30 September 2013

Mukhriz itu pemimpin pelapis, yang lain hanyalah pemimpin pelapik

Pemilihan dalam UMNO adalah medan bagi setengah pihak memasang perangkap untuk rakan seperti dalam perebutan kuasa. Muhyiddin dan kumpulannya memasang perangkap untuk Najib dan pihak Najib pula masih lagi ‘terlopong’ tanpa menyedari tindakan halus mereka yang mahu Naib tersungkur. Diantara mereka yang sedang memimpin UMNO hari ini ada yang tidak sedar permainan orang disekeliling masing-masing kerana permainan dalam UMNO ini penuh dengan seni yang kadangkala tidak difahami oleh bakal mangsa permainan itu.

Keadaan ini biasa dalam UMNO dan siapa yang akan terjebak itu mungkin terkena oleh perangkap dan jebak mereka pasang sendiri. Pemilihan kali ini akan menentukan banyak perkara dalam politik negara yang bakal mengubah landskap negara dengan begitu besar.

Pertamanya ia akan menentukan nasib UMNO dari sudut pandangan ramai terhadap parti itu. Ia akan di nilai daripada hasil pemilihan itu kerana susunan jawatan Naib Presiden itu nanti. Naib Presiden merupakan jawatan yang terpenting di dalam parti kerana salah seorang dari mereka itu akan secara konvensyennya akan dilantik menjawat jawatan Timbalan Presiden dan Timbalan Perdana Menteri jika salah seorang dari Perdana dan Timbalan Perdana Menteri itu meletakkan jawatan atau meninggal dunia.

Yang sering di sebut sekarang ini kehadiran Mukhriz dalam perebutan jawatan Naib Presiden ini menampakan satu permainan politik besar dan sesiapa sahaja yang membuatkan Mukhriz bertanding jawatan itu mempunyai motif yang sangat besar. Mukhriz tidak akan mengambil keputusan untuk bertanding jika tidak digalakkan oleh Dr Mahathir Mohammed. Jika Mahathir cuba mempengaruhi segala-gala tindakan dalam UMNO yang melibatkan pemimpin lain tidak ada sebab sesiapa untuk menafikan yang keputusan Mukhriz itu adalah hasil dari keputusan Mahathir sendiri.

“Mahathir is a rush!” kata seorang yang hampir dengan pemimpin tertinggi parti semasa beliau menjemput saya minum petang dua hari yang lepas di Petaling Jaya. “Dia nak tengok Mukhriz menjadi pemimpin utama sebelum mati” katanya lagi. Mukhriz juga tidak akan menyertai pertandingan ini jika beliau tiada gandingan yang meyakinkan bagi beliau dan nyata Muhyiddin merupakan gandingan yang rapat beliau dan jika Mukhriz memenangi pertandingan ini ia adalah sokongan dari Muhyiddin dan penyokong-penyokongnya.

Permainan ini adalah permainan yang sangat mudah untuk di ikuti oleh sesiapa yang mempunyai sedikit sisik politik dalam dirinya. Lain-lain perkataan perebutan ini adalah perebutan diantara Mukhriz dengan mereka yang bertahan dan penyandang pada hari ini. Bagi Mukhriz siapa yang menang selain dari beliau tidak menjadi masalah kerana baiahnya dengan Muhyiddin itu adalah kuat dan jika mereka dapat mengepong Najib dengan cepat maka lagi cepatlah Muhyiddin jadi Perdana Menteri sementara untuk menyiapkan diri Mukhriz mengambil tempat menjadi pemimpin utama negara kita.

Apa pun yang dicakap dan di cakap oleh sesiapa Mukhriz merupakan projek Mahathir dan Muhyiddin. Bagi kumpulan ini Zahid Hamidi dan Hishamudin itu adalah pemimpin pelapik untuk mereka, bukannya pemimpin pelapis. Pemimpin pelapis mereka ialah Mukhriz. Suatu ketika dahulu Sanusi beranggapan beliau adalah pelapis kepada Mahathir apabila beliau memenangi jawatan Naib Presiden UMNO. Tetapi sehingga sekarang Sanusi tidak menyedari yang tenaga beliau hanyalah untuk digunakan sebagai pemimpin pelapik oleh Dr Mahathir. Zahid dan Hishamudin diharap akan menyedari yang beliau-beliau ini tidak termasuk dalam projek peralihan kuasa oleh Muhyiddin Yassin yang merasakan akan menjadi pengganti kepada Najib Tun Razak.

Pendeknya segala permainan ini adalah untuk memerangkap Najib agar beliau berundur dengan cepat untuk menyaksikan peralihan kuasa ini berlaku secepat yang mungkin. Jika Mukhriz memenangi jawatan Naib kali ini, maka usaha menekan beliau (Najib) untuk berundur akan dilakukan dengan cepat bagi menempatkan Mukriz menjadi Timbalan Perdana Menteri negara.

Kumpulan ini juga saya lihat cuba mempengaruhi kedudukan Khairy Jamaludin dan Akramsyah Sanusi itu adalah proxy kepada kumpulan yang menekan kedudukan Najib. Permainan politik ini amat merbahaya bagi Najib dan jika Najib masih lagi ‘melopong’ dan ‘terngango’ beliau akan menjadi korban keadaan.

Saya pernah menulis dalam blog ini Najib merupakan seorang pemimpin yang tidak mengenali siapa musuhnya yang sebenar. Musuh yang sebenarnya ialah mereka yang paling hampir dengan beliau kerana hanya mereka yang hampir sahaja yang mengetahui kelemahan Najib dengan begitu ‘detail’. Orang yang mengkritik secara terbuka beliau anggap sebagai musuh. Tetapi yang mengkritik secara terbuka ini mudah untuk dikendalikan. Orang yang mengkritik seperti saya mudah bagi beliau untuk menanginya.

Yang payah dan susah bagi Najib untuk mengendalikannya ialah musuh yang hampir yang ibarat seperti harimau yang sentiasa mengendap untuk menangkap beliau. Harimau yang mengendap ini akan menangkap beliau secara kilat, yang beliau tidak sedar dan tidak sempat untuk menepisnya. Segala persediaan sedang dilakukan oleh kumpulan yang ingin mengubah, menganjak dan mengalih kepimpinan dalam UMNO dengan rapi.

Dalam keadaan sekarang ini kita akan dapat melihat sejauh mana Zahid dan regu beliau seperti Hishamudin, dan Shafie Apdal dapat menunjukkan kecekapan mereka untuk menolak arus yang sedang beransur-ansur mengalir dalam UMNO sekarang ini. Zahid dan dua lagi penyandang ini harus ingat, seperti yang saya katakan tadi, yang mereka hanya dijadikan sebagai pemimpin pelapik dan bukannya pemimpin pelapis sekarang ini.

Jika Isa Samad dan Ali Rustam dapat merebut jawatan Naib Presiden ini mereka juga adalah pemimpin pelapik bagi pemimpin pelapis yang bernama Mukhriz itu. Jika semua perancangan ini berhasil maka hiduplah legasi Dr Mahathir dalam politik negara kita yang sedang berkecamuk dan tidak menentu ini.

Tetapi saya juga ada keyakinan yang, 'Mahathir cannot be lucky all the time'.

Tahniah Liew Chin Tong

Saya mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada Liew Chin Tong (LCT), seorang penggubal undang-undang dari DAP kerana mendapat undi tertinggi dalam pemilihan CEC parti itu semalam. Beliau mendapat 1438 undi mengatasi undi Lim Kit Siang sebanyak dua undi. LKS mendapat sebanyak 1436 undi dan ia menunjukkan kemerosotan jika dibandingkan dengan undi yang diperolehinya semasa pemilihan CEC yang terbatal Disember lepas.

LCT juga mendahului undi Lim Guan Eng (LGE) yang hanya mendapat tempat kelima dengan 1304 undi sahaja. Pemimpin yang mempunyai cita-cita menjadi Setiausaha Agong DAP, Loke Siew Fook mendapat tempat ketujuh dengan memperolehi sebanyak 1263 undi.Kemerosotan undi dan sokongan LGE itu jelas telah di pengaruhi oleh keadaan tidak menentu parti itu semasa berhadapan dengan isu pembatalan keputusan pemilihan parti itu Disember lepas.

Semua yang terpilih pada Disember tahun lepas kembali menduduki CEC itu dan ia bermakna tidak ada perubahan dalam struktor pemgimbang dalam isu penyertaan semua kaum seperti yang terkandung dalam perlembagaan parti itu. Hanya, jika kita semua mengiktiraf Zairil sebagai Melayu maka hanya seorang sahaja Melayu yang terpilih dalam barisan kepimpinan parti itu. Dalam usia hampir setengah dekad itu hanya 5 peratus sahaja penyertaan kaum Melayu dalam kepimpinan parti itu. Jika ini pun kita bersetuju untuk mengakui satu kejayaan DAP, maka berjayalah parti itu.

Lompatan 13 mata tangga bagi LCT, dan mendahului yang lain dalam pemilihan kali ini, ia dianggap sebagai ‘signal’ dari ahli-ahli DAP siapa yang mereka sudah mula mahu  menggantikan kepimpinan yang sudah lama di dalam parti itu apabila sampai waktunya. Parti mereka mahukan pimpinan baru yang mempunyai ‘attribute’ sebenar sebagai pemimpin berbilang kaum bagi mengekalkan DAP sebagai parti yang relevan buat waktu yang lama.

LCT adalah seorang yang sangat menarik bagi banyak pihak kerana sifatnya yang sederhana dan dalam usinya yang masih muda ini beliau telah menunjukkan sifat ‘magnanimous’ beliau, untuk menjadi pemimpin harapan masa depan parti itu.

Pada pandangan orang ramai, LCT seorang yang di hormati bukan sahaja oleh ahli-ahli DAP, tetapi juga oleh masyarakat ramai. Beliau terhindar dari tanggapan ramai sebagai pemimpin rasis yang ada kepada ramai pemimpin-pemimpin yang lain dalam parti itu.

LCT merupakan pemimpin muda yang selari dengan kehendak waktu dan zamannya. Tahniah yang setinggi-tingginya kepada LCT.

28 September 2013

Jika Mukhriz menjadi Naib Presiden, ia tidak membawa apa-apa perbezaan

Kerajaan dan pimpinan hari ini sedang menghadapi krisis keyakinan yang terburuk dalam sejarah kewujudan negara ini. Tiada lagi kita mendengar orang atau kumpulan yang bersetuju dengan segala apa yang dilakukan oleh kerajaan sekarang. Suasana ini wujud mesti bersebab. Sebab-sebab itulah yang belum di fahami oleh pimpinan kerajaan sejak hampir dua dekad dahulu. Tahap keyakinan yang terendah ini bukannya wujud dalam sekelip mata tetapi setelah ia meyemarak sejak dua dekad dahulu secara beransur-ansur.

Ibarat sebuah kereta, jika ia di selenggara dengan baik, kereta itu akan bertahan lama untuk dipandu. Tetapi jika tidak di selenggara dengan baik dan konsisten kereta itu tidak akan bertahan lama dan akhirnya kita tidak aka ada lagi keyakinan kereta itu boleh dipandu dengan selamat.

Begitu jugalah sebuah negara. Jika tidak di selenggara dengan baik oleh pemimpin, maka pemimpin itu tidak akan diyakini mampu untuk menyelenggara negara ini. Rasuah menjadi perkara dan isu terbesar di negara ini kerana ia berlaku di setiap peringkat dan oleh semua yang mempunyai kuasa walaupun kuasa yang kecil. Pegawai kerajaan tertinggi dengan penggubal dasar melakukan rasuah dalam skala yang bersesuaian dengan pangkatnya dan kedudukannya. Budak pejabat pun melakukan rasuah tetapi mengikut skala dan kedudukan mereka.

Pendeknya rasuah berlaku di setiap tempat dan setiap tahap dan itu sudah menjadi lumrah dan telah pun di budayakan oleh keadaan sekarang. Rasuah telah dianggap sebagai satu yang halal dan mereka yang tidak mengambil serta mengamalkan rasuah sudah dianggap ketinggalan zaman dan bodoh. Kuasa dinegara ini berjalan selari dengan rasuah kerana rasuah itu adalah sinonim dengan rasuah.

Selalau saya katakan rasuah dan kuasa itu seperti aur dengan tebing, saling memerlukan diantara satu dengan yang lain. Tanpa kuasa tidak dapat melakukan rasuah dan tanpa rasuah tidak akan dapat kuasa yang di idamkan. Malahan melakukan rasuah itu menjadi kebanggaan. Bukan aneh jika kita mendengar peniaga berkata yang mereka layak untuk mendapatkan projek kerana mereka telah membayar dan memberi rasuah kepada sesiapa yang berkuasa bagi memberikan mereka projek-projek besar dinegara ini.

Dua hari yang lepas Tengku Razaleigh (TR) telah mendesak semua Menteri, termasuk Perdana Menteri dan bekas-bekas Menteri termasuk bekas Perdana Menteri, mengisytiharkan harta mereka. TR mengatakan beliau sendiri bersedia untuk melakukannya demi untuk menjaga imej kepimpinan negara dan memastikan UMNO dan kerajaan itu terus relevan dimata dan hati rakyat yang telah memberi mandat kepada mereka.

Jika benar apa yang dinyatakan oleh pimpinan yang mereka mahu mendapatkan mandat terus itu semata-mata untuk memberi khidmat kepada rakyat, kenapa pengisytiharan harta ini menjadi masalah besar kepada semua pemimpin kita? Jika benar apa yang dikata mengisytiharkan harta ini akan mendapat sambutan dan setiap diantara pemimpin kita akan dengan rela hati dan menyokong seruan untuk pengiystiharan harta itu.

Seruan itu sepatutnya mendapat sokongan kuat kerana dengan pengisytiharan harta itu akan memulihkankan imej dan pandangan serong masyarakat tempatan dan antarabangsa terhadap negara kita yang telah melekat dengan stigma rasuah itu. Malahan inilah formula terbaik bagi kerajaan dan pimpinan hari ini terhindar dari tuduhan rasuah yang di lemparkan terhadap pimpinan hari ini.

Tetapi jika seruan dan pandangan ini tidak di hiraukan maka ia sekali gus mengiyakan pandangan dan tuduhan ramai yang pimpinan hari adalah pimpinan yang sarat dengan rasuah itu. Tiada sebab barisan pimpinan hari ini tidak bergembira untuk membersihkan imej mereka dengan mengisytiharkan harta mereka. Perdana Menteri dan barisan kabinet beliau sepatutnya bertindak cepat untuk mengisytiharkan mereka kerana itu merupakan cara yang terpantas bagi membersihkan nama mereka.

Jika mereka (pimpinan) tidak mahu atau bergembira untuk mengisytiharkan harta mereka maka sah dan benarlah wujudnya perlakuan rasuah yang besar di kalangan pimpinan negara. Jika rakyat mengambil tindakan membenamkan kerajaan hari ini, itu adalah tindakan yang sangat wajar.

Rakyat benar-benar tertekan dengan rasuah ini kerana pimpinan yang rasuah tidak mungkin dapat mengambil keputusan dengan baik dan betul. Kerajaan boleh menggubal dasar demi dasar untuk rakyat, dan boleh mewujudkan pelan memperkasakan ekonomi Bumiputra dan berbagai-bagai tindakan yang mempunyai jargon-jargon besar, tidak ada yang akan dapat dijayakan dengan betul dan berkesan.

Ketirisan akan berlaku di mana-mana, akhirnya Bumiputra itu sendiri akan merasakan tekanan itu kerana mereka tidak akan dapat merasakan nikmat penggubalan dasar-dasar itu. Malahan Bumiputra akan dipandang rendah oleh kaum bukan-bumiputra kerana mereka akan menyangka mereka (bumiputra) itu telah mendapat nikmat-nimat dasar itu yang sebenarnya mereka tidak rasai itu. Maka perasaan benci membenci di antara kaum itu akan bertambah besar, rakyat bumiputra pula akhirnya mendapat nama busuk dari kegagalan pelaksanaan dasar-dasar ‘affirmative’ untuk mereka (bumiputra).

Setakat ini janji-janji kerajaan semasa pilihanraya belum diusahakan tetapi di keluarkan pula dasar-dasar baru yang kini dirasakan ramai akan tinggal sebagai dasar sahaja.

Sebenarnya kerajaan yang baru mendapat mandat ini tidak akan berjaya dalam kesemua tindakan mereka kerana selagi mereka yang ada dalam pimpinan UMNO hari ini tidak boleh dipercayai dan di yakini kemampuan mereka. Mereka wajib berhenti dan bersara sahaja seperti saranan Dr Mahathir tiga hari lepas.

Hanya yang tidak mahu diakui Mahathir ialah,mereka yang memimpin sekarang ini adalah hasil dari kepimpinan beliau sendiri. Beliau tidak menumpukan pembinaan kepimpinan yang bersih dan yang mempercayai hakikat yang rasuah itu adalah kerja yang paling hina, sama seperti pelaku sodomi dan setaraf dengannya.

Apa yang kita alami hari ini adalah warisan beliau dan pengkaji sejarah akan mempunyai bahan yang besar untuk penulisan mereka untuk dibaca oleh generasi yang akan datang. Sekarang Mahathir berusaha untuk menyangkutkan anak beliau di dalam barisan kepimpinan tertinggi parti kononnya untuk memberikan nafas baru kepada UMNO yang kini mempunyai kepimpinan yang tua dan sudah buruk dan tidak elok dipandang mata lagi.

Rupa-rupanya beliau dan generasi beliau sahaja yang layak untuk dianggap terbaik untuk negara. Beliau menuduh semua pimpinan dalam UMNO kini bodoh Jika tuduhan Mahathir itu benar, maka benar jugalah anggapan setengah pihak yang sepandai mana pun seseorang itu, mereka akan menjadi bodoh setelah menyertai kepimpinan UMNO.

Maka itu jugalah yang akan berlaku kepada Mukhriz dan beliau akan menjadi seperti pemimpin lain jika berjaya menjadi Naib Presiden UMNO dalam pemilihan yang bakal diadakan nanti. Penyakit rasuah dalam UMNO dan kerajaan begitu ‘contagious’ dan Mukhriz tidak akan dapat memberikan apa-apa perbezaan kepada parti jika beliau di bariskan sebagai Naib Presiden UMNO itu.

Semua mereka sama sahaja dan elok di gilirkan jawatan itu dengan Isa Samad dan Ali Rustam sahaja. Kalau digilirkan dua orang diantara tiga penyandang itu, Isa bolehlah mengambil giliran kali ini. Seperti yang saya katakan tadi, mereka itu sama sahaja...tidak ada yang lebih dan yang kurang diantara mereka. Lebihnya Isa beliau tidak sombong. Hidungnya terletak ditempatnya, tidak diatas dahi.

Begitulah adanya.

26 September 2013

Dr Mahathir baru terjumpa pemimpin yang 'smart'

Akta Pencegahan Jenayah (PCA) pula diperkenalkan dan ia nampaknya adalah pengganti kepada ISA yang telah dimansuhkan. Sesungguhnya ia merupakan ISA dengan nama yang berlainan. Ia ibarat menukar nama dari goreng pisang ke pisang goreng. Pisang goreng dan goreng pisang itu sama saja rasanya.Sanusi Joned yang termasyur dengan kepandaiannya pernah menukar nama goreng pisang kepada nama ringkas, iaitu gorpis. Semuanya sama.

Saya bukan hendak menyokong atau menentang pindaan ini. Tetapi saya lebih cenderung untuk menuduh kerajaan sedang cuba untuk membohongi rakyat kerana itu merupakan janji BN dalam pilihanraya yang lalu. Kadangkala kita bukan marah sangat kepada apa-apa akta yang digubal itu atau apa-apa pindaan kepada apa-apa akta. Yang kita kadangkala marah dan merungut itu ialah kerana tindakan mengelirukan rakyat.

Jika kerajaan mahukan perkara yang sama kenapa dimansuhkan ISA dahulu sedangkan penggantinya itu serupa ISA juga? Sebenarnya kita tahu tidak ramai yang tidak setuju dengan ISA itu dahulu kerana ia wujud untuk mejaga keselamatan rakyat dan negara. Yang menjadi isu ialah ISA itu disalah gunakan oleh kerajaan. Tidak ada apa bahayanya pemimpin-pemimpin pembangkang atau kerajaan suatu ketika dahulu tetapi oleh kerana kepentingan politik peribadi maka kerajaan mengambil langkah untuk menangkap pemimpin politik dalam operasi lalang pada 1988 dahulu.

Ramai pemimpin politik pembangkang menjadi mangsa ISA. ISA itu wujud untuk menghapuskan jenayah yang dilakukan oleh pihak komunis yang telah berusaha untuk merampas kuasa dengan membuat kacau bilau. Akta keselamatan dalam negeri itu telah dipergunakan untuk meyelamatkan atau menyambung usia politik pimpinan yang telah mula lemah dan tidak disokong rakyat.

Sesungguhnya UMNO telah selamat begitu lama bukannya oleh kerana keindahan dan kebaikan parti itu tetapi oleh kerana tekanan terhadap rakyat melalui Akta tersebut. Ia bukan kerana kebaikan kepimpinan parti itu.

Mahathir sendiri dua hari yang lepas meminta UMNO memilih pimpinan yang ‘smart’ kerana mengikut beliau UMNO sekarang ini dipenuhi oleh mereka yang bodoh dan tidak pandai. Sekarang Mahathir sudah semakin jelas mengakui hakikat yang UMNO sudah tidak lagi ada pemimpin yang ‘smart’ seperti yang diperlukan oleh parti. Tetapi oleh kerana terlalu banyak bercakap dan bertindak dengan segala ‘intrigue’ beliau dalam parti lebih dari dua dekad, akhirnya UMNO berada di dalam keadaan yang beliau katakan hari ini.

