27 January 2007

35. Rakyat Susah vs Pemimpin Mewah


Belum pun hilang isu Cobra Sultan, kita dihidangkan dengan berita pembelian Jet Eksekutif untuk Perdana Menteri yang kini dalam pembikinan ‘refurbishment’ di Basel, Switzerland.

Saya mendapat tahu melalui blogger RockyBru, Kuda-Kepang dan RPK Malaysia-today yang akan membuat tulisan lanjutan selepas sembahyang jumaat yang akan datang.

Harga jet kali ini ialah USD50 juta dan harga ubahsuai konfigerasinya ialah USD70 juta.

Di sini sahaja jet yang baru ini menelan wang rakyat melebihi RM200 juta.

Dalam isu yang terbaru ini jelas di Malaysia ada dua nilai berita yang mengandungi fenomena perbezaan yang sangat ekstrim.

Satu berita rakyat yang semakin hari semakin tertekan kehidupan mereka, dan berita pemimpin-pemimpin yang sedang gila membelanjakan wang rakyat tanpa perasaan semata-mata untuk memuaskan nafsu shahwat mereka.

Rakyat diminta mengubah cara hidup bagi menghadapi tekanan kenaikan harga barangan sedangkan pemimpin pula mengubah cara hidup mereka dengan kehidupan berseronok dan bersenang-lenang di atas keringat rakyat yang mencurah-curah.

Bukankah rakyat telah membelikan banyak jet-jet untuk pemimpin-pemimpin selama ini?

Inikah kerja yang dikatakan masih banyak yang belum selesai dan terpaksa meneruskan niatnya untuk memimpin kita buat penggal yang kedua seperti yang dikatakannya semasa bercakap kepada Al-Jazeera baru-baru ini?

Inikah nilai Islam Hadari yang diketengahkan kepada rakyat untuk jadi ikutan kita?

Inikah dia sifat sebenar AAB, yang tidak langsung memikirkan hal kepentingan rakyat selain dari mengutamakan kepentingan dan keseronokan peribadi masing-masing?

Inikah sifat seorang yang datang dari keluarga ulamak, dan inikah sebenarnya suruhan Allah swt dan Muhammad saw.

Kita begitu keliru dengan apa yang disuruhnya dan apa yang dilakukannya itu terlalu bertentangan?

Apa benarkah yang dikatakan oleh buku-buku saikoloji dan cerdik pandai yang ini memang sifat pemimpin yang datang dari latar belakang yang lemah?

Pemimpin yang lemah akan bersifat macam si kudung mendapat cincin, macam kera dapat bunga atau yang lebih kasar lagi macam sakai dapat padi?

Wang yang sebanyak RM200 juta itu boleh membantu membangunkan kembali negeri Johor yang dilanda banjir begitu teruk baru-baru ini.

RM200 juta yang dibelanjakan untuk jet eksekutif itu hanya memberi nikmat kepada empat lima orang manusia sahaja, sedangkan lebih setengah juta rakyat akan dapat faedahnya jika wang itu diberikan kepada kerajaan negeri Johor.

KENAPA RAKYAT SAHAJA YANG MESTI BERKORBAN SEDANGKAN PEMIMPIN KITA TIDAK MEMPUNYAI KUDRAT UNTUK BERBUAT PERKARA YANG SAMA?

Ya Allah! Kami memohan perlindunganMu, dari pemimpin yang mabuk ini!....Aspan Alias




No comments: