26 March 2012

UMNO bertambah lemah kerana rakyat kini rakyat bermaklumat

Keadaan dunia hari ini tidak lagi boleh sesebuah parti atau kumpulan pemimpin-pemimpin yang tidak beretika dan bermoral bertahan lebih lama lagi. Keadaan itu juga melibatkan negara dan rakyatnya sekali. Seperti dinegara kita UMNO telah memerintah negara sejak merdeka dan dalam keadaan negara yang baru merdeka, UMNO menjadi dukungan rakyat bukan sahaja oleh bangsa Melayu tetapi juga bangsa bukan Melayu. Justru UMNO telah mengepalai kepimpinan negara sejak zaman itu kerana rakyat belum lagi cukup maklumat tentang apa yang sebenarnya berlaku dalam kepimpinan UMNO itu.

Tetapi sekarang, oleh kerana negara kita bersama-sama menikmati perubahan serta kemajuan dalam teknologi dan bidang-bidang pembangunan manusia yang lain, rakyat negara ini juga sudah menjadi rakyat yang bermaklumat. Walaupun masih ada yang belum bermaklumat tetapi angka dari masa kesemasa mereka juga akhirnya akan dihampiri oleh maklumat-maklumat yang tepat tentang apa yang berlaku disekeliling mereka.

Rakyat bermaklumat ini merupakan rakyat yang susah untuk ditipu helah keatas mereka kerana mereka sudah bijak berfikir dan memahami yang mana satu yang benar dan yang tidak benar. Pembangunan manusia moden ini juga membentuk satu elemen yang penting dalam kehidupan mereka, iaitu elemen etika dan moral yang tinggi sejajar dengan pendidikan dan pergaulan dengan masyarakat yang membangun dalam semua bidang kehidupan seperti ekonomi dan sosial manusia sejagat.

Agama kita pun menuntut umat Islam untuk hidup mengikut waktu dan zamannya. Nilai-nilai Islam itu merupakan nilai sejagat dan nilai itu merupakan nilai yang membentuk manusia hidup secara ‘civil’ dan tidak melakukan perkara-perkara yang tidak diizinkan oleh agama kita yang suci ini serta mana-mana agama sekali pun. Rakyat yang bermaklumat merupakan rakyat yang hidup jiwanya.

Tetapi sebaliknya rakyat yang tidak bermaklumat itu sangat kecil jiwa mereka dan fakir dari segi pemikiran dan persepsi-persepsi mereka terhadap isu-isu yang mengelilingi kehidupan seharian mereka. Orang yang tidak bermaklumat atau mereka yang tidak tahu menilai sesuatu maklumat itu akan sentiasa terjerumus dengan tipu helah pihak-pihak yang ingin menggunakan mereka untuk kepentingan kumpulan yang mahu terus-menerus untuk mengambil kesempatan seperti semasa rakyat ramai yang belum bermaklumat itu.

Disini saya ingin mengambil sekali lagi contoh yang berhadapan dengan kita semua di negara ini khususnya mereka yang bermain politik sempit dan jumud pemikiran. Penyertaan orang Melayu Islam didalam DAP dianggap sebagai pengkhianatan terhadap bangsa dan agamanya. Tetapi anggapan itu sudah ditentang oleh mereka yang memahami politik serta agama yang bermaklumat.

Saya menyebut perkara ini kerana mereka yang mengkritik saya kerana menyertai DAP dan meninggalkan UMNO ini tidak habis-habis menuduh saya sebagai kafir dan anti Islam dan petualang kepada bangsa Melayu. Saya ingin memberikan jawapan kepada isu yang dilemparkan oleh OKU-OKU (Orang kuat UMNO) terhadap saya ini lagi sekali dan saya tidak akan lagi menjawabnya pada masa-masa yang akan datang dalam tulisan saya. Saya akan hanya menjawbnya di dalam ceramah-ceramah di mana saya dijemput untuk berucap di seluruh negara.

Saya meninggalkan UMNO adalah kerana sebab yang sama seperti yang dituduh terhadap saya itu. Saya menentang budaya rasuah yang tidak lagi dapat diselesaikan oleh pimpinan kerana rasuah itu sudah sebati dengan kerajaan hari ini. Apa pun yang dikatakan oleh pimpinan Najib tentang kebaikkan kerajaan hari ini, tetapi jika rasuah masih menempel dan bertenggek diatas kerajaan ini selagi itulah tidak ada perkara yang diputuskan oleh kerajaan itu akan menjadi betul dan benar lagi.

Apabila rasuah berluas-luasa maka segala perkara yang lain tidak akan terlingkung di dalam kehendak dan kemahuan agama kita lagi. Jika saya dikatakan sebagai anti Islam itu merupakan tuduhan yang melulu kerana rasuah itu adalah perkara yang amat bertentangan dengan agama kita.

Maka saya ingin mengingatkan kepada siapa yang menyokong pimpinan UMNO pada hari ini yang mereka adalah gulungan yang membiarkan unsur rasuah didalam pimpinan yang amat bertentangan sekali dengan agama kita serta agama-agama yang lain. Malahan kita jangan lupa pesanan agama kita yang sesiapa yang memakan rasuah itu, menyerupai orang yang memakan daging saudaranya sendiri.

Tidak ada negara dan pimpinan serta tamaddun yang kekal jika rasuah melanda sesebuah negara dan tamaddunnya. Bacalah sejarah mana sekali pun, samada sejarah lama atau pun yang baru. Kenapa kita tidak mahu belajar dari contoh-contoh nyata ini? Kenapa perlu kita melalui pengalaman yang buruk tamaddun dan banyak negara lain yang telah melalui kesengsaraan negara dan rakyatnya yang dihasilkan oleh rasuah yang tidak dapat dikawal ini?

Bukankah kita tahu yang penamat kepada kerja rasuah ini ialah kehancuran sesebuah negara itu dan negara kita sekarang benar-benar sedang berada dilandasan yang begitu bahaya ini. Jika kita benar-benar beragama apakah peranan yang kita mesti lakukan jika kita tahu yang negara kita suatu hari akan hancur oleh kerana rasuah ini?

Adakah cukup kita ini beragama dengan hanya melaungkan Islam..Islam….tetapi di samping laungan itu pimpinan kita yang beragama Islam itu sedang melakukan perkara-perkara yang terkutuk itu? Tidak salah jika saya katakan yang mereka ini hanya setakat melaungkan isu-isu agama tetapi tidak pernah menjadikan Islam itu sebagai addin seperti yang dilaungkan disetiap perhimpunan agong UMNO dalam usul agama.

Addin kata orang, addin kata kita. Apa dia addin tidak siapa yang mahu berusaha untuk mengaddinkan agama seperti yang mereka laungkan itu. Salahguna kuasa, rasuah, melanggar perjanjian persekutuan dan menindas orang Melayu yang kononnya dalam perlindungan UMNO seperti yang dilaungkan sejak berdekad-dekad dahulu. Kerajaan Persekutuan telah merampas harta rakyat yang kebanyakkan nya Melayu dalam isu hasil minyak negeri Kelantan. Di manakah letaknya Islam dan addinnya di sini selain dari hanya memperjuangkan sebahagian kecil Melayu dalam UMNO itu sahaja?

Bagaimana dengan Melayu yang lain dan dimana Islam dan nilainya? Islam itu merupakan agama yang mempunyai nilai sejagat. Malahan disemua negara yang telah maju itu mengamalkan nilai Islam yang tinggi yang telah membawa kemajuan kepada negara mereka.

Apakah diantara banyak nilai Islam yang mereka laksanakan atau mereka addinkan itu?. Yang paling menonjol ialah, rasuah amat berkurangan kerana mereka tahu Islam dan agama mereka juga menolak rasuah habis-habisan. Selagi ada rasuah negara tidak akan berkembang apatah lagi dalam kontek pembangunan pemikiran dan nilai kehidupan. Mungkin mereka tidak Islam tetapi mereka melaksanakan kehendak serta tuntutan Islam.

Di negara ini juga sudah ada bukti yang kerajaan yang beretika dan sedang mengikut kehendak Islam yang sebenarnya dalam mentadbir beberapa buah negeri. Yang paling nyata nilai ini mula terlaksana ialah Pulau Pinang, Selangor dan negeri-negeri lain yang diperintah oleh parti alternatif kepada BN. Rasuahnya amat kecil malahan tidak nampak ianya berkembang, malahan mereka dalam kerajaan negeri-negeri dibawah PR ini sedang berhempas pulas untuk menghilangkan budaya rasuah yang besar-besar ini.

Tidak ada pula pemimpin PR yang menggunakan wang ringgit rakyat untuk membiayai majlis pertunangan anak mereka untuk ‘berglamour’. Tidak ada kes kerugian seperti kes PKFZ yang melibatkan RM12 billion. Tidak ada kes yang melibatkan pemimpin kanan menggunakan pengaruh mereka untuk mendapatkan pinjaman RM250 juta untuk memulakan bisnes monopoli lembu yang akhirnya menggunaka wang sebesar itu membeli harta-harta mewah di seluruh dunia untuk ahli-ahli keluarga mereka.

Tidak ada kes Menteri Besar yang mengaku miskin yang hanya menjual surat khabar dalam hidupnya telah membina mahligai semasa menjadi Menteri Besar. Saya tidak percaya jualan surat khabar dan tempe dahulu boleh mengumpulkan wang sebanyak berjuta-juta ringgit untuk membina sebuah mahligai. Tidak juga kedengaran Menteri Besar PR yang telah memindahkan wang RM10 juta melalui penggurup wang yang begitu ‘dubious’ keadaannya.

Dalam BN ada pemimpin tertinggi yang menggunakan kedudukannya untuk berniaga dengan Surahanjaya Pilihanraya melalui anak dan menantunya yang berjumlah ratusan juta. Tetapi pemimpin ini jugalah yang berdiri dihadapan perwakilan UMNO membaca cebisan-cebisan ayat-ayat al Quran dengan selambanya.

Mereka-mereka ini membaca ayat-ayat suci dari kitab Quran tetapi apabila melaksanakan tugas mereka menggunakan kedudukan mereka seperti apa yang dilakukan oleh Qarun seorang yang hampir dan rapat dengan raja Firaun dahulu.

Quran dan elemen Qarun ada dengan mereka dan dipergunakan silih berganti mengikut kehendak nafsu dan nafsi mereka. Apa pun orang nak mengata saya, saya tidak peduli kerana saya tahu dan memahami yang DAP telah berusaha untuk melaksanakan pentadbiran di Pulau Pinang itu sedang menghampiri nilai-nilai yang dituntut agama kita.

Jika UMNO berteriak tentang addin biarkan DAP melaksanakan addin itu. DAP juga telah membantu kerajaan pimpinan TS Khalid Ibrahim untuk melakukan kebaikkan seperti tuntutan Islam itu tadi….jauhkan rasuah dan salahguna kuasa dan melakukan perkara-perkara yang tidak pernah dilakukan oleh kerajaan BN sebelum ini.

Saya berdoa agar TS Khalid akan berjaya melakukan perkara yang beliau sedang lakukan dengan baik itu, walaupun beliau sentiasa ditekan oleh pihak UMNO. TS Khalid mesti faham yang UMNO tidak suka kepada kebaikkan yang dilakukan oleh TS Khalid.

Mereka sedang berusaha untuk merampas kembali negeri itu kerana negeri itu kaya raya supaya dapat menggunakan kekayaan negeri itu untuk pemimpin mereka sesama sendiri. Kita semua tahu apa yang berlaku di dalam UMNO kerana kita sekarang semuanya sedang berada di dalam dunia bermaklumat.

23 comments:

Anonymous said...

