13 September 2010

Perbalahan UMNO/ PERKASA membunuh diri masing-masing.

Lanjutan kepada apa yang saya tulis dalam ‘posting’ saya semalam saya sukacita memberikan pandangan peribadi saya terhadap apa yang sedang berlaku diantara UMNO/BN dengan PERKASA.

Dengan selaran yang dilemparkan kepada PERKASA dan pemimpinnya Ibrahim Ali, dengan sendirinya PERKASA nampak sebagai satu NGO yang digeruni oleh BN dan UMNO.

Jika tidak geruni masakan PERKASA dijadikan ‘target’ selaran oleh pemimpin UMNO dan MCA. UMNO menunjukkan garangnya dengan kenyataan-kenyataan Ketua Pemudanya, Khairy yang tidak habis waktu dan masa membidas Ibrahim Ali dengan ‘name calling’ yang saya anggap keterlaluan datang dari seorang yang mempamirkan dirinya sebagai seorang pemimpin yang hebat.

Tindakkan pemimpin UMNO dan BN memutuskan untuk berputus arang dengan PERKASA sudah pasti memberi sumbangan yang bukan sedikit kepada kejatuhan UMNO dan seterusnya BN.

Masalahnya jika kesemua pemimpin-pemimpin UMNO bersatu untuk menjauhkan PERKASA, mungkin UMNO boleh memberikan ‘consequence’ yang ‘negative’ terhadap PERKASA, tetapi hakikatnya ada dikalangan pemimpin besar UMNO memainkan jari-jaru kecil mereka dengan memberikan sokongan sencara senyap-senyap kepada PERKASA; baik dari moral dan belanja penyelengaraan badan NGO yang berbau politik itu. Kos untuk bergerak untuk PERKASA bukannya kecil.

Tetapi untuk menyalahkan UMNO menyelar PERKASA juga tidak wajar kerana UMNO benar-benar terjejas dengan apa yang dilakukan oleh NGO itu. Akhirnya UMNO ditempatkan diposisi yang tersepit, tetapi UMNO sebagai sebuah parti tentulah terpaksa menentukan sikap dengan kehadziran badan yang dipelopori Ibrahim Ali ini.

PERKASA dengan ‘attribute’ dan penampilan sebagai kumpulan ‘ultra’, telah menjadikan MCA rakan kongsi pemimpin UMNO dalam politik dan perniagaan itu merasa terancam telah menyalahkan UMNO kerana membiarkan PERKASA menjadi perkasa, maka MCA juga memberikan reaksi yang sama ‘chauvinistic’ dengan PERKASA untuk mendapatkan dokongan dari bangsa Cina.

Seperti UMNO, MCA juga mempunyai masalah yang besar dengan bangsa yang dipimpinnya. Orang-orang Cina lebih cenderung untuk memberikan dokongan kepada DAP. DAP yang selama ini dimomokkan dengan imej negatif oleh media massa sudah tidak lagi mempunyai masalah untuk diterima rakyat terutamanya bangsa Cina.

Malahan orang Melayu juga sudah mula menerima parti ini sebagai parti yang tidak seburuk yang dimomokkan oleh pemimpin BN dan media massa sejak berdekad yang lalu. Malahan dalam isu PERKASA yang mana MCA begitu vokal menyebabkan MCA pula dianggap sebagai parti yang sangat ‘chauvinistic’; melebihi DAP.

Malahan usaha yang dilakukan oleh DAP untuk meletakkan beberapa calun Melayu diperingkat Parlimen dan Dun-Dun diseluruh negara dalam pilihanraya yang akan datang telah dapat mengambil hati ramai pengundi-pengundi Melayu. Dalam keadaan orang Melayu yang sedang tidak berpuas hati terhadap MCA, sedikit sebanyak kompromi dari DAP mereka (Melayu) akan memberikan dokongan kepada DAP dengan agak mudah.

Apa kah kemungkinan yang akan berlaku kepada PERKASA? Didalam sesuatu pergaduhan yang menag juga akan merasakan kesakitannya. Bagi PERKASA ianya akan hanya membantu mengurangkan undi BN dengan pergaduahn secara terbuka ini.

PERKASA sedang melakukan apa yang kita tidak terkejut dilakukannya; iaitu untuk berdedia meletakkan calun-calun dalam pilihanraya yang akan datang. Ramai diantara pemimpin-pemimpin PERKASA sedang membuat ‘sampling survey’ untuk menilai samada mereka akan mendapat sokongan orang ramai jika mereka meletakkan calun-calun bebas menetang BN dan PR dalam pilihanraya yang akan datang.

Dalam politik negara kita selalunya calun-calun bebas hanyalah merupakan calun perosak undi melainkan calun itu ada keistimewaan khusus yang boleh membawa kemenangan kepada mereka. Dalam sejarah adalah nama seperti Cik Gu jabar dari salah satu kawasan DUN yang telah memenangi kerusi Dewan Undangan Negeri diatas keistimewaan nama beliau dan tiket bebas.

Beliau hanya boleh menang diatas tiket bebas dan beliau telah tewas dalam pertandingannya buat penggal yang keempat apabila beliau bertanding dengan tiket parti PEKEMAS. Tetapi dalam keadaan sekarang rakyat tidak akan memilih mana-mana calun bebas kerana calun bebas akan hanya dianggap sebagai pengacau kepada parti-parti yang serius bertanding.

Dr Mahathir pun kalah didalam pertandingan untuk menjadi perwakilan UMNO Bahagian Kubang Pasu walaupun telah menjadai Perdana Menteri selama 22 tahun, apa tah lagi jika beliau bertanding diatas tiket bebas dalam pilihanraya umum misalnya.

Jika ada pun yang berkemampuan untuk dipilih sebagai calun bebas dikalangan yang ada pada hari ini ialah Tengku Razaleigh Hamzah diGuaMusang bagi UMNO dan Anwar Ibrahim diPermatang Pau dari PKR.

Jadi jika PERKASA bercita-cita untuk meletakkan calun bebas didalam pilihanraya nanti ianya hanyalah mimpi disiang hari. Bagi saya PERKASA mesti kekal sebagai NGO yang memperjuangkan apa yang sekarang dilalaikan oleh UMNO. Jika itu pendirian kekal PERKASA maka NGO itu akan menjadi NGO yang mempunyai ‘consequence’ yang penting untuk menentukan siapa yang akan berkuasa selepas ini.

Bagi PERKASA ianya patut tetap dengan pendiriannya untuk memperjuangkan orang Melayu seperti yang telah dilakukan oleh UMNO dulu dulunya. Hanya sekarang ini sahaja UMNO dan pimpinan sudah merasa takut untuk memperjuangkan bangsanya. Pemimpin UMNO sekarang penuh dengan kepura-puraan; depan orang Melayu cakap mereka berlainan jika mereka bercakap dihadapan bangsa asing. Ini merupaka ‘indication’ jelas yang pimpinan UMNO sudah tidak lagi ‘berpelir’ dan sentiasa berada didalam keadaan was-was dalam menentukan arah tuju perjuangan mereka.

Bagaimana tidak was-was jika pemimpin-pemimpin UMNO sendiri mempunyai isu-isu besar masing-masing. Bagaimana hendak menyuruh anak berjalan betul jika mereka sendiri berjalan benkang bengkok. Masakan seseorang itu mampu berjalan lurus diatas jalan yang bengkok. Sebaliknya tidak ada sesiapa pun boleh berjalan bengkok diatas jalan yang lurus.

Kita tunggu sahaja apa yang akan UMNO lakukan kepada ahli-ahlinya yang menjadi orang-orang kuat PERKASA ini. Mungkin UMNO kena tunggu arahan dari MCA dahulu sebelum melakukan apa-apa tindakkannya terhadap PERKASA. Khairy mungkin terpaksa tunggu arahan Wee Ka Siong dulu.

13 comments:

mahaza said...

Salam Aidil Fitri pak Aspan.

Anonymous said...

