikan rakyat merupakan komponan besar di dalam usaha untuk mengaddinkan kehidupan kita kerana Islam itu sendiri adalah cara hidup..

PAS tahu yang ini akan menjadi isu yang akan digembar-gemburkan oleh musuh politiknya tetapi PAS sudah terlalu biasa dengan kutukan serta penghinaan pihak musuhnya itu, jadi isu negara berkebajikan yang dimainkan oleh musuh politiknya merupakan satu lagi isu yang digunakan untuk meraih sokongan sambil berharap rakyat akan menolak PAS di dalam pilihanraya itu. Itu biasa dalam politik dunia ketiga ini.

Tetapi saya merasakan rakyat telah pun membuat keputusan. Yang telah mengambil keputusan menyokong PAS dan sekutunya tetap akan menyokong PR. Kepada mereka yang menyokong kita tetap akan menyokong kita. Keputusan nampaknya ‘predictable’ tetapi yang akan menentukan pihak yang akan berjaya ialah kumpulan yang Duduk Atas Pagar (DAP), dan kebanyakan di antaranya ialah dari kumpulan pengundi muda terutamanya yang akan mengundi buat kali pertamanya.

‘Connectivity’ dengan kumpulan ini merupakan usaha yang wajib bagi kedua-dua belah pihak kerana kepada rakyat yang telah mengundi beberapa kali dalam hidup mereka keputusan sudah puan diambil pihak mana yang akan mereka sokong.

BN yang selama ini mendapat sokongan dari pengundi Melayu didesa-desa di pantai Barat semenanjung ini. Bagi pengundi di desa-desa di pantai timur PAS merupakan parti yang lazim mendapat sokongan. Bagi pengundi-pengundi berumur di desa-desa di pantai barat yang lazimnya memberikan sokongan kepada BN kini sudah berkurangan kerana ramai yang telah meninggal dunia dan tidak lagi mengambil tahu untuk mengundi.

Kita terperangkap dengan PAS terang-terangan. PAS sedang berurusan untuk membuat lantikan pemimpin-pemimpin yang perlu dilantik termasuk pesuruhjaya negeri-negeri dan PAS tidak pun mengambil pot terhadap apa yang diperkatakan oleh pihak kita tentang isu negara berkebajikan itu. PAS telah berjaya membuatkan kita tertari-tari mengikut gendang yang dipalu olehnya. PAS kata pusing kebelakang kita pun pusing, dan apabila PAS kata kita melompat kita pun melompat. PAS memainkan muzik kita pun terus menyanyi dan menyanyi.

PAS telah berjaya untuk bertempur di dalan zon luar dari kawasannya dan strategi ini nampaknya memberikan keuntungan besar kepada PAS. Sampai bila pimpinan kita menggunakan isu negara berkebajikan ini tidak siapa yang tahu. Lama-lama kita akan letih menarikan lagu-lagu yang dimainkan oleh PAS. Orang ramai memerhatikan sahaja lonjak dan tari kita sambil tersenyum simpul.

Akhirnya kita tidak terperanjat jika UMNO akan secara tidak sedar berkedudukan defensive sentiasa dan tidak ada masa untuk melakukan tindakan balas ke atas apa yang dilakukan oleh PAS.

Seperkara yang PAS sangat berjaya ialah untuk membawa pemimpin kita untuk kegelanggang mereka untuk bercakap tentang agama. Bercakap tentang agama ini merupakan ‘forte’ PAS yang kuat dan PAS sangat bergembira untuk membawa Najib bercakap tentang isu agama. Selalunya kita akan terperangkap jika kita memainkan isu ini.

Kita mulai bercakap tentang theori serta topik yang melibatkan hanya isu fardhu ain sedangkan PAS sudah keluar kepada isu addin sebagaimana yang agama kita di asaskan. PAS telah berjaya membawa perkara yang sangat besar di dalam agama, iaitu mengambil isu negara berkebajikan sebagaimana yang di tuntut agama kita. Justru pimpinan kita telah menyatakan yang UMNO memang sudah lama melaksanakan usaha untuk negara berkebajikan. Mahu tidak mahu kita wajar mengakui yang UMNO memang telah lama melaksanakan negara berkebajikan (welfare state) itu.

