28 April 2010

Untuk anak-anak menantu ku serta cucu-cucu ku yg kian membesar

Renungilah wahai anak-anak ku, menantu serta cucu-cucku!

Ketika manusia berdo’a, “Ya Allah, ambillah kesombongan dariku”.
Allah berkata, Tidak, Bukan aku yang mengambilnya, tetapi kau yang harus menyerahkannya”

Ketika manusia berdo’a, “Ya Allah, kau sempurnakanlah kekurangan tubuhku”
Allah berkata, “Tidak, Jiwa mu telah sempurna, tubuh mu hanyalah sementara”

Ketika manusia berdoa, “Ya Allah, berikanlah aku kesabaran
Allah berkata, “Kesabaran hanya didapati dari ketabahan dalam menghadapi cobaan, kau harus meraihnya sendiri”

Ketika manusia berdoa, “Ya Allah, berikanlah aku kebahagiaan”
Allah berkata, “Tidak, Aku hanya berikan keberkatan, kebahagiaan mu bergantung kepadamu sendiri untuk menghargai keberkatan itu”

Ketika manusia berdoa, “Ya Allah, jauhi aku dari kesusahan”
Allah berkata, ‘Tidak, Penderitaan menjauhkanmu dari jerat duniawi dan mendekatkanmu kepadaku”

Ketika manusia berdoa, “Ya Allah, berikan aku segala kenikmatan hidup”
Allah berkata, “Tidak, aku berikan kehidupan supaya kamu menikmati segalanya”

Apabila manusia berdoa, “Ya Allah, bantulah aku MENCINTAI Diri Mu, sebesar-besar CINTA Mu pada ku”
Allah berkata, “Akhirnya kau mengerti…!


Sekian…………………………………………Aspan Alias

1 comment:

Anonymous said...

Encik Aspan, saya tahu sdr ada mesej yang baik. Tetapi tentu ramai yg tidak dapat memahaminya kerana sdr tulis perkara yg terlalu dalam intinya.

hj ahmad, serkam