Bro, PERKASA hanya boleh menewaskan UMNO dengan memecahkan undi sahaja. Mereka tidak dapat memenangi Pilihanraya secara sendirian.

al-masyor

Quantum Metal Consultant said...

Ahli PERKASA disaran mengutamakan pemilihan kepada calon Islam dan Melayu sahaja tanpa mengira parti.

Jika terdapat lebih dari satu calon Islam atau Melayu, kiwibawaan individu perlu diambil kita, soal parti tetap jadi soal nombor sepuluh.

mo said...

Asalam Aspan, Biarlah keadaan umno vs perkasa ini berlarutan, mungkin kedua pihak berbeda kepentingan,??? Tapi hakikat masing seolah hendak menjuara ketuan melayu??? Perkasa dgn isu perkauman yg menjadi agenda utama, semantara umno tidak ada hala arah yg mantab.??? Apa perlu umno mengujutkan perkasa ??? Kemungkinan mereka yakin sentimen melayu aka berubah, dgn laungan yg di bicara oleh ibrahim ali, itu lah strategi asal<??? Tapi org melayu yg masa kini, dapat memahami strategi umno perkasa. Betulah tajuk yg tuan beri umno dan perkasa akan rosak??? Penyakit yg umno ada, bukan mudah untuk di semboh, buat apa jua helah dan pendekatan, adalah siar2 penyakit yg ada mungkin tidak akan semboh, selagi doktor2 dan pak bomoh2 yg ada maslh mengunakan keadah yg sama. Harapan adalah terlalu tipis, sedang yg menjadi pencabar masih yakin dan bersemangat kental. Itulah hakikat masa kini . Kali ini umno dan rakan dan perkasa akan berlabuh hentah berapa lama??? tq

Anonymous said...

Semua saudara warga Malaysia,
Kita perlu megkaji siapa sebenar Ibrahim Ali yang mengujudkan PERKASA,dalam keadaan terdesak, semenjak keluar dari PAS dan jadi MP Bebas, dia sudah hilang pengaruh dan tak ada tempat untuk GE13 akan datang. Sebab itu dia gunakan pengaruh PERKASA yang akan melemahkan pengaruh dan kuasa UMNO. Ibrahim disokong kuat oleh TDM. TDM pun ada sebab musababnya. Bila PERKASA KUAT, maka UMNO akan lemah, buat masa ini pun anak TDM seolah olah tak ada tempat dalam UMNO. Maka satu tektik perubahan dilaksanakan oleh TDM, mana lah tahu GE13 nanti, untung sabut timbul, untung batu tenggelam anaknya boleh dilantik jadi PM Ke 7
Dari kaca mata warga Malaysia, majoriti ahli PERKASA itu adalah masih ahli UMNO. Maka secara tak langsung kemunculan PERKASA ini besar kemungkinan akan melemahkan grip UMNO.
Warga Malaysia, Kita kena kaji adakah PERKASA mampu mengatasi UMNO, kalau dikaji dengan mendalam berapa kerat Ahli PERKASA yang pro dan berkewibaan sebagai pemimpin masa depan. Kalau setakat Ibrahim Ali, Adakah dia benar2 layak untuk menjadi seorang pemimpin kepada Warga Malaysia??? Mana hala tujunya?
Warga Malaysia, kita kena kaji juga kedudukan Politik di Sabah dan Sarawak, bukan kat semenanjung Malaysia sahaja!!

flyer168 said...

Aspan,

UMNO = Backdoor PERKASA

PERKASA = Backdoor UMNO

The "Executor" is Ib Ali, to do the "Dirty Work"...

Therefore he has MORE Guts than any of the present UMNO President & Political Leaders (he has less grey matter ofcourse, but who cares!)

They are all the Two sides of the same coin!

Would the present UMNO President & Political Leaders have the "Orbs/Kejantanan" to be Honest, Sincere & Repentant to God Almighty & towards His Beings/Makhluk even when they did their Ibadah Berpuasa & Takbir sembahyang Sunat Hari Raya?

