18 May 2011

Toleransi politik yang sudah luntur

Kerana terlalu banyak politiking kita lupa kepada asas politik yang sebenarnya. Kesungguhan dalam politik sudah tiada bagi kita orang Melayu. kita melebihkan tumpuan kepada politiking; siapa yang menang dan siapa yang kalah, siapa yang berkuasa dan siapa yang tidak berkuasa. Politik yang asasi, iaitu politik yang membawa penyatuan secara jujur sudah tiada. Politik dan kuasa adalah empunya orang yang berkuasa.

Apabila kita menjadi ahli sesebuah parti matlamatnya ialah untuk menyatukan pemikiran dia antara ahli-ahli dan jika ada perbezaan kita ‘co-exist’ dalam parameter toleransi yang luas. Di awal zaman kemerdekaan negara dahulu pemimpin-pemimpin kita dari berbilang kaum telah meletakan asas kerjasama di antara parti yang di asaskan kepada kaum-kaum di negara ini. Orang Melayu dengan UMNOnya, orang Cina dengan MCAnya dan India dengan MICnya.

Orang Melayu, Cina dan India bekerjasama di antara satu dengan lain melalui kekuatan sokongan parti masing-masing dan telah berjaya membawa negara kearah kemajuan yang pesat dan imej Malaysia yang mundur telah menjadi sejarah. Perbezaan pendapat bukannya tidak wujud tetapi oleh kerana ketelusan di antara pemimpin-pemimpin puak dan kaum maka perbezaan itu mampu dikawal dalam semangat toleransi yang tinggi.

Dalam pada itu, seperti juga negara-negara demokrasi yang lain kita ada beberapa buah parti pembangkang yang dibenarkan wujud dan membenarkan parti-parti itu bergiat mengikut undang-undang yang sedia ada. Semua parti itu adalah parti yang halal di sisi undang-undang tubuh dan ditadbir oleh pendaftar pertubuhan. Hanya Parti komunis Malaya (PKM) sahaja yang telah diharamkan kerana parti itu memilih untuk mengangkat senjata bagi mendapatkan kuasa pemerintahan negara.

Tidak menjadi kesalahan jika sesiapa menyokong parti-parti ini, kerana parti ini adalah halal di sisi undang-undang negara. Di dalam sebuah negara demokrasi parti-parti pembangkang ini merupakan parti-parti alternatif yang mempunyai hak untuk memerintah jika diberikan mandat oleh rakyat yang memilih. Itu adalah asas demokrasi yang tulin.

Di Amerika Syarikat parti-parti Demokrat dan Replublican bergilir-gilir mendapat mandat dari rakyat untuk memerintah. Begitu juga di Britain; Parti Buruh dan Conservative bergilir-gilir memerintah negara itu mengikut kehendak rakyat. Sekarang ini pula Britain ditadbir oleh kerajaan capuran Coservative dan parti Liberal Demokkrat dan itu juga kehendak rakyat dan bukannya kehendak parti-parti itu.

Di negara demokrasi seperti di Britain parti yang memerintah menghormati kehendak dan selera rakyatnya. Tidak terdapat tekanan kepada rakyat di kawasan yang diwakili oleh parti pembangkang. Tidak ada pula mana-mana parti yang memerintah mengingatkan rakyat supaya berterima kasih kepada kerajaan yang telah membekalkan air bersih, membekalkan api letrik, memberikan subsidi gigi palsu dan membina jalanraya kecil ataupun lebuhraya.

Di dalam pilihanraya di Germany tidak ada kedengaran kerajaan yang memerintah meminta rakyatnya mengenang jasa parti pemerintah kerana memberikan pelajaran percuma kepada rakyat sehingga keperingkat universiti dengan buku teks percuma. Begitu juga di kesemua kesebelasan negara-negara Scandinavia.

Tidak pernah kedengaran pemimpin Parti Buruh semasa memerintah Britain mengingatkan rakyat dalam kempennya supaya mengingati jasa parti itu kerana telah membekalkan boat-boat nelayan dan sebagainya. Kalau kita memandu di Lebuhraya M25 di kotaraya London tidak ada pula papan tanda yang mengingati rakyat yang projek perumahan yang ada di tepian lebuhyara itu sebagai ‘satu lagi projek kerajaan campuran Conservative dan Lib Demokrat.’

Pemimpin-pemimpin negara-negara seperti ini menumpukan sepenuh masa untuk perancangan membangunkan negara. Tidak ada Ahli Parlimennya turun padang untuk melepaskan anak itek atau anak ayam atau mengadakan majlis penyerahan lembu pawah di depan kamera TV3 dan TV1 dan sebagainya kononya sebagai kaedah mendekati rakyat.

Di negara itu pemimpin-pemimpinnya secara fisikal tidak mendekati rakyat. Tetapi yang mendekati rakyat ialah dasar-dasar dan perlaksanaan dasar yang sempurna yang tidak ada ketirisan dalam membelanjakan wang dan harta rakyat. Pemimpin-pemimpin mereka tidak ada progran turun padang kerana yang turun padang ialah dasar serta perancangan pembangunan yang baik untuk mereka yang di gubal oleh pemimpin-pemimpin mereka yang berkerja keras sebagai ahli Legislatif. Dasar-dasar yang baik amat dirasai rakyat itu mendekati mereka. Parti Conservative atau Parti Buruh tidak mempunyai ahli yang berjuta-juta orang orang seperti parti kita di sini.

Yang rakyat hendak tengok ialah dasar-dasar yang baik yang dihormati orang ramai yang boleh meyakinkan mereka sebagai dasar yang mesra rakyat, bukannya pemimpin yang mesra rakyat. Tidak guna mempunyai pemimpin yang mesra rakyat tetapi dasar yang digubal tidak memberikan impak secara terus kepada orang ramai. Zaman berkempen dengan hanya menepuk belakang pengundi sudah lama menjadi sejarah. zaman bercakap dengan manis mulut sudah tidak laku lagi. Slogan yang sedap di dengar tidak membawa apa-apa lagi.

Pemimpin yang dipilih oleh rakyat ialah pemimpin yang dirasakan mempunyai kemampuan untuk berfikir dan melunaskan tanggungjawab untuk menggubal dasar yang baik bagi negara…. tidak kira dari parti kerajaan atau pembangkang kerana parti kerajaan membawa bersama pemimpin pembangkang untuk membina dasar yang baik untuk negara tadi.

Apabila ada pihak di sini memuji sistem di negara-negara maju ini pemimpin-pemimpin dan penyokong-penyokong yang mengidap penyakit ‘inferiority complex’ akan menyelarnya dengan mengatakan yang kita mempunyai demokrasi adunan sendiri dan tidak perlu ikut demokrasi orang lain.

Kita wajar memulakan langkah untuk memperkayakan demokrasi di negara kita ini. Alangkah eloknya jika semua pihak diberikan peluang untuk menhubungi rakyat melalui saluran media perdana seperti saluran TV nasional supaya masing-masing parti boleh mendekati rakyat dengan mudah. Pembangkang yang dituduh bertalu-talu kononnya membuat fitnah tidak akan dapat berbohong seperti yang cuba dimomokan kerana mereka bercakap terus kepada rakyat melalui TV dan saluran media yang lain. Lagi pun stesyen TV itu dibangunkan dengan wang rakyat yang terdiri dari cukai-cukai yang dikutip dari semua rakyat termasuk ahli-ahli UMNO, DAP, PAS, PKR dan parti-parti yang lain.

Jika peluang ini terbuka kepada semua pihak maka barulah rakyat dapat menilai parti mana yang baik pada pandangan masing-masing pengundi dan memilihnya di dalam peti undi semasa pilihanraya yang di adakan. Salah benar tentang apa yang dikatakan oleh mana-mana pihak biar orang ramai yang menilainya. Ianya penting kerana negara ini adalah kepunyaan rakyat bukannya kepunyaan Perdana Menteri dan pemimpin kerajaan sahaja. Di negara kita jiwa pemimpin-pemimpin kita terlalu kecil dan fakir yang menyebabkan mereka tidak berani memberikan ruang untuk parti-parti lain untuk berhubung dengan rakyat melalui saluran perdana tadi.

Banyak negara yang dahulu menekan pihak yang membangkang sudah mula terbuka demokrasinya. Contohnya Indonesia telah melakukan transformasi yang besar di dalam sistem pilihanrayanya. Pemimpin-pemimpin pembangkang sekarang boleh menyampaikan pesanan kepada rakyat melalui media perdana elektronik dan cetak, malahan Indonesia sekarang ini merupakan sebuah demokrasi yang terbesar di Asia selain dari India.

Di Singapura baru-baru ini rakyat bebas bercakap melalui media perdana dan akhirnya rakyat membuat pilihan dengan mengekalkan kerajaan yang sedia ada dengan undi popular yang jauh lebih rendah dari dahulu. PAP merasakan yang popularitinya telah menurun maka sebelum rakyat terus menyiahkan sokongan kepada parti itu maka Lee Kuan Yew telah menolak tawaran untuk berada di dalam kabinet baru Singapura. Sebabnya isu beliau merupakan isu besar dalam pilihanraya itu walaupun beliau sendiri memenangi kerusi kawasannya tanpa bertanding.

Beranikah mana-mana pemimpin yang jelas tidak di senangi oleh rakyat menarik diri walaupun mereka tahu keadaan itu adalah ‘real’ dan nyata? Jawabnya; tidak berani, kerana kononnya kita mempunyai demokrasi acuan sendiri. Pemimpin kita rela partinya jatuh bersama dengan mereka. Untuk berhenti dan berkorban untuk menyelamatkan negara tidak sekali. Kalau parti kalah rakyat akan dipersalahkan.

Dulu ada pemimpin besar kita kata, “menang satu undi pun saya tetap menang. Kalau kalah sekali pun saya boleh meminta sokongan dari Parlimen”. Itulah dia demokrasi acuan kita sekarang ini.

56 comments:

ibrahimkoyan said...

Betul sdr Aspan, kalau ahli-ahli pembangkang tidak diberikan hak yang sama, saya cadangkan supaya ahli2 parti pembangkang dikecualikan dari membayar cukai pendapatan, cukai jualan dan apa-apa bentuk cukai.
Saya pun sedang membayar cukai rm 2000 sebulan. Tak tahanlah!

Teropong Ajaib said...

Sejarah dunia membuktikan :-

1) Apabila pemerintah mendengar, sealiran dan mentaati suara dan hak Rakyat bermakna negara akan makmur dan pemerintah akan kekal lama.

2) Apabila pemerintah mengambil ringan suara dan hak Rakyat bermakna negara di ambang pergolakan.

3) Apabila pemerintah memperlekeh, mengianiaya dan menzalimi suara dan hak Rakyat bermakna demokrasi akan kaku, sistem perundangan akan kaku, negara menjadi huru-hara, negara akan menjadi miskin dan akhirnya pemerintahan yang baru akan mengambil alih tampuk pemerintah negara.

Skop memperlekeh, menganiaya dan menzalimi mempunyai makna yang agak luas dan mendalam untuk diperincikan di sini.

Sama-samalah fikirkan.

"Teropong Ajaib"

Raden said...

bang berahim... cukai jangan ungkit, tu hak umno/bn, bayar tetap kena bayar, kira mcm ufti la, kalau org berniaga, tu kira wang perlindungan... hahahahahaha

Anonymous said...

tn aspan,

kupasan yg sangat cantik....
mohon dikongsikan dgn rakan2 saya dalam FB.


pakya.

Anonymous said...

Saya setuju dgn pandangan sdr aspan dlm byk perkara. Cuma yg saya tak setuju ialah sdr hanya meletakkan tabiat buruk dan kesalahan hanya kpd pemimpin BN dan tidak mahu melihat kelemahan dan kesalahan iyu secara holistik.
Dlm hal terlalu byk politiking dikalangan org politik juga saya setuju tp sdr hanya melihat ianya dilakukan oleh BN seolah2 pihak pemimpin pembangkang bebas dr tabiat ini.
Hakikat sebenar yg sdr cuba tutup dgn daun pisang ialah politiking keterlaluan yg sedang dilakukan oleh pembangkang yg diketuai oleh anwar ibrahim.
Wbgmana pun saya yakin majoriti rakyat tidak bersama dgn pandangan sdr. Jika tidak sudah pasti BN sudah menyembah bumi didlm PRN Srwak dan siri PRK yg lepas.
Sdr juga lupa budaya politik sesebuah negara amat terikat dgn budaya kehidupan rakyat disesebuah negara. Apa lagilah utk disamakan budaya dan mentaliti rakyat negara ini dgn budaya di Britain, scandinavia atau lain2 negara yg bersalji dan tidak bernyamuk itu.
Sdr harus melihat secara lebih realistik. Jika budaya itu yg sdr minati diamalkan di negara ini, jgn kecewa jika apa yg kita hajatkan tidak pernah menjadi realiti krn sdr tidak berpijak di bumi nyata dlm memperjuangkan fahaman politik di negara ini.
Kluangman 2

Ontahsaponamo said...

Salam Tuan Aspan,

Sesuatu corak pemerintah yang dah lama diimpikan agar menjadi kenyataan.. tetapi untuk nak di jelmakan menjadi kenyataan pada masa sekarang ni amat payah sekali sebab apabila semua pekakas telah dihak milikkan oleh sesebuah parti maka rakyat jelata hanya dapat melihat, mendengar, berfikir dan membuat keputusan setelah mendapat informasi dari sebelah pihak sahaja dan amat mudah untuk dimanipulasikan oleh pihak yang berkepentingan

Anonymous said...

Truly, I am an avid reader of your blog and read every piece you write.
I have been voting for UMNO candidate even though I am a Chinese. I reside in a sub urban community with 70 percent Malays and I enjoy for the decades with my neighborhood.

Thing seems to change lately as I hear that Malays hate us. So I now see what you mean. You are a pure Malay with Malaysian sentiment at heart.

You have fair views on racial politics. Honestly it's hurtful sdr Aspan. We just want a fair party to rule from now on. i know I shall be dragging my feet to vote for the opposition this time around.

i have no choice but that's the only choice available for me and family. I'll be leaving this place for Petaling Jaya.

My ears cant bear hearing gossips about us.

siow

Anonymous said...

tak payah kita tenguk America, Britain, negara Scandinavian sebab itu negara besar, bersalji dan tidak bernyamuk...seperti kata Anon 8.24 aka Kluangman 2. Tapi,lihat sajalah negara Mauritius yang kecil tetapi lebih baik tata demokrasinya dan sudah cukup memalukan negara seperti Malaysia jika dibandingkan kedua-duanya.

Quiet Despair said...

siow

Very sad to read your comments. If what you said is true, it's very hurtful.
Seriously I don't think regular Malays do hate anyone. We go about our lives, just like you, that is to cari makan.
No one has time to gossip about others.
We always live in harmony with you for decades.
It's the politicians who made it sound as though we are really divisive.
Why made such a rash decision to leave? I am comfortable living in a Chinese majority area. So should you though it may be a Malay majority one.
Please do not be disheartened. These things shall pass. It's just posturing by some politicians.
Continue voting for BN because it is fair to all.

mo said...

