10 February 2015

TELCO GERGASI TIDAK ADIL KEPADA RAKYAT.....di mana dan siapa yang bersalah? Bahagian 2



Blog ini mengambil serius terhadap ketidak adilan kos panggilan IDD yang terlalu murah bagi rakyat pendatang Bangladesh berbanding dengan panggilan tempatan dinegara ini. Seperti yang disebutkan sebelum ini telefon bimbit merupakan perkara asas dan ianya adalah cara hidup rakyat termasuk rakyat yang ramai kini.

Kita mesti akui yang 60 (%) peratus dari rakyat negara ini mempunyai purata pendapatan RM1,500 sebulan dan mengurangkan kos panggilan tempatan ini merupakan satu usaha yang sangat penting dan bermakna bagi rakyat yang rata-rata sedang dihimpit oleh kos sara hidup yang tinggi sekarang.

Malahan kerajaan patut mengambil isu ini dengan serius kerana jika panggilan tempatan boleh dikurangkan, tindakan itu lebih berkesan dari pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BRIM). BRIM hanya memberikan bantuan kepada ketua keluarga yang berpendapatan RM3,000 ke bawah, sedangkan pengurangan kos panggilan tempatan itu akan memberikan faedah kepada semua ahli dalam sesebuah keluarga, dan ia melibatkan semua lapisan masyarakat.

Ini bermakna jika sebuah keluarga lima orang, setiap ahli keluarga itu akan mendapat mengurangkan kos panggilan yang memberi makna mereka akan meningkatkan ‘disposal income’ bagi keluarga tersebut.

Jika setiap orang mendapat pengurangan kos panggilan ini sebanyak RM40 misalnya maka setiap bulan keluarga yang mengandungi lima ahli tersebut akan dapat menyelamatkan RM200 sebulan. Di sini sahaja keluarga ini akan menyelamatkan RM2,400 setahun sedangkan BRIM hanya memberikan tunai sebanyak RM900 setahun bagi ketua keluarga itu.

Gambarajah atau ilustrasi dibawah menguatkan lagi fakta dan hujah perlunya kerajaan mengambil serius isu ini:


MOBILE PRE PAID CALLING CARD PER MINUTE RATE


Domestic call
[ panggilan tempatan ]
International call
[ panggilan antarabangsa ]

U Mobile
(0.20/min)
Bangladesh  (0.14/min)
Australia       (0.75/min)
Maxis
(0.12/min)
Bangladesh  (0.07/min)
Indonesia     (0.11/min)
Celcom
(0.33/min)
Bangladesh  (0.48/min)
Singapore     (0.28/min)
DiGi
(0.36/min)
Bangladesh  (0.06/min)
   UK             (0.96/min)



Domestic call
[ panggilan tempatan ]
International call
[panggilan antarabangsa ]

Austalia (Telstra)
 ( 0.15 /min)
Malaysia      (0.85/min)
Indonesia     (1.15/min)
Singapore (Starhub)
( N/A /min)
·         First min 0.22, 0.8 per min thereafter.
·         $8 up to 99min
·         $15 up to 185min
Malaysia      (0.16/min)
Australia      (0.39/min)
Thailand (AIS)
Unable translate to Eng Language
(2Baht / 3 min)
Malaysia     (15Baht /min)
UK             (23Baht /min)
UK (Vodaphone)
Unable to retrieve information
(£10/ 150min)
(£20 / 500min)
Malaysia      (N/A /min)
Singapore     (N/A /min)
·         £10 = 60international min
·         £15 = 100 international min
·         £30 = 240 international min



Yang jelas sekarang kerajaan perlu melakukan sesuatu proaktif bagi memberikan peluang untuk mengurangkan kos kehidupan seharian mereka. Difahamkan yang isu ini telah dibawa kepengetahuan penggubal dasar kepada Kementerian yang bertanggungjawab, iaitu Menteri yang bertanggungjawab keatas KKMM, tetapi setakat ini belum ada apa-apa tindakan yang diambil oleh Menteri ini.

Jika mereka yang bertanggungjawab di Kementerian atau MCMC itu tidak mengambil tahu tentang isu ini maka elok pengguna sendiri melakukan sesuatu yang ‘organic’ untuk membawa keadilan kepada rakyat yang keseluruhannya sebagai pengguna kepada perkhidmatan ini.

8 comments:

sosodap, mantin said...



Tuan Aspan....saya kagum dengan isu yg sdr timbulkan kerana ini isu nasional sebenarnya. Kita sebenarnya tidak tahu cara untuk membawa ketengah isu ini. Kita tanggung sahaja derita membayar perkhidmatan yang mahal ini. Kita hanya berharap ada pihak yang pandai membuatkan isu ini ketengah...

Anonymous said...



Ada org cari makan!!!

zan said...



Don't expect this Minister Shabery can do anything about this bro. He is ineffective minister.

Yadzid7007 said...

hmmm...tak tau bila agaknya rakyat negara kita akan merasai kos panggilan murah.
pemimpin BN lebih utamakan kera di hutan drpd anak tempatan.

tukang rumah said...


Mana ada masa pemimpin kita hendak memberikan perhatian untuk kita ordinary citizen ini?

syah said...


AA, I suggest you keep on efforts to get the authority to correct this unfair deal with the local calls.

rosdi said...


Everything in this country is out of control and it takes huge enterprise to correct the wrongs seen to be happening in every little things of life.

Anonymous said...

tanya lah berapa ramai dah melayu berenti kerana gaji yang jauh sangat beza dengan 'orang' lain yang baru kerja Celcom. Ada hongleong bank bagi melayu gaji tinggi gitu??