Jika lulus rang undang-undang
Lembaga Perumahan dan Hartanah Johor (LPHJ) di Dewan Undangan Negeri Johor hari
ini, ia merupakan satu-satunya negeri dalam mana Sultan mempunyai kuasa keatas
pentadbiran eksekutif kerajaan. Tuanku Sultan boleh dan berkuasa menentukan
siapa yang mengetuai Lembaga itu dan serba-serbi yang lain seperti menentukan
elaun dan gaji sara hidup mereka yang dilantik Sultan bagi lembaga tersebut.
Walaupun Menteri Besar nya
menyatakan yang Sultan akan bertindak mengikut nasihat Menteri Besar tetapi itu
merupakan alasan awal semata-mata untuk meluluskan rang undang-undang itu tanpa
halangan. Tetapi pada asasnya ia merupakan satu kuasa besar eksekutif yang
diberikan kepada Sultan Johor untuk menentukan serba serbinya. Banyak
sebab-sebabnya kenapa perkara seperti ini boleh berlaku.
Salah satunya ialah kerana negeri
Johor sedang berkembang pesat dalam pembangunan hartanah dan itulah penyebab
utamanya kenapa Sultan inginkan kuasa eksekutif itu kerana sudah menjadi
pengetahuan umum yang Sultan Johor sangat berminat untuk berniaga.
Kuasa eksekutif yang ada kepada
Sultan itu akan merencatkan pentadbiran sebuah kerajaan negeri Raja Berpelembagaan dan tidak salah jika kita
rumuskan yang ia akan menjadi isu besar kepada negeri Johor dan negara amnya.
Dalam pada dunia sedang
mengurangkan kuasa seseorang raja itu, negeri Johor telah mengambil sikap
terbalik dan menambah kuasa raja lebih-lebih lagi dalam pengendalian hartanah
negeri itu.
Dulunya raja-raja dalam negeri
mempunyai kuasa mutlak dalam semua hal pentadbiran negar-negeri jajahan mereka,
tetapi kuasa mereka talah dihapuskan pada tahun 1946 dahulu oleh British dengan
penubuhan Malayan Union (MU). Raja-Raja Melayu hanya diletakkan setaraf penghulu
sahaja di bekas negeri-negeri yang di serahkan kepada British dalam Malayan
Union itu.
British mahukan semua
negeri-negeri di Semenanjung menjadi hanya sebuah negeri ‘unitary’ yang tiada
lagi sempadan di antara negeri-negeri dalam Semenanjung ini dan memilih Kuala Lumpur sebagai Pusat Pentadbirannya. Semua Raja-Raja Melayu telah menandatangani penyerahan
negeri-negeri masing-masing dan sejarahnya Sultan Johor semasa itu merupakan
Raja Melayu yang pertama sekali menyerahkan kuasa mereka kepada British.
Tetapi Raja-Raja Melayu telah
disematkan oleh UMNO (UMNO Asal) yang baru ditubuhkan semasa itu dan memaksa
British menyerahkan kembali negeri-negri di Semanjung itu kepada semua Raja-Raja
Melayu. Briitish terpaksa menyerah kalah dan memberikan kembali kuasa yang
mereka ambil bagi Malayan Union itu kepada Raja-Raja Melayu.
Maka Malayan Union telah
digantikan dengan perjanjian Persekutuan Tanah Melayu dan kesemua negeri-negeri
dalam Semananjung ini bersetuju untuk menjadikan mereka ahli kepada satu negara
Persekutuan dan tidak lagi sebagai sebuah negara 'unitary' seperti Malayan Union
itu tadi. Perjanjian Persekutuan itu ditandatangani oleh kesemua negeri-negeri
dalam Semenanjung ini termasuk dua buah negeri selat Melaka dan Pulau Pinang
bersama-sama berada dalam Persekutuan itu.
Sejak dari itu setiap negeri mempunyai
legislatif nya sendiri dan semua kuasa eksekutif diberikan kepada pentadbir dan
pelaksana dan selama sebelum kita mencapai kemerdekaan Menteri Besar dilantik
oleh British dan setiap negeri mengadakan pilihanraya tempatan untuk dihantar
ke Dewan Legislatif negeri masing-masing. Raja-Raja Melayu yang berjaya
mendapatkan negeri-negeri masing-masing hanya ditinggalkan dengan kuasa yabg
berkaitan dengan agama, adat istiadat dan beberapa fungsi lain dan
menjadi lambang kepada kedaulatan negeri-negeri tersebut.
Tetapi jika Johor memberikan
kuasa eksekutif kepada Raja atau Sultannya, maka ia merupakan tindakan yang
menghampiri kuasa Raja seperti sebelum Malayan Union dahulu ditubuhkan.
Persoalannya sekarang, siapakah
yang menyebabkan rang undang-undang seperti ini cuba dibentangkan di Dewan
Legislatif negeri tersebut. Adakah Menteri Besar, Khalid, sendiri yang memulakan
cadangan rang undang-undang ini, atau ia adalah initiatif pimpinan pusat.
Rakyat tahu yang pembangunan hartanah di negeri Johor merupakan bidang yang
sangat berpotensi sekarang ini. Jika Sultan mempunyai kesempatan untuk berniaga
dengan rang undang-undang ini, ia akan menambah kebarangkalian seorang Sultan
itu akan sibuk berniaga.
Yang membimbangkan kita ialah
kita takut jika dengan kelulusan rang undang-undang ini akan memutikkan rasa
kurang senang setengah rakyat terhadap Raja Melayu ini. Oleh yang demikian,
kita mengharapkan agar Raja-Raja Melayu sendiri memahami keadaan hari ini dan
bersama-sama menjaga keluhuran dan kedudukan Raja-Raja tanpa dipersoalkan oleh
rakyat yang dibawah jajahan Raja-Raja ini.
Rang undang-undang ini jika
diteruskan juga, yang pastinya ia akan menjejaskan persepsi rakyat terhadap
Sultan Johor kerana rakyat lebih menumpukan kepada apa yang tersirat dalam
pembentangan rang undang-undang ini dan bukannya terhadap apa yang tersurat.
Bagi saya Raja Melayu khususnya
Sultan Johor, kekalkan kedudukan dan fungsi Raja itu seperti yang ada pada hari
ini. Tidak payah ditokok dan ditambah dan jangan pula dikurang dan dikecilkan
dari apa yang ada pada hari ini.
Dalam isu ini rakyat memerlukan
‘understanding’ Sultan itu sendiri. Biarlah Raja itu menahan ragam rakyat dan
bukannya rakyat yang menaham ragam Raja-Raja ini. Sesungguhnya seorang Sultan
itu tidak perlu berniaga dan aktif dalam pengurusan perniagaan.
1 comment:
Salam tuan AA....
Sbg rakyat jati Jdt sy suka menggunakan pendekatan tunggu dan lihat tentang apa yg direncanakan oleh mb johor itu sendiri. Dulu seringkali sy mendengar mb menggadaikan tanah habih kpd singaporean. Skg kuasa ditangan sultan. Adakah ia menjadi lebih baik atau tergadai terus dek memikirkan keuntungan bisness. Pendekatan tunggu dan lihat ini adalah kerana sy tiada kuasa utk menahanya. Sbg muslim sy percaya dan yakin dgn kententuan Allah swt. Jika baik maka besarlah ganjarannnya...jika buruk musibahlah nasibnya.
Post a Comment