21 January 2013

Lagi sekali Utusan kecundang di Mahkamah

Datuk VT Singham, Hakim Mahkamah Tinggi hari ini memberikan kemenangan kepada saman DS Anwar terhadap Utusan Malaysia dan ini adalah kekalahan yang terbaru terhadap saman-saman yang dikemukakan oleh pemimpin-pemimpin parti pembangkang. Kes terbaru ini merupakan satu kes yang saya berminat untuk menulisnya sedikit sebanyak walaupun saya bukannya mahir dan faham tentang undang-undang secara mendalam.

Saya juga tidak mahu menyentuh tentang isu yang dihakimkan oleh Mahkamah itu kerana semua orang tahu apa kah isu yang berbangkit yang menyebabkan Anwar membawa nya ke Mahkamah untuk diadili. Tentulah jika ia membabitkan Utusan ia tidak lain selain dari tindakan Utusan yang membuat laporan dan tulisan yang tidak benar kerana membantu UMNO yang sedang dalam kegeringan sekarang ini.

Isu yang dibawa ke Mahkamah oleh Anwar ialah isu penulisan Utusan Malaysia yang cuba mengelirukan rakyat untuk mempercayai Anwar adalah pejuang kepada LBGT. Perkara yang dibangkitkan oleh Utusan itu sememangnya di ketahui umum sebagai satu fitnah yang berniat jahat terhadap Ketua Pembangkang itu.

Apa yang menarik bagi saya ialah tentang komen Hakim VT Singham itu semasa pembacaan penghakiman beliau tentang isu Anwar VS Utusan ini. Yang Ariff VT Singham telah berkata semasa memulakan penghakiman beliau, “Judges aren’t party to the state…Judges are beholden to no man…” dan seterusnya beliau memberikan penghakimannya sampai selesai.

Dalam penghakimannya VT Singham telah mengarahkan Utusan untuk membayar kos sebanyak RM45 ribu kepada DS Anwar. Nilai ganti rugi akan ditaksirkan kemudian. Ini merupakan kemenangan moral kepada pejuang-pejuang yang mahukan media massa memainkan serta melaksanakan profesyen mereka secara adil dan saksama serta beretika yang tinggi.

Kata-kata Hakim itu yang saya sebut diatas itulah yang saya hendak saya olah sedikit dalam posting ini. Apa yang dimaksudkan oleh VT Singham ialah Badan Kehakiman perlu bebas untuk keadilan yang sebenarnya. Badan Kehakiman merupakan badan yang sepatutnya bebas dari campur tangan Badan Legislatif mahu pun Badan Eksekutif negara. 
 
Pengasingan kuasa ini sudah lama terkubur. Ia tercemar dan terkubur oleh Dr Mahathir Mohammad semasa beliau mengetuai Badan Eksekutif sehinggakan beliau bertindak ganas terhadap hakim-hakim Mahkamah Agong pada tahun 1988 dahulu.

Mahathir telah meruntuhkan sistem kehakiman kerana kepentingan beliau sendiri dan kata-kata VT Singham yang mengatakan secara terang yang ‘Judges are beholden to no man’ itu merupakan kata-kata yang sangat sedap hati orang seperti saya mendengarnya. Bagi Dr Mahathir tidak ada sistem yang baik kecuali sistem yang boleh diperkudakannya dan mempertahankan kepentingan peribadi beliau semata-mata. “Mahathir cares for no one. He is self serving, and appreciates no one but his own selfish self”. Itulah kata-kata yang selalu saya dengar semasa orang ramai berjuang untuk membetulkan isu kehakiman ini dahulu.

Hakim VT Singham juga mengingatkan suapaya media massa tidak diperguna oleh pihak yang berkepentingan politik dan melaksanakan profesyen mereka secara benar dan jujur dan beretika.

Jika benih ini boleh disuburkan maka Badan Kehakiman akan dapat memulihkan keyakinan rakyat terhadapnya dan ia akan lebih mudah untuk dicapai selepas perubahan yang bakal berlaku dalam pilihanraya yang akan datang.

20 comments:

ulitmayang said...

salam

TA , ini hanya ilham & pendapat saja

1. wp nampak DSAI 'menang' dlm penghakiman ini ,,,, tapi 'pemenang' sebenar dlm situasi skrg ini ialah mahathir , ini kalau dpt dibaca dari sudut yg 'tersirat'

- peperangan sbnr yg berlaku skrg ni adalah antara mahathir vs najib
- kemenangan DSAI adalah siri2 pukulan maut utk najib
- wp DSAI boleh tersenyum , tapi mahathir lebih nyaman & lega
- ia bukan nya peperangan antara PR vs BN lagi
- sekiranya tiada campurtangan 'executive' , sistem 'legislative' boleh berjalan spt kes DSAI di atas
- tapi , mengapa dlm kes ini mahathir dgn senyum bangga boleh lepaskan 'legislative' bergerak sendiri , tanpa diintai pun
- sudah barang tentu ianya ada 'udang disebaliik mee udang'

- mungkin kah dgn tekanan berterusan sebegini , najib boleh ke mesir selama 3,4 hari ptg tadi , meninggalkan umno/bn dgn yakin , dlm keadaan ianya sgt parah
- kata najib 'padan muka kamu ,mahathir'

KODIANG said...

