24 April 2012

Mahathir kata, yang pandai menyertai PAS, yang bijak menyertai PKR dan yang pintar menyertai DAP

Memang sudah menjadi adat dan cara hidup semua bangsa dan agama mengenang jasa dan budi orang itu memang menjadi tuntutan. Hidup tidak mengenang budi ‘ibarat kacang lupakan kulit’. Itulah perbilangan Melayu yang semua orang tahu. DAN sememangnya orang Melayu mengenang jasa.

Hanya sekarang politik tidak dapat membezakan antara siapa yang patut mengenang jasa dan siapa yang telah memakan jasa. Itulah sekarang menjadi tuntutan Najib apabila beliau melawat Pulau Pinang dua hari yang lepas. Najib seperti pemimpin UMNO yang lain sentiasa menuntut orang Melayu dan rakyat untuk mengenangkan jasa UMNO dan pemimpin-pemimpin besarnya yang telah lalu dan yang sedang berkuasa pada hari ini.

Katanya kita mesti ingat kepada jasa Tunku Abdul Rahman, Tun Razak, Tun Hussein Onn, Dr Mahathir Mohamad serta Abdullah Badawi. Mereka ini semuanya berjasa kepada orang Melayu dan negara, kata Najib. Kata-kata Najib itu ada benarnya tetapi mengenang jasa itu biarlah bertempat dan kena pada orangnya serta tepat pada sasaran di mana jasa itu dikenang. Kita tidak boleh mengenangkan jasa kepada mereka yang tidak berjasa seperti mereka yang telah membinasakan perjuangan dan tamadun bangsa kita sendiri.

Saya  berpendapat  Dr Mahatnir sepatutnya mengenang budi parti yang telah mengangkat beliau ke mercu kekuasaan, tetapi Mahathir menggunakan kuasa hasil daripada mengenang jasa orang Melayu dengan membinasakan parti itu pada suatu ketika dahulu. Jasa parti itu besar kepada beliau tetapi beliau tidak mengenangnya kerana beliau merasakan ahli-ahli UMNO tidak lagi mahu lagi mengenang jasanya.

Beliau tidak mahu menerima yang ahli-ahli UMNO sudah keberatan untuk memberikan jasa lagi kepada beliau kerana sebab-sebab yang kita dengar semasa ramai dari ahli-ahli UMNO mahukan beliau dibersarakan setelah memberikan jasa yang begitu besar kepada beliau. Justeru beliau telah membiarkan UMNO itu mati walaupun kuasa yang diberikan rakyat kepada beliau boleh menyelamatkan parti itu daripada terkubur.

Beliau adalah Perdana Menteri yang juga Menteri Dalam Negeri semasa itu yang sepatutnya menggunakan kuasa yang ada kepada beliau mengikut Akta Pertubuhan 1965 sek 70 yang membolehkan beliau menggunakan kuasa itu untuk menghidupkan mana-mana pertubuhan yang diharamkan oleh mahkamah. Beliau enggan menggunakan akta itu kerana  beliau mahukan UMNO itu  mati terus dan menggantikannya dengan parti baru yang menggunakan nama ‘UMNO’ yang keramat itu.

Maka wujudlah satu parti yang meminjam nama UMNO yang telah terkubur itu. Apa yang hendak diterima kasihkan kepada pemimpin-pemimpin seperti ini? Kenapa hendak memaksa orang ramai khususnya orang Melayu yang berjiwa tulen dalam perjuangan mereka untuk mengenang ‘jasa’ yang seperti ini? Inikah dia yang dinamakan jasa?

Selepas dan bermula dari saat itu kita tidak lagi mempunyai pemimpin-pemimpin yang jujur untuk perjuangan selain daripada memperjuangkan untuk mengisi perut dan keluarga masing-masing. Pemimpin-pemimpin berkomplot sesama sendiri untuk naik takhta kepimpinan dan melakukan perkara-perkara yang menjadi persoalan kepada rakyat. Masalahnya rakyat begitu perlahan untuk sedar tentang perlakuan yang telah merosakkan keseluruhan ‘fabric’ politik orang Melayu khususnya dan rakyat amnya. Hanya sekarang baru ramai rakyat telah sedar dan mereka memulakan langkah untuk bertindak melawan arus yang deras ini.

Dalam keadaan inilah Najib dan barisan pimpinan mundar-mandir untuk memujuk kembali rakyat menyokong mereka. Najib telah menjanjikan bulan dan bintang, tetapi kita sedar yang apa yang dijanjikan oleh UMNO sejak 54 tahun yang lalu masih menjadi janji dan isu pada masa ini.

Janji untuk memajukan kaum Melayu tidak pernah tercapai walaupun setiap pilihanraya isu memajukan orang Melayu menjadi bahan kempen pihak BN dan UMNO. Tiada UMNO Melayu akan mati, kata mereka. Tetapi Melayu wujud sebelum UMNO wujud lebih-lebih lagi kewujudan UMNO baru yang lebih muda dari anak bongsu saya. Bagaimana Melayu hendak memberikan keyakinan jika masa lima dekad tidak mampu untuk menambah equiti bumiputra misalnya.

UMNO hanya melalui kegiatan siasahnya dengan slogan besar-besar tetapi tidak ada pun satu daripada slogan yang diwarwarkan itu membuahkan hasilnya. Semasa slogan Bersih, Cekap dan Amanah dahulu tiada satu yang bersih, tiada nampak kecekapannya dan jauh sekali ada sifat amanah kepada bangsa Melayu kita. Malahan zaman itulah rasuah mula menjadi-jadi dan masa itu jugalah bermulanya berlakunya noda-noda berlaku terhadap politik dan ekonomi negara.

Kata orang, keruh air di hulu keruhlah air di hilir. Kekalutan zaman inilah yang menyebabkan kita mendapat warisan yang kita lihat pada hari ini. Kekalutan yang begitu parah yang rakyat hadapi hari ini tidak mungkin bermula pada zaman Pak Lah. Ianya bermula setidak-tidaknya 20 tahun sebelum kekalutan itu sampai ke tahap hari ini. Tidak adil kita letakkan kesalahan itu kepada Pak Lah kerana siapa yang melantik Pak Lah itu wajib bertanggungjawab bersama-sama.

Apa yang hendak kita katakan lagi jika Mahathir sendiri berkata, yang pandai menyertai PAS, yang cerdik menyertai PKR dan yang pintar menyertai DAP. Kata-kata itu bukannya datang daripada pemimpin-pemimpin dalam komponen PR tetapi dari mulut Dr Mahathir sendiri. Kalau begitu kata Mahathir, yang bodoh itu menyertai parti apa?

Saudara jawablah sendiri.

59 comments:

bidin said...

AA,
Did you read blogger Big Dog hammering you bro?

Aspan Alias said...

bidin,

Tidak...saya tak baca. Biarkan aje. Kalau dah letih mengata saya dengan mulutnya, biar punggung dia pula mengata. jangan ambil hati...budak budak begitulah!

adie said...

Well said Tuan Aspan!
Bravo.

ABA.

Anonymous said...

Abang Aspan, Big Dog tu kencing masih bercabang bang. Just ignore him.

hood, jb

Ministers:99%cow brain,1%human brain for stealing said...

Without change,Malaysia will continue to be bogged down by the same issues we are currently facing in the future.The time for change is now, and if we do not act,our beloved Malaysia's future will be diminished permanently. The signs of decay are already obvious for all to see.

MAHApenipu said...

Apabila Pemimpin2 dan anjing2 UMNO tidak dapat berhujah menggunakan ilmu dan akal menewaskan pihak lawan,mereka akan mengugut, memaki & mencarut cara Mat2 Rempit mencerminkan kebodohan mereka.Terakhir sekali membuat laporan polis,kononnya mereka dipihak yg benar utk menyembunyikan kejahatan mereka.Spesis2 inilah yg menjadi majoriti penyokong2 UMNO.

Anonymous said...

Apakah kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad mengenang jasa baik PDRM apabila beliau sendiri mempersalahkan polis atas Operasi Lalang yang menyebabkan 106 ditangkap di bawah ISA pada tahun 1987 lalu?

Pada hal, penggunaan ISA ke atas seseorang itu bukan berada di bawah kuasa polis, tetapi di bawah Kementerian Dalam Negeri (KDN), manakala Menteri Dalam Negeri ketika itu adalah Mahathir sendiri!

Kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad dalam buku berjudul 'Doctor M: Operation Malaysia - Conversations with Mahathir Mohamad' ;

"Ya, saya akan tangani secara berbeza, tetapi polis ingin melakukan hal-hal ini (tangkapan ISA) kerana mereka menyatakan ia perlu."

"Saya sebenarnya berjumpa dengan semua ahli pembangkang (terlebih dahulu) dan menyakinkan mereka bahawa mereka tidak akan ditangkap. Dan awak tahu apa yang polis lakukan? Polis menangkap mereka. Kredibiliti saya hilang,"

"Yeah, tapi apa yang boleh saya lakukan? Saya perlu menerima hakikat bahawa mereka adalah orang-orang yang membuat keputusan. Saya memberikan kuasa umum kepada mereka untuk bertindak,"

Anonymous said...

Suatu ketika dalam tahun 2011 sewaktu wawancara dengan Mingguan Malaysia mengenai persiapan Umno menjelang PRU13, Dr Mahathir Mohamad berkata, "...Pemimpin-pemimpin Umno yang lain pula belum ada kredibiliti dan masih baru."

Dr Mahathir Mohamad sudah sendiri mengaku bahawa pemimpin Umno tiada kredibiliti.

Malahan beliau berkata lagi, "Di kalangan pemimpin Umno tidak banyak yang berkaliber, tambah lagi mereka dikaitkan dengan rasuah seperti bertanding untuk Ahli Majlis Tertinggi,"

Kemudian ditanya apakah orang Melayu sudah kritikal terhadap Umno, beliau menjawab: "Ini adalah soal impression bahawa Umno dipimpin orang yang korup dan orang yang ada kelayakan tidak dibenarkan masuk dan pegang jawatan. Ini adalah benar, malah kita hendak cari pemimpin dalam Umno sekarang pun susah. Di Selangor begitu ramai orang Melayu tapi hendak cari pemimpin cukup susah ..."

Umno kini tiada pemimpin yang kaliber untuk memperjuangkan nasib orang Melayu lagi.

Anonymous said...

Menurut sebuah buku Reformasi Pembiayaan Politik di Malaysia, terbitan tahun 2010, yang dihasilkan oleh sekumpulan pengkaji Transparency International, Mahathir merupakan salah seorang yang diwawancara.

Beliau dipetik sebagai berkata:

"Hakikatnya setiap orang yang dilantik ke jawatan Majlis Tertinggi Umno dalam tahun 2009 memang kerana mereka menggunakan wang. Jadi bolehlah anda mengatakan bahawa jawatankuasa pusat Umno sebenarnya terdiri daripada orang yang bersikap rasuah."

Ibni Ismail said...

Tuan Aspan,

Rujuk kembali posting tuan yg lepas. Testimonial Tunku yang hadiahkan Singapura kepada PAP ataupun/dan Testimonial Tun Hussein yang istiharkan darurat di Kelantan. Kedua testimonial ini menunjukkan UMNO tetap UMNO. Tiada beza baru atau lama. Pengundi dah immune dengan tuduhan dan cercaan pada UMNO. Mungkin sebab pembangkang dah overkill UMNO seperti UMNO tersilap dah overkill kes liwat DSAI.

Quiet Despair said...

Ya ka Mahadiak cakap lagu tu? Tuan Aspan spin kot. No? Dah pandai spin ya sejak masuk DAP. Dulu cuma pintar pemikiran.
Tapi takpelah saya tak nak jadi pandai, bijak dan pintar.
Tak rela jadi setaraf dengan Anwar.
Sorry I need to barf. Amat meloyakan.

Anonymous said...

Ismail,

Mahathir itu pembangkang ke?

Unknown said...

Assalamu'alaikum, Saudara Aspan dan rakan-rakan sekalian.

Tahnia dan terima kasih sekali lagi di atas fakta ini. Rasanya, ini adalah pendedahan kedua saudara tentang kenyataan dangkal Mahathir ini yang sama. Namun begitu, ia sememangnya sangat menarik.

Ya, tidak dinafikan, sememangnya masyarakat Malaysia, khasnya, masyarat Melayu, maaf, kalau sya katakan, begitu perlahan untuk berhijrah ke arah perubahan pemikiran. Namun begitu, pada hemat saya yang kurang arif ini, bukanlah salah majoriti ahli masyarakat itu semata-mata, tetapi, pelbagai faktor semasa ketika itu yang merencatkan perubahan tersebut, khasnya slogan perkauman UMNO itu sendiri, khasnya, di samping penguasaan media nan ketat oleh pelbagai bentuk penguatkuasaan yang zalim, disembunyikan di atas paksi pelbagai slogan dan kempen, kononnya untuk kesejahteraan, keselamatan, keharmonian ... Entah trillionan macam lagi ... Tetapi, kini, alhamdulillah, dengan kemajuan pesat IT, khasnya, yang membolehkan maklumat sebenar disiarkan dengan kadar sesegera mungkin, malah secara langsung, setidak-tidaknya menyumbang kepada kelapangan dan keterbukaan minda dan sikap, di samping faktor-faktor sosial lain seperti kemiskinan tegar, peningkatan gejala sosial, kesedaran beragama dan hak-hak kerakyatan universal, keruntuhan regim-regim diktator seumpamanya di peringkat antarabangsa yang dapat disaksikan sepantas mungkin, dan paling penting, janji-Nya yang Maha Benar untuk menegakkan kalimah-Nya (Islam dan keadilan sejagat).

Justeru, benar sekali, Mahathir tak berhak salahkan sesiapa pun dalam hal ini. Cukuplah sekadar itu untuknya menyesali apa yang berlaku, sama ada dengan keinsafan atau sekadar menyesal bakal kehilangan laba hasil rompakannya selama ini. Malah, bukanka dia terlibat dalam konspirasi menjatuhkan Pak Lah dengan dinaikkan Najib, antara penjenayah/pengganas antarabangsa ini? Tapi, itulah dia hakikat kezaliman; ibarat "kuman di seberang laut, nampak; gajah di depan mata, ..."? Sebelum berundur, sekalung penghargaan dan jutaan terima kasih di atas ruangan ulasan ini, serta ampun dan maaf dipohon di atas keterlanjuran. Dengan itu, marilah kita bersatu sebagai warga Malaysia yang benar-benar cintakan keamanan dan keadilan tanpa hanya taksub bangsa dan fahaman sendiri.

Terima kasih.

Anonymous said...

Tuan Ibni Ismail,

Mana ada overkill? Rakyat jenis yang sangat toleransi. Rakyat tidak akan 'kill' mana-mana pemimpin pun.

Rakyat jadi marah bila UMNO sudah pergi 'overboard'. Lagi-lagi anak Tun Mahathir adalah Melayu paling kaya dalam negara.

Sepatutnya, rakyat bergembira kerana anak pemimpin negarawan terulung jadi Melayu terkaya dalam negara. Malah diiktiraf oleh Majalah Forbe keluaran barat.

Apa salahnya jika Parti Umno, parti sejak merdeka dan parti Melayu pergi 'overboard'?

Kenapa rakyat begitu 'jealous' kerana hanya sekerat pemimpin Melayu dan kroninya jadi kaya?

Bukankah itu hak pemimpin Umno yang menerajui negara untuk menjadi kaya?

Rakyat janganlah 'jealous' sangat. Rakyat tahu sangat ke mentadbir negara?

Anonymous said...

Ya lah. Mungkin AA pandai spin kot.

Agaknya belajar dari mana? DAP? Wow! Nampaknya DAP ini pandai ajarlah. Bila orang masuk, dalam beberapa bulan sudah pandai spin.

Nampaknya DAP ini lagi bagus dari UMNO. Orang jadi cerdik dan pandai dengan cepatnya bila bersama DAP.

Orang dalam UMNO hanya pintar pemikiran. Patutlah, pintar korner harta mahsul negara. Maklumlah pemikiran pintar.

Sikap rakyat yang 'tidak apa' yang akan menjahanamkan negara kepada muflis. Kenape? Apa tidaknya. Sudah 'attitude' tidak ape....

Anonymous said...

Wahai insan yang putus asa secara mendiam (quiet despair),

Ilmu dan kepandaian itu adalah sahabat yang setia dalam hidup sampai kepada penghabisan umur.

Bila anda mudah putus asa, maka kebodohan ialah kesilapan bagi seseorang yang mempunyai peluang untuk menjadi pandai.

Ingatlah kebijaksanaan itu menjanjikan kejayaan dan kebahagiaan.

Oleh itu, keutamaan akal ialah hikmah kebijaksanaan, dan keutamaan hati ialah keberanian.

Kesimpulannya orang yang bijaksana tidak sesekali duduk meratapi kegagalannya (despair quietly), tapi dengan lapang hati mencari jalan bagaimana memulihkan kembali kerugian yang dideritainya.

bat8 said...

Ibnu Ismail,

UMNO dan UMNO Baru adalah 2 entiti berbeza dibawah undang-undang pertubuhan yang berkaitan.

Dari segi undang-undang, UMNO adalah sebuah pertubuhan yang telah dibatalkan pendaftaran oleh Mahkamah dalam tahun 1988 apabila didapati melanggar akta Pertubuhan 1966. UMNO Baru adalah sebuah pertubuhan baru yang tidak ada kaitannya dengan UMNO yang didaftarkan dalam tahun 1988. Bukan aku yang kata, itu penjelasan Pendaftar Pertubuhan masa itu dan dilapurkan dengan meluas oleh MSM masa itu.

Perkataan " Baru" itu adalah syarat wajib yang diletakkan oleh pendaftar Pertubuhan semasa hendak meluluskannya dulu. Pendaftar Pertubuhan mensyaratkan perkataan "BARU" mesti digunakan sepanjang masa pada perkataan UMNO. Tetapi kerana UMNO Baru menjadi tunjang kerajaan, perkataan "BARU" itu sengaja digugurkan setiap kali. ini tak lain untuk mengelirukan orang melayu je.


Begitu juga dengan dengan logo dan bendera UMNO Baru. Walaupun nampak sama dengan yang UMNO Lama tetapi tidak sama. Pendaftar Pertubuhan telah mengarahkan beberapa pindaan dibuat sekiranya logo dan bendera asal UMNO hendak diguna.

bagaimana sdra kata boleh sama. Tak sama bagi sebahagian besar orang yang mengetahui. Malah tidak sama dari segi undang-undang pertubuhan.

Sebenarnya TDM mempunyai pilihan untuk menghidupkan semula UMNO Lama melalui kuasanya sebagai menteri dalam Negeri. Paklah, semasa menjadi PM dan Menteri dalam negeri telah menggunakan kuasa yang sama untuk menghidupkan parti SNAP di sarawak yang telah dibatalkan Pendaftarannya oleh Pendaftar Pertubuhan. Siapa kata TDM tak boleh menghidupkan UMNO Lama. Hakikatnya TDM memang tak nak UMNO Lama hidup balik. Dia nak buat parti baru yang dia boleh kontrol 200%. Buktinya tengok la- sampai sekarang dia dok kontrol UMNO Baru walaupun dia sudah bukan Presiden lagi !!!.

bat8

Anonymous said...

Alhamdulillah!

Nasib baik ada bat8.

Ahli UMNO perlu tanya kenapa TDM tidak mahu menghidupkan semula UMNO Lama?

Apakah ahli UMNO waktu itu telah terpukau dengan pemikiran pintar TDM?

Anonymous said...

Ayahanda Aspan,

Nampaknya bukan hanya rakyat kebanyakan tertipu.

Malahan, ahli Umno semua tertipu dengan TDM!

Patutlah, Allahyarham Tunku Abdul Rahman dan Allahyarham Tun Hussein Onn bantah dengan kewujudan Umno Baru.

Rupa-rupanya, kedua pemimpin memang tahu akan ketidaksamaan Umno Lama dengan yang baru.

Tahukah ayahanda kedua-dua pemimpin tersebut meninggal dunia dalam tahun 1990 iaitu 2 tahun selepas kewujudan Umno Baru? Mungkin secara kebetulan?

Secara kebetulan, Tok Mat yang lawan arus dan menerbit bukunya pun meninggal dunia selepas 'bercerita' kisah Umno.

Begitu juga, secara kebetulan dengan Tun Ghafar Baba yang mulai kecewa dengan Umno dan bercerita.

Senarainya panjang untuk kisah secara kebetulan ini.

Pada hakikinya, kematian merupakan cara yang paling mujarab untuk memberhentikan kisah sebenar daripada diketahui ramai.

Ayahanda perlu prihatin tentang kesihatan. Jangan ayahanda mudah jatuh sakit yang kemudian memerlukan perkhidmatan pakar kesihatan. Ramai yang menggelar dirinya sebagai pakar tapi adalah sebaliknya bak kata pepatah, indah khabar daripada rupa.

Anonymous said...

Pak Aspan,

Tidak syak lagi ! Saya bersetuju sangat tu dan....

Yang perasuah, yang suka makan komisyen haram, yang gedebe, yang samseng, yang pembodek, yang suka panjat perut artis, yang pembelit, yang munafik, yang pembohong besar, yang suka karang cerita lucah, yang suka buat blue filem, yang suka blogging kisah seks, yang suka belanja sakan, yang suka menolong membelit rakyat, yang pelari anak dara raja, yang skandal dengan ipar duai, yang jadi sugar daddy, yang suka berfeel babi, yang kaki pemfitnah, yang selalu flip flop, yang berlakon pejuang akhidah, yang psecies katak, yang perut membuncit, yang beraja dihati, yang melayu hitam legam, yang kaki tunggang, yang kaki bunuh dan bermacam segala kemungkaran.........semuanya ini akan berhurung di UMNO BN.

Pelik tak..bukan main bagus testimoni MAmak Kutty beri tentang UMNO, tapi dia terus mempertahankan UMNO dan minta orang ramai pilih UMNO BN. NYANYUK DAN BENGONGNYA ORANG TUA TU SEKARANG !.

Korang nak ikut nyanyuk dan bengong ke ?. Yang pandai, yang cerdik dan yang pintar terus ambil RM500 BR1M tu..jangan tak ambil kerana tu hak anda. Tapi teruslah jadi cerdik, jadi pandai dan kekal pintar dengan MENGUNDI PR !!!

Anonymous said...

Apa yang boleh saya simpulkan dari pembacaan buku bertajuk UMNO: Akhir Sebuah Impian, hasil karya bekas menteri penerangan Tan Sri Mohamed Rahmat yang mencerminkan muka sebenar Umno ialah :

1. perebutan kuasa yang hebat di kalangan pimpinan UMNO semenjak Hussein Onn lagi yang sudah sebati dengan orang2 UMNO. Perangai ini tidak mungkin dapat di ubah kerana setiap menteri ingin kepada jawatan no.1. Tikam menikam, tuduh menuduh antara sesama mereka merupakan perkara biasa.

