20 December 2006

13. Rais dan Utusan

Pagi ini saya mendapat pangilan telefon dari beberapa orang kawan meminta saya membaca Utusan Malaysia keluaran hari ini. Antara yang memanggil ialah kawan lama saya, namanya Adam seorang bangsa ‘tiong hua’ yang telah memeluk agama suci kita dan berkahwin dengan seorang eksekutif melayu di Kuala Lumpur. Apabila saya bertanya kenapa, dia berkata, “You should be proud of your state mate leader Rais Yatim! I am so exhilarated by his statement over Utusan-NST merger’s issue. I thought he was just like other ministers who dare not express their disagreement in the media. Have you met him lately?” Saya berseloroh “I have not met him for ages. I was still young when I last met him”. “You should read it bro, at last we can hear a Malay leader speaking”, katanya.

Saya terus sahaja ke kedai membeli surat khabar Utusan yang sudah sepuluh tahun saya tidak membeli dan membacanya. Maka tahulah saya kenapa si Adam serta kawan kawan lain tadi meminta saya membacanya. Memang benarlah kata kata kawan saya tadi . Setakat ini yang benar-benar jelas melahirkan perasaan tidak setuju dengan usaha menggabungkan Utusan dengan NST adalah DSU Rais Yatim. Dengan kenyatan beliau itu, ianya menunjukkan kepada kita bahawa masih ada pemimpin melayu yang bertegas dalam isu Utusan ini.

Saya coretkan cerita ini kerana peristiwa tadi membayangkan rasa dahaga rakyat di bawah ini untuk mendengar kata-kata yang menyejukkan bangsa melayu. Lebih lega lagi apabila pujian itu datangnya daripada seorang tiong hua yang menganut agama kita. Orang melayu sekarang merasakan yang mereka sudah tidak ada pemimpin lagi. Itu juga melambangkan betapa jeleknya rakyat memandang kepada mana-mana pemimpin yang megemukakan cadangan penggabungan itu.

Sikap DSU Rais ini tidak mengejutkan sesiapa yang tahu sejarah dan perjuangan orang melayu. Orang melayu patut diberitahu apa istimewanya Utusan kepada orang yang mengaku dirinya Melayu. Saya tidak pandai membuat kupasan tentang sensitiviti Utusan ini. Mungkin DSU Rais boleh membuat ‘articulations’ tentang isu ini dengan baik. Saya tidak sepandai dan sebijak beliau. Tetapi saya tahu dan bersetuju dengan beliau bahawa jika cadangan penggabungan ini tetap juga dilakukan maka itu merupakan pengkhianatan kepada orang melayu yang tidak ada tolok bandingnya. Saya rasa Hishamuddin Husein patut melayangkan kerisnya kerana jiwa dan roh orang melayu sudah hendak terjual. ‘Panglima tepuk’ Nazri Aziz senyap terus nampaknya.

Ramai yang mengharapkan agar orang seperti DSU Rais boleh meyakinkan pemimpin lain bahawa usaha gila ini wajib dibatalkan. Kita tidak boleh membuat keputusan hanya berdasar pertimbangan kewangan semata-mata. Kepada individu-individu yang inginkan keuntungan peribadi daripada usaha ini, elok dibatalkan niat buruk ini. Carilah jalan lain untuk mengisi kantung wang tuan-tuan semua. Gunakanlah kuasa secara jujur. Jangan tamak dan jangan jadi macam si kudung dapat cincin.


Saya tamatkan coretan ini dengan mengucapkan syabas dan tahniah kepada Dato Seri Utama Rais Yatim kerana keikhlasan beliau ke hadapan menentang usaha yang menakutkan orang melayu ini.


WASSALAM.

No comments: