24 June 2012

Ali Hamsa! Lepaskan jawatan KSN, bertanding atas tiket BN!

Baru sehari dua menjadi Ketua Setiausaha Negara )KSN) Dr Ali Hamsa sudah bercakap politik,  sedangkan beliau adalah ketua kepada 1.4 juta perkhidmat awam yang sepatutnya tidak menyebelahi mana-mana pihak dan bekerjasama dengan sesiapa atau mana-mana parti yang dipilih rakyat. Kakitangan kerajaan merupakan pelaksana kepada apa-apa dasar yang telah digubal oleh sesiapa yang memerintah yang diberikan mandat oleh rakyat.

Dr Ali menyeru kepada semua kakitangan kerajaan supaya memberikan sokongan kepada kerajaan yang ada pada hari ini dan jangan mendengar janji-janji kosong dari pihak pembangkang. Walaupun beliau berasa berterima kasih kepada kerajaan kerana dijadikan KSN manggantikan KSN yang lama ia tidak bermakna Dr Ali boleh menafikan hasrat rakyat yang ramai yang merupakan empunya kepada negara ini.

Penjawat awam itu pun kepunyaan rakyat dan dibayar gaji mereka oleh rakyat termasuk gaji Dr Ali itu sendiri. Penjawat awam seperti Dr Ali ini nampaknya mesti melalui kurusus sivik yang asas untuk memahami apakah jenis negara dan sistem yang ada yang beliau akan tadbir ini.

Malaysia tidak lagi mempunyai KSN sehebat Abdullah Ayub, Abd Kadir Shamsuddin, dan beberapa orang yang lain semasa pentadbiran Mahathir Mohamad. Dari menjadi seorang yang ‘impartial’ Ali Hamsa menjadi seorang ahli politik. Jika begitulah keadaannya maka kita layan KSN ini sebagai seorang ahli politik.

Seruan yang pertama saya jika didengari elok Ali Hamsa meletakkan jawatan dan bertanding diatas tiket BN dan berkempen keseluruh negara untuk membuktikan yang parti pembangkang memberi janji kososng. Inilah yang menyebabkan kerajaan sekarang sudah menjadi haru biru kerana mereka bercakap tentang isu yang mereka tidak sepatutnya bercakap.

Sekarang kita lebih diyakini bahawa kita mempunyai sebab yang lebih besar kenapa BN mesti ditolak oleh rakyat kali ini. Sikap seorang penjawat awam berpangkat KSN ini amat memalukan. Mentang-mentanglah beliau melangkahi ramai penjawat awam yang lebih berkelayakkan dari beliau, beliau memilih untuk mengampu dan membodek pimpinan yang ‘incumbent’.

Kita ingatkan apabila Sidek bersara,  kita akan mendapat seorang KSN yang lebih mulia tetapi nampaknya hari demi hari kita mendapat pentadbir yang lebih keliru seperti beliau (Sidek).

Segala-galanya sudah menyimpang jauh. Pastikanlah yang PRU13 ini akan mengubah segala-galanya. Setidak-tidaknya kita akan ganti seorang KSN yang tidak sewel seperti ini.

28 comments:

Amuraria said...

bila mamak dilantik tau saja la kalu tak amp & bodek susah la ,kena sIkiT tunjuk itu bodek juga la ! cari makan daa ,ABU !

Anonymous said...

Siapa juga yang dilantik oleh Najib Tun Razak sebagai Menteri atau Ketua Perkhidmatan Awam atau Pengerusi GLC rata-rata mereka ini adalah dari spesis "Haman" dan "otak kemetot".

Rahmat said...

Haramjadah si celaka mamak ali hamsa ini...belum panas kerusi didudukinya, sudah cakap macam takde otak umno.

Anonymous said...

sapa pun KSN, kita org x peduli dah...sbb KSN x pernah peduli kat kita...kita org x heran pun kalau majlis tu dirasmikan KSN...majlis selesai kita org balik sambung kerja..apa yg dia ucapkan umpama ibu ketam mengajar anak ketam berjalan betul...

Ismail Mohd Yusoff said...

Tak perlu gusar dgn sikap KSN yg baru ni...InsyaAllah bila PR dapat Putrajaya nnti kita lucut jawatan mamak Ali ni...Allahuakbar...

Ismail Mohd Yusoff said...

InsyaAllah jawatan Ali mamak ini akan di tamatkan bila PR tawan Putrajaya selepas PRU 13 nnti...Allahuakbar...

Ismail Mohd Yusoff said...