Asalam saudara aspan,,,Di zaman awal kemerdekaan kita dulu, memang betullah kata aspan,,,kalau ntak ada kerjasama yg kuat tidak mungkin malays itu ujud, semantara begitu jua malaysia? Dalam memperjuangkan asas yg kita ada masa kini,,,dulu mempimpin sangatn jujur dan perjuangag itu berlandas kpd negara dan bangsa ??? Kini sudah lari,. umno dgn pemimpin yg ada kini sudah terlalu jauh bedanya ...? Umno dan pemimpin mereka ini, bukan tak mahu nak menjadi lebih baik yg rakyat mahukan,,,tapi mereka secara peribadi mempunyai permasaalah ? Masaalah ini yg membuat kumpulan pemimpin umno tidak dapat nak menjadi pemimpin yg lebih baik,,,mereka takut dgn bayang2 ?....Mahu tak mahu harus mempertahan kerajaan yg ada demi untuk menyalamat kan semua pemimpin dlm bn ??? iNILAH perjuangan mereka kini,,,rakyat dan negara kamudian kira....? jadi persoalan kepada masaalah ini,,, biar pemimpin di semua peringkat baik bn dan PR dan parti lain, harus duduk satu meja, berbincang bagai mana keadaan ini...? Permasaalah umno bn ialah masaalah rasuah dan salah guna kuasa ? Kalau2 ada satu dasar yg mungkin dapat di gubar oleh semua parti yg ada ini...? mesti ada keadah yg sesuai kira ada perbincangan ? Malaysia akan menjadi lebih teruk dan celaru kira umno dan bn masih berkuasa selepas G13 ini,,,najib dah cakap ,,at all cost ? Yang menjadi mangsa rakyat dan negara ??? tq

Anonymous said...

Adinda Aspan, Today is my 69th birthday and my sons and daughters as well as my 13 grandchildren are having are organizing doa selamat for me and for my late wife.

saya bercadang mendoakan kepimpinan yang ada pada hari ini akan berubah dan kembali kepangkal jalan.

Itu sahaja yg termampu oleh saya untuk mempertahankan yang ada.kalau tak juga termakbul terima saja lah apa yang sampai kepada kita nanti.

Kitakena cari kesilapan kita sendiri. Tak susah rasanya untuk mencari punca kesilapan kita.

Aspan, selamat berjuang. Salam pada Dato Ariff. Jgn peduli apa yg orang lain kata. Hanaya jaga niat yg betul. Itu yg lebih penting.

Kawan lama

rais zain said...

Encik Aspan, it's a nice piece and soothing to read.
Am waiting for another posting.
Wish you luck and stand by your stand.

Anonymous said...

Quiet Despair,
You are an armchair politician. Your feet are not touching the ground.

forsome

kluangman said...

Trial and error - pilihlah pembangkang.

Good but not perfect - pilihlah BN.

Nak selekoh, putar 360 darjah, turun naik gaung - pilihlah mat rempit.

Mat Mersing said...

I shall vote for UMNO if Quiet Despair becomes the President of the party and kluangman as sec. gen.

Nothing more and nothing less.

Mat Mersing

Anonymous said...

Budak2 umno aku tengok maseh pakai topeng lama seolah2 pengikut dan pengaruhnya maseh ramai. silaplah kalau tak ubah penampilan diri. kita tunggu PRU 13 nanti..

denis said...

kluangman,
good that you are trying to be humorous by cracking a joke.

Don't worry. once I am free I shall try to laugh.

Anonymous said...

kluangman dah buat joke. Quiet despair bila pula?

rahim zain

johnwayne said...

rahim zain,

QD has been a joker all the while. He doesn't need to create one.

johnwayne

Anonymous said...

Johnwayne

What's with you? I like QD because of his honesty in what he writes. He is also smart and has humour.

Anonymous said...

Balek-balek Kluangman and Quiet Despair mempertahankan their Political Master,

Ini dinamakan jenis manusia BANGSAT yang tidak boleh menerima realiti

Saudara Aspan hanya memberi pandangan yang jujur dan bernas dan bukan mahu menghukum Umno

Dah masuk keabad 21 tetapi tahap politik di Malaysia macam tahap negara-negara Afrika malah lebih hina.

Negara-negara orang Kafir yang minum Arak dan makan Babi pun tak sezalim Umno/BN yang tidak memberi ruang langsung pada Parti Pembangkang untuk bersuara di media arus perdana

Anonymous said...

Setuju dengan pandangan saudara, tetapi untuk mencapainya perlukan perubahan minda rakyat yang agak drastik dan menyeluruh yang memerlukan masa. Pendedahan politk kepada generasi muda dan proses melahirkan pemimpin melalui universiti seperti tahun 70 han dapat dihidupkan semula dengan idealisma perjuangan dan tolerensi yng tinggi.

Saya ingin memberikan pandangan jika saudara memberi izin dan bersetuju menyiarkannya.

Pertamanya, buat masa ini kefahaman setengah rakyat tentang sistem pemerentahan demokrasi pun kebanyakan rakyat tak dapat bezakan, beza antara parti dan kerajaan disamping fungsi badan lagislatif, eksekutif dan kehakiman dimana ditetapkan batas kuasa masing2. Begitu juga halnya perkara2 yang menyentuh hak dan keistimewaan ,disamping perkara yng tidak boleh dipersoal yng ditetapkan oleh perlembagaan.

Realiti sistem politik kita pun masih berasaskan parti mewakili kaum masing2 walaupun ada parti yng keahlian terbuka seperti GERAKAN dan PKR, tetapi GERAKAN dari realitinya didominasi oleh satu kaum.

Bagi saya perkongsian kuasa ala BN itu adalah baik atas kedudukan negara berbilang bangsa dan ugama, kerana masalah polisi ,dasar dan perkara sensitif yang menyentuh etnik dan kepercayaan ugama dapat dibincang dan diselesaikan diperengkat ketua parti yang bermesyuarat dgn kepala dingin didalam majlis tertinggi BN yang dipengerusikan oleh UMNO sebagai parti abang atas kedudokannya sebgai parti terbesar dan telah diamal sejak merdeka dan diterima oleh semua pehak dlm BN.Dari sini kestabilan politik dapat dijamin dimana PM dan TPM masih dipegang oleh UMNO yng mewakili etnik terbesar penduduk Malaysia. Tiada perebutan utk jawatan tersebut.

Kesimpulannya sistem perkongsian kuasa yang diasas oleh pemimpin terdahulu TAR (PERIKATAN)dan di perelok lagi oleh Tun A. Razak (BN)
adalah baik dan menjamin kestabilan politik dan hubungan kaum dri segi pembahagian kuasa. Sama juga dgn DEB dasar tersebut sangat baik dan diterima oleh semua kaum dan parti Non Bumi, cuma diperengkat perlaksanaan yang terkucil selepas zaman Tun Husin Onn.

Perubahan yang diperlukan adalah saf kepimpinannya. Kita perlukan pemimpin seperti Tun Razak yang kurang bercakap tetapi lebih menggunakn otak nya untuk rakyat dan negara. Bukan apa, jika kita menkaji secara adil kebanyakan dasar2 yang ada lahir dari dia dan team dia, boleh disebut beberapa diantaranya, MARA,ITM, UKM, Razak reports.Dasar Pelajaran Kebangsaan,FELDA,PKN negeri, Rancangan kemubu, UDA, DEB, kuota kemasukan JPA,kemasukan ke Universiti dan banyak lagi lah klu nak di tulis. Generasi sesudah beliau cuma meneruskan kebanyakan dasar dan polisi yang lahir sari otak beliau da teamnya.Itu tak termasuk dasar luar yang dipeloporinya.

Oleh itu saya masih percaya dan meletakan harapan kepada UMNO (lama dan Baru)amnya BN ,dengan saranan pemimpin2 nya harus muhasabah diri supaya UMNO tidak terkorban atas penolakan rakyat. Sesiapa yng telah lama dan ada tanda2 ditolak rakyar elok lah faham akan signal tersebut dan bagi laluan kepada pemimpin pelapis supaya UMNO terus survive dengan idea dan style kepimpinan baru. Pemimpin datang dan pergi tetapi keharmonian negara dan kesejahteraan rakyat harus dipelihara.

Jika keadaan dimana hubungan kaum yng sangat baik , sentiment kaum dan ugama sudah tiada, dan mejority boleh menerima sesiapa sahaja jadi pemimpin bukan atas dasar kaum dan ugama, maka saat itu boleh lah kita mengikut sistem demokrasi ala Amerika, barat atau scandinavia. Jika keadaan sebaliknya sistem perkongsian kuasa sekarang ada lah yang terbaik acuannya untuk negara ini dalam memelihara keharmonian nya walau masih bnyak kelemahan yang perlu di baiki. Wallahulam

Anonymous said...

assalamaualaikum

Tetapi pak aspan, kena hati hati juga, pasal britain atau sistem 2 parti di US, walaupun parti-parti politik bergilir-gilir memerintah negara tersebut, tetapi sebenarnya atas perancangan atau muslihat segelintir oligarki yang berkuasa..jadi parti yang strategik menurut kuasa oligarki itu untuk meneruskan agenda mereka, maka parti itu akan berpeluang menang dipilihanraya melalui dana dana dan instrumen2 tertentu..seperti di US ada golongan yang berkepentingan terutamanya dalam Federal Reserve, jadi mereka ada orang orang yg dipasang mereka dalam parti republikan dan demokrat, jadi rakyat terkeliru dengan agenda golongan globalist ini melalui sistem dua party..demokrasi itu adalah topeng..Kalau di Britain ada semacam majlis privy yang diketuai oleh PM dan orang orang penting negara terdiri dalam parti memerintah tersendiri dan individu lain termasuk dari parti pembangkang... walaupun nampak di parlimen mereka menentang berbahas dan berdebat antara satu sama lain, tetapi sesetengah agenda yang serong yang telah ditetapkan mesti dijalankan jugak...ini kerana majlis privy ini sebenarnya dah bermesyuarat dan melaporkan segala hal negara yang penting pada King/Queen of England..Contohnya serangan Iraq, ramai orang dah agak dah pasal WMD itu adalah alasan palsu Tony Blair untuk menyerang Iraq, tetapi sebenarnya mereka dah bermesyuarat dan bersetuju lama dah untuk serang Iraq dan tentu sekali hal itu diperkenankan oleh King/Queen, cuma dalam parlimen mereka hanya bahaskan isu isu tersebut seolah olah ada demokrasi.. seolah olah nampak ada orang dalam pembangkang atau pemerintah sendiri yang tidak setuju (padahal perkara tersebut telah ditetapkan melalui mesyuarat rahsia). Ingat Thailand...mereka ada jugak privy council yg diketuai oleh Prem Tinsulanonda melalui perkenan Raja mereka... walaupun Thaksin sah PM Thailand melalui demokrasi, tetapi golongan golongan dalam majlis privy inilah yang bertindak untuk menyelamatkan negara mereka setelah mereka tahu yang Thaksin ini mempunyai anasir anasir asing yang menunggangi pemerintahan Thaksin itu..Jadi majlis privy ini yg merancang coup de etat terhadap Thaksin melalui perkenan ?. Jadi kita kena faham permainan ini semua

Red Alfa said...

@Anon 17:55

Permikiran yang dipertengahkan adalah:- dalam demokrasi kita ini hanya kerajaan yang benar, yang perfect: sering sangat kita tak tahu apa sebenarnya sedang/telah berlaku dan berkonspirasi sentiasa berkembang hanya untuk dipendamkan kesilapan/kebodohan nyata sampai tiada diketahui sendiri dan umum; yang pembangkang semuanya membohong dan tidak bertanggung jawab, tidak pula mahu ditangkas dengan perbahasan.

Kita belum lagi bercakap tentang adanya berleluasa korupsi, nepotisma dan kronisma di Malaysia.

Tiada kebebasan enforcement/prosecution of rule of law, independent judiciary, free press, dsbnya mana-mana aspek ini adalah premise minima bagi hidupnya demokrasi dan amat diperlukan untuk ianya terus berfungsi.

Kalaulah demokrasi yang berciri seperti ini senang berfungsi di banyak negara lain, mengapa Malaysia perlu sangat nak mengata kami ini adalah berlainan untuk menerima demokrasi yang tulen?

Sebenarnya sistem kita adalah tidak lebeh tidak kurang sistem cara berdiktator dan pemimpin-pemimpin UMNO/BN hanya takut hilang kuasa ini.

Anonymous said...

Bila saudara Aspan menulis....
"...Alangkah eloknya jika semua pihak diberikan peluang untuk menhubungi rakyat melalui saluran media perdana seperti saluran TV nasional supaya masing-masing parti boleh mendekati rakyat dengan mudah...."

Walaupun ia bermaksud harapan tapi harapan itu seperti menunggu bulan jatuh keriba.

Mana mungkin sebuah kerajaan yang sudah dibuktikkan dihadapan mata rakyat sebagai kerajaan hipokrit yang mengamalkan rasuah boleh memberi ruang kepada pihak pembangkang untuk bercakap dalam media arus perdana yang akhirnya menghentam mereka diruang yang terbuka ?

Selepas YB. DATO’ SRI AHMAD SHABERY CHEEK berdebat dengan Datuk Seri Anwar Ibraim secara terbuka dengan hujah yang melalut, pernahkah kita melihat pemimpin tertinggi kita yang lain khususnya PM kita yang dikasihi berdebat dengan pemimpin pembangkang yang lain secara live..?

Itu menunjukkan pemimpin kita semuanya pengecut (maaf terpaksa tulis)

Pepatah melayu sudah mengatakan bahawa 'berani kerana benar, takut kerana salah...'

Kerajaan kita tidak mungkin mengamalkan demokrasi kerana apa yang kita ketahui mereka sebenarnya dalam ketakutan.

Mungkin terlampau banyak dosa yang telah mereka lakukan. Mereka terpaksa berlindung dibelakang polis, hakim dan peguam negara.

Jika agensi ini berkerja secara professional sudah pasti ramai diantara pemimpin kita sudah berehat dirumah tidak berdapur di Sungai Buluh menemankan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Kenapa kita perlu mempertahankan bermati-matian maruah pemimpin kita yang mengamalkan rasuah sedangkan kita memang anti-rasuah ?

Bodoh kah ???

Anonymous said...

Tn Aspan,

Suatu kupasan yng menyegarkan minda, saya telah lama memikirkan mauduk ini sehingga Tn Aspan postingkan di blog tuan. Kepada sdr 08:24:00 GMT+08:00, saya nak tanya mengapa budaya dan politik mesti dilihat perbezaan? Mengapa budaya kapitalis mendarahdaging kalangan orang kita, budaya kita kah asalnya, muzik, makanan, fesyen, ilmu, sains dan teknologi telah mendifusi dlm hidup kita. Pernahkah kita pertikai? Mengapa penjawat awam pakai tali leher? sesuaikah dgn iklim Tropika? Mengapa pilih kereta dari continental tidak buatan tempatan? Jangan kerana nak peram kuasa apa yang tak sesuai dan blh menggugat di tolak? Fikirkan lah

Desa Mentari said...

Anon 18 May 2011 17:40:00 GMT+08:00

Pandangan saudara amat baik, dan saya percaya kebanyakan rakyat M'sia percaya sistem yang saudara kemukakan.

Walaubagaimanapun, pada hemat saya, bukanlah sistem tersebut yang menjadi persoalan. Apa yang rakyat bawahan hajatkan adalah bagaimana pemerintah mengemukkan mechanism bagi mengekang kebejatan individu yang memegang kuasa.

Contohnya; rasuah - bagaimana untuk menerapkan dihati pemimpin yang memegang kuasa supaya berperasaan benci kepada rasuah.
Salahgunakuasa - apakah kekangan yang ada bagi mengelakkan pemimpin yang berkuasa menyalahgunakuasa.

Saya percaya jika dua aspek tersebut diberi perhatian serius, Malaysia menjadi lebih maju dan makmur, dan yg utama tiada rakyat yang hidup susah.

Mungkin sistem yang mengekang 2 aktiviti di atas belum dapat dibanggakan.

Soal ini yg sepatutnya UMNO beri keutamaan, berbanding soal bangsa dan perbezaan agama yg disua-suakan.

kluangman said...

Tulisan Aspan banyak memberi pandangan, nasihat dan teguran membina kepada UMNO, anak mana tak sayangkan ayahnya, walaupun dah beruban, sakit sana sini, sebagai anak, Aspan tetap sayangkan ayahnya. Pandangan Aspan banyak betulnya walaupun kadangkala terlalu ideal dan kadang2 terlalu zalim.

Sebagai ayah, UMNO perlu mendegar teguran orang2 dan anak2 seperti Aspan tetapi terdapat juga batasan dan keperluan nasihat itu diketepikan kerana tidak secocok dengan perjuangan UMNo itu sendiri.
Sikap Aspan yang selalu menikam belakang beberapa nama seperti Ibrahim Ali, Madey dan Muhyiddin semata mata mahu memenangkan Ku Li, Pak Lah, KJ sangat tidask sesuai dan diluar kotak kesederhanaan yang dituntut oleh Islam. Aspan sendiri tidak menunjukkan toleransi dalam politik.
Walau setajam manapun kritikan Aspan terhadap UMNO, saya masih nampak dan melihat di sudut mata Aspan, dia masih mahu UMNO sekali lagi menerajui negara tetapi dengan perubahan kepemimpinan yang lebih baik.

Ini disalahertikan oleh penyokong pembangkang di sini yang merasakan Aspan turut bersekongkol mahu menjatuhkan UMNO sehingga ada yang bertanya, bagaimana kalau UMNO pecat Aspan, satu saolan separuh masak.

Pada penyokong pembangkang, saya nasihatkan anda supaya berhujah dan berilah gambaran kepada kami apakah dan di manakah kekuatan yang ada pada pembangkang untuk menjadi kerajaan seperti yang dicanag2kan dan dimimpi2kan siang dan malam.

Aapakah dengan memaki UMNO dan menuduh UMNO itu rasuah, menyeleweng dan yang buruk2 itu adalah kekuatan pembangkang???

Adakah memanggil penyokong UMNO sebagai bangsat, penjilat dan sebagainya lagi menunjukkan pembangkang itu lebih mulia???

Jika UMNO itu bobrok, zalim, tidak bagus, tidak hebat, pasti kalah...kenapa setiap kali celik je biji mata UMNO menjadi sasaran, menjadi ketakutan kepada pembangkang???

Adalah tidak logik kalau pembangkang itu di pihak benar dan kuat akan takut dengan UMNO yang berdosa dan kerdil???

Anonymous said...

Saya belia berumur 29 tahun sudah berkahwin anak satu. Sudah 2 kali saya mengundi (2004 & 2008) dan tidak pernah mengundi selain PR di kawasan saya Parlimen Kuala Terengganu. Di kalangan rakan2 sebaya saya di facebook, kami tidak faham sangat apa itu demokrasi, pilihanraya, inflasi & sistem politik berparti. Di peringkat umur seperti kami hanya memikirkan bagaimana untuk mencari pendapatan yang cukup untuk menampung peningkatan kos hidup sehari2.

Dengar2 harga susu tepung akan naik bulan Jun nanti (+5%), harga produk Nestle confirm naik. Saya akan terus mengundi selain BN dengan harapan akan ada perubahan dalam dasar2 menyusahkan kami belia2 (yang lahir tahun 1981 ke atas) kerana peringkat umur kami agak struggle untuk mencukupkan kesempurnaan dalam kehidupan.

Tidak nampak parti yang memerintah sekarang mampu meyakinkan saya atau rakan2 sebaya saya untuk memberi yang terbaik kepada rakyat.

-ehsan-

Aspan Alias said...

kluangman,

saya jarang menjawab hujah sdr kerana sdr selalu lari dari topik yang saya tulis.

Saya tidak pernah menyebut nama khiry, paklah dan Tr dalam tulisan ini tetapi sdr terus menuduh saya tidak menerima keadaan yang mendatang.

Why di you have to preconceive me? Kenapa tidak jawan baris baris yang saya tulis dlam artikel ini? Di sebaliknya sdr bercakap tentang perkara-perkara lain.

Itulah sebabnya saya tidak menyiarkan komen sdr yang lari dari topik.

Tuduhan sdr itu yang membuatkan manusia bergaduh.

Kalau sdr berimosi dan dan hanya mencipta dan mengarang apa yang ada di dalam pemikiran saya, saudara sudah menunjukan kepada saya dan orang ramai yg saudara sudah pandai menyelam air dalam tunggak.

Tolong bahaskan apa yang saya tulis. kalau tidak dapat membahaskannya elok sdr cari isu dan waktu lain untuk berbahas.

Saya hanya bercakap sekali sahaja. Saya tidak akan ulangi pesanan ini.

kalaulah saudara mereka-reka dan berfikir bagi pihak saya ia akan membawa lari dari isu yang telah saya tulis.

Sdr tidak komen tentang para-para yang saya tulis, sebaliknya mengambil kesempatan untuk mengata saya atau orang lain.

di antara kita tidak ada siapa yang lebih pandai di antara satu dengan lain.

Lagi satu yang kita mesti ingat, jangan bersikap sombong.

Kritikn saya hanyalah terhadap dasar yang saya anggap salah. Jika dasar yang saya kritik itu kena kepada Dr Mahathir saudara anggap saya mengkritik Dr Mahathir.

Bila saya kritik dasar Mahathir sdr terus kata saya penyokong Anwar.

Pada mula saya membaca komen sdr yang dulu-dulu saya menghormati sdr kerana saya sangka saudara seorang yang terbuka dan tahu apa yang hendak di komen.

Saudara mebuktikan sikap sombong saudara dengan mengatakan saya pengecut kerana tidak menyiarkan komen sdr.

Apa yang saya takutkan. Saya menulis dan mengkritik sesiapa saya dengan menyiarkan nama sebenar saya, dengan gambar saya sekali.

Saya pengecut?Sampai sekarang saya tidak mengenali sdr atau nama saudara. Jangan membidas secara emotional seperti perang gurila..tembak dari dalam gelap.

Dalam banyak-banyak bloger saudara perhatian saya adalah di antara segelumit yang memaparkan nama saya.

Siapa yang pengecut kluangman. kalau sdr nak tunjuk garang tonjolkan nama dan muka saudara hari ini.

Saya bukannya membenci sdr tetapi sebagai orang Melayu biarlah beradap..jangan senang-senang mengata orang pengecut.

Sekarang saya mita sdr komen setiap baris yang saya tulis dalam tulisan saya yg terakhir.

Saya tunggu.

Anonymous said...

Syabas Ehsan 23:21, pandangan anak muda yang datang dari kebenaran lubuk hatinya.

Memang rata2 Rakyat dinegara telah disedihkan dengan kos sara hidup yang saban hari melonjak tinggi.

Dengar bulan 6 ini, Ron 95, diesel dan lain-lain akan dikaji semula. Setakat ini, pasaran minyak dunia dah jatuh sehingga US$5.00 satu barrel, tapi jenaka sungguh kita negara pengeluar berkali2 naikkan harga minyak dalam waktu singkat. Mana Rakyat tak pening.
Macam manalah Rakyat nak bertoleransi pada pemerintah sedia ada.
Sedih.

mac said...

Bro, this boy doe not know how to answer you points in the articles you write.

That makes him digressing on other issues which you have not written.

i think you just forget about this boy. He is talking about topics he knows too little.

His heart and mind are not able to find points of reconciliation.

Just forgive him bro.

fuad said...

kluangman,
yang kau main tuduh-tuduh Aspan nak naikan pak lah, khairy dan sebagainya ini kenapa. Saya baca dua tiga kali tulisan ini. Tidak ada Aspan menyebut TR,, Pak Lah, Khairy untuk di tonjolkan.
Itulah sebabnya UMNO akan punah. Penyokong macam awak ini main tuduh tuduh. Bahaskan isu yang ditulis oleh penulisnya.
Biar jadi orang pandai, jangan buat-buat pandai. malu kat orang kluangman. Orang yg bodoh macam saya tak apa. Tetapi sdr mempamirkan diri saudara sebagai orang pandai jadi berbahas tu jangan lari dari tajuk. berbahaslah seperti orang pandai.

