26 February 2014

Apabila ketagih dengan kuasa semua janji di lupakan

(sambungan)

Pada sekitar 1985/86 kedengaran rakyat dan ahli-ahli UMNO sendiri tidak begitu selesa dengan perkembangan baru dalam kerajaan dan negara kerana budaya meninggalkan perjuangan asal UMNO itu semakin jelas. Ciri-ciri pemimpin menumpukan untuk mengumpulkan harta kekayaan sudah menjadi semakin nyata. DEB yang sebelum itu mendapat sokongan berbilang kaum sudah mula diabaikan oleh pimpinan semasa itu dan kerajaan mula menumpukan hanya kepada pembangunan fisikal untuk menjadi bahan tayangan dan ‘testimonial’ kepimpinan Mahathir yang baru berusia 6 tahun semasa itu.

Pimpinan mengambil pembangunan fisikal sebagai satu-satunya ciri pembangunan negara tanpa menghiraukan pembangunan nilai moral dan kemasyarakatan yang maju. Secara cepat masyarakat telah dibentuk sebagai masyarakat ‘materialistic’ dan menganggap kemajuan ekonomi seseorang itu sebagai petanda arah kemajuan negara. Pimpinan berbangga dengan lapangan terbang yang cantik dan besar, jambatan yang terpanjang dan bangunan yang tinggi-tinggi serta tiang bendera yang tertinggi dalam dunia sebagai tanda kemajuan. Suatu ketika dahulu dalam kawasan angkasapuri ada sebuah gong yang dibanggakan sebagai tanda kemajuan negara kerana gong itu merupakan gong yang terbesar di dunia.

Segala-galanya mesti di lakukan dengan tergesa-gesa untuk melihat negara berkembang kemajuan tanpa diperlakukan ‘planning’ yang difikirkan dengan cermat sebelum melaksanakan projek pembangunan. Dalam pembangunan fisikal negara yang tergesa-gesa itu banyak elemen penting untuk rakyat diabaikan dan dengan deras sikap ‘materialistic’ rakyat wujud dengan jelas sehinggakan ada yang bertanya, ‘berapa harga yang terpaksa ditanggung semata-mata kerana pembangunan yang begitu cepat’ tanpa sebarang perancangan yang teliti untuk membawa pembangunan negara yang seimbang diantara pembangunan fisikal, material dan sosial rakyat.

Maka perasaan dan keresahan rakyat terzahir dengan tindakan banyak bahagian UMNO mencadangkan supaya Mahathir diketepikan untuk menjaga masa depan negara dan rakyat. Sebanyak 38 bahagian UMNO telah mencadangkan T Razaleigh Hamzah untuk menyumbang kepada kepimpinan negara dengan meminta beliau bertanding dan menyaingi Dr Mahathir sebagai Presiden UMNO dan seterusnya menjadi Perdana Menteri negara ini. Hasilnya Mahathir berjaya mempertahankan kerusi Presiden itu dengan majoriti 43 undi sahaja…. satu keputusan yang sangat ‘controversial’ semasa itu.

Jika kita teringat janjinya (Mahathir) semasa mengambil alih kepimpinan UMNO pada tahun 1981 sebelumnya kita beranggapan yang Mahathir akan berundur dari kepimpinan negara. Beliau telah berjanji jika ada tanda-tanda yang sebahagian dari rakyat sudah tidak menyokongnya beliau akan berundur secara terhormat. Tetapi apa yang beliau lakukan adalah sebaliknya. Semasa berkempen dalam pemilihan itu beliau berkata menang satu undi pun itu adalah kemenangan.

Beberapa hari selepas itu beliau membuat kenyataan, jika beliau kalah sekali pun beliau masih boleh menjadi PM dengan bersandar kepada sokongan di Parlimen dan berbagai-bagai alasan yang lain yang bertentangan dengan janji beliau semasa mengambil alih kepimpinan dari Hussein Onn enam tahun sebelum itu.

Jika Mahathir mengambil sikap Tun Hussein Onn dan berundur dengan kekurangan keyakinan rakyat itu, ramai berpendapat keadaan sekarang tidak akan menjadi begitu nyata. Lagi pun itu bukan janji sesiapa, tetapi janji itu adalah janji beliau sendiri untuk berundur jika ada sebahagian rakyat yang sudah tidak menggemari beliau lagi.

Tetapi beliau mengambil tindakan yang terbalik dari apa yang beliau telah janjikan. Oleh kerana beliau mahu lagi meneruskan duduk dikerusi PM itu lebih lama lagi, beliau telah menghancurkan semua pihak termasuk membakar semua institusi demokrasi dan juga membunuh partinya sendiri yang kemudiannya diarahkan kesalahan kepada pihak lain.

Ini merupakan kejadian yang tidak dapat dilupakan oleh setengah pihak yang insaf dan kebanyakan dari mereka kini berada jauh dari politik ‘gutter’ seperti ini. Politik diambil alih oleh mereka yang tidak mempunyai roh perjuangan asal lagi. Dengan keadaan begitu, ramai yang menyertai pasukan Mahathir tidak lain dari hanya untuk mendapat laba kepimpinan dan kuasa, semata-mata untuk kuasa.

Lebih baik kita berterus terang kerana itu sahaja yang boleh membikin sesiapa yang ingin membetulkan keadaan poltik itu boleh menyelesaikan masalah. Masalah akan hanya selesai jika masing-masing memahami bagaimana masalah itu timbul dan dengan itu boleh membuka kembali kekusutan yang telah tersimpul sekian lama.

Pihak-pihak yang bergaduh sekarang tidak boleh menyelesaikan kekusutan ini, bukan parti-parti politik, dan bukannya mereka yang berjaya mengumpulkan orang untuk menolak kumpulan yang lain untuk mendapatkan kuasa.

Yang mampu membina kembali politik dan negara yang aman seperti yang pernah kita alami dahulu, hanya boleh dilakukan dengan jiwa yang sabar dan luhur dan tidak mungkin oleh mereka yang berjuang diatas landasan parti-parti politik semata-mata.

Tetapi saya ulangi, keadaan buruk yang wujud hari ini adalah keadaan yang boleh membawa keadaan untuk menunjukkan perbezaan jika kita telah bersedia untuk memulakan agenda baru politik negara, dalam negara yang baru dan dalam keadaaan dan situasi yang baru.

Kita telah terlalu jauh tersasar dan marilah kita memulakan langkah untuk berbaik-baik diantara satu dengan lain sampai ketahap kita rela untuk tidak mendapat apa yang kita hajati semata-mata kerana kepentingan negara yang kita dahulukan itu.

Tidak perlu kita merancang pilihanraya kecil misalnya, semata-mata kerana kepentingan politik peribadi dan menggunakan isu yang dirancang untuk menghalalkan tindakan politik ‘gutter’ yang mengelirukan ini.

Cukup-cukuplah, berikan pemimpin yang mampu membawa kesejukan kepada negara dari memilih diantara pemimpin yang sentiasa berperang diantara satu dengan lain, memilih salah satu diantara dua pihak yang berperang seperti sekarang ini, ia tidak akan membawa apa-apa kesejukan kepada negara.

Jangan di ikutkan hati, nanti mati.

7 comments:

bidin said...


Pak AA, macam mana nak bersarakan mereka yang mentibuk menggunakan rakyat ini? LKS, LGE, Mahathir, Najib, Muyiddin, Anwar Ibrahim dan beberapa org lain tu. Depa ni kalau tak ada aman sikit kita ni kan?

Anonymous said...

Politik yg saya fahami ialah kita perlu membunuh atau dibunuh.Mahathir berjaya membunuh.

Anonymous said...

Pesanan jangan ikut hati, nanti mati jika dituruti maka tidak mati, tetapi menderita nazak dan akhirnya mati juga.
Tiada pilihan yg lebih baik, selain UMNO perlu direhatkan sama ada secara terus atau seketika. Selagi UMNO berpaut pd kuasa, walaupun dirombak dan ditukar para pimpinannya, selagi itulah corak pemerintahan malar tidak akan ada perubahan. Jika sebahagian besar ahli berstatus pemimpin sama ada peringkat kawasan sehinggalah yg lebih tinggi terlibat dgn rasuah dan penyelewengan, tidak akan mungkin perubahan dapat dijayakan. Cukong2 tidak akan berdiam diri, kadar transaksi rasuah akan ditingkatkan. Berupayakah pimpinan UMNO untuk menolak rasuah yg lebih besar itu? AG, PDRM, SPRM, kehakiman dll pihak berauthoriti tentunya mencari-cari sebarang loop hole untuk melepaskan mereka dari dikenakan tindakan. Perkara ini berlaku dgn jelas tidak berselindung lagi dan rakyat dgn mudah boleh menilainya.

Anak Desa said...

Salam Pak Aspan..

Untuk meredakan suasana politik yang sedang berlaku kini, tidak semudah seperti yang Pak Aspan gambarkan..

Kerana politik itu kuasa.. bila ada kuasa ia akan memerintah.. orang politik tidak rela diperintah..

Tiada istilah berjiwa besar.. melainkan yang berkuasa mentafsir berjiwa besar mengikut kepentingannya.. bila dah tersepit baru ingat jiwa besar dan pedamaian ..

Sosio budaya negara kita sedang berubah,, negara kita dipenuhi pendatang asing yang penduduk asal bakal menerima tempiasnya. semua bermula dari yang berkuasa.. sekali lagi tidak semudah seperti yang Pak Aspan gambarkan..

Bertitik mula dari tahun 1985/1986 kerana kuasa dan kekayaan..

T kasih..

Anonymous said...

Pak Aspan:

Thank you for the thoughtful, inspiring article.

We need to stop tolerating each other and embrace the simple construct of respect instead.

Thoughts and prayers for a better, brighter future for all of us.

Anonymous said...

ini kerana kita memisahkan politik dengan agama` pada hal islam telah menunjukkan kaedah yang benar dan lurus cara memilih pemimpin mesti berasakan agama .

Anonymous said...

Salam A.A..
Kita lihat Allah nak tunjukkan persamaan kebejatan pemimpin2 melayu Islam kita..
Lihat sahaja anak2 perempuan mereka..anak perempuan mahathir dan anwar..
Kedua2 itu pendokong LGBT,kebebasan dan hak asasi manusia..bapa mereka pula satu kelompok anti hadis dan hina sunnah rasul..satu lagi tali barut barat..

Ni semua petunjuk dari Allah..