Saya orang Kedah.Saya mula membenci UMNO ketika pertama kali ke Kelantan dengan menaiki kapalterbang (masa itu saya belum tahu bagaimana teruknya kalau berkereta dari KL
kerana jalanrayanya.)Saya hairan bagaimana UMNO tergamak menganiaya bangsa melayu sendiri dek kerana perbezaan pendapat dan politik.
Saya makin membenci UMNO apabila berpeluang ke Kelantan dengan menaiki kereta. Jalannya Allah saja yang tahu betapa teruknya tetapi apabila masuk saja Terenganu, jalannya berubah meluncur laju.
Saya membenci UMNO kerana saya perlu struggle dalam hidup tetapi tidak anak-anak pemimpin UMNO (kerana saya bercampur dengan mereka dan saya tahu)
Saya membenci UMNO bila hak saya dicantas dek kerana tiada POLITICAL BACK UP.
Apabila saya ke istana, saya menjadi benci dengan kemewahan santapan mereka (buat saya merenung keluar...bagaimana rakyat diluar sana yang tidak pernah sekali dapat melihat semua kemewahan ini)
Sedikit demi sedikit ia membuak
didalam diri...Saya benci UMNO kerana terlalu banyak yang saya lihat ketidakadilannya...

Anonymous said...

Tuan,

Seperti yang pernah saya komen sebelum ini. Disemua peringkat UMNO di saluti dengan rasuah. Untuk menjadi AJK cawangan berlaku sogokan duit, Untuk menjadi perwakilan Bahagian UMNO ke Perhimpunan Agung UMNO berlaku sogokan rasuah. Di dalam Perhimpunan Agung UMNO untuk memilih Ahli Majlis Tertinggi lagi kuat rasuah. Kesimpulannya yang duduk sebagai Menteri adalah terdiri dari pengamal rasuah tegar. Jadi, apalah yang diharapkan oleh rakyat yang ramai kepada pengamal rasuah yang tegar ini.. Negara sudah hampir muflis di rompak oleh perasuah tegar ini.

Yang paling sedih apabila ahli-ahli UMNO yang benar-benar sayangkan UMNO masih lagi menjadi penyokong tegar kepada pemimpin tersebut.

Anonymous said...

Salam Sdr Aspan Dan Pelayar Blog.

Terlebih dahulu saya doakan saudara selamat dan berjaya dalam usaha merobah pemikiran, pendekatan dalam politik,dan perlaksanaan memerintah melalui DAP bedasarkan kemurnian agama Islam. Berilah hak kepada yang berhak agar kamu tidak melakukan kezaliman sesama manusia.
Agar usaha saudara direstui dan di beri petunjuk oleh Allah SBW.

Kita tak perlu mengislamkan seluruh manusia(melalui paksaan)
bawalah nilai2 murni dalam Islam kedalam perjuangan sdr kerana kerajaan yang memerintah sekarang(yang diterajui oleh orang Melayu) hanya memilih ciri2 Islam yang menguntungkan diri mereka sahaja. Jika diperhatikan kerajaan negeri yang diperintah oleh PR adalah lebih "Islamic" dalam tindakan terhadap rakyat dan negara dari pemimpin yang "Islam Saka".
Sejak 3 dekad kebelakang ini tindak tanduk gulungan "Islam Saka" ini jika tidak
dihentikan, negara ini akan tersungkur dalam kubang hutang yang teramat dasyat, mungkin mengambil masa sehingga berkurun untuk dipulihkan.Kita tidak dapat bayangkan nafsu-serakah kaum ini pada masa depan jika terus diberi kuasa memerintah. Lihat sajalah projek2 peswastaan, permodenan, pembangunan negara(yang dilaksanakan ) tanpa kawalan terhadap kos dan kewangan negara. Habuan kepada puak2, keluarga dan pengampu mereka terus dilaksanakan tanpa mengambil kira beban hutang yang ditanggung oleh rakyat dan negara.
Orang2 miskin bertambah miskin,kakitangan kerajaan dijanji dengan kaedah gaji yang lumayan,slogan negara berpendapatan tinggi, negara maju pada 2020 hanyalah slogan untuk membaham kekayaan negara. Harga barang keperluan terus melambung,apa akan jadi kepada mereka yang miskin dan ramai tanggungan,wang banyak berkepuk tetapi kuasa membeli tidak semana.
Jika diteliti memang orang kaya suka angka yang tinggi kerana dengan cara ini gulungan yang miskin dan kurang faham akan kaedah ekonomi akan pening melihat angka2 tinggi tetapi pada hakikatnya nilai tidak seberapa. Jadilah negara kita ini seperti negara miskin yang lain.
Sementara puak2 mereka membeli harta diserata dunia bagi menjamin dapat hidup mewah.

Harap2 rakyat akan membuat perubahan pada PRU 13 ini dan sekaligus menukar kerajaan yang korup dan zalim yang ada sekarang.

Sekian.....Myi

Anonymous said...

Tuan,

Sebahagian besar rakyat sudah tahu kebobrokan UMNO Baru. Sebut sahaja samada rasuah, mentekedarah duit rakyat, kesombongan dan kebodohan pemimpin mereka disemua peringkat, rakyat dah tahu.

Ada mereka peduli dengan perubahan sikap rakyat hari ini? Apakah mereka gusar dengan PRU 13 yang akan tiba bila-bila masa? TIDAK SESEKALI !...sebaliknya mereka menjadi semakin angkuh.

2. Mengapa begitu? Kerana walau bagaimanapun rakyat membenci mereka, jijik dengan perangai mereka- mereka peduli apa. Keputusan PRU 13 sudah mereka atur dan mereka yakin mereka akan menang malah boleh menang dengan majoriti 2/3!

Mereka akan menang kerana daftar pemilih telah mereka atur dengan pelbagai cara dengan bantuan SPR, JPN dan lain-lain agensi.

3. Yang pasti apabila keputusan keluar nanti, pelbagai perkara pelik yang tak masuk akal seperti SELANGOR JATUH KE TANGAN BN, pemimpin-pemimpin utama Pakatan kalah dikubu kuat masing-masing.

Persoalannya apabila kejadian-kejadian tak masuk akal ini terjadi bagaimanakah reaksi kita, rakyat? Menerima sahaja keputusan dan terus membiarkan mereka terus merompak harta negara dan merelakan kehidupan kita menjadi semakin perit dari yang ada sekarang?

Adalah bersemangat kita menulis komen-komen menceritakan kebobrokan UBN, meluahkan kejengkilan kita tentang pelbagai tindakan menyusahkan rakyat, menceritakan pengalaman yang akhirnya membuat kita sedar dengan kejelikan UBN...apakah setakat itu sahaja sedangkan keputusan PRU 13 sudahpun diputuskan - MEREKA AKAN MENANG BERGAYA!

ATAU kita bersama-sama memberi kerjasama kepada pembangkang dengan tenaga dan wang ringgit bagi melawan dan mengubah keputusan yang telah ditetapkan oleh mereka. Marilah kita pergi ke mana-mana cawangan Pakatan rakyat yang berhampiran menghulur bantuan tenaga terutamanya untuk mengubah nasib kita dan anak cucu. Tak cukup sekadar kita kontrakkan usaha mengalahkan UBN kepada Pakatan Rakyat semata-mata kerana mereka tidak mempunyai kekuatan yang sekuat UBN. Ayuh kita pikul sendiri nasib masa depan kita dan anak cucu kita bersama-sama Pakatan Rakyat untuk menumbangkan UBN dalam.PRU 13nanti

Mat Pendang

Anonymous said...

How information can force change:

http://www.youtube.com/watch?v=Y4MnpzG5Sqc

Well worth watching - I learned a great deal - and moved by the power of information from the hearts and minds of the passionate people who care enough.

Best regards,

Reader from Australia

Anonymous said...

Salam AA dan bloggers,

Jangkauan maklumat dari segi internet di negara kita adalah sekitar 60%.

Secara kasarnya keadaan ini menyebelahi pihak reformis.

Sementara jurang jenerasi masih boleh dipertikaikan.

Saya tidak pernah setuju dgn pandangan wujudnya Gen X atau Gen Y yang fikiran mereka dipengaruhi oleh teknologi atau maklumat semasa.

Buktinya ramai pejuang berumur 50-an keatas bertindak atas kesedaran untuk memperolehi maklumat terus dari blog2, FB dan Twitter dan bukannya dari media arus perdana yang 'mandul'.

