24 February 2011

Hajjah Illani dalam kenangan

Saya mendapat berita tentang pemergian Hajjah Illani Ishak buat selama-lamanya melalui SMS dari beberapa orang sahabat sebaik sahaja saya membuka talipon bimbit saya pada jam 7.30 pagi tadi akibah penyakit barah. Saya terkejut di atas pemergian beliau yang saya kenali sejak beliau masih bersekolah di Tuanku Kurshiah College (TKC) Seremban, Negeri Sembilan. Saya semasa itu bersekolah di Anglo Chinese School (ACS) Seremban.

Saya mengucapkan takziah kepada suami beliau, Adam serta seluruh ahli keluarga dan menerimanya sebagai takdir yang telah dijanjikan oleh Allah swt. Tidak ada siapa yang boleh mengalih dan menganjak waktu ajal kita yang hanya didalam pengetahuan Tuhan maha esa.

Saya bersama-sama dengan rakan-rakan yang lain akan sentiasa mengingati Hajjah Illani sebagai seorang yang sangat giat di dalam bidang belia dan politik sebaik sahaja beliau keluar dari menara gading dengan ijazah dalam bidang undang-undang.

Illani pernah menjadi Exco Pergerakkan Wanita UMNO Malaysia beberapa tahun sebelum perpecahan UMNO pada tahu 1988 dahulu. Beliau seterusnya menyambung kegiatan politik beliau dan telah berjaya memenagi kerusi Parlimen Kota Bharu selama dua penggal sejak 1990 di atas tiket Parti Melayu Semangat 46.

Beliau selepas itu telah bergiat di dalam banyak pertubuhan NGO dan sentiasa aktif melakukan kegiatan-kegiatan sosial dan tidak pernah berhenti dari melakukan ubudiah kepada masyarakat di negara ini.

Marilah kita berdoa agar rohnya di tempatkan di kalangan roh-roh orang yang beriman dan sentiasa mendapat cucuran rahmat Allah sentiasa.

Al-fatihah.

2 comments:

Anonymous said...

InnalillahiWaInnalillahiRojiun.....Takziah pada ahli keluarga dan sahabat handai.

BaitiBadarudin said...

Al-fatihah dan takziah kepada keluarga Allahyarhamah.