18 March 2007

Lain hulu lain parang, lain dahulu lain sekarang (bahagian 8)

Walaupun Tengku Razaleigh telah tewas dalam pemilihan pada perhimpunan agung 1981 beliau tetap berpengaruh kerana asasnya dalam UMNO sudah berurat dan berumbi.

Peranan beliau mengetuai usaha mengambil-alih kerajaan negeri Kelantan pada tahun 1978 memperkuatkan lagi terasnya dalam UMNO dan Kelantan mula masuk ke era pembangunan moden selepas itu.

Setelah tewas dalam pemilihan 1981 beliau terus memimpin UMNO kelantan sebagai pengerusi perhubungan, walaupun banyak usaha yang dilakukan oleh pihak yang berkonspirasi untuk memecahkan-belahkan UMNO Kelantan.

Tengku Razaleigh yang masih berjawatan Menteri Kewangan tetap menjadi tumpuan pemimpin-pemimpin dari bahagian-bahagian serta pemimpin-pemimpin masyarakat seluruh negara seperti keadaan sebelumnya.

Dato Musa sesungguhnya tidak begitu senang dengan tindakan Dr Mahathir mengekalkan Tengku Razaleigh, tetapi tidak berupaya berbuat apa-apa kerana pengekalan itu adalah kehendak perwakilan pada perhimpunan agung yang mahu Tengku Razaleigh dikekalkan bagi menjaga perpaduan parti.

Banyak bahagian-bahagian yang masih tidak dapat menerima kekalahan Tengku Razaleigh dan bahagian-bahagian ini mengambil keputusan untuk mencalonkan Tengku Razaleigh untuk menawarkan jawatan sebagai Timbalan Presiden pada tahun 1984.

Tengku Razaleigh pula sudah mula merasakan bahawa pentadbiran Dr Mahathir tidak lagi menumpukan kepada dasar-dasar yang telah diputuskan oleh kabinet sebelumnya.
Jika dulu kerajaan berusaha untuk melihat ramai jutawan melayu tetapi kecenderungan untuk membentuk hanya segelintir ‘multibillionaire’ akan membawa bencana kepada niat dan matlamat UMNO untuk membesarkan jumlah rakyat kelas menengah.

Ini merupakan pelanggaran yang ‘head on’ kepada dasar UMNO yang telah diterima dan dihormati oleh rakyat berbilang kaum di negara ini.
Jika trend ini berterusan maka usaha untuk melebarkan parameter kelas menengah melayu yang sudah menampakkan kejayaan akan terkubur.

Kecenderungan pemimpin untuk membuat kekayaan peribadi mula berputik dan ramai berpendapat Tengku Razaleigh sudah mula merasakan kekecewaan sedikit demi sedikit.
Maka Tengku Razaleigh menerima pencalonan dan berlakulah pertandingan jawatan Timbalan Presiden buat kali kedua pada tahun 1984 dan menerima pencalonan-pencalonan itu bagi menghormati kehendak bahagian-bahagian tersebut.

Sekali lagi Tengku Razaleigh menerima kekalahan kerana Presiden memihak kepada penyandang iaitu Dato Musa.Tengku Razaleigh dikekalkan dalam kabinet tetapi kali ini menjadi menteri di Kementerian Perdagangan dan Perindustrian.Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan diambil-alih oleh Dato Mohamad Yaacob, Menteri Besar negeri itu.
Pengekalan Tengku Razaleigh dalam kabinet ini dilihat oleh Dato Musa sebagai tindakan politik halus Dr Mahathir untuk mengimbangi pengaruhnya.

Tugasnya di Kementerian Kewangan di ambil alih oleh Encik Daim Zainudin, seorang peguam dan ahli perniagaan yang belum berjaya.
Perniagaan beliau hanya mula menampakkan kejayaan setelah beliau menjadi Menteri Kewangan.

Buat pertama kali seorang menteri kewangan dipegang oleh ‘non-parliamentarian’ dan peristiwa ini merupakan kejadian yang aneh kerana di mana-mana negara yang mengamalkan demokrasi, menteri kewangan mestilah dipilih oleh Ahli Parlimen yang dipilih rakyat.

Perlantikan Daim dan pengekalan Tengku Razaleigh dalam jemaah kabinet merupakan satu himpitan kepada Dato Musa dan inilah permulaan perasaan tidak puashatinya terhadap Dr Mahathir Mohammad.

Setelah memendam rasa yang begitu dalam Dato Musa mengambil satu tindakan yang drastik dengan meletakkan jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri pada tahun 1986 dan tindakannya itu memeranjatkan semua pihak dalam UMNO.

Dato Musa sudah hilang kesabarannya kerana beliau merasakan yang beliau tidak akan dapat memperkuatkan pengaruhnya ke dalam UMNO dengan tindakkan Mahathir yang sentiasa mengimbanginya.

Beliau merajuk dengan harapan supaya UMNO akan mengadakan perhimpunan agung khas bagi membincangkan isu ini sambil mengharapkan perhimpunan itu akan sebulat suara memohan untuk beliau menarik balik keputusannya meletakkan jawatan.
Jika ini berlaku tentulah beliau akan mendapat kekuatan untuk menunggu giliran serta memberikan tekanan kepada Dr Mahathir untuk berundur.

Tunku Abdul Rahman yang sudah lama bersara telah tampil mendesak UMNO mengadakan perhimpunan agung khas, kerana yang meletakkan jawatan ini ada lah Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden UMNO.

Tetapi Dr Mahathir mengambil sikap membisu dan menerima sahaja perletakan jawatan Musa tanpa perhimpunan agung khas dan tanpa pujuk rayu darinya.

Tengku Razaleigh sekali lagi menjadi bahan spekulasi yang beliau kali ini akan menjadi pilihan Dr Mahathir untuk menjadi timbalannya. Beliau bingkas membuat kenyataan supaya tidak membuat spekulasi tersebut kerana Encik Ghaffarlah yang paling layak menggantikan Musa kerana kedudukkan beliau sebagai Naib Presiden UMNO.

Ghaffar akhirnya menjadi pilihan Dr Mahathir kerana beliau adalah Naib Presiden dan kembalilah Ghaffar ke dalam kabinet setelah sepuluh tahun berada diluar jemaah kabinet.
Meletakkan Ghaffar sebagai timbalannya adalah pilihan yang paling selamat kepada Dr Mahathir kerana beliau yakin Ghaffar tidak akan mampu membayanginya dalam niat beliau hendak menerajui kerajaan dalam tempoh yang lama.

Tuah ayam nampak di kaki, tuah Ghaffar tiada siapa yang menjangka.

Insya-Allah, kita jumpa lagi dengan sambungan tulisan ini...............Aspan Alias.

6 comments:

Anonymous said...

brother aspan,
ke mana menghilang membawa diri ataupun dah tak ada modal lagi?

Anonymous said...

Lain hulu lain parang,
Macam mano dulu, macam tu sokhaghang.
Apo golap yo posting ni...

Ingat lagi di Scotland, 1984-an dan Seri Menanti (S46), ha... baru ingat, copek call abang kau ni 019-367-8067

abang Ali (cikgu)

Anonymous said...

Pan,
Apo ko cerito pasal parang jo? Orang tak pakai parang dah zaman nie! Orang pakai pistol ko, geraji mesin ko, apo ajelah yang boleh baling batu sembunyi tangan. Soal utamonyo, apo nak buek sekarang?

Anonymous said...

Bilo nak sambung balik cerita ni semuo .... dah 3 bulan

Anonymous said...

w81VIQ The best blog you have!

Anonymous said...

Cp2BBH write more, thanks.