25 April 2012

Adakah berdosa besar jika tidak bersama UMNO?

Masih ada saki baki penulis di dalam maya ini yang mengkritik keras tindakan saya menyertai DAP. Bermacam-macam tuduhan dilemparkan terhadap diri saya dan beberapa orang bekas ahli UMNO yang bertindak menyertai parti ini, kononnya kami telah menjual bangsa dan  agama kami. Saya ulangi saya tidak mengurangkan Melayu saya dan tidak  mengurangkan kepercayaan saya terhadap agama saya.

Saya hairan kenapa mereka ini menggunakan isu agama dan bangsa sebagai isu terhadap diri saya, sedangkan salah satu sebab saya keluar daripada UMNO itu ialah kerana parti itu menggunakan isu agama secara keterlaluan dan sebaliknya apa yang dilakukan oleh pemimpin parti itu semuanya bertentangan dengan agama dan bangsa. Bagi mereka agama itu menjadi tempelan sahaja sedangkan Islam itu sepatutnya menjadi cara hidup mereka (ad-din).

Bercakap tentang isu agama di sana sini tetapi entah apa yang dilakukan terhadap agama mereka pun, kita tidak tahu dan payah untuk difahami. Islam kata orang, Islam kata mereka. Tetapi dalam bercakap pasal Islam dan membaca ayat-ayat suci dalam perhimpunan agong Pemuda, parti itu hanyalah sebagai tempelan sahaja kerana apa yang mereka lakukan hampir kesemuanya bertentangan dengan kehendak Islam. Rasuah tidak terkawal dan hampir kesemua di antara pemimpin parti itu sedang kemaruk dan penagih rasuah yang tegar.

Semuanya itu bertentangan dengan Islam. Entah siapa guru dan pendidik mereka dalam agama ini saya tidak tahu. Kalau UMNO serius tentang agama dan akidah, saya berharap UMNO memanggil seramai mana sadiqiah Islam dan membuat perbincangan dan tunjukkan kepada kami semua nas-nas dalam Al-Quran dan kitab-kitab tulisan ulamak-ulamak muktabar yang menyatakan bahawa menyertai DAP itu adalah haram. Kita juga mahukan mereka menunjukkan dalil-dalil serta nas-nas yang jelas yang orang Islam diwajibkan menyertai UMNO untuk selamat dunia dan akhirat. Kalau ada terjumpa bukti-bukti ini beritahu kami yang telah menyertai DAP ini. Jika boleh berikan ketetapan, apa hukumnya menyokong dan mendukung pemimpin yang rasuah yang memerah harta rakyat tanpa batas ini.

Saya tidak berani menggunakan agama kerana saya takut kepada perlanggaran aqidah. Tetapi selagi tidak dibuktikan yang agama kita menegah umatnya menyertai DAP saya tidak berganjak dan sesiapa pun boleh teruskanlah bercakap dengan cara hipokrit itu. Saya kembali menyebut isu ini kerana masih ada saki-baki mereka yang berfikiran kuno bahawa Melayu itu mesti menyokong UMNO kerana mereka beragama Islam. Kepada mereka asalkan mereka beragama Islam mereka mesti menyokong UMNO walau macam mana rasuah sekali parti yang wujud pada tahun 1988 dahulu itu.

Kita mesti faham bahawa DAP dan parti-parti dalam komponen PR sedang berhempas-pulas untuk memerangi rasuah yang dicegah oleh agama itu. UMNO tidak ada hak untuk menentukan aqidah sesiapa kerana merekalah yang sepatutnya melakukan instrospeksi diri dan fahami apakah kedurjanaan yang mereka telah lakukan kepada bangsa dan agama mereka.

58 comments:

Anonymous said...

Umno gagal dalam membentuk sahsiah pemimpin mereka dengan ilmu dan sahsiah Islam kerana parti pemerintah itu hanya membentuk pemimpin yang mengamalkan rasuah dan mengutamakan kepentingan peribadi.

Anonymous said...

Ayahanda Aspan,

Islam mengikut pendekatan UMNO, dilaksanakan secara terpilih bagi kepentingan duniawinya, bukannya memperhambakan diri menunaikan amanah daripada Allah yang menjadikan Islam adalah rahmat kepada seluruh alam.

Walaupun agama Islam diterima oleh penganut agama lain menjadi agama persekutuan, kerana penganutnya adalah bangsa Melayu yang diakui oleh semua kaum kerana majoritinya; UMNO masih lagi tidak berjaya memuliakan bangsa Melayu sendiri dengan iman, ilmu dan akhlak.

Walaupun orang Melayu diapikan semangat kebangsaannya yang bertopengkan Islam, sedangkan isi kandungan menipu umat, dengan media upahan dan media abdi kepadanya, akhirnya bangsa Melayu bukan sahaja tidak boleh bertahan dengan UMNO, bahkan jatuh terhumban bersamanya.

sul said...

Islam yang terkandung dalam al-Quran dan hadith itu tidak menolak kasih kepada bangsa masing-masing, tetapi melarang zalim terhadap bangsa selain bangsa kita.

Islam membetulkan cara hidup seluruhnya.

Allah menjadikan Islam itu satu-satunya petunjuk yang diyakini benarnya menyelamatkan manusia.

Anonymous said...

Nabi Muhammad SAW sendiri pernah meminta orang Yahudi berkerjasama dengan orang Islam di Madinah.

Kalau ada musuh yang menentang Yahudi, Nabi Muhammad SAW akan membantu Yahudi. Dan kalau ada musuh menentang Islam di Madinah Nabi Muhammad meminta Yahudi datang membantu.

Yahudi sebenarnya bukan musuh. Penganut fahaman Zionist adalah musuh Islam.

Dahulu DAP menentang Islam kerana mereka sendiri tidak faham Islam.

Malahan, Melayu dalam UMNO pun marah kepada PAS kerana memperjuangkan Islam sehingga didakwa boleh menimbulkan pecah belah dan tiada kemajuan.

DAP sekarang mendengar sendiri mengenai Islam dan tidak lagi terpengaruh dengan tindakan pemimpin UMNO yang memburukkan Islam.

Islam memberi kebebasan kepada penganut agama lain mengamalkan ajaran mereka.

Anonymous said...

Tindakan tuan menyertai DAP telah menunjukkan satu titik pertemuan di antara penganut Islam dengan penganut agama lain.

Ini adalah satu kejayaan besar untuk tuan apabila orang bukan Islam boleh menerima penganut Islam seperti tuan.

Unknown said...

Assalamu'alaikum, Saudara Aspan dan rakan-rakan sekalian.

Terlebih dahulu, saya ingin menzahirkan simpati ke atas saudara yang dicap sebegitu rupa. Apapun, bersabarlah; sesungguhnya Dia Maha Adil lagi Maha Mengetahui perlakuan setiap makhluq-Nya. Lambat-laun, kemenangan akan terserlah jua, dan kini, apinya sedang marak dan akan terus membakar, insha Allah.

Ya, berbalik kepada persoalan dasar ini: Sebagaimana yang saya nyatakan sebelum ini, mereka yang sebegini sifatnya ternyata sama seperti mantan pemimpin mereka yang mengasaskan UMNO 1988 itu; tentu semua dah maklum, kan? Baiklah, kita lupakan sebentar akan latarbelakang agama dan bangsanya, dan kita percaya dia juga seorang Muslim. Namun, apa yang teramat dikesali, penyakit aqidah songsang sebeginilah yang sedang menjalar dan terus membarah pada diri mereka yang menggelapkan mata hati. Bukankah sejarah telah terang menukilkan bahawa antara tanda kejatuhan sesuatu bangsa ialah apabila kepimpinan bangsa itu terkeluar daripada prinsip dan peraturan yang ditetapkan Allah? Justeru, kepada mereka yang masih taksub kononnya menyokong DAP itu "KAFIR", bersamalah kita tanya iman, adakah mana-mana dalil naqli yang menegah bangsa Arab dan umat Islam bekerjasama dengan bukan Islam? Kalau benar takut sangat kehilangan pengaruh, mengapa mereka yang sebangsa lagi seagama ini tergamak memperlekeh lagi mempersenda hukum-hakam-Nya, konon "negara majmuk"? Jelas, maaf saya katakan, merekalah sebenarnya yang nak tunjuk pandai, melabelkan orang sebagai "KAFIR", walhal, Islam sendiri tak pernah ajar sampa ke tahap itu, kecuali orang-orang seperti Mahathir itulah ... Dah kalau berani hina hukum Allah dan sunnah Rasul, tak kafirkah namanya tu? Tapi, itulah dia, bila kita sebutkan golongan seperti itu macam 'Fir'aun', 'Namrud', 'Abu Jahal', 'Abu Lahab' dan seumpamanya, tahu pmarah pula, kan?

Dengan itu, elok rasanya seperti yang sadara sebutkan, marilah kita muhasabah diri masing-masing, sejauh manakah iman dan taqwa sendiri sebelum menilai keimanan orang lain. Dengan itu, teruskanlah dan istiqamahlah atas pendirian saudara, kerana saudara yang lebih faham situasi sebenar berdasarkan pengalaman dan ilmu. Menutup bicara, sekalung penghargaan dan jutaan terima kasih kepada saudara di atas penyiaran ulasan saya selama ini, serta ampun maaf di atas sebarang keterlanjuran. Maklum, terkadang kita mungkin berbicara penuh "emotional" tanpa disedari, dan itulah yang selayaknya diakui makhluq insani ini.

Terima kasih.

zalee,ipoh said...

bagi kami di Perak tidak menjadi masaalah org Melayu bersama DAP.Kami dh biasa dgn hal sebegini.Siapa di Perak yg tidak kenal dgn Salleh Nakhoda Itam,Hj Ibrahim Senggeh,Daing Ibrahim dn juga Fadzlan Yahya srta bapa ny Cikgu Yahya.Tidak lh kurang pula Islam mereka krn mnyertaiu DAP.

Anonymous said...

Kisah PAS mengkafirkan UMNO bukan satu perkara baru.

Menuduh PAS sebagai Parti Ajaran Sesat pun bukan satu perkara yang baru.

Masakan pula dengan dosa besar jika tidak bersama UMNO?

UMNO kini mengambil pendekatan ofensif dengan serangan terus dengan tikaman yang tidak bersembunyi-sembunyi dan tanpa dolak dalih seperti yang sepatutnya diamalkan oleh adat dan budaya Melayu.

Anonymous said...

Politik UMNO sentiasa mengambil pendekatan 'either you are with me or you are against me' dan ini amat bahaya kepada perpaduan ummah secara jangka panjang.

UMNO akan terkena libasan balikan yang merugikan kerana pendekatan sedemikian.

Budaya pemimpin UMNO dengan isteri yang tidak menutup aurat, anak-anak yang berpakaian separuh bogel atau berlagak samseng kerana bapak mereka ada banyak wang untuk bagi mereka Ferarri, mengelarkan orang lain menjual bangsa dan agama tidaklah memadai.

Impak menuduh saudara sesama Islam adalah sangat bahaya kerana ditakuti mengundang kemurkaan Allah.

Anonymous said...

UMNO sepatutnya menumpukan perhatian mengubah imej sendiri yang tercalar daripada menggunakan isu agama dan bangsa.

Kini rakyat boleh berfikir dan menilai. Orang Islam/Melayu kini lebih sofistikated.

UMNO kena terima hakikat dalam abad 21, UMNO kini bukan lagi tunjang masyarakat Melayu.

Anonymous said...

Pak Aspan,

Jangan peduli apa pun kata kata pemimpin dan geng geng pak angguk pertubuhan Melayu Meloya Meroyan tu. Orang mana kalau dah meroyan, apa pun akan keluar dari mulut dia. Maklumlah otak dah sentel putus "wire".

Tak ada siapa percayakan lagi parti pimpinan Melayu Meloya Meroyan yang "remote controlnya" ditangan Pandi Kutty, Melayu keturunan Kera La tu. Dalam parti mereka tu penuh dengan pemimpin yang berserabut dengan masalah moral malah jauh menyimpang dari ajaran Islam. Memang pemimpin2 parti Melayu Meloya Meroyan ni 200% gila meroyan. Mereka tahu tahi atau najis itu tidak boleh dimakan, tapi dek gila meroyan...mereka telan juga. Tak ke gila namanya tu ?

Cuba fikir..Pandi Kutty akui parti Melayu Meloya Meroyan tu dah busuk dari kepala sampai ke ekur ( 1 dunia tahu ini akuan Pandi Kutty ). Tapi yang busuk dan najis itulah yang Pandi Kutty telan malah kebelakangan ni makin ransak ajak orang ramai turut telan najis yang busuk itu. Tidak kah gila namanya tu ?. Abis...nak ke kita turut hidu dan telan najis bersama mereka ?.

Najib ( kalau pun bukan Najis ) adalah PM boneka Pandi Kutty. Manusia ini boleh dipercayaikah ?. Kalau dah boneka dan bertindak berasaskan arahan "remote control", mana mungkin dia boleh membuat sesuka hati. 1 dunia tahu Pandi Kutty adalah pengarah drama "liwat 1 Anwar". Najib sebagai boneka ikut menyambung dengan sinetron "liwat 2 Anwar". Nampak tak...Najib ni pak turut saja. Baca selanjutnya..

Anonymous said...

Satu persamaan ketara Najib dengan Pandi Kutty adalah kedua-duanya flip flop dan tidak konsisten. Pandi Kutty mengatakan dia saksi sendiri keburukan Anwar yang suka meliwat dan bersedia menjadi saksi. Tapi bila diminta hadir ke mahkamah, dia mengelak dengan helah. Begitu juga Najis..cakap berdegar bersedia ke mahkamah dalam kes liwat 2 tapi juga mengelak akhirnya. Itu tak termasuk flip flop tentang kes Saiful jumpa dia untuk mohon biasiswa ( sebelumnya mengaku tidak pernah berjumpa Saiful ). Boleh nampak tak...baik Pandi Kutty mahu pun Najib..dua duanya putar belit, dua duanya manusia munafik dan dua duanya adalah pemimpin tertinggi Parti Melayu Meloya. Boleh percaya ke parti yang dipimpin orang begini ?. Jadi Pak Aspan tak perlu sesal apa apa malah keputusan Pak Aspan untuk tidak terus menelan najis busuk bersama Pandi Kutty dan Najib adalah satu keputusan yang paling tepat.

Pemimpin2 parti Melayu Meloya Meroyan ni semuanya jenis lebih kurang jer. Kalau lalat, langau atau ulat tahi tak sukakan tahi..bukanlah ia dinamakan lalat , langau atau ulat tahi. Begitulah juga..kalau pemimpin mahu pun pengikut itu bukan jenis suka kebusukan dan najis ( rasuah, zina, pemboros, penipu, penyamun, samseng, along cekik darah, pembunuh dan lain2 lagi ), tak mungkin mereka mereka ini akan menghurung najis busuk dalam Parti Melayu Meloya tu.

Perangai Pandi Kutty dan Najib ni abis menjangkiti semua yang ada dalam parti tu. Hatta si Zahid yang kelihatan alim kucing tu pun dah mula meroyan dan flip flop, buat korner U untuk menjadi saksi kes bicara komisyen scorpeon dan "ibadah korban" Altantuya tu. Heiii ..orang alim macam Zahid pun takut dan kecut telur cuma untuk menjadi saksi ( bukannya dia yang dituduh ).

1 dunia dah pun tahu Najib ada kaitan dengan kes komisyen scorpeon dan pembunuhan Altantuya. Malah 1 dunia semakin curiga bila perbicaraan kes ini dimahkamah jalan semacam saja. Yang dibabitkan membunuh dibenarkan berpakaian ninja ( barangkali menutup aurat agaknya ) di mahkamah. Rakyat Malaysia yang cerdik sangsi dan turut merasa curiga. Apa yang menyedihkan ialah nama PM dan Malaysia sendiri terjejas dan dihina. Maruah Malaysia dan kita sebagai rakyat diperkatakan diseluruh dunia. Anihnya dalam keadaan begini dan dalam situasi si Najib bersumpah dan terang2 menagku tidak terlibat, dia boleh pandang ringan dan tak mahu alias takut cuma untuk menjadi saksi di mahkamh Perancis ( kau ni ni betul terlibat ke Najib ). Abis..kenapa takut sangat nak ke mahkamah Perancis cuma sebagai saksi. Berani kerana benar, takut kerana salah. Kalau melihat feel dan perangai Najib berkaitan kes komisyen Scorpeon dan kematian Altantuya, dia sepertinya telah terlibat.

Dalam sejarah pembunuhan politik, kita sedia maklum bahawa ramai pejuang2 dan penyokong parti pembangkang telah terkorban oleh tindakan penyokong tegar dan samseng UMNO. Kita juga pernah dikejutkan dengan kes pembunuhan Dato Taha yang juga melibatkan politikus Parti Melayu Meloya. Banyak kes2 bunuh yang melibatkan pesonaliti dan wanita tertentu yang dikatakan berkait dengan ahli politik parti Melayu Meloya Meroyan tu tetapi kes kes berkenaan "terapung" tanpa penyelesaian sampai sekarang. Bukankah PArti Melayu Meroyan juga yang mendakwa polis Malaysia antara terbaik didunia tapi kenapa kes2 begini tidak ada penyelesaiannya

Jadi mari kita tengok pula bagaimana kes yang berkaitan komisyen Scorpeon & kematian Altantuya ini diselesaikan di Perancis yang negaranya tidak pernah mengutamakan Islam dalam semua perkara. Sedangkan kes kematian Altantuya yang dibicarakan di Malaysia yang parti Melayu Meloya Meroyan dakwa sebagai sebuah negara Islam, perjalanan perbicaraan berkenaan sangat2 meragukan. Barangkali benar kata Hakim berkenaan " motif tidak penting ". Inilah penghakiman islamik sebuah mahkamah negara Islam yang juga diputuskan oleh seorang hakim yang juga Islam ( harap2 bukan hakim "kapal selam laa ).

Tenang2 saja Pak Aspan. Majoriti rakyat yang membenci najis dan kebusukan akan terus bersama anda dan PR !

Anonymous said...

Saudara AA,

Bagi sesetengah manusia, apa yang diharamkan dihalalkan dan apa yang dihalalkan diharamkan pula. Ini menunjukkan hipokrisi mereka.

Anonymous said...

Tuan,

Aku sudah lama menganggap Umno ini tidak beradab dan telah merosakkan minda orang Melayu, sehingga tidak tahu membezakan di antara kedudukan manusia dengan kedudukan raja-raja Melayu dan kebesaran Allah Subhanahu Wata'ala.

Masakan tidak, contohnya, orang-orang Melayu ada bahasa khas untuk para sultan, kalau sultan makan tak dikata makan, dia kata santap; kalau sultan tidur, tak dikata tidur, dia kata beradu; kalau sultan berjalan tak dikata berjalan, dia kata berangkat.

Sungguh kesal bila ada di antara wakil rakyat Umno yang memanggil Sultan Terengganu ‘Natang’ pada suatu masa dulu.

Nasib baik minda tuan tak dimusnahkan oleh Umno.

Anonymous said...

Politik duniawi jgn disamakan dgn nilai hidup seharian..politik adalah kuasa dan kuasa adalah korupsi.

Hanya tauhid dan hidayah sinar sebenar hidup dan hakiki.

Anonymous said...

Bro Aspan,

(sambungan dari komen dalam tajuk lepas....mengenai Peli tetapi benar)

Bahagian 1

Tajuk tulisan tuan ini adalah tajuk yang sesuai untuk saya menyambung tulisan saya mengenai satu lagi benda pelik tetapi benar tentang UMNO Baru.

Kita telah ketahui bahawa UMNO lama sengaja dibiarkan mati oleh mahathir dalam tahun 1987 supaya dia boleh menubuhkan sebuah parti baru dimana dia boleh kontrol 200%. Parti baru tersebut ditubuh dalam tahun 1988 dan diberi nama "UMNO BARU".

Pada awal penubuhannya, UMNO Baru telah menggunakan perlembagaan UMNO lama dengan sedikit perubahan mengikut kebenaran dan kelulusan pendaftar Pertubuhan.

Perlembagaan ini kekal sehingga Mahathir membawa UMNO BARU masuk ke sabah dalam usha beliau mencari " safe deposit" baru setelah keputusan PRU 1990 begitu memeranjatkan beliau.

Perpecahan kalangan orang melayu ( sebenarnya jumlah orang melayu yang menolak UMNO BARU) di Semenanjung yang disebabkan pengharaman UMNO lama oleh mahkamah dan kengganan Mahathir menggunakan kuasa menghidupkannya kembali lalu menubuhkan UMNO BARU begitu ketara sekali dalam PRU 1990. PRU 1990 adalah PRU yang pertama selepas UMNO Lama diharamkan dan UMNO BARU ditubuhkan !!!

Kalau tidak silap saya lebih 1/2 atau 54% undi melayu di semenanjung telah lari dari UMNO BARU kepada pembangkang, terutamanya PAS ( figure sebenar saya lupa...kena cari). Keputusannya amat memeranjatkan TDM dan menyakinkan beliau bahawa UMNO BARU PERLU MENCARI "FIXED DEPOSIT" BARU...jika beliau ( MAHATHIR) ingin terus kekal berkuasa. Saya kata: " Mahathir yang hendak kekal kuasa...ingat ini" !!!

bersambung....

mat pendang

Anonymous said...

sambungan....

Bahagian 2

Inilah sebab utama mengapa Mahathir membawa UMNO BARU ke Sabah yang kita tahu penduduk majoritinya BUKANLAH ORANG MELAYU!! Penduduk majoriti sabah ialah orang Kadazan Dusun dan kaum bumiputra lain yang sebahagian besarnya tidak berugama Islam.

Kedudukan orang melayu sebagai kaum minoriti di sabah merupakan satu halangan kepada UMNO BARU jika UMNO BARU masuk sebagai sebuah parti melayu. Bilangan ahli UMNO BARU nanti menjadi kecil dan memberi problem untuk memberi kemenangan kepada calon UMNO BARU dalam sebarang pilihanraya di sana. ini sekaligus memberi kesan kepada rancangan untuk membina "FIXED DEPOSIT BARU" berpusat di Sabah.

Bagi mengatasi masaalah ini, Mahathir berpendapat bahawa keahlian UMNO BARU perlu dibuka kepada semua bumiputra, dengan fokus utama kepada bumiputra-bumiptra Di Sabah samada mereka itu berugama Islam atau tidak.

Oleh itu, sebelum UMNO BARU masuk ke Sabah, satu EGM diadakan di PWTC dimana syarat keahlian UMNO BARU DIPINDA !!!. KEAHLIAN UMNO BARU SEBELUM INI YANG TERBUKA KEPADA SEMUA ORANG MELAYU ISLAM diubah kEPADA TERBUKA KEPADA SEMUA BUMIPUTRA. Dalam soal ugama ahli selepas pindaan ini, is silent.

Ini bermakna selepas UMNO BARU memasuki sabah, UMNO BARU telah berubah dari SEBUAH PARTI MELAYU ISLAM kepada PARTI BUMIPUTRA !!!..PARTI BUMIPUTRA !!!. Sebab itulah salah Ketua bahagian UMNO BARU PENAMPANG sekarang bernama JOHN AMBROSE. Agak-agak Jon Ambrose ini melayu Islam ke? Begitu juga semasa penggal Parlimen 2004 dulu, UMNO BARU sabah mempunyai seorang ADUN dari kaum bumiputra bukan Islam - nama dia saya lupa. Sekarang ini, jika kita buka senarai daftar keahlian UMNO BARU Sabah, kita akan dapat ramai ahli-ahlinya terdiri dari bumiputra bukan melayu dan bukan islam!!! Cerita ramai pendatang Filipina Islam di beri kad pengenalan dan diberi hak mengundi di zaman Mahathir dulu berkait rapat dengan pengekalan "FIXED DEPOSIT" dan usaha menumbangkan kerajaan PBS masa itu.Ini kena cerita lain kalilah.

mat pendang

Anonymous said...

sambungan....

