17 April 2011

Sarawak Election - Congratulations to all.

Let us all congratulate every quarter involved in the Sarawak State Election. I wish to extend and wish BN congratulations for the huge victory and managed to secure the 2/3 majority that the ruling party was dying to attain. BN won 55 seats and that is comfortable by numbers. BUT BN Sarawak ceases to be the Fixed Deposit for national BN from now on.

Let us not neglect to congratulate DAP for being able to double its representation in the State Legislative to 12 in total. Bear in mind that it’s 100 percent jump and no one should deny that the party‘s existence in the Hornbill state is an existence with huge consequence.

PKR too has tripled its numbers to 3 and George Lagong cleverly snatched another seat from BN with an Independent ticket. PKR and George too deserve big praise for their performances.

The Election Commission (EC) merits commendation for successfully conducting the State Election with great success and as the EC Chairman admitted that this election was the most successful election ever conducted by the EC so far. The police too had provided the security of the State Election very well and the IGP gave his heartiest praise to all his men on duty during the 10-day campaign period.

Throughout the 10-day intense campaign period, there had not been any annoying incidence that would have stained the election process and that reflects the maturity of Sarawakian from both sides of the divide. The people too deserve approbation for participating in the election in orderly conduct.

Of course every quarter has to loose some and gain some. AND that is normal in any democracy.

Thank you.

7 comments:

Anonymous said...

dangkal nya ucapan tahniah tuan ini.

selagi media tak bebas,ia adalah pencabulan demokrasi yang amat jelas!

n the list goes on.

alahai...

Pemerhati Tepat said...

Petanda besar PRU-13 tidak akan di adakan pada tahun ini kerana BN menghadapi penurunan ketara pengundi melebihi 10%, sungguhpun penggunaan jentera dan prasarana pusat dan negeri telah digunakan pada tahap maksima.

Sarawak yang telah dikongkong melebihi 30tahun, kini telah ditembusi. Dulu PAS ditolak penduduk Sarawak apabila kedatangan mereka disambut dengan parang. Kini platform keberadaan PAS, DAP dan Keadilan mendapat tempat di merata pelusuk Kampung dan Daerah di Sarawak. Proses asimilasi pembangkang ini dikira berjaya di dalam PR mengamilkira PR di dalam serba kekurangan.

Ada kemungkinan besar pada PRU-13 mendatang, BN akan kehilangan 1/2 kerusi Parlimen Sarawak kerana sistem dan muka-muka lama yang digunapakai oleh BN, berada di takuk lama.

Mengambil kira Tan Sri George Chan selaku Timbalan Ketua Menteri Sarawak dan Presiden SUPP boleh dikalahkan oleh pemuka baru dengan majoriti selesa. Pemuka baru ini pula adalah anak muda yang masih mentah berpolitik sebaya anak George Chan, maka gelombang perubahan dikira masih berlaku di dalam tempoh 24 bulan mendatang. Gelombang ini adalah sumbangan kepada tumbangnya BN di peringkat Parlimen.

Taib Mahmud tidak pedulikan sangat hal Federal/Parlimen kerana yang penting dia selamat dan masih memegang imuniti untuk tidak diseret ke muka pengadilan.

Dengan kemenangan ini juga, Federal menjadi bertambah lemah. Federal akan datang, menebeng dan menyembah ke Taib Mahmud. Pastinya, Federal akan dikencingkan oleh Taib Mahmud dan orang-orang Sarawak. Taib Mahmud tidak lagi takut dengan fail dan ugutan BN ke atas peribadinya sebab dia dah pegang imuniti. Ini dinamakan arus atau gelombang Lebanon...! Peduli apa dengan Federal, yang penting aku boleh jadi Raja Brooke, isteri aku boleh jadi Puteri Balkish dan suku sakat aku dalam tampuk kekuasaan. Pulang paku buah keraslah jawabnya ke BN sebab ini amalan BN dan ilmu yang diperturunkan BN kepada gerombolannya.

Pemerhati Tepat

Anonymous said...

salam tuan
agak sungguh luarbiasa pencapain PKR dengan memenangi 3 kerusi DUN tetapi yang lebih luar biasa jumlah pungutan undi PKR di dalam semua kerusi yang di tandingi mencecah 117,000-00 sokongan rakyat walaupun hentaman kuat dari pemerintah terhadap anwar dan omeganya..DAP hanya mendapat 134,000-00 walaupun memenangi 12 kerusi..apabila di campurkan pungutan sokongan DAP & PKR mencecah 250,000-00 berbanding dengan BN ( 55 KERUSI ) hanya mendapat 3 ratus ribu lebih sahaja..apa maknanya semua ini..muhyiddin masih sombong dengan isu jam omega tetapi beliau begitu kecewa terus kecewa segala belai kasih sayang dan mulia hatinya membodek kaum cina dengan peruntukan kementeriannya dibalas dengan TUBA..NASIB BAIK ORANG MELAYU YANG DIHINA DAN DIPENCILKAN SELAMANYA MASIH SETIA BERSAMA KERAJAAN.Maka peliharalah orang melayu ini dengan istiqamah dan ikhlas jangan abaikan orang melayu ini lagi samada di sarawak mahu pun di semenanjung..TIDAK HILANG MELAYU DI BUMI BERTUAH INI..SEDARLAH WAHAI PEMIMPIN UMNO HARGAI KAMI ORANG MELAYU INI..AMIN.

Anonymous said...

Salam.
Sampai bila pemimpin kita ni tak mahu muhasabah..at least Najib walaupun statement encouraging tetapi nampak jelas di mukanya dan rosmah di sebelahnya sibok membelek something mas PM buat press conference malam tadi.. terus mengambarkan kekecewaan..never mind Najib dah buat kerja..Taib Mamhmud pun tak dapat nak sorok kecewaannya nasib baik ada isteri cantik peluk dia..tetapi yang anehnya Muhyiddin terus nak hentam anwar denagn jam omega masa pree conference kat sarawak..sudah la tu semuanya dah berakhir.buat stretegi baru..kalau anwar nampak berang masa pc..muhyidin nampak tak matang macam budak-budak semasa pc..macam mana nak jadi PM nanti,

Anonymous said...

salam sejahtera tuan
Adalah bertepatan ungkapan terakhir tuan iaitu sejahtera kepada amalan demokrasi..tetapi perlukah pemerintah membelai kaum cina yang begitu taksub dengan persatuannya yang barangkali tidak akan membuka walaupun seinci ruang untuk kita berbuat baik pada mereka..belaian dan kasih sayang yang najib dan muhyiddin korbankan adalah lebih banyak kalau dibanding dengan kaum melayu yang sampai mati akan terbuai dengan KETUANANNYA tetapi masih meminta simpati pada pemerintah melayu yang ada..saya agak kecewa bila melihat dari hari pertama kempen, orang sarawak dapat geran tanah..tetapi saya di wilayah persekutuan, kuala lumpur ini masih berteduh di tanah kerajaan
yang tak bergeran tetapi kami masih kuat bersama UMNO dan itulah demokrasi yang sebenarnya..dan begitulah nasih orang melayu akan terus menumpang terutamanya golongan yang berpendapatan sederhana tetapi perlu diingat KAMI INI YANG AKAN KELUAR MENGUNDI..mereka yang kaya dan berpelajaran dari biasiswa kerajaan barangkali tidak menjadi pressure group tetapi mereka TIDAK PERNAH KELUAR MENGUNDI..mereke dah senang..ada di antara mereka walaupun nak pencen dengan gaji besar masih berhutang dengan MARA..maka bantulah kami yang tiada TANAH SAH ini yang TINGGAL DI TANAH TOL ATAU SETINGGAN yang telah keluar mengundi dan mencari mengundi baru untuk membantu UMNO khususnya..apa gunanya kita embrace demokrasi tetapi nasig orang melayu masih terabai..

Anonymous said...

salam
Demokrasi!! tidak dapat menghalang Taib Mahmud berlari pecut ke Astana Gabenor untuk mengangkat sumpah jadi KM..najib tak sempat nak berkata apa-apa kerana Taib Mahmud peduli apa dengan pemerintahan Najib..dia kata 35(PBB) menang semua..dapat kekal 2/3 tak macam paklah tempoh hari bole suruh undur..dia masih steady dan terbukti dengan bini baru dia..so orang federal dan blogger-blogger semenanjung balik kampung la..itu lah ceritanya politik sarawak ni..kita nak beriya-iya benar nak membela mereka ni pun sebenarnya buang masa je..hanya kerana dulu dianya fixed deposit BN tetapi sekarang ni taib Mahmud peduli apa.. janji dia terus jadi LORD OF THE RING dan kita orang semenanjung ni hanya jadi balaci dan macai je..

Anonymous said...

Teringat saya kisah lari pecut 100m olimpik Usain Bolt. Pemenang nombor dua hanyalah 1 saat dibelakang Bolt dan hakikatnya nama pelari kedua dah di lupai oleh orang tapi nama Usain masih lagi dalam ingatan.

Dalam tahun 1988, TR kalah pada TDM dengan hanya undi yang sedikit sebanyak 43 undi dari ribuan undi perwakilan UMNO. Oklah TR menang dari segi moral, tapi hakikatnya dia kalah dan ditakdirkan oleh Allah untuk TDM memerintah Malaysia dan selepas 1988 Malaysia berkembang dengan pesatnya dibawah pemerintahan TDM.

Pedulilah apa orang kata, DAP dan PKR menang beberapa kerusi tapi hakikatnya tak cukup syarat untuk menubuhkan kerajaan. Kerajaan BN pulak menang dengan gayanya.

Bagi orang yang suka mengutuk Taib; lawatlah bandar Kuching , bandingkanlah bandar ini dengan bandar Kota Baru, Alor Star, Ipoh, Seremban, Kuantan dan juga Johor Baru.Saya percaya ramai yang akan bersetuju dengan saya, Bandar Kuching adalah jauh lebih baik dari bandar-bandar diatas.