21 April 2013

Tindakan Kamilia adalah manifestasi ramai ahli-ahli UMNO

Isu Kamilia Ibrahim, Naib Ketua Wanita UMNO Malaysia, bertanding dengan tiket bebas amat menarik. Menarik bukannya kerana ia mengejutkan, ia kejadian yang pertama kalinya berlaku dalam sejarah UMNO atau lebih khusus lagi sejarah Wanita UMNO, tetapi bagaimana reaksi UMNO terhadap tindakan Kamilia itu.

Walaupun Kamilia telah meletakkan jawatan selepas sahaja beliau mengemukakan kertas pencalonannya, Tan Sri Muhyiddin telah membuat kenyataan yang UMNO akan mengeluarkan surat pemecatan keatas Kamilia Isnin ini. Sebagai seorang Pemimpin Tertinggi Wanita dan Ahli Majlis Tertinggi pula, sememangnya Kamilia sepatutnya dibawa bersama dalam rundingan dalam banyak isu parti termasuklah isu perletakan calon dalam pilihanraya kali ini.

UMNO telah mengguris Kamilia sebegitu rupa dan tindakan beliau bertanding di atas tiket bebas itu merupakan tindakan manifestasi Wanita UMNO terhadap pandangan pimpinan UMNO terhadap Wanita. Perlakuan terhadap Kamilia itu merupakan lambang UMNO sudah kehilangan wibawa yang tidak tahu berbuat apa yang sangat penting untuk menjaga hati ahli-ahli Wanitanya.

Ketua Wanita, Shahrizat sudah tidak ada kredibiliti lagi dan sepatutnya Sharizat tidak lagi berada dalam jawatan yang beliau sandang itu kerana isu skandal NFC. Beliau tidak lagi bertanding dalam pilihanraya kali ini. Shahrizat adalah seorang yang 'politically menopause'. Selepas Shahrizat orang yang terkanan adalah Kamilia dan sepatutnya beliau mempunyai suara bagi mewakili wanita dalam isu pilihanraya kini.

Tetapi sebaliknya Pimpinan Tertinggi UMNO membuat kenyataan yang amat menjelekan kononnya Kamilia telah menolak cadangan UMNO untuk bertanding kerusi DUN Chandan, Kuala Kangsar. Sebenarnya Kamilia tidak dihubungi langsung sehingga malam sebelum penamaan calon. Saya selalu berkata dalam UMNO bercakap benar itu adalah salah dan dicegah. Ia dianggap sebagai dosa yang besar dan boleh membawa maut kepada karier politik mereka yang bersuara lantang.

Dalam UMNO yang boleh berfikir hanyalah pemimpin tertinggi sahaja. Ahli-ahli lain tidak boleh membawa pemikiran baru. Tindakan Kamilia memberi kenyataan yang penglibatan Shahrzat dan keluarganya dalam isu NFC telah menjejaskan imej Wanita menjadi dosa besar dan Kamilia dimangsakan dalam pilihanraya kali ini.

Ada pihak dalam UMNO yang telah membidas Kamilia kerana tindakan beliau bertanding di atas tiket bebas itu, tetapi tidak ada siapa dalam UMNO jauh sekali di kalangan pimpinan Wanita bertanya kenapa ini boleh berlaku. Tetapi bagi ahli-ahli Wanita yang biasa, ramai yang merasa terhina sehinggakan saya sendiri yang tidak kena-mengena lagi dengan UMNO pun dihubungi oleh kakak-kakak dalam UMNO meminta saya memberikan komen dalam blog saya ini.

Saya hendak memberitahu kepada kakak-kakak dalam UMNO itu yang saya sudah lama berfikir tentang kerosakan dalam UMNO itu dan sudah lama juga saya berkeyakinan yang UMNO itu sudah tidak boleh diperbaiki lagi kerana tidak ada seorang pun dalam kepimpinan tertinggi UMNO itu boleh menyelamatkan parti itu. Kalau ada pun di kalangan ahli UMNO yang berkemampuan, mereka telah diterajang keluar oleh UMNO yang tidak mahu mengalih dan menganjak sikap buruk pimpinan itu.

Bagi saya Kamilia mempunyai hak untuk bertindak demi menjaga maruah Wanita yang tidak dihormati oleh UMNO lagi. Kamilia telah dikorbankan oleh UMNO dan sekarang beliau sendiri mengorbankan dirinya sendiri untuk Wanita UMNO. Yang sangat menyayat hati ramai Wanita UMNO telah mengambil keputusan untuk tidak mengiktiraf sumbangan Kamilia kepada UMNO selama ini. Ini kenyataan yang sangat memilukan dari UMNO yang sepatutnya menjadi parti contoh kepada rakyat yang ramai-ramai ini.

Selalunya orang seperti Kamilia ini akan dinilai dengan baik setelah UMNO itu terkubur. Semasa itu nanti akan ramailah yang akan teringat kepada Kamilia dan barulah mereka hendak menghargai beliau tetapi semasa itu nanti Kamilia sendiri sudah terlalu lanjut usianya untuk berbuat sesuatu. Pendeknya UMNO sepatutnya tamatkan kontraknya untuk menjaga negara.

Sepatutnya UMNO diketepikan sepuluh tahun dahulu lagi. Seandainya UMNO ditolak sepuluh tahun dahulu, ada kemungkinan parti itu boleh diperbaiki tetapi apabila UMNO sudah menjadi parti beku saya tidak nampak bagaimana UMNO boleh diperbaiki lagi kerana semua organ-organ dalam UMNO itu sudah rosak ke tahap ‘terminal’.

Tetapi rakyat Melayu masih bernasib baik kerana parti yang ditindas selama ini sudah begitu matang dan serius untuk mengambilalih kepimpinan dari UMNO, iaitu PAS. Himpitan yang dialami oleh PAS selama lebih dari lima dekad telah membuatkan parti itu menjadi segar dan matang yang mampu memberikan ‘alternative’ kepimpinan kepada negara.

PAS semasa dihimpit dan ditekan selama ini dengan penuh kesabaran telah membina parti itu menjadi parti yang begitu mantap dan memahami segala degup jantung rakyat berbilang kaum di negara ini.

Manifestasi yang ditunjukkan oleh Kamilia itu sudah cukup untuk membuktikan yang UMNO sudah sampai waktu berehatnya. Kita mahu merasakan ‘ambience’ baru dalam politik tanah air dan itu adalah hak setiap rakyat untuk merasakannya.

Perlu diingat Putrajaya itu hanyalah tanah TOL (Temperory Occupancy Licence) kepunyaan rakyat. Rakyat boleh pilih PAS pula menduduki tanah TOL itu.

22 comments:

Anonymous said...

You cannot Fired me, I'm quite!

Anonymous said...

I predict Kamilia will announce her withdrawal from the contest even though her name will still appear of the ballot.
UMNO will pay her a few million ringgit (as always done in similar cases) and all will be fine with UMNO announcing that the problem as been settled and she is back in UMNO.

Anonymous said...

Sarawak bukan Negeri UMNO telah melihat kehadiran Ketua Wanita Shahrizat Lembu el umno .Kebetulan Rubiah Wang calun PBB untuk Kota Samarahan akan membeli Lembu Shahrizat untuk Rakyat di Muara Tuang & Dun Asajaya@Nonok.Hairan juga kami di Sarawak tentang kehadiran Aneh dan Pelek Ketua Wanita UMNO di Muara Tuang yang Tidak Ada UMNO Calun ...Apakah UMNO nak kembangkan sayap ke Sarawak untuk buat Pelaburan Pelihara LOMBU ? Hanya Shahrizat & UMNO yang tahu apa matalamat atau Tujuan Ketua Umno ke Parlimen Kota Samarahan. RUBIAH LEMBU NAMO CALUN MP KOTA SAMARAHAN KERANO SHAHRIZAT DAH TINGGAL TAHI LOMBU DI SAMARAHAN.

batu pelangi said...

