27 October 2010

PM Najib, help us to help you

Usaha PM Najib menyarankan supaya ahli-ahli dan pemimpin UMNO untuk memberikan dukongan kepada kepimpinan parti bagi mencapai sasaran untuk memajukan negara dan memberikan kesetabilan politiknya adalah wajar dan sesiapa yang menjadi pemimpin parti dan negara mesti berbuat demikian.

UMNO selama ini telah diabaikan oleh pemimpin-pemimpin yang hanya memberikan konsestrasi terhadap pembangunan fisikal negara yang telah mengendung sekali bersamanya unsur rasuah dan pembaziran serta ketirisan wang rakyat yang ratusan billion jumlahnya tanpa memikirkan untuk memperkayakan budaya dan etika kepimpinan dalam parti sendiri.

UMNO telah terabai bermula sejak hampir 3 dekad dahulu dan selama itu ianya hanya ‘survive’ dengan menggunakan nama keramat UMNO itu sahaja. Tetapi apabila rakyat mula sedar dan faham tentang banyak perkara yang tidak menyenangkan berlaku didalam parti maka secara beransur-ansur parti ini tidak diberikan perhatian oleh orang Melayu dan rakyat semua kaum dinegara ini.

Isu-isu yang banyak itu telah ditulis dan diolah oleh banyak pihak tetapi keadaan tetap sama tanpa perubahan yang ketara dilakukan oleh kepimpinan kita. Saya sangat tertarik dengan salah satu dari banyak perkara yang disebutkan oleh PM Najib; iaitu untuk menurunkan ‘winable candidates’ dalam PRU yang akan datang.

Siapa kah mereka yang dianggap sebagai ‘winable candidates’ itu? Dimana nak dicari mereka yang dikatakan mampu untuk menjadi calun yang diterima ramai oleh pengundi? Mungkin PM Najib ada cara yang baik untuk melakukannya yang kita tidak tahu, tetapi jika dipandang dari sudut keadaan barisan pimpinan diBahagia-bahagian jelas tidak ramai yang memenuhi impian PM Najib untuk mendapatkan apa yang beliau sebut sebagai ‘winable candidates’ itu.

Pertamanya kepimpinan negeri-negeri mesti dari pemimpin yang mampu untuk membawa kemenangan itu. Wan Mokhtar Ahmad telah diberitahu tidak mampu untuk menerajui Trengganu pada tahun 1999 dahulu tetapi beliau diberikan juga tugas itu. Hasilnya kerajaan Trengganu tumpas dengan kekalahan disemua kerusi Parlimen dan BN hanya memengai 5 kerusi DUN sahaja.

Rungutan rakyat Selangor sangat jelas dilihat diperingkat akar umbi yang MB Selangor yang dulu tidak akan berjaya membawa keyakinan rakyat terhadapnya, tetapi pucuk pimpinan kita tetap memberikan tugas berat itu kepada beliau dan akhirnya Selangor, negeri yang terkaya itu jatuh ketangan PR.

Begitu juga diPerak dan Kedah. Rungutan rakyat tidak diambil pusing oleh pucuk pimpinan maka terjadilah apa yang kita alami sekarang ini. Sekarang rungutan yang serupa didengari diNS dan banyak pihak telah menyampaikan kepada pihak atasan dengarnya. Tetapi indikasi awalnya pemimpi utama NS akan masih diberikan tugas untuk mengepalai BN dalam PRU yang akan datang.

Jika desas desus itu benar maka bak kata orang NS, ‘dongakan lah joghit eh’ dalam pilihanraya yang akan datang diNegeri Sembilan. Terpulang kepada pucuk pimpinan samada nak memenangkan BN atau nak kalahkan parti kita dalam pilihanraya yang akan datang. Kalau pucuk pimpinan dan Timbalannya memekakkan telinga maka risikonya wajar diambil oleh parti. Jangan salahkan rakyat NS, kerana rakyat negeri beradat ini pun ada maruah mereka sikit-sikit. Berikanlah tanggungjawab samada nak kalahkan atau nak memenangkan BN dalam piliharaya yang akan datang. Tepuk dada tanyalah selera.

Kebanyakkan pemimpin-pemimpin bahagian tidak lagi dipandang sebagai barisan yang mempunyai apa-apa kekuatan kerana mereka terpilih dari diantara yang tidak berketerampilan. Semua yang mempunyai potensi duduk diluar barisan kerana permainan politik yang kotor yang dilakukan oleh yang tidak berkepimpinan yang ingin menjadi pemimpin dengan menggunakan wang dan taktik yang boleh membinasakan parti.

Siapa yang kita nak letakkan dihadapan untuk menjadi Menteri Besar diSelangor, Perak, Kedah dan NS serta Trengganu jika kita inginkan perbezaan dengan apa yang ada pada hari ini? UMNO sudah ketandusan kepimpinan dipringkat cawangan dan Bahagian dan untuk mencari ‘winable candidates’ seperti yang disebut oleh Najib itu terpaksa dicari dari luar barisan pimpinan bahagian yang ada sekarang ini.