Hanya yang tertinggal sedikit dalam kenyataan Mahathir itu, ialah ayat yang mengakui yang beliaulah yang memulakan budaya mencantas orang yang ‘smart’ dalam UMNO itu. Beliau tidak pernah merasa lega dan selesa semasa UMNO itu dipenuhi oleh orang-orang ‘smart’ semasa itu, lebih-lebih lagi setelah beliau memegang tampuk kuasa.

Di hari pertama beliau mendapat kuasa itu pada 1981 dahulu sudah di cantasnya seorang arkitek pembinaan asas ekonomi negara yang telah banyak jasa kepada negara berserta dengan pengorbanan diri beliau seratus peratus terhadap pembangunan negara. Orang itu tidak lain dari Tengku Razaleigh Hamzah yang sinonim dengan pembangunan dan pengurusan Petronas, Bank Bumiputra, PNB dan banyak lagi bekas tangan dalam pembinaan negara Malaysia ini.

Mahathir mahu menutup apa jasa TR dengan pimpinan lain kerana beliau hanya mahu semua pihak menumpukan kepada beliau sahaja. Mahathir tidak mahu mengakui dan sesiapa pun tahu bagaimana kepimpinan muda negara seperti TR menjadi seorang yang pertama di luar AS yang terpilih menjadi Pengerusi Bank Dunia.

Dalam masa yang sama TR juga merupakan pengerusi kepada IMF, Bank Pembangunan Asia dan Bank Islam Antarabangsa. Keempat-empat jawatan dan tanggungjawab ini dipikul oleh TR dalam masa serentak. Keempat-empat institusi kewangan ini mempunyai fungsi yang berlainan diantara satu dengan yang lain.

Di mana letaknya keikhlasan Dr Mahathir yang kini mahukan pemimpin yang muda untuk menerajui pimpinan negara sedangkan beliau terkenal dengan sikap menutup kebaikan dan jasa orang lain yang benar-benar jitu dan di sebaliknya mencari segala kelemahan untuk menafikan kemampuan orang lain.

Bagaimana sekarang Dr Mahathir pula yang bercakap mengatakan pimpinan UMNO sekarang semuanya pemimpin bodoh dan wajar mengundurkan diri untuk memberi mereka yang lebih muda untuk tampil kehadapan. Adakah apabila Mukhriz anak bongsu beliau sekarang sedang mencuba nasib bertanding Naib Presiden UMNO baru beliau hendak bercakap tentang peranan penting orang muda.

Khairy Jamaludin merupakan anak muda dan beliau merupakan ‘budding leader’ yang kini menjadi perhatian ramai tidak mendapat sokongan Mahathir sedangkan Khairy jauh lebih muda dari anak bongsunya sendiri? Mahathi is Mahathir. Sekarang apabila anak bongsunya mahu mencelah untuk menjadi Naib Presiden parti, maka Zahid Hamidi sudah menjadi pemimpin tua, Shafie Apdal sudah tua dan Hishamudin pun sudah tua. Bagi beliau pemimpin muda yang layak hanyalah anaknya Mukhriz.

Kita tidak menafikan Mukhriz itu ada sedikit kemampuan tetapi tidak payahlah mengata orang itu tua dan orang ini sudah lanjut usia dan sebagainya. Sekarang ini Mahathir baru mengatakan yang UMNO itu di penuhi dengan pemimpin bodoh. Jika itu benar maka kepimpinan yang beliau anggap bodoh itu adalah pemimpin yang beliau gunakan untuk bertepuk tangan menyokong beliau sendiri. Kalau dahulu berguna kenapa sekarang tidak berguna lagi, semata-mata kerana anak kesayangannya hendak mengambil alih.

Bagi Mahathir, jika anak atau ahli keluarganya berkehendakan jawatan dalam UMNO orang lain mesti ketepi dan berikan laluan mudah untuk anaknya sahaja. Apabila anaknya mahukan jawatan, orang lain mesti berundur dan menganggap pemimpin lain itu sebagai ‘Red Indian’ semata-mata. Orang lain itu di ibaratkannya sebagai orang semenda, dipanggil datang di suruh pergi’. Negara ini beliau yang punya.

Setiap pemimpin UMNO telah beliau mangsakan untuk kepentingan beliau. Mahathir berjaya memperbodohkan pimpinan UMNO kerana tidak ada seorang pun yang berani meminta Dr Mahathir untuk menutup mulut seperti beliau lakukan kepada ‘predecessors’ beliau apabila mereka (TUNKU dan Hussein) mengkritik pentadbiran beliau.

Jika benar barisan pimpinan UMNO sekarang adalah barisan yang bodoh, ketahuilah yang membariskan pimpinan bodoh ini adalah beliau sendiri. Kita mesti ingat yang anaknya sendiri itu adalah hasil didikan beliau. Justeru tidak terkejut kita jika anaknya itu adalah dari kategori yang beliau anggap bodoh itu.

Selagi UMNO berada dalam cengkaman pemimpin ini, selagi itulah UMNO tidak akan berubah kerana kelemahan yang beliau wujudkan dalam barisan kepimpinan UMNO itu sememangnya untuk menjadikan anaknya nampak cerdik..…kata perbilangan seorang yang celik dikalangan yang buta.

Puas Dr Mahathir mencari pemimpin yang smart selama ini di mana-mana, rupanya ia berada dalam rumahnya sendiri. Alhamdulillah!

24 September 2013

Kalau benar PM Najib mahu kritikan membina dan proaktif, dengar ini.

Memperkasakan Ekonomi Bumiputra (MEP) menjadi sebutan ramai dikalangan rakyat termasuk oleh rakyat Bukan Bumiputra di mana-mana dan di setiap tempat di mana mereka boleh bercakap. Bagi Bumiputra mereka berbincang isu ini kerana pengumuman tentang MEP ini oleh PM Najib baru-baru ini melibatkan mereka. Perbincangan di kalangan bukan bumiputra pula kerana isu ini berkaitan dengan bumiputra dan kelemahan mereka tidak habis-habis diperkatakan oleh kerajaan.

Kedua-dua pihak, Bumiputra dan Bukan Bumiputra, nampaknya sama-sama bersetuju yang perancangan Najib dalam isu ini membosankan rakyat termasuk Bumiputra itu sendiri. Orang melayu dan Bumiputra merupakan 60 peratus dari kependudukan negara ini, dan mereka bukan tidak suka perancangan yang khusus untuk mereka, tetapi beratus-ratus rancangan yang diumumkan oleh kerajaan itu tidak membawa apa-apa makna kepada mereka. Bumiputra tetap ditakuk lama dan tidak berganjak kemana-mana.

Najib memberitahu rakyat yang perancangan ini boleh di kritik dengan kritikan membina. Jika terdapat kesalahan di mana letaknya kesalahannya. Jika terdapat kekurangan di mana pula hendak di tokok dan di tambah asalkan segala kritikan itu adalah kritikan membina. Kita berharap PM Najib jujur dengan kata-katanya itu dan jika blog ini memberikan kritikan dan pandangan di harap tidak di salah tafsir sebagai seorang yang membangkang semata-mata untuk membangkang.

MEB itu merupakan satu perancangan ‘copy cat’ dari DEB yang telah di abaikan semasa pentadbiran Dr Mahathir dahulu. Mengumumkan perancangan seperti yang telah pernah kita dengar pada pertengahan 1970 dahulu merupakan idea seratus peratus ciplak dan tidak menunjukkan kelainan mengikut masa dan waktunya. Tanggungjawab, DEB dahulu mahu pun MEB sekarang, ini terbeban kepada kerajaan pusat dan jika gagal dilaksanakan ia tidak akan dapat diatasi oleh kerajaan pusat.

Dalam pada pimpinan pusat malas untuk berfikir dan mencari jalan penyelesaian terhadap isu ‘social dan economic engineering’ yang sangat rumit itu, tanggungjawab itu perlu di pikul oleh kerajaan negeri tanpa mengira parti dan bangsa apa yang mentadbirnya. Kita mesti berbalik kepada latar belakang negara kita yang merupakan sebuah negara Persekutuan. Negeri-negeri mempunyai kerajaan dan legilatifnya sendiri.

Kenapa segala-galanya datang dan terbit dari Putrajaya dan turun kebawah? Benar-benarkah Putrajaya yang kerajaan persekutuan itu faham keadaan sebenar di negeri-negeri dalam Persekutuan itu? Elok kali ini atau yang akan datang segala keperluan dan perancangan serta kehendak negeri masing-masing di ‘incorporate’ kan kedalam perancangan yang di umumkan oleh PM Najib itu?

Negeri-negeri diperlukan menghantar perancangan mengikut acuan dan kehendak negeri masing-masing dalam membina kedudukan Bumiputra itu. Kita mesti menghargai hakikat yang masing-masing negeri mempunyai ‘idiosyncrasies’ masing-masing dan isu ini tidak akan diketahui oleh Idris Jala yang terlalu jauh dari memahami keadaan sebenar di bawah-bawah ini.

Dalam kes ini Idris Jala tidak diperlukan samasekali dan berikan tanggungjawab untuk memikul bagi menyusun serta mengkoordinasikan perancangan itu kepada Ketua Pengarah ICU (Implementation Coordination Unit) Jabatan Perdana Menteri sahaja. Idris Jala boleh bersara dan melakukan kerja-kerja dan tanggungjawab yang lebih memberi makna kepada negara dan dirinya sendiri.

Jabatan Koordinasi dan Pelaksana, Jabatan Perdana Menteri (ICU) itu sudah wujud sejak hampir empat puluh tahun dahulu yang kini tidak menjadi Jabatan penting lagi kerana sistem memandai-mandai kini lebih menguasai pentadbiran kita kini. Jika ini dapat dilaksanakan maka tidak akan ada masalah satu-satu Kementerian Persekutuan melaksanakan dasar kementerian tersebut tanpa merujuk dan melakukan koordinasi dengan kerajaan negari-negeri.

Itu masalah di Sabah pada hari ini. Kementerian Kemajuan dan Pembangunan Luar Bandar pimpinan Shafie Apdal tidak menghormati semangat dan perjanjian Persekutuan itu dengan melaksanakan tugas beliau tanpa melalui kerajaan negeri Sabah. Ini amat menyulitkan kerajaan negeri kerana kerja pembangunan tidak selari dengan perancangan negeri Sabah itu. Ini hanya satu contoh dan ini berlaku di banyak negeri-negeri di Persekutuan Tanah Melayu sendiri.

Perancangan untuk membina asas kekuatan ekonomi Bumiputra perlu di berikan kepada kerajaan negeri yang dikoordinasi oleh ICU di Jabatan Perdana Menteri. Jika negeri-negeri diberikan kuasa yang lebih, maka lebih mudah untuk melaksanakan segala projek yang bersangkutan dengan perancangan istimewa untuk Bumiputra kerana mereka lebih dekat dengan kerajaan-kerajaan negeri.

Dengan melibatkan pimpinan dan kerajaan negeri serta kerajaan tempatan maka segala keputusan kerajaan akan dirasakan sebagai keputusan bersama oleh rakyat dalam menentukan kejayaan semua projek yang bersifat ‘social and economic engineering’ ini.

Jika ada pula perancangan dari Peringkat Persekutuan, segala penerangan secara meluas perlu dilakukan oleh kerajaan melalui Jabatan Penerangan Daerah dan diadakan semula kursus-kursus sivik seperti lazim diadakan dahulu. Alasan yang kita sekarang ini semua orang mempunyai ‘access’ kepada berita melalui media baru itu tidak benar akan memberi kebaikan kerana masih terlalu ramai rakyat yang belum ada lagi ‘access’ kepada media baru melalui internet itu.

Jika di hidupkan kembali penerangan secara ‘direct’ dengan rakyat ramai yang ditadbir oleh Jawatankuasa Kemajuan Kampung (JKKK) itu maka lebih mudah bagi mengetahui apa yang tidak kita ketahui berlaku melalui dialog dengan mereka semasa penerangan sivik itu.

Semuanya ini telah dilupakan oleh kerajaan sekarang dan itulah sebabnya rakyat merasa tersisih dari semua keputusan kerajaan. Bermula dari zaman Mahathir segala-galanya dilakukan dari atas kebawah dan tidak sebaliknya.

Apabila kerajaan UMNO dan BN ini dirasakan jauh oleh rakyat maka tidak lah adil jika di salahkan rakyat tidak bersama kerajaan sekarang ini. Sekarang ini rakyat biasa jika bertanya kepada Ketua Kampung serta AJK Kemajuan dan Keselamatan Kampung tentang dasar kerajaan, hampir kesemua mereka tidak akan dapat menjawab persoalan ramai ini.

JKKK sekarang tidak seperti dahulu, diberikan latihan dan pengetahuan tentang kesemua perancangan kerajaan akan bakal dilaksanakan. Saya masih ingat lagi dizaman tujuh puluhan dan awal lapan puluhan  Penghulu-Penghulu Mukim dan Ketua-Ketua Kampung di hantar ke Bilik Gerakan Kerajaan di negeri-negeri masing-masing. Mereka dipanggil untuk mendengar ‘briefings’ dengan ‘detail’ oleh pihak pelaksana bagi membekalkan mereka dengan kefahaman tentang dasar-dasar yang akan dan telah dilaksanakan.

Dalam taklimat-taklimat tersebut Ketua-Ketua Kampung boleh bertanya segala apa kemusykilan unutk menghadapi persoalan dari orang ramai. Kita mesti mengakui bahawa struktur pentadbiran kerajaan yang paling rendah ialah JKKK dan dibawah JKKK inilah jumlah rakyat yang terbesar ditadbir.

Idris Jala bukannya tahu hal ini. Gagal peranan JKKK, tidak ada apa yang akan berjaya untuk memberikan kefahaman kepada rakyat jelata yang rata-rata ‘confused’ dengan apa yang berlaku disekeliling mereka. Dalam taklimat itu elok disertakan Idris Jala itu sendiri kerana beliau sendiri memerlukan taklimat ini sebenarnya.

Pandangan saya ini mungkin tidak begitu bernas tetapi saya ingin menjadi proaktif seperti seruan Tuan Perdana Menteri Najib semalam. Ini hanyalah merupakan cebisan kecil dari apa yang perlu dilakukan oleh kerajaan jika ia masih berminat untuk menjadi kerajaan yang relevan kepada rakyat khususnya Bumiputra yang sedang dilaung-laungkan itu.

23 September 2013

Presiden, Timbalan tiada pertandingan, negara akan binasa juga

Najib berkata dengan tiada siapa yang mencabar kedudukan beliau dan Timbalannya dalam pemilihan parti kali ini menunjukkan yang UMNO bertambah kuat dan akan terus menjadi parti harapan untuk rakyat dan negara. Katanya lagi dengan memenangi kerusi Presiden tanpa bertanding itu adalah petanda arah yang parti semakin kuat bagi menghadapi pilihanraya yang akan datang ini.

Sebenarnya UMNO yang asal dan UMNO yang baru ini telah wujud selama 67 tahun dan dalam usia yang sebegitu lama hanya dua kali sahaja pertandingan diperingkat Presiden itu berlaku. Pertamanya pada tahun 1978 dalam mana Hj Sulaiman Palestin yang telah bertanding jawatan Presiden itu menentang Hussein Onn dan pada 1987 dalam mana Tengku Razaleigh Hamzah telah tampil memberikan saingan kepada Presiden UMNO semasa itu Dr Mahathir Mohammed.

Dalam Perhimpunan Agung yang lainnya tiada pertandingan diperingkat Presiden ini. Selepas pertandingan 1987 dahulu UMNO tidak pernah ada pertandingan diperingkat Presiden tetapi selepas itu pula lah UMNO bertambah lemah seperti yang kita lihat pada hari ini. Tiada pertandingan telah membuktikan yang UMNO itu bertambah lemah dan ini terbukti dengan jelas dan nyata.

Dalam erti kata lain pertandingan tidak semestinya melemahkan parti dan jika tidak ada pertandingan tidak bermakna parti UMNO itu akan kuat. Ia bergantung kepada tahap mana kita boleh menjaga semangat demokrasi itu dengan betul dan baik. Begitu jugalah jika tiada pertandingan ia tidak bermakna yang sedia ada itu adalah yang terbaik dan jika ada pula pertandingan ia tidak bermakna yang ada itu tidak baik.

Dalam kes UMNO ini yang menyebabkan tiada pertandingan itu ialah kerana masing-masing yang ada dalam barisan kepimpinan itu lebih mengira dan menjaga kepentingan serta keseronokan berkuasa dalam kerajaan. Jika kita dengar gossip dan pandangan ahli-ahli UMNO itu Najib itu adalah pemimpin yang sepatutnya tidak berada dipuncak kepimpinan UMNO dan negara.

Tetapi oleh kerana manusia yang didalam kepimpinan parti itu tidak berani bertindak maka mereka terpaksa mengikut lenggang dan lenggok pucuk pimpinan itu sahaja. Mereka memberikan alasan yang biasa iaitu kesatuan dan perpaduan sebagai alasan untuk mengikut kehendak pucuk pimpinan yang berkuasa itu. Itu sebab saya selalu berkata UMNO sememangnya tidak boleh diperbaiki lagi kerana pemimpin yang baik berada diluar barisan kepimpinannya.

Bagi saya UMNO akan hanya boleh berubah apabila parti itu benar-benar tersungkur sahaja baru memulakan perubahan. Tiada apa yang akan berubah, dan ia akan tetap sama seperti UMNO sekarang dan semalam. Jika begitu lama kita menganggap UMNO mempunyai barisan pimpinan yang rasuah, maka itu jugalah keadaan selepas pemilihan ini. Tidak akan ada perbezaannya dalam apa perkara sekali pun.

UMNO akan menjadi parti yang kian hari kian buruk dan tidak ada apa yang hendak kita harapkan di masa hadapan selain dari penerusan budaya rasuah, menyalah gunakan kuasa, serta membina budaya kronism dalam pentadbiran negara.

Telinga kita akan disumbatkankan dengan puluhan malah ratusan slogan baru yang bertentangan nilainya diantara satu dengan lain. Kita akan berhadapan dengan perancangan-perancangan baru yang akan berubah dalam tempoh beberapa bulan sahaja dan Najib akan terus menerus melancarkan satu perancangan setiap beberapa bulan sekali.

UMNO akan tetap merancang banyak perkara sehinggakan tiada masa untuk melaksanakannya. Idris Jala ada di Jabatan Perdana Menteri, mengarang dan mencipta perancangan untuk Najib mengumumkannya melalui media masa dengan majlis-majlis pelancarannya. Semua perancangan-perancangan ciptaan Idris Jala itu ialah untuk Najib mengadakan majlis pelancarannya yang kita tahu dari awal tidak akan membawa negara kemana-mana sekali pun.

Jika ada pun cara untuk merubah keadaan ini hanya parti-parti dalam komponen Barisan Nasional sahaja yang mampu melakukannya. Jika PAS dalam Pakatan Rakyat sudah mula berfikir untuk mengkaji semula gabungan dan perhubungan dengan rakan kongsinya PKR, parti-parti dalam BN juga boleh melakukan perkara yang sama demi untuk mencari jalan penyelesaian masalah-masalah ciptaan UMNO dan kepimpinannya terhadap negara dan kerajaan.

Itulah sebabnya saya tetap mengekalkan pendapat saya yang perubahan mesti dilakukan dari awal seolah-olah kita belum ada kerajaan. Kita mulakan sebuah negara baru dengan perubahan kepada sistem yang baru agar dapat kita membina kembali siasah negara ini ke tahap negara yang benar-benar demokrasi dan bersih dari dosa dan noda rasuah dan budaya kuning dalam pembangunan negara dan rakyatnya. Sesungguhnya kita sedang berada dalam kesulitan yang tiada penghujungnya.

Ramailah yang akan mengkritik pandangan saya ini tetapi yang penting bagi saya pandangan ini akan pasti menjadi kenyataan tidak berapa lagi. Sementara menunggu kebenarannya biarlah saya tanggung dahulu maki hamun dan kritikan yang bakal mendatang itu.

22 September 2013

MEB vs DEB (Bhg 2)

Seperti yang disebutkan dalam posting yang lepas, satu-satu dasar itu amat wajar mendapat persetujuan dan sokongan dari semua pihak dan semua pihak itu memahami kenapa dasar itu wujud. Rakyat semua kaum dan kawasan mesti terlebih dahulu tahu apa kah nilai atau ‘roh’ kepada satu-satu dasar yang diwujudkan itu dengan berunding dengan baik dan sejujurnya kerana kita memerlukan sokongan yang kuat dari semua pihak. Malahan kita mahukan kerjasama dan bantuan dari semua bagi menjayakan matlamat dasar itu.

Tetapi jika pimpinan sekarang yang memulakan tindakan berinteraksi dengan semua pihak khususnya dengan kaum-kaum bukan Bumiputra, saya amat yakin bukannya mudah bagi mereka untuk mendapatkan sokongan dan persetujuan itu. Ia tentunya bersebab dan beralasan. Sebab-sebabnya ialah kerana rekod-rekod yang lampau serta pengalaman yang dilalui sebelum ini apabila dasar yang di persetujui ramai itu tidak terlaksana dengan jujur dan berkesan.

Untuk lebih memahami situasi kenapa artikel ini tertulis ialah tentang kegagalan DEB, satu dasar yang dilancarkan setelah melakukan segala pemikiran dan penganalisaan yang terpeninci itu. DEB bukan sahaja merupakan dasar ‘social engineering’ yang terbaik ia juga merupakan ‘instrument’ kearah perpaduan nasional yang sangat 'effective' dan boleh diguna pakai dalam tempoh masa yang panjang.