Mahathir ini bukan tahu tentang undang-undang.Mahathir ini cuma doktor ubat panadol saja.Mahathir ini jenis pendendam! Kalau dah mamak, mamak juga!Mahathir perkuda undang-undang utk kepentingannya.Dia ini lebih bahaya dari orang India.Cakap tak pernah betul!Mahathir perosak undang-undang Malaysia!

Kali ini biarlah undang-undang menhakimkan salah laku Mahathir!Aku tunggu saat itu!

Utusan pula lepas PRU 13 boleh tutup kedai.UMNO tidak lagi jadi parti Pemerintah.Utusan sudah hilang tempat bergantung.Utusan terima tindakan undang-undang kerana wartawan Utusan tidak layak dan tidak mempunyai diploma/ijazah mass communication!Lapuran Utusan semuanya bohong!


Kodiang

Jack Cheow said...

Tiada Negara seperti Malaya,
Tiada Menteri & PM seperti Malaya,
Tiada Akhbar/TV seperti Malaya,
Tiada Pendidikan sepeti Malaya,
Tiada PRDM seperti Malaya,
Tiada Kehakiman, EC dan AG seperti Malaya,
Tiada MACC seperti Malaya,
Tiada ROS seperti Malaya,
Tiada Rasuah separti Malaya,

Semua diatas Hanya ada diMalaya Tanah Air yg ku Cinta. Sebelum kita betul-betul Merdeka dari Kegilaan UNITED MALAY NATIONAL ORGANISATION maknanya Negara saya ini tetap dinamakan (MALAYA).

#KL112.

Anonymous said...

Sudah 32 kes utusan kalah dimahkamah kalau termasuk yg ini. Ramai wartawan utusan sedar dan insaf akan kelemahan utusan ini tetapi apakan daya nasihat telah diberi tetepi editor pekakkan telinga. Banyak aset utusan telah terjual kerana jualan utusan telah merosot ke300 ribu naskah sehari kalau dibandingkan pada 10 tahun dulu jualan mencecah sejuta sehari.

Anonymous said...

Apalah nasib utusan yg secara tidak langsung menjadi penyebab kekalahan UMNO dlm PRU 13 nanti.

Anonymous said...

Apabila terlalu membodohkan rakyat maka utusan itu sendiri jadi asing dari rakyat. Pengurusan tertinggi utusan yg membunuh utusan jgn salahkan rakyat yg tak boleh baca kerana penipuan yg sangat menjijikan dan sangat tidak bertanggungjawab.Rakyat kini sangat bijak membezakan antara kebenaran dgn kepalsuan.

Anonymous said...

Kalau bunga yg kita lambung maka bungalah yg kita sambut. Kalau tahi yg kita lambung maka tahilah yg kita sambut. Utusan lambung tahi...ambek kau...

Fadzaial Latif said...

Aslmkm Pak Aspan.
Sedikit pembetulan. Che Det menggila memusnahkan institusi kehakiman pada tahun 1988 bukan 1998. Dari kes pemecatan YAA Tun Salleh Abbas Ketua Hakim Negara. Satu lagi RM 45K bukan gantirugi kepad DSAI tapi itu guna kos yang Mahkamah berikan kepada pemenang kes. Manakala gantirugi hanya akan diketahui selepas taksiran dibuat.

Anonymous said...

Freedom of press with strong, effective and fair judicial systems will protect the basic rights of ordinary people.

You CANNOT trust 'leaders'/politicians with your future, they are in it for themselves , family and relatives, cronies and etc..

Fadzaial Latif said...

Aslmkm Pak Aspan.
Sedikit pembetulan sahaja. Keruntuhan institusi kehakiman Malaysia semenjak Che Det memecat Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abbas pada tahun 1988. Tahun 1998 ketika itu DSAI dengan kes konspirasi yang tak teratur Che Det. Satu lagi berkenaan RM45K itu bukan gantirugi. Tetapi kos guaman yang Mahkamah berikan kepada pemenang kes. Gantirugi hanya akan diketahui selepas ditaksir.

Fadzaial Latif said...

Aslmkm Pak Aspan.
Sedikit pembetulan. Che Det menggila memusnahkan institusi kehakiman pada tahun 1988 bukan 1998. Dari kes pemecatan YAA Tun Salleh Abbas Ketua Hakim Negara. Satu lagi RM 45K bukan gantirugi kepad DSAI tapi itu guna kos yang Mahkamah berikan kepada pemenang kes. Manakala gantirugi hanya akan diketahui selepas taksiran dibuat.

