23 March 2013

Siapa yang berhenti dulu, Najib atau Taib?

Najib sedang berhadapan dengan satu lagi tekanan, iaitu berhubung dengan isu rasuah dan penyalahgunaan kuasa oleh Taib Mahmud, Ketua Menteri Sarawak. Pembanterasan rasuah merupakan salah satu daripada NKRA yang dilaung-laungkan oleh pentadbiran Najib sejak beliau mengambil alih jawatan dari Abdullah Badawi. Video Global witness yang tersebar luas tidak boleh menyorokkan apa yang sedang berlaku dalam pentadbiran Taib Mahmud, dan itu pun persepsi lama rakyat terhadap Ketua Menteri tertua dan terlama sekali mentadbir sesebuah kerajaan negeri itu.

Rakyat sedang menunggu tarikh pilihanraya untuk membuat penentuan dan isu ini sudah tentu menjadi isu yang boleh mempengaruhi sikap pengundi dalam pilihanraya yang akan datang tidak lama lagi ini. Sejak akhir-akhir ini BN sedng menghadapi terlalu banyak isu yang bakal membawa malapetaka kepada kerajaan yang diterajui BN ini.

Dalam pilihanraya negeri tahun lepas Najib telah berjanji akan menyediakan pelan persaraan Taib Mahmud tetapi sekarang janji-janji beliau itu tetap tinggal janji dan Taib masih melakukan apa yang sangat dibenci dan diisukan oleh rakyat sekian lama. Apa yang berlaku yang terlihat di dalam video Global Witness itu adalah satu perkara yang tidak mengejutkan sesiapa. Video itu hanyalah menambah keyakinan dan bukti yang tuduhan rakyat terhadap BN sebagai parti yang terlalu sarat dengan rasuah dan salah guna kuasa itu seratus peratus benar.

Di mana-mana Ketua Kerajaan demokrasi di seluruh dunia mengambil etika dan nilai demokrasi itu sebagai elemen terbesar dalam sesuatu pentadbiran kerajaan. Jika tahap demokrasi sebuah negara itu tinggi pemimpin seperti Taib ini sewajarnya berhenti secara sukarela dan jika tidak berhenti, maka kuasa yang lebih besar wajar memaksa Taib untuk berundur sehingga penyiasatan ke atas beliau selesai.

Sesungguhnya Taib sudah tidak wajar lagi untuk menjadi Ketua Menteri lebih lama dan beliau sepatutnya mempunyai maruah dan berhenti sahaja dari jawatan beliau selaku Ketua Menteri Sarawak. Jika Najib tidak mampu untuk meminta Taib berhenti dan bersara, maka Najib pula lah yang terpaksa membuktikan kesungguhan beliau dalam isu memerangi rasuah ini..

Jika Taib masih berada di tampuk kuasa dan tidak mahu berundur maka Najib terpaksa mengambil ‘accountability’ dan beliau sendiri wajar meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri. Ini bukannya isu kecil dan Najib perlu menentukan tindakan terhadap Taib dilaksanakan. Isu Taib ini sudah terlalu banyak dan tidak boleh di bendung lagi. Kerajaan negara ini tidak boleh ditadbir seperti mentadbir persatuan sepak takraw Pekan, Pahang.

Negara ini negara berdaulat dan pencerobohan terhadap khazanah negara dan rakyat itu adalah satu pembelotan dan pengkhianatan terhadap negara dan kita boleh takrifkan sebagai memerangi Yang Di-Pertuan Agong. Ia lebih bahaya daripada pengganas yang telah memasuki persempadanan kita di Lahat Datu dan Semporna lima minggu yang lepas. Pencerobohan pengganas asing boleh diselesaikan dengan tindakan peperangan dengan pasukan keselamatan kita, tetapi dalam isu rasuah ia memerlukan ‘political will’ yang sungguh-sungguh untuk menyelesaikannya.

Seperti yang sudah lama dirasai umum, keadaan dan perlakuan seperti Taib ini sudah menjadi budaya pemerintah bukan sahaja di Sarawak tetapi juga di negeri-negeri lain dalam Persekutuan ini. Rasuah dan penyalahgunaan kuasa sudah di‘institutionalized’ kan dan membudayakan rasuah ini sudah tidak menjadi kesalahan lagi.

Inilah saat bagi kita melihat setakat mana kemampuan Najib sebagai pemimpin yang memegang amanah rakyat. Najib mempunyai satu piihan sahaja, iaitu untuk melakukan sesuatu bagi Taib meletakkan jawatan dalam kadar yang serta merta. Seandainya Najib tidak berani melakukannya maka Najib pulalah yang terpaksa meletakkan jawatan serta merta. Najib mesti menerima ‘accountability’ kepimpinan sebuah negara demokrasi ini.

Jika kita mendengar rakyat ramai bercakap, mereka tidak yakin boleh memaksa atau memberitahu Taib yang beliau (Taib) tidak boleh lagi mengetuai pilihanraya umum Sarawak nanti dan beliau (Taib) wajar menyelesaikan isu moral beliau yang sangat besar ini serta merta. Rakyat sudah tidak tertahan lagi melihat pimpinan BN terlibat dalam isu rasuah yang tidak kunjung padam ini.

Tetapi pandangan dan persepsi rakyat terhadap kekurang-mampuan Najib menyelesaikan isu ini mungkin banyak kebenarannya. Isu Najib seperti pimpinan Sarawak itu juga banyak yang sedang dipersoalkan oleh rakyat. Bagaimana Najib hendak memberitahu Taib untuk berhenti kerana isu rasuah sedangkan Najib sendiri sedang berperang menghadapi isu yang sama terhadap beliau.

Najib juga dikaitkan dengan pembelian Scorpene yang sangat besar isunya. Najib sendiri mempunyai rangkaian masalah sendiri. Takut-takut jika Najib menasihati Taib supaya berhenti, Taib akan memberikan ‘middle finger’ beliau terhadap Najib. Bukan mudah untuk meminta Najib menasihati Taib untuk berhenti. Itu sebabnya saya selalu menulis dalam blog ini yang hanya rakyat sahaja yang mampu untuk memberhentikan semua pimpinan BN yang sama seperti Taib dan Najib itu.

Jika Najib mengundurkan diri siapa yang agak ‘viable’ untuk menggantikan beliau kerana jika diikutkan cara pengambil-alihan jawatan Perdana Menteri yang bersara ia selalunya diambil alih oleh Timbalannya, yang sekarang iaitu Muhyiddin Yassin. Jika Muhyiddin Yassin dikehendaki mengambil alih kepimpinan Najib, Muhyiddin akan melompat kegirangan kerana boleh menjadi Perdana Menteri.

Tetapi pula Muhyiddin adalah pemimpin yang datang dari acuan yang sama, maka beliau tidak akan ada perbezaan dan kelainan dengan Najib dan masalah yang sama akan berlarutan. Stigma buruk terhadap semua kepimpinan UMNO dan BN itu adalah menyeluruh dan hanya segelintiran pemimpin sahaja yang terlepas dari dihinggapi oleh stigma yang sama itu.

Tiada siapa dalam kabinet Persekutuan sekarang yang tidak sama dengan Najib dan Muhyiddin itu lebih-lebih lagi dengan Taib Mahmud. BN dan rasuah 'berpisah tiada', saling menyandar di antara satu dengan lain. Ia ibarat aur dengan tebing. Tiada BN kurang rasuah, tiada rasuah BN tidak akan kekal.

Sekarang ini kita perlu memerhatikan apa yang bakal berlaku dan bagaimana pucuk pimpinan negara menyelesaikan masalah yang gila ini. Kita tunggu…

19 comments:

Anonymous said...

1Malaysia yg di tunggu lagi ialah 1Malaysia bubar DUN dan 1Malaysia bubar parlimen. Satu malaysia keluar mengundi tukar pemimpin BN dan undi parti PR. Maka bergelempangan pemimpin BN gugur menjadi rakyat biasa.