Jadi kiranya 'generation gap' tidak wujud sebenarnya. Yang ada cuma 'digital gap' dan itu pun bukan kerana mereka ini berada diluar bandar atau kampung2.

Saya perhatikan masih ramai pesara2 dan pendokong fahaman ketuanan Melayu dibandar membaca mengikuti Utusan,TV3,B.Harian dsb,bukan disebabakan tiada jangkauan internet,tetapi lebih kepada sentimen perkauman Melayu (baca Assabiyah) yang menebal kerana doktrin UMNO itu Melayu dan cuma UMNO yang membela Melayu.

Manakala generasi kedua yang terpelajar Felda memberontak disebabkan kepincangan2 dan penindasan pengurusan.

Maklumat2 tersebut diperolehi dengan mudah di internet.

Faktor2 ini menjadikan 'mass movement' atau pergerakan umum utk perubahan ini tidak mengenal geografi atau demografi,ras maupun fahaman,melainkan digerakkkan oleh kesedaran maklumat yang diperolehi dihujung jari.

Kesimpulannya ia bukanlah perjuangan kerana Anwar Ibrahim tetapi lebih kepada kepentingan bersama atau 'common interest'.

Surrogate

Anonymous said...

Terus terang ingin saya nyatakan ,penyokong2 tegar umno adalah manusia yang bodoh dungku dan duduk di bawah tempurung.Kalau berbahas dengan mereka ibarat berbahas dengan dinding tebal.Terlalu sukar untuk menerima kebenaran malah kita dikutuk dan dicaci....
Bagi saya biar la mereka dengan dengan sikap mereka....kalau dah hati hitam tu sampai bila2 pun tetap hitam...

Anonymous said...

Saya Rakyat biasa.Walau apapun pandangan tuan tuan kami akan tetap bersama ROH UMNO.Cuma tidak dapat dinafikan orang Melayu akan bangkit menolak pemimpin UMNO yang didapati rasuah tetapi tetap meneruskan perjuangan UMNO.
Saya hormati pilihan tuan tuan.Saya faham dengan kebencian tuan.Kami sayangkan UMNO/ BN yang telah bsnysk berjasa untuk Malaysia.Cuma kita tolak pemimpin mereka yang terbukti rasuah.Itu sahaja.Salam

MARTOIRIAT said...

Salam Abang Aspan.. semoga sihat sejahtera ..
Orang yang kritik dan mencaci abang adalah penyokong tegar UMNO yang berfikiran kuno dan sempit. Menyokong mana-mana parti politik bukan terkeluar dari aqidah atau menjadi kafir sekali pun menyokong DAP.Negara kita adalah negara demokrasi dan kita berhak untuk memilih mana-mana parti politik untuk disertainya. Janji perjuangan kita ikhlas dan benar.

Orang yang menyokong abang adalah orang yang mempunyai semangat juang dan prinsip yang sama dengan abang. Menyokong kebenaran dan menegakkan keadilan adalah yang dituntut dalam agama kita. Saya akan terus menyokong perjuangan abang meskipun abang bersama DAP. Teruskan sehingga cita-cita untuk melihat PR ke Putrajaya tercapai. Struggle must go on..insyaallah..

matpenang said...

Pak Aspan,

La ni saya di kampung. Seorang saudara saya mai jumpa saya. Dia kata kalau hang ada duit banyak elok la beli tanah2 di Penang (termasuk Seberang Perai) sebab nak elak dari bangsa cina beli. Katanya cina akan sikit demi sedikit kuasai Penang.

Ini lah akibat merujuk sepenuhnya kepada Utusan Malaysia. Utusan menggambarkan DAP adalah cina komunis yang punyai niat buruk terhadap penduduk bangsa melayu.

Yang saya pelik, zaman sekolah saya dulu puak2 UMNO ni la yang dok jual tanah milik melayu kepada saudagar2 cina demi komisyen yang berlipat ganda. Gamaknya kalau cina Gerakan yang beli takpa kot !

Anonymous said...

Saya benci UMNO sejak tanah emak saya di Pulau Sebang Melaka di ambil olih kerajaan negeri untuk tujuan pembangunan.Jika tanah tersebut di ambil untuk tujuan kemudahan orang ramai seperti jalan raya, hospital atau sebagainya,hati saya masih ok lagi. Lebih malang lagi, tanah emak saya yang kedudukan nya di dalam pekan, di kira sebagai tanah pertanian dan di bayar rm6 sekaki. Yang memeranjatkan saya, Mydin shopping komplek akan di bina di tanah emak saya dan saya di fahamkan bahawa Mydin membayar rm 60 sekaki. Bayangkan kalau anda semua berada dalam kedudukan saya.Ini semua kerja orang orang UMNO ( wakil-wakil rakyat termasuk orang nombor satu di negeri ini ) yang ingin mengaut keuntungan atas nama pembangunan.
Bangkitlah semua penduduk Pulau Sebang Melaka dan orang orang Melayu khususnya, untuk tidak mengundi UMNO dalam pilihan raya akan datang.UMNO perlu di hapuskan.

Quiet Despair said...

Memanglah rakyat bertambah maklumat. Infact we are saturated with infos.
But maklumat yang salah. Seperti yang didengar dan diberikan oleh saudari.
You are being fed with the false notions that Pakatan will win. It's all because the cyber-world are infested with Pakatan goons.
In the real world, all is fine. People still believe in UMNO/BN.
We will see the proof in May GE.

anak Pekan said...

QD, awok ni sebenarnya orang yang selaluldiperkatakan oleh AA selama ini.
Awok pembawa dalil hai kiamat. Maklumat benar kamu kata salah dan yang salah kamu kata benar.

Kes NFC itu kamu kata salah, kes Mahathir songlap duit kerajaan 1.8 billion itu salah dll semuanya salah. Awok nak orang phg jadi jumud ke?

Quiet Despair said...

Yaeh matnya aok kata kaeh/koin pembawak dalil hari kiamat. Takkanlah hebat ngat kaeh nak tiup sangkakala.
Kaeh nak orang Pahang jadi jumud? Weh doh ghamailah oghang Pahang jadi jumud kerana 80 peratuih menyokong Najib.
Mungkin aouk seorang orang Pekan yang anti-UMNO kot.

Anon 8.38

Saudara marah UMNO kerana ambik tanah ibu you. Bukan anda seorang sahaja yang diambil tanah untuk pembangunan.
Tanah nenek moyang saya berekar-ekar di Pahang termasuk untuk bina east-west highway dari Kuala Lipis ke Gua Musang diambik oleh kerajaan.
Compensation very little. But we are not complaining as it is for the benefit of the people.
Orang PAS Kelate bolehlah datang ceramah ke KL dengan cepat with the highwaykan? Think of it that way.
Banyak lagi tanah nenek moyang saya diambik di Kuantan termasuk untuk pembinaan pelabuhan di Gebeng. Ini tak termasuk tanah lain daerah. Takpun kita orang marah.
Bukannya kita guna tanah tu. Kita biarkan saja tumbuh lalang tanpa mendatangkan hasil.
My familypun bukanpun pernah duduk Pahang. Datang tengok sedara-mara saja.
Anyways Pahang people are generous with their land. That is why we allow people from other states to come stay in the Felda land schemes.
Cukuplah apa yang kita ada. Tak boleh tamak.
Matipun duduk dalam tanah sempit, right?

Anonymous said...

Sauadara AA,

It is just pure hypocrisy when UMNO/BN people tell us not to be corrupt but they fail to walk the talk.

I say amen to your comments.

Cheers.

KA said...

Salam Tuan AA,

Semejak dr tahun lalu saya tidak lepas dr membaca tulisan tuan. Kepuasan mmbaca dpt dirasai melalui penulisan tuan yg kritis, ikhlas demi mencari kebenaran sejagat. Bagi pendapat saya mereka yg memperlekehkan keIslaman tuan itu menuding jari kepada diri mereka sendiri kerana kebodohan mereka sendiri. Moga tuan terus memperjuangkan kebenaran walaupun bertukar pentas (parti). Tk

KA said...