Anonymous said...

Tn Aspan, kluangman kata saudara menganggap Dr Mahathir semuanya salah. Dia tida sedar yang beliau menganggap Dr Mahathir semuanya betul.
Dalam salah satu komennya mengatakan sdr tidak menyokong Muhyidin. Dia ni politik berpuak-puak; orang muhyidin, orang itu dan sorang si anu dsb.
Orang tak kata dia yg menuduh. Macam budak budak.

Anonymous said...

Tn Aspan, apakah jika pemimpin lepaskan ayam dan itik atau lembu pawah itu sesuatu yg hina atau menunjuk2? Apakah semua itu hanya berlaku zaman skrg dan tidak berlaku dizaman pemimpin2 umno terdahulu yg tuan agung2kan spt zaman tun razak atau tun hussein. Zaman merekalah diperkenalkan sistem lembu pawah. Kita tak mcm britain atai australia yg ada ladang lembu seluas ladang getah dimsia. Hujah tuan juga ada ciri kesombongan yg tersendiri.
Hasil pertanian negara kita bukan secara economy of skill. Sesuai utk menambah pendapatan rakyat secara kecil atau sederhana.
Apakah sistem turun padang juga tuan tak setuju? Jika begitu pembangkang juga turut berlumba2 turun padang dan turut melepaskan benih ikan, buat majlis sumbangan 100 ringgit dan dihebohkan di media2 cetak pembangkang yg juga tidak bebas dan tidak adil.
Apakah pendekatan pembanhkang turun padang dgn menggunakan kaedah solat hajat itu ada kelas pd pandangan tuan?
Utk memendekkan fakta, sebenarnya itulah pendekatan gaya malaysia yg masih menjadi amalan sebab itu pembangkang pun memakai kaedah yg sama.
Saya masih cuba utk meyakinkan tuan tentang sesuatu perkara yg tuan terlepas pandang, iaitu kebolehan utk melihat politik negara ini menurut kaca mata dan budaya negara kita. Memang itulah gaya politik malaysia.. Dasar yg turun padang semua pihak dan semua negara sememang itulah pendekatannya. Jika dasar tidak sampai kpd rakyat itu bukan dasar. Apakah dasar negara hati ini tidak turun padang? Dasar bagaimana yg sdr maksudkan?
Dasar pertanian, dasar perniagaan, dasar usahawan, dasar pendidikan, dasar tentang hal ehwal agama, dasar yg melibatkan perkara sensitif spt persefahaman dan toleransi kaum spt yg tuan cakap...apakah dasar ini tuan tidak nampak langsung ianya telah menjadi dan terus menjadi keutamaan kerajaan sejak merdeka hingga sekarang.
Dasar toleransi kaum spt yg tuan hujahkan telah dilakukan oleh pemimpin awal kemerdekaan, apakah sudah tidak menjadi dasar dan keutamaan kerajaan hari ini? Ia tetap menjadi dasar kjaan cuma sudah wujud kalangan yang ingin menjadikan negara ini spt undang2 rimba yg tidak mahu lagi mengikuti dasar toleransi agama dan kaum. Dalam masa yg sama kelemahan kjaan kita akui dlm soal enforcement dasar. Kjaan terlalu bertoleransi dlm perkara2 sensitif spt isu agama dan kaum. Jika dulu sudah pasti mereka ini disumbat ke kemunting. Itu sebab negara ini aman dalam toleransi seketika dulu.
Tapi jika hari ini kjaan berbuat spt zaman keagungan yg tuan inginkan dulu, tuan juga sebenarnya sudah tidak bersetuju dengan dasar2 itu. Jika di isakan tuan jg akan bersama pembangkang menuduh negara ini tidak demokratik. zaman yg tuan inginkan dulu lebih keras tindakan dan kawalan terhadap media tp zaman itulah zaman yg tuan puja pemimpin2nya. Hari ini tuan jugalah yg paling ke hadapan mengkritik dasar media negara wpun ia lebih bebas dr zaman tun razak dan hussein yg tuan puja itu.
Saya menyimpulkan tuan sebenarnya lupa zaman yg tuan puja itu sebenarnya lebih keras tindakannya terhadap pembangkang melalui dasar2 yg pada hari ini tuan sendiri sudah tidak bersetuju dgnnya..
Tuan sebenarnya terkeliru dgn hujah dan fakta sendiri. Saya merayu supaya hujah saya ini dikeluarkan supaya lebih adil kpd pembaca.

Kluangman2.

Aspan Alias said...

Kluangman2,
Itu pandangan saya. Tak bersetuju tak apa. Tetapi jika sdr mengatakan pembangkang pun buat perkara yg sama saya takuti yg pemimpin sekarang akan jadi pembangkang kerana mengambil attribute sebagai pembangkang.

Saya bukan pemimpin. Buatlah sesuka hati.

Walau macam mana pun saya berterima kasih kpd sdr kerana membahaskan isu berdasarkan kepada isu yang saya tulis.

Terima kassih.

Anonymous said...

kekadang isi tulisan tuan tinggi sangat nilainya susah orang umno nak faham. nilai orang umno pemimpinnya terlalu tinggi buat rumah 23 juta bila balik kampong nak jumpa ahli dikampong naik motor kapcai konon mesra rakyat. buat wayang dengan orang kampung.geli hati tengok Khir Toyo buat wayang Hindustan.Nilai diri ahli umno terlalu murah kerana mejoriti ahli umno tak faham perkara2 dasar dan perlaksanaan dasar.Jauh beza dengan nilai diri ahli2 Pas.

Anonymous said...

Saya melayu dan sayang dengan melayu saya. Perkara 153 Perlembagaan Malaysia yang merupakan Undang2 tertinggi tiada undang2 yang lebih tinggi dari Perlembagaan itu, PP153 menyebut keistemewaan Melayu. Pemimpin Parti Melayu Mahathir, Abdullah dan Najib... saya nak tanya apa yang pemimpin melayu buat sekarang khusus untuk orang Melayu macam Tun Razak buat.Contoh KLIA, HIGHWAY,KLCC, PUTRAJAYA,WEST PORT Klang, KL TOWER,JAMBATAN P.PINANG, KOMUTER, LRT... Projek2 ini untuk semua kaum... mana untuk Melayu?. Berapa BILLION duit belanja untuk semua Projek2 ini? ... Berapa ramai usahawan melayu lahir dari Projek BILLION2 ini?. berapa peratus penambahan Equiti Melayu kesan dari Projek BILLION2 ini?. Ada tak badan pemantau untuk pastikan PP153 ini di hidupkan? Ada tak KPI intuk pastikan PP153 ini di capai . KPI perlu kerana ianya diHALALkan oleh PP153. Perlaksanaan 1MALAYSIA telah dibuat oleh Mahathir dan Konsep 1MALAYSIA dibuat oleh Najib...baguslah tu...Suruh IDRIS JALA buat kerja2 perjuangan Melayu ini, seperti mana menyuruh Orang Buddis memperjuangkan keristian sebagai agama resmi Malaysia.kalau direnung betul2 Najib ini banyak cakap je.. Rakyat bertambah susah dan Najib kena insaf "Hungry Man always Angry Man".Sesekali pandang Najib ni macam orang gila pulak.. tak taulah gila jenis apa sebab gila tu ada 99 jenis tapi Najib ni gila yang ke 100.

Anonymous said...

Terima kasih komen dari Desa Mentari.

Memang betul komen saudara tersebut.
Masalah nya bukan sistem tetapi kemahuan/kekuatan pucok pimpinan 'political will' pucuk pimpinan adalah kunci nya untuk membenteras rasuah dan penyalahgunaan kuasa.

Itu lah sebabnya saya menyebut saf kepimpinan itu perlukan 'restructuring' bukan rebranding seperti selalu diwar2kan.