Tak perlu gusar dgn sikap KSN yg baru ni...InsyaAllah bila PR dapat Putrajaya nnti kita lucut jawatan mamak Ali ni...Allahuakbar...

Anonymous said...

mestilah kena mengampu sebab nak mengharapkan otak tak le sepandai mana. lagi pun inilah pertama kali anak dari pantai malabar dapat jadi KSN? Kalau tak mengampu kang tak dapat extension pulak lepas bersara ni. Cuma beliau kena ingat, kalau beliau jelas taking side, lepas BN dikuburkan, pencen wajib la si malabar ini!

kassim hanafi. xPTD

Anonymous said...

Saudara AA

Baru sehari dua dilantik, dah pandai membodek. Dia ini buat tak tahu sahaja konsep 'separation of powers'. bagi dia ni, kerajaan ialah Umno/BN dan Umno/BN ialah kerajaan, tak ada pilihan lain.

Anonymous said...

Salam Sdr Aspan,

Sejak dulu lagi, salah satu kateria untuk untuk menduduki kerusim empuk KSN hendaklah pandai main politik arus PM.
Kebijaksanaan mentadbir perkhidmatan awam adalah perkara kedua.
"Yes boss" arahan boss diatas batu jembala patek adalah motto yang sentiasa dikelek.
Orang yang macam ini mana ada telor nak masuk bertanding dalam PRU.
Perangai macan ini juga membuatkan moral kakitangan penjawat awam tidak terangkat. Masing2 dengan ungkapan/pendirian KSN pun yang teratas buat.....
Nanti mungkin KSN ini akan mengukir sejarah.... KSN paling singkat pernah berkhidmat dengan kerajaan BSN......

Anonymous said...

Mamak konection...united mamak nasional organization..Umno (baru)..skrg baru tau kenapa mahadir haramkan umno dulu..dan tubuhkan umno baru..umno untuk mamak..

org melayu pon x boleh bangga lagi drngan RAMD..dah terlalu ramai dlm RAMD...

Anonymous said...

Berhati hati lah dengan golongan mamak sekarang..cuba selami fikiran mamak mahey rancangan masa panjang beliau di malaysia..

sape yg bawa masuk bangla ke malaysia?? bangla ini akan jadi ahli biasa umno..mamak mamak akan jadi pemimpin dan ketua kerajaan ameno..

Org melayu akan tinggalkan ameno..sekarang adalah masa terbaek..sebelum najib mengangkat muhriz menjadi timbalan presiden ameno..

Selepas itu legasi mamak akan bermula..sedar la bangsa melayu..umno skrg bukan pembela melayu..umno skrg lebeh kepada pengkhianat bangsa melayu..

Buka la mata hati..dan lihat lah apa yg telah mahader lakukan selama 22 tahun menjadi pm..Adakah mahadey berjaya berletakkan melayu seperti lee kuan yew meletakkn cina di singapura...

Dengan menyokong ameno..akhirat xdpt..dunia pon xdpt..yg dpt hanya pada kroni ameno..yg mencari kekayaan 7 keturunan..

Anonymous said...

tak lama lagi dia mulalah cium tangan najib sampai salivate, arah satu batalion send off & jemput najib di klia serta jadi beck and call office boy to pm ( B ) rosmah.... kerja productive spt personally check and balance, and counter check staff's daily productivity in ground zero tak dibuat...

And civil Servants yg sepatutnya serve rakyat ternganga, cuma ikut perintah, tak terchallenge minda utk berfikir first and foremost berkhidmat utk rakyat dgn cemerlang 8/5, huh ?

Anonymous said...

Another Mamak Pariah ruling the Gomen....naik tochang lah lain2 mamak Macam Subahan,Azeez dan lain mamak yang sewaktu dengan nya, yang ni sah dari nasihat Mamak Kutty yang datang dari Karala. Apa nak jadilah Malay Sia

Bumiputra

Anonymous said...

Tuan, bagaimana dengan penjawat awam bermain politik? perlu letak jawatan ke? saya harap tuan nasihat semua penjawat awam yang menyokong pembangkang sila letak jawatan.... ada berani..

Anonymous said...

Salam AA dan bloggers,

Minta maaf semua pengkomen2 di atas: you're all missing the point!

Takde salah mamak memimpin. Kaum tu sebagai kebetulan aje. Macam kita marah kucing asyik nak kejar tikus je.

Kalau tak de kucing tikus tetap kita benci kan?

Sama jugak kalau Anwar jadi PM,sudah tentu dia pilih KSN yang condong kesebelah PR,tak kira la Rafizi ke..Cikgu Bard ke..

Masa tu adakah AA dan kita semua akan menjerit atau menikus?

Ini memudahkan perlaksanan kerja @ mengerjakan rakyat dalam konteks UMNO.

Persoalannya sejauh mana KSN dapat menahan diri daripada berkokok pada waktu atau tempat yang salah.

Itu pun kalau masih ada sisa2 debu integriti atau etika kakitangan awam.

Sewaktu Tun Mahatir ditanya kenapa menyerahkan projek kepada kroni yang sama, beliau menjawab bahawa syarikat kroni telah membuktikan "kejayaan" dan "kesetiaan" selama ini.

Jadi mengharapkan Najib memilih yang neutral sebagai KSN samalah mengharapkan kucing buat donno je tikus lalu depan mata.

Ia selari dengan demam 'winnable candidate',kot2 la terpilih.

Almaklumlah KSN ada dekat sejuta kakitangan awam dibelakangnya!

Orang kulit sawa matang @ dalam kes ni kuih bangkit rentung memang jakun sikit bila dapat kuasa.

Contoh klasik ialah warga2 emas yang dapat uniform RELA.

Hampeh...

Surrogate

Anonymous said...

Anon 22:42:00 GMT+08:00,

Penjawat awam yang menyokong pembangkang setahu aku mereka tidak menggunakan jawatan dan menggunakan waktu bekerja untuk politik pembangkang. Kalau ada sah dan memang sengaja mencari nahas...gerenti akan dikenakan tindakan tatatertik dan dibuang kerja.

Satu masa dulu, sesiapa yang menyokong parti pembangkang khasnya, parti PAS terutama yang terdiri dari ustaz, ditukar kekawasan pendalaaman sebagai hukuman.

Yang banyak berlaku, pegawai-pegawai kerajaan yang menyokong UMNO Baru banyak menyalahgunakan kuasa untuk kepentingan politik UMNO Baru. Yang paling jelas adalah dalam perkihidmatan pendidikan. Ada satu pengarah pendidikan negeri, tak malu dan tak segan mengarahkan guru-guru dan murid sekolah menghadiri setiap program UMNO Baru. Kalau nak minta tukar pun kena bagi no keahlian UMNO Baru, baru senang.

Yang macam ni kita nak kira macamana?

Anonymous said...

ayah emak, anak isteri kenalah jaga, buat apa nak letak jawatan ? cuma buat tugasan seharian utk semua rakyat dgn integrity serta profesionalism. Undi utk bebas dari korupsi, manupulasi, segala slogan ism.

Anonymous said...

Tuan AA,

1. DEMOKRASI CARA MAMAK DAN UMNO :

- Inilah demokrasi cara mamak dan umno.Parti mana yang mahu dipangkah itupun mereka hendak tentukan.

2. BUDAYA BODEK :

- Budaya 'BODEK' ini seperti suatu hubungan 'simbiosis' diantara pembodek dengan umno, sama-sama memerlukan dan masing-masing mendapat faedahnya.

3. TAKTIK MENGELIRUKAN :

- Parti umno dan barua umno memang suka mengelirukan walau dengan apa cara sekalipun selari dengan azam najib yang mahu mempertahankan putrajaya hingga ke titis darah yang terakhir.Bagi mereka tidak salah mencuba walaupun tindakan ini sangat janggal dan bertentangan dengan amalan demokrasi.

4. HAK KEBEBASAN KAKITANGAN KERAJAAN UNTUK MENGUNDI:

- Suatu perkara yang amat mustahil untuk memaksa kakitangan kerajaan untuk memangkah umno seolah-olah hak kebebasan mereka mngundi telah dinafikan.

5. KESEDARAN TENTANG HAK-HAK MENURUT AMALAN DEMOKRASI:

- Tindakan mamak dan umno ini memang cuba untuk mengelirukan kerana mereka tahu bukan semua kakitangan kerajaan diluar sana yang sedar tentang hak-hak kebebasan mereka.


salam A.B.U

-scorpeneterbang-

Unknown said...

Assalamu'alaikum, Saudara Aspan dan rakan-rakan sekalian.

Alhamdulillah dan terima kasih di atas artikel terbaru ini. Juga, saya benar-benar teruja dengan hampir 100 % ulasan yang sempat saya baca (16/17) yang jelas menyokong kebenaran. Justeru, rasanya tak payahlah saya nak ulas komentar yang seorang ini panjang lebar ...