Would they have the "Orbs/Kejantanan" to tell their "APNO Masters" to cancel their recently renewed contract, etc, etc etc...

Towards the "DIVIDE & RULE" Agenda...

Would they NOW "REPENT" to DO what is "Right" for this Nation & its Citizens...

To LET the Citizens' DECIDE their "OWN Destiny"

I doubt it very much...with all the "Hidden Skeletons" that abound (which even the Whole World are aware of!) that they are still carrying...

With all the "Musuh Dalam Selimut" WITHIN UMNO with their $$$ Agenda...

Anyone suggesting any "Reasonable Solutions" are considered "Enemies of Ketuanan/UMNO!"

They could "Detonate" at any time & "Disintegrate UMNO & BN" in no time...faster than it took Titanic to SINK!

UMNO has been & is on AutoPilot Self-Destruct 'Final' Mode Path"...

You be the judge.

Cheers.

schenker78 said...

Orang Melayu adalah satu2 nya bangsa di dunia yang bilangannya adalah Majoriti, tetapi takut melepaskan Tongkat walaupun sudah 40 thn lebih.

Wahai Melayu, jadikanlah Melayu yang bermastautin di luar negara sebagai Contoh...kalau melayu boleh berjaya di luar negara, tak kan di bumi Tanah melayu merempat lagi.

Buanglah tongkat dan berdikari - Berdiri diatas Kaki Sendiri. Janganlah ikut tabiat mahathir Tongkat dan Ibrahim ali tongkat.

Jangan ambil duit Alibaba dan komisyen macam mahathir najib dan samy vellu.

Kalau masih takut untuk berdikari, terjunlah beramai2 ke dalam Laut Selat Melaka...

Teruna Bugis said...

PERKASA jadi perkasa sebab didokong oleh Mahathir. Ibrahim Ali hanya cari kesempatan untuk terus bernafas dalam politik. Tanpa PERKASA, Ibrahim Ali akan 'mati' dari dunia politik. Mahathir sedang dikudakan oleh Ibrahim.

binhalim said...

Pendapat sy 'BN Malaysia' perlu terapkan ideologi 'Taliban' agar dpt mencuci kekotoran yg banyak damalkn warganya; Kerajaan BN yg jadi pemerintah berhak atas sgalanya, PAS nk lebih kuasa jgn asyik berlagak sombong dgn ilmu agama yg cetek, PKR jgn pula suka hentam keromo pihak lain diripun tk betul,DAP suka nk pecah prpaduan rakyat sbb nk rampas negara ni dri orang melayu sedarlh ni tanah melayu, PERKASA brhemah sikit kadangkala buat kenyataan sakitkn hati rakyat macam yahudi suka pecah dn jajah, rakyat negara Indonesia mati-mati ingat semua warga Malaysia zalim terhadap rakyat mereka d Malaysia sedangkn byk peniaga dn kontraktor bukan melayu menipu dn dikriminasi atas sbb mrk beragama Islam maka trcalarlh nama baik orang Melayu lalu 'Bendera' pun mngamuk tanpa usul periksa, spatut pengusaha dn peniaga Melayu yg berjaya wajarlh menggaji pekerja2 bangsa sndiri, smua warga Melayu dwajibkan melanggan barangan hasil dn jualan peniaga-peniaga Melayu, Melayu mesti merampas dn menguasai semula sektor ekonomi sementara masih belum terlambat, bank-bank Melayu mesti diujud segera utk membangun pengusaha dn peniaga Melayu, warga Melayu mesti abaikn kebaikan bangsa lain beralih mementingkn bangsa sendiri mulai saat trbaca nota ini, bakarkn api kemarahan kpd bangsa lain gelorakn semangat perjuangan bangsa Melayu, cubalh Melayu bertindak slama 1Bulan dn kita sama2 lihat apakah cukup utk mlembutkn semangat bukan Melayu kembali sedar bahawa mrk mnumpang d tanah air Melayu, kes 'Sosilawati &3sahabat' mesti dbalas dgn hukuman yg tepat oleh undang-undang tanah Melayu, Melayu jgn brdiam diri dn wajib menghapus kumpulan bangsa jahat ni supaya tdk mngancam kharmonian pnduduk tanah Melayu trcinta ni malah Melayu mesti bangkit mnjadi perkasa handal dn garang dlm mnjaga keselamatan bangsa Melayu dgn cara mnonjolkn kekuatan bangsa biar mrk tahu bahawa Melayu pantang dcabar malah bangsa Melayu boleh mnjadi lebih ganas dari binatang, pmerintah pimpinan Melayu mesti lebihkn kgiatan mmbangun bangsa Melayu dlm masa sama juga bantu bangsa lain yg seiring dn sejalan dgn pmerintah d bawah prpaduan BN, pmerintah mesti ktepikan kebajikan warga pmbangkang sbb mrk dpt keuntungan dari BN kmudian gunakn keuntungan yg BN bagi utk menghancurkn BN dlm ertikata "Derhaka', Pmerintah mesti usir semua PATI tanpa belas kesihan sbb mrk jadi ancaman masa depan Melayu d semua sektor(gerai makanan,runcit, binaan,bengkel) trmasuk menghukum berat pelindung2 PATI dgn hukuman mandatori 'Sebat &Penjara', Penguatkuasa sprt Imigresen/Merin/Kastam/UPP/DLL mesti jujur dn amanah mnjalankn semua tugas dn tanggungjawab, kegiatan 'Dadah&Maksiat' mesti dhapuskn dgn ganas supaya pengamal2 takut kpd pmerintah lalu menukar k bidang perniagaan halal, Masa Tun Mahathir dh berlalu Paklah pun sama bnyk kebaikan sedang dsambung oleh DSNajib tapi DSNajib jgnlh pula cipta ajenda baru sampai abai ksinambungan yg amat dharap2 oleh Tun brdua mnjadi kenyataan slagi hidup dlm ertikata kedua2 Tun nk lihat bangsa Melayu djana dgn peluang pembangunan scukupnya shingga brjaya macam adik DSNajib sndiri,
jgn layan kerenah NGO2 yg nk ambil kesempatan cari keuntungan peribadi katakn kpd mereka nk bantu bukalh parti baru joint BN dn buktikan dulu macam keikhlasan yg dtunjuk oleh IPF PPP serta lain2 yg terbukti jujur dn brintegriti, akhir kata marilh smua bangsa Melayu bangkit brjihad hapuskn smua musuh trmasuk yg brada dalam selimut, InsyaAllah Melayu tetap dlindungi Allah SWT sentiasa, ayoh semua pihak trlibat buktikan!

Anonymous said...

punah ranahlah kita nampaknya.

jiwa-jiwa

schenker78 said...

binhalim,

kamu cakap lagi teruk dari PERKASA.

awak ini anak saudara Adolf HITLER ker ???

mahaza said...

binhalim,

pernahkah anda rasa apabila cuba memberi peluang dengan mengutamakan anak bangsa? kaum lain beri peluang pada kaumnya dan dimanafatkan, bangsa sendiri? menjahanamkan adalah - bila dah tukar kepada kaum lain jadi kepala baru nak rasa sesal - melayu bukan boleh tgk melayu senang. menjatuhkan adalah, buat cerita bukan-bukan fitnah sana-sini - secara peribadi itulah perasaan saya dari pengalaman mengambil anak bangsa dengan niat nak tolong bangsa sendiri.

Anonymous said...

salam buat alat dajjal yang bertopengkan manusia, binhalim. jijik sungguh tutur kata nista dari jemari kau itu...hanya manusia berjiwakan syaitanirrajim yang sanggup mengeluakan kata2 hasutan dan fitnah seperti kau...kau bukan dari kalangan islam, bukan juga yahudi mahupun kritian, bukan hindhu ata buddha. kau hanyalah alat Dajjal yang digunakan iblis dalam menanam sifat bongkak, kejam, ego dan mementingkan diri pada hati manusia...kau bukan manusia...kau bukan manusia....hahahaha