Salam Tuan AA,

Semejak dr tahun lalu saya tidak lepas dr membaca tulisan tuan. Kepuasan mmbaca dpt dirasai melalui penulisan tuan yg kritis, ikhlas demi mencari kebenaran sejagat. Bagi pendapat saya mereka yg memperlekehkan keIslaman tuan itu menuding jari kepada diri mereka sendiri kerana kebodohan mereka sendiri. Moga tuan terus memperjuangkan kebenaran walaupun bertukar pentas (parti). Tk

anak Pekan said...

QD, awok jgn lari dari tajuk. Maklumat NFC tu betul atau tipu?

ataihpagaq said...

kerana eakyat bermaklumatlah kita masih sayangkan umno bukan lari meninggalkannya.Umno tak salah yang salah adalah pelakunya..dan bukannya semuanya rasuah.Orang yang lari ni sama lah dgn orang yg tinggalkan keluarganya bila ada masalah.Mana adalagi parti yg akan memperjuangkan melayu dan juga lain2 kaum. Saudara Aspan adalah oportunis itu aje.

Anonymous said...

sdra ataihpagaq

1. Saya salut pendirian sdra untuk terus bersama UMNO Baru. Pilihan sdra perlu dihormati. Walau apa pun kecenderungan politik kita, kita raikan perbedaan.

2. Menuduh sdra Aspan oportunis adalah tidak adil. Lainlah rekod perjuangan sdra setaraf atau lebih cemerlang dan baik dgn sdra Aspan.

Anonymous said...

buang masa je melayan QD.. dunggu x leh diikut, bonggok tak leh di ajar.

QD pru 1999 apa cite.. mujo ajibur x tesungkor...

syukur la jadi insan..
syukur juga jadi haiwan.

Anonymous said...

hahaha QD bodoh

Unknown said...

Assalamu'alaikum, Saudara Aspan dan rakan-rakan pengunjung sekalian.

Alhamdulillah! Sememangnya saudara berprinsip! Maka, istiqamahlah dengan prinsip itu; insha Allah, yang benar tetap benar jua. Itu janji-Nya yang pasti sebagaimana mati dan qiamat.

Mengulas tentang masyarakat bermaklumat, saya berpendapat, itu antara petunjuk dan hidayah-Nya kepada kita hari ini, serta qudrat-Nya untuk meninggikan kalimah-Nya (Islam dan nilai-nilainya) berbanding trillionan macam kalimah jahiliyah ciptaan manusia bernafsu rakus. Justeru, segala yang saudara katakan pada artikel ini rasanya tak perlu, malah mesti diyakini warga Malaysia tercinta ini, khasnya umat Islam, jika benar-benar Muslim Mu'min sejati, bukan hanya atas kayu "JATI". Para pencinta syahwat ini sebenarnya telahpun terhempas ke dalam laut setelah bongkak berlegar di angkasa raya, namun masih gigih berenang demi menyelamatkan seluruh anggota nan kelemasan itu, kan? Walau apapun usaha mereka, kalau dah sampa ajal, pasti tak mampu ditolak mahupun minta ditangguh walau sedetik jua.

Oleh itu, teruskan sahaja kempen "menjatuhkan maruah" regim kuku nuklear bin radioaktif ini agar insha Allah, setelah ini, sekalian kita dirahmati lagi diampuni atas keterlanjuran lalu. Biar apa mereka mau kata; ingatlah, sesungguhnya cacian dan sumpah-seranah mereka sebenarnya diwarisi daripada nenek-moyang mereka di zaman lampau seperti Abu Lahab, Abu Jahal, Fir'aun, Namrud dan sekalian para sekutu mereka. Sebelum berundur, sekalung penghargaan dan jutaan terima kasih di atas keizinan saudara kepada saya berkongsi curahan rasa, dan ampun maaf dipinta atas segala kekurangan dan ketidakwajaran. Akhirnya, bersamalah kita insafi, dengan perahsiaan ajal kematian dan waktu sebenar qiamat sahaja, umat manusia dah tak senonoh, bayangkanlah, bagaimana seandainya kedua-duanya itu didedahkan?

Terima kasih dan selamat berjihad.