01 February 2007

37. Leaders or Pests ??

AAB telah tampil memberi penjelasan tentang isu jet eksekutif berspesifikasi mewah yang sedang dalam pengubahsuaian di Basel Switzerland.

AAB telah berkata yang kerajaan tidak membeli pesawat tersebut tetapi dibeli oleh Penerbangan Malaysia Berhad (PMB), dan kerajaan hanya menyewanya dari syarikat
milik Kementerian kewangan itu.

Saya ingin bertanya kepada PM kita samada beliau tahu yang PMB itu milik kerajaan melalui Khazanah Nasional.

Bukankah wang itu wang rakyat yang membayar cukai yang bermacam-macam yang beliau kenakan.

Tidak bolehkah pembesar-pembesar negara gunakan pesawat-pesawat yang sedia ada, dan kenapa waktu ini juga kerajaan hendak menyewa pesawat semewah itu?

Kita begitu hairan kenapa AAB mengatakan yang ianya tidak melibatkan wang rakyat?

Kenapakah AAB mempunyai sangkaan yang semua rakyat adalah bodoh dan boleh di perlakukan sesuka hatinya?

Adakah AAB berbohong atau beliau benar-benar tidak tahu kenyataan yang wang yang di gunakan itu wang rakyat?

Kalau beliau cuba berbohong, maka beliau telah melanggar etika kepimpinan negara yang berdaulat dan beliau wajib meletakkan jawatan.

Jika beliau benar-benar tidak tahu yang akhirnya rakyat yang terbeban dengan penyewaan itu, maka kami ingin bertanya bagaimana beliau boleh jadi Perdana Menteri dan Menteri Kewangan?

Menjadi Perdana Menteri bukan senang kerana seseorang yang memegang jawatan itu perlu mempenyai ‘conduct’ yang tinggi setimpal dengan tuntutan taraf kepimpinan negara yang maju, berdaulat dan bermaruah.

Apabila menjawab isu seperti ini jawablah dengan cara yang boleh dihormati dan bukannya menjawab secara selekeh yang tidak patut datang dari seorang Perdana Menteri.

Kita ingin mencadangkan kepada AAB supaya bercuti dan berehat untuk berfikir samada beliau patut terus menjadi PM atau berehat sahaja dari politik.

Sepatutnya beliau berhati-hati untuk membuat penyewaan pesawat yang sangat mahal ini, kerana rakyat sedang sengsara dengan ketidakupayaan pimpinan menyelesaikan msalah ekonomi yang kian meruncing.

Rakyat Johor yang dilanda banjir hanya diberi bantuan sebanyak dua tiga ratus ringgit sahaja.

Dengan bantuan RM200 itulah kerajaan mengharapkan mangsa banjir untuk menggantikan barangan rumah yang musnah seperti peti TV, peti sejuk, kereta yang rosak dan berbagai-bagai barang keperluan yang lain.

Tidakkah AAB menerasakan kesusahan rakyat masa kini dan tidakkah ada sedikit perasaan malu kepada rakyat jelata yang telah memberikan mandat yang sangat besar dalam pilihanraya yang lalu.

Baru pagi ini seorang kenalan memberi komen, “So disappointing! They are not leaders. They have no conscience, they behave like pests”……….Aspan Alias





2 comments:

Anonymous said...

L5LC4g The best blog you have!

Anonymous said...

51Zmfy write more, thanks.