Tetapi apabila kita begitu ‘engross’ menjawab isu negara berkebajikan, UMNO tidak mempunyai masa untuk melakukan usaha untuk membuang persepsi sebagai parti yang rasuah dan salah guna kuasa. UMNO boleh mengaku yang selama ini pun konsep welfare state itu memang telah terlaksana oleh UMNO/BN.

Tetapi apa pun yang diakui oleh UMNO/BN ini, untuk membuang persepsi buruk ini bukanlah satu tugas senang, kerana persepsi rasuah itu bukannya melekat kepada parti tetapi melekat kuat kepada individu-individu pemimpin di dalam UMNO itu. Isu pemimpin UMNO yang menuduh PAS telah lari dari perjuangan asalnya tidak menjadi kerana stigma buruk yang terlekat kepada batang tubuh UMNO itu sendiri.

Rakyat mempunyai ‘apprehension’ yang tinggi untuk memberikan dukongan kuat terhadap UMNO itu maka pengundi tetap memilih welfare state yang baru hendak dilaksanakan oleh PAS dan meninggalkan welfare state anjuran UMNO yang telah disaluti dengan stigma yang negatif yang melekat kepada UMNO itu.

Kalau jatuh UMNO dalam pilihanraya nanti, masalah dan penyebabnya bukan UMNO tetapi kerana manusia yang memimpin dan memandu parti itu. Masalah yang kita hadapi ini ialah masalah kemanusiaan, bukannya masalah parti.

Jika kita anolojikan UMNO sebagai sebuah pesawat, UMNO merupakan engin dan pesawat yang baik serta bermutu. Tetapi kenapa pesawat itu jatuh juga? Jawapannya ialah kerana ‘human error’. Pesawat itu jatuh kerana kelemahan dan kesilapan pemandunya yang cuai dan tidak tahu hendak memandu pesawat itu kearah yang betul. Walaupun pesawat itu menggunakan jenama baik yang sama tetapi pesawat ini merupakan pesawat baru yang di daftarkan pada 1988 dahulu. Pesawat ini baru berumur 23 tahun sahaja dan tidak sepatutnya jatuh terhempas.

Pesawat yang masih baru ini jika terhempas juga, terhempasnya ialah kerana ‘human error’ seperti yang saya nyatakan sebentar tadi. Pemandu yang sepatutnya memandu mengikut ‘operating procedure’ yang ditetapkan telah memandu dengan mengikut kehendak dan keinginan peribadi sendiri…..ditambah pula dengan penumpang-penumpang yang berada di dalam pesawat itu tidak mengikuti ciri keselamatan yang penting di dalam penerbangn itu.

Lambat laun pesawat itu akan terhempas juga jika di benarkan pemandu yang sama untuk mengendalikan penerbangan it terus-terusan dan dibawa pula penumpang-penumpang yang tidak mengikuti ciri-ciri keselamatan yang betul. Selalunya pemandu-pemandu pesawat yang tidak mengikuti ‘operating procedure’ yang ketat itu ‘will be grounded’ untuk mengelakan pesawat itu jatuh terhempas.

26 comments:

ilham said...

Dua minggu sekali saya balek ke kampong saya di Pahang. Secara berhemah saya meminta keluarga saya mengundi PAS dalam PRU nanti. Apabila saya menerangkannya nya dengan baik kedua-dua ibu bapa saya akan mengundi PAS, insyaallah. Ibu saudara saya nampaknya mahu mengikut langkah kami.begitu jugalah bapa saudara saya di sebelah bapa saya. Mereka mahu berubah dan mereka sebenarnya nampak segala perkara yang tidak baik dalam UMNO yang kami dukong sejak puluhan tahun ini. Berubahnya kami bukan kerana terikut-ikut, berubahnya kami kerana masalah rasuah memang tidak boleh di perbetulkan oleh BN lagi. Kami tidak mengata, kami tidak mencarut. Kami hanya masuk kepeti undi dan laksanakan tanggungjawab saya. Bukan senang hendak berpisah dgn UMNO bang, tetapi apakan daya, sudah terpaksa.

Anonymous said...

Ilham...
Betul ke ni.... Jgn mohong

Anonymous said...

Bro Aspan,

i have concluded my decision not to vote anymore. i have been voting for MCA at my place but i am just set to ignore any political party from now on.

It's a real effort to go back to my home state to vote for UMNO as i have been doing all these years.

i feel being deceived tremendously by the leaders. In my neighborhood a number of ex ministers whom i knew for a long time now living in palatial houses which i know they would not be able to live in had they had not been a minister.

They are faked leaders and shouldn't be trusted a breath.

Lebai

Rahim Ahmad,mambau said...

Bro,

Orang ramai sudah membuat keputusan. Kita akan laksanakan tanggungjawab sebaik mungkin.

Anonymous said...

kepada semua,

It is time for change. It should have been done earlier, but it is still not too late.

R. Hamid

Anonymous said...

Aspan,

jangan komen banyak sangat tentang UMNO negara ini. elok sdr tumpukan untuk membetulkan UMNO di Negeri sdr tu yang sarat dengan masalah. MB Mat tu jugak faked leader. Elok tumpukan tulisan sdr terhadap Mat MB tu. Mat MB tu boleh tahan.....nya tu.

Anonymous said...

Menulis harus betul nawaitu dan tujuan. Nawaitu dan tujuan yg tepat dan paling tinggi nilainya ialah apabila ditujukan hanya semata2 kerana Allah swt. Sebarang nawaitu dan tujuan yg selain dari maksud ini akan menyebabkan kita kegelinciran. Consequence of event dr kegelinciran itulah yang akan dijadikan dan dizahirkan oleh Allah swt kpd diri dan masyarakat kerana Allah akan bertindak selari dgn apa yg kita niatkan dan apa yg kita lakukan. Tidak mungkin jika kita tanam padi akan tumbuhnya lalang melainkan secara diam2 kita menabur benih lalang disamping menabur benih padi.
Sdr punya semangat dan daya juang yg tinggi tetapi mungkin sdr perlu introspek apa yang saya perkatakan dgn ikhlas krn Allah.
Sayang melihat wasted talent spt sdr tak dpt diguna dan dimenafaatkan ditempatnya yg betul. Senjata dan peluru yg baik yg sdr miliki digunakan secara rambang sehingga secara tidak sedar kalangan baik dan ikhlas berjuang turut menjadi korban.
Sebagai pemerhati saya terpanggil untuk memberi pandangan dan saya mohon maaf jika saya terkhilaf.
Walau bagaimana pun cubalah sdr terus mencari diri dan mencari tuhan. Jika sdr benar2 menjumpai diri sdr sudah pasti sdr akan turut menjumpai tuhan yg benar.
Saya berpendapat masa semakin mencemburui hidup kita. Janganlah dipersiakan baki kehidupan kita hanya disebabkan kita terikut2 dgn naluri yg mungkin palsu disebabkan kegagalan kita mengenali diri yg sebenar.
Tuah ayam nampak di kaki tuah manusi tak siapa yang tahu. Tetapi sifat ayam atau sifat manusia akan nampak pada bahasa badan dan bahasa mulut. Cubalah kita kaji kedua2 sifat ini. Mungkin sudah cukup utk kita mengenali siapa kita dan apa itu kita.
Sahabatmu

lebaikudin said...

Salam Tuan Aspan,

Sewaktu kerjaan Kelantan meluluskan hukum hudud,kerajaan persekutuan memberi surat amaran.

Lalu mengumumkan perjuangan Pas melaksanakan hukum Islam sia-sia kerana Malaysia sudah pun negara Islam "kununnya" mengikut kata "apanama".

Oleh kerana pemimpinnya Muslim dan majoriti rakyatnya Muslim,maka negara Islam kita.

Acuan apakah negara Islam UMNO,masih menjadi misteri sehingga kehari ini.

Apabila PAS melancarkan negara berkebajikan,UMNO mendakwa mereka sudah lama melaksanakannya.

Kebajikan maksudnya penyonglapan dan penyalahgunaan kuasa secara besar-besaran dan terancang.

Ini memang bidang kepakaran UMNO.

Aspan Alias said...

Anon (sahabatmu)

saya bersyukur di atas nasihat saidara kepada saya untuk meneliti komen-komen saya suapaya ianya tdak lari dari kehendah tuhan. Saudara juga meminta saya supaya mencari tuhan dan mengenali tuhan dan itu juga merupakan nasihat yang baik dan bertanggung jawab sebagai khalifah di muka bumi ini.

Niat atau nawaitu saya itu saya sendiri yang tahu. Itulah sebabnya saya berkata mengikut apa yang saya rasakan mempunyai nawaitu yang baik dan saya berani untuk berkata secara jelas dan benar, kerana saya sentiasa berdoa agar apa yang saya perkatakan dan lakukan itu adalah afa'al Allah semata-mata.

Sya faham apa yang saudara maksudkan, kerana kita tidak boleh lari dari tali Allah. Marilah kita bersama-sama bertawajjuh kepada Rasul dan bertawassul kepada Allah kerana itu sahaja yang boleh menggerakan kita sebagai afa'al dari Tuhan itu tadi.

Tuhan itu bersifat mukhalafah, maka kita beramallah dengan intensif mengikut tata cara dan kaifiat dari 'mediumNya' yang tulin untuk melalui perjalanan kearah pencarian itu dengan sempurna.

bagi sesiapa yang berjuang dengan Allah, telah dinasihatkan oleh tuhan melalui rasulnya untk berkata yang benar dengan niat yang betul. Selebihnya biarlah Dianya sahaja yang akan menentukannya.

kepada siapa yang intensif melakukan amalan kearahnya tidak akan takut kepada hindaran yang bathil.

Di akhir zaman ini yang benar selalunya akan terhimpit dan yang bathil selalunya akan diketengahkan.

Kalau pandangan ini tidak betul, masakan dunia sekarang begitu berkecamuk dengan kebathilan?

Nasihat sdr sangat berguna untuk saya. Saya tidak berani bercakap lebih-lebih kerana mungkin sdr lebih tahu dari saya bab tuhan ini. Saya sentiasa hormat dan sanggup mencium tangan siapa sahaja yang mengenali tuhan.

Tuhan pun berpesan,'jika kamu tidak boleh untuk bersama ku, kau ikutilah sesiapa yang bersama ku'.

Jazakallah.

Anonymous said...

Terimakasih di atas jawaban yg sdr berikan. Sekurang2nya saya boleh berlapang dada dgn pengakuan sdr.
Apa yg sedikit menggusarkan saya ialah soal 'medium' yg sdr maksudkan krn disinilah banyak berlaku kegelinciran. Seringkali manusia tertipu dgn mainan dan bisikan iblis yg menyerang nafsu amarah kita bertubi2 sehingga kita gagal meletakkan diri secara istiqamah dilandasan yg benar. Kerapkali manusia terlepas pandang lantaran gagal mengawal nafsu amarah pd peringkat ini. Mengambil 1 nasihat ringkas dr rasul saw, berhentilah makan sebelum kenyang. Jika kita gagal menghentikan selera dan nafsu makan sebelum kita kenyang itu bermakna kita gagal mengawal nafsu kita. Ini contoh paling mudah utk dijadikan perbandingan dlm hal2 lain yg melibatkan politik, perniagaan atau lain2. Sejauh mana kita berupaya utk kekal duduk dilandasan itu walau sesedap mana pun hidangan yg terhampar dihadapan kita? Sejauh mana kita mampu istiqamah dgn pengenalan diri dan pengakuan kpd tuhan yg kita amal dan pelajari didlm suasana didepan mata yg berlaku? Sejauh mana kita terdaya utk tidak mengotorkan diri dan menghindarkan diri dari turut tercebur didlm suasana yg keseluruhannya tidak berada dlm keredhaan Allah? Bagaimana kita yg mengaku kenal diri dan kenal tuhan boleh turut tercebur didlm suasana yg tidak diketahui siapa salah dan siapa benar? Ini yg saya gusarkan sebenarnya. Sbg diri yg kenal tuhan seharusnya kita bersifat 'above all'. Bukanlah utk kita duduk setarf dgn Allah tetapi kita seharusnya melihat dikedudukan yg lebih tinggi daripada turut bergelumang dgn semua kalangan mereka yg sedang berperang dan bergelumang dgn suasana yg tidak jelas hak dan batilnya.
Wallaualam..