Qaseh Bonda said...

Menyambung kisah tiada dari Jack Cheow,

Tiada PM sehebat Mahathir
Tiada PM selena Dollah
Tiada PM sekecut Najib

Tiada First lady setua Tok Mah
Tiada First lady sebaik2 jin
Tiada First lady secantekkk Kak Mah
Cantekkk la sangat!!!

Hebat2 Mahathir hebat lagi Wan Azizah
cantek2 Rosmah cantek lagi Wan Azizah
Sekuat2 presiden umno kuat lagi Puan Presiden Wan Azizah





awangbatuburok said...

Salam perjuangan Datuk,

Memandangkan teori RAHMAN akan berakhir tidak lama lagi, mari lah kita kemukakan teori dan gagasan baru untuk Malaysia Baru dan Merdeka Rakyat menjelang PRU13 nanti.

Teori baru ini kita namakan AMANAH.

Ibni Ismail said...

Tuan Aspan,

Kekerapan kalahnya utusan dan rakan2 UMNO ini seperti ada strategi tertentu. Kos nya pula tidak banyak dan masih ada ruang untuk merayu.

Saya berfahaman bahawa ini adalah salah satu cara memberitahu dunia bahawa betapa sistem kehakiman di Malaysia adalah benar benar bebas. Ini bukti bertulis dan bukan hanya cakap cakap mulut. Kerajaan BN memerlukan bukti sahih seperti ini untuk menutup ruang penyalahgunaan sistem kehakiman. Kalah sedikit tidak mengapa jika laba nya nanti besar.

Jangan terlalu gembira kerana ini mungkin sebahagian dari strategi BN. Kecekapan mengatur strategi tanpa mengira hukum adalah antara penyebab mengapa BN masih berkuasa hingga hari ini.

Anonymous said...

Utusan kecundang lagi Aspan..saya lihat dari perpektif lain pulak..Ini bermakna badan kehakiman kat Malaysia ni telus dan adil, kalau tidak Utusan menang kesemua kesnya.

Jangan pulak bila Utusan menang pulak dan Anwar kalah, dikatakan badan kehakiman tu korap dan tidak telus. Pesan jugak kalau masuk mahkamah toksahlah tangguh tangguh dan tak perlu bawak. Bomoh untuk jampi jampi, dan kalau perlu angkat sumpah dari kandang saksi, beranilah..

Batu Ronson

Anonymous said...

Kenapa terserlah ketelusannya sekarang?
kenapa tiba tiba utusan banyak kalah kes saman?
kenapa tiba tiba baru nampak adil?
selama ini macamana yer?
jika semua ini strategi, maka adakah ia benar benar bebas?
ada grand design baru badan kehakiman ker?
maka tidak ada hakim yang telus, adil dan bebas dalam negara ketuanan melayu yang mempertahankan kalimah Allah, yang berapi api menegakkan Islam, yang memperjuangkan bangsa kononnya..
bullshit la ketuanan melayu ni..kerja membohong ajer..

Anonymous said...

Nak bgtau dunia bahawa Msia ni sistem kehakiman nya tidak di pengaruhi kerajaan maka tidak perlu lah mana2 pihak luar dtg "to witness our PRU13" !!!

Jack Cheow said...

Kepada Qaseh Bonda,

Perkataan Anda yang Tepat dan Betul sekali.

Malaya-ku yang kian rupuh dan usang, jika Negara-ku masih dinamakan MALAYA.



Inikalilah UBAH.

#KL112

Anonymous said...

Batu Ronson,

bagus juga pandangan sdra.Beginilah sepatutnya orang melayu kita, mempunyai keupayaan melihat isu dari beberapa sudut. Bukan dari satu sudut sahaja atau percaya apa sahaja yang disogok oleh pemimpin walaupun akal menagata bohong tetapi hati menerima bulat-bulat.

Saya juga mempunyai pandangan berbeza. Pada saya, bagi seorang manusia yang bermaruah, yang waras, Hakim VT Singham telah berlaku jujur kepada dirinya dan amanah yang dipikulnya kerana tidak sanggup menegak benang yang sudah basah kuyup yang terendam didalam sungai yang semua orang pun boleh nampak dengan jelas.

Hanya manusia yang jenis Augustine paul sahaja yang akan nampak benang tersebut berada dalam kabinet kaca di kedai yang menjual peralatan jahitan. Manhusia-manusia jenis ini memang banyak di akhir zaman ni.

Batu Lesung

Alam Flora said...

As Salam Tuan Aspan.

Benar sekali fatwa "Batu Lesung" tu... Cumanya "Batu Pelir" (Ronson) tu yang sentiasa bergoncang di celah kangkang. Apa yang diketahui dan dipercayainya adalah hanya yang dibawa oleh angin kentut dari dalam perut terus ke dubur. Hanya itulah yang didengari, dipercayai dan difatwakan khas untuknya (nanti katanya lucah pula bahasa ibunda ini).