Apa yang diutarakan oleh saudara Aspan itu adalah impian semua orang yang menjunjung sistem demokrasi tulin(bukan sempurna tetapi lebih baik dan memenuhi 95% kritria kehendak demokrasi) dimana Pembangkang diberi hak yng sama untuk menggunakan kemudahan kerajaan seperti TV dan Radio atas dasar rakyat pembayar cukai dan hak samarata dlm Perlembagaan.

Saya juga mengimpikan sistem 2 parti dapat berkembang dan menjadi kenyataan kerana banyak kebaikan nya dimana persaingan positif dgn prinsip siapa beri 'better service and policy'akan menjadi pilihan rakyat. Walaubaimana pun ia tidak dapat menjadi kenyataan dlm masa terdekat ini .

Masalah nya pemikiran kebanyakan rakyat dan keujudan parti2 politik masih lagi brasaskan kaum , etnik dan ada juga ugama.

Disamping itu pembahagian kek ekonomi masih kurang seimbang antara kaum dan daerah luar bandar, pinggir bandar dan luar bandar.

Pendidikan pun masih tidak seimbang dimana tenaga profesional doktor, akautant masih didominasi oleh satu2 kaum.

Dengan permasaalahan ini kita masih lagi perlukan dasar seperti DEB
walaupu ia nampak macam dasar diskriminasi tetapi ia lebih kearah kebaikan(positive discrimination)
(tak kira lah apa nama barunya) tetapi tujuan nya sama untuk menyusun sosio ekonomi masyarakat berbilang kaum. Walaupun ia kurang berjaya didekad akhir perlaksanaannya atas sebab saudara pun tahu, tetapi dasar tersebut masih relevan dan sangat baik bukan sahaja untuk bumi tetapi non bumi , rakyat dan negara akn mendapat faedah nya dari segi keharmonian kaum dan keamanan.

Untuk menerus dan melaksana dasar ini kita kena ada kekuatan politik disamping sokongan dari anggota BN lain(bukan UMNO), Untuk mendapat sokongan mereka pemimpin UMNO perlu menunjuk contoh yang baik terutama menyangkut 'good governance' dan ketelusan. Dari sini, dlm situasi dan masalah yng ada didepan kita ini, bagi saya perkongsian kuasa ala BN adalah terbaik untuk kita mencapai kekuatan /kestabilan politk. 'Bargaining power' kita masih kuat didalam majlis perundingan2 BN.

Akhir sekali untuk mendapat pemimpin yng dihormati seperti Tun Razak itu yang perlu dibahaskan, tetapi acuan politik BN adalah pilihan terbaik. (Maaf jgn salahfaham ini pendapat saya berdasarkan fakta kepercayaan saya)

Saya tidak membenci pembangkang tetapi berpandukan realiti politik perkongsian/persefahaman PR agak longgar kerana siapa yng akan menjadi parti dominan jika berkuasa, DAP dan PAS pun terlalu jauh beza dan cita2 mereka juga berbeza walaupun bersatu dlm hal 'common goal' dan 'common enemy'.

Jika perbezaan ekonomi , kaum dapat dicapai barulah kita pergi kearah sistem demokrasi ala barat. Wassalam

Anonymous said...

Di Kluang, dah terkenal kedai kopi + lemak babi.
Harap2 Kluangman bolehlah terbang ke Kluang tolong orang sana supaya jangan sampai penagih lemak babi merebak keBlog ini.
Lemak Babi ni bahaya kerana boleh kena Gila Babi.
Nanti boleh hilang toleransi kerana asik nyondol je....!

Aspan Alias said...

kluangman,

minta maaf saya tidak siarkan kritikan personal sdr terhadap saya.

You have gone too far to the extend of attacking me personally.

So sorry for arguing with you and I am not much time to debate on your personal vendetta on me.

Lets forget each other and just leave this blog alone. That is my request from you.

I hope you understand that I am just as human as you are.

Let us respect each other. kalau terjumpa kita berslaman sahaja.

Bye.

Anonymous said...

Tuan aspan tak perlu bimbang. Pendekatan turun padang umno itu sebenarnya sudah ditiru oleh pembangkang. Itu bukti pendekatan yg umno buat itu berkesan kalau tidak masakan pembangkang terikut2. Soal rasuah bukan pembangkang ikut umno tapi perbuatan rasuah itu adalaah mengikut nafsu dan tamak haloba individu. Bukan terletak kpd parti. Baik mcm mana pun parti tapi kalau penerima rasuah dan pemberi rasuah saling memerlukan, tiada siapa yg boleh mencegah wpun pun kjaan pusat guna sprm dan kjaan sgor guna selcat...
Kluangman 2.

Anonymous said...

UMNO turun padang hanya bila keputusan pilihanraya menunjukkan BN kalah 2/3 majoriti kerusi Parlimen. Barulah panik, maka programme turun padang, KPI...dan macam macam lagi timbul untuk mendapat keyakinan rakyat.

Kalau pemimpin No.1 macam UMNO dah rasuah, apatah lagi yang No 2, No 3dan seterusnya. Termasuklah pengikut pengikutnya. Ikutlah macam PAS.

Sebut makan rasuah, orang orang UMNO, buat buat tak faham,tapi bila sebut makan BABI pandai pulak nak melenting. Padahal makan rasuah samalah macam makan babi kerana kedua-duanya haram.

Anonymous said...

Anon 16:40
Kalau fakta takda tapi terus tuduh dan ambil kesimpulan teori macam kau ni, bukan sj umno akan rosak tapi pembangkangbpun akan punah lingkup. Apa beza tuduhan kau dgn tuduhan aku jika aku kata khalid sgor, azizan kedah dan lim guan eng rasuah? Mcm mana pulak kau nak kata kau betul aku salah? Mcm manaa pulak aku nak kata aku betul kau salah?
Tuan punya blog jgn membazir ruang komen. Kalau tak relevan dan tiada kredibiliti tak payah lah publish komen tu... Kena adil. Jgn komen pro kjaan yg tak relevan saja yg taknlayak dipublish. Komen propembangkang yg tak ada kualiti pun kena screen la jugak.barulah layak dilabel jurublog yg magnanimous.

Matmenyampah

Anonymous said...

Yang sebenarnya, pembangkang kena turun padang sebab tak ada ruang untuk mereka mendekati rakyat, mempertahankan diri...BN tak payah turun padang kerana dah ada TV3/Utusan

Anonymous said...

Mat menyampah, kau bolih sebut siapa saja nama pembangkang yang makan rasuah kerana rakyat sekarang dah pandai menilai...rakyat sekarang bukan bodoh lagi. Rata rata semua rakyat dah tahu UMNO memang parti rasuah dari pemimpim No 1 hinggalah ke penghujung.Yang peliknya, dahlah rasuah tapi masih menjadi Ketua Menteri, Pengerusi Felda, Pengerusi Risda......rakyat hanya memerhati dan menunggu masa sahaja...Bila sampai masanya tahulah rakyat mengajarnya.

Anonymous said...

Kepada Mat Menyampah,
Kau masih tak yakin yang kebanyakkan pemimpin UMNO kesayanganmu terlibat dengan rasuah.
Aku bolih ajarkau macam mana untuk memdapat kepastian.Bukankah Sumpah Laknat di perkenalkan olih UMNO melalui tiga Dogol. Jadi sekarang kau sebagai ahli UMNO praktikkanlah amalan tersebut. Kau suruhlah semua pemimpin UMNO membuat Sumpah Laknat yang mereka tidak pernah terlibat dengan rasuah. Kalau mereka buat, bukan kau saja telah mendapat keyakinan, malah seluruh rakyat Malaysia kembali yakin dengan UMNO. Cubalah...

Anonymous said...