2. Dalam nak mencapai impian mereka, mereka sanggup lakukan apa saja hatta menggunakan jentera kerajaan dan duit rakyat. Ini jelas dalam peristiwa untuk menawan Kelantan dari PAS dan Sabah dari PBS. Beberapa ratus pegawai2 kerajaan telah di hantar untuk merisik dan meninjau sentimen rakyat dan melancarkan perang saikologi.

3. ketaatan pada pemimpin mengatasi segala2nya walaupun terpaksa menggadaikan maruah diri. Ini kerana semata2 untuk menjaga periuk nasi sendiri. Walaupun diri di hina tetapi tetap taat kerana takut hilang jawatan.

4. keanggkuhan, keegoan dan hati kering Tun Mahathir jelas di nyatakan dalam beberapa sesi perbincangan dengan beliau. Sikap Mahathir yang jelas sentiasa mencari kelemahan orang lain dalam nak menutup kelemahan sendiri.

5. sifat kedekut di kalangan pemimpin2 UMNO juga terserlah dalam satu peritiwa yang di ceritakan walaupun pada hakikatnya mereka semua “kaya raya”.

6. beberapa menteri pernah di tipu oleh orang bawahan UMNO supaya menyokong Anwar dalam merebut jawatan Timbalan Presiden melawan Ghafar Baba.

Sehabis membaca helaian terakhir buku ini, saya tidak pasti:-

Adakah lagi nilaian moral yang tinggal dalam UMNO ?

Di manakah perjuangan Bangsa dan agama didalam UMNO?

stk said...

Quiet Despair,this part is taken from Sakmongkol most recent article ,is he refering to you orang pandai ?

>>>And this is what UMNO has done to our country and society. It has divided and separated itself above us. More than that, it has also debased us. Didn't someone just confess in a previous post he was not such a cheapskate to want only two hundred ringgit?>>>>

Anonymous said...

Persoalan cepu emas;

Rakyat tahu akan keburukan dan penyelewengan pemimpin umno. Kenapa masih ada lagi yang sokong umno?

Anonymous said...

Profesor Dr Abdul Aziz Bari ketika membentangkan kertas bertajuk ‘Tahap-Tahap Kritikal dalam Sejarah Perlembagaan Malaysia’ menulis,

Orang Melayu akan terus mundur dan terpinggir jika mereka enggan berubah, malah akan terus menjadi peminta serta dipergunakan parti pemerintah sekarang.

Anonymous said...

Nak tanya lah penyokong UMNO di sini. Nape masih nak sokong walaupun berita-berita gelang bik mama, PKFZ, duit hilang, dsb dipaparkan di media semasa.

Kenapa masih nak sokong UMNO walaupun jelas UMNO tidak pentingkan rakyat. Benda nih yg berkait rapat ngan kehidupan rakyat.

Kenapa ye?

Anonymous said...

Allah telah mencipta manusia untuk mereka yang mempunyai mata untuk melihat dan mempunyai telinga untuk mendengar serta mempunyai hati untuk memahami.

Anonymous said...

Allah berfirman;

"...bagi mereka ada hati, tidak mahu memahami dengan hati nya, dan bagi mereka ada mata, tidak mahu melihat dengan mata nya dan bagi mereka ada telinga, tidak mahu mendengar dengan telinga nya. Mereka itu saperti binatang ternak bahkan lebih sesat.Mereka itu lah orang orang yang lalai." (Al A”raf:179)

Anonymous said...

Ramai masih sokong UMNO kerana kenangan pada Umno lama tu. Padahal dari segi undang-undang pertubuhan, UMNO lama sudah mati.

Anonymous said...

Korang nie tak baca memoir Dr. Mahathir Mohamad yang bertajuk ‘ A Doctor In The Hosuse’?

Dalam memoirnya, beliau mempertahankan dirinya dari persepsi rakyat bahawa tindakan beliau menyingkir, menghina, memalu dan menghukum Anwar Ibrahim adalah tepat dan betul demi menyelamatkan agama, rakyat dan Negara ini dari kekuasaan Anwar Ibrahim.

Persepsi rakyat pada umumnya terhadap Anwar Ibrahim ialah beliau dizalimi oleh Mahathir kerana kuasa, kedudukan dan kekayaan. ‘Isu mata lebam’ yang mana Mahathir difitnah memberitahu kepada seluruh masyarakat dalam dan luar Negara bahawa Anwar yang mencederakan dirinya sendiri bagi meraih simpati rakyat.

Mahathir terpaksa berbuat demikian untuk mempertahankan dirinya dan kredibilitinya.

Mahathir pernah kata bahawa Agong yang mahukan Tun Salleh dipecat kerana Salleh didapati melanggar beberapa disiplin kehakiman dan bukanlah kerana isu perpecahan dalam UMNO. Tengku Razaleigh Hamzah harus dipersalahkan mengakibatkan UMNO diharamkan dan beliaulah yang sebenarnya yang membela dan pejuang UMNO tulen.

Mana ada lojiknya skandal video tape Linggam boleh membuktikan yang Mahathir terlibat dalam memusnahkan sistem kehakiman di Malaysia?

Jangan salahkan Mahathir dalam peristiwa Memali. Buktinya Mahathir tidak terlibat ialah beliau telah bercuti ke luar negara dan Musa Hitam telah diberi tanggungjawab memangku jawatan PM ketika beliau ke luar negara menjalankan tugas rasmi.

Janganlah menghina dan mengkeji segala perbuatan Mahathir kerana beliau adalah negarawan ulung.

Jangan menganggap pemerintahan Mahathir dengan ‘trademark’ gejala penyelewengan, pecah amanah, rasuah, nepotisma dan kronisma. Masakan mana boleh seorang menghanguskan wang rakyat bernilai berbillion ringgit?

Hutang-hutang syarikat-syarikat kroni seperti Renong, Berjaya Group, Land & General, YTL, Maxis dan lain-lain yang berbillion ringgit yang dibailout bukan milik beliau.

Hutang Renong bernilai RM13 billion di’bailout’kan itu langsung tidak ada kaitan dengan beliau.

Wang yang digunakan untuk membailout syarikat-syarikat tersebut datangnya dari Petronas, EPF dan Tabung Haji dan bajet kerajaan.

Kalau syarikat-syarikat ini tidak dibailout, nescaya ramai rakyat akan menganggur. Jangan kata Mahathir tidak pentingkan nasib rakyat.

Mana buktinya mengatakan Mahathir membeli sepenuhnya United Engineers Malaysia Bhd (UEM) yang hampir bankrup itu dengan harga RM3.67 billion?

Quiet Despair said...

Err mateys, tak faham ke Tun M tu menyindir. Kan ke dia bijak, pandai dan pintar masih lagi berada dalam UMNO.
Tapi tak tahulah pulak kalau dia secret member of DAP, PAS and Keadilan since he has all the three requisites you all are so thrilled with.
Seronoklah baca double-standard you guys. Kutuk dia Maha Firaun, Maha Kutty. But when he's ticking off UMNO, how you jubilate and praising him like he's one of you you. LMAOF.

Stk

Yep. It's me. Sakmongkol likes me, you know. The feeling is mutual.
I have not read it yet since I am in the midst of an important project.
I have already explained to you and another guy the context of how the RM200 transpired.
Anyways, thanks for calling me si pandai.
Tonight i will be reading Big Dog's posting since you all are promoting him.
I have never read his blog before.
Macam juga blog WZHZ, tak tahupun dia wujud sebelum Sak promote dia.

