10 July 2011

Rally Bersih 2.0 - Kerajaan berjaya, Bersih lagi berjaya.

Kedua-dua belah pihak Bersih dan kerajaan telah berjaya dalam isu rally anjuran Bersih semalam. Kehendak kedua-dua belah pihak berjaya diperolehi dengan kejayaan masing-masing..

Pihak kerajaan dan Polis mereka telah berjaya menghalang ratusan ribuan rakyat untuk berdemonstrasi, Dengan usaha kerajaan dan Polis mereka telah berjaya mengurangkan jumlah kedatangan iaitu sehingga hanya 50,000 orang sahaja dari yang pada asalnya dijangkakan seramai 500,000 orang jika tidak ditahan dan di tekan oleh kerajaan melalui ‘Polis Raja diMalaysia’ (PRDM).

Pihak kerajaan telah berjaya menangkap dan memberkas seramai lebih dari seribu orang pada hari semalam. Dan ini merupakan penahanan yang paling ramai setakat ini. Pihak Polis telah bekerja kuat untuk cuba menutupi hakikat yang ramai rakyat sedang memberontak di dalam naluri mereka. Justru IGP telah mengumumkan angka yang tidak menasabah iaitu seramai 6000 orang sahaja yang berhimpun.

Polis begitu berbangga mengumumkan yang mereka telah berjaya menahan ratusan ribu rakyat untuk berhimpun seolah-olah mengumumkan kejayaan menumpaskan sindikit terbesar pengedaran dadah. Pihak pemerintah berusaha keras yang perhimpunan itu akan menjejaskan perniagaan pada hari semalam. IGP pun nampaknya bercakap ala ahli politik. Mungkin bergiat dalam politik merupakan 'option' yang baik selepas beliau bersara nanti.

Tetapi rakyat kembali bertanya kalau di benarkan perhimpunan secara aman diadakan maka tidak akan berlaku kekosongan dari orang ramai di tempat-tempat yang biasa dengan kesibukan manusia. Kalau di benarkan rally itu di adakan secara aman bas-bas tidak akan hilang penumpang seperti yang selalu diperolehi mereka.

Polis menutup jalan-jalanraya kerana hari ini terbukti yang menyebabkan huru-hara itu adalah pihak Polis yang mengambil rally ini seperti mahu menghadapi perang dunia ketiga. Malahan jika rally ini di benarkan rally itu diteruskan dengan kawalan pihak Polis, peniaga-peniaga akan mendapat lebih keuntungan dengan bertambahnya langan kepada barang jualan mereka.

Tetapi oleh kerana hendak menutup pandangan orang ramai tentang sokongan kuat dari rakyat untuk melakukan transformasi sistem pilihanraya itu maka dilakukan penutupan jalan-jalanraya yang penting di ibu kota untuk menghalang rakyat yang ramai untuk menyertai rally tersebut. Hasilnya peniaga-peniaga yang menerima padahnya.

Apa pula kejayaan pihak penganjur rally ini? Penganjur rally ini telah berjaya membuktikan yang mereka mendapat sokongan ramai. Jika tidak mendapat sokongan ramai masakan kerajaan menggunakan Polis dan undang-undang dharurat dengan menahan orang ramai yang disyaki menyokong Bersih di seluruh negara.

Kerajaan tahu yang jika rally ini dibenarkan di adakan tanpa gangguan pihak Polis ratusan ribu rakyat akan keluar secara aman untuk menunjukan menifestasi mereka terhadap cara pengendalian pilihanraya di negara ini. Tetapi kerajaan tidak dapat mengawal peserta rally dari rakyat Malaysia di seluruh dunia. Di Melbourne, Perth, Sydney, London dan tidak beberapa jam lagi di New York, Los Angeles serta di mana-mana sahaja rakyat Malaysia berada, mereka keluar memberikan sokongan dengan mengadakan rally secara aman tanpa gangguan pihak pemerintah.

Para penyokong rally ini datang dengan kehendak sendiri tanpa dibayar elaun dan mereka mengeluarkan perbelanjaan sendiri. Dari segi politiknya tentulah mereka mendapat sokongan dengan ‘legitimate’ tanpa didorong oleh imbuhan seperti yang diamalkan dalam mana-mana perhimpunan yang dilakukan oleh UMNO. ‘Tak ada fulus jangan harap mereka hendak berurusan dengan UMNO’….elaun makan, petrol kenderaan dan perbelanjaan lain-lain seperti hotel penginapan.

Kejayaan yang sangat ketara ialah membentuk keberanian rakyat untuk menghadapi segala rintangan seperti menghadapi taburan gas pemedih mata dan berbagai-bagai ugutan dan ancaman dari pihak Polis. Keberanian itu tentunya terbentuk apabila cara untuk membuat tuntutan lain tidak mendapat perhatian dari yang berkuasa.

Rally ini juga telah mula membuka mata-rakyat untuk melihat secara jelas apa-apa perkara yang dianggap tidak adil dalam perlaksanaan pilihanraya. Rakyat sedar yang perubahan wajib terlaksana seperti perubahan yang berlaku di Indonesia di mana kedua-dua pihak yang sedang bertanding untuk mendapatkan mandat rakyat itu boleh berkempen secara adil melalui media-media letronik secara sama rata. Indonesia kini merupakan demokrasi yang kedua terbesar di Asia selepas India.

Di Malaysia saluran-saluran TV perdana hanya dipergunakan oleh parti pemerintah sahaja dan digunakan untuk menekan parti-parti yang bertanding di dalam pilihanraya. Liputan yang terlalu berat sebelah menjadikan satu pihak tidak mendapat menyampaikan dasar atau manifesto mereka secara meluas.

Pilihanraya Singapura baru-baru ini juga telah menunjukan sikap terbuka dan keadilan kerajaan yang memerintah apabila parti-parti pembangkang juga diberi peluang dengan luasnya untuk menyampaikan mesej mereka melalui saluran perdana TV di negara itu. Jika kita tidak ada apa-apa yang hendak ditakuti, kita tidak mempunyai sebab untuk berasa takut untuk membenarkan saluran perdana itu juga dipergunakan oleh parti-parti pembangkang yang bertanding.

Tuntutan pihak Bersih untuk memberikan waktu dan masa untuk semua parti menyampaikan mesej masing-masing melalui TV saluran perdana itu bukanlah perkara yang baru. Di semua negara-negara maju, parti kerajaan dan pembangkang bersama-sama menggunakan media perdana sebagai saluran untuk semua pihak yang bertanding untuk menyampaikan semua mesej mereka kepada rakyat.

Satu lagi tuntutan Bersih ialah untuk mencari ‘mechanism’ untuk memberi kemudahan bagi rakyat Malaysia yang menetap di luar negara. Baru-baru ini kita melihat betapa ramainya rakyat Thailand yang menetap di negara kita telah pergi ke Kedutaan Thailand untuk mengundi dalam pilihanraya umum Thailand minggu lepas. Jika ini dapat dilaksanakan di negara kita maka kita akan menapak jauh untuk sampai ketahap negara maju seperti yang kita semua idamkan.

Kita tidak boleh menafikan hak ini terhadap pembangkang dengan memberi alasan yang kita mempunyai acuan kita sendiri yang tidak membolehkan parti pembangkang menggunakan saluran media perdana di dalam pilihanraya.

Kalau acuannya tidak sempurna bagaimana kita hendak mendapatkan demokrasi yang sepatutnya kerana acuan yang senget sebelah. Jika dulu sebelum rakyat faham tentang apa itu demokrasi mungkin acuan itu boleh di pakai, tetapi apabila rakyat sudah terbuka kepada sistem dan acuan yang lebih baik tentulah acuan yang selama ini kita pakai wajar ditukar.

Di sini Bersih telah bejaya memberikan sedikit sebanyak pelajaran kepada rakyat tentang demokrasi khususnya di dalam pengendalian pilihanraya yang bersih seperti yang di tuntut oleh demokrasi itu sendiri.

Pilihanraya yang adil dan saksama merupakan asas demokrasi yang tulin. Kalau kita tidak berani menghadapi pilihanraya secara adil, lebih baik jangan di adakan pilihanraya sama sekali

85 comments:

mad said...

tepat dan padat tuan aspan. melihat perhimpunan kemarin di blog-blog pembangkang membuat semangat saya berkobar-kobar. lautan manusia menyamai kehadiran bersih 2007 dahulu kalaupun tidak lebih lagi. saya yakin kehadiran tentu jauh lebih tinggi jika kerajaan membenarkan perhimpunan aman. tetapi kerajaan yg diterajui oleh pemimpin2 sombong bongkak dan rasuah tentu tidak mahu ini berlaku. seperti tulisan john mallot dalam wall street journal, parti umno merupakan parti paling lama didunia menerajui sesebuah kerajaan. sudah tentunya ada sesuatu yg tak kena pada sistem pilihanraya kita. malah secara kasar pun kita dapat melihat sebenarnya banyak yg salah. mungkin kerana sudah terlalu biasa melihat maka kebanyakan dari kita tidak perasan dan tidak kisah. memang betul kata tuan jika kerajaan tidak berani menghadapi pilihanraya secara adil baik dimansuhkan saja pilihanraya. samalah juga, jika takut melihat rakyat berhimpun meluahkan rasa tidak puas hati baik buang saja perkara 10 dalam perlembagaan negara yg memberi hak rakyat berhimpun secara aman.

Anonymous said...

perkara 10 perlembagaan- berhimpunan secara aman...bermaksud boleh berhimpuan sebanyak mana pon manusia ditempat yg selamat dan tidak menganggu gugat keselamatan orang lain?? diberi kan stadium s.alam tapi masih dibuat di jalanan kl knp??itu ke perhimpunan secara aman??biar berfikir guna akal fikiran tuhan berikan bukan dgn rasa dendam membuak2..jika benar mahu aman buat di stadium s.alam himpun la berjuta pon xpe..tetapi kenapa perlu di kuala lumpur di jalanan wahai tuan2 sekalian..polis guna kaedah supaya tiada kekacauan berlaku dijalanan..jika di stadium menjerit la sekuat pon xde sama ganggu.. :) kadang2 kita ni mara xbertempat...suka bila disebat:)

johari said...

Anon 1937;

You are a silly boy. i was caught and arrested on the way to the stadium to participate in a peaceful rally.

Do you really understand the issue? i repeat..we were on the way to the stadium for peaceful rally and we were caught by the police.

Now I ask you..how can there be a peaceful rally?

Open up yr mindlah! You are possessed by the corrupt leaders and government.

come on la said...

johari
come on, ambiga and samad were granted an audience with the agung. The objective was about the SPR inefficient.
Why was no intelligence or wit for them to give to agung the memo.
You really think all the rakyat supported the rally?
i was there also, and you really think no corrupt leaders in your parties.

again, i am asking you. can you at least put down the 8 issues that started bersih 2.0, 1.0 and 3.0 (god forbids if this happen).
I am awaiting your lists of the 8 issues.

Anonymous said...

Tulisan orang kecewa dalam BN sebab tak dapat jadi calon.. Bullshit la Aspan.. kita tau rekod u la dude!

Anonymous said...

balik laaa luuuuu...pelinkup bangsa.....lu tulis ikut hatii...kalu betuii saman datok tt berani kaaaa....aku dulu pas kini bnnnnnn.....

Anonymous said...

Sdr Anon 10 July 2011 19:37:00

1. Bersih satu idea yang diperjuangan sekelompok rakyat Malaysia berbilang kaum yang mahukan pilihan raya BERSIH/

Sokongan dari parti2 PR hanya satu kebetulan parti itu menjadi pembankang sekarang

2. Perjuangan mesti ada idea, konsep dan strateginya yang kuat serta jelas.

3. Tuntutan pilihan raya BERSIH/ merupakan isu Kerajaan Pusat.

4.Kalau dibuat di Shah Alam ia tak sekuat dan sejelas dari segi idea, konsep serta strategnya iaitu kepusatan isu.

5. Tak percaya cuba sdr bandingkan BERSIH/ dengan 1Malaysia dan tanya, yang mana satu mempunyai idea, konsep serta strategi yang kuat dan jelas?

6. Bila konsep dan strategi kuat dan jelas orang mudah faham. Tak perlu banyak iklan sana sini.

RDA

Anonymous said...

Yang jadi tukang provakasi adalah pihak Polis yang menjadi proksi kpd Kerajaan UMNO (BN). Dulu tahun 2007, polis yg mula menembak .
Sekrang ini pun begitu.
sebenarnya kerajaan UMNO yg kecut perut.

Anonymous said...

umno melalui proxinya polis sudah ada pelbagai option dan akal utk gagalkan perhimpunan ini.

cuba flachback kronologi dari awal bersih nak jalankan perhimpunan. mula kata kalau di jalanan tak boleh... kalau di stadium melalak la sampai pagi takdak hal..

bersih mohon di stadium merdeka. katanya pulak stadium merdeka takleh, stadium di shah alam boleh..

agaknya kalau bersih setuju nak berhimpun di shah alam boleh atau tidak sebagaimana dijanjikan ?

sapa boleh jawab, dia layak jadi menteri KDN...ha..ha..

memang shah alam di negeri selangor, tapi boleh masih lagi polis federal... anda semua boleh bayangkan la apa keseduhannya... berdasarkan senario di atas.

pakya

Anonymous said...

"Bersih lagi berjaya"; horay beri tepukan pada Aspan dan geng-geng sewaktu dengan nya.

Semalam aku dalam perjalan ke hospital nak melawat anak ku, Lazimnya tak ambil masa 1/2 jam nak sampai, tapi semalam ambik masa 2 1/2 jam. Dalam hati, agak sapa yang aku maki,POLIS?, BN? ataupun geng Bersih ni. tak berhenti aku maki Bersih, menyusahkan aku aje.

Kalau Aspan fikir Bersih dah menang, tunggulah PRU13 nanti, aku haramkan tangan aku nak undi parti yang bersekongkol dengan Ambiga kafir ni, ni sumpah aku.

Anonymous said...

lagi nak tambah....

nanti satu masa nasib umno akan jadi seperti nasib budak gembala kambing yang selalu menipu org kampung....ha..ha..

pakya

Anak Jati Kelate said...

Aku anak muda berumur 30 tahun..

GE 13 kali ke 2 aku mengundi..

Dengan apa yang berlaku..

Terlalu byk isu nasional melibatkan masa depan negara..

Aku da tekad..

Aku xkan bagi undi pada UMNO..

Syabas to BERSIH!!!

Pemimpin adil pemimpin disembah..
Pemimpin zalim pemimpin disanggah..

Anonymous said...

lawak kau ni ... anak kau masuk hospital ... kau salahkan ambiga pasal kau terperangkap smpai 2 1/2jam. Kau tahu tak buknnya ambiga yg jaga jalan dr rumah kau ke hsptal tapi polis yg buat sumer jln jem ..kau ni otak kemetot dh sah puak umnoporno yg xhabis2 mainkan isu kafir ni ... aku lebih rela org kafir yg amanah dr org melayu mengaku Islam tapi perangan lebih huduh dr kafir jdi pemimpin aku. Kalu ambiga jadi calun pru13 nanti kt kawasan aku ... dah sah aku pangkah dia. Hidup ambiga !!

jauhari 66

zain zainal said...

UMNO and its cowardice act would eventually bring the party down.

And I am waiting for it to happen. i'm eager to vote the opposition for the 1st time.

jangan undi perampok itu lagi.

zaidi said...

Pak Aspan
Kenapa tidak UMNO berusaha memenangi fikiran dan hati rakyat. Dulu UMNO boleh menang dengan pilihanraya bersih, kenapa sekarang terlalu takut? Mulakan perubahan dari sekarang. Jangan gunakan formula usang - tipu sana tipu sini, ampu sana ampu sini. Buktikan bahawa Melayu itu bestari, bukan gelojoh duit!

Anonymous said...

CARMA..CARMA..CARMA..konotasi yang tepat untuk mereka-mereka yang masih lagi mempertahan kerajaan yang korup, curang dan tidak beramanah.

tapah boy said...

Rally dah selesai. Pemimpin UMNO masih berteriak di sana dan menjerit kesana kemari. Perkara dah selesai mereka nak bising lagi.
MCA diam, Gerakkan diam, PBS diam, PBB diam, MIC diam, Spdp diam, LDP diam, PPP diam, PBRS diam. Semua diam. Yang bising hanya UMNO.

Pemimpin UMNO dah macam orang gila....dari Presidennya sampailah ke apek lempang dalam blog ini.

Nampak sangat macam nak jatuh!!! Malulah sikit!!

MAT NEN said...

aku suka baca komen2 anda semua ni. saolah2 baca komek GILA-GILA. sekarang ni komek tu tak dak dah...sronok betul aku baca...tapi bila aku baca komen dari penyokong BN UMNO pulak aku rasa macam baca buku-buku hikayat masa aku sekolah rendah tahun 60han...entah apa2 melalut tak tentu arah. dah tak dak point duk pusing2 benda yang dah dijelaskan beberapa kali. Patutlah KPN sanggup mengeluarkan kenyataan hanya 6000 orang ja yang hadir dalam perhimpunan tersebut kerana masih ada lagi pengikut2 UMNO bengap ni...

lambo kiri said...

Masih ada pecacai UMNO dan cyber troopers dalam blog ini.

Sabo aje lah Tuan Aspan. Bior aje deme tu. Lama-lama nanti diamlah deme tu....selepas pilihanraya umum nanti diam le deme tu!!

Anonymous said...

Jangan salahkan Najib kerana berbohong.

Kalau tak berbohong itu bukannya Najib. He he he....

jiboi, seremban

zat said...

lambo kiri

jangan mcm tu tuan..kita boleh terima kritikan..kita tk pyh buat roadblock..

saiful bahri said...

tapah boy,

Memang betul apa sdr kata. Najib, Hishamudin, Muhyiddin dan beberapa orang lain bising sangatlah!

Kalau dikaji dari saikolojinya mereka macam nak jatu aje. Orang yg nak jatuh selalunya bising.

Kalau orang jatu dalam gaung mereka akan menjerit mintak tolong. Gitulah nampaknya mereka ni.

Anonymous said...

Selepas perhimpunan Bersih ini pemimpin UMNO udah macam gila talak gamaknya.

boeing

Juraimi Zainal said...

Setuju dgn ulasan Pak Aspan.. Tak kisah la Pak kalau yg tuduh Pak Aspan antara orang2 kecewa. Sekurang2nya skrg Pak Aspan memberi olahan yg jujur. Tetapi rakyat lagi kecewa jika 'message' BERSIH tu hanya dipandang sepi wpun utk jangka panjang nya akan memberi manafaat kpd kerajaan & pembangkang..

Momentum BERSIH mmg jelas & secara tidak langsung memberi ' mileage kpd PR. Tapi pd masa yg sama ianya menjadi ketakutan yg amat sgt kpd BN jika ianya dilaksanakan.. Pihak yg telah lama memerintah sudah tentulah menjadi kecut perut. Perlu diingat adalah menjadi kebiasaan kpd negara2 yg mengamalkan demokrasi yg telus berlakunya pertukaran kerajaan slps 2-3 penggal.

Pada saya mmg elok digerakan BERSIH tu, kalau tidak segala penambah baikan akan DIBAKUL SAMPAHKAN SAJE oleh SPR.. Berbagai jawapan tak relevan diberikan. Ada yg berkata jika tak bersih, 5negeri PR perintah, kalau dah bersih jd 10negeri kot.. Cuba lihat betapa 'flip-flop' nya Hisham&Najib dlm menangani krisis BERSIH ni..

Anonymous said...

Aspan, it seems there are world of difference between Najib&gang with Ambiga.

Ambiga keeps cool and she has high finesse. On the other hand Najib looks mentally square.

We are watching the fun. i feel I am in London Circus.

gary hashim

waibee said...

Ni laa susah jadi antara gomen yg paling lama memerintah di dunia (selain PAP di Singapore), susahnya UBN nak dengar kritikan rakyat. Asyik nak terima pujian rakyat sokmo..sesekali dengarlah juga rintihan rakyat....ingatlah rakyat mengkritik agar kerajaan sedar kesilapan dan membaiki selagi nyawa masih ada, selalunya pujian yang kerap membawa rebah...

Anonymous said...

Let us see now who opposes BERSIH....
-Anugay was there (or about - if hiding in Hilton still counts as support for BERSIH) - so PKR is supporting BERSIH
-Hadi definitely was there and therefore PAS also support BERSIH
-Najib & Co - Oppose BERSIH
-Lim Kit Siang was not there as well so DAP is against BERSIH
-China Doll was somewhere in Hilton and we can assume she support Anugay

so now we can say that the government and DAP r NOT proponent of fair elections!!!

if after GE13 Anugay becomes the PM, what portfolio do u think would be suitable for our lovely China Doll - Minister in the PM dePANTment perhaps.....

Kampung Voter

eekaa said...

pan, memang susah cari makan pan, tetapi bila kita tidak harap dari sesiapa tetapi pada kebolehan kita saja, dan pertolongan tuhan,maka kita tidak payah berharap dengan kerajaan. jadi, dalam keadaan itu kita tahu siapa jahat siapa baik.

Buat masa ni aku nampak, UMNO lagi baik dari parti lain. Engkau pun umno , naper dodok duduk tempat komer berharap carai makan dulu kala?

Mat ell.

Anonymous said...

Dear all, what UMNO wants is the people must accept UMNO as higher than religion. Going against UMNO must be taken as committing suicide.

Najib and whole of the leaders want us to accept UMNO as it is. They insist that we vote for them even though they commit sinful acts like corruptions.

They want that immunity forever bro.

So what do we do now? shall we coexist with these lines of corrupt leaders or we do something to stop them from corrupting the people?

shall we allow them to continue being corrupt?

i have the answer but I am not of about the rest.

kj hitam

Aspan Alias said...

To all commentators,

I am sad that some of the commentators are using foul languages and it's too unbecoming.

Those foul comments come from those who are not able to argue points raised by me or some others in the blog.

There are also some who choose to go personal and these mischievous comments normally reflect poor parental upbringing.

Thanks

Anti Pencacai said...

Pembaca,
Ada pengomen di atas ni memang bengap. Jangan lupa bukti jelas :-
1) Najib dah mungkir janji. Di kata datang dengan selamat, balek dengan selamat dan tiada huru-hara. Tau-tau permit tak keluar. Polis dan Pengurusan Stadium lebih berkuasa dari Najib selaku PM. Maka tak payahlah nak ikut Najib lagi.
3) KPN kata hanya 6,000 yang hadir maknanya lebih 20% kena tangkap. Tapi tengoklah di banyak blog, lautan manusia yang ikhlas dengan kocek sendiri dan tanpa dipaksa telah hadir. Buta ke...?
4) Pemuda UMNO dan pejuang patriot konon. Tak tengok ke Bendera Malaysia bergelimpangan atas jalan yang dilepaskan Pemuda UMNO gara-gara pengecut. Dahlah lintang pukang lari, berjalanpun tak sampai 200 meter. Berlakon je lebih. Buta ke...? Pooo....rah pencacai. Janganlah komen macam tin kosong.
5) Hebat lagi Pak Samad yang dah 70tahun pun boleh gagah jalan kaki ayam lebih 8 kilometer. Hebat lagi Marina Mahathir tak hipokrit macam sebahagian pengomen atas ni. Itu anak mantan PM tau, korang kat atas tu apa? Marina pun faham apa tu Bersih. Memang dasar pencacai betul... Kelas pariah agaknya.

Macam mana Malaysia dan Melayu nak maju. Hebat lagi keturunan Mudaliar disebelah kanan dan kiri Khairy. Buta ke... aa pencacai?

Anti Pencacai

3)

"Observer" said...

I agree to Mr Aspan comments at 08.00. They are too superficial in most serious matters
"Observer"

rautin said...

Saudara Aspan, betul seperti saudara kata. Mereka yang tidak dapat berbahas akan menggunakan bahasa kotor dan memilihuntuk membidas sdr secara peribadi.
Mereka tidak tahu nak menjawabnya kerana tidak berkemampuan ada yang memilih untuk menggunakan isu peribadi.
Mereka nak turut berbahas tapi tidak ada keupayaan. Jadi mereka guna isu peribadi.
memang itulah cara mereka dalm UMNO tu.
Saya bersetuju juga kata-kata mereka itu melambangkan cara mereka di didik pleh ibu bapa mereka.
Mereka tidak sedar cara mereka bercakap dan berbahas itu memalukan mak bapak mereka.
Teruskan saudara mengkritik mana yang patut.
Salam.

bob philan said...

Bro, Yesterday at PWTC, Najib stooped so low and very unPM like speech.
So childish.

Anonymous said...

Aspan and his usual syle of opinion. Cute title, talking as govt critic but actually promoting PKR.

Your view is based on selective information. It is usually myopic one sided consideration, and self interest.

Go join PKR la ... Its obvious you are on their payroll. You know Khalid Ibrahim well

Anonymous said...

Police Act 1967 Section 27 clause 2(d) clearly state that illegal organisation can not be given permit.

All from Agong, PM, Hishamuddin etc erred if they had offered to allow Bersih assembly.

Maybe perhaps the wise and clever Aspan could tell us why were the demontrators chanting reformasi, and bringing BN as though it is an opposition rally.

Where was the 8 tuntutan in which 4 are beyond the power of SPR and the 4 have been explained but Bersih stubbornly refuse?

Just like yellow moarch of 2007, bersih 2 was hijacked by politicians and it was meant to be so.

Anonymous said...

Saya dah kata, penjilat penjilat UMNO atau pembodek pembodek UMNO akan cuba mempertahankan UMNO mahupun pemimpin yang ada sekarang kerana takut sorru....miss walaupun pada hakikatnya mereka tahu rakyat inginkan keadilan.....
Golongan ini takut, kalau UMNO kalah, fulus atau pangkat yang ada akan terbang.....Jadi suka atau tak suka terpaksalah mempertahankan UMNO & pemimpin yang ada sekarang......Kasihan anak anak /isteri isteri yang terpaksa makan duit haram kerana bapa bapanya yang subahat dengan kerajaan yang rasuah/salah guna kuasa....Kasihan

Anonymous said...

Sebagai pemerhati, jika perarakan Bersih dulu mengakibatkan tsunami politik tapi kali ini ianya akan menyebabkan gempa bumi yg paling dahsyat bakal disaksikan oleh seluruh dunia. Kerana apa? Kerana kerakusan kuasa dan penyalahan guna kuasa yg di berikan oleh rakyat kepada umnobn sebagai kerajaan memerintah yg semakin menjadi-menjadi melalui instrument KDN, polis, AG, SPRM dan Mahkamah.

Jika dulu polis hanya mengenakan sekatan jalan raya yg melibatkan pengguna kenderaan dlm Kuala Lumpur saja tapi kali ini oleh kerana hendak membataskan kemasukan penyokong2 bersih dari negeri lain polis mengadakan sekali dilebuh-lebuh raya? Akibatnya? Berlakulah kesesakan melampau yg tak sepatutnya berlaku keatas pengguna2 yg tidak ada kena mengena dgn perarakan Bersih. Pengguna2 kenderaan tersebut yg rasional akan menyumpah seranah pada pembesar2 polis yg tidak bijak mengendalikan situasi.

Umnobn dan polis mungkin berjaya mengecilkan jumlah kemasukan aktivis Bersih melalui media elektronik dan cetak utk disuapkan kpd ahli-ahli umno dan juak-juaknya TAPI sebenarnya polis lebih berjaya utk memluaskan lagi sokongan rakyat kepada BERSIH dan PR.

Tindakan pembesar umno dan polis telah menyedarkan lagi the silent majority betapa rakusnya umnobn.

Drp; zuki ahmad

Anonymous said...

hai Anak Jati Kelate,

Kita sama-sama anak jati Kelate, tapi pasal sokong Pakatan Haprak sorry. Orang macam Kau tak diperlukan. Cuba kau bayangkan macamana pakatan kau nak bersihkan PR 13 nanti sedangkan pekara yang kecil seperti air yang bersih pun masih lagi "KERUH & KOTOR". Bersihkan yang itu dulu baru kita bincang pasal bersihkan yang lain. Ingatlah orang macam kau hanya menyusahkan orang tua dan penduduk kampung di Kelantan sahaja, hanya pulang pada hari raya dan hari mengundi. Pangkah PAS dan tinggalkan orang tua dan penduduk kampung. Engkau tidak mengalami masalah air bersih dan jalan raya yang serius, so berfikirlah dengan fikiran waras, ingat masyarakat kau disana. " Kemiskinan membawa Kekufuran"

a w g 1 0 3 1 said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Sila baca http://rantingsbymm.blogspot.com/. Ini pengalaman Marina Mahathir anak bekas PM mengenai Bersih 9hb tu.

Buka minda anda mengenai Bersih itu ye.

Thanks Tuan Aspan

Jamal

Anonymous said...

Semasa masih hidup ini jangan biarkan manusia tipu diri kita mahu pun orang lain. Manusia yg bercakap dan berjanji pastikan mereka kotakan cakap dan janjinya. Lebih-lebih lagi orang yg bercakap dan berjanji itu bergelar pemimpin. Orang yg memimpin ini bercakap mengajak rakyat kita supaya mematuhi rukun negara, bersih, cekap dan amanah, masyarakat madani, Islam Hadhari dan 1Malaysia. Pembesar ini juga melaung-laungkan moral, harga diri dan integriti.

Cuba semak kembali; adakah Pembesar-pembesar dari kerajaan umnobn mematuhi rukun negara khususnya pd Keluhuran perlembagaan Negara? Bukankah pembesar-pembesar umnobn kini sedang meliwat Perlembagaan Negara melalui Peguam Negara, polis dan Mahkamah? Jika Anwar dgn mudah diheret ke penjara dan mahkamah diatas tuduhan yg diragui mengapa pula Pembubuhan Alanthuya disorokan motif dan arahan pembunuhan. Apa jadi dgn rasuah@komisen rm500 juta kapal selam yg masih tidak boleh menyelam? Bukan kah ini melibatkan pertahanan negara dan keselamatan anggota tentera yg dipergadaikan didalamnya?

Kementerian perlancungan memberlanjakan puluhan juta ringgit@komisen utk mempromosikan Kuala Lumpur utk dikunjungi pelawat dalam negeri dan luar Negeri. Bukankan dgn kehadiran ratusan ribu manusia itu boleh meningkatkan perniagaan? Tidak haus atau tidak lapar kah mereka? Tidak meningkatkah penggunaan petrol hari itu? Tidak akan meningkatkah pengunaan teksi hari itu? Tidak akan bershopping kah para aktivis jika perjalanan perarakkan hari itu berjalan dgn lancar? Adakah mereka akan berarak sepanjang hari hingga malam? Tidakkah dgn membantu perarakkan tersebut bakal membuktikan kerajaan umnobn, AG, Polis dan Mahkamah bebas dan berkecuali dan mengamalkan demokrasi seperti yg di pekikkan selama ini?

Siapa tolol? Siapa yg sebenarnya turut membantu meningkatkan sokongan terhadap PR?

Drp; ahli umno

Anonymous said...

Yang menang SPR. Teruskan tak tau bekerja, goyang kaki, lepak dan masih kekal jawatan dan dapat gaji buta setiap bulan.