mohd said...

kami mengundi di selangor kawasan pkr/pas.inshallah kali ini no way kami akan mengundi BN lagi,malah alhamdulilah keluarga saya di perak juga inshallah akan mengundi dap/pkr dan pas di perak.
sudah cukup umno merosak kan akhlak org islam dan memalukan islam di malaysia.
cukup..

Anonymous said...

Bukan saja setakat 'human error' akibat pemandu tetapi pesawat juga telah rosak akibat budaya parti yang telah bertukar menjadi songsang.

Analoginya seperti pemilik kereta yang telah melakukan pengubahsuaian drastik terhadap keretanya sehinggakan kereta bukan sahaja setakat sakit mata memandang tetapi membahayakan pemandu, penumpang serta pengguna jalanraya yang lain !!

Anonymous said...

Pas terus bergerak, UMNO terus terberak. Pas dan PR akan menjadi pilihan, selamat tinggal UMNO.

Anonymous said...

UMNO masih menyanyi lagu lama lg sumbang, dek kerana sesuai nasi, pendengarpun tepuk tangan juga.

Anonymous said...

Tok Pan,
UMNO terlupa plak service berjadual kapalterbangnya (PERMILIHAN UMNO), PAS baru selesai service keretanya. Mari kita lihat siapa yang kena (PRU13)..He3..
-sender Rakyat Penang lo.

RUMPUT HIJAU said...

Mudah-mudahan Allah melindungi kita semua. Semoga Negara Kebajikan seperti yang diinginkan PAS menjadi kenyataan dan dapat dinikmati oleh semua kaum di Malaysia.

Anonymous said...

Dulu kami dan semua waris kami (hampir 235 orang) serta sahabat2 mengundi UMNO/BN. KALI INI DAN SETERUSNYA KAMI AKAN UNDI PAS/PAKATAN RAKYAT.

KAMI DAH BENCI...TERLALU BENCI TERHADAP UMNO/BN.

HIDUP PAS DENGAN AGENDA NEGARA BERKEBAJIKAN.

Anonymous said...

Jika BN telah tak mampu melaksanakan pentabiran yang tidak membebankan rakyat (subsidi yang membebankan kerajaan) kita sama-samalah bagi peluang kepada parti lain untuk mentadbir negara. Jika PM yang ada dah takada idea untuk mengolah pemerintahan negara sehingga perlu mengumpul sejuta belia, memasang FB bagi mengumpul idea, kita bagilah pula peluang kepada parti lain untuk memerintah. Kalau dah merasa duduk dibawah sekalisekala dan dah berpeluang merenong keatas untuk muhasabah diiri dan mungkin juga dapat mengumpul idea, kalau yang menganti itu tidak dapat mentadbir sepertimana yang dijanji, kita bagi semula peluang ke dua itupun kalau dah ada idea bagus untuk memacu pentadbiran negara... Dengan cara ini juga pemerintahan tidak di pusakai.myi

Anonymous said...

Kepada semua forumers,

PAS baru saja menghebahkan objektif jangka pendek mereka 'Negara Berkebajikan'. Tiba-tiba semua bos-bos UMNO dah GABRA. Gelabah tak tentu pasal. Setiap sesuatu konsep baru yang diketengahkan mesti ada sebab musababnya. Serupa juga dengan PM yang baru naik tahta, ada saja slogan-slogan baru yang ingin diketengahkan dengan harapan nak pakai 'tag-line' baru seolah-olah tidak mahu meniru PM-PM sebelumnya. Pada akhirnya, sesuatu idea yang baru itu adalah bertujuan untuk menambah baikkan apa yang telah dilaksanakan sebelumnya.

Apabila perkara ini keluar dari mulut Presiden PAS, pihak UMNO harus melihat apa kaedah dan cara implementasi untuk mencapai objektif tersebut. Tunggu dulu perincian kandungan sebelum satu-satu telahan dibuat. Bos-bos UMNO jangan cepat melenting tak karuan. Be calm and steady. Kerajaan yang sedia ada mempunyai segala bentuk macam mekanisma di bawah JPM yang boleh membantu mereka untuk mengkaji perkara tersebut dan seterusnya menasihati kerajaan,

Perkara yang sama juga telah timbul apabila PR telah mengeluarkan Buku Jingga mereka. Jangan terus menghentam tanpa mengkaji sejauh mana praktiknya cadangannya itu. Melihat kepada Forum Buku Jingga dalam program Bicara Rakyat TV1, wakil kerajaan (YB Kamalanathan, Dr. Mahani) nampaknya telah GAGAL mengyakinkan penonton untuk membidas fakta dan hujah yang disampaikan oleh wakil tunggal PR (Sdr Rafizi).

Sebaiknya, kerajaan perlu mengadakan platform yang sama (Live Forum) melalui TV1/2/3 untuk membincangkan tajuk tersebut di peringkat -peringkat tertentu...cendikiawan/cerdik pandai dan akhirnya diantara PM dan Presiden PAS. Biarlah rakyat sendiri menilai fakta dan hujah yang disampaikan. Kita kena faham, majoriti pengundi adalah orang muda...sebahagian besarnya adalah lulusan IPTA/IPTS. Ini bukan lagi zaman 50an, 60an atau 70an. Selagi kita kongkong rakyat, selagi itulah rakyat lebih ingin tahu...era dunia tanpa sempadan.

Malah sehingga kini, setelah dua tahun DSNAR ambil alih...slogan-slogan TRANSFORMASI, 1MALAYSIA dan lain-lainnya tidak menampakkan hasilnya. PRU13 dah hampir, pecutlah sehabis laju seperti BOLT dalam perlumbaan 100M. Malah kes-kes RASUAH pilihan baru mula timbul....FIKIR-FIKIRLAH....

MELAYU-JAWA

saji said...

Sdr MELAYU-JAWA

Saya cuma yakin kepada mana2 dasar, gagasan, slogan, wawasan,konsep,model, pelan, buku, idea atau sepertinya yang dicetuskan oleh mana2 parti politik yang jelas memperincikan mekanisme pelaksanaan atau penterjemahan dalam bentuk struktur (organisasi,pembahagian tugas dan saiz), penyediaan kemudahan dan peralatan, sistem dan tata cara yang mereka masing2 pilih yang mereka anggap paling sesuai dengan pemikiran /idealisme politik masing2 - demokratik, liberal, nasionalis, sosialis, Islam dan kominis atau campurannya,di satu peringkat, dan diperingkat lain, paling sesuai sebagai 'alat' bagi keperluan menterjemahkan dasar, slogan, gagasan ............ tersebut masing2, demi mencapai set matlamat yang mereka masing2 gariskan.

Anonymous said...

