16 April 2011

Selamat mengundi kepada rakyat Sarawak - mana-mana parti boleh diundi.

Kepada rakyat Sarawak, diucapkan selamat mengundi dan melaksanakan tanggunjawab kepada negara. Satu undi itu penting untuk menentukan masa depan negeri dan negara kita.

Satu undi mungkin boleh menentukan samada jatuh atau bangunnya parti-parti yang bertanding untuk mendapatkan kepercayaan dan mandat rakyat. Yang penting bagi kita rakyat, undi yang satu yang ada kepada kita itu merupakan undi yang sangat berharga.

Untuk membawa nilai yang sebenarnya kepada undi kita itu, kita harus dan wajar berfikir dahalu sebelum membuang undi. Jika kita mengundi setelah kita berfikir dengan semasak-masaknya , siapa yang kita undi itu merupakan tindakan yang wajar.

Kita tidak payah memekik an menjerit memberikan sokongan kepada mana-mana pihak. Yang penting kita sempurnakan tanggungjawab kita dengan mengundi secara senyap-senyap kerana undi kita itu adalah rahsia yang tidak boleh diketahui umum.

Apabila undi telah dikira kita akan tahu siapa yang diberikan mandat itu, maka semua pihak wajib menerima keputusan dengan baik dan gentleman. Untuk menolak kepimpinan kita tidak payah melakukan apa yang dilakukan oleh rakyat di negara-negara Arab yang melakukan kekecohan untuk menurunkan kerajaan yang memerintah, tetapi cukup sekadar melakukannya secara demokrasi yang berhemah dan teratur di dalam peti undi.

Malam ini kita akan mengetahui siapa yang berjaya dan kepada yang tertewas sewajarnya pula menghulurkan tangan dan mengucapkan tahniah di atas kejayaan lawan kita. Itulah demokrasi. Rakyat mempunyai hak yang mutlak untuk menurunkan atau menaikan mana pihak untuk mentadbir negeri dan negara mereka.

Sesungguhnya semua parti yang bertanding itu merupakan parti-parti yang halal dan tidak menjadi kesalahan memberikan sokongan kepada mana-mana parti itu. Dalam sejarah negara kita hanya Parti Komunis Malaya (PKM) sahaja yang diharamkan dan tidak boleh bergiat dalam siasah negara.

Kita akan tahu samada benar apa yang dilaporkan oleh setengah pihak yang pilihanraya di Sarawak kali ini merupakan pilihanraya yang sengit.

Betul kah laporan yang mengatakan PR dan SNAP sudah pasti memenangi 27 kerusi dan BN sudah pasti memenangi 26 kerusi, dan yang selebihnya itu adalah kerusi-kerusi yang ‘up for grab’? Kita akan dapat keputusan muktamad pada malam ini. Kita tidak payah lagilah membuat spekulasi tambahan.

Hanya tinggal kurang dari 12 jam sebelum keputusan yang pertama akan diumumkan.

No comments: