29 November 2013

Ketekunan TS Khalid nampak dipandang dan terasa dipegang

Kenaikan gaji ahli-ahli Dewan Undangan Negeri serta Ahli-Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Selangor (EXCO) bersama YDP dan Timbalan YDP Dewan Undangan Negeri telah menjadi isu di kalangan pemimpin PKR, termasuk Anwar Ibrahim sendiri. Anwar berpendapat kenaikan itu perlu tetapi agak terlalu tinggi. Azmin Ali pula berkata pembayaran gaji baru itu perlu di tangguhkan dahulu. Sebenarnya isu ini ada baik dan tidaknya.

Baiknya kenaikan itu di harap akan menjadikan ADUN-ADUN yang di pilih rakyat serta Ahli Exco kerajaan bekerja lebih kuat dan jujur.  Bagi saya, Negeri Selangor telah menunjukkan prestasi kepimpinan kerajaan yang baik dan jika imbuhan yang agak besar terhadap mereka yang bekerja untuk rakyat itu dibuat, ia tidak mendatangkan apa-apa kesan negatif terhadap kerajaan yang memimpin Negeri itu.

Pembayaran gaji yang lebih tinggi itu di harapkan akan menambah semangat mereka untuk bekerja dengan lebih tinggi dan bersemangat lagi. Negeri Selangor telah membuktikan bahawa jika negeri di tadbir dengan baik dan jujur rakyat tidak akan berasa marah terhadap kenaikan gaji yang dianggap tinggi oleh setengah pihak dan individu dalam kerajaan Selangor itu sendiri.

Harus di ingat Negeri Selangor merupakan kerajaan yang termaju dan terkaya dalam negara ini dan itu pun sebabnya Khalid Ibrahim telah di perlakukan berbagai-bagai cara untuk menjatuhkan beliau dalam pilihanraya lalu oleh Barisan Nasional. PAS juga mendapat habuan dengan penambahan kerusi yang mendadak di Selangor kerana kebaikan yang nampak oleh rakyat Selangor dari keluhuran pentadbiran kerajaan Selangor itu.

Hanya satu yang perlu menjadi pertimbangan, jika ada lagi hasrat untuk menambah pendapatan ahli-ahli Dewan Undangan Negeri dan Exco kerajaan mungkin ia tidak perlu di berikan kenaikan gaji dan elaun mereka. Mungkin Kerajaan Selangor memadai jika mereka hanya di berikan penambahan yang tidak tetap dan pemberian itu mengikut prestasi kerajaan setiap tahun sahaja.

Ia boleh dilakukan dengan pembayaran ‘Ex-gratia’, biar pun tinggi tetapi ia tidak membebankan kerajaan Negeri itu dengan pembayaran gaji yang terlalu tinggi. Jika kena pada tahun yang kerajaan Negeri berkurangan kemajuannya maka ‘ex-gratia’ itu tidak perlu di bayar. Dengan cara itu ia akan membuatkan semua penjawat awam negeri berlumba-lumba bekerja dengan tekun kerana kejayaan ketekunan kerja mereka akan membawa lebih pendapatan kepada mereka sendiri.

Sesungguhnya rakyat tidak marah dengan kenaikan ini. Yang rakyat marah ialah menambah pendapatan dengan ‘mencuri’ seperti rasuah. Dengan kelebihan pendapatan tentunya Khalid Ibrahim mahu melihat kerajaan Selangor terhindar dari kegiatan rasuah yang berlebihan.

Rakyat tidak suka harta mereka di curi seperti apa yang berlaku dalam kerajaan Persekutuan dalam mana wang rakyat di perguna tanpa sebarang halangan, sehingga isteri Perdana Menteri pun di benar bermaharajalela dengan jet eksekutif. Rakyat menganggapnya untuk menampung isteri dan keluarga Perdana Menteri dan pemimpin lain amat mahal sedangkan rakyat dalam keadaan susah. Rakyat bukan hendak menjadikan pemimpin mereka sebagai hamba abdi tetapi mereka mahukan segala pembayaran dan kos menanggung hidup pemimpin-pemimpin mereka janganlah terlalu tinggi.

Sehingga hari ini belum lagi mana-mana kerajaan negeri berprestasi seperti kerajaan negeri Selangor dan parti yang memerintah wajar berterima kasih kepada kepimpinan negeri mereka tadbir sendiri berjaya sebagai sebuah kerajaan yang begitu mantap dan telus pentadbirannya.

Bagi saya seorang, Khalid jangan di apa-apakan kerana beliau telah berjaya dalam urusan dan tanggungjawab yang di berikan kepada beliau. Jika PKR merasakan yang Pakatan Rakyat akan berjaya mengambil alih kerajaan Persekutuan dan hendak membawa Khalid ke Pusat seperti yang pernah saya dengar dahulu, ia juga adalah tindakan yang baik untuk memberikan peluang kepada mana-mana pemimpin dalam PKR itu. 

Jika Azmin Ali di anggap mampu untuk mengambil alih berikan lah kepada Azmin untuk menggantikan Khalid. Yang pentingnya jangan bergaduh dan berperang kerana isu kenaikan gaji ini. Jika benar mereka dalam PKR merasakan yang gaji mereka terlalu tinggi, sedekahkan gaji itu kepada ramai asnaf-asnaf yang perlukan bantuan dalam negara ini. Kalau tidak ada asnaf-asnaf di Selangor berikan kepada mereka di negeri lain untuk amal jariah dan ubudiyah masing-masing.

Ramai lagi yang memerlukan bantuan di negeri lain. Di Pulau Pinang ramai orang melayu dan Islam masih ketinggalan kerana mereka hanya di jadikan sebagai penampal poster dalam pilihanraya sahaja dan tidak nampak usaha untuk menaikkan kemajuan bangsa itu di negeri pulau mutiara itu. Di Kedah ramai lagi yang miskin. Begitu juga di Melaka, malahan di Sabah dan Sarawak kadar kemiskinan masih tinggi dan elok di berikan bantuan kepada mereka ini jika wang gaji mereka dianggap terlalu tinggi.

Itu sahaja komen saya tentang isu kenaikan gaji penjawat awam dan wakil-wakil rakyat negeri di Selangor ini. Asalkan sahaja wang rakyat tidak di curi seperti yang berlaku di Persekutuan itu, berbelanjalah. Kerja kuat anda di Selangor sememangnya nampak dipandang dan terasa dipegang. Hanya kenaikan gaji ADUN itu perlu di naikkan sedikit lagi kerana mereka hanya mendapat 87 peratus kenaikan sahaja berbanding dengan yang lain. Ada yang sampai melebihi 300 peratus.

Syabas Tan Sri Khalid semoga saudara terus memimpin dengan cara yang anda tunjukkan selama ini. Di Selangor pergeseran berlaku kerana kejayaan, sedangkan di Persekutuan pergeseran berlaku kerana kegagalan.

Rupa-rupanya kejayaan juga boleh membawa perbalahan.

10 comments:

Anonymous said...

pak aspan, kenaikan gaji ni... rase nya.... kecik dibanding dengan koc private jet setahun... betul tak? so... aku tak faham naper si azmin icecream ni bising.. pasahal..... budak umno semua agree jer dalam dewan negeri...

Anonymous said...

itu la kehebatan tan sri khalid, daripada dunia korporate, good rewarding employee utk menaikkan semangat dan ketekunan semmua ADUN.


nampak tak.. tak ada seorang MP BN pun yg bising.

kalo ada orang yg bising. pi la lapor polis ker, PAC ker, SPRM ker, apa jua agensi..

Azmin ni.. apsal? dah la director beberapa buah syarikat, tuh la dia tak kisah RM 7K kenaikan tuh?

ingat,,, 55 ADUN pon ada keluarga nak disara kan.. ingat tu...

Anonymous said...

seronoklah adun umno di selangor. semuanya senyap sunyi. Maklumlah mereka dapat gaji lebih.

Anonymous said...

As Salam Pak Pan,

Pak Pan lain kali boleh jadi pemudahcara ya..

Apa nak nak gaduh..

TUKAR LA YANG HARAM MENJADI HALAL

macam doa Dhuha kita. betul tak Pak Pan.

Anonymous said...

Many years ago, a neighbouring country did the same thing with their leaders. They had (and are still) one of the highest paid in the world.

The logic is to pay these leaders enough to live well and comfortably, so that they have no personal financial worries. Then they would not think about using their official position for corrupt purposes but will instead put their whole heart into doing their job well for the country. Of course, if they abuse their office, they will be punished very severely and publicly shamed.

That country is now way ahead of Malaysia on all fronts and its people are living much better quality lifestyle.

What Khalid did is bold, revolutionary but right step. Someone has to challenge the norm, so that people can progress.

Einstein once famously said, "Insanity is doing the same thing again and again and expecting different results."

p/s : 2 small problems with Khalid's approach; the BN reps will just take the pay rise and continue to make 'side income', that is in their genes; and Azmin will quietly pocket the money and make loud noise as he never agrees with Khalid on anything because he wants to be MB, PKR should get rid of this 'malignant tumour'.

Anonymous said...

Pak Aspan,

It's not about the $$$ alone.

All private business for profit, from small to big, have no problem paying more and giving better working conditions for performance and productivity.

If you don't reward them fairly and properly and provide good working conditions, good and hard working employees are hard to find.....employees are the most important asset of the business.


looes74 said...

I think Pak Aspan has given a very good suggestion. Lets have more bonus instead.I propose we must come up with a formula just as what singapore did & to be reviewed from time to time.

Anonymous said...

Among the three PKR leaders Anwar, Azmin and Khalid they are at logger head disagreeing on thr hike.So how?.If they cannot agree on simple issue how about bigger and complex issues.

I think PKR is slowly disintegrating from Sabah first then Sarawak then slowly into Semenanjong.With DAP continue disagreeing on hudud the Pas and the DAP appear parting by time the election come.Sort it out people else you remain opposition forever.Hu..hu..

NS

looes74 said...

So that people like NS gasak all the poor melayu in perpeituity. Bodoh punya melayu

Anonymous said...

It is time to gasak DAP and his dungu fan looes 74 to fool the chinese that DAP is for alk Malaysians.Bulshit...