Anonymous said...

TERKINI : Selepas PAS membuat arahan secara rasmi agar menyertai perhimpunan Bersih 3.0, kini Mursyidul Am, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat pula membuat seruan yang sama dengan berkata, hadir ke Bersih 3.0 adalah wajib.

Beliau menyeru seluruh rakyat di negara ini khususnya yang cintakan keadilan hadir pada program Bersih 3.0 (Duduk dan Bantah). Menurutnya, menghadiri program itu suatu kewajipan memandangkan ianya diadakan untuk untuk menentang ketidakadilan khususnya terhadap proses pilihanraya di negara ini yang tidak selari dengan Islam.

Ibni Ismail said...

Tuan Aspan,

Merujuk kpd ulasan Bat8, saya setuju dan ariff dengan penjelasan teknikal beliau. Ianya sejarah yg tertulis dengan jelas. Yang saya maksudkan sebagai sama adalah kelakuan dan sifat pemimpin UMNO baru dan lama itu adalah sama sahaja.

Namun mesej sebenar saya adalah bagaimana rakyat seperti sudah imune dengan pelbagai tuduhan terhadap UMNO. Katalah apa pun, majoriti tetap undi UMNO. Salah satu teori saya mungkin kah sebab pembangkang dah overkill UMNO ni sejak berzaman hingga rakyat dah lali dan anggap sebagai ianya hanya sekadar isu politik. Saya juga lihat bagaimana rakyat juga tidak peduli dgn isu moral DSAI walaupun saban hari pelbagai 'bukti' dan pendedahan dibuat oleh UMNO. Isu DSAI sudah bukan satu senjata buat UMNO.

Jawapan keatas persoalan samada rakyat seperti sudah tidak peduli dgn isu kebobrokan UMNO akan kita perolehi pada pilihanraya akan datang. Saya tetap kekal menjangka yang UMNO akan terus memerintah kerana saya percaya yang pengundi ini sifatnya memang hanya mementingkan diri sendiri dan parti politik termasuk pembangkang pula tetap akan berfungsi hanya sebagai pencemuh sesama sendiri.

Anonymous said...

Assalammualaikum WBT dan Salam Sejahtera ...

Tak elok kutuk beliau dengan nama-nama Maha Firaun, Maha Kutty tau?

Apa nama itu juga sindiran bila menolak Ulamak, menghina Nabi Muhammad SAW, mempertikaikan Ayat-ayat suci Al-Qur'an, mempelekehkan Hadis dan Sunnah Nabi dan menolak hukum hudud.

As for double standard (DS), what about these guys;

DS Mahathir pada Dato' Seri Anwar Ibrahim,
DS Mahathir pada Tahanan ISA,
DS Mahthir pada seluruh pencinta keadilan,
DS kepada seluruh rakyat yang ingin kan Islam ,
DS Mahathir kepada seluruh rakyat ingin bersuara dan kebebasan di Bumi Malaysia ini,
DS Mahathir kerana MEROSAKKAN sistem kehakiman negara,
DS menghalang serta menutup kes-kes RASUAH dan SALAH LAKU pemimpin serta kroni yang sebulu dengannyer...

Lihat ajer apa yang berlaku kepada Rahim Tamby Chik, Rafidah Aziz, Mike Tyson, Eric Chia dan ramai lagi.

Apa yang berlaku kepada Dato' seri Anwar Ibrahim..yang dipenjarakan, dihina, difitnah, dituduh dengan tuduhan palsu, dinafikan hak sebagai rakyat Malaysia..serta diperlakukan seperti binatang oleh Mahathir dan kuncu-kuncunyer...semua itu sindir atau double standard?

Anonymous said...

Kepada yg bertanya soalan cepu mas ie. mengapa rakyat masih sokong UMNO? --

Secara amnya yg masih menyokong UMNO adalah mereka yg mendapat hasil lumayan dgn menyokong UMNO iaitu kroni, pembodek, pengampu dan spesis yg sejenis dgnnya DAN mereka yg tak berpeluang mengetahui kepincangan tegar UMNO selama ini, iaitu rakyat 'simpleton' yg masih mendapatkan maklumat harian dari media mainstream yg 99% ditapis oleh kerajaan. Mereka ini tidak dapat mendengar berita 'the other side' untuk membuat rumusan sendiri. Tanpa kemudahan internet, sebagai contoh, pakcik, makcik, ah pek dan aya manalah nak tahu menahu mengenai media dan berita alternatif dan kepincangan dalaman parti pemerintah. Tiap hari baca Utusan, B.Harian, NST, STAR, tonton TV3 dsb, semuanya pemerintah baik hati, pemerintah ikhlas, cantik, hensem, wangi, intan, payung, pejuang nasib melayu, etc...

Cerita naib ketua cawangan berbanglo besar dan memandu S class di samping isteri bergaya dgn X6 itu semua gerenti sapu bawah carpet punya...

MELAINKAN berita mainstream ini tanpa pilih kasih dengan beraninya menceritakan secara terperinci antara lain kisah NFC, cincin dan handbag isteri pemimpin tertinggi, perbicaraan di Perancis mengenai scorpene, politik wang, perasuah ditangkap terus, dll.

Bila padang dah tak berat sebelah lagi baru kita sama2 tengok bola akan bergolek belah mana. Kalau rakyat masih juga menyokong UMNO bila segalanya 'fair and square' - kita tahu kita telah membuat pilihan yg tepat...

Utusan, BH, NST, STAR ada berani???

Anonymous said...

Tuan Ibni Ismail,

Mintak izin untuk mencelah.

Hanya Allah yang akan menentukan kemenangan yang akan datang.

Bagi mereka yang sudah tidak peduli dengan isu kebobrokan UMNO adalah kerana tiada nur cahaya dalam hati mereka.

Bersama-sama kita berdoa agar Allah membuka hati mereka. Selagi Allah menggelapkan hati mereka, selagi itulah hati mereka dipersetankan.

Percayalah dan yakin kepada Allah kerana dialah yang mampu mengubah segalanya.

Insya Allah dengan doa dan iktizam serta usaha rakyat, perubahan bakal berlaku.

Sebagaimana seorang pendakwah pernah berkata, kita hanya dakwah kepada mereka dan selainnya kita tawakalkan kepada Allah untuk menyentuh hati mereka.

Anonymous said...

Takada siapa nak marah jika melayu, cina, india atau lain-lain bangsa menjadi kayaraya.

Yang disoal ialah apabila seseorang itu merompak, melanun dan menipu duit rakyat untuk menjadi kayaraya. Ada faham ka?

Anonymous said...

Tuan,

Tepat sekali, kalau dah anjing tu tetang anjing juga. Sesuailah dengan nama anjing besar umno.

Anonymous said...

Macam mana boleh kata merompak?

Majoriti rakyat undi BN selama ini. Rakyat percaya pada BN untuk mentadbirkan negara. Salah ke kalau BN bagi kepada kroni dan anak untuk jadi kaya? Merompak itu mengambil tanpa direlai oleh rakyat. Ingat, bila rakyat telah undi bermaksud telah meletakkan kepercayaan BN untuk mentadbir.

Melanun biasa berlaku di laut. Di Negara ini mana boleh kata BN melanun? BN dipilih secara rasmi mengikut perlembagaan negara. Jadi BN bukanlah 'pirate'.

BN tidak menipu. Kalau menipu, rakyat tidak akan tahu anak TDM ialah Melayu terkaya di Malaysia.

BN menag kerana rakyat pilih BN. Mana boleh kata menipu.

Anonymous said...

Tak baik panggil orang lain itu anjing. Macam lah kau lebih suci.

Anonymous said...

Kepada yg bertanya soalan mengapa rakyat masih sokong UMNO?

Kalau dilihat dari sudut ilmu konservasi (pemuliharaan)bangunan bersejarah, mereka adalah kalangan rakyat yang memiliki dan terlalu menggunakan nilai/value EMOSI dan BUDAYA apabila membuat keputusan untuk sama ada mereka perlu menyimpan atau tidak aesuatu harta warisan negaranya seperti parti UMNO (yang dibincangkan). Cuma dan masalahnya mereka kalangan yang suka menyimpan benda2 lama tetapi tidak melakukan kerja2 konservasi atau pemuliharaan yang diperlukan dari semasa ke semasa bagi menggelak harta warisannya itu musnah.

...SAJI

Anonymous said...

Salam Pak Aspan & bloggers,
yang bodoh pandai, yang sentimental, yang pak mak turut, yang cunning elites, yang gila status, kuasa, yang mafia, yang glam maha segala boleh di putar putra jaya akan turus menyokong UMNO,

namun to be fair, ada dua tiga empat, lima orang yang baik - baik masih tunggu dlm UMNO, entahlah untuk apa.... mungkin nursing paranoid fear of the unknown just in case, or to be safe, unwilling to take calculated risks, based on facts, data, hard evidence and mindful bloggers' outpouring of fury across alternative political sites or all in.

Anonymous said...

Salam Pak Aspan & bloggers,
yang bodoh pandai, yang sentimental, yang pak mak turut, yang cunning elites, yang gila status, kuasa, yang mafia, yang glam maha segala boleh di putar putra jaya akan turus menyokong UMNO,

namun to be fair, ada dua tiga empat, lima orang yang baik - baik masih tunggu dlm UMNO, entahlah untuk apa.... mungkin nursing paranoid fear of the unknown just in case, or to be safe, unwilling to take calculated risks, based on facts, data, hard evidence and mindful bloggers' outpouring of fury across alternative political sites or all in.

Anonymous said...

Salam Sdr Aspan Dan Pelayar Blog;

Kadang2 cakap orang tua ni boleh di pakai(lepas2 pencen nilah)

Kalau yang pandai sertai PAS,
Yang cerdik menyertai PKR,
Yang pintar menyertai DAP.
Patut benarlah PR menuntut untuk memerintah selepas PRU 13 nanti.

Yang tinggal kat BN adalah;

Yang tamak kat UMNO,
Yang Chuvanis kat MCA,
Yang Belit Kat MIC,
Yang Sombong kat Gerakan,
Yang joli katPBB,
Yang terlompat2 kat Perkasa,
Yang pening2 kat Hasan Ali,
Yang Tak Pernah Muktamad Kat Haji Najib.

Bila dah tak memerintah nanti Cikgu Hasan Ali Bolehlah buka kelas, mengajar mereka ini cara2 meanalisa angka dan kelas2 akidah....myi

Anonymous said...

Salam Sdr Aspan & bloggers

Salam Anon 25 April 01:14

Memang pendapat bernas, bagaikan light that directs our foot path, and mind - map from the baby boomers and X gens should be appreciated and taken into serious consideration by the y generation leaders or team.

As commanded by HIM to honor our parents - they could also be adopted parents, foster parents, step- parents, guardians, educators in every field from law, religion to sciences, math, arts and music; inclusive of any elderly.

What could be any three reasons or more to appreciate the wisdom of the elderly ? for our success, humility, wisdom, long life and to be blessed, definitely.

In the new government, Sdr Aspan and Sak should always urge the leaders of the y gen and the elder leaders with integrity, progressive wisdom to collaborate and complement each other in planning and walking the talk of developments - intellectually, social - economically, emotionally to be inclusive of the aging population in advance, the youths, the teens, the young, the single male and female parents the destitute and OKU.

We must be better than kiasu Singaporeans, lacking in the said inclusiveness.

Hoping if there is 1 or 2 DAP / PK female leaders, as they are young though educated, there is a tendency they MIGHT jump the gun like evidences in Gerakan and MCA.

The young leaders, both male and female must learn to listen hard first, take others' ideas into consideration, seek for second and third opinion from more mature and highly qualified fellow leaders, then give speeches, be politically correct, non threatening or sexist like bung who thrives on spewing verbal diarrhea.

If he had incurred the wrath of both women and intelligent men as well, so keep comments and speeches free of any tinge of his sub - zero mentality.

There are countless respectful men in Malaysia who respect women as there are also some cases of bung's surrogates to be totally ignored in tandem with cases of queen bees as little empresses in places of work.

In fact, this predicted scenario a few years back is now shared by both male and female victims to a female journalist in an established newspaper in the Sunday column a few days ago, can't remember the day specifically.

In fact, by reading that article to reconfirm, political leaders should constantly help remind each other and self - reflect to be mindful of ones' choice of words, actions, character, body language, hand gestures, tone of voice, culturally as leaders to savvy rakyat. And to restrain their respective spouses and family members:

- never to be media crazy or showy or using shades when meeting rakyat indoors like rosmah and rais's mega fake wife. Punya, kepala hotak arrogant. Is there sun inside ?

- never abuse the trust given to the selected leaders,

- their spouses and children are not, but are just common people.

i also hope we, the rakyat will appreciate good leaders, belanja them makan sedap - sedap and engage in mutual respect to them, look out for their young children, let them rest after hard work, give them chances to earn some money to provide for their children's education and acceptable comfort as long as they do not plunder the rakyat, or monopolize which deprive the common rakyat from doing the businesses and pray for them.

Anonymous said...

Salam AA dan bloggers,

TDM bukan Melayu.Dia keturunan India Kerala.

Orang India ini keturunan Aryan yang sama darah dengan Artyan Jerman.

Aryan India ini pernah diperangi pemerintah Monggol seperti Kublai Khan dan Genghis Khan.

Aryan ini disyaki ada susur-galur darah Yahudi.

Kesimpulannya,TDM tidak layak bercakap bagi pihak orang Melayu.

Dia Melayu celop.

Kalau jumpa ular dengan ________ (sila sambung dengan ayat sendiri)

Surrogate

Anonymous said...

Bersih 3 is not only about the elections it is about cleaning out Mahathirsm.

It is about giving hope to our children, and their children's children, it is about every Malaysian.

Bersih 3 is about preserving our independence, and keeping this nation of ours strong and vibrant.

Let it not be said by future generations, that;

" this would have been a good country if only our fathers stood up and fought and got rid of Mahathirism"

Do not worry about being gassed, sprayed with chemically laced water, or even being hurt, I endured the water and the gas the last time around, small Malays girls were protecting me from the spray when I was trying to protect them instead, shielding me and shouting "uncle lari, uncle lari" and even as I write this now tears fill my eyes, I am touched with that incident and it will never be erased from my memory, I'll treasure it, till I die, I'll pass it on to my children and their childrens children, it will be a great reflection if we defeat Mahathirism and save our country.

Be there!!!!!!!!!!!!! May the force be with Bersih 3

Anonymous said...

Information, Communications and Culture Minister Datuk Seri Dr Rais Yatim has urged the Selangor Government to make public the Yayasan Selangor accounts.

He demanded that Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim show what is left in the state fund after former mentri besar Dr Khir Toyo left.

“We want to see what the figure was when Dr Khir left and the exact figure now. Show the accounts to the public,”

Rais said this as he claimed that Pakatan Rakyat had been lying to the public on many incidents. Given this, he said the people must vote wisely in the next general election to avoid such occurrences.

Anonymous said...

KUALA LUMPUR, 6 MARCH, 2012:

Yayasan Selangor general manager Ilham Marzuki told the Select Committee on Competency, Accountability and Transparency (Selcat) that half a billion ringgit had gone missing from the state education foundation’s assets while Selangor was under Barisan Nasional (BN) rule, reported Malaysiakini.

“Our study shows that from 1991 to 2008, there were leakages of RM500 million from Yayasan Selangor.”

“If not, our assets would have been RM800 million,” Ilham told the committee at its public hearing today.

At present, he said, the foundation holds RM300 million worth of fixed assets and RM50 million in cash deposits.

According to the report, Ilham said that the foundation had seen an increase in its cash holdings since he was appointed to head it in April 2010, from just RM20 million to the RM50 million at present.

He called upon the state and Selcat to assist the foundation in auditing Yayasan Selangor for the period between 1991 and 2008, to detect the source of the leakages.

He also lamented that the leakages has been reported to the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) to no avail.

“We have reported it to the MACC but no follow-up as yet. There are boxes of documents on the matter in my office. Every day I go into my office I see leakages,” he jibed.

Meanwhile, Selcat chairperson Teng Chang Khim reminded Ilham that it is the responsibility of the foundation to appoint independent auditors to audit its accounts if they are aware of any leakages.

He also suggested that Yayasan Selangor utilize its own internal audit unit for such tasks.

Ilham admitted that Yayasan Selangor had made mistakes in its expenditures which went against state financial guidelines as well as basic prudence in spending.

“I agree that we have made mistakes... Some of the spending were also unnecessary,” he admitted.

Some of the mistakes included:

Not informing the board of trustees on proposed expenditures, including a lavish gala dinner for Yayasan Selangor’s 40th anniversary.

Engaging in lavish expenses for activities that do not advance state educational development, which is the purpose of the foundation, like a fishing competition and Hari Raya dinner.

Making up-front payments of nearly 90 percent or more to event managers before the event takes place.

Awarding contracts worth more than RM50,000 without going through an open tender.


He said the oversights were due to him being ill-advised during the first months of his tenure as general manager.

“I was not well advised. I was not made aware that such practices broke state financial guidelines. Had I been advised as such, I would not have allowed these to go on.”

He also agreed with Teng’s assertion that as the new boss, he had to follow the ‘culture’ of an organization like Yayasan Selangor, including the questionable financial practices.

“I was new and I also wanted to win over the hearts of my staff, to get to know them.”

However, he promised that after the furor of the lavish Yayasan Selangor’s 40th anniversary dinner, he had instituted “drastic measures” to ensure no such leakages will take place again.

“I promise that there shall be no more leakages.”

He explained that he had set up committees to handle quotations, evaluations, selections, donations, technical monitoring and other aspects which involve financial management and spending.

The committees have been approved by the board of trustees in its last meeting.

Anonymous said...

Wednesday March 7, 2012

Poor financial practices were used in organising Yayasan Selangor’s activities in 2010, including its 40th anniversary celebrations, its general manager Ilham Marzuki said.

He told the Selangor state assembly’s Select Committee on Competency, Accountability and Transparency (Selcat) that Yayasan Selangor had learnt from the “sad experience” and had put in place measures to improve its management.

More than RM1.4mil was spent on various events in 2010, resulting in several quarters calling for an investigation into the state education foundation’s “lavishness”.

Ilham, who was appointed general manager in April 2010, spent most of the five hours justifying the events held and explaining the improvements put in place to prevent similar leakages from recurring.

The public hearing was chaired by state assembly speaker Datuk Teng Chang Khim, who was flanked by Deputy Speaker Haniza Talha, Hulu Kelang state assemblyman Saari Sungib and Permatang state assemblyman Sulaiman Razak.

Most of the morning session focused on the tender process for event planners, with Ilham explaining that limited tenders were called for activities such as the 40th anniversary dinner, fishing competition, and buka puasa, Hari Raya and Hari Raya Haji functions.

He said Yayasan Selangor did not call for open tenders due to the lack of time to plan the events and, on each occasion, practised a limited tender system by picking a company from three quotations.

Selcat also grilled Ilham over the release of the bulk of the fees to the companies early, which the latter admitted was “not a good practice”.

In the case of the anniversary dinner, 95% or RM270,750 was paid to the event planner before the event. The dinner was called off three days before it was due as the Sultan could not attend.

Sulaiman also ticked Ilham off for paying the fishing competition organiser 99.5% of the bill before the event.

“Usually it is 30% payment before the job is done,” said Sulaiman, the lone Umno Selcat representative present yesterday.

Yayasan Selangor’s practice of giving out meeting allowances to staff sitting in the quotation and tender management committees was also questioned, as each person was given between RM50 and RM500 per meeting.

“They are Yayasan officers and staff, so what is the rationale of giving them meeting allowances? Isn’t this in their job scope?” asked Teng.

Ilham said the allowances were given because the meetings took place during lunch breaks or after working hours.

“Nevertheless, we have recovered the money and returned it into Yayasan’s accounts,” he said.

Ilham also alleged that Yayasan suffered more than RM500mil of leakages between 1991 and 2008, and was told by Teng to hire an independent auditor to substantiate the allegations.

Anonymous said...

March 6, 2012

Jawatankuasa Keupayaan, Kebertanggungjawapan dan Ketelusan Selangor (Selcat) mencadangkan supaya satu forensik audit bebas dilantik bagi menyiasat ketirisan Yayasan Selangor sejak 18 tahun lalu yang dianggarkan melebihi RM500 juta.

Ini berikutan Pengarah Yayasan Selangor Ilham Marzuki dalam sesi pendengaran awam Selcat mendakwa berlaku ketirisan sejak tahun 1991 sehingga 2008 apabila jumlah 30 peratus hasil pulangan pelaburan aset yang sepatutnya dimiliki Yayasan Selangor jauh lebih rendah daripada angka yang tercatat dalam rekod kewangan.

“Kalau pun saya silap 50 peratus, Yayasan Selangor tak mungkin hilang RM250 juta,” katanya yang bagaimanapun mendakwa kedudukan terkini kewangan syarikat masih berada dalam keadaan ‘sihat’.

Ilham berkata pihaknya bersedia melantik badan audit bebas yang berkaliber bagi menyiasat isu ini dan akan mendapatkan persetujuan ahli lembaga pengarah dalam masa terdekat.

Sementara itu, Pengerusi Selcat Teng Chang Khim ketika mengulas mengenai dakwaan Ilham itu berkata pihaknya menyerahkan kepada kebijaksanaan kerajaan memandangkan ia akan mengambil masa yang lama untuk menyiasat ketirisan itu selain melibatkan kos yang agak tinggi.

Selain itu, Teng turut mencadangkan agar status Yayasan Selangor ditukar kepada badan berkanun dan boleh dipantau oleh Ketua Audit Negara.

Katanya, sudah sampai masanya Yayasan Selangor yang selama inin ditubuhkan dibawah pendaftaran sebagai satu syarikat dan tidak tertakluk dibawah Ketua Audit Negara ditukar menjadi badan berkanun yang ditubuhkan mengikut undang-undang.

“Selcat akan datang kita akan dalami isu ini sebelum buat laporan secara bertulis dan mengusulkannya kepada Dewan Negeri,” katanya namun menjelaskan ia melibatkan proses undang-undang yang agak rumit.

Anonymous said...

Rakaman video Pengurus Besar Dakwa Yayasan Selangor Ketirisan RM500 Juta Di Bawah Kerajaan Negeri bn flip flop dari 2001 ke 2008

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=60bM2q6zckw

Anonymous said...

Anon, 25 April 2012 & bloggers,

Rais Yatim can go ask his own botoxed bini, himself & anak pinak declare their harta pusaka to the rakyat in the alternatif media, not utusan, not umno media, not MACC, otherwise he can go
talk to the cows already come home to their sty !!!

Anonymous said...