DEB bukan sahaja telah memberikan lonjakan kedudukan ekonomi Bumiputra, ia juga adalah dasar yang juga menguntungkan bukan bumiputra dari awal lagi dasar itu di laksanakan. DEB merupakan penawar yang sangat mujarab untuk memulihkan rasa tidak puas hati diantara kaum selepas kejadian 13 Mei 1969 dahulu.

Bukan Bumiputra lah yang menjadi kontrakter besar-besar dalam perlaksanaan segala infrastruktur untuk kemajuan Bumiputra. Pendeknya semua kaum merasakan nikmat dasar ekonomi baru itu yang bermatlamatkan perpaduan nasional melalui pembahagian kesempatan dan peluang secara ‘equitable’ diantara semua kaum.

Tiada keresahan diantara kaum-kaum bukan Bumiputra kerana mereka sendiri merasakan nikmat DEB yang dirancang dengan begitu teliti itu. Saya pernah berkerja sebagai pegawai kecilan di satu perbadanan yang melaksanakan pemindahan kekayaan negara kepada Bumiputra, telah berkerja siang dan malam untuk memainkan peranan yang sangat penting untuk menambah pegangan ekuiti Bumiputra, melihat dengan sendirinya bagaimana kejayaan usaha menambah kekuatan Bumiputra dalam bidang industri dan perdagangan.

Ini adalah hasil dari perlaksanaan dasar yang bersungguh oleh semua pihak, Bumiputra sendiri, sokongan dari rakan-rakan bukan Bumiputra serta agensi-agensi pelaksana dan penggubal-penggubal dasar. Maka dengan jelas pegangan ekuiti Bumiputra telah meningkat dengan pantas dari 2.7 peratus pada tahun 1970 kepada 18.4 peratus pada 1983 dahulu.

Dari mula DEB di lancarkan sehingga 1983 kita telah melihat bagaimana kaum Melayu dan Bumiputra telah meningkatkan bilangan mereka dalam bidang perniagaan secara ‘organic’ dan menjadi peniaga yang berjaya dan bilangan ‘rent seekers’ dikalangan orang yang bergiat dalam politik susah hendak kita jumpai seperti hari ini.

Perkembangan dan kemajuan DEB itu terbantut setakat itu kerana pentadbiran baru pada tahun lapan puluhan telah mengabaikan dasar yang begitu 'holistic' itu dan tidak lagi berusaha untuk menambah dan menokok nilai tambah kepada dasar yang telah diterima semua dan menampakkan kejayaan yang nyata itu.

Pentadbiran barui pada tahun lapan puluhan lebih berminat untuk mempercepatkan pembangunan secara 'express' dan menganggap DEB yang telah dirancang dan menunjukan jasa itu sebagai dasar yang melambatkan pembangunan negara. Bagi pentadbiran baru semasa itu matlamatnya ialah untuk melihat pembangunan fisikal negara dan mengabaikan pembangunan dalam bidang yang lain seperti pembangunan sikap dan nilai kemanusiaan.

Bagi pentadbiran baru semasa itu, pembangunan fisikal adalah ‘nation building’ sedangkan hakikatnya pembangunan fisikal itu merupakan sebahagian yang sangat kecil dalam istilah ‘nation-building’ itu. Maka wujudlah budaya mencari kekayaan dengan cepat dan bermulalah elemen rasuah yang akhirnya tidak dapat lagi dikawal pada hari ini. Kepesatan pembangunan fisikal tidak diselarikan dengan pembangunan moral dan spiritual politik negara itu sendiri.

Semua pemimpin termasuk Abdullah Badawi semasa mula mengambil alih kepimpinan dahulu berkata yang kita mempunyai infrastruktor dunia pertama tetapi masih dengan mentality dunia ketiga. Maka wujudlah masyarakat dan rakyat yang tidak seimbang pembangunan jiwa dan fisikal mereka. Itu sebabnya kita melihat mereka yang berkuasa dan orang disekeliling yang berkuasa tidak merasa malu menunjukan kekayaan yang mereka perolehi dari rasuah dan kuasa itu. Malahan mereka berasa bangga dan tidak merasa bersalah walau sedikit pun dihadapan rakyat yang ramai.

Perubahan ini secara beransur-ansur di sedari rakyat dan setelah hampir 2 dekad telah timbul keresahan dikalangan rakyat dan di campur pula dengan pertelagahan politik diantara pemimpin-pemimpin besar negara. Rakyat menjadi pecah belah mengikut parti dan salur-galur perkauman yang menebal. Masalah negara berkembang secara ‘compounding’ kerana selepas satu masalah timbul masalah yang lain dan tiada siapa yang boleh memberikan kepimpinan untuk menyelamatkan keadaan sampai ke hari ini.

Blog ini menyebutkan semua ini kerana kita gagal mentadbir kejayaan kita sendiri sebab kelemahan diri dalaman kita sendiri. Justeru kita dengan jelas melihat rakyat dan masyarakat mengambil yang salah itu sebagai benar dan yang benar itu menjadi salah kerana ketidak seimbangan pembangunan fisikal dengan pembangunan jiwa kita itu sendiri.

Dasar yang baru di umumkan Najib itu amat mengelirukan kerana tidak ada jaminan dalam pembangunan nilai dan 'attribute' kemanusiaan yang baik. Pimpinan kerajaan sendiri tidak dapat mengambil isu ini secara serius kerana mereka tidak dapat memahami bagaimana pentingnya isu isu ini dijadikan elemen penting dalam sesuatu pembangunan rakyat serta masyarakat itu.

Sesungguhnya dalam negara ini tiada politik yang mempunyai roh sebenarnya. Yang ada hanyalah pemimpin-pemimpin yang bermain politik siapa menang siapa kalah semata-mata.

Berbagai-bagai dasar untuk Bumiputra di umumkan PM kita, tetapi Melayu dan Bumiputra ‘dok tang tu jugak’.


20 September 2013

MEB vs DEB (Bhg 1)

Mahu tidak mahu kita mesti akui yang keadaan politik negara dan pentadbiran pelaksana Dasar Negara sudah sampai ke tahap yang amat membimbangkan. Keadaan sekarang ini  begitu dirasakan. Ratusan, malahan ribuan manusia memberikan sebab kenapa keadaan menjadi sebegini buruk.

Sudah bertahun-tahun UMNO di berikan peluang untuk memperbaiki diri tetapi keadaan semakin buruk hari demi hari. Boleh lah kita mengambil pendirian yang ‘conclusive’ yang UMNO itu tidak akan dapat diperbaiki lagi. Apa juga tindakan membaik-pulih UMNO yang dilakukan oleh pucuk pimpinan dan barisan pimpinan tertinggi UMNO itu semuanya tidak kena dan tidak pernah tepat kepada sasaran. Semua hasil dari tindakan dan pengumuman perancangan kerajaan itu adalah ‘predictable’, iaitu kegagalan.

Pada hari ini kita wajar berterus terang dan jujur dalam memberikan pandangan. Pimpinan UMNO sekarang sudah tidak mempunyai apa-apa kebolehan lagi selain dari menjahanamkan ‘fabric’ politik tanah air dan amat membebankan rakyat. UMNO betul-betul sebuah parti yang menghadapi penyakit tua. Kos untuk mengubatinya terlalu tinggi. Itu pun belum tentu sembuh lagi.

Rakyat sudah kenyang dengan pengumuman berbagai-bagai perancangan dan belum pun satu dari banyak-banyak perancangannya telah nampak kejayaannya. Yang terakhir ialah perancangan tentang Pembangunan Bumiputra dan Melayu dan apa yang di umumkan itu semuanya merupakan ulangan dari apa yang telah di umumkan semasa pelancaran Dasar Ekonomi Baru (DEB) dahulu.

Perancangan yang di umumkan tidak terancang dengan baik. Kali ini pengumuman itu tidak lari dari sebab hendak menghadapi pemilihan dalam UMNO untuk memperagakan yang beliau adalah pemimpin Melayu yang efektif. Seperti perancangan yang puluhan jumlahnya yang telah Najib umumkan selama ini, peranangan MEB (Memperkasakan Ekonomi Bumiputra) beberapa hari lalu adalah ‘predictable’. Bagi siapa yang menilai betul-betul dan jika di asaskan kepada pengalaman beberapa tahun Najib menjadi PM ini, MEB akan gagal juga.

MEB laungan Najib itu tidak lain tidak bukan, ialah dasar yang sama seperti DEB dahulu. DEB dahulu diwujudkan dengan persetujuan semua kaum dan ianya di rancang begitu rapi dengan bermatlamatkan satu matlamat sahaja, iaitu perpaduan kaum. Apa-apa perancangan sesuatu dasar penting negara ia mesti di rundingkan dahulu dengan semua pihak. Untuk merundingkan itu ia memerlukan pimpinan atau barisan pimpinan yang sebenar-benarnya di hormati oleh pimpinan rakyat semua kaum yang mendiami negara ini sebagai rakyat negara.

Ini amat perlu kerana sesuatu dasar itu mesti difahami dan diketahui sebagai dasar yang boleh membawa perpaduan kaum di negara ini. Masalahnya sekarang ini pimpinan negara tidak mendapat penghormatan rakyat secara keseluruhannya dan masalah untuk membawa kemeja perundingan untuk penggubalan dasar itu tidak dapat dilakukan dengan baik. Kerajaan boleh mengumumkan apa-apa dasar tanpa merujuk kepada semua rakyat tetapi inilah jadinya seperti yang kita alami sekarang.

Pimpinan kerajaan perlu memberi kefahaman kepada semua kaum melalui pimpinannya betapa pentingnya pengimbangan dan pembahagian kekayaan negara untuk menjamin kesejahteraan negara dalam jangka panjang. Katakan dan fahamkan semua pihak bahawa kita terpaksa melalui proses-proses yang drastik dan jelas untuk mencapai matlamat Perpaduan Nasional itu.

Katakan dan fahamkan yang ekonomi merupakan faktor terpenting dalam usaha pencapaian matlamat itu, maka dasar-dasar yang ‘affirmative’ perlu dilaksanakan bagi mencapai matlamat tersebut. Jika majoriti rakyat itu berada dalam keadaan kemurungan, kedudukan ekonomi matlamat pencapaian Perpaduan Nasional itu akan tidak tercapai sampai bila-bila.

Itulah yang dilakukan oleh pimpinan terdahulu khususnya Tunku Abdul Rahman dan Tun Razak. Setiap bangsa dalam negara ini dibawa berunding maka hasilnya setiap bangsa telah memberikan dukungan kepada DEB semasa itu. Bangsa-bangsa bukan Bumiputra telah bersama-sama berusaha menjayakan matlamat itu dengan menerima DEB sebagai proses pencapaian Perpaduan Nasional itu.

Semua kaum telah merasakan betapa pedihnya keadaan semasa berlakunya peristiwa 13 Mei 1969 telah di ketahui umum ketidak seimbangan kedudukan dan tahap ekonomi setengah kaum itu merupakan salah satu faktor terjadinya peristiwa itu. Kemiskinan merupakan faktor yang sangat mudah bagi kegelisahan rakyat untuk wujud dan akhirnya membawa sebuah negara itu terjebak dengan peperangan saudara dan perselisihan diantara mereka (rakyat).

Itu sebabnya DEB itu wujud diatas matlamat yang begitu luhur kerana ia telah difikirkan dengan mendalam bukan sahaja oleh pemimpin Melayu tetapi juga oleh pemimpin semua kaum. Ia berlaku sebegitu kerana semua kaum sedar yang keseimbangan kedudukan dan tahap ekonomi itu sangat penting untuk diselesaikan.

Maka telah dipersetujui oleh semua kaum semua proses untuk matlamat itu. Di antara proses itu ialah:

1)      untuk membasmi kemiskinan tanpa mengira kaum.
2)      Membasmi cara pengenalan kaum melalui fungsi ekonominya.
3)      Merapatkan jurang pendapatan diantara yang berada dan tidak berada
4)  Membesarkan kek ekonomi agar proses menambah kekayaan dan pegangan kekayaan negara melalui pegangan ekuiti negara itu tidak dilakukan dengan mengambil hak bukan Bumiputra.
5)      Dan lain-lain.

PM Razak semasa itu telah melengkapkan usaha ini dengan memilih orang-orang dan pemimpin yang berwibawa yang dihormati oleh semua kaum untuk menentu segala tindakan bagi pencapaian matlamat itu.

Jawatankuasa kabinet yang ditubuhkan oleh PM Razak dan PM Hussein semasa itu adalah di kalangan pemimpin yang mempunyai nilai teknokrat yang tinggi dan berkemampuan tanpa disaluti dengan isu peribadi seperti rasuah yang menggila dan sebagainya.

Tengku Razaleigh merupakan Pengerusi Jawatankuasa Kabinet, Jawatankuasa Penyelaras dan Pelaburan Kabinet. Jawatankuasa ini adalah jawatankuasa yang mantap yang telah bertanggungjawab mencadang dan menentukan pelaksanaan DEB berjalan lancar.

Zaman itulah kita lihat DEB itu berjaya dengan pesatnya dalam mana pegangan ekuiti dan pegangan harta kekayaan negara yang di miliki oleh Bumiputra meningkat dengan jayanya.

Dari hanya mempunyai 2.7 peratus pegangan ia telah meningkat sehingga 18.4 peratus pada tahun 1983. Tetapi selepas teraju pelaksanaan DEB ini di ketuai oleh Mahathir dan Daim Zainudin, perkembangan ini telah terbantut kerana Tengku Razaleigh tidak lagi diberikan tugasan untuk meneruskan usaha pencapaian matlamat DEB itu. Dalam kabinet sudah tiada ‘planners’ yang berwibawa. Yang ada hanyalah ‘plunderers’ yang tegar semata-mata.

DEB telah diabaikan dan dasar baru diwujudkan semata-mata kerana hendak melakukan segala-galanya di zaman pemerintahan beliau (Mahathir). Perancangan Pembangunan tidak lagi tersusun mengikut agenda dan semangat DEB itu walaupun tempoh DEB itu belum pun tamat semasa itu. Lagi pula di zaman inilah bermulanya bibit-bibit rasuah itu membenih. Ada orang mahu jadi kaya raya apabila mendapat kuasa ditangan.

Kita kaji apakah yang menyebabkan kejayaan DEB pada awalnya dan kegagalannya ditengah jalan dasar itu dalam posting yang akan datang. (bersambung)

19 September 2013

Pemilihan UMNO: yang menang dan yang kalah sama saja

Dr Mahathir menulis dalam blognya beberapa hari lepas dan memberikan anggapan yang UMNO sedang menghadapi penyakit tua dan akan mati tidak lama lagi. UMNO tidak lagi menggalakkan penyertaaan orang muda-muda dan yang tua-tua tidak mahu berundur bagi memberi tempat kepada yang muda-muda untuk mendapat tempat.

Tetapi keadaan ini bermula dari beliau mengambil alih kuasa negara dan beliau telah membunuh kerjaya pemimpin-pemimpin yang muda lagi berwibawa semasa beliau mula mengambil tempat kepimpinan parti dan negara ini. Malahan itulah tindakan yang mula-mula dilakukan oleh Dr Mahathir semasa beliau mula mengambil alih jawatan Perdana Menteri dari Hussein Onn. Mana-mana pemimpin yang beliau anggap akan mencabar kewibawaan beliau telah beransur-ansur diketepikan secara sistematik.

Beliau tidak mahu sesiapa yang cerdas di sekeliling beliau semasa menjadi Perdana Menteri. Kesalahan dan kelemahan mana-mana pemimpin yang bersama beliau adalah asset politik kepada beliau dan mudah bagi beliau menentukan politik mereka itu. Beliau tidak seperti pemimpin sebelum beliau yang menggalakkan dan mendidik pemimpin-pemimpin pelapis yang berwibawa.

Hasil kerja tangan beliau yang nyata pada hari ini ialah apa yang kita lihat sekarang. Kalau beliau mendidik dengan jujur kepimpinan partinya masakan pemimpin seperti Abdullah Badawi dan Najib menjadi pewaris kepada kepimpinan beliau. Dr Mahathir sendiri menganggap pemimpin partinya sebagai ‘Red Indians’ sahaja dan beliau tidak mahu pemimpin-pemimpin yang benar-benar berwibawa berada di dalam kabinetnya. Beliau hendak berkuasa seorang diri tanpa sesiapa yang berani menasihati beliau.

Pemimpin didikan pucuk pimpinan Tun Razak dan Tunku Abdul Rahman yang berusia sepuluh atau dua belas tahun lebih muda dari beliau pun beliau bunuh secara halus dan ini sudah menjadi budaya kepada UMNO dan pucuk pimpinan sendiri. Beliau sendiri duduk di kerusi kuasa selama 22 tahun dan dalam menduduki kerusi kuasa lebih dua dekad itu beliau telah melakukan segala-galanya untuk mempertahankan keenakkan kuasa itu.

Untuk mengelakkan yang lebih muda dari beliau mengambil alih kepimpinan, beliau telah membunuh partinya sendiri dan telah menghancurkan semua sistem dan institusi demokrasi dan sakitnya dirasakan oleh ramai sehingga ke hari ini. Seburuk-buruk pimpinan UMNO selepas ini tidak akan ada yang akan sanggup melakukan apa yang Dr Mahathir telah lakukan untuk mengekalkan kuasa. Kos untuk mengekalkan kuasa untuk Mahathir begitu mahal harganya.

Kata-kata Dr Mahathir itu sebenarnya adalah untuk dirinya sendiri, bukannya untuk diri mereka yang mewarisi kepimpinan beliau. Malahan kelemahan kepimpinan selepas beliau bersara itu adalah hasil kerja tangan beliau sendiri. Semasa pimpinan beliau hanya beliau sahaja yang dibenarkan berfikir untuk yang ramai. Tugas dan tanggungjawab yang lain hanyalah untuk mengangguk dan mengiyakan sahaja apa yang beliau katakan dan lakukan.

Berkata-kata benar adalah salah dan memberikan pandangan yang berlainan dari pandangan beliau dianggap sebagai tidak menyokong beliau. Pandangan dari Perdana Menteri yang bersara tidak di indahkan tetapi beliau tidak berpuas hati jika Perdana Menteri-Perdana Menteri selepas beliau tidak mendengar kata-kata beliau.

Sekarang beliau menyebut tentang penyertaan pimpinan muda dalam UMNO yang beliau pernah lakukan. Sekarang ini beliau menuduh yang pimpinan sekarang tidak mahu membawa pemimpin pelapis yang muda pula. Mungkin kerana beliau mempunyai zuriat yang masih muda dan ingin mencelah untuk menjadi pemimpin negara membuatkan beliau bercakap tentang penyertaan pihak yang muda dalam kepimpinan UMNO. Dalam nafas yang sama beliau tidak bersetuju dengan Khairy Jamaludin, seorang lagi pemimpin muda yang sedang berusaha mengasah kepimpinan beliau dalam negara.

Pendeknya Mahathir mahukan yang tua itu hanya untuk beliau dan yang muda pula adalah anak dan generasi keluarga beliau sahaja. Bagi saya UMNO biarlah dibina oleh ahli-ahlinya sendiri dan bukannya oleh mereka yang mempunyai agenda untuk keluarga dan peribadi mereka sendiri. Tidak ada pihak yang ingin menyekat kenaikan Mukhriz kerana ini demokrasi. Tetapi Mukhriz tidak akan terlepas dari bersalah-salahan dengan ahli-ahli UMNO yang ramai dan beliau wajar menerimanya dengan terbuka.

Mukhriz tidak boleh mengikut cara bapanya yang sentiasa tidak mahu mendengar pandangan lain dari pandangan beliau sendiri. Mendengar pandangan lain itu adalah haram bagi Dr Mahathir kerana beliau mengganggapkan hanya pandangan beliau sahaja yang betul.

Tetapi itu hak beliau untuk memberikan pandangan tetapi setiap ahli mempunyai pandangan sendiri dan boleh menilai semua yang kehadapan memperagakan diri mereka untuk duduk dibarisan kepimpinan negara. Hanya yang penting mereka jangan dengan tidak sengaja terperaga kelemahan-kelemahan yang nyata dalam proses kempen- mengempen itu.

Sesiapa sahaja yang mempunyai kesihatan yang baik dan tidak bercakap seorang diri serta tidak bankrap atau terlibat dengan sodomi sex dan terlibat dengan rasuah sememangnya boleh menawarkan diri untuk menjadi pemimpin.

Biarkan ahli-ahli yang ramai untuk menentukan siapa yang hendak mereka mandatkan. Siapa pun boleh di pilih, lagi pun yang terpilih dan tidak terpilih itu pun dari kumpulan yang sama kemampuannya, pemikirannya serta sikap dan moralnya.

Ramai yang berkata jika Najib boleh terpilih sebagai PM, yang lain pun tidak ada sebab tidak boleh dipilih. Kata orang tua-tua, yang menang panjat bendul dan yang kalah panjat tiang. Sama sahaja.

18 September 2013

Cadangan TSMY: Kalau ada kejujuran, PAS dan UMNO patut berunding

Muhyiddin sekali lagi bercakap dan menyatakan kesediaan UMNO untuk menghulur tangan persahabatan dengan PAS demi kepentingan umat Islam, khususnya orang melayu. Jika di kaji dari segi tata bahasanya ia bermakna UMNO sanggup menerima apa sahaja perbezaan dan bekerjasama demi kepentingan agama dan bangsa Melayu.