Bahagian 2

Inilah sebab utama mengapa Mahathir membawa UMNO BARU ke Sabah yang kita tahu penduduk majoritinya BUKANLAH ORANG MELAYU!! Penduduk majoriti sabah ialah orang Kadazan Dusun dan kaum bumiputra lain yang sebahagian besarnya tidak berugama Islam.

Kedudukan orang melayu sebagai kaum minoriti di sabah merupakan satu halangan kepada UMNO BARU jika UMNO BARU masuk sebagai sebuah parti melayu. Bilangan ahli UMNO BARU nanti menjadi kecil dan memberi problem untuk memberi kemenangan kepada calon UMNO BARU dalam sebarang pilihanraya di sana. ini sekaligus memberi kesan kepada rancangan untuk membina "FIXED DEPOSIT BARU" berpusat di Sabah.

Bagi mengatasi masaalah ini, Mahathir berpendapat bahawa keahlian UMNO BARU perlu dibuka kepada semua bumiputra, dengan fokus utama kepada bumiputra-bumiptra Di Sabah samada mereka itu berugama Islam atau tidak.

Oleh itu, sebelum UMNO BARU masuk ke Sabah, satu EGM diadakan di PWTC dimana syarat keahlian UMNO BARU DIPINDA !!!. KEAHLIAN UMNO BARU SEBELUM INI YANG TERBUKA KEPADA SEMUA ORANG MELAYU ISLAM diubah kEPADA TERBUKA KEPADA SEMUA BUMIPUTRA. Dalam soal ugama ahli selepas pindaan ini, is silent.

Ini bermakna selepas UMNO BARU memasuki sabah, UMNO BARU telah berubah dari SEBUAH PARTI MELAYU ISLAM kepada PARTI BUMIPUTRA !!!..PARTI BUMIPUTRA !!!. Sebab itulah salah Ketua bahagian UMNO BARU PENAMPANG sekarang bernama JOHN AMBROSE. Agak-agak Jon Ambrose ini melayu Islam ke? Begitu juga semasa penggal Parlimen 2004 dulu, UMNO BARU sabah mempunyai seorang ADUN dari kaum bumiputra bukan Islam - nama dia saya lupa. Sekarang ini, jika kita buka senarai daftar keahlian UMNO BARU Sabah, kita akan dapat ramai ahli-ahlinya terdiri dari bumiputra bukan melayu dan bukan islam!!! Cerita ramai pendatang Filipina Islam di beri kad pengenalan dan diberi hak mengundi di zaman Mahathir dulu berkait rapat dengan pengekalan "FIXED DEPOSIT" dan usaha menumbangkan kerajaan PBS masa itu.Ini kena cerita lain kalilah.

mat pendang

Anonymous said...

sambungan....

bahagian 3

Apa maknanya ini. Maknanya ialah roterik ketuanan melayu yang dilaungkan di semenanjung adalah bertentangan dengan sifat UMNO BARU sekarang yang merupakan sebuah parti bumiputra. Maknanya UMNO BARU sekarang ini adalah SERUPA DENGAN PARTI PBB, parti taib Mahmud di sarawak, sebuah parti bumiputra. Parti PBB ini terbuka kepada semua bumiputra Sarawak tak kira ugama. Didalamnya ada melayu melanau, bidayuh, iban dll. Timabalan Presiden i PBB ia itu dato Seri Alfred Jabu adalah dari kaum Iban.

Setakat ini dulu. Cerita mengenai slogan perjuangan ketuanan melayu ni saya ceritakan dalam sambungan lah, bahagian 4.

mat pendang

Anonymous said...

Dalam mengejar matlamat masing-masing, Umno, mahupun media massa tidak harus lupa bahawa rakyat mempunyai kewarasan dan iman untuk membezakan antara kebenaran dan fitnah.

Kebenaran akan sentiasa menzahirkan diri dan menyerlah dengan peredaran masa serta mempunyai ketahanan untuk mengatasi apa sahaja kemungkaran yang cuba disebarkan.

Fitnah sebaliknya tidak lebih daripada rekayasa jijik yang akhirnya akan terpalit kepada pihak yang mencetuskannya.

Anonymous said...

Kata sindir dan sinis orang melayu seperti "kuman di seberang mereka nampak jelas namun malang gajah di hadapan langsung mereka tidak nampak" adalah sangat tepat untuk dikirim secara terhormat kepada Umno dan seluruh kepimpinannya. Ianya bertujuan untuk menginsafkan UMNO bahawa dulu dan kini (harap tidak selamanya) mereka bersekongkol dengan MCA sebuah parti cauvanis yang anti Islam.

Presiden MCA Chua Soi Lek pernah menghina Islam secara terbuka dengan menganggap kononnya negara-negara Islam tidak progresif, mengamalkan rasuah, miskin dan mundur.

Presiden MCA itu menunjuk sikap anti Islam apabila memperkecil dan mempersenda langkah calon PAS Cikgu Normala Sudirman yang tidak bersalam dengan lelaki ajnabi sebagai kolot dan ketinggalan zaman.

Presiden MCA pernah memberi amaran kepada PAS agar tidak memperjuangkan Islam dan cita-cita menegakkan negara Islam jika mahu menyertai Barisan Nasional.

UMNO wajar memberi tumpuan kepada MCA sebagai kompenan Barisan Nasional yang lantang menentang Islam.

Rawatan segera mesti diberikan oleh UMNO kepada MCA yang kini sedang mengalami radang Islamophobia yang serius.

Anonymous said...

Usahlah kritik dan tuduh macam-macam ngan Tuan Aspan Alias.

Ini macam nak larikan diri dari realiti lalu melemparkan tuduhan pada beliau demi menyembunyikan kelemahan sendiri.

Beliau lebih jantan daripada mereka yang hanya pandai lontar tuduhan. Mereka tu sendiri tidak jelas fahaman terhadap Islam.

Politik lucah, politik jijik, politik fitnah dan politik tohmah yang diasaskan oleh UMNO dan BN kini membosankan rakyat.

Anonymous said...

Salam AA dan bloggers,

UMNO ketakutan kerana rakyat semakin menolak pemerintahan korup.

UMNO menggunakan segala taktik kotor yang digunakan diktator Idi Amin,Marcos,Suharto..

Apa lagi yang kita belum dengar?Pembunuhan,pengundi hantu,penipuan daftar pengundi..

Dulu DAP adalah "budak belasahan" UMNO dengan memomokkan bahawa DAP adalah komunis dan anti Islam.

Tetapi akhir2 ini agak susah nak belasah sebab orang Melayu sudah boleh menerima DAP, malahan ramai dah menjadi ahli secara rasmi.

Itulah menjadikan UMNO cacing kepanasan!

Surrogate

Anonymous said...

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

UMNO BN ini banyak memperbodohkan minda rakyat.

Kenape? Sebab rakyat rela diperbodohkan.

Yang paling ketara ialah tahukah rakyat apa itu wakil rakyat?

Rakyat tentu jawab wakil rakyat mewakili rakyat.

Tahukah selama nie, rakyat hanya undi wakil kawasan tapi diperbodohkan dengan perkataan wakil rakyat?

Kawasan dengan satu ratus ribu pengundi diwakili oleh satu wakil rakyat. Sementara kawasan dengan sepuluh ribu pengundi pun diwakili dengan satu wakil rakyat.

Kenape rakyat membisu padahal mengetahui ketidakadilan dalam pembahagian sempadan mengundi yang memihak kepada UMNO BN?

Sebab rakyat rela sangat diperbodohkan!

Sehinggakan Bersih 3.0 telah dianjur tapi masih ramai yang tidak sedar-sedar diri lagi.

Anonymous said...

Korang ingat Umno mudah diperkalahkan?

Apa cacing akan lakukan bila dalam kepanasan?

Kalau pemimpin sudah tak takut kepada Allah, korang ingat mereka akan gerun jika dihadapkan ke mahkamah untuk mengadap tuduhan rasuah sebagaimana DSAI melalui dulu?

Korang ingat mereka sedia menyerah kalah seperti Saddam?

Anonymous said...

Bukankah Islam itu agama perpaduan dan membawa rahmat?