Sayang seribu kali sayang bila pemimpin wanita seperti ini diterajang oleh UMNO.Dari awal lagi
aku dah komen sekiranya UMNO celaka
mempunyai ramai pemimpin seperti ini
maka agak sukarlah bagi PR untuk
merampas kuasa.Bravo Zulu pada Dato Saifuddin Abdullah kerana masih
menjadi calon.Kepada semua ahli2
UMNO yang masih cerdik kalian jagalah
pemimpin2 seperti ini bila menjadi
pembangkang kelak!

Anonymous said...

Para Wanita Umno pangkah saja Pakatan sebagai tanda prnghargaan pengorbanan Dato' Kamilia.

BungaSari said...

Salam Pak Aspan, saya yg tidak pernah masuk UMNO ni memang tidak hairan dengan apa yg berlaku dan menyaksikan semakin hari semakin teruk jadinya dgn UMNO ini. Untuk golongan seperti saya tiada apa kehairanan dengan apa yg berlaku ke atas Datuk Kamaliah atau mana2 individu dalam UMNO itu sendiri. Semuanya seperti timbul menunjukkan sebab perlunya menolak UMNO parti yg semakin tidak relevan dgn bangsa kita. Betullah kita org Melayu ini dijadikan tuhan hanya mulia jika kita mengambil Islam sebagai panduan. Saya bersyukur kerana dari awal usia matang saya telah memilih PAS. Saya tak lupa kata-kata seorang pemimpin PAS (Datuk Amar) 18 tahun dahulu yg mengatakan UMNO ni tidak bertunjangkan Islam, oleh itu siapa jua yg masuk UMNO tidak akan berjaya mengubah parti Melayu itu mejadi Islam/Melayu yg baik malah merekalah yg akan hanyut mengikut arus parti itu. Pada saya, sesiapa yg keluar dari UMNO adalah mereka yg jiwa dan mindanya matang dan berperinsip. Tak semua dalam UMNO itu buruk dan saya amat kagum dengan individu seperti Datuk Saifuddin Abdullah tetapi individu sebegini amat kurang bilangannya dalam UMNO dan mungkin tidak bertahan lama.

BungaSari said...

Pak Aspan, selain dari kisah Datuk Kamaliah ini terdapat juga kisah Datuk Johan di Kelantan yg tidak kurang menariknya. Pada saya kisah Datuk Johan akan lebih membuktikan kematangan ahli2 UMNO setelah ditipu oleh kepimpinan tertinggi UMNO. Buletin 1.30 sebentar tadi mengatakan UMNO akan mengambil tindakan disiplin ke atas Datuk Johan kononnya dia mengkhianati parti dengan tidak menyerahkan borang pencalonan sedangkan kita semua (termasuk saya ahli PAS) tahu bahawa beliau terpaksa memberi laluan kepada Ibrahim Ali. Kita nantikan episod seterusnya nanti setelah pengiraan undi dilakukan dan saksikan bagaimana ahli biasa UMNO di tipu oleh kepimpinan mereka sendiri..........

8k said...

Watak Saippuddin Abdullah dan Kamelia hampir tiada lagi dalam UMNO. Sebaliknya watak Ibrahim Ali dan Zulkifli Nordin mendominasi parti yang semakin runtuh ini.Negara akan hancur jika watak2 ini berkuasa kelak.

Anonymous said...

Kamilah ada maruah dan ada jati diri bukan macam shahrizat maruah lebih teruk dari lembu....

Anonymous said...

