20 March 2008

UMNO mula berubah

Sejak Tengku Razaleigh mengumumkan hasratnya untuk menawarkan dirinya untuk membina semula UMNO yang kian lemah ini saya dapat merasakan ‘excitement’ rakyat agar keseluruhan ahli-ahli UMNO akan menyambutnya dengan rasa gembira.

Saya telah dihubungi oleh orang-orang melayu yang ingin melihat usaha dan niat murni TR ini berjaya.

Tidak kurang juga saya dihubungi oleh rakan-rakan bukan melayu yang melahirkan rasa gembira atas berita yang sudah lama mereka tunggu.

Ramai antara mereka mengakui jika kepimpinan melayu itu pincang seperti yang ada pada hari ini, mereka juga akan merasa padahnya.

Mereka tahu bawa TR telah terbukti sebagai seorang teknokrat yang telah membina asas ekonomi negara yang kukuh yang telah dinikmati oleh segenap lapisan rakyat semasa beliau di dalam kerajaan dahulu.

Jika beliau diberi mandat untuk memimpin negara, satu kepastian ialah UMNO dan kerajaan akan berimej baru dan bernafas segar untuk membina kembali keyakinan rakyat jelata dan dihormati oleh masyarakat antarabangsa.

Pilihanraya yang ke-12 baru-baru ini merupakan mimpi yang amat mengerikan.

Rakyat menzahirkan perasaan mual mereka terhadap kepimpinan hari ini hinggakan sanggup mereka beramai-ramai ke peti undi untuk mendaftarkan kemarahan mereka dengan mengundi parti pembangkang yang tidak pernah dilakukan mereka selama ini.

Rakyat marah kerana UMNO tidak dapat merasai dan bersimpati dengan keresahan mereka di bawah ini.

Mereka melihat dengan mata kepala mereka bagaimana pemimpin-pemimpin besar mereka sibuk dengan membolot laba kepunyaan rakyat tanpa segan silu.

Mereka sibuk memperkuatkan kedudukan mereka di dalam UMNO tetapi mereka tidak berusaha untuk memperkuatkan penerimaan rakyat terhadap UMNO sebagai wadah perjuangan bangsanya..

Abdullah Badawi begitu kuat di UMNO Kepala Batas, Najib merupakan pemimpin yang ‘indispensable’ di Pekan.

Tetapi amnya, rakyat negara keseluruhannya tidak menghormati mereka dan menolak kepimpinan mereka berdua sebagai pemimpin negara yang tidak ‘viable’ lagi.

Rakyat telah memberi isyarat yang kuat untuk menyatakan bahawa pimpinan Abdullah /Najib perlu ditolak.

Dalam semangat demokrasi yang tulen, Abdullah/Najib patut mengadakan persidangan agung tergempar untuk menentukan arah tuju parti pada masa yang akan datang, tetapi seruan ini tidak diendahkan oleh presiden dan pemimpin-pemimpin lain di peringkat tertinggi.

Melalui pilihanraya 8 Mac lalu, rakyat dengan jelas telah menyatakan bahawa Abdullah/Najib perlu berundur untuk memberi laluan kepada individu yang berada di luar dari sistem mereka bagi mentadbir parti dan kerajaan.

Mereka yang melakukan kesalahan besar ini tidak mungkin boleh memulihkan keadaan.

‘As one popular adage goes “You can’t clean a dirty floor with a dirty mop”,’…….Aspan Alias.

1 comment:

Anonymous said...

Harapan baru untuk umno

-------------------------
http://semasa.pdniaga.com