"Orang Melayu, Cina dan India bekerjasama di antara satu dengan lain melalui kekuatan sokongan parti masing-masing dan telah berjaya membawa negara kearah kemajuan yang pesat dan imej Malaysia yang mundur telah menjadi sejarah"

Betultu Aspan! tapi malangnya sejak merdeka hanya orang Melayu dari UMNO, Orang India dari MIC dan orang Cina dari MCA yang bersifat sedemikian. Orang PAS ketika itu dalam keadaan "jahiliyah" lagi, dikafirkan pada orang Melayu yang memberi undi kepada golongan kaffir. DAP ketika itu dan sekarang ni dengan sifat cauvinis Cinanya. Tak heranpun kalau DAPlah dalang yang cuba menyapu orang Melayu dari bandar Kuala Lumpur dalam tahun 1969.

Semenjak merdeka lagi rakyat Malaysia telah diajar oleh pemimpin BN untuk bersifat toleransi diantara kaum. Hanya ditahun 1969 lah, sifat benci membenci antara kaum mula bermula disebabkan orang Cina telah diapi-apikan oleh DAP mereka nilah adalah golongan kelas tiga di negara ini.

Ditahun 2008, laungan sebegitu masih lagi bergema dan orang Cina di Pulau Pinang dicanangkan oleh DAP untuk mendapat Ketua Menteri Cina baru yang berkuasa "CM with power", untuk menggantikan Ketua Menteri Cina yang dikatakan tak berkuasa, Dr Koh Tsu Koon .

Hasrat mereka tercapai. Yang sedihnya orang Melayu sudah setaraf dengan minoriti India di Pulau Pinang kerana kuasa tidak lagi di pihak orang Melayu. Yang berkuasa adalah orang Cina yang bukanpun berasal dari Pulau Pinang,dan kebetulan pula beliau adalah anak orang kuat DAP.Sedih!

Pengikut Kluangman

Anonymous said...

Betul orang Melayu setaraf dengan minoriti India di Pulau Pinag. Inilah kejayaan parti pemerintah UMNO. Orang Melayu yang bertaraf tinggi seiring dengan taukeh cina ialah kroni kroni UMNO.

Anonymous said...

anon 07:47
sejarah di putar belit oleh sesetengah puak dari "umno" untuk kepentingan diri sendiri. jika di lihat secara menyeluruh, tragedi 1969 tidak akan berlaku. kito boleh sebut, mereka atau dia yang memulakan tragedi 1969. tapi yang sebenar, hanya segelintir yang tahu. rakyat diperbodohkan untuk membenci kaum kaum lain untuk menguatkan status mereka sendiri. seperti berita berita tersiar karang, bila dah terasa terugat, isu isu perkauman di api apikan. jangan asingkan kaum kerna warna kulit dan agama. kito semua sejenis. darah kito semua semerah.

Anonymous said...

saudara aspan, admire ur well written columns. you say it out with open mind and facts rather than twist and turn. the truth hurts when one cannot accept. i just type something a minute ago on this column regarding "sejarah di putar belit". this is how i see it.

salam...

Anonymous said...

Pengikut kluangman, jgn salahkn DAP. Saya org melayu penang bukan mamak penang. Yang berkuasa di penang dulu gerakan bukan DAP. Habih tanah terjual dek kerakusan mamak pu****k. UMNO. awk bukan org PEnang jgn dok dengaq utusan &tv3 saja. Melayu hanya dok kat flat sj. Yg dok bungalow adalah puak UMNo. hang ni memang mangkuk hayun. Tak gheti jgn nak komen lah. Guan eng ada juga sifat rendah diri x mcm mca & gerakan.

Anonymous said...

Kluangman dan sesiapa yg sewaktu dengannya,
Sebelum nak cerita banyak pasal tentang tanah tanah melayu yang tergadai di pulau pinang,

Kaji dahulu siapa yang tukang lelong tanah melayu disana, di jelutong, tanjung tokong, dan banyak lagi...Tak lain tak bukan UMNO, semua ni jadi masa Gerakan dan UMNO. Mendiang Lim Chong Eu pun cuba tolong orang melayu, tapi UMNO pulau pinang sendiri yang gila duit.

Karang orang kata kamu semua tak berilmu@kurang berakal, marah pulak.

Skuad Peninjau

People Against Opposition said...

Berikut adalah dasar-dasar yang telah mendekati rakyat Malaysia...daripada kerajaan Barisan Nasional..

Pradasar Ekonomi Baru
1956 – 1960 (Rancangan Malaya Pertama)
1961-1965 (Rancangan Malaya Kedua)
1966 – 1970 (Rancangan Malaysia Pertama
Dasar Ekonomi Baru
1971 – 1975 (RMK-2)
1976 – 1980 (RMK-3)
1981 - 1985 (RMK-4)
1986 – 1990 (RMK-5)
Dasar Pembangunan Nasional
1991 – 1995 (RMK -6)
1996 – 2000 (RMK -7)


Dasar Wawasan Negara
2001 – 2005 ((RMK -8)
2006 – 2010 (RMK -9)
Wawasan 2020
2006 - 2020
Model Ekonomi Baru
2011 – 2015 (RMK -10)
Empat Tonggak Transformasi Negara
· 1 Malaysia
· Program Transformasi Kerajaan
· Program Transformasi Ekonomi
· Rancangan Malaysia ke Sepuluh

Other Policies


Dasar Pandang ke Timur
Dasar Kepimpinan Melalui Teladan
Dasar Bersih, Cekap dan Amanah
Dasar Penerapan Nilai-nilai Islam dalam Pentadbiran
Dasar Pengurangan Beban Perbelanjaan Awam
Dasar Peningkatan Daya Pengeluaran Negara
Dasar Belilah Barangan Buatan Malaysia
Dasar Pensyarikatan Malaysia
Dasar Penswastaan
Dasar Pertanian Negara
Dasar Hala Cara Baru Dalam Pembangunan Kampung dan Luar Bandar (DESA)
Dasar Kependudukan Negara
Dasar Urbanisasi (Dasar Perbandaran Negara)
Dasar Perindustrian Negara
Dasar Perumahan Negara
Dasar Negara Bagi Perpustakaan dan Perkhidmatan Maklumat
Dasar Keselamatan Jalan Raya (Kejara)
Dasar Automotif Nasional
Dasar Perhutanan Negara
Dasar Perindustrian Berat

People Against Opposition said...

Tuan..

Artikel tuan telah ditulis dengan rapi tetapi ini ada beberapa fakta untuk tuan pertimbangkan.

1. Media massa bukanlah tempat untuk membahaskan urusan politik.Itu Parlimen namanya.. Malaysia bukanlah seperti US atau Britain yang mempunyai sejarah beribu dan beratus tahun.

2. Politik Malaysia belum sampai peringkat politik matang seperti di Amerika atau UK..Kita masih ada ahli politi ala zaman purba yang berkata Allah Samseng, Tuhan Mencarut, Boleh kerjasama dengan Syaitan dan sebagainya..Adakah perkara-perkara sebegini yang akan disiarkan dalam TV media massa kita..

3. Kita ada pelbagai kaum di Malaysia maka kita bukanlah seperti UK dan USA..Ada isu-isu kaum dan agama yang tidak boleh dibahaskan. Namun ada ahli politik yang melanggar etika etika ini terutama ahli pembangkang..

4. Parti pembangkang ada surat-khabar, blogs , twits dan You Tube TV yang telah sampai kepada rakyat..Namun 90% daripada multi media ini tidak pernah memberi ruang kepada parti pemerintah..Jadi tuan saya rasa tuan masih berada dalam era 80an..Rakyat Malaysia telah beralih kepada Citizen Journalism yang sebenarnya adalah hasil daripada usaha Tun Dr Mahathir memperkenalkan Dasar Telekomunikasi yang sangat dekat dgn rakyat..Blog tuan ini adalah hasil Dasar tersebut..

Sekian terima kasih..Tak mau komen panjang-panjang..nanti tuan tak publish..

Anonymous said...

Blogger People Against Opposition

Tak sangka kamu masih dibuai mimpi kosong hanya untuk perut.

Zaman mencacai sudah tak laku