salam pembaca
Adakah saudara semua mampu mengubah segalanya..adakah saudara sudah bersedia mengharungi perubahan ini. walaupun kita sedar bahawa kepimpinan umno masa kini terlalu angkuh dan begitu rakus sekali.. tetapi bukan semuanya begitu..dan adakah saudara yakin kepada pakatan rakyat boleh berlaku baik kepada kita..lihat sahaja pentadbiran kerajaan pakatan di selangor..bagaimana mereka juga menyamun dan merompak tanah dan menunjukkan kuasa-kuasa mereka terutamanya berkaitan masalah sosial seperti kedai arak dan rumah pelacuran..segelintir pemimpin pakatan yang angkuh juga..
jika najib di dakwa retorik dengan tranformasinya apa kurangnya anwar ibrahim yang menggunakan kebolehan berpidatonya memusingkan kenyataannnya..masalah moral yang melanda pasukan pakatan sekarang ini adakah ianya akan menjadi pentadbir kerajaan yang baik untuk KITA..kalau semuanya saudara boleH atasi..maka gunakanlah kuasa kita sebagai rakyat untuk BERKUASA SEMASA PILIHANRAYA..terimalah hakikat end of the day kita ada tanggungjawab pada agama , bangsa dan keluarga tercinta..

Anonymous said...

Menurut Najib, BN dah lama mengamalkan konsep negara berkebajikan... Pas yang meniru BN- sebab itulah Rakyat didahulukan... subsidi di"selaras"kan... semua harga barang habis NAIK... BN lah yang akan diTURUNkan...

HMK

Anonymous said...

anoni 13:08 hanya berpegang kepada laporan media arus perdana kepunyaan BN... macamnilah kebanyakan penyokong umno bn berfikir dan melihat keadaan sekeliling....

buta mata hati agaknya....

~ Dah Lama Tolak UMNO/BN

Ibni Ismail said...

Salam.
Jika dibaca apa yg tuan suarakan dan komen2 yg mengikuti tuan sepertinya PR akan menang mudah pada PRU mendatang ini. Tuan2 melihat seperti UMNO ini amat leka dan amatlah dibenci oleh majoriti rakyat.

PAS memang sedang menuju ke arah yg lebih aggresif untuk memenangi hati pengundi. Satu langkah yg berani utk korbankan nawaitu negara islam dan digantikan dgn slogan lain. Memang sangat berani dan benar benar memegang falsafah ' Now or Never'. Pastinya kepimpinan PAS tahu akan risiko yg bakal mereka hadapi jika percaturan kali ini gagal. Sesekali dalam kegembiraan dgn strategi dan janji2 baru PAS ini, kalian cuba renungkan petaka yg menimpa jika org Melayu tetap memilih utk bergantung harap pada UMNO.
Kebertahanan PAS selama ini pada saya, adalah kerana sebahagian besar orang melayu perlukan alternatif kepada UMNO. Kami berharap sangat agar PAS membuktikan bahawa mereka boleh diharap dalam memperjuangkan hak kami. Buktikanlah dengan memastikan PAS bertanding di kesemua kerusi UMNO dengan senarai calun yg berpelajaran tinggi dan tidak korup. Lebih cantik dan molek jika diumumkan senarai calun dgn biodatanya sekali sebelum najib umum tarikh pembubaran. jika PAS laksanakan langkah yg amat berani ini, percayalah.. UMNo akan kerisauan kerana kebencian rakyat adalah pada calun2 UMNO bukan pada parti UMNO.
UMNO telah terbukti lebih banyak jasa dan juga dalam masa yg sama lebih banyak kesilapan dibandingkan dgn PAS. Kami rakyat memang hendak sesekali beralih arah kepada PAS tetapi kami setakat ini kurang yakin kerana PAS dilihat hanya banyak berteori dan berceramah. langkah keluar dari kepompong negara islam adalah satu langkah yg saya sangat setuju tetapi itu tidak cukup selagi tidak dapat yakinkan kami bahawa PAS akan bertanding dikesemua kerusi UMNO. Bertanding dikerusi UMNo bermakna PAS akan jadi parti dominan dalam pakatan rakyat. Sorry to say but until now PAS still behave like little brother to DAP and PKR. I promise to myself to vote PAS if they cange.

Buat rakan2 dalam PAS, hati hatilah dengan game UMNO. Jangan sesekali memandang rendah pada kecerdikan dan survival UMNO. Adakah UMNO melalui utusan terlalu dungu sehingga tidak tahu bahawa Ustaz Nasha akan tewas? Naif sangat ke utusan untuk berkempen bagi pihak orang yg akan kalah melainkan memang UMNO nak orang itu kalah.. Just fikir fikir kan kerana Najib ini dalam perut ibu dia lagi dah di ajar silat sepak terajang politik. Hati hati.

