17 December 2006

9. PM tidur




Sekarang sudah pukul 2 pagi, Ahad 17hb Disember 2006 dan saya baru balik ke rumah dari warung minum kopi dengan seorang bekas ahli parlimen dari Terengganu. Saya bertanya kepadanya samada beliau menjadi perwakilan dalam perhimpunan UMNO baru-baru ini. Beliau menjawab, “Saya perwakilan”. Saya terus bertanya tentang ucapan penggulungan Presiden, dengan cepat dia menjawab, “Dia tak gulung pun, dia lipat". Saya tidak faham apa maksud ‘lipat’ itu, dan minta dia jelaskan.

Perwakilan ini memberi sebab kenapa Pak Lah tidak menggulung ucapannya. Bagi beliau, ucapan penggulungan mestilah menyentuh tentang isu-isu yang ditimbulkan oleh perwakilan di dalam persidangan itu. Tetapi presiden ini tidak berbuat begitu sebab segala isi kandungan ucapannya itu seolah-olah telah disediakan sebelum persidangan dimulakan.


“Bagaimana boleh jadi begitu?” tanya saya kepada beliau. “ Dia tidak jawab perkara-perkara yang ditimbulkan oleh perwakilan” katanya. Beliau sambung lagi “ Presiden tidak fokus! Dia selalu tidak berada dalam dewan semasa persidangan. Dengar ceritanya Presiden tidur dalam bilik rehat Dewan Merdeka. Sudah puas tidur baru duduk dikerusinya. Kuat sungguh presiden kita ni tidur. Benarlah kata Tun Mahathir yang beliau hanya boleh fokus selama lima belas minit sahaja. Itu sebabnya ucapan penangguhannya tidak macam ucapan presiden-presiden sebelum ini dalam ucapan penangguhan mereka. Itu sebabnya dia berucap tidak selari dengan apa yang diucapkan oleh perwakilan. Itu maksud saya dia lipat tu!” kata perwakilan itu.

“Ucapan Timbalan Presiden macam mana?” tanya saya. “Najib memang out do Pak Lah! macam langit dengan bumi. Ucapan Pak Lah tidak ada arah dan hala tuju. Kalaulah dia nakhoda kapal muntah semua kelasi dibuatnya. “Perwakilan-perwakilan macam mana?” tanya saya lagi. “Macam presiden jugak, tidak kurang yang tidur. Ramai jugaklah yang tepuk, tetapi saya pun tidak tau kenapa mereka bertepuk. Mungkin nak elak dari tertidur kut!” katanya.

Selepas itu beliau tidak mahu lagi cerita pasal perhimpunan agung lagi. “Lebih baik kita cerita pasal filem P.Ramli ke, atau cerita pasal ikan ke atau cerita pasal yang lain-lain. Pak Lah tidak akan berubah! Dia akan bawak kita semua tidur macam dia. Di Majlis Tilawah al-Quran dia tidur dan majlis di istana negara pun dia tidur. Mana-mana pun dia tidur!. Mari kita semua tidur! PM kita kaki tidur” katanya. Saya jawab "Wah!! hebat PM kita! Dia boleh tadbir negara sambil tidur. Bukankah itu satu kelebihan PM kita jika di bandingkan dengan mana-mana PM di seluruh dunia?" Perwakilan itu senyum dan benar-benar mengalihkan ceritanya kepada tajuk lain.

Sebenarnya kita dengar cerita PM tidur ini di mana-mana. Mari kita berdoa agar PM kita tidak tidur di majlis-majlis rasmi.

ASSALAAMUALAIKUM.


4 comments:

ZINDAGI said...

Sdr Aspan,

Saya biasalah masuk MT tapi kali ini ternampak pulak link ini. Rasanya macam kenal je.

Do names like Sopi Che Man, Faizah, Zuhureen, Jamaliah, Jamalludin, Lord Leman dll "ring a bell bro?" -- satu kelas ke?

Mana lah tahu kita pernah makan sekali zaman "mamateria" lagi.

aspan_alias said...

Who is Zindagi? Those names u mention are still household names to me.? Semuanya dah tua tua,mcam u and me.

Hydrocodone said...

AxmlGL The best blog you have!

JohnBraun said...

riEbFv write more, thanks.