Berbalik kepada ucapan KSN terbaru ini ... Rasanya, berani sudah saya untuk menyimpulan, padan benar seandainya majoriti daripada sektor kerajaan, hatta agensi keagamaan sekalipun seperti Baitulmal, is totally non-professionalist, in fact, foolish ... Mana tak? Keperluan rakya bukan main nak ikut prosedur dan sistem yang ditetapkan, sedangkan menteri mau curi wang bayar kos guaman, tak pa, kan? Juga, seperti yang pernah saya nyatakan, Elaun Pekerja Cacat (EPC) yang setakat RM300 tu pun kononnya nak kaji/siasat siapa yang lebih memerlukan, sedangkan tindakan cetak rompak soft copy Al-Quran Braille yang begitu jerih payah diusahakan seorang yang pada ketika itu jahil IT, umpamanya, begitu direstui hatta memanggil wanita pertama paling tak senonoh untuk merasmikan majlis pemberian naskhah percuma itu? Perhatikanlah artikel Utusan Malaysia 19 Disember, 2010. Juga, pada krisis pemotongan elaun itu, bukankah menteri yang terlibat sedang diasak rakyat akan "scandel" lembunya dan keluarga? Bagaimana pula sikap agensi keselamatan dan media penyampai maklumat yang sering bertindak hanya ibarat mendengar dengan sebelah telinga dan melihat dengan sebelah mata sahaja?

Dengan ini, sekali lagi, marilah bersama kita berhijrah daripada mentaati makhluq khasnya para insan alpa ini kepada mentaati-Nya Yang Maha Abadi. Usahlah kita buat-buat tak faham bahawa kita telah dianugerahkan syariat yang lengkap sempurna lagi diredhai. Dengan itu, yakinlah, sesiapa yang berani melanggar perlembagaan abadi-Nya (Al-Quran dan sunnah), nescaya dia akan lebih buta daripada si buta dan lebih pekak daripada OKU pendengaran, sekaligus lebih hina daripada cacing di bawah tanah. Akhirnya, tak usah layanlah dia yang macam tu; namun, jika dia benar-benar ingin bertaubat dan mengaku salah dan silapnya atas kesedaran dan keikhlasannya, maka raikanlah dia semula sebagai ahli komuniti. Semoga dengan berlembut dalam ketegasan prinsip ini akhirnya mampu menyelamatkan Malaysia kita nan tercinta ini.

Terima kasih dan selamat berjuang ...

albert magic said...

zaman sidek gaji ksn dicadangkan rm60k/sebulan, zaman ali ni mesti dia minta rm100k/sebulan,tanda tanda nya dah jelas nampak

Ibni Ismail said...

Tuan Aspan,

Saya tidak tebaca komen KSN baru ni. Akan tetapi jika benar itu yg keluar dari mulut beliau maka ini menunjukkan kebodohan beliau. Beliau patut letak jawatan kerana tidak cukup cerdik dalam mempertahankan pemerintah yg beliau yakini. Beliau kena tahu membezakan dirinya sebagai pengundi dan sebagai KSN. Saya berharap Tuan Aspan tersalah tafsir kerana amat malang mempunyai KSN yang tidak cerdik sebagaimana lebih malang juga kerana mempunyai PM yang tidak cerdik kerana memilih KSN yang tidak cerdik.

Quiet Despair said...

Yes, KSN must be impartial and apolitical.
Tapi saya rasa Tuan AA wrongly interpreted kenyataan Ali Hamsa tu.
Dia menasihatkan pegawai dan kakitangan kerajaan supaya menjaga amanah dengan menjalankan perintah the government of the day.
Ini kerana ada segelntir kakitangan kerajaan yang anti-gomen dan mungkn cuba sabotaj amanah yang dippertanggung-jawabkan kepada mereka.

Anonymous said...

Pak Aspan,

PKR dakwa projek naik taraf LRT Ampang dibuat tanpa tender terbuka

Anonymous said...

QD you are blinded by your own heart. AA interpreted the statement of KSN Ali Hamsap very correctly.

Only you cannot face the reality and still living in the luxury of your ill gotten gains from lies and deceits.

Md Ibra

Anonymous said...

Pak Aspan,

Tun Mahathir 'consented' to Scorpene misdeeds

Anonymous said...

Kalau dah masuk kumpulan ahli yang sinonim dengan rasuah makan duit rasuah nak kata apa lagi,dia akan menyokong pemimpin yang amalkan rasuah,tapi mereka ni tak ingat yang rasuah tu haram....dapat pula boss yang bukan 100%bumiputra,sah lah ramai suku sakat yang dabik dada,yang datang dari karala, bangla dan sama rupa dan darah dah tentu dapat maykad.....bolih undi ooooooo.
Bumi

Anonymous said...

Tuan Aspan,

Apa Beza Reformasi Dengan Transformasi?