Najib Gelabah said...

UMNO, BN perlu kerja keras tingkat persepsi rakyat

12/06/2011 10:16pm

KUALA LUMPUR 12 Jun – Jentera UMNO perlu bekerja keras dan merangka strategi baru untuk meningkatkan lagi persepsi serta aspirasi rakyat terhadap kerajaan Barisan Nasional (BN).

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, sejajar dengan perkembangan teknologi komunikasi masa kini seperti khidmat pesanan ringkas (SMS), laman sosial Twitter dan Facebook, perkara yang lebih penting dalam politik adalah persepsi dan bukannya realiti.

"Politik adalah mengenai persepsi. Bukan soal realiti... pembangkang pandai main persepsi yang sudah benar pun nak nafi. Nak minta DNA pun tidak bagi, soal jam tangan Omega tidak terjawab sampai sekarang.

"Sebab itu UMNO dan BN mesti tahu bagaimana kita boleh mempengaruhi minda dan citarasa rakyat supaya mereka lihat UMNO dan BN parti yang berkesan, terbaik dan boleh bela rakyat berbanding orang lain yang pandai berjanji tetapi tidak laksanakan,” katanya ketika berucap merasmikan persidangan perwakilan UMNO bahagian Ampang di sini.

Turut hadir Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor, Datuk Seri Noh Omar dan Ketua UMNO Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.

Najib berkata justeru, UMNO dan BN perlu membuat sesuatu yang lebih berkesan bagi menunjukkan ia lebih memahami aspirasi rakyat supaya realiti, persepsi serta sentimen rakyat lebih berpihak kepadanya.

"Kerajaan telah buat Pelan Transformasi Kerajaan (GTP), kita ada pelan yang lebih terperinci, road map yang lebih jelas bukan macam pembangkang yang pandai berjanji. Mereka main dan jual janji tetapi kita tidak boleh sebab kita parti yang memerintah.

"Kita mesti lebih daripada mereka, biarlah persepsi rakyat lebih baik dan meningkat daripada pihak-pihak lain. Kalau rakyat suka BN rakyat akan pilih, kalau benci mereka akan pilih orang lain untuk mewakili kawasan mereka,” katanya.

Najib, yang juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor, berkata UMNO juga mesti sentiasa berada dalam keadaan siap sedia untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang, yang boleh diadakan pada bila-bila masa sama ada tahun ini, tahun depan mahupun 2013.

"Kita mesti bersedia bukan setakat dry run (pilihan raya) sahaja tetapi kena bersedia terhadap persepsi rakyat dan sentimen yang lebih baik, itu yang mesti diutamakan,” katanya. - Bernama

saji said...

Najib Gelabah

"Kerajaan telah buat Pelan Transformasi Kerajaan (GTP), kita ada pelan yang lebih terperinci, road map yang lebih jelas bukan macam pembangkang yang pandai berjanji. Mereka main dan jual janji tetapi kita tidak boleh sebab kita parti yang memerintah."

DSNajib,

Kalau arkitek buat lukisan pelan rumah/bangunan seperti adik Dato' arkitek tu, ia dilengkapi dengan pandangan sisi/elevation, keratan/secton dan lukisan peminaan yang lengkap dengan detail2nya. Maksud saya, sekadar buat pelan, pembankang pun boleh buat.

Tetapi, bagaimana dengan makanisme
pelaksanaannya dalam bentuk sistem dan tata caranya yang, dalam pelaksanaan projek, membabitkan makanisme sistem dan tatacara tender, di satu peringkat, dan di satu peringkat lagi, sistem dan tatacara kontrak pembinaan yang pemilihannya perlu dipastikan dalam GTP itu benar2 tidak menggalakan amalan tidak bermoral atau tidak telus seperti ali-baba kontrak, korapsi dan kronisme yang akan mejejaskan pencapaian pelan tersebut? Tidak percaya, kita tunggu dan lihat