Orang Melayu yang beragama Islam terlalu berkecamuk samada oleh kerana permainan politik keterlaluan atau pun sememangnya bangsa Melayu ini bangsa yang sememangnya bangsa yang lemah dan tidak mempunyai tulang belakang.

Kalau di baca dari permukaan kata-kata Muhyiddin ini, ia merupakan tindakan yang jujur, tetapi UMNO pula mempunyai stigma dalam mana mereka hanya sanggup bekerjasama dengan pihak PAS hanya semasa mereka dalam keadaan yang lemah dan hilang hala tujuannya.

Selalunya UMNO akan begitu sombong dan angkuh jika mereka sedang kuat. Jadi jika itulah keadaannya maka tindakan Muhyiddin itu adalah semata-mata kerana UMNO itu parti yang lemah. UMNO mesti faham dalam perundingan, kita mesti bersedia untuk menerima dan memberi dan jika sikap ini ada di dalam UMNO tidak nampak perkara ini tidak boleh dilakukan. Jika PAS boleh menerima kerjasama DAP masakan parti itu merasa susah sangat untuk bekerjasama dengan manusia seagama dan sebudaya itu.

Tetapi tidak mengapa itu semua. Jika benar mahukan kerjasama maka UMNO perlu jujur dan mahu menerima perbezaan dan sanggup melakukan sedikit pengorbanan dalam beberapa isu pokok yang berkait dengan agama dan bangsa kita. Jika kesemua isu yang akan dibincangkan dengan PAS hanya untuk membuat PAS menerima apa sahaja kehendak UMNO, itu bukannya kerjasama namanya.

Jika dipandang dari satu sudut, yang agak penting sememangnya wajar UMNO dan PAS itu bekerjasama kerana isu yang dihadapi oleh kerajaan UMNO dan BN hari ini bukan satu perkara yang kecil. Ini masalah kenegaraan dan PAS pula perlu sedikit terbuka kerana dalam kerajaan dan kehidupan seharian manusia ini, ia bukan berkisar untuk melaksanakan Fardhu Ain sahaja tetapi yang lebih besar lagi ialah Fardhu Kifayah jika benar-benar  Islam itu hendak di addinkan serta dijadikan cara hidup kita di negara ini.

Kedua-dua belah pihak perlu terlebih dahulu mengakui yang bangsa Melayu adalah bangsa yang sangat lemah. Lemah bangsa Melayu itu bermakna Islam dan Muslimnya masih kemah. Kelemahan ini tentulah kerana kegagalan perlaksana kepimpinan UMNO dan BN selama ini dan UMNO perlu mengakui hakikat ini.

Kerajaan baru sahaja mengumumkan Dasar Baru untuk memperkasa ekonomi Bumiputra. Dasar yang lama dahulu yang dinamakan Dasar Ekonomi Baru telah tidak dilaksanakan dengan jujur oleh pimpinan bermula dari pimpinan Dr Mahathir dahulu. Hasilnya matlamat 30 peratus penyertaan Bumiputra dalam Industri dan Perdagangan jauh dari mencapai matlamatnya.

Semasa DEB dilancarkan dan dilaksanakan semua kaum bersetuju dan menyokong tindakan kerajaan semasa itu agar orang Melayu mampu duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dan rakan-rakan dari bangsa lain yang lebih maju. Sekarang ini telah terdengar bangsa lain yang terlalu marah dengan apa yang diumumkan oleh Najib baru-baru ini.

Mereka yang bukan Bumiputra mungkin marah kerana mereka sudah tidak lagi ‘appreciate’ kenyataan yang jika pembahagian ekonomi negara tidak seimbang, maka negara akan menghadapi gegaran politik yang amat merbahaya. Mereka (bukan Bumiputra) telah menuduh yang kerajaan hanya menumpukan masa dan tenaga hanya untuk orang Melayu. tetapi mereka tahu jika satu-satu kaum itu tidak mempunyai kedudukkan dan tahap ekonmi yang seimbang, maka ia akan membawa negara ke ambang perpecahan yang amat serius.

Tepi jika dipandang dari sudut yang lain pula, kemarahan bangsa lain itu ada juga faktanya. Mereka telah bertanya, bukankah dahulu sudah ada perancangan dan dasar yang telah dipersetujui dahulu (DEB). Kenapa gagal dilaksanakan?

Walaupun jawapannya kepada persoalan itu ada, tetapi tidak enak lagi utuk menyebutnya kerana ia digagalkan oleh pimpinan UMNO sendiri semasa DEB itu sedang berjalan setengah jalan. Pemimpin besar Melayu sendiri menyatakan yang orang melayu mesti buang tongkat itu. Tetapi apa yang sangat menyayat hati semasa itu jika pun kita tidak mahu menggunakan tongkat itu, kita perlu simpan tongkat itu kerana ada waktu dan ketikanya tongkat itu boleh dipergunakan.

Tetapi apabila Najib mengumumkan untuk mengadakan kembali tongkat itu maka reaksi yang kita dengar sangat menyakitkan kerana ada pihak yang mempersoalkan keistimewaan orang melayu yang telah sedia terkandung dalam Perlembagaan Negara kita. Mereka mahukan segala keistimewaan orang Melayu yang terkandung dalam Perlembagaan itu dibuang samasekali.

Itulah sebabnya ada pihak termasuk diri saya, lama dahulu sudah bercakap melalui tulisan saya dan dalam banyak program umum menyatakan supaya UMNO memperbetulkan keadaan ini secepat yang mungkin. Tetapi pandangan seperti di bisukan, malahan orang yang meluahkan perasaan ini diketepikan kerana tidak digemari oleh pimpinan yang terlalu seronok dan enak dengann kuasa dan pangkat pinjaman Tuhan ini.

Tetapi jika benar Muhyiddin mempunyai kemampuan dan keyakinan untuk melakukan pengorbanan dengan membuang ego dan kebodohan UMNO selama ini, maka perundingan dengan PAS ini tidaklah perlu di persoalkan lagi, termasuk dari PAS sendiri.

Bagi melakukan usaha ini ia perlu melalui pengorbanan. Jika pimpinan UMNO sudah terbukti gagal untuk melakukan apa yang sepatutnya dilakukan, maka jangan gusar jika terpaksa mengundurkan diri jika benar-benar jujur untuk kemenangan umat Islam itu tadi. Jika Najib terpaksa berundur maka jangan gusar dan gundah, beliau perlu berundur.

Bagi pihak PAS pula ini merupakan kesempatan untuk merasakan pengalaman untuk berada di dalam kerajaan dan ini amat perlu bagi parti ini kerana PAS tidak begitu mampu untuk mentadbir dan menguruskan kejayaan apabila diberikan mandat oleh rakyat.  Kejayaan di Kedah tidak diurus dengan betul maka negeri itu jatuh kembali kepada UMNO baru-baru ini.

Itu sebabnya ratusan kali blog ini menyarankan yang negara perlukan politik yang baru. Kita prlu bermula dari awal dan kita bentuk kerajaan baru dengan tidak meninggalkan bangsa-bangsa lain yang berada dan tinggal dalam negara ini.

Ini amat penting kerana setiap negara yang berkepimpinan bermoral dan baik akan hanya mempunyai satu matlamat iaitu Perpaduan Nasional. Pembangunan ekonomi dan penyusunan semula masyarakat dalam semua bidang itu hanya merupakan proses-proses penting untuk mencapai matlamat Perpaduan Nasional itu.

Berpakatlah dan berundinglah. Cari seorang yang berpengalaman yang dirasakan mendapat sokongan semua kaum untuk mengetuai perundingan ini. Bagi saya dan ramai juga yang lain Najib dan sesiapa pun dalam barisan kepimpinan kerajaan hari ini tidak mampu mengadakan dialog itu kerana mereka adalah pencetus kepada keadaan ini. Bawa bersama rakan-rakan dari Sabah dan Sarawak sekali.

Jika Muhyiddin serius, elok dimulakan dan PAS pula tidak perlu bersikap keras hati yang tidak membawa apa-apa faedahnya waimma untuk melaksanakan addin Islam yang diperjuangkan oleh parti itu sendiri.

Pentingkan negara kerana itu juga adalah tuntutan Islam kita. Tidak ada seorang atau kumpulan yang mendapat segala kehendak mereka seratus peratus. Itulah sebabnya perjuangan itu adalah ubudiyah yang mesti dilakukan sepanjang hayat kita.

17 September 2013

Perbezaan pengganas PKM dengan Perasuah Negara

Pengerusi Parti Komunis Malaya (PKM) yang di haramkan, Chin Peng, telah mati di Bangkok pada Hari Malaysia, 16hb September 2013. Kematiannya telah menjadikan ahli politik mengambil kesempatan untuk menunjuk-nunjukkan kesetiaan kepada negara dengan membuat kenyataan yang garang-garang terhadap orang yang telah mati dan tidak bernyawa itu.

Ada pemimpin UMNO dan NGO yang dahagakan isu untuk di sebut menggunakan kematian Chin Peng ini untuk menempelkan rasa sayang dan cintakan negara dengan meminta mayatnya tidak dikebumikan di negara ini kerana tindakan parti itu masuk kehutan dan menjadi pengganas kepada negara.

Saya tidak mahu memberikan komen tentang kematian Chin Peng ini kerana dia telah meninggal dunia dan ramai orang tidak sedar pun yang Chin masih hidup sehingga mendapat berita tentang kematiannya pada 16hb September yang lalu.

Saya lebih cenderung untuk memberikan ulasan tentang kenyataan-kenyataan yang ‘made belief heroes’ dalam UMNO dan beberapa orang pemimpin NGO yang sibuk untuk menunjukkan kesetiaan kepada negara dengan membidas orang yang telah mati itu.

Benar Chin Peng telah membunuh dan menyeksa ramai rakyat yang bertuankan British semasa parti itu masuk kehutan dahulu. Tetapi kita jangan lupa yang keganasan Chin Peng itu tidak ada bezanya dengan parti dan pemimpin yang merosakkan negara melalui tindakan rasuah dan menyalahgunaan kuasa.

Pemberontakan Chin Peng itu menghasilkan kematian banyak tubuh dan jasad manusia tetapi sikap rasuah yang menjahanamkan negara juga telah banyak menindas perasaan dan membunuh jiwa rakyat yang berjuta bilangannya dinegara ini.

Pendeknya Chin Peng telah membunuh tubuh ribuan manusia tetapi sikap rasuah dan salahguna kuasa pemimpin itu telah membunuh keseluruhan sistem kerajaan dan demokrasi negara kita. Rasuah telah membunuh jiwa berjuta rakyat negara ini. Kerajaan yang rasuah dan menggunakan kuasa telah merobohkan segala sistem dan ‘fabric’ politik dan kenegaraan kita dan itu sangat membunuh perasaan rakyat.

Kadang-kadang kita lupa apabila kerajaan itu rasuah ia akan membawa kekecuhan politik dan minda rakyat. Kelemahan dan kesalahan itu telah diperguna oleh pihak parti politik yang bertentangan untuk mendapat simpati rakyat untuk mengambil kuasa yang sesungguhnya belum tentu boleh membaik pulih budaya rasuah itu. Ada tanda-tanda jika pihak yang lain mendapat kuasa pun belum tentu sistem pentadbiran kerajaan serta politik negara itu akan mampu dipulihkan.

Parti Komunis Malaya telah diharamkan dan pimpinannya telah pun mati seorang demi seorang. Tidak perlu kita jadikan sebagai isu untuk mendapat publisiti murahan kerana politik masing-masing. Tidak perlu di ingati peristiwa lama itu.

Kalau pun kita hendak mengingatinya biarlah kita mengingati bagaimana ahli-ahli parti komunis itu keluar untuk memaksa rakyat memberikan makanan untuk mereka didalam hutan dan mencuri makanan rakyat untuk dibawa kedalam hutan di seluruh negara.

Apa yang mereka curi hanyalah makanan untuk menyambung hidup mereka dihutan, tetapi apa yang di curi oleh perasuah negara ini bukan untuk mengalas perut yang lapar tetapi untuk membina ‘empire’ kekayaan untuk mereka sendiri dan keluarga terdekat mereka.

Pengganas komunis semasa itu hanya mencuri beras dan binatang ternakan orang kampung sahaja. Jika dibandingkan jumlah yang dicuri oleh pengganas rasuah negara sekarang ini dan apa yang dicuri oleh pengganas komunis semasa itu adalah terlalu kecil. Lagi pun kecurian makanan dan beras oleh pengganas itu sudah lama berlalu dan tidak berlaku lagi.

Yang kita takuti dan masih merasakan kesakitannya ialah jumlah wang rakyat yang dicuri oleh pengganas rasuah yang belum tentu lagi akan berakhir. Entah bila lagi ia akan berakhir, kita tidak tahu. Ia berlaku dimana-mana dalam skala yang besar dan melibatkan banyak pihak.

Pendeknya kalau di pandang dari sudut nilai dan moral diantara perasuah negara dengan pengganas komunis dahulu, ia tidak lah begitu besar dan jelas perbezaannya. Ia lebih kurang sama tahap nilai dan moralnya.

Cukuplah menjadikan Chin Peng itu modal politik murahan semata-mata. Carilah modal politik yang lain yang boleh menunjukkan perbezaan dengan kita.

Kalau kita masih mahu mengingatinya, kita ingati apa persamaan diantara PKM itu dengan kita untuk dijadikan sempadan dianatar yang baik dan yang salah.

16 September 2013

Dunia sedang menghampiri kiamat, benar itu salah, yang salah itu benar

Hari ini adalah Hari Malaysia dan hari ini adalah satu lagi hari cuti umum. Malaysia mempunyai hari kelepasan yang paling banyak di dunia ini dan itulah mungkin satu keistimewaan yang ada kepada kita. Kita terima  keistimewaan ini dengan positif apatah lagi kita sedang tercari-cari apa yang lebihnya kita ini dari negara lain.

Pun begitu ramai yang berbahas yang mana satu yang lebih istimewa, Hari Kemerdekaan atau Hari Malaysia dan berbagai-bagai perbahasan kita dengar. Ada yang mengatakan Hari Malaysia patut dirayakan lebih hebat dan besar dari Hari Kemerdekaan. Ada yang berpendapat yang Hari Kemerdekaan lebih penting dari Hari Malaysia dengan berbagai-bagai alasan.

Walau bagaimana pun ini juga adalah diantara beberapa perkara yang hidup dinegara ini dan ia merupakan satu pembangunan sebagai sebuah negara yang merdeka dan sesiapa juga berhak untuk menilai mana yang baik dan buruk mengikut pandangan dan perasaan masing-masing. Dalam isu ini tiada siapa yang salah, semuanya benar. Perbahasan ini pun menunjukkan yang rakyat ramai kasih dan sayang kepada negara. Masing-masing menunjukkan sayangkan negara dengan berbagai-bagai pendapat tentang isu ini.

Bagi saya kedua-duanya sama penting untuk diingati, dan tidak semestinya dirayakan secara besar-besaran. Yang terpenting perasaan sayangkan negara itu adalah penting dan itu tuntutan sebuah negara merdeka dan jangan lupa itu juga adalah tuntutan agama. Menjaga anugerah Tuhan ini adalah menjadi kewajipan kepada rakyat sekalian.

Menjaga sebaik-baiknya negara itu adalah seindah-indah perjuangan jika benar kita semua mengaddinkan agama itu. Kita selalu mendengar pemimpin bercakap tentang Islam itu sebagai addin dan diharapkan yang menjaga kebaikan serta keselamatan negara itu adalah menjadi kewajipan semua pihak.

Memberikan ‘interpretation’ kepada kasih dan sayang kepada negara inilah yang selalu menjadi isu dan perbalahan masing-masing kumpulan seperti parti-parti politik dan apa-apa pertubuhan serta individu-individu. Bagi saya samada Hari Malaysia atau Hari Kemerdekaan itu sama sahaja. Hari Merdeka itu diingati sebagai hari kita terlepas dari penjajahan asing dan Hari Malaysia itu adalah hari wujudnya sebuah negara baru.

Ada rakyat yang benar-benar mahu melihat keselamatan negara ini tanpa menunjuk-nunjuk dengan kebaran bendera dan laungan slogan untuk membuktikan kasih dan sayang kepada negara. Mereka ini benar-benar sayangkan negara dan merasakan yang mereka tiada negara lain yang lebih selamat bagi mereka untuk hidup selain dari Malaysia ini. Mereka ini serius dan berdoa serta berhajat terhadap Tuhan bagi memberikan keselesaan kepada rakyat dan negara ini dengan kehidupan yang aman dan makmur.

Bagi rakyat yang dalam kumpulan ini bendera dan banting negara tersemat dalam sanubari mereka tanpa menunjuk-nunjuk dan bermeriah dengan perayaan. Itulah sebabnya tidak sepatutnya ada pihak yang mengkritik mana-mana pihak kerana tidak bermeriah dengan perayaan-perayaan besar-besaran. Anak-anak yang masih kecil menunjukkan mereka sudah pandai dan berupaya berpuasa dan hasilnya mereka kadangkala diupah dengan baju raya yang cantik-cantik kerana anak-anaknya telah menunjukkan kemahuan dan kemampuan untuk melakukan ibadah puasa walaupun belum sampai keakhir baligh.

Tetapi yang sudah dewasa yang tahu berpuasa itu adalah ibadah yang telah disyariatkan  dan diwajibkan maka mereka tidak perlu menunjuk-nunjukkan yang mereka telah berpuasa. Dalam umur dewasa kita tahu yang kita mempunyai Tuhan, maka wajib kita melakukan suruhan dan kewajipan yang telah di perintah itu.

Itu lah sebabnya sayangkan negara itu bertahap-tahap dan ia berbeza tahapnya diantara satu orang atau kumpulan yang lain. Ada yang menyayangi negara itu dengan melihat dan memerhatikan bagaimana kerajaan diurus dan mereka yang sayangkan negara ini akan tidak berhenti mengkritik pimpinan misalnya, jika pimpinan melakukan kerja buruk terhadap negara. Mereka marah pemimpin yang menjahamkan negara kerana rasuah dan sebagainya.

Mereka akan lebih marah kepada pemimpin-pemimpin rasuah itu sendiri beretorik dan melaungkan rasa cinta kepada negara. Mereka beranggapan pemimpin seperti ini adalah pemimpin yang bermuka-muka dan hanya melakonkan sahaja perasaan rasa kasih dan sayangkan negara itu dan itulah yang amat menyakitkan hati mereka.

Mereka (rakyat) tahu yang mereka ditipu dan di muslihatkan oleh pemimpin-pemimpin yang berpura-pura sayangkan negara itu. Mereka tahu pemimpin-pemimpin yang melaungkan slogan-slogan cintakan negara itu sendiri adalah penderhaka kepada negara dengan melakukan rasuah dan salah guna kuasa misalnya. Ada yang marah kerana hipokrisi yang keterlaluan yang dilakukan oleh pimpinan.

Mereka tahu membawa masuk pendatang asing dan diberikan kad pengenalan dengan mudah itu adalah tindakan penderhakaan kepada negara, tetapi mereka yang melakukan ini jugalah yang berteriak sayangkan bangsanya dan sayangkan negaranya. Mereka ini jugalah yang diraikan dan di muliakan semasa perayaan Hari Kemerdekaan dan Hari Malaysia.

Mereka yang rasuah dan yang tidak sayangkan negara ini jugalah yang berdiri diatas pentas dalam masa perayaan itu dan menunjukkan mereka ini sayangkan negara, sedangkan rakyat percaya yang mereka lah juga kumpulan yang menjahanamkan negara. mereka diatas pentas perayaan itu jugalah yang memberikan muka dan membenarkan ahli keluarga seperti isteri untuk menggunakan pengaruh dalam penentuan banyak perkara penting dalam pentadbiran negara.

Kumpulan ini jugalah yang dianugerahkan nama dan gelaran besar-besaran negara semasa hari jadi Raja dan Ketua Negara. Mereka ini adalah penjahanam kepada negara. Melakukan rasuah besar-besaran dan seterusnya mendapat gelaran yang besar-besar sekali sambil mereka menjahanamkan negara itu.

Blog ini selalu mengingatkan yang kita sedang dalam zaman dunia hampir kiamat. Yang melakukan dosa dan noda mendapat tempat yang tinggi. Yang benar nampak salah dan yang salah nampak benar. Yang bathil bermaharaja lela dan yang benar terbenam dan diketepikan.

Pendeknya yang menjadi dalil hari kiamat selalu menjadi pemimpin kerana itu adalah petanda dunia ini hampir kiamat. Hanya kita sedang menunggu Imam Mahdi sahaja untuk mengesahkan yang dunia sudah benar-benar hampir ke akhir zaman.

Tetapi Tuhan juga berfirman yang selagi masih ada yang berzikir kepadanya walaupun hanya seorang, dunia tidak akan kiamat. Begitu juga politik. Selagi ada segelintir yang masih insaf dan sedar tentang keadaan ini, negara akan tetap wujud.

Itulah sebabnya yang sedar dikalangan kita ini mesti teruskan perjuangan untuk membenteras kebathilan ini agar negara akan selamat setidak-tidaknya dalam jangka sementara terjumpa pimpinan yang baik dan menjadi penyelamat kepada negara ini.

Insyaalah kita akan bertemu dengan orang yang boleh menyelamatkan negara ini. Tuhan juga berjanji kepada ummah yang akhirnya nanti yang bathil ini akan terhapus dan timbullah yang hak. Itu biar Tuhan yang menentukannya.

Yang terpenting, kita perlu teruskan usaha dan itu juga tuntutan Tuhan bagi kita menunjukkan tauhid kita terhadapNya.