Kalau orang kritik, tai chi kan semua kerana bukan kesalahan SPR.

Datang pilihanraya, bonus bergolek datang.

Macam tu, sesiapa pun boleh bekerja kat SPR.

Anonymous said...

Kerajaan umnobn dan Perkosa boleh tipu ahli-ahli umno serta penyokong2 tegarnya dgn menakut-nakutkan mereka dgn 13mei, huruhara, ketuanan melayu dan jelmaan jembalang-jembalang lain.

Selagi mereka membaca Utusan Malaysia, berita harian, Metro, TV3, RTM dan lain2 media perdana umnobn selagi itulah dari dulu, sekarang dan selama-lamanya tertipu. Sebab itu jika mereka membalas hujah-hujah yg langsung tidak dapat menyakinkan rakyat. Sebab itu juga jualan utusan malaysia, berita harian semakin merosot.

Drp; ahli umno

Anonymous said...

09.15 Janganlah menyamar anak kelantan. Bahasa dan mentaliti kamu tidak menunjukkan kamu anak kelate, tapi kumpulan pencacai. Bodoh ke kau telaga minyak dan royalti kelate doh jadi hok thailand. Ngo...ng!

Anonymous said...

Tuan saya gi motong getah pada 9 julai hari tu tapi susu getah sikit sangat keluar. aku nak salahkan perhimpunan haram yang kat KL tu rasa macam tak ada kaitan pulak. Tapi bila baca orang mati kat melaka kerana lemas ada kaitan dengan perhimpunan Bersih ... aku pening...

burn said...

"putrajaya has 8,840 voters, whereas kapar has 122,011 voters (13 times that of putrajaya) for 1 parliamentary seat."

there are many other areas too. this is call, gerrymandering. why "bersih" is needed for a clean and fair election? yet, many from "bn" are making hell out of a noise when knowing very well how electoral system have been manipulated. this as said before, have got nothing to do with race nor religion. name of races is created by humanbeing itself. before than, we were categories thru skin color, yellow, white, black and so on rather than name of race. religion is always a personal thing. certain group have personal agendas to protect their own interest, and we can see it thru "bn" selfishness and arrogant. those demonstrators are just ordinary malaysians that want a better future for malaysia, yet, some just prefer to stay as it is and prefer playing racial card to divide malaysians. "bersih" have shown a true unity among races. for those couple of hours we were all truly fellow-malaysians. pity, “bn” goons have still not woken up to see the real picture. this has got nothing to do with race nor religion, but more to individual character attitude... a denial syndrome sickness... cannot accept the truth and not willing to open up.

salam...

Anonymous said...

Tuan Aspan,

Saya bertolak dari Utara ke KL dengan keretapi untuk demo BERSIH. Apa yg mengejutkan saya penumpang yg nak ke KL hari tu ada lebih kurang 100 orang tapi SB yang berada di stesyen tu lengkap dengan camera di sekitar 20 orang.

Tugas mereka memeriksa semua beg penumpang dan menanya destinasinya sambil mengambil semua gambar penumpang pada hari 8 julai jam 6.30 petang

Ada SB yang berbohong dengan mengatakan Hj Hadi pun arah orang PAS supaya jangan pergi BERSIH.

Begitulah juga di stesyen lain di sepanjang perjalan keretapi dari utara hingga ke KL

Esoknya semasa pulang semuanya sudah tiada. Road block yang ada sejak dua minggu sebelumnya juga sudah diangkat semuanya.

Bagitulah bertapa takutnya UMNO kepada bayang2 sendiri, sehingga seluruh negara diperiksa oleh SB dan polis demi mempertahan kuasa

Kesian UMNO

zahari awang

Anonymous said...

Terus menulis dalam bahasa yang baik bro jangan marah2 dan sedih2 bila orang lain mengunakan kata2 cabul dan kesat.Lazimnya orang yang berbahasa kesat dan cabul adalah orang yang kurang akal dan kurang siuman.Orang yang kurang siuman tidak layak dan tidak diterima segala amal ibadah dan amal solehnya.Biarkan..biarkan... biarkan... .si Luncai jatuh dengan labu2nya.

Anonymous said...

sememangnya imej BN dan Najib di dalam keadaan genting tambahan pula marina mahathir mengelarkan kerajaan BN umpama kerajaan dunia ketiga dan tidak mencerminkan sebuah negara yang matang..apa kata tun mahathir..senyap jo..laporan media antarabangsa tidak menyebelahi najib..kat facebook sudah mencecah 100 ribu suruh najib berundur..hakikatnya negara kita sekarang ni kucar kacir..Salah dan dosa besar ke najib nak pertahankan legasi melayu walaupun banyak rasuah dan ketidakadilan..UMNO sahaja ke dalam dunia ni macam ni..suka atau tidak orang melayu kelas pertengahan dan yang daif masih memerlukan UMNO tunjang parti melayu..busuk ke , rasuah ke , penipu ke..umno tetap relevan..dan belah sana bole beri jaminan ke akan jadi lebih baik dari umno..cuba cite..cuba cite

Anonymous said...

Sepatutnya orang yang bergelar Melayu ni menyokong parti Melayu..sudah terbukti orang Melayu sememangnya bijak menjadi pemimpin dan sudah terbukti menerajui negara yang bernama malaysia..kalau UMNO tidak islamik macam mana kita pada hari ni masih belum murtad..mungkin ada yang telah murtad..kerana UMNO ke..atau kelalaian ibu bapa mereka..kalaulah umno kurang baik maka kita berbaik-baik antara melayu umno dan melayu pas , melayu DAP , melayu PKR dan yang lain-lainnya..tetapi hakikatnya ianya tak mungkin terjadi kerana apa?..HARTA KARUNN..susah nak di faraidkan kalau banyak kepala..jadi rakyat yang terlepas faraid dan harta karun termenunglah sampai mati..

Ibni Ismail said...

Salam tuan aspan,

Teruskanlah usaha tuan. Memanglah menyedihkan membaca tulisan2 yg kelihatan seperti si penulis tidak pernah di didik oleh ibu bapa mereka tentang adab tatasusila berkomunikasi. Hanya kerana tidak sependapat, kita menghina dan mencaci sesama kita lengkap dengan pelbagai gelaran seperti penjilat, pencacai, peliwat dan sebagainya.

Tuan teruskanlah dengan bahasa yg elok yg lambat laun mereka akan menurut jejak tuan. Kelebihan tuan adalah mempunyai followers dari kedua dua belah pihak.

tapah boy said...

Dalam satu-satu blog seperti blog aspanalias ini kita harus menjauhi dari menggunakan kata-kata hina dan attack peribadi.
Jika kita tidak ada cara untuk menyanggah pendapat orang lain kita tidak semestinya memilih jalan hina seperti menggunakan perkataan-perkataan yang tidak bermoral. Elok diam ajer.
Jangan pula menghina menggunakan isu eribadi.
Saya amat bersetuju dengan Aspan yang orang yang menggunakan isu peribadi dan kata-kata kesat itu melambangkan cara mereka di didik oleh keluarga mereka.
Amat memalukan dan amat mendukacitakan. Pandandangan pihak lain jangan dibalas dengan mencarut dan menghina.
Kepada sdr Aspan teuskan menuis seperti biasa dan gunakanlah bahasa seperti yang sdr gunakan skarang. Itu sebabnya saya tidak pernah terlepas walaupun satu posting yang sdr tulis sejak 3 buklan yg lepas.

rustam,jb said...

Aspan, following yr writing can be amusing as you write the actual. i can say that I am quite addicted to reading your posting as you are crudely honest of what you think and feel.

cheers bro.

burn said...

agree to what rustam 18:58 have mentioned! i truly admire ur honesty to say things that is right. just ignore ppl that have problems in arguing or debating correctly due to their character and low mentality. have to accept the way they are since they prefer to think inside the box. they need to read, see, hear and understand more, rather than using emotion.
anyway, thanks for the good write-up! hopefully we can have teh tarik one day.

salam...

Quiet Despair said...