Penukilan Dr Mohamad Khir Toyo pada MARCH 24, 2011

Memahami Kewangan Yayasan Selangor

1. Saya mengucapkan terima kasih kepada YAB Menteri Besar, tan Sri Khalid Ibrahim yang akhirnya sudi mendedahkan kedudukan kewangan Yayasan Selangor setelah menjadi kontroversi hampir setahun.

2. Menurut kenyataan akhbar Khalid, Yayasan Selangor rugi sebanyak 10 juta pada 2005 dan RM 8 juta pada 2006. Bagaimanapun Yayasan mula mencatat keuntungan pada 2007 sebanyak RM 40 juta, RM 128 juta (2008) dan RM 25 juta (2009).

3. Apabila saya mengambil alih kepimpinan negeri sememangnya akaun Yayasan berada dalam keadaan kurang menyenangkan. Bagaimanapun beberapa perubahan drastik telah dibuat termasuk pengurusan Yayasan bagi memulihkan organisasi ini.

4. Sebab itu kita lihat mulai tahun 2007 Yayasan Selangor mula mencatatkan keuntungan yang besar sebanyak RM 40 juta. Demikian juga pada tahun 2008 ia terus mencatat keuntungan yang memberangsangkan sebanyak RM 128 juta. Sungguhpun tahun 2008merupakan tahun peralihan dari Barisan Nasional kepada Pakatan, namun pendapatannya dijana dari perancangan tahun-tahun sebelumnya dan ketika pengurusan Yayasan masih dibawah Haji Takril.

5. Dengan kata lain, di bawah pentadbiran saya yang kononnya "korup dan jijik" Yayasan telah dipulihkan, dan tanpa perlu menutup mana-mana pusat latihan Yayasan masih mencatat pendapatan yang sangat baik.

6. Justeru yang membimbangkan ramai ialah apabila kerajaan baru melantik pentadbiran baru telah mula terdengar beberapa tindakan yang negatif seperti menutup IKYS, sambutan ulang tahun Yayasan yang dikatakan agak melampau dan juga laporan audit terbaru yang menunjukkan banyak penyelewengan termasuk kos menyelenggara 9 buah bas dan 6 kereta Yayasan sebanyak RM 6 juta.

7. Jadi apabila aliran kewangan mula menunjukkan penurunan yang penurunan pada 2009 dan dilaporkan defisit pada 2010, ia menimbulkan banyak tanda tanya terhadap kaedah pengurusan Yayasan Selangor. Bayangkan jika perkara ini dibangkitkan oleh Adun-adun Barisan Nasional sebelum ini.

Anonymous said...

As Salam Tuan,

Minta pandangan tuan tentang rasuah yang diajukan oleh Dr Mohamad Khir Toyo;

1. Dalam sidang Dewan Negeri Selangor baru-baru ini, YAB Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim mengumumkan Geran Selangorku bernilai RM 300 juta.

2. Pada mulanya saya menyangkakan geran ini merupakan bantuan kepada peniaga kecil. Rupanya tujuan geran ini ialah untuk menjayakan projek infrastruktur mengikut DUN. Saya difahamkan sekurang-kurangnya 2 projek infrastruktur setiap DUN. Ini bermakna terdapat lebih 112 projek untuk Geran RM 300 juta.

3. Ini tidak lain dan tidak bukan merupakan agenda politik Pakatan menjelang pilihan raya umum akan datang. Jika Barisan Nasional berbuat sedemikian tentu akan dikatakan mengamal rasuah politik. Tapi jika mereka yang berbuat demikian segala-galanya tidak mengapa dan bersih segalanya.

4. Namun yang menariknya dalam pengumuman tersebut ialah Khalid menyatakan bahawa segala urusan akan dijalan secara telus dan memastikan tiada ketirisan. Pada fahaman ramai orang tentulah proses mengenalpasti projek infrastruktur dan juga pemberian kontrak akan dilakukan secara terbuka dan telus.

5. Malahan kenyataan media Pejabat Menteri Besar juga menyatakan,"Pemilihan kontraktor bagi menjalankan projek infrastruktur oleh jawatankuasa berkenaan dibuat berdasarkan harga terendah dan menepati spesifikasi yang ditetapkan Jabatan Kerja Raya (JKR)."

6. Anehnya, saya mendapat butiran taklimat Khalid kepada para EXCOnya yang jelas sekali menunjukkan pemberian Geran RM 300 juta ini bergantung sepenuhnya kepada keputusan Menteri Besar. Jika ia berdasarkan sebut harga terendah mengapa pula kelulusan bergantung kepada Menteri Besar?

http://www.drkhir.com/2012/04/geran-selangorku-adakah-mb-berbohong.html

Anonymous said...

Bro Aspan,

Hari ini saya terbaca tajuk akhbar dimana Setiausaha Agung UMNO Baru memaklumkan bahawa sambutan ulangtahun ke 66 UMNO ( note perkataan UMNO ) akan diadakan bermula pada 1 Mei nanti.

Dari ulasan-ulasan tuan dan pembahas disni telah jelas bahawa UMNO yang ada hari ini adah sebuah pertubuhan baru yang ditubuhkan oleh mahathir pada tahun 1988 dulu. Pertubuhan itu adalah UMNO BARU.

jadi soalan kita, apakah tujuannya dan faedahnya UMNO BARU HENDAK MENYAMBUT ULANGTAHUN SEBUAH PERTUBUHAN LAIN YANG TELAH DIBIARKAN MATI/DIBUNUH OLEH PRESIDEN UMNO BARU DALAM TAHUN 1987 DULU ????? BUAT APA SEBOK-SEBOK. Sambutlah ulangtahun parti sendiri yang baru berusia 24 tahun itu !!!!.....Yang pasti ulangtahunnya tidak jatuh pada tarikh UMNO lama ditubuhkan.

Tujuannya tidak lain dan tidak bukan untuk menipu orang-orang melayu agar menerima parti baru mereka sebagai UMNO lama dan terus menerus leka dengan penipuan fakta ini agar merekadapat terus merompak dan mengkayakan diri mereka dengan harta rakyat.

Sebab itu, bila sebut sahaja UMNO, mereka menceritakan tentang parti lain yang telah mati, dalam masa yang sama menyorok malumat atau fakta tentang parti mereka. Maka bagi orang melayu di luar bandar terpesona dan terlena dalam ulikan mimpi tentang UMNO Lama oleh dendangan pemimpin sebuah parti lain yang telah membunuh parti yang didendangkan...hahahaha. Pelik tapi benar !!!

kita nak tanya - asyik-asyik dok cerita pasal pertubuhan lain je sejak berkurun. Bila nak cerita pasai pertubuhan hangpa yang bernama UMNO BARU ni?

ada satu lagi yang pelik tentang perangai UMNO Baru ni. tapi kita cerita lain kalilah. jadi semoga kita orang melayu yang ada akal dan fikiran tidak tertipu dan ditipu hidup-hidup dalam perkara ini.

mat pendang

Anonymous said...

Dato
UMNO yang dipimpim Arwh.Tunku,Tun Razak , Tun Hussin Onn ada lah UMNO yang tulin asli, tidak sama saperti UMNO Baru yang ditubuh oleh dan milek peribadi saorang jelmaan Mandaliar dari Kerala, satelah memusnahkan UMNO Tulin untuk memgekalkan kuasanya.UMNO Baru inilah yang telah menghancurkan orang2 Melayu. Saya tidak pernah menyerta UMNO Baru ini.
Ahli Umno Tulin

Anonymous said...

BACA BLOG RMF7
Baca blog RMF7

Anonymous said...

Yang UNGGUL..
Tetap ahli SYURGA..
Carilah mereka..
Bahagia AKHIRATNYA..

PESAN PENCIPTA KEPADA MANUSIA..

Anonymous said...

Kesian aku tengok si Quiet Despair ni..