17 June 2014

Hanya yang berkepimpinan dan berwibawa boleh melakukan perubahan

(sambungan dari posting semalam)

Presiden Borneo Heritage Foundation, Jeffery Kitingan telah mencadangkan supaya perlantikan Perdana Menteri dilakukan oleh Ahli Legislatif yang di pilih di Dewan Parlimen dan bukannya oleh UMNO. Selama ini perlantikan Perdana Menteri dilakukan secara convention yang telah sama-sama dipersetujui yang Presiden UMNO itu secara automatik menjadi Perdana Menteri, dan ia bukannya perlantikan seperti yang diperuntukan oleh Perlembagaan Persekutuan.

Lain-lain perkataan seorang Perdana Menteri itu hanya ditentukan oleh perwakilan-perwakilan UMNO sahaja dan bukannya oleh rakyat keseluruhannya. Kalau sebelum ini hanya lebih kurang empat ribu orang ahli UMNO sahaja yang menentukan siapa Perdana Menteri, kini jumlah ahli UMNO yang menentukan siapa Perdana Menteri itu hanyalah seramai empat puluh lima ribu orang sahaja dari jumlah hampir tiga puluh juta rakyat negara.

Apa yang disebutkan oleh Jeffery itu ialah kita melantik Perdana Menteri itu mengikut Perlembagaan Negara yang menyebut sesiapa yang mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Parlimen itulah yang selayaknya menjadi Perdana Menteri. Sesungguhnya perlantikan secara ini adalah pemilihan yang dilakukan oleh seluruh rakyat melalui wakil-wakil mereka di Dewan Legislatif Persekutuan itu.

Itu sebabnya jawatan Presiden UMNO itu adalah jawatan yang paling yang sangat disayangi oleh seorang penyandangnya sehinggakan sanggup membunuh karier sesiapa yang dianggapnya menjadi saingan kepadanya. Malahan dalam rekod sejarah negara, ada penyandang jawatan itu sanggup membunuh pendaftaran parti itu semata-mata untuk mengekalkan jawatan itu ditangannya.

Tetapi sekali ombak memukul sekali pasir berubah. Masa sudah berubah dan begitu jugalah nilai dan sikap kepimpinan negara kita. Sekarang kita perlu menerima hakikat yang pemilihan seorang Perdana Menteri itu wajar dilakukan di Parlimen, kerana itu pun peruntukan yang diberikan oleh Perlembagaan Negara.

Memilih secara convention, seorang Perdana Menteri itu secara automatik adalah untuk Presiden UMNO itu sudah tidak relevan lagi. Ianya hanya relevan berterusan jika UMNO itu mempunyai nilai dan budaya yang dahulu, dalam mana ia dihormati kerana nilai dan keperibadian parti itu yang sangat telus dan layak diyakini. Menharapkan kepada Melayu UMNO menentukan siapa Perdana Menteri amat memberi tekanan terhadap rakyat yang ramai.

UMNO diperingkat kepimpinan parti itu tidak mempunyai pemimpin yang berkepimpinan, kerana sudah menjadi budaya jika seseorang pemimpin yang berkalibar wujud dalam parti itu secara natural, UMNO akan mengenepikan mereka ini. Pendeknya UMNO itu merupakan parti yang sentiasa menyingkirkan dan mengenepikan sesiapa yang berkepimpinan. Akhirnya UMNO itu sarat dengan mereka yang ramai menjadi ketua-ketua tetapi tidak mempunyai kepimpinan.

Saranan yang disuarakan oleh Borneo Heritage Foundation itu tentunya mewakili perasaan rakyat di Sabah dan Sarawak. Sebagai ‘equal partners’ kepada keseluruhan Persekutuan Tanah Melayu tentulah tidak boleh disalahkan kenapa mereka meminta pemilihan seorang Perdana Menteri itu dilakukan oleh Parlimen. Mandat untuk memegang jawatan PM itu akan diberikan kepada sesiapa yang mendapat kepercayaan Dewan Parlimen walaupun dengan ‘simple majority’.

