03 August 2010

Orang bodoh : dulu seorang sekarang sudah bertiga

Tan Sri Muhyiddin bersetuju dengan Dr Mahathir yang slogan 1Malaysia masih tidak difahami oleh rakyat. Dr Mahathir telah dengan jelas memberikan pandangan beliau yang slogan itu membawa banyak masalah dan tidak difahami oleh semua pihak.

Saya bersukacita dengan kenyataan kedua dua pemimpin ini kerana saya pernah menulis tentang isu ini hampir setahun yang lalu didalam blog ini yang bertajuk “1Malaysia – satu Malaysia tidak faham’ dan tulisan saya itu disambut dengan hingar bingar dari pembodek-pembodek orang yang berkuasa yang bernama dan bergelar itu.

Saya dihentam dengan kuatnya oleh banyak pihak; ada yang mengatakan saya ini bodoh kerana tidak faham apa itu 1Malaysia, sedangkan kanak-kanak sekolah rendah pun kononnya faham tentang slogan itu.

Semasa itu saya menjawab mugkin dalam 28 juta rakyat Malaysia ini, saya seorang sahaja yang tidak faham tentang slogan ini. Tetapi tidak seorang pun dikalangan yang mengkritik saya itu memberikan kefahaman kepada saya yang ‘bodoh’ ini.

Rupa-rupanya sekarang sudah ada 3 orang yang bodoh kerana tidak memahami slogan ini, iaitu, Dr Mahathir, TS Muhyiddin dan Aspan Alias.

Sekarang saya memohon supaya mereka yang ramai-ramai yang membodohkan saya dahulu supaya memberikan kefahaman kepada kami bertiga ini.

Mungkin Rais Yatim boleh memberikan kelas bimbingan untuk memberikan kefahaman kepada kami. Jangan pula meminta bayaran yuran yang tinggi kerana saya tidak berduit. Kalau nak hantar bill yang mahal-mahal hantarlah kepada Dr Mahathir dan Muyiddin.

Tetapi saya tahu seperkara yang nyata; iaitu puluhan juta ringgit telah dibelanjakan dengan menggunakan wang rakyat untuk melaksanakan kempen melalui media letronik dan cetak.

Banyak wang rakyat juga digunakan untuk membiayai pembinaan ‘Bill Boards’ yang merata-rata kita lihat sepanjang jalan Lebuh Raya negara kita.

Sesungguhnya slogan 1Malaysia ini merupakan slogan yang tidak akan difahami oleh semua pihak jika ianya bermakna lain dari samarata untuk semua termasuklah yang mengatakan saya bodoh itu.

Tak apalah, oleh kerana semua mengaku diri mereka pandai biarlah saya mengakui diri saya ini bodoh kerana tidak faham makna 1Malaysia ciptaan DS Najib itu.

19 comments:

Anonymous said...

ha ha ha.
memang aku setuju dgn kau. aku pun kira org bodoh no. 4 atau 5 gak nya.
agak nye najib tahu tak?

Anonymous said...

Saya pun sama bro. 1Malaysia kata Rais Yatim, 1Malaysia kata aku.

Aku rasa Rais dan aku sama aje...tak faham. Aku kepejabat pakai baju ada nombor 1 didada aku.

Tapi bukan 1Malaysia tapi 1Bini. Heeeee

zambri

dinturtle said...

Bang, kali ni saya kena tidak setuju dengan artikel ni. Selalunya saya OK je, sokong 100%. Pendirian saya tercatat dalam tulisan2 di blog saya.

Tapi kali ni, minta maaf bang, saya tak setuju. Kerana pada pendapat saya, setelah saya membuat analisis secara mendalam tulisan2, ucapan2 mereka yang yang bijak pandai dalam 1Malaysia, konklusi saya adalah - 1 orang je yang faham 1Malaysia ! Orang tu adalah Lim Kit Siang.

Yang lain semua termasuk Najib sendiri sebenarnya blur juga macam bang,dan saya. Natang mende tahu gok....?

LKS faham sebab banyak tulisan2 beliau merujuk kepada 1Msia, segala tuntutan2 beliau bersandarkan 1Msia.... jadi pasti dia faham apa itu 1Msia.

Anonymous said...

1Mesia 1Mesia kata Rais yatim
Apa ke benda tu...
Apa yang 1mesia?
Malaysia ada dua ke sampai Najib kena kasi tau satu mesia saja ada
Ke macam tu...

...hanya ada 1 batang....

Anonymous said...

Ya brother benar tu apa yang tulis 1 tahun lalu dan hari ini.
Pada fahaman saya saya malaysia ini adalah satu negara yang namanya malaysia. Tidak da lagi negara yang nama malaysia. Rais pun tak mfaham tetapi dia berlagak macam faham nak bodek DS Najib. Saya dilahirkan zaman Malaysia, bersekolah pada zaman Persekutuan Tanaj Melayu dan mula berkhidmat pada zaman Malaysia. Pada ketiga zaman itu orang semua bagi salam dengan Assalamualaikum, Good Morning, afternoon etc,etc, salam sejahtera dan seterusnya demi kebaikan ummah, sekarang saya dengar salam baru salam 1malaysia. apa binatang itu? Masa Pak Lah memperkenalkan Islam Hadiri tidak terdengar pula Salam Islam Hadiri. Masa Dr Mahathir memperkenalkan Punch Kad, Bersih Cekap dan Amanah tidak pulah seorang menterinya pandai-pandai berri salam Puch Kad atau salam BCA atau salam Malaysia Boleh.
Kalaulah Rais ditadirkan jadi PM. saya akan beri salam "Salam Bakar Jambatan."

1 Islam - Wajid diutamaka Haram diketepikan.

Brader Kacak said...

kah3..adooi..setuju bangat

tapi yang aku faham, 1Malaysia menjahanamkan lagi orang melayu ada..kah3...

Tak Bernama said...

Seronok jadi bodoh sama dengan orang cerdik seperti Abang Aspan.
Buat apa naik jadi pandai sama maoam orang bodoh seperti Lim Kit Siang.
Apake menda tu Malaysia for Malaysians?
Betul tak kawan-kawan?

Pewaris said...

Apa yang saya nampak .. emmmhh ..

SAPU Malaysia .. bukannya satu Malaysia.

Anonymous said...

1 malaysia = 1 israel
idea asal dari israel by APCO

schenker78 said...

Indonesia looking ahead for future....



JAKARTA, Aug 3 — Indonesia’s central bank said today it is studying plans to redenominate its currency, a move which would simplify routine daily transactions which currently run into millions of rupiah.

A central bank spokesman said the move would have no inflationary impact and could take five to 10 years to implement.

Countries which have redenominated their currencies in recent years include North Korea and Zimbabwe, which used it to tackle hyperinflation, as well as Poland and Romania which had brought inflation under control and redenominated to establish the value of their currencies.

With the rupiah currently worth just less than 9,000 to the US dollar, daily transactions often involve scrabbling around for tiny coins and well-thumbed notes, and change in shops is sometimes given in the form of sweets when coins aren’t available.

“The implementation may take five to 10 years. During the transition period, producers may be asked to put two different price labels, (citing) the old currency and new currency,” said Bank Indonesia spokesman Difi A. Johansyah.

“It’s in line with the preparation for the ASEAN economic community. We want 1 rupiah to be valuable. There won’t be an inflationary effect. This way it will reduce the rounding-up of the rupiah. Now people are used to round up to thousands.”

The Association of South East Asian Nations (ASEAN) has ambitious plans to establish a political and economic community by 2015.

Economists agreed the move would not have an inflationary impact.

Redenomination “doesn’t create an inflationary effect. Maybe there’ll be a rounding-up of small amounts, for example 300 rupiah becomes 0.3 rupiah in value, but there’s no 0.3 change. But in practice, people already ignore small change like this,” said Anton Gunawan, economist at Bank Danamon in Jakarta.

“If redenomination happens, it may take 5-10 years. BI has to distribute the new money and withdraw the old currency. The effect is that it will cost a lot,” he added. — Reuters

schenker78 said...

1 malaysia adalah 1 batik, 1 nasi lemak (terbesar di dunia), 1ketupat, 1 propaganda, 1 bodoh, 1 tolol, 1 gila, 1 ****, 1 nateh....

schenker78 said...

dengan label 1malaysia boleh buat batik, ketupat, nasi lemak besar...

Kalau sebelum 2009, malaysia ini ada berapa??10Malaysia ker sampai hari ini kena buat 1 malaysia.

Saya masih ingat semasa kempen di sibu, ada seorang perempuan Iban kat RTM menjerit 1 malaysia semasa PM Najib melawat rumah panjang (tanpa isterinya Rosma) sambil menunjukkan jari telunjuk umpama 1malaysia ditangan dan di hatinya terhadap PM kesayangan mereka, Najib TR. Najib tersenyum dan mungkin dalam hatinya berfikir, aku dapat memperbodohkan orang2 hulu kat sarawak ini lagi.....walaupun mereka x suka sgt Taib Mahmud ni ....

姿胤綸婷 said...

我從來不認為不同意我的看法就是冒犯................................................

CDR said...

Bro,

1Malaysia ..... hmmmm .... slogan tak penting, yang penting khidmat untuk rakyat, slogan lima enam guni kalau tak berkhidmat, jadi layulah. Lagi lagi slogan yang "canggih", "abstrak" macam ni, takut politikus pening kepala nak memahami sampai tak sempat nak berkhidmat untuk rakyat. Akhir kata, politikus jangan sampai jadi tikus, slogan besar, jasa pun kena besar, jangan besar kepala dah lah. Tapi aku pun macam kau gak bro, sampai kesudah tak faham pasal 1Malaysia ni ... kira "tak pandai" lah kita ni ye

nick said...

Sir,

I can understand you for not being "smart" enough to fathom the meaning of 1malaysia when najib first dreamt of it (or should I say "mengigau", much better?). In fact no one who has anything to gain (politically or otherwise-"gomen contract"ly) really understood it. BUT I'm troubled to see the apparent lack of motive for these two seasoned politician to join the chorus of people grumbling about the emptiness or actually the utter incomprehensibility of 1Malaysia. Why now and why not when Najib first espoused it (pun intended)? What do they have to gain from this?

We all know that TDM is a believer/creator of grand sloganeering and the utter uselessness that follow the slogan. In fact he can be bestowed the title of "Father of Grandeur sloganeering and "that's it folks, just slogan no action"! Muhyiddin for that matter didn't raise an eyebrow before and certainly now to concur with TDM about the lack of understanding of 1Malaysia reflect very badly on him intellectually and politically (a not so smart "Brutus, maybe?).

Personally, I think there's something wrong or should I say something is brewing! Could we see "the sin of the father visiting the son?" If so then perhaps they have received the latest intel and it spell "DOOM" for UMNO in the next GE if they do not "do something or anything" now. Then, would it be poetic justice or simply an incredibly ironic coincidence? Only history can tell, I suppose!

Nick.

Anonymous said...

Salam sdr Aspan......

Dengan banyaknya slogan dicipta, lagi peninglah orang yang berfikir macam kita. Makin mudahlah penyamun mengumpul harta.... Boleh buat makan hingga tiga atau empat keturunan..... Kalau Tuhan tak turunkan bala' ke atas keturunannya. Saya cadang kita buat tak tau saja slogan propaganda begini.... Biar kroni yang berkepentingan sahaja yang menyahut kokokan yang kurang cerdik ini...Sampai masa pangkah nanti kita ajar mereka.... terutama yang menyahut kokokan atas dasar kepentingan diri... Wassallam.

Anonymous said...

eh, bukan ke apco yg cipta? mengapa kata najib lak?

flyer168 said...

Aspan,

Mahathir took the trouble to learn & understand everything so as to be in control at all times.

Every new PeeM needs a slogan, but sadly the the present & the last one did not have a clue...Why?

Thought they were "Smart Elite" so they used our funds to get so called International Political Strategist or their "Pawns" as "Con-Sultans" to do it from A to Z.

Just to share this....

Apco pact witnessed by PM's aide - http://www.e-invest.com.my/ind...Itemid=107

Now let us listen carefully to the introduction of this film produced in 1946...from 00:45 to 00:58

Does it sound familiar...guess who coined it???

Fun with Fascism - http://www.youtube.com/watch?v=bY8GzJNuz7I

Is your community sinking into... despotism?

Find out with this handy video from GroundZeroCoffee.com.

Based on an actual 1946 classroom film. From the media to schools to elections: how did they know...?

That is Hitler's Nazism, Zionism...

Why did he marry a US Mass Com graduate wife? Who is running the show openly now...Mama has been & is still doing the Damage Control.

Because Jibby is not in control, "They" got him by the "Orbs/Juglars"...

He does not understand it & should not have accepted it.

With the state of the "Inherited Party & Government", it woulld not be possible to achieve in his one term & now he cannot do anything about it...

Contd...Pt2

flyer168 said...

...Pt 2

Moral of the story...

Just how can a Nation's Leader "EARN" the "RESPECT" from his Peers, his Party, his Government & the rayaat to achieve a "TRUE" Win Win Deal, when he carries "All the Skeletons of his past Deeds" that the whole World knows...more so the "Neighbour"

That is why we lost our Precious KTM land to Singapore...

What about the loss of Batu Puteh at the ICJ as well, by our National Representatives of our Leader "then" - same story...Skeletons?

Next he does this...

They're Coming: Freedom Flotilla Two and Others Planned - http://baltimorechronicle.com/...dman.shtml
"Malaysia's Prime Minister, Najib Razak, called Israel's officials "gangsters."

According to the Israeli daily Yedioth Ahronoth, Tel Aviv's justice ministry is preparing to face a wave of international indictments against Israeli soldiers, senior officers, and government officials.

They can't come a moment too soon." Unquote.

So could it be a "Subtle Retaliation"...with all the "Implosions" above, below, around him on top of his Nightmares from Mama & Amina?

Followed by his quiet trip overseas with Mama (to be with Jho Low???) when LLS was charged...

That is Political "Hara Kiri" as "Shadow Puppet Master" could "Ignite the Nucleur Bomb Fuse" with all the "Skeletons of his past deeds"

Also alot of his Party Leaders could be implicated...so he might as well say "Sayonara" to his "Hot Seat" to be a "Political Refugee" in exile like RPK.

"Self-Inflicted Check-Mate"...

So now just "Who" has got "who" by the "Orbs/Juglars"?

That is the main "Setback" for UMNO/BN in 2010 vs an Honourable, Intelligent, Impeccable, Resourceful & Visionary Leader...with YB Ahmad Nizar ex-Perak MB's attributes.

Only then can we consider...

What we need in the 21st Century context is "Competency-Based Leadership for the 21st Century"
With no racial, religious, cultural, Gender, etc "BIAS"...

Whether it is a Political Party, Corporate, Institution, GLC, Defence Division, etc, etc, etc

"Sometimes it is said that man cannot be trusted with the government of himself.

Can he, then be trusted with the government of others?

Or have we found angels in the form of kings to govern him?

Let history answer this question - Thomas Jefferson

You be the judge.

Cheers.