Tuan Aspan (Encik terlalu rendah istilahnya untuk insan yang berhati mulia dan punya hati nurani yang jernih)

T.Kasih kerana bertungkus lumus menulis blog ini walaupun dalam usia yang sudah dianggap warga emas dan untuk tenaga yang dikerahkan bila berceramah di seluruh pelusuk negara. Semua yang kenal Tuan selalu mengatakan what a noble gentleman you are..Even though you are not nominated, dont lose yourself.

Know who you are, accept who you are and be who you are. Kiranya Tuan tidak terkilan orang seperti saya yang lebih mudah dan kurang makan garam tergerak memberikan sedikit pandangan.

As a Malaysian I am proud of you.

Salam, Naresh

Anonymous said...

Pak aspan..walaupun saya telah tinggalkan umno..saya ingin menasihati orng melayu dalam umno berhati hati dengan cubaan golongan tertentu..yg cuba menguasai negara dgn mempergunakan nama melayu..iaitu golongan mamak..walaupun mereka ne bilangan kecil..tetapinampak nya berkuasa..mereka ini mengunakankan pendekatan yahudi dlm menakluki dunia..
contohnya mcm kes datuk kamilia..kenapa beliau diketepikan..jika tidak untuk menjaga kepentingan sharizat...

Jika di perhatikan sekarang..golongan mamak ini menguasai dari ketua setiausaha,politik umno,air asia malaysia,pelakun..kebanjiran pendatang palistan,bangla dan banyak lagi sektor..bangsa melayu dibunuh dalam diam oleh golongan ini..yg di pelopori oleh mahadey mamak kutty..

Bangkit lah bangsa melayu..buka mata hati untuk melihat apa akan berlaku pada bangsa melayu..jika kita berdiam diri...

Anonymous said...

Ketua umno selalu tipu ahli.kalu statement ambil sekerat .lepas tu jadi bahan ucapan tipu ahli. Bohong dan bohong. Satu contoh tgna nakberkawan dgn syaitan.saya ada masa tgna ceramah mlm tu di mini stadium p mas. Tgna kata. Apa salahnya kalu org nak tolong kerajaan memperjuangkan islam apa salahnya hatta syaitan pun boleh. TAPI TAKKANLAH SYAITAN NAK TOLONG ISLAM
.Tak sangka esoknya dlm akhbar TGNA Nak berkawan dgn syaitan. Baca lagi

Anonymous said...

LEPAS TU EMAK MERTUA SAYA BENCI PERANGAI PUAK2 UMNO.DAN TAK SOKONG LAGI.DULU DIA KETUA WANITA UMNO CAWANGAN. BILA NAK MAAF DGN TGNA PUAK NI.Masa tu Tun MAHATHIR LAH JAJA HINGGA SKRG.KESIAN TM.ITULAH SECEBIS KISAH UMNO. TOLAKLAH UMNO BARU NG MSIA SELAMAT

Anonymous said...

Saudara AA,

Cuma satu yang saya risaukan. Golongan muda tidak lagi menghormati pemimpin2 UMNO. Sememangnya,UMNO telah membuat satu social suicide yg menyukarkan mereka untuk dihormati semula oleh golongan muda. Mereka merasa golongan muda menderhakai mereka kerana tidak lagi memedulikan kata2 mereka atau memandang wajah mereka lagi ketika bercakap. Hakikatnya, golongan muda ber'istighfar' cepat2 dlm hati apabila bersemuka dengan mereka dan cepat2 pandang ke arah lain.

Sesungguhnya, tindakan saudara AA memasui DAP itu tidak lain tidak bukan adalah hijab dari Allah SWT yang didoakan untuk sampai kepada saudara oleh orang TERDEKAT dgn saudara sendiri yang mungkin lagi selesa ber'imej' jahil dan kurang ajar (lantang, biadap) kerana ingin mengelak riak kerana yg mendoakan itu mungkin bukan roh orang itu tetapi roh orang yang berzikir.

Wallahualam.

ahmadyani said...

Di mana najib letak janjinya mahu meramaikan wanita sebagai penggubal masa depan negara?

Najib juga sudah mula jadi macam mahathir. Pelupa! Melayu mudah lupa bukan bangsa tetapi hanya mereka berdua!

Kalau wanita dalam umno masih rela dihina sebegini rupa...apa hendak dikata kepada mereka?

critique said...

Assallammuallaikum, Anonymous@8:36.
Saya pun seorang Mamak tetapi kalu Mamak Penang yg tulin, dia tidak akan equate dirinya dgn orang Melayu pasal dia pandang rendah dgn orang Melayu. Orang Melayu dilihat sebagai lemah dalam pemikiran. Tengok lah keadaan sekarang, walaupun UMNO telah menjahanamkan negara, orang Melayu rata2 masih menyokong UMNO, tidak seperti orang Cina - bersatu hati dalam menolak BN. Mohon maaf jika terkasar bahasa in making my statement. Wassalam.

Anonymous said...

Begini kah cara nya org umno menghargai ahli nya..kalau mcm ni cara nya..pasti ramai yang akan berpaling tadah..dalam umno dosa bagi mereka yg bercakap benar...semoga Allah turunkan bala kepada yg berdusta...amin..

Anonymous said...

yg aku hera tu..si TPM @sisembab tu....lembab sgt......dua kali dia buat pengumuman bodoh akhir2 ini.....satu pasal menang tanpa bertanding dan satu lagi....pemecatan datuk kamilia yg telah letak jawatan......nampak sgt lembab sgt mcm mana nak jadi pemimpin(PM) mcm nie.....kalu mcm nie dia yg kene pimpin bukan memimpin....cocok betulah dgn mahathir tu...habis dipimpinnyer si sembab nie nanti.....jadi puppetlah nanti.....oleh itu mari kita pastikan sisembab nie tersembam di PRU nie.....

Anonymous said...

Tuan AA, bukan mamak, india atau cina yang patut disalahkan. Sendiri yang salah, menyalahkan orang lain. Ada sejarah tidak mahu belajar, ada buku tidak mahu baca, ada internet tidak mahu ambil tahu. Akhirnya, bacalah buku hiburan, layari ruang muka buku sahaja. Itulah sebahagian melayu. Alhamdulillah, ramai juga melayu yang sedar dan hampir sedar atas gelagat2 pemimpin mereka yang memainkan sentimen lapuk untuk mengekalkan kuasa. Bagi saya, lebih baik Tuan AA buat satu artikel mengenai hukum karma yang dialami semua orang yang membuat kejahatan. Mungkin hukum karma hampir tiba kepada orang2 yang membuat kejahatan ini. Sekiranya kun fayakun telah tiba, terimalah akibatnya. Wallahualam.

MS

Anonymous said...

DLM UMNO ORG BAIK MAKIN PUPUS.TINGGAL DATO SAIFUDIN TAPI TAK LARAT NAK GALAS UMNO NI.YG BERAGAMA HANYUT SPT BEKAS IMAM BESAR. PENSYARAH...SEBAB TU ORG AGAMA RAMAI DLM PAS. DH DIN DLL .TAK SESAT KITA IKUT MEREKA. UNDILAH PR

Anonymous said...

Assalam....saya suatu ketika dulu telah menubuhkan sebuah cawangan UMNO di Selangor. Sepanjang berkerja untuk itu saya telah dimusuhi oleh org UMNO sendiri. Nak buat cawangan pun kena bergaduh2 dan serang menyerang. Tujuan nak buat Cawangan untuk BerMasyarakat...tapi ada masyrakat yg buta dan samseng dalam UMNO. Selepas sepenggal saya tinggalkan Cawangan....Sedih melihat UMNO bergaduh dan berebut KUASA.....kini hidup lebih aman bila kita melihat dari jauh dan berpandangan JAUH

Anonymous said...

X semudah itu.. Alahai pakatan buat wan azizah mcm patung doraemon x bernyawa hehhee