Kenapa setelah hampir 55 tahun merdeka tiada formula perpaduan ummah berlandas Islam untuk seluruh bangsa berdasarkan prinsip-prinsip keadilan Islam dapat dilaksanakan dengan jayanya?

Anonymous said...

Al-Qur'an menganggap aqidah sebagai iman dan syariah sebagai amal soleh. Dalam al-Qur'an kedua-dua ini tidak dipisahkan. Disebut orang-orang yang beriman dan beramal soleh.

Islam itu bukanlah semata-mata aqidah sahaja.

Islam bukan setakat mengatur hubungan manusia dengan Tuhannya semata-mata.

Islam itu adalah aqidah dan syariah yang membimbing manusia kepada seluruh aspek kebaikan di dalam hidup ini.

Aqidah adalah asas di mana syariah dibina dan syariah adalah kesan yang mengakui syariah.

Ini bermakna bahawa tidak ada syariah di dalam Islam kecuali ada aqidah. Ikatan aqidah dengan syariah ini sungguh kukuh dan tidak boleh dipisahkan sama sekali.

Aqidah itu menjadi asas (pokok) yang menggerakkan syariah dan syariah terhasil kerana ada aqidah.

Oleh itu sesiapa yang beriman dengan aqidah semata-mata dan mengenepikan (membuang) syariah atau mengambil syariah tetapi menolak (membuang) aqidah maka dia bukanlah Muslim.

Islam adalah agama sejagat. Atas sifat ini maka semua hukum adalah untuk seluruh manusia tanpa dibeza-bezakan.

Undang-undang Islam bertujuan untuk mengatur individu-individu, kumpulan-kumpulan dan bangsa-bangsa dalam satu bentuk yang bersatu dalam aqidah dan prinsip-prinsip umum yang mengatur hubungan-hubungan masyarakat, dan prinsip ini bebas dari perbezaan warna kulit dan perbezaan puak atau bangsa.

Undang-undang Islam mempunyai prinsip-prinsip yang mengatur urusan-urusan agama dan juga urusan-urusan dunia.

Undang-undang Islam hanya satu dan ia merangkumi undang-undang antarabangsa dan undang-undang dalam negeri sekaligus.

Undang-undang anatarabangsa dan undang-undang dalam negeri, dalam perundangan Islam adalah merupakan dua cabang yang berada di bawah satu sistem yang satu.

Kaedah undang-undang Islam, dari segi tabii dan matlamatnya adalah satu, tidak kira sama ada undang-undang dalam negeri ataupun luar negeri, iaitu untuk mengatur hubungan antara manusia, atas prinsip-prinsip umum Islam iaitu keadilan persamaan, syura dan akhlak, biar apa pun puak dan bangsa mereka.

Anonymous said...

Assalamu'alaikum w.b.t, salam Ukhwah dan salam sejahtera kepada semua.

Jelas sudah ada agenda terancang untuk memberi tekanan dan penghinaan kepada bangsa Melayu yang cuba keluar dari parti Umno.

Tekanan seperti pengkhianat kepada bangsa dan negara akan digunakan sekira ahlinya memilih untuk menyertai parti lain.

Fikir-fikirkanlah wahai bangsa ku, Melayu. Sungguh sedih hati ini apabila melihat bangsa ku di buli dan agama Islam dipersedakan oleh bangsa ku sendiri.

Anonymous said...

Saya terasa amat geram, meluat, benci dan muak melihat perangai para pemimpin Umno dan golongan seangkatan dengannya yang pandai berlakon, bersandiwara dan hidup penuh dengan kepura-puraan.

Kononnya kini orang Melayu terpinggir dari arus pembangunan Negara adalah satu pembohongan dan bermotifkan politik.

Akal yang rasional tidak dapat menerimanya kerana dalam tempoh 54 tahun parti Umno/BN memerintah, nasib yang menimpa orang Melayu tidak berubah malah semakin teruk.

Apa yang UMNO telah lakukan selama 54 tahun dalam usaha merapatkan jurang ekonomi rakyat di negara ini?

Siapa jua khususnya orang Melayu yang insaf dan sedar akan nasib bangsanya, akan terasa sakit mata dan telinga melihat kemiskinan orang Melayu.

Bohonglah kalau kita mengatakan kita boleh berlapang dada dengan situasi yang melanda orang Melayu di negara ini.

Anonymous said...

mengapa Tun Mahathir nampak Tun Abdullah Ahmad Badawi yang buat rosak umno, sedangkan dia sendiri sebelum ini telah banyak merosakkan umno?

saya masih ingat kata kata KU LI semasa dalam 46 dulu.Mungkin orang lain pun masih ingat dengan kata kata umno pengkhianat bangsa Melayu.

umno lah yang menjadi pengkhianat bukan saja pada bangsa melayu, malah pada negara dan Islam.

orang yang tidak mahu terbabit dengan saham itu lari keluar dan tubuh PAS, tubuh semangat 46 dan tubuh parti keadilan rakyat (PKR).

Anonymous said...

Kalau tiada angin, masakan pokok bergoyang?

Tiada apa lagi yang hendak disembunyikan oleh UMNO berhubung wujudnya puak-puak yang enggan taat dan patuh serta mungkin akan bertindak ‘menikam’ UMNO dari belakang semasa pilihan raya umum nanti.

Itulah akibatnya berjuang dengan asas yang bertentangan dengan Islam, iaitu assobiyyah.

Ketaatan hanya bergantung kepada manfaat yang diperolehi dan bukan kerana yang lain. Sekiranya manfaat sudah tiada, pastinya ketaatan kepada perjuangan itu akan dicampak ke bakul sampah.

Perpecahan di kalangan ahli UMNO semakin ketara.

Anonymous said...

Pembaca,

Tidak dinafikan lagi UMNO BN dan pimpinanya adalah parti bapak segala perosak, dipenuhi majoriti golongan barua yang berkiblatkan RM.

Sebab itu cuma golongan PUKIMAK, puak PEKASAM berulat, manusia JAKI dan geng geng CIBAI tak seramai mana tu saja yang sokong parti ini, nawaitu mereka RM. Ini cukup jelas.

UMNO BN sewajarnya sudah menjadi sejarah. Parti manusia pembelit ini patut kalah dalam GE 12 dulu. Tapi kerana manipulasi Suruhanjaya Pembelit Rakyat, UMNO BN masih bertahan lagi ketika ini. Propaganda dongeng UMNO BN melalui pemerkosaan segala macam institusi penting khsusnya media massa menyambungg talian hayat UMNO BN yang nazak..menanti mampus.

Percayalah..banyak lagi pembongkaran pengkhianatan pemimpin UMNO BN akan berlaku beberapa hari mendatang, bukan sekadar skandal melanun NFC, bukan cuma kisah panjat perut artis seksi tetapi banyak lagi yang akan menimnunkan lagi dosa dosa dan kerja hina pimpinan UMNO BN. Kalau dan Pandi Kutty yang mengasaskan UMNO Baru menghalalkan anaknya menjadi tokey besar syarikat arak terkemuka Filipina, apa yang boleh orang ramai harap pada pemimpin begini. Bukankah Islam telah jelas telah menyebut arak itu sumber kepada segala macam perbuatan dosa dan haram.

Terbaru..Tengku Adnan ( kerabat Raja mana dia ni ? ) menuduh SUARAM cuba kucar kacirkan negara kerana membawa kes komisyen Scorpeon & pembunuhan Altantuya ke Perancis.Ewahh...sedap bahasa ko yer Tengku. Bukan rakyat tak tahu...hidup mewah ko tu banyak bersumberkan duit haram judi. Kalau duit judi pun ko sanggup beri makan anak bini...pemimpin jenis apa ko ni ?.

Sebab tu lah perangai pemimpin2 UMNO BN ni ramai yang tak senonoh dan tak beretika, cuma opera saja yang lebih. Tak heran lah kenapa manusia2 PUKIMAK, PEKASAM< JAKI dan manusia2 CIBAI saja masih mempertahankan parti, bapak segala korup dn penyelewengan wang negara Malaysia.

Kalau mereka ni rasa mereka layak dan bijak...kenapa mengelak bila diminta berdebat pendapat ?. Kalau merasa mereka kuat sangat...kenapa tak anjur beradu tenaga satu lawan satu. Ini tidak...hanya jadi samseng taik minyak...berani hanya bila bilangan ramai saja seperti mana yang berlaku terhadap mahasiswa di Dataran Merdeka baru ini. Samseng kuat kepala bana apa kalau 80 orang menyerang belasan orang.

Aku sangat yakin kalau dilagakan 1 dengan 1 antara Unit Amal dengan geng samseng ni..tak sanggup samseng2 ni nak berhadapan kerana geng ni berjuang bernawaitu upah sedangkan adik2 Unit Amal berkhidmat demi agama Islam, syahid adalah impian setiap individu muslim yang taat kepada agamanya. Setakat tubuh besar boroi tapi akal kontot, tak payah lah nak menunjuk samseng lebih kurang. Bila kepala polis sendiri menjadi samseng dalam kes lebam mata Anwar...anak2 pun kencing berlarilah. Tapi..bpk polis tu cuma berani tunjuk samseng dengan Anwar terikat kaki tangan.

Bila guru kencing berdiri, murid kencing berlarilah. Kalau kepala pimpinan sendiri pun tak betul, jangan mengharap pengikut akan bertindak betul. Itulah UMNO BN sebenarnya.

Anonymous said...

Salam Tuan,

Ini pak ustaz UMNO kalau cakap, macam Islam merekalah paling hebat di dunia, mengalahkan Pusat Islam Amerika, Pusat Islam UK, pusat Islam di Arab Saudi, Pusat islam Australia, Pusat Islam Mesir, China dll.

Walhal, disebalik mendabik dada mereka itu, mereka sudah lari dari mesej Quran sebenarnya.

Contoh : Rasuah, kroni-kroni, membazir negara wang rakyat dll. Mana mereka? Senyap beruk.

Kita harap Bersih 3.0, bukan hanya anak muda, tapi juga semua agama seperti Islam, sami Buddha, paderi Kristian, dll, turut di barisan hadapan untuk menentang LANUN UMNO/BN yang sudah jauh dari etika kemanusiaan dan ajaran Quran sebenarnya.

Ayuh Pak Imam, Sami, paderi berdiri teguh dibarisan hadapan untuk sama-sama berdoa ketika dalam perjalanan dan ketika di dataran merdeka nanti.

INgat UMNO/BN : Doa orang yang dianiaya sangat mujarab.

Tuhan tidak kira siapa dia Melayukah, Cinakah, Hindukah TUhan Maha Adil.

Anonymous said...

Anon 09:25:00,

"mengapa Tun Mahathir nampak Tun Abdullah Ahmad Badawi yang buat rosak umno, sedangkan dia sendiri sebelum ini telah banyak merosakkan umno? "

===========

Inilah yang hebatnya putar alam Mahathir. Kita orang kebanyakan ini memanglah tertipu habis dengan auta dia. Semua orang yang salah. Dia tak pernah salah.

Yang mengherankan ramai yang kita kata bijak pandai pun "berpura-pura" tertipu jugak. Mengapa saya kata pura- pura tertipu. Mereka sebenarnya tahu sangat putar belit mahathir ni, sedangkan mereka ada PHD dsbnya tapi mereka-mereka ni pun jenis putar alam juga, 2 x 5 dengan Mahathir.

Jenis nak ambil kesempatan nak habuan je.Kerana habuan mereka sanggup guna kebikasanaan bantu dan tolong putar alamkan jugakkk. tengok perangai satu Professor kangkung yang dok kata negara kita tak pernah dijajah semasa isu mat sabu kata mat Indera itu bukan kominis tetapi pejuang.

Satu lagi contoh jelas ialah macamana gelagat Pengerusi dan Timbalan pengerusi SPR dok putar alam pasal daftar pemilih yang diragui. Macam-macam alasan dan helah. hangpa ingat orang bodoh boleh koner baring dan putar alam macam tu ke. Bukan depa tak tahu betoi ke tak betoi bantahan dan bukti dikemukakan. kalau depa check dengan sistem depa pun memang benda tu betoi.

satu lagi, bukan depa tak tahu, ramai rakyat yang cerdik tahu depa dok putar alam, tapi depa cerdik juga, depa tau lagi ramai rakyat kita ni yang boleh termakan dengan putar alam depa. Jadi depa terus menerus putar alam lah. Untuk apa depa sanggup putar alam sampai begitu rupa....yang ni, hangpa jawablah sendiri !!!

Anonymous said...

TERKINI : Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz dan timbalannya, Mohd Yusof dan Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar dicabar untuk menafikan mereka bukan ahli Umno bagi membuktikan benar-benar berkecuali.

Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail berkata beliau mempunyai bukti kukuh mengenai keanggotaan mereka dalam Umno - parti teras Barisan Nasional (BN).

http://www.sinarharian.com.my/politik/pr-dakwa-pengerusi-spr-timbalan-ahli-umno-1.43186

Anonymous said...

ANON 10:17,

Depa yang hang maksudkan itu AA atau TDM?

Farouk said...

UMNO: Hanya utk melayu
MIC: Hanya untuk india
MCA: hanya untuk cina

PAS: untuk semua bangsa asalkan islam
DAP: untuk semua bangsa asalkan rakyat malaysia
PKR: untuk semua bangsa asalkan rakyat malaysia

Pakatan mana yang mengamalkan kesinambungan penjajahan british "pecah dan perintah"

sendiri mau ingat...

Anonymous said...

Cobalah ahli Umno menilai semula penglibatan mereka dalam Umno ekoran amalan politik lucah dan rasuah pemimpin parti itu.

Ahli Umno perlu sedar amalan politik yang bercanggah dengan Islam itu telah menjadi budaya dalam Umno sejak sekian lama.

Jika ahli Umno sudah sekian lama tidak mampu ubah Umno dari dalam, fikirkan semula adakah tepat masih berada di dalam Umno?

Anonymous said...

Apakah itu dosa meninggalkan UMNO?

Apakah perbuatan itu satu dosa besar jika ia terpaksa dilakukan untuk selamatkan orang Melayu?

Anonymous said...

Sebenarnya Umno tak layak untuk bercakap tentang Islam lagi... Rakyat dah beri masa kepada mereka lebih dari setengah kurun.

Apa yang mereka buat kepada Negara ini untuk menghayati islam sepenuhnya?

Usah cakap umno bina masjid dan surau... kerajaan Siam purba pun bina masjid untuk rakyat islamnya. Usah cerita yang umno buat jalan dan tempat tinggal... babi di hutan pun buat jalan untuk mereka...

Anonymous said...

Sebenarnya umno ketika berkuasa pemangkin masalah kenaikan harga barang... umno sendiri pemangkin masalah kenaikan harga barang kerana kerajaan umno yang menaikkan cukai dan tol serta harga minyak dan petrol dsbnya... maka kenaikan harga barang menjadi realiti maka tentunya umnolah penyebab kenaikan harga barang keperluan.

Anonymous said...

Perpaduan kaum adalah intipati dan kunci imej negara selama 54 tahun negara ini merdeka. Gelombang keresahan Peritiwa 13 Mei sudah lama cuba dilupakan oleh semua pihak. Tetapi kebelakangan ini, Mahathir cuba pula menggunakan perkara itu sebagai ikhtiar beliau menghidupkan UMNO yang semakin lumpuh dan pudar.

Orang Melayu sudah tidak percaya kepada UMNO sementara kaum Cina dan India semakin sangsi akan ketelusan UMNO.

BN sekarang sedang mengalami kepupusan sokongan yang lebih teruk.

Pemimpin elit parti-parti komponen BN sudah hilang kewibawaan yang boleh menyakini rakyat.

BN tidak ada jalan keluar dari kemelut parti, tuduhan rasuah, salahguna kuasa, adu-domba perkauman, menabur kebencian terhadap keutuhan Islam, merosakkan ekonomi dan kestabilan politik – hingga menyebabkan negara huru hara dan ekonomi porak-peranda.

UMNO/BN semakin dilihat kehilangan “public political suppport”.

Pemimpin elit parti gabungan BN sudah tidak lagi mempunyai “the inner dynamics” yang mampu membawa negara ke dunia maju yang mencabar dalam melinium ini.

Anonymous said...

I think the YDP Agung of Malaysia need to intervene after watching this video.

http://www.youtube.com/watch?v=blbOoZR7fAw&feature=player_embedded

Anonymous said...

AA,

Pemimpin UMNO BN ni memang amalkan Kepimpinan Melalui Teladan. PM rembat duit rakyat, badut kat bawah pun ikut sekali. Apa nak heran kan !

Kalau kepala polis pun boleh tunjuk samseng dan pukul tahanan bergari dan terikat seperti kes mata lebam Anwar tu, tak heran lah kenapa bagai cendawan pengikut parti ini berlumba nak jadi samseng.

Begitu juga kalau menteri berhabis ratusan malahan juta RM untuk menenggek tundun artis, apa nak heran kalau macai bawahan UMNO BN tu kerabat bohsia atau betina lorong belakang tu, padanlah sebab Menteri UMNO BN duit masyuk banyak, macai mereka masyuk sikit ciput jer.

Menteri2 UMNO BN ni betul2 menghayati prinsip Kepimpinan Melalui Teladan..tapi teladan buruk dan busuk buat diteladani pengikut dan pencacai.

Kesian kat ulama dan ustaz2 UMNO BN. Punyalah berlambak kes seleweng, rasuah, zina dan dosa2 pemimpin UMNO BN...mereka ni semacam buta jer walhal mereka dekat dengan puak2 ni. Sebaliknya mereka jadi celik kalau dengar desus yang tak baik tentang pemimpin PR walau pun sumbernya datang dari blogger2 kaki tunggang dan pembodek UMNO. Ulama UMNO benar benar telah di ULAM kan oleh UMNO menjadi ULAR MAMAK.

Mati hihup balik pun aku tak akan percaya lagi UMNO BN ni selagi puak2 yang memimpin parti ni sama species dengan yang ada sekarang. Aku tak langsung berselera nak bersalam tangan dengan pemimpin No 1 mereka sewaktu program dia kat tempat aku. Pemimpin pengecut, dayus dan bacul yang takut mempertahankan diri dalam kes berkaitan komisyen Scorpeon dan pembunuhan Altantuya ni memang tak layak dihormati apa lagi dijunjung dan disayangi sebagai pemimpin Malaysia.

Nak pertahankan nama baik dan maruah sendiri pun bacul, apa nak diharap pemimpin begini nak membela rakyat dan negara Malaysia ?. Tak payahlah nak buat cerita dan dalih pundek lah. Disoal wartawan sikit pasal kes tu pun dah gelabah tahap gaban. Bukankah pemimpin yang sama ini juga yang mengepalai pemuda UMNO BN yang mahu menghunus keris ingin madikan darah orang China suatu ketika dulu. Alih2 bila suasana agak kecoh...dia cabut ke luar negara.

Memang sah ! Kau pemimpin dan PM paling dayus dan hina diseluruh dunia. Tapi yang perangai belit macam kau ni lah yang Mamak Kutty suka dan simpan demi legasi politik dia di Malaysia. Dan para macai...sampai mati agaknya mahu jadi burung balam dan barua PM begini ?.

Tahniah AA...hanya yang rasional dan berfikiran jauh seperti anda dan ramai yang lain telah memmilih jalan keluar lebih awal. Kehilangan anda dilakangan mereka makin dirasai mereka. Kunjungan ke blog anda telah berganda sejak saya mula ikutinya dan ini saya amat perasan sangat, ini yang telah membuat mereka kian gelabah dan mula amnil tindakan "attack" bagi mengekang kemaraan anda dan PR amnya.

Persetankan dengan PM bacul dan barua2 tu AA. Tidak ada kuasa yang berkekalan selamanya melainkan kuasa Allah... tuhan maha besar.

Anonymous said...

Salam Sdr Aspan dan Pelayar Blogger,

Syabas kpd Sdr kerana mempertahankan pendirian Sdr dlm memperjuangkan demokrasi dlm politik.
Memang menjadi lumrah manusia untuk mencari kesenangan, kekayaan, sebanyak dan secepat mana yang boleh.

Saya kira gulungan yang masih menegur Sdr dengan prosa tidak cerdik adalah mereka yg cetek pemikiran,pemalas dan belum cukup menerima habuan.Mereka yg pemalas ini sanggup menjual maruah bangsa menerima upahan beperangai samseng untuk menakut2kan orangramai untuk mendapat habuan masa singkat.
Nyata sekali mereka gulungan tidak berfikiran cerdik. Mereka ini memang gemar di simpan oleh umno untuk dipergunakan bagi mencapai matlamat nafsu serakah mereka.

Walaupun saya pernah menyarankan Sdr dan Sdr SAK berfikir berkali2 sebelum menyertai DAP, tetapi setelah masa berlalu saya kira tindakan Sdr dan Sdr Arif adalah tepat. Pemikiran Sdr berdua boleh dikatakan mendahului masa jika dibanding dengan majoriti ahli umno.

Jika kita orang Melayu yg memperjuangkan demokrasi, kesaksamaan hak, menghapus salahguna kuasa,rasuah,masih tinggal dalam kumpulan (majoriti) yang mengamalkan tabiat ini saya percaya Sdr tidak akan dapat mengubah mereka ini, silap2 sama2 hanyut.

Jika kita lihat satumasa dulu memang terdengar beberapa pemimpin DAP mengeluarkan kenyataan yang boleh dikategorikan "Perkauman" tetapi yg menyampaikan berita adalah agensi berita BN. Banyak "editing" telah dibuat bagi memenohi kehendak pihak umno BN.

Dengan menyertai DAP secara
langsung mereka dapat menerima penjelasan dari kaum kita,disamping kita dapat mendengar dan memahami keperluan mereka secara langsung. Bak kata orang putih " Hear/get from the horses mouth"?.
Kesangsian antara kita dapat dinipiskan berbanding dengan BN yang bila bincang semua baik tetapi dalam Parti masing2 sentiasa mengunkit2 hak kaum masing2.

Betul Kata mantan PM Sdr Mahathir,Yang Pintar Masuk DAP, yang dapat memikir pembangunan Malaysian Malaysia bukan Satu Orang kontrol Satu Malaysia.

Sekali lagi saya ucapkan SYABAS kpd Sdr dan Sdr Arif kerana mendahului orang2 Melayu lain dalam memperjuangkan KEARAH SATU NEGARA MALAYSIA yang demokratik, adil, dan telus. Malaysia ini dapat diwarisi oleh anak-cucu kita tanpa bebanan sepertimana yang telah dilakukan oleh makhluk perosak yang telah memerintah lebih 50 tahun.

Semoga ALLAH memberkati perjuangan Sdr.

Tiada perjuangan yang mudah,
Kekayaan dan kesenangan memang payah untuk dicapai jika kita benar2 berlaku adil, tetapi jika tercapai banyak hikmah berkatnya.

Hanya unmo saja dapat memberi kesenangan kepada kroni dengan cara mudah dan menindas rakyat Malaysia yang lain.

LINTAH KALAU KEKENYANGAN AKAN JATUH TANPA DISEDARI
....MYI

Anonymous said...

Dalam bicara KALAM PENCIPTA..

Sang LEBAH Sentiasa melayari alam mencari BUNGA dan MADU..

Manakala.. Sang LALAT sebaliknya..

Itulah NALURI yang terinstall..

Salam..

Quiet Despair said...

If your heart and mind said you have made a right choice, follow your convictions. Others be damned.You will shoulder it yourself, right or wrong.
I just watched your interview on Mob TV and I swear I am impressed with you. I do not buy what you said, though.
But I must say you have statesmanly bearing, eloquent, fluent, coherent and very clear of purpose and thought.
You have good countenance though in one or two occasions you did raise your voice.
A Prime Ministerial material.
Apa kata you sajalah jadi PM. Tak payahlah Anwar. I have yet to see him speaking Prime Ministerial. (If in the US it's called presidential which Romney is now trying hard to speak like one).

Asalkan Bukan Anwar Bin Ibrahim. (ABABI). YES!

P.S. Uncle yang interview you to duduk lama kat US and a pal of my dad. He often comes to our place. I hope my memory is right since I was a little boy then.

