19 December 2006

12. Siakap senohong

Dalam keadaan ekonomi yang terlalu meruncing ini, hanya rakyat sahaja yang berkorban. Yang terakhir ialah kenaikan tol untuk lima ‘concessionaires’ dalam kawasan Lembah Kelang. Alasan yang diberikan oleh kerajaan ialah masalah subsidi yang besar yang terpaksa di tanggung oleh kerajaan kepada ‘concessionaires’ tersebut. Di sini mari kita bertanya pada Samy Velu, apa kerajaan buat untuk membantu rakyat dalam masalah ini? Selama ini segala tanggungan bayaran tambahan diberikan kepada rakyat. Kalau macam itu cara mentadbir, maka pihak kerajaan tidak berbuat apa-apa, hanya rakyat yang menanggungnya.

Saya pernah membawa usul di dalam perwakilan bahagian untuk dibawa ke Perhimpunan Agung UMNO pada pertengahan lapan puluhan. Saya mencadangkan supaya rakyat diberi penerangan yang terperinci tentang apa-apa projek besar yang kerajaan hendak laksanakan. Kalau hendak membina lebuhraya, contohnya, rakyat wajib diberitahu rancangan dengan terperinci tentang projek lebuhraya termasuklah tentang kenaikan tol nya. Rakyat sepatutnya tahu segala perjanjian dengan ‘concessionaires’ jumlah tol yang dikenakan dan bila kenaikan tol akan dibuat. Dengan cara ini barulah rakyat dapat memberikan maklumbalas. Dalam lain perkataan jika tol dipersetujui untuk di naikkan maka ianya adalah persetujuan bersama dengan rakyat. Dengan cara itu rakyat tidak dikejutkan dengan kenaikan mendadak seperti ini.

Apabila kita hendak membangunkan satu- satu projek besar yang memerlukan pembayaran dari pihak rakyat, mereka mesti di beritahu kerana yang akan membayarnya orang ramai. Rakyat sepatutnya di bawa berunding dan penerangan perlu di buat setidak- tidaknya setahun sebelum projek itu mula dilaksanakan. Barulah rakyat terlibat bersama dan masalah protes yang sangat dibenci ini akan jauh berkurangan. Samy Velu mesti ingat rakyat sudah dibebankan dengan cukai jalan yang tinggi kenapa di bebankan dengan tol lagi?

Samy Velu hanya memenuhi sensitivi kerajaan dan ‘concessionaires’ tanpa memikirkan rakyat yang sudah begitu terseksa dengan cukai- cukai yang tidak terkira jumlahnya. Selepas ini apa pula yang naik?

Kepada Samy Velu, kami ingin memberi nasihat. Jangan berbohong banyak sangat. Alasan yang tol di negara ini adalah yang terendah di dunia adalah bohong. Dari London ke Wales tol yang dikenakan kepada rakyatnya hanyalah dua paund sterling walaupun jarak perjalanan itu melebihi 450 kilometer. Dari New York ke Washington tolnya hanya USD2.50 sahaja walaupun jauh perjalanannya hampir seribu kilometer. Jangan bohong lebih-lebih Dato Seri.


Siakap senohong
Gelama ikan duri
Banyak cakap bohong
Lama-lama jadi pencuri.

Sekian sahaja. WASSALAM.

3 comments:

Anonymous said...

Siakap senohong
Gelama ikan duri
Cakap bohong
Sebab tu boleh jadi menteri

Anonymous said...

wc8qFq The best blog you have!

Anonymous said...

EmgJZn write more, thanks.