Letaknya imej parti ialah kepada kredibiliti pemimpin-pemimpinnya. Jika kata-kata pemimpin tidak dipandang tinggi oleh rakyat maka parti itu akan sekali gus menjadi parti yang akan menemui kegagalan. UMNO mesti yakinkan rakyat yang parti kita ini bersedia untuk berubah dalam erti kata yang sebenarnya.

Jika parti memilih calun-calun dari dalam barisan pimpinan bahagian, ianya merupakan usaha yang memenatkan dan payah untuk memenangi pilihanraya yang akan datang ini. Kalau diambil pula calun dari luar barisan pimpinan maka sabotaj akan dilakukan oleh mereka dari dalam UMNO sendiri yang juga akan membawa kegagalan kepada caulun-calun tersebut.

Walaubagaimana pun adalah diharapkan PM Najib kali ini benar-benar berani melakukan perubahan yang drastik untuk mendapatkan ‘winable candidates’ itu. PM Najib sekarang jangan lagi termakan ampuan pemimpin-pemimpin utama negeri yang sedang berusaha untuk menyambung kedudukkan mereka kerana hasilnya akan memakan diri UMNO itu sendiri, khususnya pemimpin kita sendiri.

Sesungguhnya jika PM Najib sanggup melakukan apa yang beliau janjikan untuk mendapatkan calun-calun yang diterima ramai maka ianya merupakan bantuan beliau kepada rakyat untuk rakyat membantu beliau dalam pilihanraya nanti.

As an adage goes, help us to help you.

6 comments:

Anonymous said...

Mana tak, Pemimpin Umno semuanya tahu pekong-pekong antara mereka. Kau buang aku, pekong kau akau tahu..
Semuanya dah busuk..

Anonymous said...

Here's RM5m. You help us we help you.

mo said...

Asalam saudara aspan,,, persoalan dan isu yg di paparkan oleh tuan, ,,telah selalu di ketengahkan , mungkin dari penulisan dan gaya berlainan,, tapi asas tujuan dan kretikan memberi erti yang sama, dalam erti sebenarnya. persoalannya bagai mana pemimpin umno di minta berubah dgn drastik ???? Apakah mampu di buat atau sekadar laongan yg hanya mahu berubah... Yang pasti tuan umno tidak akan berubah apa yg tuan saran kan,,, umno sebenar telah mati,,, hanya tinggal jasat yg menungu di kuburkan???? GE 13 adalah masa yg agak sesuai untuk menghantar umno ke pusara???? Umno telah gagal menjadi parti yg memberi harapan kepada rakyat,, keyakinan rakyat selama ini telah di nodai dan lacurkan...Adalah satu perkara yg agak jarang berlaku,,, bilamana manusia itu telah keciwa dan putus asa,, tidak semudah itu mereka mahu menerima kembali,,, walaupun dgn, janji u help me , i help u,,bangunan 100 tkt,,negara maju dan pendapat tinggi. INilah stratgy najib untuk memberi nafas baru kepada umno??? Yang terbokti ratusan ribu telah menanda tangani parisen dalam internet membantah perlaksanaan perancangan najib. Dalam memrealisasikan impian najib dan umno,,, harus di perbanyakan club malam, spar, untuk memenohi perancangan tarap negara maju... inilah mempimpin yg kita ada,,, hasil dari proses demokrasi ala umno malaysia. tq

kita anak melayu said...

Bro Aspan, harap your boss dapat buat magic di Galas...

BTW ini ada artikel tentang pelan transformasi ekonomi Kelantan, ada orang kata too ambitious... please comment

Pelan Transformasi Ekonomi Kelantan

Anonymous said...

Bro...meminjam kata Hattan seperti dibawah ni...

Joe

BISO BONAR

Arhi paneh ngapolah tak nyomo
Biaso menyomo tongah lah nan laman
Tilam ngomeh banta suasa
Mano samo geh banta longan
Tilam ngomeh banta suasa
Mano samo geh banta longan

Itu posan orang dulu-dulu
Kalau bercinto biarlah berpadan
Jangan ngoma mengikut nafsu
Kolak merano menyosa tersekso badan

Kau pikir dulu, baru bercinto
Nyosa kendian hei tak berguna
Tanya lah dulu orang-orang lamo
Baru kau raso nikmat hei dunio… hei dunio

* Budak-budak manjet pokok duku
Buah duku ado dalam karong bosar
Buek apo kau tunggu-tunggu
Dah dapek yang biso bonar

Biso bonar

adik nakal said...

abang aspan, betul ke orang kata, kalau nak kaya dan jadi somebody masuk umno.. aktif. rapat dgn pimpinan cawangan, bahagian dan kok ado peluang dgn yang ateh-ateh. Kalau kito nak selamat dan bijak politik mesti ikut rentak semasa.. sokong mano yang kuek.. kok ado nasib dapeklah habuan.. jika begini perilaku pejuang-pejuang melayu umno, ghanaplah.. banyak kerajaan terdahulu lingkup bilo pemimpin dan rakyat berjuang kerana harta dan nafsu. Umno dah tuo sangat.. yg mewarisi umno sekarang jenih anai-anai. abang pun samo yo.. ingat balik tahun 80an dulu..