Anonymous said...

Kuasa, khazanah, dasar negara, penguatkuasa, kedaulatan dan persepsi kepimpimpinan perlu diUBAH kalau tidak diubah rakyat yg merana dan hidup dlm keresahan.

Amuraria said...

dua-dua sekali gus lingkop;) ABU !

master said...

Dua-dua pun tak akan berhenti. Hopeless politicians. The saddest and pathetic creatures on earth.

Terpulang pada rakyat Sabah dan Sarawak untuk menentukan masa depan mereka. Yang pasti sekurang kurangnya 6 atau 7 negeri di semenanjung akan jatuh pada Pakatan. Menang di parlimen adalah bonus.

Brilliant moves by Lim Kit Siang to contest in Johor. Anwar as well n their big guns outside their traditional cons. Brilliant political manuevering since the Anwar made a come back in Permatang Pauh by election. Impressive handling of Lahad Datu issues. Hadi Awang & Tuan Ibrahim contribute a lot in neutralize the Malays on issues affecting them. Not forget Rafidzi Ramli of PKR digging down issues and put BN into the corner.

Emer said...

Indeed

Anonymous said...

Pak Aspan,

The current BN regime will still win the next general election

Anonymous said...

Kedudukan dan kuasa telah menguasai segalanya..pemimpin bn sudah tak ada undang-undang yang dapat digunakan untuk mengambil tindakan ke atas kepincangan dalam tindakan mereka. Semua hak-hak rakyat terkubur dalam kuasa bn..rakyat tidak ada kuasa untuk bersuara apalagi bertindak..Inikah yang dinamakan rakyat di dahulukan..Marilah kita semua rakyat malaysia bersatu berdoa(tak kira apa bangsa dan agama)untuk keadilan semua...sayangilah negara kita yang berdaulat daripada dimusnahkan oleh penjanayah pemimpin yang dahaka kepada bangsa dan negara..

bumi-non-malay said...

Kalau ada Siaran Lansung upacara Korrupsi pun Orang UMNO tak akan bertaubat dan rakyat malaysia tak percaya ...kononya!!

Dunia ini ada macam2 orang. Sampai bunuh siaran langsung pun tak ada hal mengikut Blogger UMNO Haprak dan Mereka yang menganut agama rasmi Islam UMNO Cult.

Rakyat yang lapar, marah saja yang perlu bangkit dan HAPUSKAN Jenayah UMNO-BN. Macam Gadaffi dan Keluarga serta Kroni Gadaffi dihapuskan.....jaga2 yah Tun Bapa Kemerosotan Malaysia!!

http://bumi-non-malay-malaysia.blogspot.com.au/

HAMZAH said...

cakap fasal Sarawak ini, semua org sarawak senyum sengeh dan geleng kepala.Suku yg terbesar terdiri drpd Iban,Dayak dan Bidayuh.Mereka ini kaki arak dan duit.

Kebiasaannya pada malam sebelum mengundi pada hari besoknya maka pesta makan besaran dan arak dihidangkan.Malam itu juga puak-puak ini diberi wang rm 100 dan berjanji pangkah BN pada besok hari.Taib mahmud memang dah faham tingkah laku 3 kumpulan ethnik majoriti.

Bagi iban,dayak dan Bidayuh memang kalah dg arak.Sampai bilakah ethnik ini dapat berubah ? Mereka tak hairan dg video GV.yang penting arak , makan dan duit!BRIM ni sebenarnya Najib ciplak ide Taib.

Hamzah

Alam Flora said...

As Salam Tuan Aspan.

Harapkan Najib nak suruh Taib Mahmood supaya meletak jawatan dan jangan amalkan rasuah boleh ditamsilkan seperti "Anjing menyuruh anaknya jangan menghidu tahi".

Bagi pemimpin yang terlalu kaya-raya seperti KM Sarawak, tiada apa yang nak dibimbangkan bagi menghadapi PRU13 di Sarawak. Kalau dah harta dan wang berbilion-bilion, tak kanlah nak lempar 1 ke 2 juta pun sayang kepada Kepala Pengkhianat dalam SPR? Asalkan boleh terus berkuasa dan meneruskan aktiviti merompak dan memperkayakan kroni dan keluarga, itu sudah mencukupi bagi 5 tahun akan datang.

Pepatah Cina ada mengatakan "gadai seringgit untuk mendapat seribu". Berbaloikan kalau menjadi rakyat Sarawak dan dilahirkan dalam keluarga perompak dan penyangak yang dikenali sebagai pertubuhan UMNO dan BN. Selamat menjadi barua dan pilhlah UMNO/BN untuk menjadi barua dahulu, kini dan selamanya.

Anonymous said...

Taib jelas TIDAK LAYAK menjadi pemimpin Serawak lagi. Apakan daya rakyat Serawak tidak mampu berfikir secara waras kerana ditutupi oleh media perdana dan gula2 .... Nasiblah... bila minda dikongkong oleh media perdana dan kemiskinan hidup.

Anonymous said...

Tuan,

Menjawab persoalan tuan itu, antara Najib dan Taib siapa berhenti dulu, bagi saya Najib bukan saja berhenti dulu malah berkemungkinan besar juga mati dahulu.

Diandaikan PR memenangi GE 13, kes Altantuya akan dibongkar kembali dan hayat Najib boleh berakhir di tali gantung. Di situlah puncak kerjaya politik Najib bin Razak.

Angka 11 yang dikatakan menjadi kegemaran Najib oleh Tun Daim tidak saja menggambarkan dua batu nisan kepada parti UMNO BN malah berkemungkinan menjadi batu tanda di kuburannya sendiri tidak berapa lama lagi.

Anonymous said...

Yang tak mahu berhenti dan takut untuk berhenti ialah syaitan yang dikenali iaitu idola papagomo.

Anonymous said...

TAIB MAHMUD adalah produk kilang dari Kerala....

Anonymous said...

Bang,

Maaf....luar topik

http://www.malaysiakini.com/news/224740

Waaaaaa, serious bebenor Najib nak belasah mahadet neh

RCI Lahad Datu DI ATAS RCI Projek IC di Sabah!!

Gaduh...Gadoh...adoi!
hehehe

ayba said...

Najib berani ke?

Anonymous said...

Bang,

Tahun lalu Daim kata Najib 'General without army!'

Kini lain bunyinya:

http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/axe-deadwood-from-cabinet-daim-tells-najib/

Fairly good job? Fair-ly?

Daim ni suku sakat Mahadei, kaki makan kapla gajah!

Najib nak kena percaya dia ker?

Kalo Najib percaya kata2 dia, sah Najib nak kena!! Kena pelangkong!

hahahah

Anonymous said...

minta maaf, Ada sedikit penambahan utk komen saudara hamzah.sebenarnya , ramai yg sedar betapa teruknya pentadbiran BN Dan layanan kjnn persekutuan thdp Swak.Kt tahu selama ini sbh Dan Swak dipinggirkan sehingga akhir2 ini baru lah Kjn Persekutuan memberi perhatian yg agak luar biasa.ramai yg ingin menukar kjnn sedia Ada, tp dgn perasaan yg kecewa krn dipinggirkan mybb kan mrk merasa tiada keuntungan.malah Ada DUN yg jatuh kpd pembangkang semakin dipinggir.jd drpd x dapat pa2 , lbh baik undi sj demi gula2..Sy pcy , sblom tsunami politic 2008 ramai yg percaya BN KEBAL, jd x byk dpt dilakukan.

insafdoh67 said...

Tiada yg baik lg tingal dgn umno.. Semua sistem lingkup... Rasuah.. Gila kuasa.. Perompak harta rakyat je yg tingal.. Rakyat miskin masih dok sedor... Nasib melayu merempat di bumi sendiri...