Pemilihan cara ini akan menghasilkan mereka yang benar-benar berkepimpinan sahaja yang memegang jawatan yang penting itu kerana yang memegang jawatan ini terpaksa menunjukan kejujuran dan kemampuan secara jelas. Jika pemilihan ini dibuat dengan cara yang lazim dilakukan maka mereka yang memimpin UMNO sahaja yang akan memilih dan kita tahu kebanyakan pimpinan UMNO dan ahli serta perwakilan yang memilih itu tidak mewakili kehendak rakyat yang bukan ahli kepada parti tersebut.

Jika kita teliti apa yang kita dengar berlaku di Malaysia Timur sekarang ini memberikan kita fahaman yang isunya bukan sahaja masalah-masalah politik di Semenanjung tetapi masalah yang lagi besar di Sabah dan Sarawak sana.

Politik diantara parti di Semenanjung tertumpu kepada isu rasuah dan salah guna kuasa serta isu-isu yang berkaitan dengan kehidupan manusia, tetapi bagi rakyat di Sabah dan Sarawak politik tertumpu kepada isu kenegaraan yang labih besar. Mereka mempersoalkan kedudukan mereka berhubung dengan interpretasi dalam perjanjian Malaysia diantara mereka dengan Semenajung Malaysia.

Mereka mempersoalkan pimpinan Persekutuan meletakkan mereka setaraf dengan negeri Perlis atau Melaka misalnya. Mereka berkata yang Perjanjian Malaysia pada tahun 1963 dahulu adalah diantara empat buah negara, bukannya 13 buah negeri-negeri yang berada dalam Persekutuan Tanah Melayu itu.

Itu sebabnya dalam forum anjuran Borneo Heritage Foundation dua hari yang lepas, telah meminta dilantik tiga Timbalan Perdana Menteri mewakili Semenanjung, Sabah dan Sarawak. Mereka beranggapan ini adalah penting kerana Sabah dan Sarawak adalah negara yang bersetuju untuk bergabung dengan Persekutuan Tanah Melayu yang di dalamnya ada sebelas buah negeri yang kecil-kecil yang telah menandatangani perjanjian Persekutuan Tanah Melayu dalam tahun 1948 dahulu.

Di dalam Persekutuan Tanah Melayu itu sendiri ada sebuah negeri yang telah lama sebelumnya mewujudkan sebuah kerajaan persekutuan, iaitu Negeri Sembilan. Dalam Negeri Sembilan konsep persekutuannya dianggotai oleh empat luak dan satu tanah mengandung yang merupakan jajahan takluk Raja dari Seri Menanti. Empat luak ini bersama dengan tanah mengandung itu menubuhkan kerajaan persekutuan Negeri  Sembilan dan semua kawasan ini mempunyai seorang Raja yang digelar sebagai Yang di Pertuan Besar.

Justeru dengan apa yang sedang berlaku di Sabah dan Sarawak itu dan juga apa yang berlaku dalam politik di Semenanjung kini, ia merupakan manifestasi sebenar yang menyeluruh bagi negara kita dan kesemua isu ini bukannya isu-isu yang kecil. Isu-isu yang berbangkit ini merupakan isu lama yang tidak pernah terlerai kerana kita merasakan kita sekarang tidak mempunyai pimpinan yang ‘magnanimous’ yang secukupnya untuk mendapatkan penyelesaiannya.

Itulah sebabnya saya selalu menyarankan supaya pimpinan Persekutuan itu diketuai oleh seorang yang dihormati dan berpengalaman untuk meninjau dan memahami situasinya dan seterusnya melakukan pembinaan semua negara ini dalam politik dan siasahnya.

Lebih dari itu biarlah ianya diurus oleh seorang yang lebih tinggi nilai keperibadian dan moralnya supaya pemimpin yang akan membawa perubahan dan penyelesian itu tidak perlu lagi ‘defensive’ terhadap isu peribadi dan moralnya. Bukannya tidak ada orang yang mampu melakukan pembaharuan ini.

(bersambung)

1 comment:

Anonymous said...

The President of WB/ADB/IDB is also the Chairman of the Board. The tradition of these MDBs - during the annual meeting, the host country Governor (typically the Minister of Finance/Economy) chairs the session. So TR is just chairing a 'meeting', but not Chairman of WB,ADB, IDB as claimed in Wiki