30 December 2006

21. Balik ke zaman dulu

Kerajaan dan pimpinan sekarang, sudah kita fahami yang mereka tidak sensitif kepada keresahan rakyat. Mereka tahu rakyat susah tetapi sampai masanya kita dipaksa membayar kemudahan asas yang mahal.

Oleh kerana itu, kesusahan akan mendatang kepada kita semua dengan cepat, kita terpaksa hidup secara orang tua dulu-dulu. Saya ceritakan sedikit bagaimana hidup yang saya alami di kampung sebelum kemudahan asas sampai ke kampung. Hidup ala orang pedalaman boleh meringankan kehidupan kita yang semakin hari semakin terhimpit oleh kesusahan.

Untuk makanan, kita utamakan makan sayur-sayur seperti sawi, bayam dan sayur-sayuran yang hijau. Yang disebutkan ini masih murah. Jadikan sayur-sayur ini sebagai menu utama dan goreng ayam seketul dua sebagai menu tambahan. Saya tidak mencadangkan goreng ikan sebab ikan mahal harganya. Nasinya kita guna beras hancur. Harganya masih murah, boleh didapati di kedai-kedai runcit kaum India. Kita berdoa agar sayur-sayuran ini pun tidak akan dicukai kerajaan. Kalau dicukainya sayur pula nanti, tidaklah kita tahu apa yang akan terjadi.

Kalau ke pejabat, pergi dengan menumpang kenderaan orang lain dan ambil giliran untuk orang lain menumpang kita pula keesokkan harinya. Semasa pergi kerja bawa makanan dari rumah beserta air minuman sekali seperti orang pergi ke sawah. Jumlah wang yang kita simpan dengan cara hidup begini boleh kita bayarkan ke tol. Di zaman pentadbiran sekarang ini kita mesti berhati-hati berbelanja, kalau boleh kita simpan sedikit, bukan untuk bekalan tua tetapi untuk membayar entah apa lagi cukai yang akan diumumkan oleh kerajaan nanti.

Kalau hendak kurangkan bayar bil letrik yang sudah pun naik, kita pakai pelita minyak tanah. Kita kena balik hidup seperti saya semasa kecil dahulu. Kalau pakai pelita jangan lupa bersihkan lubang hidung apabila bangun esok paginya kerana hidung kita akan berjelaga. Saya faham kehidupan seperti ini kerana itulah cara hidup saya di kampung sehingga pertengahan tujuh puluhan dahulu. Kalau hendak makan daging, kita belinya semasa hari raya sahaja.

Dalam bidang kebersihan diri, kita guna arang kayu untuk gosok gigi. Inilah cara orang tua-tua dahulu membersihkan gigi mereka. Itu sebabnya orang dulu gigi mereka boleh bertahan lama.

Bagi wanita tidak payah pakai bedak yang mahal-mahal. Pakai sahaja bedak nyonya, kerana ia tahan lama. Seketul bedak nyonya harganya hanya RM3 sahaja dan boleh tahan hampir setahun. Bedak nyonya ini masih boleh didapati dengan harga murah di PJ Old Town dan di Bahau. Bedak-bedak mahal ini biarlah menteri-menteri wanita serta isteri- isteri menteri sahaja yang pakai. Menteri pakai kereta kerajaan, mereka tidak payah bayar tol. Minyak kereta mereka pun ditanggung oleh kerajaan, jadi mereka tidak merasa betapa pahitnya hidup seperti rakyat biasa.

Kalau hendak balik kampung, hanya mampu balik setahun sekali iaitu semasa hari raya puasa. Kalau boleh naik bas sahaja. Dari Kuala Lumpur ke Bahau memakan masa empat jam setengah. Walaupun memakan masa yang lama tetapi kurang belanja.

Ini semuanya cara orang-orang tua kita hidup semasa dahulu. Oleh kerana kekayaan negara kita hanya untuk orang yang eksklusif sahaja maka kita kena sedar diri kita semua. Kita tidak layak untuk hidup selesa seperti pemimpin dan orang-orang di sekeliling mereka. Tugas kita hanya untuk mengundi mereka yang berkuasa untuk mereka hidup senang lenang.

Kita ahli-ahli UMNO di bawah ini, pandai-pandailah membawa diri. Tugas kita adalah untuk melaungkan istilah SOKONG! SOKONG! baik dalam mesyuarat agung UMNO cawangan, perwakilan Bahagian dan seterusnya di Perhimpunan Agung di PWTC setiap tahun. Samada mereka memerintah secara baik atau sebaliknya tidak penting. Yang penting diumumkan dahulu yang dia bukan Perdana Menteri satu penggal. Di Perlis ada seorang pemimpin cadangkan jawatan MB dipegangnya seumur hidup dan macam-macam kegilaan lain.

Dengan langkah-langkah ini, kita jadi bersedia untuk mengubah cara dan gaya hidup kita seperti yang disarankan oleh Dato Seri Najib.

WASSALAM

2 comments:

Anonymous said...

1URPri The best blog you have!

Anonymous said...

COAYNM write more, thanks.