Dah tentu Najib is the winner. Dia dah aman bahagia ke Turkmenistan mencari pelaburan ke Malaysia.
Semalam dia dah turun padang dan menenangkan peniaga yang kerugian akibat demo haram tu.
Pelakon yang gian nak jadi PM tu cuma 'menang' dalam lakonan U-tube kononnya kepala terpaksa discan kerana terkena water canon.
Hahaha, yang untungnya tomato ketchup Kimbal.
Suara Achi tua ditelenggami pekikan refomasi. Her cover has been blown.
Tak nampakpun memorandum yang nak dibawa ke Istana Negara. Janganlah nak kelentong.
Yang menang DAP dan para penyokongnya. Syok dia tengok orang Melayu bergaduh sama sendiri.
Come election time, they are the winner among the opposition with BN still the ruling party.
Same old, same old. Nothing changes.
Life goes on. Much ado about nothing.
Yang bagusnya yang ditangkap dapat makanan ala majlis perkahwinan dengan duit yang dibiayai kita tax-payers.
Terima Kasih polis kerana menjaga keselematan kami, pendemo dan juga memberi layanan bak VIP kepada mereka.
Is that a police brutality? More like hospitality which they dont deserve.

Anonymous said...

honesty !! from aspan..what a joke..honesty only embracing one side and hatred on the other side..joke of the year.

Anonymous said...

kita semua di dalam persimpangan..yang benci umno akan terus membenci dan yang benci pakatan akan terus begitu..generasi tua tidak berganjak seinci pun fahaman mereka..generasi baru yang ambil tahu , yang celik internet akan mencari halatuju masing-masing ( atas pagar )..BN terus dengan retorik dan masih sembunyikan kebenaran walaupun BN tahu rakyat pandai mengira dan melihat suara dan refomasi semasa bersih..tetapi masih menidakkan kebenaran..mengapa tidak mengiayakan saje dan masih sempat bermuhasabah cari strategi baru dengan menyumbang pada rakyat..yang penting sekali jangan berbohong lagi , jangan teru-terusan berselindung dan terus-terusan menghina sesama manusia..bangkitlah umno..saya tak rela umno hancur dan terus menjadi sejarah silam..dan saya percaya saudara yang lain juga tidak sanggup melihat umno dan legasinya lenyap di bumi bertuah ini.

burn said...

if one is willing, do not choose a party that always like playing racial tone. all party symbol is just a name. what is important, the chosen leader that wanna lead the country must have the leadership quality, who is totally color blind and care for the people first. try looking beyond race, am for sure malaysia will move further ahead. the result after 50 year plus, we already know the answer... we become stagnant, yet spending like mad. most become double, triple to 10 times the cost in everything! other neighboring countries are steadily growing every year. international companies are already investing in this countries, but ours, they are shifting out one by one instead. malaysian do have a choice, either to stay as it is, or make a change. when thing are beyond repair, it is better to abandon ship before it sink deeper. this is not about the party! this is about the country and the people.

salam...

kudus, jerlun said...

Tuan tuan dan puan puan,
Jangan kita salahkan UMNO! Jangan!

Parti itu seolah olah sudah mula terasa mereka akan kalah. Tentulah mereka panik, bukan ke?

Kita anggap sahaja parti ini macam orang sakit. Jaga baik baiklah tuan tuan.

Orang sakit selalunya hanya suka mendengar cerita baik baik saja. Berikan cerita sedap sedap. Mereka berkehendakan itu,,,kita bagi dia.

Biarkan...biarkan....! Dia hendak kueh kita bagi kueh, dia hendak cendul kita bagi cendul.

Bagi dia apa yang dia hendak kerana nyawanya sudah ke penghujung.

depa pelan lama pelan lemah! Jangan lawan depa.

OpenSource said...

Assalamualaikum & Salam sejahtera~

ramai yg ckp bhw bila mengikut BERSIH maka mereka bersekongkol dgn Ambiga dan xpatut disokong, klw begitu semua political parites kt M'sia xboleh disokong sbb bersekongkol dgn non muslim, i.e BN:UMNO+MCA+MIC, PR: PAS+PKR+DAP...so mana nk pilih? logically 2-2 xleh pilih sbb bersekongkol dgn non-muslim.

dilihat mcm semua nk menuding jari kpd pihak lain, dan ingin mengatakan yg pihak dia sahaja yg benar. dilihat Tuan Aspan berkata melalui fikiran dan penelitian beliau, tiada masaalah bagi pandangan tersebut klw begitu buat apa manusia dikurniakan akal sekiranya kita xdibenarkan membuat pilihan kita sendiri? setiap hari kita membuat pilihan dan masing2 mempunyai pandangan yg berbeza2. itu yg menjadikan dunia ini seperti ini.

klw nk dikaitkan dgn islam, wlwpon manusia dikurniakan akal kita xboleh membuat sesuka hati, kita diberikan panduan melalui Al-Quran & As-Sunnah, maka cari, fahami, teliti dan selami kandungan yg ada.

paling penting, buka hati kita, buka mata, dengar betul2, buka minda kita, maka kita akan dapat lihat apa yg sebaik2nya untuk negara kita...jgn jadi seperti lembu yg di cucuk hidung & pak turut TANPA mendengar dan memahami apa yg ingin disampaikan oleh pihak satu lagi~

Salah Silap Harap Dimaafkan,
Sekian,

Anonymous said...

UMNO masih ada lagi ka?


jiwa murni

Anonymous said...

Kepada pihak pembangkang mereka patut bersabar. Tak kan lari gunung dikejar.

johnwayne said...

As usual Quiet Despair's comment is loyar buruk like. This man be very boring character.

Ada lagi dia rupanya

parameswara said...

Tuan Aspan, susah kita kalau pemimpin pemimpin kita dalam keadaan desperate. Perit kita dibuatnya.

UMNO ini betul betul menyusahkan kita.

Anonymous said...

Najib banyak cakap. Pagi petang bercakap depen kamera. Maka banyaklah silap yg kita nampak. Banyak sangat berucap kerja tak menjadi, perancangan gagal dan rakyat benci.

Untuk menutup kelemahan berbuat pula kelemahan lain. That keeps on compounding. Tak lama lagi lemaslah dia..betul tak Tun?

lousie said...

The truth will eventually prevail. The Corrupts will be apprehended. New regime will come. A time of peace and freedom will be the live of the near future.

Pray hard everyone.

Anonymous said...

tak best betul demo bersih kali ni, baru bom asap dah kelam kabut..

kata nak ikut macam kat Tunisia dan kat Medan Tahrir,

buat lah gimik bakar diri, barulah thrill, he he...ketawa bila menaip ni

P/S Aspan tak gi demo ke!Tak nampak pulak sepanduk "UMNO korup" dan sebagainya.

Anonymous said...

Najib and leaders of the day are playing ghost.

He sees everyone as ghost

Anonymous said...

Kasihan Quiet Despair, suka tak suka terpaksa mempertahankan UMNO & Najib,takut sorru....miss.
Kasihan.......
Tak apalah dah nasib kau, jadi pembodek & penjilat...

Anonymous said...

Ha ha anak pejuang UMNO Marina Mahathir pun berdemo bersama cucu perempuan bekas PM kita...

Anonymous said...

Isu demo ialah isu 8 tuntutan yang terkandung dlm memo Bersih.Isu UMNO korup kena buat Memo lain ... apalah punya bengong dan baghal punya Anon 06:50 . Dah lingkup 5 negeri dah dlm PRU 12 dulu, nak trill macam mana lagi. Anon 06:50 mewakili orang UMNO yang tak sedar dengan diri sendiri , tak tahu orang dah benci , meluat dan jijik dengan tabiat RASUAH pemimpin tinggi UMNO hingga ke Pemimpin Cawangan UMNO. 1Malaysia sudah maklum dengan perangai Rasuan UMNO . Anon 06:50 maseh mahu mengeluarkan sikap Takabur malah bangga kalau tonjolkan isu Rasuah Umno dalam keadaan Rakyat tengah Syok dengan isu BERSIH 2.0 kalau mampu berhujahlah dlm kontek isu yg di bincangkan bukan lari keisu lain yang memang benar UMNO RASUAH. Pemimpin umno yg menang MT semua bagi rasuah kepada perwakilan umno Bahagian, paling kurang RM500 seorang seluruh bahagian dalam malaysia utk jadi pemimpin . Kalau tak kasi pasti kalah macam Dato' Shahrir Samad JB. Seorang perwakilan UMNO dari setiap Bahagian akan dapat Duit Rasuah dari Pemimpin jumlah keseluruhannya paling kurang RM40K seorang.Ketua Bahagian Lain pula jumlah rasuahnya paling kurang RM100k seorang kalau pandai kelepet boleh menjangkau RM150k bolehlah tukar kereta baru atau sambung rumah Dapor atau beli barang kemas untuk isteri nak pujuk bini biar bini bagi lesen balik lewat malam atau tak balik rumah atas alasan pejuang Duit Rasuah 1Malaysia 1Pemilihan 3Tahun sekali.Pemimpin jadi-jadian ini tak tahan lama sebab tak dinilai dari segi Kualiti kepimpinan. Kepimpinannya bergantung kepada PENGERAS macam bela Puaka kena hulur sentiasa kalau tak hulur tak jadi.Saya harap Anon 06:50 respon sikit hujah saya ini tapi kalau tak ada pengalaman jadi Perwakilan Umno Bahagian ke Perhimpunan UMNO Malaysia ke PWTC jangan Respon sebab anda dalam katogeri tak berpengalaman abaikan pelawaan saya.Anda boleh di katogerikan dalam kumpulan orang yang diakal-akalkan oleh pemimpin UMNO.Akal-akal ini bermaksud kena Tipu macam Najib Tipu BERSIH 2.0 janji nak bagi Stadium tapi tak tunai.Penipu dan Pelakun yang paling besar dalam 1Malaysia ini ialah Dato' Najib sangatlah pandai bersendiwara dengan berselindung di sebalik Kuasa,Media dan Polis.Walau bagai manapun ucap tahniah juga kepada Najib boleh kawal Demo kalau tidak kawal Pasti 1.2 juta orang akan membanjiri KL.

Anonymous said...

07:28:00 GMT+08:00 tulis:

"Aspan and his usual syle of opinion. Cute title, talking as govt critic but actually promoting PKR.

Your view is based on selective information. It is usually myopic one sided consideration, and self interest.

Go join PKR la ... Its obvious you are on their payroll. You know Khalid Ibrahim well"

========================

Ini satu lagi mangkuk. Kalau hang mempunyai maklumat lengkap, mengapa tulis ciput je, tak ada fakta langsung......tulislah panjang lebar supaya semua dapat manafaat.

Inilah contoh "baghal-baghal" yang bersepah dalam UMNO Baru.

Wak Jerman

Anonymous said...

salam semua..kalau kita susah atau perit di bumi sendiri dan masing-masing mempunyai fahaman politik yang berbeza..salah siapa ..kerajaan ke..umno ke..cuba renungkan saudara kita dari seberang tu datang ke malaysia takda parti pun hanya status pati je..orang aceh dengan persatuannya sampai bole monopoli kedai runcit satu malaysia..orang minang monopoli jualan kain kat jalan TAR hinggakan mereka ini boleh beli rumah dan kereta CASH..sebab apa mereka berusaha dan bekerja keras untuk mencari rezeki di bumi yang bertuah ini..kerajaan yang sedia ada begitu flexible..kita aje yang bergelar MALAYSIAN ni asyik menuding jari dan bergaduh sesama sendiri..akhirnya bila duduk kedai kopi , kedai mamak bercerita masalah negara macam ahli dewan sampai petang..siapa yang patut di salahkan sebenarnya tuan..kerajaan yang memerintah ke atau kita yang tak tahu nak memerintah diri sendiri..renung-renungkan lah..kalau nak cerita buruk orang sampai kiamat tak habis..kita yang cerita buruk orang tu..baik benor ke..kita ni tak pernah ambik orang ke..hutang dengan bangla dan pakistan jual kain mengapa liat nak bayar..kita ni pun macam diorang jugak hanya kita penyamun , perasuah , pembohong kelas bawahan sebab kita ni bangsat..bila kita ni ada kuasa..bole jamin ke kita tak buat.

Anonymous said...

salam..bersih atau kotor ke..penghujungnya kita masih macam ni jugak..dulu PM paklah kita hentam dia..lembik la..dan macam-macam lagi..sampai giliran najib macam-macam kita belasah dia..bila anwar jadi PM nanti kalau di izinkan tuhan..takkan dia tak kena hentam..kalau di ikutkan kata anwar nak letak orang cina jadi TPM 2..kalau anwar padam..dan TPM 1 terpadam..maka siapa akan jadi PM mestilah TPM 2..fikir-fikirkan wahai umat melayu..kita bole berbaik-baik sesama kaum..tapi nak biarkan bukan orang melayu jadi PM..saya tak sanggup..bukan anti kaum lain..tapi hakikatnya saya tak boleh bayangkan kita ni satu hari nanti di jajah sekali lagi..undi di tangan kita..demo jalanan kita saya pernah lalui..bole cerita pada anak cucu..setakat tu je..dulu anwar pernah buat..saya pun sama ikut reformasi tapi yang dapat tempiasnya kesenanangan di negeri selangor , penang , kedah dan kelantan orang-orang yang dekat je( juak-juak atau kroni ) yang berarak sampai kena balun dan gas hanya tinggal kenangan lalu je..

saji said...

Anon 12 July 2011 14:33:00

Para pejuang tidak semestinya mendapat apa-apa dari apa yang telah diperjuangkannya.

RDA

saji said...

Anon 12 July 2011 06:50:00

"tak best betul demo bersih kali ni, baru bom asap dah kelam kabut..

kata nak ikut macam kat Tunisia dan kat Medan Tahrir,

buat lah gimik bakar diri, barulah thrill, he he...ketawa bila menaip ni"

Kalau sampai nak bakar diri tentu akan mencetuskan huru hara. Jika sdr orang UMNO, tidakkah itu yang sdr mahukan?

RDA

burn said...

anon 14:33...

again and again, tak habis habis nak crita pasal kaum. where did you come from? another planet? another universe? you are truly one damn selfish person. hang ngat this country is only meant for one special species? aren’t the rest are also humanbeing too! do open up urself and learn more on human evolution. study and read more… please! don’t just simply shoot empty bullets when one did not look at the mirror themselves. don’t act smart when have little knowledge of everything. do grow up and be a good person at heart!

salam...
ps: sir, remove the posting i did a moment ago. it was suppose to be for a commentator.

Rakyat Peka said...

14.33, Jangan temberanglah. Melayu sekarang bukang macam dulu, lebih terbuka akal dan lebih mencari kebenaran dan tak rela jadi Pak Tunggok.

Semua Kerajaan Pakatan yang memerintah ada transparensi. Mereka di kira pengurus terbaik berbanding Kerajaan Negeri BN. Nampak nampak lagi ke...?

"Rakyat Peka"

Anonymous said...

salam burn..when we talk about human evolution..this is what actually happening here..if you happen to be so smart and just embracing yourself as a an educated and special species or person.. what is wrong for one human embracing only one species..is it because another human species did not recognize another species like you..that person is actually selfish..people who join this forum is the people that are sensitive like you and aware of what happening and history already stated that this is semenanjung tanah melayu..jangan suka kata orang bodoh..kadang-kadang kepandaian kita bole jadikan kita lebih bodoh.