Anonymous said...

soalan yang bangang?

Adakah dosa besar masuk PAS, PKR, DAP dan UMNO..

tidak ada dosa pun tapi orang PAS cakap kalau tak undi PAS masuk neraka... betulke Sahibul Samohah Aspan ...jawab jangan taj jawab.

Pengikut DAP Tengkek

trs said...

Quiet Despair,
Is that the way to answer AA's argument? We can expect that kind of comment from the rest but not from you as you claim incessantly in this blog that you are the best among all of us.

Anonymous said...

Pengikut DAP Tengkek,
You are typical Umno goon. Yang ditanya oleh AA ialah, salahkan tidak bersama Umno. That was his question. Why do you ask this silly question ngok? Jangan lari dari tajuk. Cakaplah baik-baik yang tidak bersama Umno itu salah atu pun tidak. kalau tidak layak berbahas jangan masuk daun dengan menunjukan mentality yang ....saudara itu.

penyokong umno terentang

Anonymous said...

QD, if you are unable to argue on issues raised, please do not resort to personal 'attack' by saying such as ' you sajalah jadi PM'. That's silly isn't it? Tou sound too defeatist bro. i am sure you are better than that.Don't humiliate yrselflah!!

brahim

Anonymous said...

Khabarnya PRU 13 ialah pada 3 Jun.

Rang undang-undang yang begitu laju diluluskan minggu lepas yang memihak kepada BN akan digazetkan pada bulan Mei.

Khabarnya dalam bulan Mei, parlimen akan dibubarkan selepas rang undang tersebut digazetkan samada dipersetujui oleh YDP Agung atau tidak.

Tahukah kalian rang undang baru membenarkan zon pengecualian di luar pusat mengundi kini diperluaskan kepada 100m?

Ini akan menjadikan mustahil untuk mengawasi pilihan raya dikendali secara telus.

Jarak 100m menggalakkan pengundi yang telah ditanda dengan dakwat kekal itu dapat mengundi berulang kali.

Siapa wakil di parlimen yang meluluskan rang undang tersebut?

Bukan rakyat kebanyakan yang tidak mempunyai kesedaran tapi wakil BN pun diperbodohkan atau sengaja meluluskannya untuk menipu rakyat!

Anonymous said...

Bukan itu saja, rang undang yang diluluskan TIDAK membenarkan mana-mana ejen atau calon pilihanraya berada dalam bilik mengundi.

Ini bermakna semua saluran pemerhatian pilihan raya ditutup rapat kerana calon-calon pilihan raya dan kakitangannya tidak dapat memantau pendaftaran pengundi pada hari pengundian.

Maka, pada hari tersebut pengundi hantu boleh bergerak dengan mudah dan melakukan perbuatan menipu tanpa segan. Ini memudahkan kerja penipuan berlaku dengan lancar.

Anonymous said...

Persoalan yang harus ditanya oleh setiap rakyat ialah apakah SPR itu badan yang berwibawa dan boleh dipercayai?

Persoalan kedua ialah jika SPR boleh dipercayai dan berwibawa, kenapa 3 perhimpunan BERSIH perlu dianjurkan? Kenapa rakyat sendiri perlu turun padang untuk menyuarakan hasrat hati mereka?

BERSIH ditubuhkan pada tahun 2005. Apakah 7 tahun itu masa yang pendek untuk SPR berunding dengan BERSIH yang mewakili 80 NGO?

Anonymous said...

Assalamualaikum Tuan Aspan dan para pembaca yang budiman,

Apakah kesedaran bahawa penipuan dan segala kemungkaran yang telah berlaku masih kabur di depan mata rakyat?

Berapa ramai rakyat yang baca melalui internet. Malah berapa ramai yang mengikuti blog tuan?

Pada hakikinya, berapa ramai rakyat yang membaca?

Dan berapa ramai rakyat yang sudah mengetahui tapi masih tidak peduli kepada siapa yang akan mentadbirkan negara?

Hakikatnya, inilah pecutan akhir yang perlu digembelingkan oleh setiap ahli Pakatan Rakyat yang inginkan perubahan supaya bantu menyedarkan rakyat kebanyakan yang masih belum sedar.

Dengan penipuan yang bakal dan telah berlaku, sudahkah penyokong Pakatan Rakyat mempergunakan segala usaha untuk menjayakan matlamat ke Putrajaya?

Atau penyokongnya masih hangat-hangat tahi ayam?

Bagi pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat, inilah masa untuk memberi 100% komitment untuk memimpin penyokong bekerjasama dalam usaha menawan Putrajaya.

Anonymous said...

Yes we are being told that PRU13 will be the dirtiest PRU.

But are rakyat been informed what to do?

So, it is going to be dirty.

What do you want the rakyat to do?

The rakyat has been cheated all this while. Do you think they know what to do? Many still do not even know that they are being cheated!

Please for heaven sake, LEAD the rakyat. Time is of essence now!

Many still do not see the overall picture. All they knew is that Pakatan Rakyat wants to be in power and so as BN.

My dear leaders of Pakatan Rakyat, this is the last lap for your chance to be in Putrajaya.

Either you give your utmost best now or just wait for the next train which might only be a dream then.

Anonymous said...

Masa semakin singkat, betul saya perhati dan amat-amati BN telah berlari laju meninggalkan PR untuk memenangi perlumbaan ini (PRU 13) walau pun dengan berbagai penipuan, helah dan tipu muslihat. Banyak Rang Undang-Undang yang dibentangkan dan diluluskan dengan tergesa-gesa akan memberi kelebihan pada BN memenangi perlumbaan ini. Apakah kita hendak menunggu PRU 14 untuk menghumban najis-najis ini dan akan menyebabkan kemudaratan yang berpanjangan kepada generasi mendatang (tak tertanggung rasanya). Kita telah terlepas peluang pertama (reformasi 1998) di mana ketika itu sentimen rakyat memuncak menolak BN/UMNO namun diundur (reverse) oleh Si Pandy Kutty melalui manipulasi pelbagai agensi kerajaan, akujanji. Saya melihat sentimen penolakan BN/UMNO telah kembali dan ombaknya sedang menggulung yang membentuk tsunami namun pengakhirannya adalah BN/UMNO akan kekal berkuasa melalui penipuan. Mereka akan mendabik rakyat telah menerima Program Transformasi Kerajaan (GTP). Percayalah sejak zaman berzaman BN/UMNO telah memerintah Malaysia melalui mandat palsu dan haram kerana mereka adalah penipu dalam setiap PRU. Dan kita tidak mahu tertipu lagi. Cukup SAMPAI DISINI SAJA - ENOUGH IS ENOUGH. Mari kita dendangkan kepada mereka MENGHITUNG HARI WAKTU BERLALU UNTUK KITA KUBURKAN MEREKA.
Oleh itu para pemimpin PR bangunlah dan pimpinlah bala tentera mu ke medan perang dengan persediaan segala muslihat untuk menumpaskan para penipu.
Lakukan segalanya yang terdaya sebab kami tidak mampu berputih mata lagi.
Jika BERSIH 3.0 tidak memberi impak, teruskan dengan BERSIH 4.0, BERSIH 5.0 dan lagi dan lagi asal saja mereka ditewaskan secara demokratik dan berperlembagaan.
Terutamanya bakal PM kita dilihat seperti kurang komited mengatasi penipuan-penipuan ini. Apalagi yang ditakuti. Hayunkan langkah kami rakyat akan tetap bersama mu para pemimpin PR ku.

Anonymous said...

Penyokong UMNO Terentang..

Apakah tajuk blog Aspan?

APAKAH BERDOSA BESAR JIKA TIDAK BERSAMA UMNO?

Ini soalan bangang yang ditanya oleh Sohibul Somahah Aspan Alias..

Saya tak ngaji ugama pun dah boleh jawab..Tak ada hukum kat Quran, kat hadis yang jatuh hukum berdosa besar ataupun kecil jika kita ahli mana-mana poltik. Tapi malangnya orang politik akan menggunakan agama seperti parti PAS untuk menghukum mereka-mereka yang tidak menyokong mereka..

Itulah lain kali belajar tinggi sikit.

Penyokong DAP Tengkek