19 April 2010

Bekas penyembah berhala pun akhirnya jadi Khalifah

Bismillaahirrahmaanirrahim.

BN nampaknya agak terdesak. Jika tidak terdesak masakan setiap penceramah BN menggunakan isu peribadi terhadap Datuk Zaid Ibrahim dengan begitu hebat sekali.

Sesungguhnya apabila isu peribadi digunakan habis-habisan itu adalah petanda pihak lawan kepada Datuk Zaid itu sudah merasa terdesak yang amat menekan.

Isu minum arak dan isu botol dijadikan topik penceramah. Kalaulah saya jadi penceramah BN saya tidak akan menggunakan isu seperti itu kerana itu merupakan fitnah yang tidak terhingga dahsyatnya dan ianya memalukan diri kita sendiri.

Segala dosa dan noda yang dilakukan oleh orang yang kita fitnah dan hina itu akan kita pikul, dan apa-apa kebaikkan dan pahala yang sedikit sebanyak yang ada kepada kita akan berpindah kepada orang yang kita cerca, dan dalam kontek ini kepada Zaid Ibrahim

Masing-masing dalam BN mengaku sebagai umat Islam tetapi tidak pula berkata-kata mengikut hukum dan tata cara Islam.

Saya ingin mengingati penceramah BN diHulu Selangor tentang sejarah dizaman Muhammad saw dahulu kerana perlakuan zaman Junjungan kita itulah yang paling baik dijadikan iktibar sebelum masing-masing menjatuhkan hukum keatas seseorang yang beragama Islam.

Diantara empat khalifah-al-rashidin tiga diantaranya adalah bekas penyembah berhala, iaitu Saidina Abu Bakar, Saidina Umar Al-Khatab dan Saidina Usman.

Yang tidak ada rekod menyembah berhala ialah Saidina Ali kerana Ali dididik dengan Islam dari umurnya 7 tahun.

Tetapi apabila hijab ketiga-tiga Khalifah-alrashidin ini dibuka oleh Allah yang Maha Esa mereka bermusyhadah dan akhirnya menjadi Khalifah-Al Rashidin dan mereka telah menjadi diantara sahabat yang terhampir kepada Junjungan Muhammad saw.

Saidina Abu Bakar Assidiq, Saidina Umar Alkhatab dan Saidina Usman diberi gelaran Rodiallahuanhu dan Saidina Ali diberikan gelaran Karamallah wajhah kerana Ali tidak pernah menyembah berhala.

Karramallah wajhah bermakna muka yang bersih dan berseri.

Tetapi keempat-empat Khalifah-AlRashidin ini merupakan diantara yang sudah dijanjikan syurga oleh Muhammad saw.

Persoalan yang timbul, kenapa mereka yang bertiga yang pernah menyembah berhala ini akhirnya menjadi penyambung kepada wasilah Muhammad?

Semasa Abu Bakar, Umar dan Usman diangkat menjadi Khalifah Al Rashidin, kenapa tidak ada masyarakat Islam diMakkah dan Medinah menimbulkan isu yang ketiga-tiga nama yang diangkat menjadi Khalifah itu adalah bekas penyembah berhala?

Jawapannya mungkin semasa itu diMakkah dan Madinah tidak wujud UMNO/BN seperti disini.


Sekian………………………………………Aspan Alias.

15 comments:

ibrahimbacik said...

Saudara ku Aspan,

Inilah tulisan yg paling sedap dibaca. Alasan dan teguran sdr diharap akan memperbaikki sikap pengempen kita dalam PRK Hulu Selangor dan menjadi pelaran buat semua.

Kita mesti perbaikki ahli-ahli UMNO kita dulu.

ibrahimbacik

Anonymous said...

alhamdulillah! Brother, you just said it all right. It's just terrific.

ketua umno cawangan setiawangsa

Anonymous said...

Waah, lega saya membaca tulisan ini.

abdul wahub

Anonymous said...

Suddenly UMNO is taking moral as an issue in Hulu Selangor PRK.

It's a joke by UMNO and BN comedians like KJ, Noh Omar, Tajuddin rahman and many others.

It backfires.

Anonymous said...

Sebenarnya Zaid menjadi masalah kepada pemimpin UMNO yg tidak ada kejujuran.

Mungkin samasa mudanya Zaid seperti sdr dan saya ada meneguk minuman keras.

Itulah yg digembar gemburkan walaupun perkara itu sudah jauh ditinggalkan sejarah.

Oleh kerana prejudis itu orang UMNO sibuk pula mengangkat org kafir untuk memimpin mereka.

Apa punya baghal pemikiran penyokong UMNO.

Yg lebih teruk lagi orang India sendiri menyokong Zaid.

Mereka cuba tutup perlakuan rasuah pemimpin UMNO dan BN.

Kadangkala kesian juga tengok pemikiran org UMNO ini.

Bodoh mereka tak boleh nak diajar, cerdik mereka tak boleh nak diikut.

sani

Kay4 said...

'Semasa Abu Bakar, Umar dan Usman diangkat menjadi Khalifah Al Rashidin, kenapa tidak ada masyarakat Islam diMakkah dan Medinah menimbulkan isu yang ketiga-tiga nama yang diangkat menjadi Khalifah itu adalah bekas penyembah berhala?'

Sebab pada masa tu boleh dikatakan semua atau kebanyakannya adalah penyambah berhala.Jadi tak timbul la soal ni

Aspan Alias said...

Kay4,
Saya hormati pandangan sdr. Tetapi apa yg saya sebut itu ialah penyembah berhala pun boleh menjadi aulia akhirnya jika hijab diangkat tuhan.

Saya rapat dgn Zaid ini dan saya tidak pernah pun melihat beliau minum minuman keras. Mungkin masa mudanya dia minum seperti juga saya.

Sekarang ini saya selalu keluar dgn beliau dan saya tidak pernah melihat dan bercakap tentang arak ini.

Itulah saya mempertahankan beliau kerana beliau adalah korban fitnah.

Tetapi saya juga keluar denga pemimpin UMNO kerana saya org lama dan mengenali ramai diantara mereka.

Mereka yg minum arak dan saya nampak begitu ramai menteri UMNO yang berumah tangga dalam Casino besar di London dan minum lintang pukang, dan saya tidak pernah membuat isu terhadap perkara itu.

Kenapa Zaid difitnahkan dengan sewenang-wenangnya, kerana beliau bertanding dalam pilihanraya.

Kenapa main kotor keterlaluan.

Saya yakin fitnah yg keterlaluan ini akan memakan diri kita sendiri.

Yang anehnya ramai yg tidak kenal dengan Zaid pun bercakap saolah-olah dia mengenali beliau.

Lagi pun adalah menjadi kewajipan membela org yg difitnah.

Itu adalah fardhu Kifayah.

Anonymous said...

Aspan,

kekhuatiran saya ni ialah kerana D Zaid orang luar dan bukannya anak Hulu Selangor.

Kenapa PKR pilih dia sebagai calunnya?

Boleh sdr beri sedikit pandangan dan biarlah pandangan betul!

UMNO serendah

Aspan Alias said...

UMNO serendah,

Terima kasih kerana bertanya walaupun saya bukan pengundi disana.

Oleh kerana pemimpin UMNO menggunakan premis Isalam untuk mempertahankan calun bukan Islam ini saya bolehlah sikit-sikit memberikan pandangan dalam isu ini mengikut kejadian-kejadian nyata yang berlaku didalam Islam.

Muhammad saw adalah anak asal Mekah tetapi akhirnya baginda telah berhijrah ke Madinah dan telah diterima baik oleh kaum ansar dan khajraj.

Malah disanalah baginda melaksanakan tugas menyebarkan makalah dan kita di Malaysia ini pun menerima baginda sebagai pemimpin termasuk orang Islam diHulu Selangor.

Kita di Malaysia tidak pun cuba untuk mencari nabi dan rasul dari Malaysia.

Keduanya saya rasa PKR perlukan tokoh yang berani dan cekal, tidak seperti org macam Zahari Hashim dan Zulkifli Nordin yang pegangan politik mereka seperti katak puru yang tidak keruan.

Ktiganya Zaid boleh membawa kemenangan kepada parti tersebut keran Zaid telah menunjukkan bukti yang beliau telah menang diKota Bharu pada tahun 2004 setelah UMNO dikalahkan sejah 1990.

Tetapi apabila beliau digugurkan Fatmi Salleh yg beriya-iya benar hendakkan tempat itu telah tewas pada 2008.

Bagi Fatmi doa beliau untuk menjadi calun dengan mengenepikan Zaid termakbul, tetapi hajatnya nak jadi Ahli Parlimen tidak kesampaian kerana tidak mendapat sokongan dari org ramai seperti yang didapati oleh Zaid sebelum itu.

Beliau dipecat dari UMNO dan beliau bukan ahli parti kita lagi. Kenapa pula kita yg sibuk siapa yang patut menjadi calun PKR sedangkan kita dalam UMNO pun tidak selesai isu pemilihan calun sampai kesaat akhir.

Kenapa tidak fokus kepada memperkuatkan parti sendiri? Kenapa sibuk dengan parti org lain?

Setakat itu sahaja jawapan saya sdr.

anti fitnah said...

Sdr ku Aspan,

Saudara berkata benar dan berani berkata yang benar.

Semasa say tengok TV dgn keluarga saya kami didatangi oleh pelesit UMNO menghantar risalah mengenai peribadi Zai Ibrahim yg bukan-bukan.

Mereka membuatkan kami seperti org yang tidak pernah sekolah. Kerja hina mereka kami benci.

Dengan itu saya bagi pihak keluarga saya akan berpindah menyokong D Zaid.

Saya akan berikan detailnya dalam email sdr yg terdapat dalam blog sdr ini.

Datanglah kerumah saya bercakap dgn 20 orang ahli keluarga dan tetangga saya. Check email sdr. Alamat dan waktu akan saya berikan.

dinturtle said...

Tuan Aspan,

Saya setuju sangat dengan tulisan tuan. It will difinitely backfire. Kalau bukan di HS pun, mungkin diwaktu lain. Ingat apa terjadi di KT ?

Bila kita terlalu menyohorkan diri, terlebih angkat diri kita ataupun terlalu serang peribadi lawan, rakyat akan lebih memerhati peribadi kita... mahu melhat apapula kelebihan orang yang duk bangga diri ni, atau yang duk kutuk orang lain. Menjadikan orang lebig kritikal kepada diri sendiri.

Paling baik, ceritakan apa yang kita mampu berikan sekiranya dipilih. Bukankah itu maksud kempen ?

Aspan Alias said...

dinturtle,

Pengempen BN selalunya tidak dapat kita fahami. Segala isu moral dihentakkan kepada Zaid konony Zaid tidak Islamic.

Untuk menitakkan kwajaran Zaid yg dianggap mereka 'unislamic' diletakkannya pula yg bukan Islam.

Kita bukannya religious fanatics tetapi biarlah konsisten.

Zaid dikritik kerana kurang Islam kata mereka. Kalau begitu letakkan calun BN yang Islamic.

Tetapi kita semua tengok siapa yang diletakkan oleh BN.

Adakah Kamalanathan itu lebih Islamic?

Bila tidak dapat menjawab dihentaknya saya pula.

Itulah sebabnya kalau nak bercakap siang hari pandang-pandang, kalay nak bercakap malam hari dengar-dengar.

Pengmpen calun BN ini memang susah nak kita ketahui siapa yang mereka mau.

Icam said...

Aspan,

Seriously you should be in Hulu Selangor now.

BN is losing bro. Obviously the people are fed up of the personal attacks on Zaid.

Icham

Anonymous said...

Salam Sdr Aspan,

Memangnya sesuatu yg melampau dan berlebih-lebihan itu tidak baik dan biasanya akan membawa kesan burok.Kadang-kadang ianya meloya dan menjijikkan,apatah lagi apabila perkara yg ditonjolkan itu berkaitan dengan keburukan dan keaiban seseorang,dan penonjolan itu dibuat dengan niat untuk merusak dan menjatuhkan imej dan sahsiahnya.Perbuatan mengaibkan orang amat ditegah dalam Islam dan begitu juga dengan perbuatan yg berniat jahat.Perbuatan itu akan meperlihatkan sifat dan watak buruk kita sendiri yg akan membuatkan orang ramai naik muak dan membenci kita.

Berkempen dengan cara memburuk-buruk peribadi lawan tidak sepatutnya dilakukan kerana ianya bukan sahaja menampakkan watak hudoh kita sendiri tetapi juga menunjukan kita kehabisan modal dan terdesak.Ia juga membayangkan kita sebagai kumpulan murahan dan tidak ada kelas.Akhirnya,perbuatan semacam itu akan membawa kesan negatif dan berkemungkinan akan membawa padah pada kita sendiri.

Askar Tua

Kay4 said...

Saya menyokong tulisan Askar tua,pendapat ini bukan untuk Umno/BN sahaja tetapi kepada semua, jangan lah kita memihak pada sesiapa tapi mestilah ikhlas bila memberi pendapat.Kadang2 apa yang pernah kita buat dahulu pada orang lain kini kita terima lah padahnya.Zaid juga tak terkecuali. Fikr2kan lah.