Anonymous said...

hairan jugak..orang yang mendakwa dia ni pandai dan baca buka serta berpelajaran tetapi tak tahu membezakan manusia dan species..kerana tidak dapat emosi mungkin barangkali tahap kemurungan dia begitu tinggi hingga tidak dapat mengesan kebodohan diri sendiri dan sentiasa menyalahi orang lain dengan memberi ejekan dan momokan sedangkan dari tulisan beliau..dapat di kategori sebagai manusia pandai yang mempunyai kemurungan yang tidak terkawal..dan manusia jenis macam ni akan terus mewarnai politik negara yang sedang bergolak ini..syabas.

burn said...

anon 19:37...

did i mentioned a word "bodoh"?
you're eating ur own word! read and understand before shooting. ur history level only stop there. do go down further, search and read more.
i've never like calling ppl "stupid" nor calling names! i did not even look down on that person. i am just giving a word of advised from my point of view.
don’t speculate something that’s not right.
when a person say, “bukan anti kaum lain” is already tells you, he/her is anti kaum. if he is not, his heart won’t even mentioned a word of it. whatever it is, i do respect his/her opinion. but i have my opinion too, to say a word or two. anyway, thanks for ur reply.

salam...

Anonymous said...

Saudara Saji;

"Kalau sampai nak bakar diri tentu akan mencetuskan huru hara. Jika sdr orang UMNO, tidakkah itu yang sdr mahukan?"

Ko ni budak kecik, apo yang ko tahu? bahasa yang aku gunakan hanya orang tua-tua seperti Aspan yang tahu.Halus tapi mencengkam kalbu.Belajar lagi nak.

flyer168 said...

Aspan,

Just to share this...

AN ACCOMPLISHED SUFI WHO UNDERSTOOD THE NEED OF THE WESTERN WORLD - http://members.tripod.com/~wim_canada/aleem2.html

QUOTE:

'What is needed more than anything else is a spiritual revival in man, an arousing of conscience, a submission not only to the rule of law but also the rule of God. We need a new spiritual awareness and awakening.'

-- Mr Malcolm MacDonald.

Singapore Election Candidates - > Shttp://www.singapore-elections.com/candidates-s.html

SARDON bin Haji Zubir
GE1948
Rural East

Singapore Legislative Council General Election 1948 > Rural East
www.singapore-elections.com/leco-1948-ge/rural-east.html - Cached

RURAL EAST. Voters: 2092. Voter turnout: 1144 (54.7%). Independent • SARDON bin Haji Zubir. Municipal Commissioner [M]. CHEONG Hock Chye ...

Pengisytiharan Kemerdekaan Tanah Melayu -
http://www.youtube.com/watch?v=xV8ZRSq94_U&feature=related

‪Merdeka 1957 (Color)‬‏ - YouTube - http://www.youtube.com/watch?v=YHV220X7n3M&feature=related

‪Story of Merdeka from YTM Tunku Abdul Rahman‬‏ - YouTube - http://www.youtube.com/watch?v=qIGBy2ugtvU&feature=related

‪Great Malaysian Leaders-Sardon,Ibu Zain,Senu,etc..‬‏ - YouTube - http://www.youtube.com/watch?v=8TCtHqtI8eE

Watch this video from RTM about our Bapa Merdeka himself.

Al-Fatihah to YTM Tunku Abdul Rahman and all our beloved Leaders and Rakyat who loved Malaya / Malaysia.

‪Tunku Abdul Rahman 1988 - 13 Mei 1969, Tujuan ISA, Corak Pemerintahan Kerajaan‬‏ - YouTube - http://www.youtube.com/watch?v=XfrD4wVRTc8&feature=related

Malaysia-Today.net - No Holds Barred, Corridors of Power and more @ malaysia-today.net - The REAL story of May 13 (part 1) - http://mt.m2day.org/2008/content/view/12512/84/

Mahathir's 1969 Open Letter to Tunku Abdul Rahman (17 June 1969) - http://malaysianunplug.blogspot.com/2010/05/revealed-mahathirs-1969-open-letter-to.html

‪Tun Hussein Onn 1987 - Nasihat untuk UMNO‬‏ - YouTube - http://www.youtube.com/watch?v=LsDVBTW0ExI&feature=related

‪Tunku Abdul Rahman 1988 - Pengharaman & Usaha Menyatukan UMNO‬‏ - YouTube - http://www.youtube.com/watch?v=MARccLP0mq8&feature=related

‪Tunku Abdul Rahman - Interview 1987‬‏ - YouTube - http://www.youtube.com/watch?v=LR07bUTagQo&feature=related

A Rare Interview with Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj in 1987
- UMNO

‪Tunku Abdul Rahman 1988 - "Biarlah Saya Mati Dalam Perjuangan"‬‏ - YouTube - http://www.youtube.com/watch?v=YkqLwtbGaQ0&feature=related

Our Bapak Merdeka Tunku Abdul Rahman's advise to the Ketuanan UMNOputra leaders then & now...

You be the judge.

Cheers.

flyer168 said...

Aspan,

Just to share this...

AN ACCOMPLISHED SUFI WHO UNDERSTOOD THE NEED OF THE WESTERN WORLD - http://members.tripod.com/~wim_canada/aleem2.html

QUOTE:

'What is needed more than anything else is a spiritual revival in man, an arousing of conscience, a submission not only to the rule of law but also the rule of God. We need a new spiritual awareness and awakening.'

-- Mr Malcolm MacDonald.

Singapore Election Candidates - > Shttp://www.singapore-elections.com/candidates-s.html

SARDON bin Haji Zubir
GE1948
Rural East

Singapore Legislative Council General Election 1948 > Rural East
www.singapore-elections.com/leco-1948-ge/rural-east.html - Cached

RURAL EAST. Voters: 2092. Voter turnout: 1144 (54.7%). Independent • SARDON bin Haji Zubir. Municipal Commissioner [M]. CHEONG Hock Chye ...

Pengisytiharan Kemerdekaan Tanah Melayu -
http://www.youtube.com/watch?v=xV8ZRSq94_U&feature=related

‪Merdeka 1957 (Color)‬‏ - YouTube - http://www.youtube.com/watch?v=YHV220X7n3M&feature=related

‪Story of Merdeka from YTM Tunku Abdul Rahman‬‏ - YouTube - http://www.youtube.com/watch?v=qIGBy2ugtvU&feature=related

‪Great Malaysian Leaders-Sardon,Ibu Zain,Senu,etc..‬‏ - YouTube - http://www.youtube.com/watch?v=8TCtHqtI8eE

Watch this video from RTM about our Bapa Merdeka himself.

Al-Fatihah to YTM Tunku Abdul Rahman and all our beloved Leaders and Rakyat who loved Malaya / Malaysia.

‪Tunku Abdul Rahman 1988 - 13 Mei 1969, Tujuan ISA, Corak Pemerintahan Kerajaan‬‏ - YouTube - http://www.youtube.com/watch?v=XfrD4wVRTc8&feature=related

Malaysia-Today.net - No Holds Barred, Corridors of Power and more @ malaysia-today.net - The REAL story of May 13 (part 1) - http://mt.m2day.org/2008/content/view/12512/84/

Mahathir's 1969 Open Letter to Tunku Abdul Rahman (17 June 1969) - http://malaysianunplug.blogspot.com/2010/05/revealed-mahathirs-1969-open-letter-to.html

‪Tun Hussein Onn 1987 - Nasihat untuk UMNO‬‏ - YouTube - http://www.youtube.com/watch?v=LsDVBTW0ExI&feature=related

‪Tunku Abdul Rahman 1988 - Pengharaman & Usaha Menyatukan UMNO‬‏ - YouTube - http://www.youtube.com/watch?v=MARccLP0mq8&feature=related

‪Tunku Abdul Rahman - Interview 1987‬‏ - YouTube - http://www.youtube.com/watch?v=LR07bUTagQo&feature=related

A Rare Interview with Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj in 1987
- UMNO

‪Tunku Abdul Rahman 1988 - "Biarlah Saya Mati Dalam Perjuangan"‬‏ - YouTube - http://www.youtube.com/watch?v=YkqLwtbGaQ0&feature=related

Our Bapak Merdeka Tunku Abdul Rahman's advise to the Ketuanan UMNOputra leaders then & now...

You be the judge.

Cheers.